چگونه در Google Discover باشیم؟

نوشته شده توسط آرش محمد اصفهانی
آدرس کوتاه: https://darkoob.co.ir/?p=3119
یک شرکت طراحی سایت خوب چه خصوصیاتی دارد؟

شرکت گوگل در چند سال اخیر تلاش های بسیاری را در ارائه بهترین و با کیفیت ترین محصولات خود کرده و هر چند وقت یکبار با یک پلتفرم یا یک سرویس خدمات رسانی جذاب و کاربردی از این غول بزرگ فناوری آشنا می شویم که در نوع خودش جذاب و مفید می باشد.

علت این موضوع نیز رشد هوش مصنوعی گوگل و جمع آوری داده های با اهمیتی است که موتور جستجوی این شرکت از نوع رفتار و سرچ هایی که کاربران در آن انجام می دهند بدست می آورد. برای همین است که این شرکت می کوشد تا با استفاده از تازه ترین شیوه ها، مفید ترین و پر طرفدارترین مطالب را در قالب پلتفرم های جذاب و کاربرپسند در اختیار همگان قرار دهد.

یکی از پلتفرم های نسبتا جدید این شرکت و اگر دقیق تر بگوییم نه چندان تازه شرکت گوگل، قابلیت گوگل دیسکاور (Goolge Discover) می باشد و کاربرانی که از محصولات اندرویدی از جمله کاربران گوشی ها و تبلت هایی که این سیستم عامل استفاده می کنند، چند سالی است با آن آشنایی دارند. اکثر پلتفرم های اطلاع رسانی و شبکه های اجتماعی همواره یک صفحه ای را دارا هستند که در آن می توان تازه ترین پست ها و خبرها که شامل انواع قالب های تصویری و ویدیویی است را مشاهده نمود.

اگر بخواهیم ساده تر بگوییم در حقیقت شبکه های اجتماعی مثل فیسبوک و یا حتی اینستاگرام، صفحه ای به نام صفحه فید (Feed) و یا دیسکاوری که به خوبی در اینستاگرام با آن آشنایی داریم را در اختیار کاربرانشان قرار می دهند که حاوی مطالب و پست هایی است که یا ترند روز بوده و یا حاوی مطالبی هستند که کاربر مورد نظر به آنها علاقمند بوده و بیشتر از بقیه پیگیر آنها می باشد.

این دقیقا همان چیزی است که گوگل نیز جای خالی اش را در بخش فید سیستم عامل اندروید خود حس کرده و از چند سال پیش و حدود ماه سپتامبر سال 2018، با تغییر نام آن به دیسکاور، تلاش کرد تا کاربران خود را بیشتر از قبل به حضور در این بخش از گوشی یا تبلت هوشمندشان ترغیب کند. اما دیسکاور دقیقا چیست و چگونه می توان وب سایت خودمان را در دیسکاور گوگل قرار دهیم؟

آیا برای رسیدن به دیسکاور باید کار خاصی را انجام دهیم؟ آیا وب سایت ما به تغییر خاصی نیاز دارد و یا اینکه فقط با یک ثبت نام ساده می توانیم در این فضا حضور داشته و بازدید بیشتری را دریافت کنیم؟ اصلا نیازی به ثبت نام در جایی داریم؟

در این مطلب از سری مطالب بهینه سازی سئو و ترفندهای افزایش ترافیک وب سایت، قصد داریم شما را با جزییات دیسکاور گوگل و راه های بهبود سایت برای حضور در این پلتفرم بیشتر آشنا کنیم. در صورتی که دنبال تازه ترین شیوه های بهینه سازی سایت، ترفند های دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی هستید، همین امروز با مشاوران بخش دیجیتال مارکتینگ شرکت دارکوب تماس برقرار کرده و پاسخ سوالات خود را دریافت کنید.

گوگل دیسکاور چیست؟

گوگل دیسکاور که مختص گوشی ها و تبلت های اندرویدی می باشد، همان فید خبری گوگل است که سال های قبل نیز وجود داشت و فقط ظاهری به جذابیت امروز و مطالبی که چندان مناسب کاربر مصرف کننده دستگاه اندرویدی باشد را ارائه نمی کرد. دیسکاور گوگل به مانند سرچ کردن در موتورهای جستجو است که در حقیقت بدون سرچ کردن، مطالب مرتبط با علایق کاربر را به وی نمایش می دهد.

گوگل اعلام کرده بود که ماهانه بیش از 800 میلیون کاربر از دیسکاور این شرکت بازدید می کنند و به زودی قرار است به اندازه اینستاگرام رشد کرده و به مرور به یک رقیب جدی برای آن تبدیل شود. گوگل دیسکاور کارکردی مشابه با فید یا همان دیسکاوری اینستاگرام دارد و محتوای خبری و نتایج شخصی سازی شده ای را که برای کاربر تازگی دارد را به او نمایش می دهد.

کاربران می توانند موضوعات خاص خود را به دلخواه حذف یا اضافه کنند و به صورت منظم از خبرها و محتواهای تازه ای که در آن دسته بندی قرار دارد مطلع شوند. در حال حاضر گوگل دیسکاور فقط در مرورگر کروم تبلت و گوشی های اندرویدی قابل استفاده می باشد.

همانطور که در بالا گفتیم قابلیت گوگل دیسکاور ویژگی چندان جدیدی نیست اما یکی از تازه ترین حرکت ها در ظهور ابزارهای سئو محور و کاربردی است که کاربر را از نیاز به جستجو کردن دستی بی نیاز می کند. روش کار بازاریابی دیجیتال در پلتفرم های مختلف مثل شبکه های اجتماعی و یا موتورهای جستجو، به این صورت است که همه به دنبال یافتن کلمات کلیدی رفته و برای آن محتوا سازی می کردند. اما در فضاهایی همچون گوگل دیسکاور، می توان ابتدا تولید محتوا کرده و با درک نیازها و علایق کاربر، کلمات کلیدی جدیدی را طراحی و همسان سازی کرد.

حالا کاربر کافیست تا پست های دلخواه خود را یکبار مشاهده کرده و با لمس هر کدام، با پست های مشابه دیگری که برای وی جذاب است رو به رو شود. الگوریتم های چنین پلتفرم هایی قادر هستند تا بعد از مدتی به خوبی مطالبی که جذابیت کافی برای کاربرهای خود را دارند به او پیشنهاد کنند.

با درک علت بوجود آمدن پلتفرم های دیسکاور و موتور جستجوی اصطلاحا بدون نیاز به جستجو، حالا باید به سراغ اهمیت بالای آن در سئو و اینکه چگونه می توانیم در دیسکاور گوگل حضور داشته باشیم برویم.

چطور می توانیم در دیسکاور گوگل دیده شویم؟

در همین ابتدا باید به گفته خود گوگل اشاره کنیم و اینکه ظاهرا هیچ راهکار و الگوی قطعی برای ورود و حضور داشتن در فضای دیسکاور این شرکت وجود ندارد. البته این بدان معنا نیست که راه رسیدن به دیسکاور گوگل مشخص نیست و هیچکس نمی داند چه کارهایی باید انجام داده شود، اما در مجموع می بایست تمام تلاش خود را برای بهینه سازی سئو انجام داده و امیدوار باشید که صلاحیت کافی برای توصیه شده به کاربران دیسکاور گوگل را پیدا کنید.

نکته قابل توجه در مورد ترافیکی که از دیسکاور گوگل دریافت می کنید، این است که این نوع ترافیک نه در هیچکدام از دسته بندی ترافیک های ارگانیک و یا ترافیک ارجاعی قرار نداشته و خود گوگل نیز برای محاسبه آن، یک بخش مجزا را در گوگل سرچ کنسول در نظر گرفته که جلوتر در مورد نحوه کنترل و زیر نظر داشتن آن صحبت خواهیم کرد.

طبق گفته های گوگل، دیسکاور تلاش می کند تا وب سایت هایی که مطالب آنها براساس اصول E-A-T (که تضمین کننده کیفیت محتوا می باشد) نوشته شده باشد را در اولویت حضور قرار دهد. توصیه می کنیم تا در صورت تمایل به آشنایی بیشتر با الگوریتم های گوگل و اصول E-A-T، به مطالب آموزشی سئو در وب سایت دارکوب سر بزنید.

پس هم وب سایت های بزرگ و هم وب سایت های کوچک به یک اندازه شانس بودن در گوگل دیسکاور را دارند و فقط کافیست چند نکته مهم در مورد بهینه سازی سئو و تولید محتواهای جذاب و با کیفیت را رعایت نمایند. گوکل اعلام کرده که الگوریتمی که وظیفه انتخاب مقالات و پست های وب سایت ها را برای نمایش در دیسکاور بر عهده دارد، نه فقط به کیفیت محتوا بلکه به دسته بندی آن نیز توجه زیادی کرده و تلاش می کند تا کاربر را به رسیدن موضوعاتی که بیشتر علاقه دارد کمک کند.

به عنوان مثال وب سایت هایی هستند که موضوع و یا دسته بندی خاص و مشخصی ندارند. به این مدل وب سایت ها توصیه می شود که به دنبال یک دسته بندی مشخص تر رفته و به دنبال مطالبی باشند که بیشتر از بقیه برای کاربران جذاب و خواندنی می باشد.

به یاد داشته باشید که گوگل دیسکاور ارتباطی با نتایج اول SERP نداشته و در صورتی که الگوریتم این پلتفرم حس کند محتوای شما شانس جذاب بودن برای کاربران را دارد، قطعا آن را در فید خود نمایش می دهد.

پس از بابت پایین بودن رتبه سایتتان در جستجوهای گوگل نگران نبوده و فقط تمرکزتان بر روی تولید محتوای جذاب و مخاطب پسند بگذارید. به دنبال کلمات کلیدی که موضوعات جذابی در مورد آنها وجود داشته و سایت شما خلاء زیادی در آن دارد رفته و دست به تولید محتوا در آن زمینه ها بزنید.

احتمالا موضوعات و مطالب زیادی را می شناسید که دیگران حسابی در آنها فعال بوده و کار رقابت را برای شما یا دیگر وب سایت های کوچکتر دشوار کرده اند. اما مطمئن باشید که با یک جستجوی عمیق تر می توانید کلمات کلیدی و مطالبی را پیدا کنید که تا کنون از دید خیلی ها نادیده گرفته شده است. پس اولین و مهم ترین قدم برای حضور در گوگل دیسکاور، تحقیق و بررسی کلمات کلیدی می باشد.

روش اثر گذار دیگری که به واسطه آن می توانید وب سایتتان را به دیسکاور گوگل برسانید، تلاش برای استفاده از موضوعات تخصصی و تبدیل شدن به یک مرجع قابل اعتماد و کامل برای موضوعاتی است که کمی تخصصی تر و حرفه ای تر می باشند.

به عنوان مثال می توانید از راه اندازی یک وب سایت فناورانه آغاز کرده و یا وب سایت هایی که به سوالات تخصصی کاربران پاسخ می دهند را بسازید.

استفاده از کانتنت مارکتینگ یا شیوه های نوین بازاریابی محتوایی نیز یکی دیگر از ترفندهای رسیدن به دیسکاور گوگل می باشد. به این صورت می توانید طیف گسترده تری از کاربران و افرادی که احتمالا تا به حال با شما آشنا نبوده اند را درگیر محتواهای با کیفیت خود کنید.

ترفندهای قرار گرفتن در Google Discover

استفاده از محتواهای ترند و پر طرفدار

گوگل در دیسکاور به دنبال نمایش محتواهای جذاب و ترند شده می گردد. بدین شکل کاربران خیالشان راحت است که با هر بار مراجعه به این فید، با تازه ترین و پر بیننده ترین محتوهای تصویری و ویدیویی رو به رو می شوند. استفاده از محتواهای ترند شده و دنباله دار، نه فقط شما را به عنوان یک تولید کننده محتوای پر قدرت، بلکه به یک برند معتبر برای پیگیر بودن اخبار روز تبدیل می کند.

استفاده از محتواهای ترند و پر مخاطب خود به خود باعث می شود که رتبه سئو وب سایت شما بهبود یافته و به بینندگان این نوید را می دهد که با دنبال کردن مطالب شما، چیزی را از دست نخواهند داد.

