چگونه در ویکی پدیا بیوگرافی ثبت کنیم؟ 

نوشته شده توسط اسماعیل طاهری منش
چگونه در ویکی پدیا بیوگرافی ثبت کنیم؟ 

در همه جای جهان برای توانمندسازی افراد، به اطلاعات نیاز است. در تمام مسائل این اطلاعات است که می توانند به بسیاری از سوالات پاسخ دهند. هدف از ایجاد ویکی پدیا، یک دانشنامه رایگان و در دسترس برای همه افراد بر روی کره زمین است. به طور کلی ویکی پدیا یک دایره المعارف چند زبانه، مبتنی بر وب با محتوای آزاد است که قابلیت ویرایش دارند. ویکی پدیا لینک ‌هایی را به سایر صفحات مرتبط ایجاد می کند، تا کاربر بتواند اطلاعات اضافی و بیشتری را در مورد موضوع مورد نظر دریافت کند. هر فردی که به اینترنت دسترسی داشته باشد می تواند مطالبی را در ویکی پدیا درج کند. در ادامه نحوه ساخت صفحه ویکی پدیا را بیشتر توضیح خواهیم داد.

اهمیت ویکی پدیا

ویکی پدیا یکی از ۱۰ سایت پربازدید در بستر اینترنت است که به یک دانشنامه بزرگ تبدیل شده است. قطعاً ویکی پدیا در مقابل دایره المعارف ‌های سنتی مزایای بسیاری دارد.

  • همه افرادی که به اینترنت دسترسی دارند می توانند از ویکی پدیا بازدید کنند، به دلیل دسترسی آسان به عنوان یکی از بهترین دایره المعارف‌ های آنلاین شناخته شده است.
  • ویکی پدیا به وجود آمد تا محتوای غنی را در اختیار کاربران قرار دهد، کاربران می توانند آزادانه و بدون دریافت اشتراک از ویکی پدیا استفاده کنند، استفاده از ویکی پدیا رایگان، ویرایش آن آسان و به راحتی‌ به روز رسانی می شود.
  • اطلاعاتی که در ویکی پدیا منتشر می شوند اطلاعات جامع و کاملی هستند. اطلاعات تنها توسط محققین و نویسندگان درج نمی‌ شود، همه افراد می توانند یک محتوای قانونی و قابل تایید را در ویکی پدیا منتشر کنند.
  • آنچه باعث استقبال از ویکی پدیا شده است پشتیبانی از ۳۰۴ زبان است، آنچه توانسته ویکی پدیا را جالب ‌تر کند این است که با توجه به قوانین در نظر گرفته شده، اطلاعات از کیفیت بالا برخوردار هستند.

زمانی که از ویکی پدیا به درستی استفاده شود، قطعاً می تواند به عنوان یک ابزار ارزشمند و مفید شناخته شود.

بیوگرافی چیست؟

بیوگرافی گزارشی مکتوب از زندگی یک شخص است. بیوگرافی ثبت واقعیت زندگی یک فرد از تولد تا مرگ است که می تواند شامل توضیحات مفصلی از دوران کودکی، تحصیلات، روابط، شغل و لحظات مهم دیگر زندگی یک شخص باشد.

بیوگرافی داستان زندگی افراد است و صفحه بیوگرافی ویکی پدیا جایی است که می توان این داستان ‌ها را با دیگران به اشتراک گذاشت. ویکی پدیا با میلیون ‌ها کاربر راهی عالی است تا بتوانید داستان زندگی خود را برای دیگران به نمایش بگذارید. بنابراین نمی توان به راحتی از صفحه ویکی پدیا برای معرفی خود عبور کنید.

گرچه همه افراد می توانند در ویکی پدیا اطلاعات را وارد و ویرایش کنند، اما آنطور که به نظر می‌ رسد شاید کار چندان آسانی نباشد. قوانین زیادی دارد که باید از آنها پیروی کنید. اگر می خواهید بیوگرافی که در ویکی پدیا ثبت می شود، حذف نشود، تنها کافیست قوانین را بدانید و به آن متعهد شوید. زمانی که صحبت از نوشتن بیوگرافی در ویکی پدیا می شود، دستورالعمل‌ های سختگیرانه‌ ای نیز اجرا می شود. این دستورالعمل‌ های سختگیرانه به این دلیل است که اطلاعات نادرست وارد نشود، چرا که اطلاعات نادرست می توانند به اعتبار یک فرد آسیب برسانند. حال اگر این سوال برای شما مطرح می شود که چگونه نام خود را در ویکی پدیا ثبت کنیم، در ادامه فرایند آن را بیشتر توضیح خواهیم داد.

نکات مهم در بیوگرافی ویکی پدیا

برای نوشتن محتوای بیوگرافی در ویکی پدیا باید چند نکته را به خاطر بسپارید.

  • اطلاعات کافی: قبل از اینکه نوشتن بیوگرافی را آغاز کنید، باید اطلاعات کافی در مورد خود یا شخص یا موضوع مورد نظر داشته باشید. حقایقی از جمله تاریخ و محل تولد، تحصیلات، سابقه کاری و سایر اطلاعات مربوط را باید بدانید.
  • مخاطب هدف: نکته بعدی در نظر گرفتن مخاطب هدف است. شما باید بدانید که چه کسی صفحه بیوگرافی شما را خواهد خواند. به طور مثال اگر شخصیت پزشک هستید باید اطلاعات و جزئیات بیشتری را در خصوص فعالیت خود درج کنید، چرا که مخاطبان هدف شما گروهی از پزشکان و کسانی که در این حوزه فعالیت می کنند، هستند.

مراحل ثبت بیوگرافی در ویکی پدیا

مراحل ثبت بیوگرافی در ویکی پدیا

ممکن است نوشتن بیوگرافی در ویکی پدیا برای شما کمی دلهره آور باشد. اما اگر با ویکی پدیا آشنایی کامل داشته باشید، به راحتی می توانید صفحه بیوگرافی خود را در آن ایجاد کنید.

مطالعه قوانین

شما باید تمام دستورالعمل‌ های مربوط به تولید محتوا در صفحه بیوگرافی را بدانید. با مطالعه خط مشی، دستورالعمل ‌ها و قوانین می توانید عملکرد بهتری داشته باشید. همچنین این اطلاعات کمک می کنند تا بتوانید یک محتوای جذاب را ایجاد کنید که خوانندگان دوست داشته باشند. علاوه بر این مورد تایید مدیران وب سایت ویکی پدیا نیز قرار بگیرد.

 ایجاد حساب کاربری در ویکی پدیا

برای دسترسی به ویژگی ‌های یک سایت ابتدا شما باید ثبت نام خود را انجام دهید. بدون ثبت نام در ویکی پدیا نیز دسترسی به ویژگی ‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود. برای دسترسی به مرکز اطلاعات، یک حساب کاربری ایجاد و سپس سفر خود را برای ثبت بیوگرافی آغاز کنید. قطعاً ایجاد حساب کاربری بسیار آسان ‌تر از ایجاد صفحه است. با باز کردن صفحه ویکی پدیا، زبان مورد نظر را انتخاب و بر روی گزینه create an account کلیک کنید.

در فرم پیش رو مشخصات لازم را تکمیل کرده و آدرس ایمیل را جهت تایید درج کنید. از جمله اطلاعاتی که باید وارد کنید می توان به نام کاربری، رمز عبور و ایمیل اشاره کرد. گرچه درج ایمیل می تواند اختیاری باشد اما توصیه می شود آدرس ایمیل خود را وارد کنید. زمانی که تغییراتی در صفحه شما صورت بگیرد از طریق ایمیل به شما اطلاع رسانی خواهد شد. برای درج نام کاربری نیز بهتر است نام واقعی خود را وارد کنید و از انتخاب نام مستعار خودداری کنید تا بتوانید در آینده رهگیری های لازم را بهتر انجام دهید.

