اولین قدم برای حضور آنلاین شما در سایت، ایجاد دامنه است. دامنه کمک می کند تا کاربران در موتورهای جستجو از جمله گوگل بتوانند به راحتی شما را پیدا کنند. به طور کلی می توان گفت نام دامنه می تواند یک نام منحصر به فرد برای یک وب سایت باشد. آدرس یک خانه در شبکه جهانی است تا کاربران به طور مستقیم با سایت شما در ارتباط باشند. دامنه دنیای گسترده ای دارد و از بخش های مختلفی تشکیل شده است. به اندازه ای وجود دامنه اهمیت دارد که در بخش رنکینگ گوگل دامنه های محلی یا کشوری برای رتبه بندی در اولویت قرار می گیرند.
لیست مطالب
وجود دامنه نه تنها جستجو را برای بازدید کنندگان وب سایت شما آسان می کند، بلکه وب سایت شما را نیز به یاد ماندنی می کند. گرچه به طور مستقیم در به دست آوردن رتبه یک گوگل، تاثیری ندارد یا به طور غیر مستقیم می تواند رتبه شما را در سایت افزایش دهد.
URL اولین چیزی است که کاربر در مورد سایت شما مشاهده می کند. بنابراین وجود یک دامنه خوب می تواند تاثیری ماندگار و مثبت بر روی کاربر بگذارد، اما اگر از نام دامنه بدی استفاده کنید، کاربر شاید وارد وب سایت نشود.
دامنه به شما مالکیت وب سایت را می دهد، زمانی که شما دامنه را ثبت کرده باشید، فرد دیگری نمی تواند این آدرس را ثبت کند. زمانی که نام دامنه به نام وب سایت شما ثبت شود، امکان مدیریت کامل وب سایت به شما داده می شود. زمانی که شما یک دامنه آسان و راحت انتخاب می کنید که در یاد کاربران می ماند، کاربر می تواند به راحتی آن را در نوار جستجو وارد کرده و به طور مستقیم وارد وب سایت شما شود، بدین ترتیب ترافیک بیشتری را تجربه خواهید کرد. یک دامنه اگر ساده ولی جذاب باشد، به راحتی شما را نسبت به سایر رقبا متمایز می کند. برخی از افراد با انتخاب دامنه های پیچیده و گیج کننده کاربر را از سایت خود دور می کنند.
علاوه بر این یک دامنه خوب می تواند فرصت شناخت از برند شما را فراهم کند. زمانی که شما از نام دامنه مرتبط با نام شرکت یا کسب و کار خود استفاده می کنید، این موضوع در ایجاد هویت برند آنلاین کسب و کار شما بسیار کمک می کند. زمانی که نام دامنه با نام شرکت شما مطابقت داشته باشد برای شما ایجاد اعتبار می کند و این حس را به کاربر انتقال می دهد که فعالیت شما کاملاً قانونی و حرفه ای است. این منجر به اعتماد کاربر می شود و افزایش ترافیک را از این طریق دریافت خواهید کرد.
هر وب سایت یک آدرس IP دارد. این آدرس که رشته ای منحصر به فرد از اعداد است، شرایطی را ایجاد می کند تا رایانه ها به سرورهای وب متصل شوند. آدرس هایIP به دلیل اینکه با اعداد همراه هستند، یادآوری آنها برای کاربران می تواند سخت و دشوار باشد، در اینجا دامنه می تواند کمک بزرگی کند. دامنه به آدرس IP وب سایت متصل می شود تا افراد بتوانند راحت تر آدرس یک وب سایت را به خاطر بسپارند. بدین ترتیب کاربران دیگر به جای حفظ آدرس IP تنها دامنه را در قسمت مرورگر تایپ می کنند و به طور مستقیم به وب سایت شما وارد می شوند.
همان طور که اشاره شد، دامنه به عنوان یک بخش از آدرس وب سایت یا URL است. بنابراین می توان گفت URL از یک پروتکل، نام دامنه و مسیر تشکیل شده است. بخش دامنه خود نیز به بخش زیر دامنه، دامنه سطح دوم و دامنه سطح بالا تقسیم می شود. از نظر شکل ظاهری دامنه دو یا چند کلمه است که با نقطه از یکدیگر جدا شده اند. طول یک دامنه حداکثر 12 کاراکتر و حداقل دو کاراکتر است.
دامنه سطح بالا یک پسوند است که بعد از دامنه سطح دوم قرار می گیرد. دامنه سطح بالا به اختصار TLD نامیده می شود و در سیستم دامنه کلی، جزو بالاترین سطح است. دامنه سطح بالا که همیشه جزو آخر در سیستم دامنه است و آخرین قسمت یک آدرس وب سایت را تشکیل می دهد، به نام انتهای دامنه نیز شناخته می شود.
از زمانی که آدرس های وب سایت ارائه شدند، برخی از دامنه ها طرفداران بیشتری پیدا کردند. از دامنه های سطح بالای عمومی می توان به .com / .net / .biz / .org / .info / .gov اشاره کرد. از شناخته شده ترین و پرکاربردترین دامنه های سطح بالا دامنه .COM است. این دامنه جزو دامنه های پر طرفدار است و بیش از ۵۴ درصد از وب سایت های دنیا از دامنه بین المللی COM. استفاده می کنند. هر یک از این دامنه ها برای وب سایت های خصوصی به کار گرفته می شوند. به طور مثال از دامنه .com برای وب سایت های تجاری، از دامنه .org برای سایت های سازمان های غیرانتفاعی، دامنه .net برای سایت های ارائه دهندگان خدمات اینترنت و از دامنه های .gov برای سایت های نهادهای دولتی استفاده می شود.
هیچ محدودیتی برای استفاده از این دامنه ها نیست و همه افراد از تمام نقاط دنیا می توانند این دامنه ها را استفاده کنند. این دامنه ها نیز در دو گروه قرار می گیرند، گروه اول جزو دامنه های حمایت نشده هستند همچون com. / net. و گروه دوم جزو دامنه های حمایت شده هستند که می توان به asia. / gov. اشاره کرد.
امروز بیش از ۲۰۰ پسوند کشوری برای ایجاد دامنه وجود دارد. دامنه های سطح بالایی کشوری دامنه هایی هستند که توسط کشور مربوطه مدیریت می شوند. این دامنه ها که از دو حرف تشکیل شده اند، برای هر کشور به خصوص و منحصر به فرد است. به نوعی این دامنه ها به مکان های جغرافیایی خاصی اشاره می کنند. ثبت دامنه های کشوری به دستورالعملی که هر کشور صادر می کند، بستگی دارد. از مهمترین دامنه های کشوری می توان به دامنه های .ch سوئیس / cn. چین / .it ایتالیا و موارد دیگر اشاره کرد.
از مهمترین تفاوت ها بین دامنه های کشوری و عمومی این است که دامنه های عمومی سه کاراکتر دارند، در حالی که پسوندهای کشوری از دو کاراکتر تشکیل شده اند. در میان پسوندها، پسوندهای کشوری جزو کوتاه ترین پسوندهای دامنه شناخته می شوند.
همان طور که سئو محلی می تواند در معرفی کسب و کار شما در یک منطقه تاثیرگذار باشد، دامنه سطح بالای کشوری نیز به موتور جستجو و کاربر کمک می کند تا مکان شما را زودتر پیدا کنند. در واقع نام دامنه محلی یا کشوری می تواند یک ارتباط بین کسب و کار شما و جامعه باشد. دقت داشته باشید اگر شما در یک کشور مستقر هستید اما کاربران شما از سراسر جهان هستند، قطعاً استفاده از پسوند کشوری انتخاب مناسبی نخواهد بود. از آنجا که هر یک از دامنه های سطح بالای کد کشوری توسط هر دولت در کشور کنترل می شود، برای افرادی که قصد استفاده از پسوندهای کشوری را دارند دستورالعمل هایی در نظر گرفته می شود. بنابراین با توجه به مزیت ها و معایبی که پسوندهای کد کشوری دارند شما باید متناسب با کسب و کار خود یک پسوند مناسب را در نظر بگیرید.
دامنه سطح دوم که قبل از دامنه سطح بالا قرار دارد، بسیار مهم است و اهمیت آن حتی کمتر از دامنه سطح بالا نیست. تا حدی که می توان گفت این دامنه هم برای کاربر و هم برای سئو از اهمیت بیشتری برخوردار است، چرا که به راحتی می تواند محتوای یک وب سایت را به خوبی توصیف کند.
زیر دامنه یا دامنه سطح سوم می تواند به صورت اختیاری در سیستم کلی دامنه قرار گیرد. دامنه سطح سوم که قبل از دامنه سطح دوم قرار می گیرد، می تواند محتویات یک وب سایت را معنا ببخشد. در حال حاضر از دامنه سطح سوم برای پیدا کردن یک وب سایت دیگر استفاده نمی شود و به جای استفاده از دامنه سطح سوم از زیر دامنه هایی که زبان محتوای وب سایت را نشان می دهند، استفاده می کنند.
حالا که با ساختار و سیستم دامنه وب سایت آشنا شدید و به این آگاهی دست پیدا کردید که چگونه ساختار یک دامنه می تواند در پیدا کردن وب سایت شما تاثیرگذار باشد، برای انتخاب دامنه مناسب باید به کسب و کاری که ارائه می دهید، توجه داشته باشید. چرا که این موضوع می تواند پیدا کردن صفحات شما را هم برای موتورهای جستجو و هم کاربر آسان تر کند.
شاید تعجب کنید اگر بگوییم که انتخاب نام دامنه مناسب می تواند در افزایش دید وب سایت شما در موتورهای جستجو تاثیرگذار باشد. البته نمی توان گفت که نام دامنه در رتبه یک گوگل تاثیر مستقیمی دارد، اما برخی از جنبه های یک دامنه می توانند در عملکرد سئو تاثیرگذار باشند. دامنه هایی که به یاد ماندنی هستند، برای سئو سایت شما می توانند بسیار مفید باشند. دقت داشته باشید، اگر می خواهید دامنه وب سایت خود را تغییر دهید، این تغییر در سئو تاثیرگذار خواهد بود. اگر دامنه قدیمی شما رتبه خوبی را دریافت کرده است و مجموعه ای از بک لینک ها را دارد، با انتخاب یک دامنه جدید شما باید به عنوان یک تازه وارد کار خود را از صفر آغاز کنید.
نام دامنه در رتبه بندی وب سایت شما توسط موتورهای جستجو به طور غیر مستقیم تاثیرگذار است. اگر می خواهید این فرصت را از دست ندهید و از این طریق در سئو سایت تاثیر بگذارید و موتورهای جستجو رتبه بهتری را ارائه دهند، باید برخی از فاکتورها را رعایت کنید.
در الگوریتم گوگل بیش از ۲۰۰ فاکتور وجود دارد که برای رتبه بندی وب سایت مورد استفاده قرار می گیرند. از میان صدها فاکتور، یکی از فاکتورهایی که مورد بررسی قرار می گیرد، دامنه سایت است. البته گوگل بارها تاکید کرده است که دامنه به طور مستقیم در رتبه بندی تاثیر ندارد و از جنبه های مختلف دامنه می تواند به سئو و رتبه بندی کمک کند. در قسمت دامنه سایت فاکتورهای مهمی مورد ارزیابی قرار می گیرند که می توان به موارد زیر اشاره کرد.
عمر دامنه از زمانی محسوب می شود که دامنه ثبت شده است. گوگل بارها تایید کرده است که عمر دامنه در رتبه بندی ها تاثیری ندارد، فقط گوگل نسبت به دامنه هایی که عمر طولانی تر دارند و قدیمی تر هستند، اعتماد بیشتری دارد. مهم کیفیت فعالیت وب سایت است، به این معنا که وب سایتی که سالیان سال است که ثبت دامنه شده است، به دلیل اینکه فعالیت بیشتری انجام داده است، ترافیک بیشتری دارد، بنابراین از نظر گوگل می تواند محبوب تر به شما بیاید.
کلمات کلیدی که در دامنه وجود دارند، عامل اصلی رتبه بندی نیستند. در گذشته الگوریتم گوگل کلمات کلیدی را برای رتبه بندی در نظر می گرفت، اما اینک با تغییرات الگوریتم دیگر کلمات کلیدی در یک دامنه باعث افزایش رتبه نمی شوند. تنها اهمیتی که دارد این است که زمانی که کلمه کلیدی برای دامنه انتخاب می شود می تواند منجر به افزایش ترافیک شود. به این صورت که زمانی که کاربر در موتور جستجو کلمه کلیدی مورد نظر را جستجو می کند، وب سایتی که در دامنه از کلمه کلیدی مرتبط استفاده شده است، نشان داده می شود. قطعاً کاربر بر روی دامنه ای که یک یا چند کلمه کلیدی مورد نظر او را دارد، کلیک می کند. بنابراین به وضوح می توان به اهمیت کلمه کلیدی در دامنه و نرخ کلیک کاربر اشاره کرد.
در گذشته تعداد کلمات کلیدی که در دامنه استفاده می شد، بسیار زیاد بود تا از این طریق سایت در صفحه اول گوگل نمایش داده شود. اما با گذشت زمان گوگل نتیجه گرفت که برای اعتماد به یک سایت، تنها نباید به دامنه اکتفا کرد. از سال ۲۰۱۲ گوگل وب سایت هایی که از این موضوع سوء استفاده می کردند را شناسایی کرد و با تغییر الگوریتم خود، دیگر این موضوع را برای رتبه بندی در نظر نمی گیرد. در حال حاضر بسیاری از دامنه های وب سایت کوتاه و دارای کلمات کلیدی مختصر و مفیدی هستند.
البته باید در نظر داشت که گوگل وب سایتی را که محتوای آن مرتبط با کلمه کلیدی است در نظر می گیرد. زمانی که کاربر بر روی دامنه ای که حاوی کلمات کلیدی مرتبط است، کلیک می کند. اما در نهایت گوگل تجربه کاربری را مهم می داند. زمانی که کاربر وارد وب سایت می شود باید با محتوای مرتبط روبرو شود. بدین ترتیب برای انتخاب کلمات کلیدی در دامنه به صورت تصادفی آنها را انتخاب نکنید و نسبت به انتخاب خود اطمینان کامل داشته باشید. با آموزش سئو می توانید در این زمینه بهتر عمل کنید.
برخی بر این اعتقاد هستند که با خرید دامنه قدیمی می توانند رتبه بهتری را به دست آورند. اما انتخاب دامنه قدیمی به معنای این است که وب سایت از نظر محتوا تکمیل شده است و از این طریق می توان به ترافیک و تعامل بیشتر با کاربر دست پیدا کرد. در نتیجه از این طریق گوگل رتبه بندی بهتری را برای وب سایت در نظر می گیرد. دقت داشته باشید اگر قصد خرید یک دامنه قدیمی را دارید، بهتر است نسبت به فعالیت شما مرتبط باشد، اگر مرتبط با فعالیت شما است، دامنه فعال را انتخاب کنید. ممکن است دامنه زمان طولانی فعالیت نکرده است. بهتر است دامنه قدیمی فعالیت خوبی داشته باشد و رد پای آن در گوگل به چشم بخورد.
طبق الگوریتم گوگل وب سایت هایی که از دامنه های سطح بالای کشوری استفاده می کنند، در رتبه بندی بیشتر مورد توجه قرار می گیرند. گوگل تاکید کرده است که اگر می خواهید در یک کشور خاص رتبه بهتری را دریافت کنید، برای وب سایت خود بهتر است دامنه سطح بالای کشوری را انتخاب کنید. در الگوریتم گوگل وب سایت هایی که از دامنه به خصوص همان کشور به جای دامنه عمومی استفاده می کنند، رتبه بهتری را در نظر می گیرد. بسیاری از کاربران به هنگام جستجو ترجیح می دهند بر روی وب سایت های کلیک کنند که از نظر جغرافیایی مورد هدف آنها است. به طور مثال اگر یک کاربر در کشور چین باشد و وب سایت نیز با دامنه محلی چین در نظر گرفته شده باشد، قطعاً کاربر تمایل بیشتری دارد تا بر روی آن کلیک کند.
از سوی دیگر در نظر گرفتن زبان نیز نسبت به دامنه مورد بررسی قرار می گیرد. اگر دامنه وب سایت شما مربوط به یک کشور خاص است و زبان محتوا نیز با زبان کشور خاص مرتبط است، این موضوع در رتبه بندی بسیار تاثیرگذار است. می توان گفت در نظر گرفتن زبان نسبت به دامنه تاثیر بیشتری خواهد داشت.
انتخاب یک نام دامنه مناسب می تواند تا حدود زیادی بر عملکرد سئو سایت شما تاثیرگذار باشد. یک دامنه مناسب باید به سهولت تایپ شود، در خاطر کاربر باقی بماند، با محتویات وب سایت مرتبط باشد. هر یک از این موارد به نوعی می توانند در سئو تاثیر بگذارند و در نهایت در رتبه بندی جستجوی گوگل رتبه خوبی را دریافت کنید.
تیم حرفه ای دارکوب در بخش ثبت دامنه بهترین پیشنهادات را متناسب با کسب و کار شما ارائه می دهد. قطعاً انتخاب نام دامنه وب سایت به دلیل مزیت هایی که دارد بسیار سخت خواهد بود. اما کارشناسان مجرب با در نظر گرفتن تمام جوانب تلاش می کنند دامنه ای را برای وب سایت شما در نظر بگیرند که در مدت زمان کوتاهی از این طریق افزایش ترافیک را تجربه کنید. همچنین اگر می خواهید در صفحه اول گوگل دیده شوید، تبلیغات در گوگل می تواند یک راه حل تاثیرگذار باشد. در زمینه تبلیغات نیز می توانیم آگاهی افراد را نسبت به برند شما افزایش دهیم. برای دستیابی به خدمات دارکوب تنها کافیست با کارشناسان ما در ارتباط باشید.