اگر با سئو محلی تازه آشنا شدید و نمی دانید که باید از کجا شروع کنید، حتما این مقاله از دارکوب را مطالعه کنید. اگر مدتی است که اخبار سئو را دنبال می کنید، حتما می دانید که سئو دائما در حال تغییر است. حالا وقتی به سئو محلی می رسیم یعنی این که باید سایت را برای مشتری هایی بهینه کنید که برای کسب و کار شما در محل و منطقه جغرافیایی خاصی جست و جو می کنند.
رقیبان محلی شما دائما در تلاش هستند که بتوانند در نتایج سرچ محلی پیشرفت کنند و اگر شما نتوانید جایگاه های بالا را بگیرید، قطعا رقبا جای شما را خواهند گرفت.
لیست مطالب
سئو به معنای بهینه سازی موتورهای جستجو می باشد و به فرآیند بالا آوردن سایت در نتایج موتورهای جستجو گفته می شود. سئو در کل به سه دسته سئو فنی، سئو محلی و سئو داخلی و خارج سایت دسته بندی می شود که هر کدام کاربردهای خاص خود را دارند.
در این مقاله می خواهیم سئو محلی را مورد بررسی قرار دهیم و تکنیک هایی که باید انجام شود را بررسی کنیم. اگر به دنبال بهبود رتبه وب سایت خود در نتایج جستجو هستید، خدمات سئو شرکت دارکوب با بیش از 20 سال تجربه موفق در زمینه طراحی سایت و سئو می تواند به شما کمک کند.
تیم متخصص ما با استفاده از تکنیک های به روز و کارآمد با بهره گیری از روش های تحلیل رقبا، تحقیق کلمات کلیدی مناسب و بهینه سازی محتوا و ساختار وب سایت، با کم ترین قیمت سئو سایت شما را انجام می دهد.
شاید برای بعضی ها این سوال پیش بیاید که تفاوت سئو محلی و سئو عادی در چیست؟ سئو محلی به مجموعه ای از روش ها و تکنیک ها گفته می شود که باعث افزایش بازدید یک کسب و کار در موتورهای جست و جو مثل گوگل می شود که به یک منطقه جغرافیایی وابسته است. این سبک به دو شکل برای کاربران نمایش داده می شود.
اول کاربرانی که در یک منطقه یا محل مشابه اقدام به جست و جو کرده اند و دوم محاطبانی که نام منطقه یا محل را در جست و جوی خود قرار داده اند. برای مثال فردی قصد سفارش غذا دارد و اگر در گوگل برای این مورد جستجو کند، رستوران های نزدیک به او نمایش داده می شود.
سئو عمومی و سئو محلی دو مفهوم در بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است که هر کدام ویژگی ها و کاربردهای خاص خود را دارد.
سئو عمومی به فرایند بهینه سازی وب سایت ها برای بهبود رتبه آنها در نتایج موتورهای جستجوی گوگل دارد. هدف اصلی سئو عمومی افزایش ترافیک و دیده شدن وب سایت در موتورهای جستجو و معرفی به کاربران است.
در مقابل بازاریابی سئو محلی به فرآیند بهینه سازی وب سایت ها برای جذب مشتریان در یک منطقه جغرافیایی گفته می شود. این نوع سئو برای کسب و کارهایی که خدمات خود را به یک منطقه خاصی ارائه می دهند بسیار مهم است.
همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم سئو محلی بیشتر برای کسب و کارهایی که به منطقه خاصی خدمات ارائه می دهند حائذ اهمیت است. در اینجا بعضی از مزایای سئو محلی در جذب مشتری را بررسی می کنیم:
⇐پیشنهاد مطالعه: چرا سئوی محلی مهم است؟
در ادامه به بررسی تکنیک های موثر در سئو محلی می پردازیم.
از اولین و مهم ترین اقدامات در سئو محلی که باید انجام دهید، ثبت مکان کسب و کار در گوگل مپ است. این کار باعث نمایش کسب و کار شما به همراه وب سایت و موقعیت مکانی آن می شود.
وقتی کسی در جستجوی چیزی که ممکن است ببینند، نقشه گوگل است. اگر شما در آنجا ثبت شده باشید کاربران محلی شما را به راحتی پیدا می کنند.
وقتی صحیت از سئو محلی می شود، باید به intent توجه داشته باشید. intent به معنی هدف کاربر از جستجو است. برای پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب می توانید از ابزارهای مختلفی مانند Google Keyword Planner استفاده کنید.
تولید محتوا از راه های مناسب برای جذب مشتری است. وقتی محتوایی متناسب با سوالات و نیازهای کاربران منطقه ای تولید شودف احتمال اینکه مشتریان شما را پیدا کنند بیشتر می شود.
محتوا باید شامل نام شهر، منطقه و یا محل نیز باشد، همچنین به موضوعاتی بپردازد که برای مشتریان محلی جذاب باشد.
لینک سازی به معنی ایجاد لینک هایی است که می توانید از سایت های دیگر به سایت خود هدایت کنید. هر چقدر لینک های بیشتری داشته باشید در نتیجه اعتبار وب سایت شما بیشتر می شود و احتمال دیده شدن سایت شما در نتایج موتورهای جستجو افزایش می یابد.
برای بک لینک گرفتن می توانید از سایت های وبلاگ نویسی محلی استفاده کنید و یا در رویدادهای محلی شرکت کنید.
نظرات کاربران نقش مهمی در سئو دارد. وقتی مشتریان نظرات مثبت را درباره کسب و کار شما بنویسند، نه تنها اعتبار وب سایت شما را افزایش می دهد بلکه باعث جذب مشتریان جدید می شود.
بالاخره شرکت ها به اهمیت نظرات آنلاین مشتری های خود پی می برند. تازگی ها تحقیقی انجام شده است که نشان می دهد که 84 درصد مردم به به نظراتی که دیگران روی سایت ها قرار می دهند، اعتماد می کنند و اگر شرکتی از مشتری های خود بخواهد که روی سایت نظرات خود را قرار بدهند، از هر 10 مشتری، 7 نفر از آن ها این کار را انجام می دهند.
برای ردیابی، مدیریت و گرفتن نظرات مشتری ها، نرم افزار ها و ابزار بازاریابی مشهوری وجود دارند که چند تا ار این ابزار ها را اینجا به شما معرفی می کنیم:
علاوه بر این ها، خیلی از پلتفرم های شبکه های اجتماعی هم هر زمان که یک برندی شناخته شود به مدیر صفحه برند مورد نظر پیغام می دهند. همیشه هر وقت کسی درباره شرکت شما نظری قرار می دهد، چه مثبت و چه منفی، به آن پاسخ بدهید. این کار باعث می شود که مردم دیگری که نظرات را میخوانند، متوجه بشوند که که شما به نظرات مشتری ها و این که مردم چه فکری راجع به کار شما دارند، اهمیت می دهید.
یکی از مهم ترین و تاثیر گذارترین مباحث در زمینه سئو محلی، گوگل مپ است. به خوبی کسب و کار یا شرکت خود را در Google Maps بهینه کنید و اطلاعات کامل را در این پلتفرم ثبت کنید. از مشتریان و مخاطبان خود بخواهبد که درباره ی شما در این پلتفرم نظرات خود را بنویسند.
هر چه قدر که نظرات به خصوص کامنت های مثبت بیش تر باشد، باعث می شود که شما برای جست و جو های محلی شانس بیش تری داشته باشید. سعی کنید که عکس های مناسبی از کار خود در این پلتفرم ثبت کنید چرا که باعث می شود، هم کاربران نظرشان نسبت به شما جلب شود و شما را مورد توجه قرار دهند، هم گوگل متوجه می شود که شما بهترین خدمات را ارائه می دهید و به مشتریان اهمیت می دهید.
Google My Business هم یک دایرکتوری به حساب می آید اما بزرگ تر از دیگر دایرکتوریی ها می باشد. شرکت های محلی باید حتما صفحه گوگل مای بیزنس خود را فعال کنند. فعال سازی آن رایگان می باشد و اگر درست بهینه سازی کنید، تأثیر خیلی زیادی در دیده شدن در فهرست محلی گوگل دارد.
برای گرفتن صفحه گوگل مای بیزنس به این آدرس google.com/business مراجعه کنید. باید یک پروسه تأییدیه را بگذرانید تا گوگل یک کارت پست با یک پین به محل شرکت شما ارسال کند، بعد میتوانید پین را وارد کنید و شرکت خود را تأیید کنید.
چون گوگل میخواهد از قانونی بودن شرکت و این که شما خودتان مالک شرکت هستید مطمئن شود، حتما باید این پروسه تأییدیه را طی کنید. لطفا دقت داشته باشید که فقط مالک شرکت میتواند اختیار صفحه گوگل مای بیزنس را بگیرد. اگه سئو سایت را به یک آژانس بازاریابی دیجیتال بسپارید، میتوانید به آن ها این اجازه را بدهید که مدیر صفحه شما باشند.
قدم بعدی این است که گوگل مای بیزنس بهینه سازی شود. برای این کار باید دسته بندی، توضیحات، ساعت های کاری، نوع پرداخت های قابل قبول و غیره را به درستی در صفحه وارد کنید. در ضمن باید لوگو و عکس های شرکت، محصولات یا خدمات را حتما آپلود کنید. (پیشنهاد می شود حداقل 3 عکس آپلود کنید)
تمام قسمت ها را یکی یکی به طور کامل پر کنید تا صفحه کامل شود. اگر شرکتتان خدماتی است و دفتری ندارید که مشتری ها بتوانند مراجعه کنند، در زمان تنظیم Google My Business یک گزینه ای دارد که می توانید آدرس محل شرکت را پنهان کنید.
بینگ هم یه صفحه مشابه دارد که شرکت های محلی میتوانند در آن، شرکت خود را ثبت کنند. برای ثبت شرکت در بینگ به صفحه Bing Places for Business بروید. فرایند کار خیلی شبیه به گوگل است.
برخی مسائل هستند که باید در تمامی موارد سئو چه محلی و چه جهانی، انجام شود تا منجر به گرفتن نتیجه مناسب شود. یکی از این موارد داشتن استراتژی مناسب بک لینک سازی است. اگر در این تکنیک به خوبی عمل کنید، نتایج ماندگار و مناسبی خواهید گرفت.
یکی از نکات دیگر که اگر رعایت نشود می تواند صدمات جبران ناپذیری به سایت وارد کند، کند بودن سایت است. اگر در وبسایت حود این مشکل را دارید، هر چه زودتر برای بالا بردن سرعت لود سایت اقدام کنید.
استفاده درست از واژه های کلیدی در تولید محتوا بسیار مهم است. در بخش ساخت و انتشار محتوا باید بهتر از تمامی رقبا خود عمل کنید چرا که برای موتور های جست و جو هیچ چیزی به اندازه داشتن محتوا با کیفیت ارزش ندارد و مهم نیست.
تگ های متا و توصیفات یا title and meta description یه سری عناصر HTML هستند که میتوانید با بهینه سازی آن، محتوای صفحه وب را انعکاس بدهید. متن تگ های عنوان و توصیفات در صفحه نتایج گوگل یا هر موتور جستجوی دیگری نمایش داده می شود. وقتی شما عبارتی را در گوگل جستجو می کنید و صفحه نتایج ظاهر می شود، لینک های آبی همان تگ های عنوان هستند و توضیحی که زیر آن نوشته شده تگ توصیفات است.
اگر سایت وردپرسی دارید و اطلاع ندارید تگ عنوان و توصیفات چطوری دیده می شوند یا چند تا کاراکتر دیگه می توانید به آن اضافه کنید، می توانید از ابزار هایی شبیه ساز مثل SEO mofo یا Yoast’s SEO Plugin استفاده کنید.
عنوان و توصیفات نوشتن در دنیای سئو، نوعی هنر به حساب می آید. در دریای رقابتی که برای نتایج سرچ وجود دارد، اگر این متن خاص و جذاب نباشد و نتواند از عهده توصیف مناسب محتوای صفحه بر بیاد، نمیتوانید مخاطبان زیادی را جذب کنید. به جز این، حتی یه کلمه یا کاراکتر اضافی باعث می شود، نوشته شما به شکل نصفه نمایش داده شود و گوگل به جای قسمت اضافی، سه تا نقطه قرار می دهد.
البته خیلی فاجعه ی بزرگی نیست ولی طبیعتا حرفه ای هم نیست، به خصوص اگر از وسط جمله قطع شود، دیگر عنوان و توصیف ها اثر گذاری خود را از دست می دهند. پس این فضا خیلی باارزشه و هر یک کاراکتر حساب می شود. برای این که بتوانید بهتر از این فضا استفاده کنید، این نکات را حتما رعایت کنید:
این نکته را به یاد داشته باشید که اگر سایت شرکت در نتایج جستجو نمایش داده شود، فقط یه قدم تا جذب مخاطب فاصله دارید. با استفاده اشتباه از کاراکتر ها و نوشتن چیز هایی که کمکی به جلب نظر مخاطب نمی کنند، باعث از دست رفتن فرصت می شود. اگر به دنبال بهینه سازی سایتتان هستید و می خواهید در رتبه اول گوگل قرار بگیرید، می توانید با متخصصان سئو شرکت دارکوب، ارتباط بگیرید.
گوگل عنوان کرده که از هر 5 مشتری چهار تا از آن ها برای رسیدن به نتیجه از موتور های جستجو استفاده می کنند. اما خیلی از شرکت های کوچک هنوز حتی یک جایگاه هم در فهرست آنلاین کسب و کار محلی ندارند و این یعنی فرصت خیلی بزرگی را از دست داده اند.
دقت کنید که نام شرکت را درست در فهرست وارد کنید و مواظب باشید که همیشه بالای فهرست دایرکتوری ها قرار داشته باشد. در ضمن باید دنبال دایرکتوری های مطمئن و خوش نام بگردید. دایرکتوری های محلی که شرکت ها را فهرست می کنند را جست و جو کنید. مثلا عبارت “دایرکتوری + اسم شهر” را گوگل کنید.
در هر وبسایتی که اسم شرکت شما آمده باید بگردید که اسم شرکت، آدرس و شماره تلفن کاملا درست درج شده باشد و اطلاعات همه جا یکسان باشد. اگر به غیر از این بود با مدیر سایت تماس بگیرید و ازش درخواست کنید که اصلاحات را برای شما صورت بدهند،
چون غلط تایپی، شماره تلفن های متفاوت یا نداشتن شماره تلفن باعث می شود که گوگل نتواند بفهمد که کدام اطلاعات در مورد شرکت شما درسته و در نتیجه اطلاعات اشتباه را نمایش نمی دهد یا کلا شرکت شما را در فهرست نتایج نمابیش نمی دهد.
با به کارگیری این نکات میتوانید کار سئوی محلی شرکت خود را شروع کنید و کم کم از رقبا بالاتر قرار بگیرید. این کار در وبسایت های فروشگاهی تاثیر فوق العاده ای دارد، برای داشتن و طراحی فروشگاه اینترنتی با شرکت دارکوب ارتباط بگیرید.
برای یادگیری اصول سئو، آموزشگاه طراحی سایت و سئو دارکوب بهترین گزینه است. با ثبت نام در این کلاس مفاهیم مختلف مثل تولید محتوا سئو شده، تحقیق کلمات کلیدی، مفاهیم و روش های سئو کلاه سفید، سئو تکنیکال، کار با ابزار سئو مثل Search Console، آشنایی با الگوریتم های گوگل و بسیاری موارد دیگر را به صورت عملی آموزش ببینید. تمامی این کلاس ها هم به شکل حضوری و آنلاین برگزار می شود و اگر نتوانید در کلاسی شرکت کنید، هر زمان که خواستید می توانید ویدیوی آن قسمت را تماشا کنید. در کنار کلاس آموزشی SEO، کلاس های آموزش پروزه محور Front End، آموزش زبان برنامه نویسی PHP، آموزش صفر تا صد وردپرس و غیره برگزار می شود.
سئو محلی کی ابزار قدرتمند برای جذب مشتریان جدید و افزایش فروش شماست. با پیاده سازی تکنیک هایی که در بالا گفتیم می توانید شانس دیده شدن کسب و کار خود را افزایش دهید. سئو در اصل بهینه سازی سایت را برای موتورهای جستجو به عهده دارد. سئو تلفیقی از علم و هنر است.
اگر هنوز شروع به تبلیغات نکرده اید، همین امروز اقدام کنید. موفقیت شما در بازاریابی بستگی به این موارد دارد. مجموعه دارکوب آماده است تا شما را در این زمینه همراهی کند.
برای دریافت مشاوره می توانید با مشاروان ما در دارکوب تماس بگیرید.