بهینه سازی تمامی محتواهای وب سایت برای تلفن های هوشمند و انواع تبلت ها

هنگامی که محتوایی را تولید و منتشر می کنید، باید دقت داشته باشید که تجربه مطالعه و دیده شدن آن برای دستگاه هایی که به طراحی ریسپانسیو نیازمند می باشند نیز درست به مانند کاربرانی است که با رایانه های رومیزی به شما سر می زنند.

حتی اگر گوگل شانس حضور در دیسکاور را به شما داد ولی تعدادی از کاربران گجت های همراه از بابت نحوه نمایش مطالب شما دچار مشکل باشند چه اتفاقی می افتد؟ به یک باره تعداد زیادی از افراد به سرعت از مطلب شما خارج شده و مطمئن باشید که گوگل هم از مساعد نبودن تجربه آنها مطلع می شود. در اینصورت دفعات بعدی دیگر فرصت چندانی برای نمایش داده شدن در این فضا را پیدا نخواهید کرد.

در مجموع الگوریتم های گوگل به نحوی بهینه سازی شده که در این چند سال اخیر، بالاترین امتیاز و رتبه ها را به وب سایت های ریسپانسیو یا واکنش گرا اختصاص می دهد. بهینه سازی و ریسپانسیو بودن وب سایت امری ناگزیر بوده و پیشنهاد می کنیم که اگر در این مورد دچار مشکل هستید، همین حالا از مشاوران بخش طراحی وب سایت شرکت دارکوب که بیش از 19 سال در این زمینه تجربه و سابقه طولانی دارند کمک و راهنمایی بگیرید.

تولید محتواهای جذاب و طولانی

این مورد شاید شبیه به مورد اول به نظر برسد، اما در کنار استفاده از محتواهای به روز، توصیه می شود که تولید محتواهای طولانی و پر بارتر را در دستور کار خود قرار داده و با لینک دهی داخلی، محتواهای خود را به صورت مداوم به یکدیگر ارتباط دهی کنید.

استفاده از تصاویر و عکس های با کیفیت

در کنار حفظ ارتباط میان محتواهای تولید شده و ایجاد جذابیت های بیشتر، توصیه می شود که از عکس های با کیفیت و مرتبط جهت افزایش زیبایی هر چه بیشتر محتواهایتان بهره ببرید. گوگل دیسکاور علاقه دارد تا ویدیوها و همچنین تصاویر بزرگ و با کیفیت که دارای توضیحات متنی هستند را در این پلتفرم انتشار دهد.

پس از عکس های با کیفیت که حجم مناسبی دارند استفاده کرده و حتما متن جایگزین را برای آنها به کار ببرید. استفاده از فایل های تصویری حجیم و سنگین که تاثیر مخربی بر روی سرعت بارگذاری وب سایت می گذارد را کنار بگذارید.

اجرا دستورالعمل های گوگل نیوز

در توضیحاتی که گوگل در مورد حضور در دیسکاور ارائه کرده، عنوان شده که رعایت دستورالعمل های Google News یک موضوع جدی و ضروری است. این دستورالعمل ها نکاتی همچون استفاده معقول از تبلیغات و نوشتن محتواهای خوانا و شفاف را شامل می شود. گوگل نیوز توصیه می کند که نوشته ها می بایست به گونه ای طرح ریزی شوند که خواننده به راحتی متوجه شود تاریخ انتشار مطلب چه زمانی است، توسط چه کسی نوشته شده و یا از چه منابع دیگری بهره برداری کرده و بر چه منابعی استوار می باشد.

انتشار پست های ویدیویی بیشتر در سایت

از آنجایی که گوگل دیسکاور به دنبال نمایش محتواهای جذاب و دیدنی تر است، به همین علت تلاش می کند که به مانند اینستاگرام یا سایر فیدهای دیگر پلتفرم ها، محتوهای ویدیویی به مقدار قابل توجه تری با اولویت بالاتری نمایش داده شوند. مطالب دنباله دار و ترند شده را همراه با ویدیوهایی مرتبط با آنها منتشر کنید و مطمئن باشید که بینندگان همیشه به جای مطالعه متن ها، از ویدیوهای بامزه و خنده دار استقبال بیشتری می کنند.

چطور می توانیم بر ترافیک های گوگل دیسکاور نظارت داشته باشیم؟

پیش از پاسخ به این سوال شاید بد نباشد در مورد سوال مهمی که احتمالا ذهن خیلی ها را در مورد مطالبی که شانس بیشتری برای حضور در گوگل دیسکاور را دارند پاسخ دهیم. شاید این سوال برای خیلی ها پیش بیاید که آیا پرداختن به محتواهای غیر ترند اشتباه بزرگی نیست؟ یا بهتر نیست اصلا زمانمان را چندان صرف نوشتن محتواهایی که تاریخ انقضا نداشته و مفیدتر هستند نکنیم؟

درباره پاسخ به این سوال باید بگوییم که دیسکاور در مورد محتواهای آموزشی و فاقد تاریخ مصرف، می تواند درک کند که در صورت مفید بودن ارزش حضور در این فضا را خواهند داشت. مثلا یک مطلب در مورد جاذبه های شهر دبی برای بازدید گردشگران احتمالا تا سال ها می تواند مفید و با ارزش باشد. نکته مهم دیگر اینکه اگر یک یا چند مورد از محتواهای سایت شما به گوگل دیسکاور راه پیدا کرد، هیچ ضمانتی برای انتشار سایر مطالب منتشر شده شما وجود ندارد. پس نگران اشتباه رفتن نبوده و بدانید که همه محتواهای شما شانس رسیدن به این فید خبری را ندارند.

بررسی ترافیک گوگل دیسکاور

ابزار سرچ کنسول گوگل به صورت اختصاصی یک بخش را به نام Performance Report for Discover آماده کرده که عملکرد و ترافیک ورودی از این فید به وب سایتتان را نمایش می دهد. تنها نکته منفی جدا سازی ترافیک دیسکاور از دیگر ترافیک های ورودی به سایت شما، این است که تمامی محاسبات از جمله نرخ کلیک (CTR) و دیگر موارد مهم، به صورت جداگانه نمایش داده شده و می بایست آن را به صورت دستی با ترافیک های ارگانیک و مستقیم وب سایت خود یکسان سازی کرده و یا اصطلاحا جمع بزنید.

سخن پایانی در مورد دیسکاور

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با کوچک ترین جزییات فید گوگل دیسکاور آشنا ساخته و نکات مهی که به بهبود سئو و حضور شما در این پلتفرم آینده نگر کمک رسانی می کند را عنوان کنیم. حضور در گوگل دیسکاور یکی از بحث های مهم و حساسی است که موفقیت در آن نیاز به ریز بینی و در اختیار داشتن یک درک درست از بازاریابی آنلاین و دیجیتال مارکتینگ و بهبود رتبه سایت دارد.

به صورت خلاصه یک بار دیگر مواردی که به شما در بودن در گوگل دیسکاوری کمک می کند را مرور می کنیم:

  • اشتراک گذاری هر چه بیشتر محتواهای منتشر شده
  • به روزرسانی محتواهای قدیمی و تولید محتواهای به روز و به اصطلاح ترند
  • استفاده از تصاویر بزرگ و با کیفیت به همراه نوشتن متن جایگزین برای هر کدام
  • استفاده از ویدیوهای مرتبط و با مزه
  • واکنش گرا بودن و بهینه سازی وب سایت برای نمایش در دستگاه های همراه
  • نوشتن محتواهای جذاب و طولانی
  • اجرای قواعد و اصول توصیه شده در Google News

در صورتی که پاسخ سوال خود را در محتوای بالا پیدا نکرده و یا به دنبال یک راهنمایی دقیق تر برای راه یافتن به فید گوگل دیسکاور هستید، مشاوران بخش دیجیتال مارکتینگ شرکت طراحی وب سایت دارکوب خوشحال می شوند که در این زمینه همراه شما بوده و راهنمایی های لازم را در اختیارتان قرار دهند.



دارکوب نام تجاری ثبت شده. دارای مجوز از سازمان نظام صنفی رایانه ای و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. رتبه چهار شورای عالی انفورماتیک کشور.

آموزشگاه طراحی وب سایت و سئو دارکوب با مجوز رسمی از سازمان فنی و حرفه ای تاسیس شد.

دارکوب به عنوان شرکت خلاق توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزیده شد.
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته