
تحقیق کلیدواژه یکی از مهمترین، با ارزش ترین و پربازده ترین کارها در حوزه بازاریابی جستجوست. اگه بتونید برای کلیدواژه های مناسب رتبه بگیرید سایتتون به هدفش رسیده و برعکس اگه موفق نشید یعنی سایتتون شکست خورده. میتونید با یه تحقیق ساده درباره کلیدواژه های حوزه کاری خودتون، هم عبارت هایی که باید برای سئو هدف بگیرید رو پیدا کنید و هم درباره مشتریهاتون اطلاعات کسب کنید.
همیشه صرف گرفتن بازدیدکننده ملاک نیست، از اون مهمتر اینه که بازدیدکننده های مناسبی رو به سایت جذب کنید، بازدیدکننده هایی مخاطب هدف شما باشند و احتمال تبدیل شدنشون به خریدار وجود داشته باشه، وگرنه جذب بازدیدکننده ای که هیچ ربطی به کار شما نداره چه اهمیتی داره؟ برای این منظور باید ببینید اون افراد چه کلیدواژه هایی رو سرچ میکنند. این کلیدواژه ها که شامل خدمات، محصولات و محتوایی است که مخاطب هدف شما سرچ میکنه در طول زمان بر اساس نیازهاشون تغییر میکنه و شما باید با تحقیق کلیدواژه این تغییرات رو پیش بینی کنید و بر اساس اونها کلیدواژه هاتونو عوض کنید. در طول تاریخ بازاریابی هیچ وقت به اندازه امروز فهمیدن انگیزه های مشتریها انقدر ساده و راحت نبوده.
لیست مطالب
میخواهید بدونید یک کلیدواژه چقدر برای وب سایت شما اهمیت داره؟ ببینید اگه مثلا یه فروشگاه کفش آنلاین داشتید، بیشتر از کاربرهایی که “کفش قهوه ای” سرچ میکردند فروش داشتید یا از “کفش مشکی”؟ شما میتونید با ابزارهایی که برای وبمسترها فراهم شده (keyword research tools ) از کلیدواژه هایی که کاربرها در موتورهای جستجو سرچ میکنند مطلع بشید. اما این ابزار نمیتونن مستقیما ارزش کلیدواژه ها رو بهتون بگن، چون ارزش هر کلیدواژه برای هر وب سایت متفاوته. پس شما اول باید وب سایت خودتونو بشناسید، فرضیه بسازید، فرضیه تونو امتحان کنید و این کارو انقدر تکرار کنید تا بهترین نتیجه رو پیدا کنید (این فرمول قدیمی بازاریابی وب هست).
به طور ساده برای پاسخ به سوال کلمات کلیدی چیست، این طور می توان گفت، کلمات کلیدی، موضوع و ایده هایی هستند که محتوای شما را تعریف می کنند. از نظر سئو، عبارات و کلماتی هستند که جستجوگران برای کشف محتوا در موتور جستجو آن را تایپ می کنند. کلمات کلیدی کمک می کنند تا بدانید کاربران به دنبال چه چیزی هستند. اگر در محتوا انتخاب کلمات کلیدی به درستی اجرا شود، می توانید ارتباط خود را با مخاطبان بیشتری فراهم کنید. بدین ترتیب کلمات کلیدی سئو، برای رتبه بندی وب سایت و جذب ترافیک ارگانیک، یک عامل ضروری به شمار می آیند. کلمات کلیدی به همان اندازه که باید با محتوای شما مرتبط باشند باید با مخاطبین نیز ارتباط پیدا کنند.
یکی از سوالات سئوکاران این است که، چگونه کلمات کلیدی انتخاب کنیم؟ اگر می خواهید که کلمات کلیدی مناسب را برای محتوای خود در نظر بگیرید، به چند نکته مهم و اساسی توجه کنید.

قبل از اینکه کلمات کلیدی مورد نظر خود را انتخاب کنید، باید موضوع محتوا را مشخص کنید. محتوای شما می تواند آموزشی، علمی، معرفی محصول و موارد دیگر باشد. پس از انتخاب موضوع و هدف برای محتوا، اینک به طور مشخص می توانید کلمات کلیدی را انتخاب کنید.
برای پیدا کردن عبارات کلیدی، با توجه به موضوع محتوا، ابتدا باید مخاطب هدف خود را شناسایی کنید. اینکه مخاطبین چه کسانی هستند، به دنبال چه چیزی هستند و چه سوالاتی دارند. به طور مثال اگر شما محتوای آموزشی ارائه می دهید، باید سوالاتی که یک کاربر در حوزه آموزش در نظر دارد را برای انتخاب کلمه کلیدی در نظر بگیرید.
برای تحقیق کلمات کلیدی پس از اینکه موضوع محتوا را مشخص کردید، باید یک لیست از کلمات مرتبط با کسب و کار خود را تنظیم کنید. در این مرحله باید کلماتی که رقابت قابل قبولی دارند و با موضوع شما ارتباط بیشتری دارند را در اولویت قرار دهید. به طور کلی کلمات کلیدی در دو دسته کوتاه و بلند طبقه بندی می شوند. کلمات کوتاه حجم جستجوی بیشتری دارند، اما کلمات کلیدی بلند از حجم جستجوی کمتری برخوردار هستند. سپس با انتخاب کلمات کلیدی مناسب می توانید آنها را در بخش های مختلف محتوا قرار دهید. تحقیق کلمه کلیدی به این دلیل مهم است که می تواند در جذب مخاطب هدف بسیار تاثیرگذار باشد و با هزینه بسیار کمتری بتوانید کاربران بیشتری را جذب کنید.
زمانی که تحقیق کلمه کلیدی به پایان رسید، بین چندین کلمه انتخابی باید آنالیز انجام دهید. در آنالیز کلمات کلیدی باید برخی از فاکتورها و معیارها را لحاظ کنید، چرا که کلمه درست می تواند حجم بسیار زیادی از ترافیک را به سمت سایت شما هدایت کند. کلمه کلیدی که با حوزه فعالیت شما مرتبط تر است را در اولویت قرار دهید. اگر یک کلمه کلیدی حجم جستجوی بالایی داشته باشد اما با کسب و کار و محتوای شما مرتبط نباشد، نمی تواند عملکرد خوبی ارائه دهد.
برخی از وب سایت ها به صورت تخصصی به پیدا کردن کلمات کلیدی می پردازند. در سایت کلمات کلیدی، ابزارها و امکانات مختلفی معرفی می شوند تا بتوانید در مدت زمان کوتاهی و به آسانی کلمات کلیدی مرتبط خود را پیدا کنید. حجم جستجو و رقابت از جمله اطلاعاتی هستند که در مورد کلمه کلیدی به آنها دست پیدا خواهید کرد.
آیا این کلیدواژه به محتوای وب سایت شما ربط داره؟ وقتی کاربر این کلیدواژه رو سرچ کنه، در وب سایت شما مطلبی براش پیدا میکنه؟ آیا این مطلب کاربرو راضی میکنه؟ آیا نتیجه این ترافیک منجر به فرار کردن مشتری به سمت وب سایتهای رقیب نمیشه؟ اگه جوابتون به همه این سوالها مثبته، یعنی این کلیدواژه مناسبه.

ببینید چه وب سایتهایی در حال حاضر برای این کلیدواژه رتبه گرفتند. به این ترتیب میتونید رقیبهاتونو بشناسید و ببینید رتبه گرفتن برای این کلیدواژه چقدر سخته. ببینید آیا تبلیغاتی هم در بالای صفحه نتایج میاد؟ معمولا وقتی تبلیغات باشه نشونه باارزش بودن کلیدواژه است و یعنی این کلیدواژه اونقدر تبدیل کاربر به مشتری داره که برای تبلیغ هزینه کردند.
اگه وب سایتتون برای این کلیدواژه رتبه نگرفته، میتونید یه تبلیغ براش بخرید و ترافیکی رو که براتون میاره و نرخ تبدیل مشتری رو تست کنید. در گوگل ادوردز (google adwords ) گزینه “دقیقا مطابق” یا exact match رو انتخاب کنید و ترافیک رو به صفحه مربوطه در وب سایتتون هدایت کنید. نرخ تبدیل به مشتری و ترافیک رو در طول بازه زمانی بررسی کنید. تعداد کلیک های تبلیغ حداقل 200-300 کلیک باشه.
فرض کنید کلیدواژه ای که انتخاب کردید در عرض یک روز 5000 تا سرچ داشته که از این میون 100 تا از کاربرها وارد سایت شما شدند و فروش کل (نه سود خالص) اون روز 300 هزار تومن باشه. یعنی یک بازدیدکننده برای این کلیدواژه به اندازه 3000 تومن براتون ارزش داره. یعنی اگه رتبه #1 بودید اون 5000 تا سرچ در یک روز میتونست نرخ کلیکی بین 18-36% تولید کنه که یعنی 900 تا 1800 بازدیدکننده در روز که هر کدوم 3000 تومن خرید میکردند، یعنی میشه یه چیزی بین 1 تا 2 میلیارد تومن در سال. بی خود نیست که صاحبان صنایع عاشق بازاریابی سرچ هستن!
دارکوب قبلا هم یه مقاله در مورد محاسبه ارزش ترافیک طبیعی وب سایت نوشته بود که در صورت تمایل میتونید اون هم مطالعه کنید.
در سئو، کلمات کلیدی در چند دسته قرار می گیرند. در ادامه انواع کلمات کلیدی را مرور خواهیم کرد.
آموزش یافتن بهترین کلمات کلیدی، فرصتی است تا بتوانید محتوای خود را از ابتدا به صورت بهینه و سئو شده تولید کنید.
دوباره برگردیم به مثال فروشگاه کفش آنلاین. اگه میشد برای کلیدواژه “کفش” رتبه #1 بگیرید خیلی عالی میشد نه؟ اگه میشد کلیدواژه هایی انتخاب کرد که روزی 5000 تا سرچ میگیرن خیلی عالی میشد. اما در واقعیت تعداد این جور عبارتهای فوق العاده محبوب فقط 30% از کل سرچ ها رو شامل میشن و 70% دیگه مربوط به سرچ های چند کلمه ای و طولانی میشه. عبارتهای طولانی شامل صدها میلیون سرچی هستند که روزی فقط چند بار محدود سرچ میشن، اما اگه همینها رو با هم جمع کنیم اکثریت حجم سرچ جهان رو به تشکیل میدن.
یه تجربه دیگه اینه که کلیدواژه های طولانی و چند کلمه ای معمولا نرخ تبدیل به مشتری بهتری دارند، چون بعدا بازدیدکننده ها رو وارد چرخه خرید/تبدیل میکنند. کسی که کلمه کفش رو سرچ میکنه، به احتمال زیاد فقط داره وب گردی میکنه و قصد خرید نداره. اما کسی که عبارت “بهترین قیمت کفش چرم قهوه ای” رو سرچ میکنه قطعا داره به حساب بانکیش فکر میکنه!
خیلی مهمه که کلیدواژه هایی که در هر زمانی بیشتر سرچ میشن رو بشناسید.

اگر محتوای خود را با کلمات کلیدی مناسب تولید کنید، مزیت های بسیاری به همراه دارد. افزایش رتبه در موتور جستجو، افزایش بازدید سایت، جذب ترافیک هدفمند، افزایش نرخ تبدیل، صرفه جویی در هزینه، تقویت برند، تنها چند مزیت انتخاب کلمه کلیدی مناسب در محتوا هستند.
زمانی که محتوا را با کلمه کلیدی مناسب آماده می کنید، مشخص کرده اید که محتوا در مورد چه موضوعی صحبت می کند و بر روی چه معیارهایی تمرکز دارد. بدین ترتیب شما نیاز کاربر را تشخیص داده اید و برای جلب توجه او کلمه ای کلیدی مناسب را انتخاب کرده اید. کلمات کلیدی در تولید محتوا به راحتی می توانند به موتور جستجو نشان دهند که موضوع محتوا چیست، به دسترسی سریع کاربر به محتوا کمک می کنند. بدین ترتیب رتبه بندی وب سایت بهبود پیدا خواهد کرد. از طریق کلمه کلیدی می توان ساختار منطقی را برای محتوا ترسیم کرد، در نهایت کلمات کلیدی درست کمک می کنند تا کاربر زمان بیشتری را در سایت بماند.
چگالی کلمات کلیدی در محتوا به معنای تعداد کلمات کلیدی در کل محتوا است. به طور معمول باید چگالی کلمات بین یک تا ۳ درصد از محتوا را تشکیل دهند. در استفاده از کلمه کلیدی باید از افراط و تفریط جلوگیری شود. اگر از کلمات کلیدی کمتری استفاده شود، موتور جستجو ممکن است موضوع محتوا را تشخیص ندهد و اگر بیش از اندازه در تولید محتوا کلمات کلیدی استفاده شود، موتور جستجو سایت را جریمه و رتبه آن را کاهش می دهد. متناسب با درصد کلمه کلیدی، می توانید آن را در عنوان، مقدمه، نتیجه و سایر تیترها استفاده کنید. استفاده از کلمات هم معنی و مترادف نیز در رتبه بندی سئو تاثیرگذار خواهد بود. دقت داشته باشید تمرکز اصلی باید بر روی کیفیت محتوا باشد نه تعداد کلمات کلیدی.
کلمات کلیدی پل ارتباطی بین محتوای وب سایت و نیاز کاربران هستند. بنابراین در سئو می توانند نقش مهم و اساسی را بازی کنند. علاوه بر اینکه هدف جستجوگر را درک کرده اید، موتور جستجو نیز به سمت درستی هدایت خواهد شد. این دیده شدن از سوی کاربر و موتور جستجو کمک می کند تا رتبه وب سایت افزایش پیدا کند و در صفحه اول گوگل قرار بگیرید. در سئو اگر کلمات کلیدی به درستی در عنوان صفحه و توضیحات متا قرار بگیرند، به دلیل جذابیت بیشتر می توانند نرخ کلیک را نیز افزایش دهند.
بهینه سازی سایت کمک می کند، سایت در موتور جستجو بهتر دیده شود. فاکتورهای زیادی وجود دارند که باید برای بهینه سازی سایت انجام دهید. آموزش سئو، به شما کمک می کند تا با رعایت فاکتورهای مهم، همیشه وب سایت را در صفحه اول نگه دارید. دو استراتژی مهم در بهینه سازی سایت بک لینک سازی و لینک های داخلی هستند.
موتور جستجو بک لینک را به عنوان یک اعتبار برای سایت می داند. اگر بک لینک کیفیت بالاتری داشته باشد، رتبه وب سایت افزایش پیدا می کند. اگر می خواهید بک لینک سازی موفق داشته باشید، باید تولید محتوا را با دقت و منحصر به فرد تولید کنید. با سایت هایی که هم موضوع با سایت شما هستند، تبادل لینک انجام دهید که بسیار تاثیرگذار است. همچنین می توانید در سایت های دیگر از طریق رپورتاژ آگهی، بک لینک سازی را تقویت کنید.
لینک دهی داخلی که به معنای لینک از یک صفحه به صفحه دیگر در سایت است، نیز مزیت های بیشماری دارد. نکته اول این است که خزنده های گوگل می توانند سایت را بهتر ایندکس کنند. همچنین می توانید از طریق لینک داخلی، برای صفحاتی که بازدید کمتری را دریافت کرده اند، ترافیک بیشتری جذب کنید. بنابراین در لینک داخلی باید لینک های منطقی، درست و صحیح را ایجاد کنید. اگر در یک محتوا لینک دهی بسیاری دیده شود، کاربر از مطالعه محتوا صرف نظر خواهد کرد. اما اگر لینک دهی به صفحات مهم تر باشد، می تواند کاربر را مدت زمان بیشتری در سایت نگه دارد.
در بهینه سازی سایت کلمات کلیدی نیز اهمیت پیدا می کنند. پس از اینکه کلمه کلیدی را از طریق ابزارهای جستجو پیدا کردید، باید آن را در بخش های مختلف از جمله عنوان صفحه یا تیترهای داخلی استفاده کنید. استفاده از کلمه کلیدی در محتوا باید هوشمندانه باشد. به این معنا که با انتخاب هدفمند، آن را به صورت طبیعی در تمام طول محتوا استفاده کنید. بدین ترتیب یک محتوای ارزشمند و با کیفیت را ایجاد خواهید کرد. به دلیل اینکه کلمات کلیدی بین کاربر و محتوا یک پل ارتباطی ایجاد می کنند، در جذب ترافیک هدفمند تاثیرگذار خواهند بود.
قبل از اینکه متخصص سئو، کار خود را برای پیدا کردن کلمات کلیدی انجام دهد، باید مخاطب هدف را شناسایی کند. سپس نحوه جستجو را مشخص و کلمات کلیدی در سئو را پیدا کند. در حال حاضر متخصص سئو از طریق ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی می تواند به طور موثرتری عمل کند. هر یک از ابزارها با توجه به ویژگی هایی که دارند، می توانند کلمات کلیدی را از لحاظ رقابت، ترافیک و دشواری تحلیل کنند. سئوکار باید رقبا را نیز تحلیل کند، اینکه از چه کلمات کلیدی استفاده کرده اند و کدام صفحات بیشترین بازدید را دریافت کرده اند.
سئوکار با دسته بندی کلمات کلیدی انتخاب شده، در بخش های مختلف محتوا آنها را به درستی جایگذاری می کند. کلمات کلیدی اصلی، کلمات کلیدی بلند و کلمات کلیدی سوالی هر یک می توانند در بخش عنوان یا تیترهای داخلی مورد استفاده قرار بگیرند. پس از انتخاب کلمات کلیدی اینک باید تحلیل و بررسی انجام شود. در ابزار گوگل سرچ می توان رفتار کاربران را نسبت به کلمه کلیدی بررسی و کلمات کلیدی که موثر نیستند را حذف کرد.
در گوگل دیسکاور محتوایی که نمایش داده می شود، بر اساس علاقه کاربر است. اما کلمات کلیدی نیز می توانند نقش داشته باشند. اگر محتوا را به روز رسانی کنید و آن را با کلمات کلیدی مرتبط با علایق کاربر بهینه کنید، شانس دیده شدن وب سایت شما در گوگل دیسکاور افزایش پیدا می کند. کلمات کلیدی را باید به صورت بهینه در محتوا استفاده کنید. می توانید همراه با تصویر و ویدیو کلمات کلیدی را درج کنید تا از نظر گوگل دیسکاور محتوای شما ارزشمند شناسایی شود. برای حضور در گوگل دیسکاور نباید به صورت مستقیم بر روی کلمات کلیدی تمرکز کنید، با شناخت مخاطب، ایجاد محتوای جذاب، بررسی و پرداختن به موضوعات روز و توجه به کلمات کلیدی، می توانید در گوگل دیسکاور دیده شوید.
برخلاف گوگل دیسکاور، برای حضور در صفحه اول گوگل باید بر روی کلمات کلیدی تمرکز داشته باشید. ایجاد یک محتوای با کیفیت و عمیق، همراه با کلمات کلیدی گوگل، در کنار لینک دهی، طراحی واکنش گرا و بهبود سرعت، رتبه وب سایت شما را افزایش می دهد. قطعاً رسیدن به رتبه اول گوگل نیاز به تلاش و زمان است. با انجام انتخاب هوشمندانه کلمات کلیدی و رعایت سئو داخلی می توان این زمان را کوتاه تر کرد.
در حال حاضر که فضای اینترنت نقش مهمی را در ارتباط با مخاطبین، کاربران و خریداران ایفا می کند، ایجاد یک محتوای با کیفیت، عامل کلیدی برای موفقیت بسیاری از کسب و کارها به شمار می آید. ایجاد یک محتوای با کیفیت نیاز به تخصص، تجربه و خلاقیت دارد. قطعاً وجود یک تیم حرفه ای برای تولید محتوا می تواند مسیر را برای شما هموارتر کند.
شرکت دارکوب برای تولید محتوا یک تیم حرفه ای دارد. این تیم با مدیریت تنوع محتوا، تلاش می کند تا اعتبار و جایگاه برند شما افزایش پیدا کند. قطعاً همکاری با یک تیم حرفه ای، علاوه بر اینکه باعث صرفه جویی در زمان می شود تا مسیر درست را سریع تر طی کنید، در کاهش هزینه ها نیز تاثیرگذار خواهد بود. کارشناسان دارکوب آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.