استفاده از گوگل ترندز در سئو

نوشته شده توسط سرکار خانم قاطع

گوگل ترندز (Google Trends ) یا گوگل ترند که در سال های 84 و 85 به بازار عرضه شد یکی از امکانات تحت وب شرکت گوگل هستش که میزان کاربرد کلمات و عبارات کلیدی رو در موتور جست و جوی گوگل نشون میده. یکی از قابلیت های گوگل ترندز اینه که به کاربران اجازه میده تا نتایج رو بر اساس یه موقعیت جغرافیایی یا یه زبان خاص فیلتر کنند. در حقیقت، ابزار گوگل ترندز میزان افزایش و کاهش تمایل جست و جو کنندگان به کلمات کلیدی جست و جو شده در گوگل رو نمایش میدن. قدیما گوگل یه ابزار به اسم گوگل اینسایت داشت که  برای تحقیق در کلمات کلیدی استفاده می شد ولی به مرور زمان با گوگل ترندز ادغام شد.


این ابزار مثل چاقوهای همه کاره می میونه و سئوکارها کارشون با این ابزار کاربردی پیش میره. در حقیقت گوگل ترندز یکی از بهترین و متنوع ترین ابزارهای موجود برای سئو است. اگه شما فقط می تونستید از یک ابزار سئو برای توسعه کمپین بازاریابی اینترنتی استفاده کنید، این محصول یه رقیبت جدی خواهد بود.
با وارد کردن کلمه ی کلیدی مورد نظر در گوگل ترندز می تونین اطلاعات مربوط به اون رو در یه نمودار مشاهده کنید. محور افقی نمودار زمان رو نشون میده و محور عمودی محبوبیت و تکرار اون کلمه ی کلیدی رو نمایش میده.

 

کار با گوگل ترندز:

وقتی جست و جویی در گوگل ترندز انجام می دید میشه چهار متغیر رو برای اون در نظر گرفت. این فیلترگذاری ها در به دست آمدن نتایج جست و جوی دقیق تر کمک بسیاری می کنند. این چهار متغیر عبارت اند از:

  • نوع جست و جو: بهتره که نوع جست و جوی خودتون رو مشخص کنید. مثلا جست و جوی صفحات وب (Web Search) ، جست و جوی تصویر در گوگل (Google Image) ، جست و جوی اخبار (Google News) ، جست و جوی محصول (Google Shopping)و جست و جو در یوتیوب
  • منطقه ی جست و جو: بوسیله ی این آپشن میشه جست و جوی کلمات کلیدی رو به یه کشور خاص محدود کرد (خدا رو شکر ایران هم جزو این لیست هستش).
  • بازه ی زمانی جست و جو: بازه ی زمانی رو می تونین از سال 1383تا الان، هفته ی گذشته، ماه اخیر، 90روز اخیر، سال جاری یا به طور کلی یه سالی که مد نظرتون هستش انتخاب کنید.
  • دسته بندی موضوعی جست و جو: می تونید موضوعاتی مثل هنر و سرگرمی، اتومبیل و وسایل نقلیه، زیبایی و تناسب اندام، کتاب و ادبیات، صنعت و تجارت، رایانه و الکترونیک، مالی، غذا و نوشیدنی، بازی ها انتخاب کنید.

علاوه بر این، گوگل ترندز به کاربران این امکان رو میده که میزان محبوبیت جست و جوی 5 واژه ی کلیدی رو با همدیگه مقایسه کنند. این قابلیت به شما کمک می کنه که بهترین و مناسب ترین کلمات کلیدی رو برای بهینه سازی سایت در موتورهای جست و جو بیابید.

به طور مثال:
گروه 1: طراحی سایت + طراحی + طراحی وب سایت
گروه 2: سئو + بهینه سازی + موتور جست و جو

با گذاشتن علامت “به اضافه” بین واژه هایی که می خواید جست و جو کنید دارید به گوگل می فهمونید که گروه جست و جوتون در مثال 1 هرچیزی مربوط به سایت و طراحی اونه.

گوگل همچنین بیشترین جست و جوها و تاپ چارت ها رو در گوگل ترندز نمایش می ده، جست و جوهای برتر روز و همچنین جست و جوهای محبوب رو براساس دسته بندی قرار می دهد.
داشتن تمام این اطلاعات در دسترس خیلی خوبه، اما وقتی بهتر میشه که بدونید با این اطلاعات باید چیکار کنید. راهنمایی های ذیل رو در مورد چگونگی استفاده از این اطلاعات برای سئو دنبال کنید.

جست و جوی کلمات کلیدی:

از آنجایی که گوگل ترندز تعداد جست و جوهای واقعی رو ارائه نمی ده، بهتره  از  برنامه ی        Keyword Planner برای آگاهی بیشتر از تعداد جست و جوی کلمات کلیدی استفاده شود. گوگل ترندز در طول زمان یک سطح نسبی از علاقه رو برای استفاده از عبارت کلیدی احتمالی نشان می دهد. همچنین به شما اجازه می ده تا میزان علاقه در میان عبارات هدف را مقایسه کنید.
در حقیقت باید ببینیم افراد بیشتر با چه چیزی ما رو سرچ می کنن. مثلا واسه ی جست و جوی ما ممکنه بزنن طراحی دارکوب یا طراحی سایت دارکوب. پس از این طریق می تونیم متوجه بشیم که بیشتر با چه عبارتی جست و جو میشیم.

خب اگه شما هم یه نگاهی بندازید می بینید که کلمه ی کلیدی طراحی سایت بیشتر از طراحی وب سایت سرچ میشه؛ که با استفاده از این اطلاعات مفید می تونیم برای بازاریابی و تبلیغات اینترنتی خودمون برنامه ریزی بکنیم.
البته فرقی نمی کنه توی چه زمینه ای فعالیت می کنید، با استفاده از این ابزار می تونید برای گروه تبلیغات خودتون برنامه ریزی کنید.

جست و جو با هدف حوزه جغرافیایی:

گوگل ترندز داده های جست و جو رو بر اساس مناطق دسته بندی می کنه. پس می تونید ببینید در چه شهری چه واژه ی کلیدی از بقیه محبوب تره و بیشتر سرچ میشه. اگه شما هم امتحان کنید می بینید که موضوع طراحی سایت در همه ی شهرهای ایران زیاد جست و جو شده.

News Jacking :

دزدی اخبار اصطلاحی است که تمام سطوح سئو رو در بر می گیره. در حقیقت فرایندی است که در آن ایده ها و اطلاعات رو به صورت خبر فوری و بلادرنگ ارسال می کنید تا بتونید برای خودتون یا کسب و کارتون پوشش خبری ایجاد کنید.
اگه جست و جوی پرحاشیه ای وجود نداشته باشه می تونید اون رو برای  newsjacking بسازید که چارچوبش بسیار ساده است:

  • یه موضوع داغ انتخاب کنید
  • در موردش بنویسید
  • در فضای اینترنت پخشش کنید (از هشتگ استفاده کنید و توییتش کنید)
  • ساده نباشید (بهتره روی موضوعات غم انگیز کار نکنید)

 

تولید محتوا:

Top Chartها یا نمودارهای برتر، منبع کاملی برای توسعه ی ایده های محتواهای مورد علاقه ی افراد هستن. مثلا فیلتر زمانی گوگل ترندز رو روی 7 روز اخیر بذارید و عبارت طراحی سایت رو جست و جو کنید. اگه واژه ی Breakout زیر رتبه بندی شما بیاد به این معنی است که جست و جوی شما برای اون عبارت بیش از 500 درصد است.

لینک سازی:

لینک ها هنوز یک دلیل اصلی رتبه بندی هستند. با ایجاد محتویاتی که افراد به دنبال آن هستند و میخواهند آنها را بخوانند، شما لینک را جذب خواهید کرد. لینک ها مقیاس موفقیت در بررسی نتایج حاصل از بازاریابی محتوا هستند.

محتوای تصویری:

جالبه که وقتی یوتیوب رو در گوگل ترندز جست و جو می کنید واژه ی “poop ” اولین است. واژه ی عجیبیه و شاید هیچ وقت فکرشم نمی کردید چنین کلمه ای بالاترین میزان جست و جو رو به خودش اختصاص بده.
شما حتی این کار رو به عنوان سرگرمی توی خونه می تونید انجام بدید:

  • برید توی گوگل ترندز.
  • کلمه ی کلیدی خودتون رو وارد کنید.
  • وب سرچ رو به یوتیوب سرچ تغییر بدید.

 

حالا بشینید در مورد واژه های درومده بحث و گفت و گو کنید:

  • آیا این کار به شما ایده ای برای تولید محتوای سایتتون میده؟
  • آیا ترندی وجود داره که بخواید روی اون سرمایه گذاری کنید؟

این داده ها برای بهینه سازی ویدیو هم ممکنه استفاده بشه:

  • عناوین خوبی ایجاد کنید
  • از تگ های مناسب استفاده کنید
  • توضیحات اون رو بهینه سازی کنید.

 

نظارت بر برند:

این مورد فقط برای کسب و کارها یا برندهای معروف با میزان جست و جوی کافی جواب میده.

حالت های مختلف نوشتن:

در گوگل ترندز میشه حالات مختلف عبارات یا کلمات رو بررسی کرد تا در گذاشتن کلمات کلیدی حواستون به اینها هم باشه و بدونید باید بیشتر روی کلماتی که رایج تر هستن وقت بذارید. مثلا می تونیم آموزش یا اموزش رو بررسی کنیم و ببینیم کدومشون بیشتر استفاده میشه.
حتی میشه چند کلمه رو با هم وارد کرد و اونها رو با یه کاما از هم جدا کرد تا گوگل ترندز اونها رو با هم مقایسه کنه و در یه نمودار نشون بده.

کوئری های مشابه:

در این بخش موضوعات و مقیاس جست و جوی کلماتی که با واژه یا عبارت شما در ارتباط هستند و جست و جو شدن نمایش داده میشه. حداکثر پیشنهادات در این بخش 25 عبارت است.
یکی دیگه از مزیت های related queries اینه که علاقمندی و عبارت های جست و جو شده ی کاربران رو در بازه ی زمانی مختلف مشخص میکنه. شما می تونید در بازه ی زمانی معین سطح علاقمندی کاربران به موضوعات سایتتون رو بررسی کنید تا در زمان مناسب بتونید از کلمات کلیدی پر مخاطب برای بالا بردن بازدید سایتتون استفاده کنید.

شاخص های top , rising :

این دو مورد یکی دیگه از مشخصه های کوئری های مشابه است. Rising مشخصه کوئری هایی است که روند رو به رشدی داره و در این مورد تنها درصد رشد محبوبیت کلمه نمایش داده میشه. اما Top محبوبیت کوئری ها با توجه به ترتیب جست و جو است، در این دسته بندی میزان محبوبیت بین 0تا 100 است.

حتما تا حالا به این نتیجه رسیدید که گوگل بیشتر دنبال محتوای منحصر بفرد هستش و اگه شما هم یه کسب و کار اینترنتی دارید باید برای سئو و بهتر دیده شدن سایتتون تلاش کنید و وقت زیادی برای نگه داشتن سایتتون تو یه موقعیت خوب در موتورهای جست و جو بذارید.  همونطور که گفتیم گوگل ترندز یه ابزار خوب برای سئو و تولید محتواست که برای بالا بردن ترافیک بسیار مهمه. اگه تا حالا از این ابزار استفاده نکردید عجله کنید که از بقیه عقب نیفتید.
البته این نکته رو فراموش نکنید آماری که این ابزار نمایش میده کاملا نسبی است و میزان جست و جوی کلمات بین صفر تا صد است و اگه چند عبارت رو وارد کنید این ابزار فقط بالاترین رو نشون میده. گوگل دقیقا خودش اشاره کرده آماری که ارائه میده غیر مطلق است و عددها نرمال سازی شده اند. پس داستان یه خورده پیچیده تر از این حرفهاست.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته