رتبه وب سایت من در گوگل چند است؟

نوشته شده توسط طراح سایت مهندس زنگی

اگه برای ساخت وب سایت وقت و هزینه گذاشته باشید، احتمالا از روشهای سئو هم استفاده کردید و حتما برای سئوی کردن سایتتون قبلش برای انتخاب کلیدواژه های هر صفحه هم تحقیق کردید و با توجه به کلیدواژه های انتخابی و مخاطب هدف بهینه سازی لازم رو برای همه صفحات وب سایتتون انجام دادید. حالا وقتشه که عملکرد اینها رو بسنجید. چطوری؟
برای شروع بهتره رتبه وب سایتتونو در موتورهای جستجو بسنجید. اما متاسفانه بر خلاف ظاهرش که به نظر ساده میاد در واقع کار خیلی سخت و وقت گیریه.

گوگل مانعِ برنامه های سنجش رتبه سایت میشود

خیلی از سایتها از این برنامه ها برای سنجش رتبه وب سایت معرفی میکنند، اما در اصل خیلی از این برنامه ها کار نمیکنند و بعضی هاشون برخلاف قوانین گوگل اند (توصیه میکنم اگه میخواهید سایتتون به حیات خودش ادامه بده با گوگل درنیوفتید!).
در google webmaster guidelines که گوگل مسائل وبمسترها رو در اونجا اعلام میکنه نوشته:
“از برنامه های کامپیوتری غیرقانونی برای ثبت صفحات، بررسی رتبه و غیر استفاده نکنید. چنین برنامه هایی از منابع محاسباتی استفاده میکنند و خلاف قوانین استفاده از خدمات ما هستند. گوگل استفاده از محصولاتی را که عبارتهای برنامه ریزی شده یا خودکار به گوگل میفرستند توصیه نمیکند.”
من چندین بار سعی کردم از ابزارهایی که برای بررسی رتبه سایت تبلیغ شده بودند استفاده کنم، اما تجربه بهم ثابت کرد که این جور برنامه ها اصلا کار نمیکنند. بعضی هاشونم گوگل بلاک کرده بود، چون این جور ابزارها به طور خودکار عبارتهایی برای سرچ به گوگل میفرستند، اونهایی هم که بلاک نبودند نتایج غیرواقعی و اشتباه میدادند. مثلا یه مورد بود که ما وقتی خودمون اسم سایت رو گوگل میکردیم، سایت در صفحه اول ظاهر میشد، اما وقتی با ابزار بررسی رتبه وب سایت امتحان کردیم، حتی جزء صد وب سایت اول هم نبود!

بررسی عملکرد سئوی وب سایت

خب اگه گوگل به برنامه های بررسی رتبه سایت اجازه فعالیت نداره چطوری میخواهید ببینید سئوی وب سایتتون اثر داره یا نه؟
دارکوب اینجا چند راهکار به شما پیشنهاد میده:

بطور دستی نتایج موتور جستجو رو بررسی کنید

خب این واضحه و البته خسته کننده ترین روش هم خودشه! باید اسم سایتتونو سرچ کنید و بعد همه صفحات نمایش داده شده رو یکی یکی دنبال سایتتون بگردید تا ببینید سایتتون در رتبه چندم ظاهر شده. این روش صد در صد قابل اعتماد نیست، چون سرورهای مختلف گوگل نتایج متفاوتی میدن (برای همین باید از incognito search استفاده کنید). گوگل با این روش کاری نداره و مجاز هست، ولی خب خیلی کند و خسته کننده است.

از نرم افزار تحلیل وب سایتتون استفاده کنید

نرم افزارهای تحلیل وب به شما میگن مشتریها قبل از ورود به وب سایت شما در چه URLی بودند و به این ترتیب میتونید بفهمید ترافیک وب سایتتون از کجا میان. از URLهایی که مربوط به گوگل باشن، مشخص میشه صفحه چندم نتایج گوگل بوده.

از فایلهای log سرورتون استفاده کنید

اگه فایلهای log سرورتون به صورت combined یا به هر فرمتی که حاوی اطلاعات ارجاعی هستند باشه میتونید ببینید ترافیک ورودی به سایتتون از چه صفحاتی میاد. در اینجا هم اگه ترافیکی از صفحات گوگل اومده باشه، صفحه اش مشخص میشه.

از ابزار گوگل وبمستر استفاده کنید

اگه گوگل وبمسترتون برید به قسمت عبارتهای سرچ یا search queries سایتتون. در اونجا میتونید همه کلیدواژه هایی رو که مردم استفاده کردند و به سایت شما هدایت شدند رو ببینید.
وقتی روی یکی از کلیدواژه های ظاهر شده کلیک کنید، جایگاه اون کلیدواژه رو در صفحات نتایج سرچ میتونید ببینید.

پیدا کردن رتبه وب سایتهای تازه راه اندازی شده

در همه پیشنهاداتی که در بالا ارائه شد (به جز روش دستی) اول باید عده ای صفحه شما رو از سرچ پیدا کرده باشند و از گوگل وارد وب سایت شما شده باشند، اما اگه رتبه سایتتون خیلی بالا مثلا 95 باشه، دیگه قطعا کسی پیداش نمیکنه که واردش بشه.
برای صفحات جدید (که اغلب کار سئو هم روی این صفحات انجام میشه و در واقع اینها هستند که پیشرفتشون باید چک بشه) میخواهیم ببینیم کدوم اقداماتی که برای سئو انجام دادیم مفید واقع شده و تونسته رتبه صفحه رو جابجا کنه، وگرنه فهمیدن خودِ رتبه در اینجور موارد چندان مهم نیست، مقدار جابجاییش مهمه.
اول ببینید هدفتون از سئوی صفحات وب سایتتون چیه. درسته که همه میخواهیم به صفحه اول نتایج گوگل برسیم، اما در اصل اگر ما میخواهیم به صفحه اول گوگل برسیم بخاطر اینه که میخواهیم کاربرهای بیشتری صفحات ما رو ببینند تا فروش بیشتری داشته باشیم. پس زیاد روی رتبه تمرکز نکنید و بیشتر سعی کنید بازدیدهای بیشتری بگیرید. این هم به جز گرفتن رتبه، با روشهای دیگری هم امکان پذیره.
دارکوب در اینجا سه راهکار برای ردیابی صفحات جدید و سنجیدن عملکرد سئوی اونها به شما معرفی میکنه:
1- اول باید مطمئن بشید که سایتتون و صفحه جدیدی که ساختید در فهرست بندی گوگل وارد شده باشند. برای اینکه ببینید شده یا نه، در نوار سرچ گوگل بنویسید site: و جلوی دو تا نقطه آدرس سایتتون یا صفحه مد نظرتونو بنویسید. مثلا site:darkoob.co.ir . البته باز هم پیدا کردن صفحات جدید بین نتایج ارائه شده کار سختیه. اگه پیدا نشد از سرچ پیشرفته استفاده کنید و در قسمت محدوده تاریخ نتایج، زمان آخرین بروزرسانی صفحه تون رو وارد کنید. اگر باز هم پیدا نشد، چند روز صبر کنید و مجددا امتحان کنید.
اگه نمیدونید چطوری سایتتونو در فهرست بندی گوگل وارد کنید، مقاله های زیر رو از دارکوب بخونید:
چگونگی معرفی سایت به گوگل
کدام ورژن URL را باید به گوگل معرفی کنم
2- اگه میدونید که صفحه تون فهرست شده، آنالتیکس صفحه رو دنبال کنید. خیلی زود متوجه میشید مردم با سرچ چه کلیدواژه هایی به صفحه شما هدایت میشن. به این ترتیب بعدا میتونید اونو بهینه سازی کنید.
3- ممکنه تا یک صفحه بخواد در موتورهای جستجو نمایش داده بشه و بازدید بگیره چند هفته طول بکشه. زود تسلیم نشید. هر چند وقت یکبار چک کنید. اگه بعد از گذشت سه ماه باز هم موفق نشدید اونوقت دیگه یا باید تبلیغ کنید یا صفحات سایتتونو بهینه کنید. برای بهینه سازی و سئوی سایت میتونید از متخصصین مجرب شرکت طراحی و توسعه وب سایت دارکوب کمک بگیرید و یا مقالات آموزشی ما رو در مورد سئو و بهینه سازی سایت مطالعه کنید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته