طی سالهای اخیر شاهد تغییرات بزرگی در نحوه ارائه طراحی پورتال مشتریان بودیم، و روز به روز تعداد شرکتهایی که از طریق پرتال داخلی، خدمات پشتیبانی سلف سرویس به مشتریهاشون ارائه میدن بیشتر شده و این طور که به نظر میرسه هم شرکتها از اینکه تلفن مرکز پشتبانیشون کم تر زنگ میخوره سود میبرند و هم مشتریها روش آنلاین رو ترجیح میدهند.چند وقت پیش تو یه وب سایت خوندم که یه تحقیقی در مورد گرایشات و ترجیحات مشتریها از نظر نحوه ارائه خدمات پشتیبانی انجام شده. این تحقیق در مورد کاربرهای تلفن های هوشمند بود، اما میشه نتایج رو به بقیه محصولات هم تعمیم داد. دوست دارم بخشی از نتایج این تحقیق رو براتون ترجمه کنم:
“75% از 2900 کاربر اعلام کرده اند که استافده از پشتیبانی آنلاین را ترجیح میدهند و 40% گفته اند که اگر نتوانند مشکلشان را از طریق خدمات مشتری سلف سرویس حل کنند، با مرکز پشتیبانی شرکت تماس میگیرند.”
لیست مطالب
یک پورتال مشتری مبتنی بر وب به کاربران اجازه می دهد تا با ارسال درخواست، حل مشکلات، مرور محصولات و خدمات، خرید و موارد دیگر، با یک کسب و کار 24 ساعته در تماس باشند. همه اینها پورتال های مشتری را برای صنایعی که با امور مالی، خرده فروشان آنلاین و ارائه دهندگان خدمات بهداشتی کار می کنند ضروری می کند. در این راهنما، ما 10 ویژگی پرتال مشتری و روش های ساخت پورتال مشتریان، را که شرکت شما برای جلوتر ماندن از رقبا نیاز دارد، مورد بحث قرار خواهیم داد.
یکی از ضروری ترین ویژگی های طراحی پورتال مشتری، ورود به سیستم است. دوره اولیه سفر مشتری در وب سایت، از ثبت نام تا اولین تعاملات با پورتال را پوشش می دهد. قرار است فرآیند سوار شدن، انتقال را تا حد امکان راحت انجام دهد و اطمینان حاصل کند که کاربران می توانند ویژگی های پورتال را به سرعت و به طور موثر مرور کنند. این عناصر را هنگام توسعه فرآیند سوار شدن در نظر بگیرید:
اعلانها و هشدارها از جمله ویژگیهای کلیدی پورتال مشتری هستند که کاربران را درگیر میکند و آنها را در مورد بهروزرسانیها، پیشنهادات جدید و تغییرات در حسابهایشان مطلع میکند. در حالت ایده آل، اعلان ها با ارائه اطلاعات به موقع و کمک به تصمیم گیری، تجربه کاربر را افزایش می دهند. برای به حداکثر رساندن استفاده از اعلان ها در پورتال خود، ویژگی های زیر را اضافه کنید:
یکی از ویژگی های محبوب درگاه مشتریان مدرن استفاده از قابلیت سلف سرویس است. لازم است بار عوامل پشتیبانی خود را کاهش دهید و به کاربران کمک کنید تا راه حل های خود را پیدا کنند. با این حال، به یاد داشته باشید که پورتال وب سلف سرویس جایگزین کاملی برای پشتیبانی مشتری نیست. در اینجا برخی از ویژگی های بخش سلف سرویس پورتال مشتری آورده شده است:
تجربه خرید شخصی یکی از قابلیت های اصلی درگاه های مشتریان است. این ویژگی به کسبوکارها این امکان را میدهد تا محصولات و خدماتی را که به نمایش میگذارند متناسب با ترجیحات هر مشتری تنظیم کنند. باعث افزایش رضایت مشتری و افزایش شانس فروش مکرر می شود. استفاده از عناصر زیر را در این ویژگی در نظر بگیرید:
اطمینان از دسترسی کاربران به تراکنش های یکپارچه برای ایجاد یک پورتال مشتری خوب ضروری است. ادغام محبوب ترین سیستم های پرداخت در پلتفرم شما یک گزینه عالی برای پوشش همه مخاطبان ممکن است. اگر فرآیند سریع و آسان باشد، احتمال خرید کاربران بیشتر خواهد بود. برای توسعه یک ویژگی پرداخت آنلاین و صورتحساب قوی به این نکات توجه کنید:
یکی دیگر از ویژگیهای برتر پورتال مشتری، ادغام یکپارچه با نرمافزار شخص ثالث است که قابلیت استفاده و راحتی پلت فرم را افزایش میدهد. داشتن همه چیز در یک منبع واحد در مقایسه با زمانی که به ده ها منبع مختلف برای عملیات روزانه نیاز دارید یک مزیت قابل توجه است. استفاده از این ادغام ها را در نرم افزار خود در نظر بگیرید:
با توجه به ضروری بودن آنها، ابزارهای مدیریت محتوا از ویژگی های اصلی پورتال مشتری هستند. توانایی به روز رسانی، اصلاح و سازماندهی محتوا به طور موثر تضمین می کند که پورتال اطلاعات مرتبط و به روز را در اختیار کاربران قرار می دهد. در اینجا چند ویژگی برای اضافه کردن به سیستم مدیریت محتوای پورتال مشتریان خود آورده شده است:
عملکرد پورتال مشتریان شما باید شامل یک سیستم پشتیبانی مشتری قوی باشد تا در صورت نیاز به کاربران کمک کند. چه شما یک رویکرد عرشه کمک سنتی را ترجیح دهید یا بخواهید بخش بزرگی از فرآیند را به اتوماسیون واگذار کنید، این ویژگی برای بقای شرکت شما ضروری است. اگر شما قادر به ارائه خدمات با کیفیت بالا نباشید، احتمالاً افراد به درگاه دیگری سوئیچ میکنند، بنابراین مهم است که به این ویژگی توجه کافی داشته باشید. ادغام موارد زیر را در نظر بگیرید:
تجارت الکترونیک اغلب به کسب و کارها نیاز دارد که اسناد دیجیتال را بارگذاری، به اشتراک بگذارند و امضا کنند. به همین دلیل اشتراک گذاری و مدیریت اسناد یکی از ویژگی های پورتال مشتری است که باید در نظر بگیرید. این ویژگی باید شامل موارد زیر باشد:
هنگام فهرست کردن مهمترین ویژگیها برای پورتال مشتری، نمیتوانیم ردیابی و مدیریت سفارش را حذف کنیم. مشتریان باید از اتفاقاتی که در مورد سفارشهایشان میگذرد آگاه باشند تا بر آنها نظارت داشته باشند و در صورت نیاز تغییرات را اعمال کنند. ویژگی های زیر را برای مؤثرتر کردن آن در نظر بگیرید:
این که خب دلیل واضحیه. شرکتها به روشهای خیلی متنوعی میتونن مشتریهاشونو مشارکت بدن و مشتریها هم نیاز دارن که به روشهای مختلفی با شرکت مشارکت داشته باشند. پورتال وب خیلی از این نیازها رو تأمین میکند.
پورتالهای آنلاین مشتری اول به منظور انتقال داده های مختص مشتریها طراحی شدند، مثلا ثبت خریدها، تاریخچه سفارشات و صورتحساب پرداختها. معمولا اطلاعات مشتریها، مثل تغییرات آدرس، اطلاعات پروفایل شخصی و غیره، رو هم شامل میشوند تا هزینه تغییر دستی این اطلاعات در دیتابیس شرکت یا هر سیستم دیگه ای که برای ثبت اطلاعات مشتری بکار میرود کاهش پیدا کنه. وقتی امکان ردیابی این اطلاعات رو یکجا و به صورت آنلاین به مشتریهاتون بدید، تعداد تماسهایی که با مرکزتون گرفته میشود هم کاهش پیدا میکنه و میتونید مخارج پشتیبانی از مشتریتونو کمتر کنید.
وقتی مشتریها به اطلاعاتی در مورد محصولات نیاز داشته باشند، شرکتها میخوان به جای اینکه جاهای دیگه مراجعه کنند، بیان به شرکت و جواب سوالاتشونو بگیرن. اما وقتی شرکت رشد میکنه، اکثرا متوجه میشن که اگه مشتریها بتونن به صورت آنلاین به بخش پشتیبانی، محصولات و اطلاعات شرکت دسترسی داشته باشند براشون خیلی راحتتره.
پورتال مشتریها میتونه همه اطلاعات رو یکجا جمع کنه. به این ترتیب مشتریها همیشه میدونن کجا میتونن به اطلاعات مورد نیازشون دسترسی داشته باشن و برای حل مشکلاتشون ابزارهای مورد نیاز رو دانلود کنند. این باعث میشه که مشتریها هم تجربه خیلی بهتری داشته باشند و دیگه مجبور نیستند چند جای مختلف عضو بشن.
وقتی همه چیز در پورتال مشتریها جمع بشه، میبینید که با تجربه کاربری مشتریها بهبود پیدا میکنه و به همین خاطر مشارکت و رضایتشون از شرکت بیشتر میشه.
وقتی تعداد مشتریهاتون زیاد بشن، مدیریت و حفظ روابط تبدیل به مسئولیت سنگینی میشه. اما با داشتن یه پورتال مشتری میتونید روابط مشتریهاتونو بهتر مدیریت کنید و حتی از طریق پورتال مشتریهای بیشتری هم جذب می کنید. وقتی مؤثرتر روابطتونو ردیابی کنید و مشتریها بتونن از مزایای پورتال و اطلاعاتی که در اون هست سود ببرند، میتونید خدمات بهتری ارائه بدید و مشتریها رو از خودتون راضی نگهدارید.
این کافی نیست که فقط یه پورتال برای مشتریها فراهم کنید، بلکه شیوه مدیریت و توسعه اون هم اهمیت داره و باید طوری باشه که بتونه برای مشتریها و شرکتتون سودمند باشه. برای اینکه مشتریهاتونو به استفاده از پورتال ترغیب کنید باید محیطی داشته باشه که مشتریها در استفاده از خدمات و کسب اطلاعات در مورد محصولات به هدفشون برسن و خودتون هم بتونید میزان عملکرد سازمانتونو بسنجید.
عناصر دقیق مورد نیاز برای پورتال مشتری بسته به نوع شرکت متفاوته، اما در اینجا چهارتا از ویژگی های یه پورتال مشتری آنلاین مؤثر رو با هم مرور میکنیم تا اگه میخواهید شما هم برای خودتون یه پورتال بسازید بتونید اینها رو در اون اعمال کنید.
وقتی امکانی رو فراهم کنید که مشتریها سوالاتشونو از هم بپرسند، در واقع توانایی شرکت در پاسخگویی به مشتریها افزایش پیدا میکند. سازمان هیچ وقت نمیتونه جواب همه سوالات رو در پورتال بدهد. اما میتونید یه شبکه امن و همیشه در دسترس از مشتریها فراهم کنید تا مشتریها عضو یه جامعه کاملا آنلاین بشوند. به این ترتیب میتونید مخزن اطلاعات سازمانتون رو هم گسترش بدید، چون همه سوالات قبلی ذخیره و آرشیو میشوند و در آینده در موارد مشابه کاربرد خواهند داشت.
ضمنا وقتی مشتریها بتونن از هم سوالاتشونو بپرسن و به سوالات هم جواب بدن، تجربه کاربری انسانی تری دارند و حس میکنند عضوی از یک جامعه هستند. این فرصت رو برای مشتریهاتون فراهم کنید که بتوانند با دیگرانی در آن سوی دیوارها ارتباط برقرار کنند، با اطلاعاتی که از این طریق در پورتال جمع میشود، شرکت به تحکیم روابط مشتریها در اکوسیستم خودش کمک میکند.
اگه پورتال به معنی منبع اطلاعات مناسب برای مشتریها باشه، پس باید کاری کنید که بتونن راحت و آسون اطلاعات مورد نیازشونو پیدا کنند. بهترین حالت اینه که یه موتور جستجو داشته باشید تا همه بحث ها و محتوای آنلاین متنی پورتال در اون فهرست بندی بشود. اینطوری مشتریها میتونن همه انجمن ها، فایلها، بحث ها و سایر اطلاعات مورد نیازشونو سرچ کنند.
احتمالا هر کدوم از مشتریهای شما از محصولات متفاوتی استفاده میکنند. ضمنا مشتریها هر کدوم در مراحل مختلفی از استفاده از محصولات یا خدماتتون هستند. ممکنه بعضیها تازه مشتریتون شده باشند و بعضی های دیگه قدیمی باشند. چون همه مشتریها یکسان نیستند، به اطلاعات متفاوتی هم نیاز دارند. این تفاوتها رو باید بشناسید و اطلاعات رو براشون تقسیم بندی کنید تا مردم سریعتر بتونن اطلاعات مرتبط با خودشونو پیدا کنند. ارزشمندی پورتالتون هم اینطوری بیشتر میشه.
ممکنه بسته به نوع کالا یا خدماتتون، بتونید این تقسیم بندی رو بر اساس مکان کاربرها، نوع کالا یا نقشی که در شرکت دارند انجام بدید. مثلا یه فروشنده که میخواد بطور عمده خرید کنه به اطلاعات متفاوتی نیاز داره نسبت به خریدار عادی.
برای اینکه مطمئن بشید که مشتریها از پورتالتون استفاده میکنند، هر چقدر میتونید ارتباطات شرکتتون رو با مشتریها در پورتال توسعه ببخشید. شرکتهایی که وب سایتشونو به مرکز ارتباطات مشتری تبدیل میکنند، پورتالهای موفق تری دارند.
راههای مختلف ارتباطی پیش پای مشتریها بذارید (مثل وبلاگ، ایمیل، شبکه های اجتماعی و غیره) تا استفاده از پورتال برای مشتریها تبدیل به عادت بشه. اگه مردم نتونن به اطلاعات مورد نیازشون دسترسی پیدا کنند دیگه از پورتال استفاده نمیکنند و اگه تعداد افرادی که از پورتال استفاده میکنند کم باشه و جوابهای کمی به مخزن اطلاعات پورتال اضافه بشه، مخزن اطلاعاتی به سرعت ناپدید خواهد شد و دیگه چیزی ازش باقی نمیمونه.
این اطلاعات میتونه شامل اطلاعات محصولات باشه یا بروزرسانی های شرکت باشه، در هر حالت باید از این فضا در جهت متصل شدن به مشتریها و اشتراک گذاری آخرین اخبار شرکت بهره ببرید.
از تجربه دو دهه ما در توسعه وب سفارشی برای طراحی و ساخت یک پورتال تحت وب غنی از ویژگی های بصری برای مشتریان خود و ادغام آن در فرآیند کسب و کار خود استفاده کنید. از سال 1381، شرکت دارکوب شروع به فعالیت کرده است. دارکوب با ارائه خدمات طراحی سایت حرفه ای، خدمات سئو سایت و دیجیتال مارکتینگ فعالیت دارد و شمی تواند به شما مشتریان عزیز این خدمات را به بهترین شکل ممکن و حرفه ای به شما ارائه دهد. شما می توانید برای سفارش طراحی سایت شرکتی، سفارش طراحی پورتال سازمانی ایاز و یا طراحی پرتال ایاز فیش حقوقی می توانید با شماره های شرکت دارکوب تماس بگیرید تا به شما مشاوره رایگان بدهند.
داشتن یه پورتال مشتریان نه تنها هزینه های پشتیبانی از مشتریها رو کاهش میده، بلکه دسترسی مشتریها رو به اطلاعات شرکت و به سایر مشتریها بیشتر میکنه. از اونجایی که ارائه خدمات سلف سرویس در دوره و زمانه ای که میشه همه چیز رو گوگل کرد خیلی رایج شده، پورتال آنلاین مشتریها میتونه بهتون در کنترل شرکت کمک کنه و بتونید دید بهتری از جریان اطلاعات و دسترسی مشتریها به راه حلها داشته باشید. با اینکه پورتال خودش باعث صرفه جویی در هزینه ها میشه، اما برای ترغیب مشتریها به استفاده از پورتال باید یه پلتفرم قابلی داشته باشید که هم برای مشتریها و هم برای سازمانتون ارزشمند باشه.