شما با استفاده از پلتفرم شاپیفای به راحتی می توانید سایت خود را طبق خواسته خود طراحی و راه اندازی کنید. فرض کنید شما و دوستاتون میخواهید فروشگاه اینترنتی داشته باشید و محصولات خودتون را بفروشید و از ظاهر هیچ کدوم از پلتفرم های فروشگاهی خوشتون نمیاد. چی کار میکنید؟ حتما خودتون میسازیدش. شاپیفای یک پلتفرم قدرتمند برای طراحی و راه اندازی فروشگاه های اینترنتی است که به کاربران این امکان را می دهد تا بدون نیاز به دانش فنی، وب سایت های حرفه ای و کاربردی بسازید.
شاپیفای پلتفرمی برای فروش آنلاین ارائه داده که هیچ کدوم از رقباش نتوانستند تا اون حد حرفه ای عمل کنند و به اون راحتی باشند. البته شاپیفای هم برای هر نوع فروش آنلاینی مناسب نیست و بیشتر برای سایت های ساده و سریع مناسب هست.
لیست مطالب
شاپیفای (shopify) یک پلتفرم فروشگاه ساز است که به شما این امکان را می دهد تا خیلی آسان و بدون نیاز به کدنویسی، خرید هاست و دامنه سایت خود را طراحی و راه اندازی کنید.
شاپیفای به طور رسمی در سال 2006 توسط توبی لوتکه و تیمش تاسیس شد. تاریخچه این پلتفرم به زمانی بر می گردد که لوتکه تصمیم گرفت یک سایت برای فروش اسنوبرد ایجاد کند. او ابتدا سایت Snowdevill را طراحی کرد.
اما بعد از طراحی متوجه شد پلتفرمی که طراحی کرده است قابلیت های بیشتری دارد که می تواند به عنوان یک ابزار برای ساخت سایت های فروشگاهی مورد استفاده قرار گیرد.
در سال 2020 با آغاز همه گیری کرونا، شاپیفای به سرعت رشد کرد و ارزش بازار آن از 46 میلیارد دلار به 174 میلیارد دلار افزایش یافت.
شاپیفای اکنون به حدود 2 میلیون تاجر در سراسر جهان خدمات ارائه می دهد و بازارهای متنوع خود را از جمله مدیریت موجودی، پردازش پرداخت و ابزارهای بازاریابیف نقش مهمی درتسهیل تجارت الکترونیک ایفا کرد.
تعداد کاربران حال حاضر شاپیفای حدود 2.5 میلیون فروشنده فعال است.
این پلتفرم حدود 32% از سهم بازار تجارت الکترونیک ایالات متحده را به خود اختصاص داده است.
ارزش بازار شاپیفای به 174 میلیارد دلار افزایش داشته است.
درآمد شاپیفای در سال 2023 به حدود 6.5 میلیارد دلار رسید.
شاپیفای به عنوان یکی از پلتفرم های محبوب برای ایجاد فروشگاه های آنلاین، در ایران با محدودیت هایی مواجه شده است که به دلیل تحریم ها و شرایط خاص این کشور می باشد.
محدودیت های شاپیفای در ایران عبارتند از:
پلتفرم شاپیفای بیشتر برای طراحی وب سایت خارج از کشور می باشد و با وجود این محدودیت ها پشنهاد ما به شما این است که به سراغ سیستم های مدیریت محتوای دیگر بروید.
پرکاربردترین پلتفرم طراحی سایت با وردپرس است که شما می توانید بدون محدودیت فروشگاه خود را بسازید.
در کنار همه این توضیحات باید بگم که مجموعه طراحی سایت دارکوب با توجه به طراحی های بین المللی که انجام داده است در صورت نیاز شما طراحی سایت را با شاپیفای نیز انجام می دهد.
شاپیفای در کنار محدودیت هایی که دارد از ویژگی های زیادی برخوردار است و اینجا این موارد را بررسی می کنم.
شاپیفای نیاز به نصب و راه ندازی ندارد، همچنین شما برای راه اندازی سایت با شاپیفای نیاز به هاست ندارید. فرآیند طراحی و راه اندازی سایت با شاپیفای بسیار سریع و ساده است.
برای طراحی سایت با شاپیفای باید مراحل زیر را طی کنید:
وارد وب سایت shopify.com شوید و اطلاعات خودتون مانند ایمیل، نام فروشگاه و رمز عبور خود را وارد کنید و از 14 روز دوره رایگان شاپیفای استفاده کنید.
بعد از ثبت نام به بخش online store بروید و روی گزینه Themes کلیک کنید. در این بخش شما می توانید از میان قالب های رایگان و پولی، قالب مناسب وب سایت خود را انتخاب کنید.
همچنین شما امکان سفارشی سازی قالب انتخاب شده را هم دارید.
بعد از انتخاب قالب با کلیک بر روی دکمه Customize می توانید تغییرات دلخواه را در طراحی، رنگ، فونت و موارد دیگر فروشگاه نیز اعمال کنید.
در کنار این تغییرات سفارشی سازی فروشگاه همچنین شما می توانید صفحات، منوها و ویژگی های دیگر را نیز به سایت اضافه کنید.
بعد از انجام شخصی سازی سایت می توانید محصولات خود را به سایت اضافه کنید. وارد قسمت Product شوید و با کلیک بر روی گزینه Add Product اطلاعات مربوط به محصولات خود که شامل عنوان، توضیحات، قیمت و تصاویر و همچنین موجودی می شود را اضافه کنید.
در بخش Settings گزینه Payment را انتخاب کرده و درگاه های پرداخت مورد نظر خود را تنظیم کنید. شاپیفای از گزینه های مختلفی برای پرداخت پشتیبانی می کند.
پس از انجام تمام مراحل فوق و اطمینان از عملکرد صحیح سایت، می توانید فروشگاه خود را منتشر کنید و به مشتریان خود معرفی کنید.
دارکوب یکی از شرکت های معتبر در زمینه طراحی سایت است که از سال 1381 فعالیت خود را آغاز کرده است و طراحی بیش از 4000 سایت را در کارنامه کاری خود دارد. این شرکت به ویژه در زمینه طراحی سایت با شاپیفای نیز خدماتی را هم به کاربران ایرانی و هم کاربران خارج از ایران ارائه می دهد.
خدمات دارکوب در طراحی سایت با شاپیفای
این شرکت طراحی سایت قادر است فروشگاه های آنلاین را با توجه به نیاز ها و سلیقه مشتریان طراحی کند. این شامل خرید قالب حرفه ای، شخصی سازی و امکانات فروشگاه می شود. یک سایت فروشگاهی مناسب و حرفه ای می تواند منجر به افزایش فروش شما شود.
تمامی این خدمات برای کاربران داخل ایران و همینطور خارج از ایران انجام می شود. برای مشاوره می توانید با مشاوران ما در دارکوب تماس بگیرید.
پس از راه اندازی فروشگاه، دارکوب تمامی خدمات پشتیبانی فنی را برای حل مشکلات و بهبود عملکرد سایت ارائه می دهد.
اول از همه باید یه تم برای سایتتون انتخاب کنید. تم در نقش استخوان بندی سایت عمل می کند و روی حال و هوای سایتتون، تجربه کاربری و احساسی که سایتتون به کاربر میدهد مستقیما اثر می گذارد.
شاپیفای ده ها تم دارد که هرکدام از این قالب ها میتوانند به مدل های مختلف سفارشی سازی شوند. بعضی از تم ها رایگانند ولی برای برخی دیگر هزینه پرداخت می کنید.
یک چارچوب دقیق مد نظر داشته باشید و تمی رو انتخاب کنید که اون شرایط رو داشته باشد. برای اینکه چارچوبتون مشخص شود، این سوالات را جواب بدید:
یه نکته دیگه که موقع انتخاب تم باید در نظر بگیرید اینه که خیلی نگران تایپوگرافی و رنگها نباشید. اکثرا اینها رو بعدا میشه تغییر داد.
اصول طراحی سایت های فروشگاهی این است که سایت را پر از اطلاعات می کنند، میخواهند همه چیز را همون اول به مشتری بگویند، از سفارشهای عقب افتاده تا اطلاعات محصولات. درسته که مشتری ها دوست دارن کل تاریخچه برند رو بدونن اما این مدل مشتری ها خیلی کم هستند و اکثر مردم حد وسط قرار دارند.
بهترین محصولات تونو بشناسید و یه قسمت از سایت را به نمایش اونها اختصاص بدید. کاربرها دوست دارند تجربه کاربری سایت تا جایی که میشه ساده باشد و برای ادامه مسیرشون در سایت کلی انتخاب پیش رو داشته باشند.
فقط تمرکزتونو بذارید روی محصولات خاصی که در این دوره زمانی بهترین فروش رو دارند یا می خواهید اونها را بیشتر بفروشید.
حتی اگه از سایت شاپیفای هم استفاده نمی کنید، باز هم سرعت بارگذاری سایت برای کسب و کارتون خیلی مهمه و اگه سرعت بارگذاری طولانی شود ممکنه به کارتون آسیب وارد کند. هر یک ثانیه اضافه ای که بارگذاری سایتتون طول بکشه نرخ تبدیل به مشتری رو تا 7% و بازدید صفحات رو تا 11% کاهش میده. سایت هایی که سریعتر باشن رتبه های بهتری میگیرند، در ضمن بهبود زمان بارگذاری صفحات سایت هم برای سئوی سایتتون خوبه و هم روی تجربه کاربری اثر مثبت می گذارد.
عوامل مختلفی روی سرعت بارگذاری سایت اثر دارن. چند تا عامل کلی رو براتون میگم تا بهش رسیدگی کنید:
قطعا شما هم دوست دارید از محصولاتتون عکسهای باکیفیت تری روی سایت بذارید تا بهتر فروش برن، اما اشکال این کار اینه که اینطوری بارگذاری صفحه بیشتر طول میکشه. میتونید عکسها رو بدون اینکه به کیفیتشون آسیبی برسه، با ابزارهای فشرده سازی تصاویر فشرده کنید و حجمشونو تا 50% کاهش بدید.
امکانات جانبی سایتها، مثل ویجت ها، اپلیکیشن ها و سایر افزونه ها، سرعت بارگذاری رو کند میکنند. همه رو به جز موارد ضروری حذف کنید تا سایتتون سبک بشه.
گاهی اوقات، اما نه همیشه، تم هایی که از شرکتهایی غیر از شرکت ارائه دهنده خدمات توسعه سایتتون میگیرید یه سری چیزهای اضافی دارند که سرعت بارگذاری سایت رو پایین میارن. اگه تمی که انتخاب کردید رو شاپیفای نساخته بهتره با توسعه دهنده اش تماس بگیرید و بپرسید چطوری میتونید سرعت بارگذاری سایتتونو بهتر کنید.
کاروسل ها برای سایت مثل وزنه اضافی میمونن و سرعت بارگذاری سایتتونو کاهش میدن. البته نمیگم که هیچ وقت نباید ازشون استفاده کنید، بالاخره اونها هم مزیت های خودشونو دارن، اما اگه میخواهید سایتتون سبک تر باشه بهترین گزینه حذف کردن کاروسله.
اگه هنوز هم نمیدونید چطوری میتونید سرعت بارگذاری سایتتون افزایش بدید و سایتتونو سبک کنید، میتونید با متخصصان ما در دارکوب تماس بگیرید تا مشکلات سایتتونو پیدا و رفع کنند. در ضمن میتونید با ابزار رایگان سرعت سنج گوگل، سرعت وب سایتتونو تحلیل کنید و از نکاتی که گوگل بهتون ارائه میده استفاده کنید.
فقط باید محدودیت هاتونو بشناسید. اگر حس می کنید طراحی سایت مهارتیه که شما از عهده اش برنمیایید، هیچ اشکالی نداره که از یه متخصص کمک بگیرید. حتی اگه قبلا هم سایت هایی را طراحی کرده باشید، باز هم تجربه یک متخصص میتواند به کارتون بیاد و ایده های جدیدی را به ذهنتون بندازد.طراح های وب سایت هم مثل متخصصان صنایع دیگر، هرکدوم تو یکی از حوزه های طراحی وب و یکی از پلتفرم ها تخصص دارند. مثلا یه نفر ممکنه تو حوزه شاپیفای تخصص داشته باشه و یکی دیگه بیشتر با تم ها، افزونه ها و امکاناتی که در وب سایت ها بکار میرود آشنا باشد.
اینطوری تو وقت هم خیلی صرفه جویی میشه، دیگه لازم نیست شما وقتتونو برای گشتن تو امکانات فروشگاه های شاپیفای تلف کنید تا چیزی رو که میخواهید پیدا کنید.
ما در شرکت طراحی و توسعه وب سایت دارکوب، متخصص هایی را برای حوزه های مختلف در کنار خودمون داریم که در صورت نیاز مشتری ها، متخصص مربوطه کار را به دست میگیرد.
بنابراین وقت مشتری برای پیدا کردن متخصص مورد نظرش تلف نمیشه. شما میتونید با دارکوب تماس بگیرید و فقط کار مورد نظرتونو به ما بگید و بقیه کار را به دارکوب بسپرید. ما خودمون شما رو به متخصص مورد نظر وصل میکنیم تا بقیه کارها به درستی پیش بره.
اگه بخواهید از سایت ساز استفاده کنید، به احتمال زیاد سایتتون شبیه سایتهای دیگه میشه اما خوشبختانه به یک برنامه ریزی میتونید از این مشکل پیشگیری کنید. بنابراین اگه نمیخواهید کارتونو به طراح بسپرید اصلا نگران نباشید، باز هم امکانش هست که در عین استفاده از تم های رایج و تکراری، سایتتونو از جمعیت سایتهای دیگه متمایز کنید.
اگه میخواهید سایتتون در بین سایتهای دیگه بدرخشه، از این نکات کلیدی کمک بگیرید:
سبک تصاویر وب سایت در واقع تعیین کننده ظاهر سایت هستند، به طوری که حتی بیشتر از تم سایت روی ظاهرش اثر میذارن. نحوه نمایش عکسهای تبلیغاتی و عکسهای محصولات روی وب سایت میتونه طوری تنظیم بشه که شخصیت یکتا و متفاوتی به سایتتون بده. مثلا برای سایتهای تخصصی و سنتی بهتره از یه پس زمینه سفید ساده استفاده بشه و تصویر محصولات رو در محیطی که ازشون استفاده میشه نمایش بدن تا حس استفاده از محصول به مخاطب منتقل بشه.
بعد از تصاویر، استراتژی بعدی برای نمایش شخصیت خاص خودتون کلمات هستند. برندهای جوون بیشتر از زبان خاصی که در بین مردم رایج شده استفاده میکنند، مثلا شاید از اسمایل و ایموجی ها استفاده کنند، اما برندهایی که میخوان اعتماد مشتریها رو جلب کنند یا میخوان کمال خودشونو به تصویر بکشن بیشتر از زبان رسمی استفاده میکنند. لحن نوشته ها باید نه تنها در صفحه اصلی و صفحه درباره ما، بلکه در همه جای سایت و همه متنهایی که در سایت نوشته شده، حتی در قسمت توضیحات محصولات یکسان باشه.
تازه کارها ممکنه این قسمت رو نشناسن، اما اکثر تم ها یه قسمتی به اسم تنظیمات یا setting دارن که میتونید از اون قسمت تم وب سایتتونو شخصی سازی کنید. از این امکانات استفاده کنید؛ میتونید لوگوی خودتونو آپلود کنید و از تایپوگرافی و رنگهای برند خودتون استفاده کنید یا تعداد کالاهای نمایش داده شده در هر خط رو مشخص کنید. گاهی حتی میتونید نحوه نمایش دکمه های شبکه های اجتماعی رو هم تعیین کنید.
خیلی از منتقدان شاپیفای معتقدند بزرگترین نقص شاپیفای نداشتن تنوعه، در حالی که اگه فروشگاه شاپیفای رو خوب بگردید میتونید کلی روشهای متفاوت برای ساخت سایتتون پیدا کنید و سایتتونو متفاوت از بقیه سایتها جلوه بدید.
کار مدیر سایت هیچ وقت تمومی نداره. حتی بعد از اینکه سایت ساخته بشه، باید مطابق میل مشتری هدف بهینه سازی شود.
بسفارشی سازی سایت با توجه به تمایلات مشتریهای مورد نظر شما کار خیلی سختیه و تقریبا مثل اینه که تو یه اتاق تاریک بخواهید راه برید، اما میتونید به کمک تست های کاربری سایت رو مطابق سلیقه کاربرهاتون بهینه کنید تا احتمال تبدیل شدنشون به مشتری بیشتر بشه.
تست A/B یکی از مؤثرترین تست های بهینه سازی نرخ تبدیل به مشتریه که جدا جدا هر موردی رو تست میکنه، یعنی تمایل کاربرها به دو نسخه متفاوت از یک چیز رو با هم مقایسه میکنه (در شرایطی که بقیه چیزها مثل زمان و ترافیک ثابت باشند) و در نتیجه نشون میده که کاربرها به کدوم یکی بیشتر گرایش دارند.با تست A/B میتونید این موارد رو بسنجید و بهینه سازی های لازم رو انجام بدید.
بسته به اینکه مشتری مورد نظر شما چه از چه گروهی باشه و چه ویژگی هایی داشته باشه، هر کدوم از این عوامل متفاوته و نمیشه یه نسخه ثابت برای همه سایتها پیچید، به همین دلیله که هیچ وقت یه جواب مشخص برای اینها نداریم.
اما شما میتونید با بکارگیری تست A/B ذائقه مخاطب خودتونو بشناسید و با توجه به اون سایتتونو طراحی کنید تا مخاطبتون تمایل بیشتری برای صرف وقت در سایتتون داشته باشه،
به امید اینکه این گشت و گذار نهایتا به خرید کردن منجر بشه. بخاطر این تنوع سلیقه، هر چقدر هم که شما یا طراح وب سایتتون تجربه داشته باشید، باز هم بهتره که از تست A/B استفاده کنید.
جذب مشتری در دنیای رنگارنگ و هیجان انگیز وب خیلی مشکل شده. هر لحظه یه سایت دیگه مشتری شما رو به سمت خودش میکشه. شما باید بتونید در نگاه اول نظر مخاطب رو جلب کنید تا به جای اینکه فورا صفحه رو ببنده و وارد یه سایت دیگه بشه در سایت شما بمونه.
برای اینکار باید به مواردی که در این مقاله بیان کردیم توجه کنید، میتونید از مقالات دیگه ای که برای شناخت مخاطب وب سایت در دارکوب نوشتیم هم استفاده کنید.