گوگل ترندز (Google Trends ) یا گوگل ترند که در سال های 84 و 85 به بازار عرضه شد یکی از امکانات تحت وب شرکت گوگل هستش که میزان کاربرد کلمات و عبارات کلیدی رو در موتور جست و جوی گوگل نشون میده. یکی از قابلیت های گوگل ترندز اینه که به کاربران اجازه میده تا نتایج رو بر اساس یه موقعیت جغرافیایی یا یه زبان خاص فیلتر کنند. در حقیقت، ابزار گوگل ترندز میزان افزایش و کاهش تمایل جست و جو کنندگان به کلمات کلیدی جست و جو شده در گوگل رو نمایش میدن. قدیما گوگل یه ابزار به اسم گوگل این سایت داشت که برای تحقیق در کلمات کلیدی استفاده می شد ولی به مرور زمان با گوگل ترندز ادغام شد.
تماشای روندها شما را در جریان آخرین اخبار قرار می دهد. شما می بینید که چه چیزی تغییر کرده است، این تغییرات چگونه در صنعت شما و فراتر از آن اعمال شده است، و می توانید تخمین بزنید که چه چیزی کار می کند و چه چیزی نیست. سپس می توانید کارآمدترین چیزها را انتخاب کنید و آنها را برای مورد خود امتحان کنید.
در واقع، بسیاری از کارهای امروزی که باید انجام شوند، زمانی به عنوان روند ظاهر شدند. بنابراین، در دهه 2000، گفتگوهای کولر آبی به آرامی به مکالمات دیجیتالی با استفاده از AIM و MSN تبدیل شد و پلتفرم های خدمات مشتری شروع به افزودن عملکرد نظارت بر بازدیدکنندگان به محصولات خود کردند. در 10 سال، راه اندازی یک وب سایت بدون چت زنده مبتنی بر هوش مصنوعی به یک رفتار بد تبدیل شده است.
اکنون، جهان به آرامی به سمت راهحلهای خودیاری گسترده حرکت میکند – یک پایگاه دانش خوب برای یک شرکت بالغ که برای زمان کارمندان و مشتریان خود ارزش قائل است، ضروری است. آنچه به عنوان یک روند شروع شد، اکنون به بخشی ضروری از یک فروشگاه آنلاین خوب تبدیل شده است.
اما بیایید نگاهی به یک ابزار سئو قدرتمند بیندازیم که به شما امکان میدهد از آخرین روندها در بازار خود مطلع شوید، فعالیتهای فصلی و حتی ایدهای از آنچه در ذهن رقبای شما وجود دارد به شما ارائه دهد.
لیست مطالب
Google Trends ابزاری باورنکردنی است که به بازاریابان کمک می کند موضوعات پرطرفدار در صنایع مختلف را شناسایی کنند. در حالی که در ابتدا برای روزنامه نگاران ایجاد شد، دنیای روزنامه نگاری و بازاریابی اشتراکات زیادی دارند.
هم روزنامه نگار و هم بازاریاب برای جلب توجه رقابت می کنند. هر کاری که میخواهند انجام دهند، میخواهند با استفاده از اطلاعاتی که برای مخاطب مرتبط و جالب است، توجه هر چه بیشتر مردم را به خود جلب کنند. گوگل ترندز در راه است. این منبع به شما نشان می دهد که در حال حاضر چه موضوعاتی پرطرفدار هستند و چگونه از Google Trends برای جلب توجه مخاطبان انتخابی خود استفاده کنید.
گوگل به ما می گوید که این یک موضوع محبوب است، بنابراین ممکن است ایده خوبی باشد که محتوایی پیرامون آن موضوع ایجاد کنید. البته، میلیونها فاکتور دیگر وجود دارد که در تصمیمگیری برای ایجاد محتوا نقش دارند، اما Google Trends حداقل به ما میگوید چه چیزی محبوب است.
اگر موضوع خاصی دارید که میخواهید آن را پوشش دهید، اما مطمئن نیستید که این موضوع پرطرفدار است، میتوانید آن را در نوار جستجو در بالا جستجو کنید. برای مثال، تصمیم گرفتم «طراحی سایت» را جستجو کنم تا ببینم گوگل چه میگوید.
همانطور که می بینید، نموداری از 0 تا 100 دریافت می کنید که 100 دارای علاقه فوق العاده بالا و 0 تقریباً بدون علاقه است. در 30 روز گذشته، چند بار، طراحی سایت به عنوان یک کلمه کلیدی بسیار جستجو شده در گوگل افزایش یافته است.
حتی اگر در تولید محتوا شرکت ندارید، باید بدانید که چگونه از Google Trends استفاده کنید. بازاریاب هایی که از این ابزار استفاده می کنند، این کار را انجام می دهند زیرا اهمیت سرمایه گذاری روی روندها را درک می کنند. ما اغلب بر تولید همیشه سبزترین محتوای ممکن متمرکز هستیم، اما همچنین باید تلاش کنیم تا با یافتن زمان و مکان مناسب برای انتشار یک قطعه خاص، تلاش خود را به حداکثر برسانیم. در اینجا نحوه استفاده از Google Trends آمده است:
چه یک وبلاگ نویس، بازاریاب محتوا یا متخصص سئو باشید، باید موضوعات جالبی را پیدا کنید که مردم می خواهند درباره آنها بخوانند. در دنیای سئو، ما آنقدر روی کلمات کلیدی و سئوی فنی خود متمرکز شدهایم که گاهی فراموش میکنیم که مردم واقعاً میخواهند در مورد موضوعات مورد علاقه خود مطالعه کنند.
یک راه عالی برای یافتن آنچه که بیشتر مورد علاقه مردم است Google Trends است. این ابزار به شما میگوید که چقدر علاقه به یک عبارت جستجوی خاص احاطه شده است، بنابراین میتوانید تعیین کنید که آیا ارزش ایجاد محتوا در مورد آن را دارد یا خیر. به خاطر داشته باشید که همه ترندهای محبوب انتخاب خوبی نیستند. برای کار، به دنبال گرایش های محبوبی باشید که به صنعت شما نیز مرتبط هستند.
Google Trends نه تنها برای محتوای نوشتاری مفید است، بلکه برای محتوای بصری نیز مفید است. اگر میخواهید بفهمید با رسانههای اجتماعی خود چه کنید یا چگونه یک تصویر ویژه را در پست وبلاگ خود بهبود بخشید، Google Trends میتواند به شما کمک کند تا بفهمید مخاطبان شما میخواهند چه چیزی را ببینند.
با ایجاد یک تصویر مرتبط و جالب، نه تنها به محتوای خود توجه می کنید، بلکه به مخاطبان هدف خود نشان می دهید که آنها را درک می کنید و دقیقاً می دانید چه می خواهند. این نیز مزایای زیادی در رابطه با سئو دارد.
اگر در صنعت سفر، تجارت الکترونیک یا گردشگری فعالیت می کنید، ممکن است کسب و کار شما فصلی باشد. تشخیص زمان ذخیره اقلام خاص ممکن است دشوار باشد. به عنوان مثال، فرض کنید شما یک قطعه ای را در فروشگاه تجارت الکترونیک خود می فروشید. می توانید از Google Trends استفاده کنید تا ببینید چه زمانی در سال فروش قطعه شما بیشترین روند را دارد. بیایید خودمان نگاهی بیندازیم.
اگر چیزی می نویسید که به زمان حساس است، مهم است که موضوعات پست وبلاگ را بر اساس روند انتخاب کنید. اگر محتوای همیشه سبز نیست، باید در زمانی که آن را منتشر می کنید کاملاً به مخاطبان شما مرتبط باشد.
اکنون که انگیزههای استفاده از Google Trends برای استراتژی سئو سایت را درک کردهاید، بیایید به گامهای عملی که میتوانید برای ایجاد تفاوت در کمپینهای بازاریابی مختلف خود بردارید نگاهی بیندازیم.
Google Trends یک راه عالی برای یافتن موضوعات جدید و هیجان انگیز برای نوشتن است. اگر نویسنده هستید، میدانید که تولید محتوایی چقدر چالش برانگیز است که خوانندگان شما آن را دوست دارند و در گوگل رتبه خوبی خواهند داشت. Google Trends یک روش مطمئن برای یافتن موضوعات خوب است زیرا آنها دقیقاً به شما می گویند که چه چیزی ترند است.
بهتر از همه، آنها موضوعات و پرس و جوهای خاصی را در مورد عبارات جستجوی پرطرفدار به شما ارائه می دهند. بیایید به مثال زاحی سایت پایبند باشیم و کمی به سمت پایین حرکت کنیم.
جستجوهای Google Trends فقط برای بازاریابی اینترنتی جستجوی ارگانیک نیستند. می توانید از آنها برای رسانه های اجتماعی نیز استفاده کنید. ایجاد یک فالوور اجتماعی بزرگ و ارائه مداوم محتوای جالب برای تبلیغ، کار دشواری است. Google Trends می تواند کمک کند تا راحت تر تبلیغ در گوگل انجام دهید.
میتوانیم از بخش پرسشهای مرتبط برای شناسایی موضوعات پرطرفدار و ایجاد خلاقیتها و کپی برداری از آن استفاده کنیم. به عنوان مثال، ما چند جستجوی مربوط به طراحی سایت را می بینیم. اگر یک سایت شرکتی راه اندازی کنیم، شاید بخواهیم یک کمپین رسانه های اجتماعی در مورد آن موضوع ایجاد کنیم. میتوانیم از این مسابقات برای جلب توجه به برند خود استفاده کنیم و شاید به طراحی سایت و سئو و بهینه سازی وب سایت با استفاده از وسایل یا فریبهایی که ما ارائه میکنیم اشاره کنیم.
یکی از زمینه های واضح برای استفاده از Google Trends برای سئو جستجوی ارگانیک است. همچنین می تواند به تحقیق در مورد کلمات کلیدی کمک کند. همه از Google Trends استفاده نمی کنند، بنابراین می توانید از آن برای شناسایی کلمات کلیدی مرتبط استفاده کنید و سپس از ابزارهای سئوی رایگان مانند Ubersuggest استفاده کنید تا تصمیم بگیرید که آیا این یک کلمه کلیدی ارزشمند است یا خیر.
بهتر از همه، میتوانید به دادههای سالها نگاه کنید تا بتوانید با دانستن اینکه آیا یک موضوع به اندازه کافی همیشه سبز است و برای صرف زمان و تلاش، برای آینده برنامهریزی کنید. اگر همان کلمه کلیدی طراحی سایت را در نظر بگیریم و آن را در طول پنج سال پخش کنیم، آشکارتر می شود که این روند برای سال ها ادامه خواهد داشت. هر سال حجم در همان ماه ها افزایش و کاهش می یابد. این می تواند استراتژی بازاریابی شما را تقویت کند و به شما کمک کند برای ماه های آینده آماده شوید. اگر از گوگل ترند ایده های خوبی بگیرید و مقاله شما در گوگل دیسکاور می رود.
پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب و آنالیز کلمات کلیدی برای کمپین های پولی شما برای موفقیت شما بسیار مهم است. از نقطه نظر مالی نیز مهم است، زیرا هرچه زودتر کلمات کلیدی مناسب را پیدا کنید، زودتر می توانید از تبلیغات پولی سرمایه گذاری کنید. اگر جستجوی طراحی سایت خود را به 90 روز کاهش دهیم، بیشتر در مورد آنچه در حال حاضر در حال ترند است به ما می گوید.
سه کلمه کلیدی دم بلند وجود دارد که یکی از آنها “طراحی سایت شرکتی ارزان” است. این یکی از بهترین کیورد هایی است که شما می توانید در گوگل ترند سرچ کنید و به راحتی سایت خود را در نتایح گوگل بالا بیاورید. این برای مخاطبان هدف ما جذاب است، و ما می دانیم که این اصطلاح در حال پیشرفت است، بنابراین باید حجم جستجوی پولی زیادی وجود داشته باشد.
هنگامی که یک وبینار ایجاد می کنید، می خواهید در زمان مناسب به افراد مناسب (کسانی که علاقه مند به آنچه شما ارائه می دهید) دسترسی پیدا کنید. Google Trends می تواند به شما در انجام این کار کمک کند.
با رعایت موضوع طزاحی سایت، شاید شما در حال فروش یک دوره آموزشی در مورد روش طراحی سایت هستید و از یک وبینار رایگان برای جذب افراد و تشویق آنها به خرید دوره استفاده می کنید. باید از موضوعات پرطرفدار در رسانه های اجتماعی و تبلیغات PPC برای جلب توجه این افراد استفاده کنید. شما همچنین باید بدانید که ماهیگیران به طور فعال به دنبال چه چیزی در اینترنت هستند.