تهیه پیش نویس

با تایید موارد می توانید به سایت ورود پیدا کنید. با ورود به ویکی پدیا، مجددا نام کاربری و رمز عبور را وارد کرده و در صفحه جدید به گزینه های مختلف در قسمت بالای صفحه دسترسی پیدا کنید. برای اینکه محتوای شما در صفحه بیوگرافی کاملاً استاندارد و صحیح باشد، ابتدا یک پیش نویس آماده و آن را مطالعه کنید. در صفحه تمرین می توانید صفحه مورد نظر خود را ایجاد و تغییرات لازم را لحاظ کنید. با اضافه کردن هر محتوایی در لیست صفحه تمرین می توانید آن را مشاهده کنید.

تولید محتوا

باید تولید محتوا انجام دهید. با رعایت برخی از ویژگی ‌ها در محتوای خود و پیروی از الگوی بیوگرافی در ویکی پدیا، می توانید یک صفحه بی عیب و نقص داشته باشید. الگوی بیوگرافی در ویکی پدیا شامل توضیح دوران کودکی، شرح زندگی، وضعیت تأهل و فرزندان، سوابق تحصیلی، جوایز و موفقیت ‌ها، کتاب شناسی، منابع و موارد دیگر است که باید در صفحه بیوگرافی خود به آنها اشاره کنید.

مهم ترین بخش های بیوگرافی

  • اوایل زندگی: در بخش اوایل زندگی اطلاعاتی همچون والدین، گذران دوران کودکی و تحصیلات ابتدایی وارد می شوند. با درج این اطلاعات می توانید به خواننده بینشی در مورد نحوه تربیت فرد مورد نظر دهید که می تواند آنها را تشویق به خواندن بیشتر مطالب کند.
  • شرح زندگی: در قسمت شرح زندگی نباید به صورت سطحی به موضوعات نگاه کرد. باید به نکات مهم و برجسته که می توانند مبارزه یک فرد در زندگی در بخش ‌های مختلف باشد اشاره کرد. با درج چالش ‌ها و پیروزی ‌ها، لحظه ‌های غم انگیز و دشوار در زندگی فرد می توانید لایه دیگری از زندگی شخص مورد نظر را نشان دهید.
  • شغل: در قسمت شغل می توانید به سابقه کاری و دستاوردهای قابل توجهی که فرد به آنها رسیده است، اشاره کنید. اگر در کسب و کار خود به جوایزی دست پیدا کرده‌ است نیز می توانید به آنها اشاره کنید.
  • زندگی شخصی: در قسمت زندگی شخصی باید به اطلاعاتی همچون همسر، فرزندان و سرگرمی ‌های اشاره کنید. در قسمت زندگی شخصی هرگز نظرات شخصی خود را وارد نکنید و تنها به اطلاعات ازدواج، فرزندان و خانواده بپردازید.
  • نظرات فرد: اگر فرد مورد نظر در مورد برخی از موضوعات خاص اظهار نظر کرده است، می توانید آنها را با دیگران به اشتراک بگذارید. این بخش به خواننده کمک می کند تا نسبت به فرد مورد نظر دیدگاه بهتری داشته باشد.
  • جوایز: از مهمترین قسمت‌ های پرطرفدار در قسمت بیوگرافی می توان به دستاوردها و جوایز اشاره کرد. این بخش به بیوگرافی ارزش زیادی می‌ بخشد. فهرستی از جوایز، گواهینامه‌ ها و قدردانی ‌ها در حوزه آکادمیک یا حرفه ‌ای فرد می تواند برای بسیاری از خوانندگان هیجان انگیز باشد.
  • آثار منتشر شده: اگر فرد مورد نظر جزو افرادی است که کتابی را منتشر کرده‌ است، می توانید در قسمت آثار منتشر شده نام عناوین کتاب‌ ها را نیز ذکر کنید.
  • مرگ: اگر بیوگرافی شما در مورد شخصی است که فوت کرده است، اطلاعات مربوط به مرگ و مراسم خاکسپاری او را نیز می توانید ذکر کنید.

در نظر گرفتن لحن

از نکات مهم که باید در بیان محتوا به آن دقت کنید، لحن است. لحن شما باید در نوشتن متن کاملاً بی‌طرفانه و خنثی باشد. نباید مطالب درج شده از سوی شما نقد یک موضوع یا تبلیغ یک موضوع باشد.

اطلاعات جامع و دقیق

اطلاعات جامع و دقیق

در ویکی پدیا تمام مطالبی که درج می شود باید واقعی باشند. حتی ویکی پدیا بیوگرافی ‌هایی که دارای اطلاعات منفی هستند اما واقعی را نیز درج می کند و هیچ دستورالعملی برای پنهان کردن خطاهای افراد وجود ندارد. توجه داشته باشید از نوشتن هرگونه نظریه، فرضیه و ایده خودداری کنید. به دلیل اینکه این مطالب توسط منابع معتبر مورد تایید قرار نمی ‌گیرند، نباید از این نوع محتوا در صفحه بیوگرافی خود استفاده کنید.

در سفارش ثبت اطلاعات در ویکی پدیا اطلاعاتی درج می شود که به موضوع مرتبط هستند. هرچه اطلاعات شما در مورد فردی که قصد نوشتن بیوگرافی آن را دارید، بیشتر باشد، در ادامه ایجاد یک بیوگرافی با چالش ‌های کمتری روبرو می شود. به یاد داشته باشید هرچه تحقیقات دقیق ‌تر و با جزئیات بیشتری باشد، صفحه بیوگرافی ویکی پدیای شما از بازدید بیشتری برخوردار خواهد بود. توصیه می شود مطالب مربوط به بیوگرافی در پاراگراف های کوتاه به صورت مختصر و آموزنده بیان شوند.

عنوان مناسب

شما باید یک عنوان منحصر به فرد را انتخاب کنید تا بتوانید در طولانی مدت در کانون توجه قرار بگیرید. عنوان می تواند نام و یا موردی باشد که بتواند نظر خواننده را جلب کند. دقت داشته باشید عنوانی را انتخاب کنید که در گذشته توسط فرد دیگری در ویکی پدیا استفاده نشده است. سپس عنوان انتخابی را در کادر جستجو درج کنید، اگر عنوان پیشنهادی شما از قبل موجود نباشد، به شما اجازه ایجاد صفحه بیوگرافی مورد نظر داده می شود. با توجه به اینکه صفحه بیوگرافی شما نشانه افکار و عقاید فرد است در انتخاب عنوان می توانید بسیار هوشمندانه عمل کنید.

درج منبع

نوشتن منبع برای محتوا بسیار اهمیت دارد. برای نوشتن هر یک از اطلاعات باید منبع مورد نظر را ذکر کنید. برای جمع آوری اطلاعات می توانید به فهرستی از کتاب ‌ها، وب سایت‌ ها، مقالات و سایر منابع که حاوی اطلاعات مورد نظر هستند، رجوع کنید. با نوشتن منابع این اطمینان را به کاربر می ‌دهید که تمامی مطالب واقعی و مورد تایید هستند. در پایان محتوا منابع به ترتیب شماره گذاری می شوند و کاربر می تواند به راحتی به آنها دسترسی پیدا کند.

لینک دهی

می توانید از لینک به مقالات دیگر که در ویکی پدیا ثبت شده است استفاده کنید. همچنین می تواند به وب سایت‌ های دیگر نیز که مطالبی مرتبط با مطالب شما دارند، لینک خارجی بزنید تا کاربران به اطلاعات جامع و کامل تری دست پیدا کند.

 بررسی نکات نگارشی

در برخی از مواقع بسیاری از افراد نکات مهم را در بیوگرافی فراموش می کنند که یادداشت کنند، با یک مرور اجمالی اگر نکته ‌ای از ذهن شما رفته است، می توانید آن را به مطلب اضافه کنید. محتوای شما از ساختار تا منبع باید مورد تایید قرار بگیرد، بنابراین هرگونه نقص را قبل از انتشار آن کاملاً برطرف کنید. در صفحه تمرین محتوای نوشته شده خود را بارها از لحاظ غلط املایی و نکات نگارشی بررسی کنید. اینک شما عنوان، محتوا و منابع را در اختیار دارید، ویرایش را انجام داده اید و می توانید صفحه بیوگرافی خود را ایجاد کنید.

ارسال محتوا

پس از آماده سازی محتوا اینک باید آن را برای انجمن ویکی پدیا ارسال کنید و منتظر باشید تا درخواست شما مورد بررسی قرار بگیرد. محتوای شما باید به گونه ای باشد که به صاحبان وب سایت ویکی پدیا ثابت کنید که می توانید در این سایت یک صفحه بیوگرافی معتبر داشته باشید. از آنجا که درخواست ‌ها برای ثبت بیوگرافی در ویکی پدیا بسیار زیاد است، مدت زمان بررسی ‌ها می تواند طولانی باشد.

به روز رسانی محتوا

پس از تایید و انتشار صفحه بیوگرافی در ویکی پدیا کاربران می توانند از صفحه بازدید کنند. زمانی که محتوای شما تایید و صفحه شما ایجاد شد، پایان کار شما نیست، بلکه آغاز کار شما است. شما باید در فواصل زمانی مشخصی اگر اطلاعات غیرقانونی وجود دارد، آنها را حذف کنید. اگر می خواهید به ترافیک بیشتر دسترسی پیدا کنید، باید محتوای خود را با قوانین جدید به روز رسانی کنید. البته توصیه می شود اگر می خواهید صفحه بیوگرافی شما کاملاً بی ‌نقص باشد، از یک تیم حرفه ‌ای که در این زمینه فعالیت می کند کمک بگیرید. آنها می توانند صفحه بیوگرافی شما را در ویکی پدیا کاملاً بی ‌نقص اجرا کرده و هرگونه اطلاعات مفید که مرتبط با منافع شماست را درج کنند.

رابطه دیجیتال مارکتینگ با ویکی پدیا

رابطه دیجیتال مارکتینگ با ویکی پدیا

ویکی پدیا می تواند به عنوان یک مرکز اطلاعات جامع فرصتی را برای مشاغلی که به دنبال تقویت دیجیتال مارکتینگ خود هستند، فراهم کند. ویکی پدیا به عنوان سایتی که مخاطبان گسترده دارد و بسیار آسان در دسترس کاربران قرار می‌ گیرد، می تواند در استراتژی بازاریابی یکپارچه بسیار کمک کننده باشد.

بسیاری از کاربران زمانی که موضوعی را در گوگل جستجو می کنند، یکی از سایت ‌هایی که به عنوان سایت ‌های برتر نشان داده می شود، سایت ویکی پدیا است. می توانید متناسب با کسب و کار خود یک صفحه بیوگرافی در ویکی پدیا ایجاد کنید. این صفحه که می تواند مرتبط با برند شخصی شما باشد، قطعاً در پیشرفت شما بسیار قابل توجه خواهد بود. علاوه بر اینکه سطح بالایی از اعتبار و اصالت را به کسب و کار و برند شما می ‌افزاید، کمک می کند تا تجارت و کسب و کار شما به صورت یکپارچه برای کاربران به تصویر کشیده شود. می تواند در افزایش فروش تاثیر قابل توجهی داشته باشد و در افزایش رتبه شما در موتورهای جستجو نیز عملکرد مثبتی ارائه دهد.

رابطه برندینگ با ویکی پدیا

از آنجا که ویکی پدیا یکی از منابع اطلاعاتی مورد علاقه میلیون ‌ها کاربر است، می توانید برای آگاهی از برند خود از این بستر نیز استفاده کنید. ویکی پدیا به عنوان یک ابزار رایگان می تواند آگاهی از برند شما را در سطح بالایی افزایش دهد، افزایش ترافیک وب سایت و ایجاد اعتماد در کاربران نیز از مزیت فعالیت در ویکی پدیا خواهد بود. در قسمت بیوگرافی ویکی پدیا می توانید برای برندینگ استفاده کنید.

از مهمترین نکاتی که باید در بخش برندینگ و بازاریابی اینترنتی از طریق ویکی پدیا به آن توجه کرد این است که گرچه ویکی پدیا می تواند به طور بالقوه در رشد یک برند تاثیرگذار باشد، یک خطر نیز می تواند برند را تهدید کند. خطر این است که محتوای وارد شده در ویکی پدیا نادرست باشد. بنابراین تهیه یک محتوای استراتژیک و سازگار که در ویکی پدیا موثر واقع شود، برای برندینگ بسیار ضروری است. رعایت دستورالعمل‌ ها می تواند خطرات استفاده از این استراتژی را برای بازاریابی به حداقل برساند.

رابطه وب سایت با ویکی پدیا

برای یک بازاریابی اینترنتی موفق طراحی وب سایت بسیار موثر است. با راه‌ اندازی یک وب سایت و در نظر گرفتن سئو می توانید ترافیک وب سایت را افزایش دهید. هرچه طراحی وب سایت با سئو تقویت شود می توانید در کنار رقبای خود بیشتر ایستادگی کنید. بک لینک سازی یکی از ترفندهایی است که می تواند منجر به افزایش ترافیک وب سایت شود. می توان گفت یکی از قوی ‌ترین و موثرترین بک لینک ها می تواند بک لینک ویکی پدیا باشد. دریافت لینک از طریق ویکی پدیا می تواند در رتبه‌ بندی وب سایت شما بسیار موثر باشد.

زمانی که شما در ویکی پدیا یک صفحه بیوگرافی تنظیم کنید، با درج مطالب مفید در صفحه خود می توانید بک لینک ‌هایی را به سایت خود ایجاد کنید. از آنجایی که در هنگام جستجو در ویکی پدیا یکی از سایت‌ های برتر که پیشنهاد می شود سایت ویکی پدیا است کاربران می توانند با ورود به سایت ویکی پدیا و صفحه مورد نظر، بر روی لینک ایجاد شده کلیک کرده و به سمت سایت شما هدایت شوند.

هزینه ثبت بیوگرافی در ویکی پدیا

اگر به هر دلیلی نمی توانید صفحه ویکی پدیا را به تنهایی ایجاد کنید، می توانید از خدمات شرکت ‌های تولید محتوا بهره‌مند شوید. در مقابل پرداخت هزینه می توانید یک صفحه بیوگرافی در ویکی پدیا با تمام قوانین داشته باشید. هزینه ثبت بیوگرافی در ویکی پدیا متغیر است و نمی توان هزینه ثابتی را برای آن در نظر گرفت. فاکتورهایی همچون ایجاد صفحه با زبان فارسی یا انگلیسی، ایجاد صفحه برای یک فرد یا یک شرکت، جمع آوری اطلاعات و ده‌ ها مورد دیگر از جمله فاکتورهایی هستند که در قیمت گذاری می توانند تاثیرگذار باشند.

سخن پایانی

ویکی پدیا به عنوان یک ابزار قدرتمند می تواند در برندسازی و بهبود شهرت حرفه ‌ای شما بسیار کمک کند. با روایت زندگی شخصی و کاری خود و وارد کردن اطلاعات دقیق و مثبت می توانید کاربران گسترده ‌ای را با خود همراه کنید. گرچه نوشتن بیوگرافی در ویکی پدیا می تواند کمی چالش برانگیز باشد اما اگر دقیق، خوب و آموزنده نوشته شود، در روند معرفی کسب و کار شما می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

از تیم حرفه ‌ای دارکوب بخواهید که در ایجاد بیوگرافی در ویکی پدیا به شما کمک کنند، قطعاً تجربه ارزشمندی به دست خواهید آورد. کارشناسان حرفه ای دارکوب، با دانش بالا و آگاهی از قوانین و دستورالعمل ها، این تضمین را می دهند که یک بیوگرافی کامل را برای شما ایجاد خواهند کرد. در زمینه فیسبوک مارکتینگ، لینکدین مارکتینگ و اینستاگرام مارکتینگ نیز می توانید از خدمات گسترده تیم دارکوب بهره مند شوید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته