برخلاف اینکه شبکه های اجتماعی مستقیما جز معیارهای رتبه گیری روی گوگل به حساب نمیان، اما قطعا به رتبه گرفتن کمک میکنند.در چشمانداز دیجیتال کنونی، رسانههای اجتماعی برای کسبوکارها مفید هستند و پویایی اشتراکگذاری اطلاعات، ارتباطات و تعامل با مخاطبان را تغییر دادهاند. بر اساس گزارش فوربس، در سال 2023، حدود 4.9 میلیارد نفر در سراسر جهان از رسانه های اجتماعی استفاده کردند.
رسانههای اجتماعی فراتر از نقش سنتی خود در بازاریابی، بر بهینهسازی موتور جستجو (SEO) تأثیر میگذارند و به ستون فقرات دیده شدن یک وبسایت در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) و به نوبه خود، بازدید از وبسایت تبدیل میشوند.
در این وبلاگ، با بررسی جنبههای مختلف مانند تأثیر تبلیغات رسانههای اجتماعی، اشتراکگذاریها و سیگنالهای اجتماعی، نقش پروفایلهای رسانههای اجتماعی و روندهای نوظهور، به رابطه چند جانبه بین سئو و رسانههای اجتماعی ارگانیک خواهیم پرداخت. شکل دادن به آینده این چشم انداز برای تعیین اینکه آیا رسانه های اجتماعی واقعاً در کمک به سئو در سال 2024 مفید هستند تاثیر سوشال مدیا بر سئو چشم گیر است یا خیر.
لیست مطالب
رسانه های اجتماعی در حال تغییر دستورالعمل های پذیرفته شده سئو هستند. رسانه های اجتماعی به عنوان یک نیروی دگرگون کننده در حال ظهور هستند که بر رتبه بندی جستجوی وب سایت تأثیر می گذارد. سیگنالهای اجتماعی، که معیار اصلی اعتبار و ارتباط یک وبسایت هستند، اکنون ترکیبی از لایکها، اشتراکگذاریها و نظرات هستند. جاذبه ای که محتوای یک وب سایت در سایت های رسانه های اجتماعی مانند X (تویتر) یا فیس بوک جمع می کند توسط موتورهای جستجو مانند Google معتبرتر است و در نتیجه موقعیت خود را در SERP ها ارتقا می دهد.
سئو و رسانههای اجتماعی بیشتر در هم تنیده شدهاند، زیرا پروفایلهای رسانههای اجتماعی که به خوبی بهینهسازی شدهاند نیز با نشاندادن بیشتر آن در موتورهای جستجو به سئوی وبسایت کمک میکنند. علاوه بر این، تبلیغات رسانه های اجتماعی با تبلیغات در پلتفرم هایی مانند فیس بوک نقش محسوسی در سئو سایت ایفا می کنند. این تبلیغات میتوانند ترافیک هدفمندی را به یک وبسایت هدایت کنند، بنابراین دید، نرخ کلیک، نرخ پرش، زمان ماندگاری را بهبود میبخشند و در نتیجه رتبهبندی یک وبسایت را در موتورهای جستجو افزایش میدهند.
در چشم انداز پیچیده سئو و رسانه های اجتماعی، اشتراک های اجتماعی به عنوان یک استراتژی قدرتمند ظاهر شده اند. یک عامل غیرمستقیم در نحوه تصمیم گیری موتورهای جستجو در مورد ارتباط و کیفیت محتوا در یک وب سایت تا حدی به میزان اشتراک گذاری آن در پلتفرم های رسانه های اجتماعی است. این افزایش دید، ترافیک وب سایت را بهبود می بخشد و در عین حال به ساخت بک لینک کمک می کند، عنصری ارزشمند و محوری برای موفقیت سئو.
به اشتراک گذاری محتوا در رسانه های اجتماعی به موتورهای جستجو نشان می دهد که محتوا جذاب، جالب و ارزشمند است. این به نوبه خود می تواند منجر به رتبه های بالاتر در SERP ها شود. اما آیا واقعا رسانه های اجتماعی به طور مستقیم به سئو کمک می کنند؟ در حالی که مطالعات نشان می دهد که صفحات با اشتراک گذاری اجتماعی بیشتر در گوگل رتبه بالاتری دارند، گوگل می گوید که سیگنال های اجتماعی را به عنوان یک عامل رتبه بندی مستقیم در نظر نمی گیرد. این نشان می دهد که ممکن است فقط از نظر اشتراک گذاری اجتماعی و رتبه بندی جستجو بین رسانه های اجتماعی و سئو ارتباط وجود داشته باشد.
سیگنالهای اجتماعی که شامل اشتراکگذاریها، لایکها و نظرات در پلتفرمهای رسانههای اجتماعی هستند، اجزای محوری در استراتژیهای SEO در سال 2024 را تشکیل میدهند. این سوشیال سیگنال موتورهای جستجو را با بینشهای ارزشمندی در مورد کیفیت و ارتباط محتوای یک وبسایت مجهز میکنند. درک کامل علائم اجتماعی به صاحبان وبسایت این امکان را میدهد تا استراتژیهای رسانههای اجتماعی و سئو خود را به طور مؤثرتری سادهسازی کنند. موتورهای جستجو مانند بینگ به طور فزاینده ای از سیگنال های رسانه های اجتماعی برای ارزیابی ارتباط و محبوبیت یک وب سایت استفاده می کنند. این یکی از راه هایی است که رسانه های اجتماعی به سئو کمک می کنند.
پروفایل های رسانه های اجتماعی به عنوان مشارکت کنندگان پویا در افزایش غیرمستقیم سئوی وب سایت عمل می کنند. نمایههای رسانههای اجتماعی بهینه شده بهعنوان افزونهای از وبسایت عمل میکنند و دید آن را بهبود میبخشند. هنگامی که این پروفایل ها به صورت استراتژیک ساخته می شوند، به افزایش سیگنال های اجتماعی، بک لینک سازی ارزشمند و بهبود سئوی محلی کمک می کنند. بخش کلیدی استفاده از سئو برای استراتژی رسانه های اجتماعی شامل افزودن کلمات کلیدی مرتبط در توضیحات پروفایل اجتماعی و بایوس و همچنین پیوند دادن به وب سایت شما در پروفایل های رسانه های اجتماعی است. این کار پیدا کردن وب سایت شما را آسان تر می کند و دید وب سایت شما را در نتایج جستجو بهبود می بخشد.
لینک بیلدینگ یک عنصر اساسی در استراتژی سئوی مداوم است و کانال های رسانه های اجتماعی می توانند به طور استراتژیک برای تکمیل این تلاش به طور موثر مورد استفاده قرار گیرند. اشتراک گذاری محتوا در فیس بوک و ایکس (توئیتر) دری را برای پیوندسازی ارگانیک باز می کند زیرا دنبال کنندگان محتوا را به اشتراک می گذارند و با آن درگیر می شوند. پاسخ دادن به نظرات، پاسخ دادن به سؤالات و شرکت در مکالمات به مشتریان نشان می دهد که به آنها و آنچه که آنها برای گفتن دارند اهمیت می دهید. این می تواند اعتماد و وفاداری ایجاد کند که به نوبه خود منجر به افزایش تعامل و ترافیک وب سایت می شود.
مردم تمایل بیشتری به اشتراک گذاری و تولید محتوای باکیفیت، آموزنده و با کیفیت در رسانه های اجتماعی دارند. در این واقعیت، نشانکگذاری اجتماعی ابزاری عالی برای بهبود دید و رتبهبندی یک وبسایت است. پلتفرم هایی مانند Pinterest و Reddit کسب و کارها را تشویق می کنند تا صفحات وب را در نمایه عمومی خود به اشتراک بگذارند و آنها را برچسب گذاری کنند و توجه مخاطبان هدف خود را به خود جلب کنند. از مزایای این امر می توان به افزایش بازدید سایت، بک لینک ها، افزایش فروش، دسترسی به علایق خاص مخاطبان و بهبود دید در SERP ها اشاره کرد.
ادغام سئو و تبلیغات رسانه های اجتماعی، چشم انداز در حال تحول بازاریابی آنلاین را به خانه هدایت می کند. 28.8 درصد از کل هزینه تبلیغات دیجیتال در سال 2023 به تبلیغات رسانه های اجتماعی اختصاص یافته است. در عمل، تبلیغات رسانه های اجتماعی چگونه به سئو کمک می کند؟ این باعث افزایش قرار گرفتن در معرض نام تجاری، تولید بک لینک های با کیفیت بالا و تقویت سیگنال های اجتماعی می شود که منجر به افزایش رتبه بندی موتورهای جستجو می شود. ادغام استراتژیک تبلیغات رسانه های اجتماعی و سئو در استراتژی بازاریابی یک کسب و کار، آن را برای رشد پایدار در یک بازار رقابتی قرار می دهد. با ارسال تبلیغات هدفمند در پلتفرم های رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک، اینستاگرام، یوتیوب و ایکس (توئیتر)، یک کسب و کار می تواند به مخاطبان گسترده ای از افراد علاقه مند به محصولات یا خدمات آن دسترسی پیدا کند. این باعث افزایش ترافیک و آگاهی از برند می شود که در نهایت منجر به رتبه بندی بهتر سئو می شود.
بحث در مورد اینکه چقدر رسانه های اجتماعی به سئو کمک می کنند، نیاز به تجزیه و تحلیل جامع از کسب و کار به کسب و کار دارد. نمایههای رسانههای اجتماعی، سیگنالها، اشتراکگذاریها و میزان آگاهی از برند معمولاً به عنوان معیارهای مهم برای ارزیابی تأثیر واقعی ظاهر میشوند. با ردیابی و نظارت بر این معیارها، کسبوکارها میتوانند استراتژیهای رسانههای اجتماعی خود را بهینه کنند، که بر رتبهبندی موتورهای جستجو تأثیر میگذارد و منجر به ترافیک بیشتر به وبسایت کسبوکار میشود.
از آنجایی که آینده رسانههای اجتماعی و سئو توسط گرایشها و فناوریهای نوظهور شکل میگیرد، تسلط محتوای ویدیویی، اهمیت گوش دادن به اجتماعی، رونق هوش مصنوعی و فشار بازاریابی دیجیتال تأثیرگذار نقش مهمی در تعریف آینده بازی خواهد کرد. این رابطه پویا ظرفیت کسب و کارها برای انطباق با این روندها، جایگاه آنها را در این بازی دیجیتالی در حال تکامل دیکته می کند.
اگرچه اینها اصول اولیه ای هستند که چگونه رسانه های اجتماعی می توانند به سئو در سال 2024 کمک کنند، استراتژی های مخصوص پلتفرم وجود دارد که می توانید از آنها برای استفاده بهتر از کانال های رسانه های اجتماعی همانند شبکه های اجتماعی زیر و تلگرام مارکتینگ، بازاریابی واتساپ و لینکدین مارکتینگ
خود استفاده کنید که به نوبه خود باعث افزایش سئو، آگاهی از برند و ترافیک وب سایت می شود:
اینستاگرام مارکتینگ نقش مهمی در افزایش آگاهی از برند و بازگشت ترافیک به وب سایت شما دارد.
نحوه استفاده از اهرم:
فیس بوک اجازه می دهد تا یک جامعه قوی ایجاد کنید و ترافیک را از طریق پست های ارگانیک و تبلیغات پولی با بیش از 2 میلیارد کاربر فعال روزانه به وب سایت خود هدایت کنید.
نحوه استفاده از اهرم:
پینترست به دلیل محتوای تصویر محور و رویکرد مبتنی بر کلیدواژه در جستجوهای مرتبط رتبه بالایی دارد. این یکی از بهترین نمونه هایی است که چگونه رسانه های اجتماعی می توانند به سئو کمک کنند.
نحوه استفاده از اهرم:
یوتیوب به عنوان دومین موتور جستجوی بزرگ جهان، یکی از بزرگترین مخازن ویدیو در جهان و یکی از برترین کانال های بازاریابی برای سال 2024 است. بهینه سازی کانال یوتیوب شما می تواند تأثیر مثبتی بر سئو کلی و حضور شما در رسانه های اجتماعی داشته باشد.
نحوه استفاده از اهرم:
به عنوان یک پلت فرم شبکه حرفه ای، پتانسیل ایجاد برند و تثبیت خود را به عنوان یک رهبر فکری صنعت ارائه می دهد که مستقیماً بر رتبه بندی جستجو تأثیر می گذارد.
نحوه استفاده از اهرم:
Reddit میتواند به ایجاد حضور در رسانههای اجتماعی و سئوی شما کمک کند و ترافیک را از طریق محتوای ساختار یافته و جذاب به وبسایت شما بازگرداند.
نحوه استفاده از اهرم:
TikTok میتواند از طریق محتوای ویدیویی خلاقانه و جذاب به ایجاد آگاهی از برند و بازگرداندن ترافیک به وبسایت شما کمک کند.
نحوه استفاده از اهرم:
حتی اگه بهترین بازار یا خدمات رو در سراسر اینترنت هم عرضه کنید، وقتی مردم شما رو نشناسن هیچ فایده ای نداره. متاسفانه تو دنیای رقابتی امروز هم ساخت سایت و رها کردنش به سرانجام نمیرسه. شما باید فعال باشید و خودتون برید سراغ مردم.
حالا شاید با خودتون فکر کنید خب مردم کجا هستند که من برم به سراغشون. جوابتون همینه: شبکه های اجتماعی. در حال حاضر فقط فیسبوک 2 میلیارد کاربر داره!
با توجه به کثرت کسایی که از شبکه های اجتماعی استفاده میکنند، اینطوری به کل جهان دسترسی دارید و براحتی میتونید هر چیزی رو باهاشون به اشتراک بذارید، وجهه اجتماعیتون رو بسازید و مخاطب جذب کنید. اگه دوست دارید بین میلیونها وب سایتی که روی شبکه جهانی قرار گرفته اند دیده بشید، باید تو بازی شبکه های اجتماعی شرکت کنید.
به این هم توجه کنید که نرخ کلیک روی رتبه بندی موتور جستجو اثر میذاره. بازاریابی شبکه اجتماعی مردم رو از برند شما آگاه میکنه و وقتی برندتون روی گوگل نمایش داده بشه احتمال اینکه مردم روش کلیک کنند بیشتر میشه.
با توجه به اینکه دارکوب در صنعت بازاریابی دیجیتال اگر بهترین نباشه، یکی از نیروهای مقتدریه که دائما در حال پیشرفت بوده و خواهد بد، من بعنوان یه کاربر اگه چیزی در ارتباط با طراحی وب سرچ کنم، احتمال اینکه از بین نتایج ظاهر شده روی سایت دارکوب کلیک کنم خیلی بیشتره تا سایتهای دیگه. مثلا فرض کنید اگه شما بخواهید اطلاعاتی راجع به کفش بدست بیارید، یه چیزی سرچ کنید و یکی از سایتهایی که نمایش داده میشه سایت آدیداس باشه و بقیه ناشناخته باشند، بیشتر تمایل دارید روی کدوم کلیک کنید؟ در هر حال مردم بیشتر روی شرکتهایی کلیک میکنند که قبلا اسمشو شنیده باشند، بشناسنش و بهش اعتماد داشته باشن.
شبکه های اجتماعی یکی از راههای مؤثر برندسازی و معرفی شدن به مردماند. وقتی کم کم از مخاطبتون کلیک بگیرید روی گوگل هم بالا میایید.
این دیگه مشخصه… هرچی بیشتر از شبکه های اجتماعی اشتراک بگیرید، مردم بیشتر محتواتونو میبینن و بهتون لینک میدن. چند سال پیش متخصصان سئو فکر میکنند فیسبوک یکی از نشون های رتبه گرفتن محسوب میشه و به خاطر همین به کاربرها پول میدادن که مطالبشونو شیر کنند. حالا میدونیم این طور نیست، بلکه در اصل لینکهایی که به واسطه به اشتراک گذاشته شدن ساخته میشن رتبه سایت رو ارتقا میدن، و ربطی به فیسبوک نداره. وقتی روی شبکه های اجتماعی دیده بشید، مردم پست هاتونو میخونن و اگه خوششون بیاد به اشتراک میذارن و به این ترتیب لینکهای بیشتری میگیرید.
حالا فرقی نمیکنه فیسبوک باشه یا توئیتر یا هر پلتفرم اجتماعی دیگه. فقط مهم اینه که محتوای باکیفیتی بسازید که بتونه روی شبکه های اجتماعی مردم رو جذب کنه.
تقریبا همه میدونن تو صنعت سئو وقتی مردم اسم برند رو با یه کلیدواژه ای روی گوگل سرچ میکنند، شما میتونید برای اون کلیدواژه رتبه بگیرید. مثلا اگه خیلی از مشتریهای ما اسم ما رو اینطوری سرچ کنند: “طراحی سایت دارکوب” و با محتوای سایتمون هم تعامل مثبتی داشته باشند، گوگل فکر میکنه چون صفحه ما برای عبارت “طراحی سایت دارکوب” خوب رتبه گرفته، پس حتما برای “طراحی سایت” هم خوبه و در نتیجه رتبه سایتمونو برای این عبارت بالا میاره.
اوایل امسال متوجه شدیم یکی از سایتهای مد طی چند سال تونستند برای 88000 کلیدواژه رتبه بگیرند. مشخص شد که علاوه بر معیارهای سئو، نرخ خروج سایت خیلی پایین بود و بیش از 6/3 میلیون فالوئر روی اینستاگرام داشته.
میدونید که اینستاگرام خیلی فرایند لینکسازی خوبی نداره، پس به نظرتون چی شده؟ مردم روی گوگل عبارتهایی مثل “شلوار لی مد” و اینجور چیزها رو سرچ کردند و گوگل با هوش مصنوعیش تونسته نیت مردم رو از سرچ این مدل کلیدواژه ها بفهمه.
اگه مشتریها با سایتی که برای “شلوار لی مد” رتبه گرفته خوب تعامل داشته باشند، گوگل برای “شلوار لی” یا برای “مد” هم به این سایت رتبه میده. و همینطوری تعداد کلیدواژه ها بالا میرن.
به جز فیسبوک و دیگر شبکه هایی که اسمشون رو تا الآن آوردیم، یوتیوب هم میتونه به ارتقای سایتتون کمک کنه. یوتیوب در جهان دومین موتور جستجو از نظر تعداد سرچ هاست. درسته که اکثر سرچهایی که روی یوتیوب انجام میشه مقاصد تجاری ندارن، اما باز هم میشه از یوتیوب برای این مقاصد و ارتقای سئوی سایت استفاده کرد. میتونید برای تبلیغ برندتون فیلم بسازید و اگه درست این کارو انجام بدید، میتونید کاری کنید که مردم به فیلم هاتون لینک بدن و به این ترتیب فیلم هاتون روی صفحه نتایج موتورهای جستجو هم رتبه بگیره.
در کل، اکثریت مردم از شبکه های اجتماعی استفاده میکنند و هدفشون هم کار نیست، بلکه بیشتر برای سرگرمی و علایقشون هست. بنابراین اگه بتونید روشهای مختلفی به تولید محتوا بپردازید، مثلا مطالب بامزه یا هرچیزی فارغ از چارچوبهای تجاری و خدماتی بنویسید، میتونید بیشتر همراهی مردم رو داشته باشید.
شرکت دارکوب با بیش از 20 سال سابقه درخشان در زمینه اراده خدمات طراحی سایت و خدمات سئو سایت و دیجیتال مارکتینگ فعالیت دارد. شما می توانید ار خدمات اینستاگرام دارکوب که بسیار ارزان و با بازدهی بالا هستند استفاده کنید. برای اطلاع از پکیج های اینستاگرام مارکتینگ می توانید با شماره های دارکوب تماس بگیرید، علاوه بر آن می توانید از خدمات لینکدین مارکتینگ دارکوب هم استفاده کنید.
هیچ کس نمیدونه گوگل قراره نشونه های شبکه های اجتماعی رو در الگوریتمش بیشتر کنه یا نه (حتی نمیدونیم تا الآن این کارو کرده باشه). فارغ از اینکه سرچ های اینده گوگل چطور میشه، مشخصه که شبکه های اجتماعی میتونه به سئوی سایت کمک کنه. نهایتا اینکه سئو یعنی تبلیغ و معرفی برند، خدمات و محصولات به صورت آنلاین و پلتفرم های اجتماعی هم روش خیلی خوبی برای عرضه محتوا به مردم محسوب میشن.