گوگل ترندز در راه است. این ابزار همه چیز را در اختیار شما قرار می دهد تا بتوانید به زبان آنها صحبت کنید. نیازی به حدس زدن یا شانس بین تحقیقات صحیح کلمات کلیدی و Google Trends نیست.
وقتی جست و جویی در گوگل ترندز انجام می دید میشه چهار متغیر رو برای اون در نظر گرفت. این فیلترگذاری ها در به دست آمدن نتایج جست و جوی دقیق تر کمک بسیاری می کنند. این چهار متغیر عبارت اند از:
علاوه بر این، گوگل ترندز به کاربران این امکان رو میده که میزان محبوبیت جست و جوی 5 واژه ی کلیدی رو با همدیگه مقایسه کنند. این قابلیت به شما کمک می کنه که بهترین و مناسب ترین کلمات کلیدی رو برای بهینه سازی سایت در موتورهای جست و جو بیابید. به طور مثال:
با گذاشتن علامت “به اضافه” بین واژه هایی که می خواید جست و جو کنید دارید به گوگل می فهمونید که گروه جست و جوتون در مثال 1 هرچیزی مربوط به سایت و طراحی اونه. گوگل همچنین بیشترین جست و جوها و تاپ چارت ها رو در گوگل ترندز نمایش می ده، جست و جوهای برتر روز و همچنین جست و جوهای محبوب رو براساس دسته بندی قرار می دهد.
داشتن تمام این اطلاعات در دسترس خیلی خوبه، اما وقتی بهتر میشه که بدونید با این اطلاعات باید چیکار کنید. راهنمایی های ذیل رو در مورد چگونگی استفاده از این اطلاعات برای سئو دنبال کنید.
از آنجایی که گوگل ترندز تعداد جست و جوهای واقعی رو ارائه نمی ده، بهتره از برنامه Keyword Planner برای آگاهی بیشتر از تعداد جست و جوی کلمات کلیدی استفاده شود. گوگل ترندز در طول زمان یک سطح نسبی از علاقه رو برای استفاده از عبارت کلیدی احتمالی نشان می دهد. همچنین به شما اجازه می ده تا میزان علاقه در میان عبارات هدف را مقایسه کنید.
در حقیقت باید ببینیم افراد بیشتر با چه چیزی ما رو سرچ می کنن. مثلا واسه ی جست و جوی ما ممکنه بزنن طراحی دارکوب یا طراحی سایت دارکوب. پس از این طریق می تونیم متوجه بشیم که بیشتر با چه عبارتی جست و جو میشیم.
خب اگه شما هم یه نگاهی بندازید می بینید که کلمه ی کلیدی طراحی سایت بیشتر از طراحی وب سایت سرچ میشه؛ که با استفاده از این اطلاعات مفید می تونیم برای بازاریابی و تبلیغات اینترنتی خودمون برنامه ریزی بکنیم. البته فرقی نمی کنه توی چه زمینه ای فعالیت می کنید، با استفاده از این ابزار می تونید برای گروه تبلیغات خودتون برنامه ریزی کنید.
گوگل ترندز داده های جست و جو رو بر اساس مناطق دسته بندی می کنه. پس می تونید ببینید در چه شهری چه واژه ی کلیدی از بقیه محبوب تره و بیشتر سرچ میشه. اگه شما هم امتحان کنید می بینید که موضوع طراحی سایت در همه ی شهرهای ایران زیاد جست و جو شده.
دزدی اخبار اصطلاحی است که تمام سطوح سئو رو در بر می گیره. در حقیقت فرایندی است که در آن ایده ها و اطلاعات رو به صورت خبر فوری و بلادرنگ ارسال می کنید تا بتونید برای خودتون یا کسب و کارتون پوشش خبری ایجاد کنید. اگه جست و جوی پرحاشیه ای وجود نداشته باشه می تونید اون رو برای newsjacking بسازید که چارچوبش بسیار ساده است:
Top Chartها یا نمودارهای برتر، منبع کاملی برای توسعه ی ایده های محتواهای مورد علاقه ی افراد هستن. مثلا فیلتر زمانی گوگل ترندز رو روی 7 روز اخیر بذارید و عبارت طراحی سایت رو جست و جو کنید. اگه واژه ی Breakout زیر رتبه بندی شما بیاد به این معنی است که جست و جوی شما برای اون عبارت بیش از 500 درصد است.
لینک ها هنوز یک دلیل اصلی رتبه بندی هستند. با ایجاد محتویاتی که افراد به دنبال آن هستند و میخواهند آنها را بخوانند، شما لینک را جذب خواهید کرد. لینک ها مقیاس موفقیت در بررسی نتایج حاصل از بازاریابی محتوا هستند.
جالبه که وقتی یوتیوب رو در گوگل ترندز جست و جو می کنید واژه ی “poop ” اولین است. واژه ی عجیبیه و شاید هیچ وقت فکرشم نمی کردید چنین کلمه ای بالاترین میزان جست و جو رو به خودش اختصاص بده. شما حتی این کار رو به عنوان سرگرمی توی خونه می تونید انجام بدید:
حالا بشینید در مورد واژه های درومده بحث و گفت و گو کنید:
این داده ها برای بهینه سازی ویدیو هم ممکنه استفاده بشه:
این مورد فقط برای کسب و کارها یا برندهای معروف با میزان جست و جوی کافی جواب میده.
در گوگل ترندز میشه حالات مختلف عبارات یا کلمات رو بررسی کرد تا در گذاشتن کلمات کلیدی حواستون به اینها هم باشه و بدونید باید بیشتر روی کلماتی که رایج تر هستن وقت بذارید. مثلا می تونیم اموزش رو بررسی کنیم و ببینیم کدومشون بیشتر استفاده میشه. حتی میشه چند کلمه رو با هم وارد کرد و اونها رو با یه کاما از هم جدا کرد تا گوگل ترندز اونها رو با هم مقایسه کنه و در یه نمودار نشون بده.
در این بخش موضوعات و مقیاس جست و جوی کلماتی که با واژه یا عبارت شما در ارتباط هستند و جست و جو شدن نمایش داده میشه. حداکثر پیشنهادات در این بخش 25 عبارت است.
یکی دیگه از مزیت های related queries اینه که علاقمندی و عبارت های جست و جو شده ی کاربران رو در بازه ی زمانی مختلف مشخص میکنه. شما می تونید در بازه ی زمانی معین سطح علاقمندی کاربران به موضوعات سایتتون رو بررسی کنید تا در زمان مناسب بتونید از کلمات کلیدی پر مخاطب برای بالا بردن بازدید سایتتون استفاده کنید.
چند روش دیگر برای تخقیق کلمات کلیدی وجود دارد که ا استفاده از آنها می توانید به نحوه سئو سایت خود کمک کنید. به صورت زیر است:
این دو مورد یکی دیگه از مشخصه های کوئری های مشابه است. Rising مشخصه کوئری هایی است که روند رو به رشدی داره و در این مورد تنها درصد رشد محبوبیت کلمه نمایش داده میشه. اما Top محبوبیت کوئری ها با توجه به ترتیب جست و جو است، در این دسته بندی میزان محبوبیت بین 0تا 100 است.
حتما تا حالا به این نتیجه رسیدید که گوگل بیشتر دنبال محتوای منحصر بفرد هستش و اگه شما هم یه کسب و کار اینترنتی دارید باید برای بهینه سازی وب سایت و بهتر دیده شدن سایتتون تلاش کنید و وقت زیادی برای نگه داشتن سایتتون تو یه موقعیت خوب در موتورهای جست و جو بذارید. همونطور که گفتیم گوگل ترندز یه ابزار خوب برای سئو و تولید محتواست که برای بالا بردن ترافیک بسیار مهمه. اگه تا حالا از این ابزار استفاده نکردید عجله کنید که از بقیه عقب نیفتید.
البته این نکته رو فراموش نکنید آماری که این ابزار نمایش میده کاملا نسبی است و میزان جست و جوی کلمات بین صفر تا صد است و اگه چند عبارت رو وارد کنید این ابزار فقط بالاترین رو نشون میده. گوگل دقیقا خودش اشاره کرده آماری که ارائه میده غیر مطلق است و عددها نرمال سازی شده اند. پس داستان یه خورده پیچیده تر از این حرفهاست. برای خدمات سئو سایت و دیحیتال مارکتینگ می توانید از خدمات شرکت دارکوب استفاده کنید.