تحقیق کلیدواژه یکی از مهمترین، باارزش ترین و پربازده ترین کارها در حوزه بازاریابی جستجوست. اگه بتونید برای کلیدواژه های مناسب رتبه بگیرید سایتتون به هدفش رسیده و برعکس اگه موفق نشید یعنی سایتتون شکست خورده. میتونید با یه تحقیق ساده درباره کلیدواژه های حوزه کاری خودتون، هم عبارتهایی که باید برای سئو هدف بگیرید رو پیدا کنید و هم درباره مشتریهاتون اطلاعات کسب کنید.
همیشه صرف گرفتن بازدیدکننده ملاک نیست، از اون مهمتر اینه که بازدیدکننده های مناسبی رو به سایت جذب کنید، بازدیدکننده هایی مخاطب هدف شما باشند و احتمال تبدیل شدنشون به خریدار وجود داشته باشه، وگرنه جذب بازدیدکننده ای که هیچ ربطی به کار شما نداره چه اهمیتی داره؟ برای این منظور باید ببینید اون افراد چه کلیدواژه هایی رو سرچ میکنند. این کلیدواژه ها که شامل خدمات، محصولات و محتوایی است که مخاطب هدف شما سرچ میکنه در طول زمان بر اساس نیازهاشون تغییر میکنه و شما باید با تحقیق کلیدواژه این تغییرات رو پیش بینی کنید و بر اساس اونها کلیدواژه هاتونو عوض کنید. در طول تاریخ بازاریابی هیچ وقت به اندازه امروز فهمیدن انگیزه های مشتریها انقدر ساده و راحت نبوده.
لیست مطالب
میخواهید بدونید یک کلیدواژه چقدر برای وب سایت شما اهمیت داره؟ ببینید اگه مثلا یه فروشگاه کفش آنلاین داشتید، بیشتر از کاربرهایی که “کفش قهوه ای” سرچ میکردند فروش داشتید یا از “کفش مشکی”؟ شما میتونید با ابزارهایی که برای وبمسترها فراهم شده (keyword research tools ) از کلیدواژه هایی که کاربرها در موتورهای جستجو سرچ میکنند مطلع بشید. اما این ابزار نمیتونن مستقیما ارزش کلیدواژه ها رو بهتون بگن، چون ارزش هر کلیدواژه برای هر وب سایت متفاوته. پس شما اول باید وب سایت خودتونو بشناسید، فرضیه بسازید، فرضیه تونو امتحان کنید و این کارو انقدر تکرار کنید تا بهترین نتیجه رو پیدا کنید (این فرمول قدیمی بازاریابی وب هست).
1- از خودتون بپرسید …
آیا این کلیدواژه به محتوای وب سایت شما ربط داره؟ وقتی کاربر این کلیدواژه رو سرچ کنه، در وب سایت شما مطلبی براش پیدا میکنه؟ آیا این مطلب کاربرو راضی میکنه؟ آیا نتیجه این ترافیک منجر به فرار کردن مشتری به سمت وب سایتهای رقیب نمیشه؟ اگه جوابتون به همه این سوالها مثبته، یعنی این کلیدواژه مناسبه.
2- در موتورهای جستجوی بزرگ عبارت مورد نظر رو سرچ کنید
ببینید چه وب سایتهایی در حال حاضر برای این کلیدواژه رتبه گرفتند. به این ترتیب میتونید رقیبهاتونو بشناسید و ببینید رتبه گرفتن برای این کلیدواژه چقدر سخته. ببینید آیا تبلیغاتی هم در بالای صفحه نتایج میاد؟ معمولا وقتی تبلیغات باشه نشونه باارزش بودن کلیدواژه است و یعنی این کلیدواژه اونقدر تبدیل کاربر به مشتری داره که برای تبلیغ هزینه کردند.
3- یک کمپین تبلیغاتی نمونه برای کلیدواژه مورد نظر در گوگل ادوردز بخرید
اگه وب سایتتون برای این کلیدواژه رتبه نگرفته، میتونید یه تبلیغ براش بخرید و ترافیکی رو که براتون میاره و نرخ تبدیل مشتری رو تست کنید. در گوگل ادوردز (google adwords ) گزینه “دقیقا مطابق” یا exact match رو انتخاب کنید و ترافیک رو به صفحه مربوطه در وب سایتتون هدایت کنید. نرخ تبدیل به مشتری و ترافیک رو در طول بازه زمانی بررسی کنید. تعداد کلیک های تبلیغ حداقل 200-300 کلیک باشه.
4- استفاده از داده های بدست اومده و تعیین ارزش دقیق هر کلیدواژه
فرض کنید کلیدواژه ای که انتخاب کردید در عرض یک روز 5000 تا سرچ داشته که از این میون 100 تا از کاربرها وارد سایت شما شدند و فروش کل (نه سود خالص) اون روز 300 هزار تومن باشه. یعنی یک بازدیدکننده برای این کلیدواژه به اندازه 3000 تومن براتون ارزش داره. یعنی اگه رتبه #1 بودید اون 5000 تا سرچ در یک روز میتونست نرخ کلیکی بین 18-36% تولید کنه که یعنی 900 تا 1800 بازدیدکننده در روز که هر کدوم 3000 تومن خرید میکردند، یعنی میشه یه چیزی بین 1 تا 2 میلیارد تومن در سال. بی خود نیست که صاحبان صنایع عاشق بازاریابی سرچ هستن!
دارکوب قبلا هم یه مقاله در مورد محاسبه ارزش ترافیک طبیعی وب سایت نوشته بود که در صورت تمایل میتونید اون هم مطالعه کنید.
دوباره برگردیم به مثال فروشگاه کفش آنلاین. اگه میشد برای کلیدواژه “کفش” رتبه #1 بگیرید خیلی عالی میشد نه؟ اگه میشد کلیدواژه هایی انتخاب کرد که روزی 5000 تا سرچ میگیرن خیلی عالی میشد. اما در واقعیت تعداد این جور عبارتهای فوق العاده محبوب فقط 30% از کل سرچ ها رو شامل میشن و 70% دیگه مربوط به سرچ های چند کلمه ای و طولانی میشه. عبارتهای طولانی شامل صدها میلیون سرچی هستند که روزی فقط چند بار محدود سرچ میشن، اما اگه همینها رو با هم جمع کنیم اکثریت حجم سرچ جهان رو به تشکیل میدن.
یه تجربه دیگه اینه که کلیدواژه های طولانی و چند کلمه ای معمولا نرخ تبدیل به مشتری بهتری دارند، چون بعدا بازدیدکننده ها رو وارد چرخه خرید/تبدیل میکنند. کسی که کلمه کفش رو سرچ میکنه، به احتمال زیاد فقط داره وب گردی میکنه و قصد خرید نداره. اما کسی که عبارت “بهترین قیمت کفش چرم قهوه ای” رو سرچ میکنه قطعا داره به حساب بانکیش فکر میکنه!
خیلی مهمه که کلیدواژه هایی که در هر زمانی بیشتر سرچ میشن رو بشناسید.