توصیفات متا چقدر باید باشد؟ (ویرایش 1397)

نوشته شده توسط طراح سایت مهندس زنگی

اگه شما عبارتی رو گوگل کنید، نتایجی براتون ظاهر میشه؛ در ابتدای هر نتیجه یک عنوان آبی رنگ نوشته شده. زیر عنوان آدرس صفحه یا URL رو می بینید که سبز رنگه. پایین URL هم یه توضیح مختصر به رنگ سیاه نوشته شده. این توضیح توصیفات متا نام داره و الآن داریم در مورد این قسمت صحبت میکنیم.

در بهار سال 94 که محدودیت 155 کاراکتر برای اسنیپت های گوگل یا همون توصیفات متا شکسته شد ولی همچنان تعداد اسنیپت هایی که از 155 کاراکتر بیشتر باشند خیلی نادر بود و اکثرا طبق روال گذشته عمل میکردند. امسال (96) آذر ماه دوباره شاهد افزایش میانگین تعداد کاراکتر های اسنیپت های جستجو تا حدود 230 کاراکتر بودیم. ما در دارکوب یه تحقیقی انجام دادیم تا ببینیم گوگل داره چی کار میکنه و بالاخره تا چند کاراکتر میتونیم در توصیفات متا بکار ببریم. نتیجه تحقیقاتمونو تو این پست میخونید.

مروری بر داده های آماری تعداد کاراکترهای متا توصیفات

ما در دارکوب اواخر آذر ماه یه امتحانی کردیم، یه کلیدواژه رو سرچ کردیم که براش 89909 صفحه نتیجه اومد. تعداد میانگین کاراکترهای اسنیپت هایی که در این نتایج ظاهر شده بودند 215 کاراکتر بود که یکم از تعدادی که سایت RankRanger برای سئو اعلام کرده کمتره، اما از میانگین های زمانهای قبل بیشتر شده.
این رقم یه چیزهای جالبی به ما نشون داد، اول اینکه میانه تعداد کاراکترها 186 بود که نشون میده یه سری عددهای خیلی بزرگی بین داده ها بوده که میانگین رو به سمت خودشون کشیدن. از طرف دیگه در بین داده ها عددهای خیلی کم هم دیده میشد که یعنی توصیفات متای بعضی از صفحات نتایج خیلی کوتاه بوده، ما حتی اسنیپت های یک کلمه ای هم دیدیم!
این مسئله ما رو به فکر این سوال انداخت که گوگل توصیفات متای طولانی رو چطوری و از کاراکتر چندم قطع میکنه؟ به خاطر همین رفتیم سراغ اسنیپت هایی که یه دفعه قطع شده بودند، این جور اسنیپت ها آخرشون سه تا نقطه اومده، به این معنی که اسنیپت ادامه داشته و ادامه اش حذف شده. یک سوم از صفحات وبی که در نتایج اومده بودند این شرایط رو داشتند.
وقتی این تعداد کاراکترهای اسنیپت های کوتاه شده رو کامل حساب کردیم و دوباره میانگین گرفتیم، تعداد از 215 به 292 افزایش پیدا کرده. وقتی فراوانی این اسنیپت های قطع شده طولانی رو گرفتیم، متوجه شدیم بیشترین فراوانی مربوط به اعداد بین 300 تا 325 بود و بقیه ارقام فراوانی خیلی ناچیزی داشتند. اما یه نکته جالب و عجیبی هم این وسط بود؛ بعضی از اسنیپت های بین 100 تا 200 یا حتی زیر 100 کاراکتری هم قطع شده بودند! چرا؟

اولین دلیل: اسنیپت های ویدئوها

ما بعضی از توصیفات زیر 200 کاراکتر که کات شده بودند رو بررسی کردیم و فهمیدیم یه عده ایشون مربوط به اسنیپت های ویدئوها هستند که محدودیت بیشتری در تعداد کاراکتر دارند. حداکثر مقدار این اسنیپت ها دو خط بوده، چون ویدئوی بندانگشتی که کنارش نمایش داده میشه بیشتره فضا رو گرفته.
بررسی های ما نشون داد 88% از اسنیپت های ویدئوها نیمه کاره کات شدند و آخرشون سه نقطه دیده میشه، اما از بین نتایج صفحات وب، فقط 32% به “…” ختم شده بودند.

دومین دلیل: متاهای از پیش کات شده

نکته عجیب دیگه اینکه به نظر میرسید بعضی از تگ های توصیفات متا از قبل (احتمالا توسط سیستم های مدیریت محتوا) کات شده بودند. به همین دلیل نمیشه به “…” که در انتهاشون اومده برای نتیجه گیری در مورد سئو اعتماد کرد. این مدل اسنیپت ها در محدوده تعداد کاراکترهای قدیمی قطع شده اند.
یه سری وب سایتها بودند که همه متا توصیفاتشون کات شده بودند و این نشون میده یا بخاطر تنظیمات CMSشون بوده و یا کارِ تیم سئوکارشونه.
چون این اسنیپت ها توسط گوگل کات نشده بودند، به درد تحقیق دارکوب نمیخوردند و ما اونها رو از نتایج حذف کردیم. بعضی از سایتهای هم بودند که اصلا توصیفات متا نداشتند.

بررسی دوباره نتایج، بعد از اصلاح داده ها

بعد از اینکه نتایج مربوط به اسنیپت های ویدئوها و اسنیپت های از پیش کات شده رو از داده هامون حذف کردیم، در کل تعداد اسنیپت هامون 26766 تا شد.
نمودار توزیع فراوانی نشون میداد که بیشترین قطع اسنیپت بین 275 تا 350 کاراکتر اتفاق افتاده که در واقع اختلاف خیلی زیادی با نتایج قبلی نداره. اما هنوز هم بعضی از اسنیپت ها در کمتر از 200 کاراکتر قطع شده اند. البته بعضی از موارد رو نمیشد تشخیص داد که از قبل کات شده بودند یا گوگل قطعشون کرده بود.
میانگین اسنیپت های قطع شده 309 و میانه 317 بود. همونطور که میبینید هنوز هم نمودار به سمت راست انحراف داره و توزیع کاملا نرمال نیست، اما مشخصه که اکثر کات ها در محدوده 300 تا 325 اتفاق افتاده.
حداکثر تعداد کاراکترهای اسنیپت ها 375 کاراکتر بوده. در بعضی از مواردی که تعداد کاراکترها بیشتر از 350 تا بوده، گوگل خودش اطلاعاتی رو به اسنیپت اضافه کرده، مثلا در یک مورد یه URLبعنوان پیشنهاد به کاربرها اضافه کرده بود. به ابتدای بعضی از اسنیپت ها هم تاریخ یا تعداد نتایج رو اضافه کرده. اما کاراکترهایی که خوش اضافه کرده جزء محدودیت کاراکتری اسنیپت حساب نکرده، اما باز هم نمیشه با قطعیت اینو گفت. چون تعداد داده های ما اونقدر نبود که بتونیم مطمئن بشیم.

متا چه اهمیتی دارد؟

حالا قبل از اینکه محدودیت جدید در تعداد کاراکترها رو اعلام کنم، میخوام به این سوال که ممکنه در ذهن خیلی از شما بوجود اومده باشه جواب بدم: حالا که به نظر میاد گوگل خیلی از اسنیپت ها رو بازنویسی میکنه، آیا نوشتن تگ های توصیفات اصلا اهمیتی داره؟
دقت کنید که گوگل بعضی از اینها رو کوتاه کرده بود و به انتهای بعضی ها اطلاعاتی اضافه کرده بود. در 15/4% از موارد همون تگ اصلی و اولیه رو گذاشته بود و در انتهای اون چند کلمه ای هم نوشته بود تا جمله ناقص نمونه، اما هنوز در 51/3% از موارد اسنیپت دست نخورده باقی مونده.
حالا اون دسته ای که اسنیپت ناقص شده و گوگل هم جمله رو کامل نکرده چی؟ فقط 3/2% از اسنیپت ها این شرایط رو داشتند. بنابراین در 55% از موارد گوگل تمام یا بخشی از تگ توصیفات متای اصلی رو در صفحه نتایج نشون داده. این عدد شاید کم باشه، اما این رو هم در نظر بگیرید که ما مواردی رو که گوگل بخشی از توصیفات متای اصلی رو آورده و اون رو به طریقی اصلاح کرده تو محاسباتمون به شمار نیاوردیم.
جالبه بدونید در بعضی از موارد، گوگل از اول یه توصیفات متای دیگه برای صفحه وب نوشته، مثلا در مواردی که توصیفات اصلی خیلی خیلی کوتاه بوده یا به توضیح کافی نبوده. عجیبه ولی در این موارد هم با اینکه گوگل اسنیپت رو خودش نوشته، باز هم اونو با سه نقطه نیمه کاره رها کرده. این نشون میده گذاشتن سه تا نقطه در انتهای اسنیپت نشونه بی کیفیت بودن توصیفات از نظر گوگل نیست.
از طرف دیگه این رو هم باید بگم که بعضی از سایتهای خیلی بزرگ اصلا از متاتگ های توصیفات استفاده نمی کنند و اتفاقا در نتایج سرچ هم خیلی خوب ظاهر میشن، مثل ویکی پدیا. اما به نظرم بهتره ویکی پدیا رو در سئو الگوی خودتون قرار ندید. فقط میخواستم بدونید که حتی اگه متاتگ توصیفات هم وجود نداشته باشه باز گوگل میتونه سایتها رو رتبه بندی کنه و خودش براشون اسنیپت بنویسه.
به نظرم برای صفحه های مهم نوشتنِ یه توصیفات متای خوب مثل نوشتن یه تبلیغ خوب میمونه و ارزششو داره که براش وقت بذارید، چون میتونه توجه کاربر رو جلب کنه و برای سایتتون کلیک بگیره. البته تضمینی وجود نداره که گوگل از همون متنی که شما نوشتید استفاده کنه و خب قبول دارم که این یکم ناراحت کننده است اما یادتون باشه هنوز هم استثنائات عجیبی وجود دارند که به نفع شما هستند.

محدودیت 155 کاراکتر برداشته شده؟

من فکر میکنم دیگه میتونید با خیال راحت تگ های متاتوصیفات طولانی تر هم بنویسید. با توجه به توزیع فراوانی ها، من فکر میکنیم 300 کاراکتر کاملا مناسب و امن باشه. احتمالش هست که بعضی از اسنیپت های 300 کاراکتری کات بشن اما عوضش شما از حداکثر فضای ممکن برای دادن اطلاعات به کاربر بهره بردید، البته احتمال کات شدن هم کمه.
اسنیپت رو جوری بنویسید که برای کاربر مفید باشه و او رو به کلیک کردن تشویق کنه. سعی نکنید فقط محض پر کردن اون 300 کاراکتر یه سری چیزهای بی ربط و بی ارزش بنویسید که اثر در کلیک گرفتن هم ندارند ولی اگه تا الآن خودتون متاتوصیفاتتونو کوتاه میکردید که کات نشه، یا فکر میکنید بیشتر نوشتن میتونه برای کاربر سرچ کننده مفید باشه و توجهشو جلب کنه، از این فضا استفاده کنید.


اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته