اصول طراحی گرافیک وب سایت

نوشته شده توسط دارکوب

به نظر می رسد این روزها همه در هر زمینه شغلی وب سایتی ساخته اند. وب روز به روز شلوغ تر می شود و به معنای واقعی کلمه ده ها وب سایت در حین خواندن این مقاله به دنیای اینترنت وارد می شوند. در نتیجه محبوبیت در بین این توده عظیم از سایت ها روز به روز سخت تر می شود.

خوشبختانه از نظر طراحان، به نظر می رسد که همه نمی دانند چه چیزی باعث محبوبیت یا شکست طراحی وب می شود. مسلماً، طراحی وب تا حد زیادی یک فرآیند خلاقانه است و بنابراین می توان آن را بیشتر هنر نامید تا علم. اما از آنجایی که ذاتاً وسیله ای برای ارائه است، برخی از قوانین (یا حداقل اصولی) بر آن اعمال می شوند. با پیروی از برخی نکات ساده، هر کسی باید بتواند یک طرح بصری دلپذیر ایجاد کند و یک قدم به محبوبیت نزدیک تر شود. اما روند، به این سادگی هم نیست، و استعداد و تجربه اهمیت زیادی دارد. اما هر کسی می تواند صفحه اصلی خود را در عرض چند دقیقه به چیزی زیباتر تبدیل کند.

مطمئناً شما یک قالب سایت عالی می خواهید که محصولات یا خدمات شما را به نمایش بگذارد که تصویر کسب و کار خود را به درستی به تصویر بکشد. اما با وجود ده ها گزینه در دسترس امروز و روش های مختلف ارائه خدمات طراحی سایت توسط شرکت های متفاوت، چگونه روش طراحی وب را که برای شما و سازمانتان بهترین است انتخاب می کنید؟

باید به اهمیت نسبی ظاهر و گرافیک سایت خود اهمیت دهید. به یاد داشته باشید، شما فقط یک فرصت دارید و از آن فرصت کوتاه باید برای ایجاد اولین تأثیر مثبت بر روی بازدیدکنندگان خود استفاده کنید. ظاهر طراحی وب سایت شما واقعاً مهم است.

وب سایت شما فقط یک یا دو ثانیه فرصت دارد تا بازدیدکنندگان جدید را جذب کند و اعتماد آنها را القا کند. در واقع، برخی تحقیقات نشان می دهد که بازدیدکنندگان وب سایت تنها در 50 میلی ثانیه نظر می دهند!

در طراحی سایت، اعتبار از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. هر دو به یک اندازه مهم هستند، همانطور که در مورد یک دفتر کار، فروشگاه خرده فروشی یا شرکت خدماتی مهم است.

تصور کنید وارد یک مغازه کفش فروشی شده اید و رنگ دیوار های پوسته شده و فرش کثیف و لامپ های شکسته می بینید. شاید تابلوی روی در نشان می داد که یک مغازه کفش فروشی است، اما با نگاهی به اطراف، نمی توانید ویترین های کفش را پیدا کنید زیرا آنها در گوشه ای غیر قابل دید قرار گرفته اند.

طراحی وب و طراحی گرافیک

طراحی وب و طراحی گرافیک تفاوت های کمی دارند. هر دو نیاز به درک خوبی از تایپوگرافی، گرافیک و اصول طراحی دارند. اما در نهایت، طراحی وب و گرافیک، رشته های مختلف با زمینه های تخصصی متفاوت هستند.

طراحی گرافیک و طراحی وب ممکن است به نظر برسد که اساساً یک حرفه هستند. با این حال، چند تفاوت کلیدی بین کاری که یک طراح گرافیک انجام می دهد و کاری که یک طراح وب انجام می دهد وجود دارد. این تفاوت ها هم برای کسانی که به دنبال استخدام یک طراح هستند و هم برای کسانی که به دنبال شروع حرفه ای این شغل هستند مهم است.

طراحی گرافیک (Graphic Design) چیست؟

طراحی گرافیک استفاده از گرافیک، تایپوگرافی، نمودارها و تصاویر برای انتقال یک ایده است. طراحان گرافیک می توانند هم روی پروژه های چاپی و هم در پروژه های دیجیتال کار کنند. بر خلاف طراحی وب، طراحی گرافیک فقط به ایجاد گرافیک برای استفاده در وب سایت ها یا در چاپ مربوط می شود. طراحان گرافیک هیچ برنامه نویسی انجام نمی دهند.

طراحی وب (Web Design) چیست؟

طراحی وب، درست مانند طراحی گرافیک، ایجاد گرافیک، تایپوگرافی، نمودارها و تصاویر برای برقراری ارتباط یک ایده است. با این حال، طراحی وب فقط به وب سایت ها مربوط می شود، نه چاپ. طراحان وب مسئول ایجاد وب سایت هایی هستند که نه تنها خوب به نظر می رسند بلکه به سرعت بارگذاری می شوند. بنابراین، طراحان وب با محدودیت های خاصی روبرو هستند که طراحان گرافیک با آن مواجه نیستند. به عنوان مثال، آنها باید مواردی مانند اندازه فایل، وضوح تصویر و غیره را در نظر بگیرند.

آنها همچنین باید طرح های خود را ارائه و آنها را به یک وب سایت کارآمد تبدیل کنند که شامل برنامه نویسی است. طراحان وب باید دانش کاری خوبی از HTML، CSS و احتمالاً زبان های برنامه نویسی دیگر مانند جاوا اسکریپت، PHP و غیره داشته باشند.

همچنین، باید در نظر داشته باشید که وب سایت ها برخلاف رسانه های چاپی، رسانه پویاتری هستند. طراحان تخصصی به نام طراحان UX (تجربه کاربری) وجود دارند که در مورد استفاده از وب سایت و طراحان UI (واسط کاربری) هستند که در نحوه چیدمان وب سایت و سبک کلی آن تخصص دارند. اینها هر دو بسیار مهم هستند، زیرا کاربران یک وب سایت باید با آن تعامل داشته باشند. در حالی که طراحانی وجود دارند که به طور خاص در این زمینه ها تخصص دارند، یک طراح وب خوب نیز باید در مورد هر دو اطلاعات کمی داشته باشد تا بتواند از این دانش در هنگام تهیه پیش نویس وب سایت استفاده کند.

چرا این تفاوت مهم است؟

بسیاری از مردم واقعاً تفاوت بین این دو حرفه را نمی دانند. بنابراین، گاهی اوقات در یک پروژه وب، یک طراح گرافیک را استخدام می کند و انتظار دارد که آنها بدانند چگونه کارهایی را انجام دهند اما فقط یک طراح وب می داند چگونگی روند کار را می داند. همچنین، اگر علاقه مند به ایجاد تصاویر چشم نوازی هستید که ایده شما را به طور موثر منتقل می کند، اما لازم نیست نگران این باشید که پروژه نهایی شما در وب چگونه به نظر می رسد، یک طراح گرافیک هنرمندانه تر انتخاب بهتری خواهد بود.

البته، برای کسانی که سعی در تصمیم گیری در مورد مسیر شغلی دارند نیز مهم است. هر دو حرفه از مهارت های متفاوتی استفاده می کنند، به طوری که طراحی گرافیک بیشتر بر مهارت های هنری تمرکز دارد و طراحی وب بر برنامه نویسی و دانش وب تأکید دارد، اگرچه در هر دو زمینه همپوشانی بسیار زیادی وجود دارد.

بنابراین، چه به دنبال استخدام یک طراح باشید، چه در تلاش برای یافتن بهترین شغل برای خود، تفاوت بین طراحان گرافیک و طراحان وب را به خاطر بسپارید!

انواع طراحی گرافیکی

هیچ تعریف طراحی گرافیکی واحدی وجود ندارد. طراحی گرافیک از زمینه ها و تخصص های زیادی تشکیل شده است که از چاپ و طراحی وب گرفته تا انیمیشن و گرافیک متحرک را شامل می شود. طراحی گرافیک فرصت ها و گزینه هایی را برای افراد با هر علاقه ای ارائه می دهد.

اگر 30 سال پیش از شخصی می خواستید طراحی گرافیک را تعریف کند، پاسخ او احتمالاً بر نمونه های مرتبط با چاپ مانند مجلات، پوسترهای فیلم و تبلیغات متمرکز بود. اکنون ما در عصر دیجیتال زندگی می کنیم که چندین نوع جدید از طراحی گرافیک را به وجود آورده است.

برخی از برجسته ترین نمونه های طراحی گرافیک مدرن از پیشرفت های فناوری ناشی می شوند که شامل موارد زیر هستند:

– طراحی وب سایت شامل ایجاد صفحات وب جذاب و بصری برای کاربران است. این شامل طرح کلی، طرح رنگ و ناوبری است.

– طراحی تجربه کاربری (UX) بر حصول اطمینان از استفاده آسان و رضایت بخش از یک وب سایت یا برنامه متمرکز است. این طراحان بر ارزش، قابلیت استفاده، پذیرش و مطلوبیت تاکید دارند.

– طراحی موشن گرافیک، یا انیمیشن، عناصر بصری را از طریق جلوه های ویژه، نمایش های تلویزیونی، بازی های ویدیویی و فیلم ها زنده می کند.

یک طراحی وب سایت موثر باید عملکرد مورد نظر خود را با انتقال پیام خاص خود انجام دهد و در عین حال بازدیدکننده را درگیر کند. عوامل متعددی مانند ثبات، رنگ ها، تایپوگرافی، تصاویر، سادگی و عملکرد به طراحی خوب وب سایت کمک می کنند. از این رو استفاده از افراد متخصص و خبره به ویژه تیم مجرب شرکت طراحی سایت دارکوب در این حوزه می تواند در روند طراحی سایت سرعت ایجاد کند و خواسته های مشتری را مطابق با نظرشان محقق کند.

هنگام طراحی یک وب سایت، عوامل کلیدی زیادی وجود دارد که به نحوه درک آن کمک می کند. یک وب سایت که به خوب طراحی شده می تواند به ایجاد اعتماد در کاربر کمک کند و بازدیدکنندگان را برای تعامل با سایت راهنمایی کند. ایجاد یک تجربه کاربری عالی شامل اطمینان از اینکه طراحی وب سایت شما برای قابلیت استفاده (شکل و زیبایی شناسی) و استفاده از آن آسان است (عملکرد) بهینه شده است.

قابلیت استفاده و کاربرد، نه طراحی بصری، موفقیت یا شکست یک وب سایت را تعیین می کند. از آنجایی که بازدیدکننده صفحه تنها فردی است که روی ماوس کلیک می کند و تصمیم کیرنده درباره همه چیز است، طراحی کاربر محور به یک رویکرد استاندارد برای طراحی وب موفق و سود محور تبدیل شده است.

شرح شغل طراح گرافیک وب

طراحان گرافیک وب که به عنوان طراحان وب نیز شناخته می شوند، مسئول زیبایی شناسی یک وب سایت از لوگوها گرفته تا فونت ها و تصاویر هستند. طراح گرافیک وب معمولاً با سایر طراحان و توسعه دهندگان وب کار می کند تا در مورد جهت تصویر وب سایت تصمیم گیری کند.

اغلب مشتریان به دنبال یک طراح گرافیک وب خلاق و جزئیات گرا برای ایجاد و حفظ زیبایی شناسی مرتبط برای وب سایت خود هستند. طراح گرافیک وب مسئولیت کار با دیگر طراحان و توسعه دهندگان وب را بر عهده دارد تا اطمینان حاصل کند که وب سایت کاربردی و در عین حال جذاب است.

برای موفقیت به عنوان یک طراح گرافیک وب، باید درک خوبی از برنامه نویسی front-end و back-end داشته باشید تا عملکردهایی ایجاد کنید که کار کنند و جذاب به نظر برسند. یک طراح گرافیک وب درجه یک هم باید دانش فنی داشته باشد و هم به طراحی و عملکرد آن تسلط داشته باشد.

وظایف طراح گرافیک وب

  •   مشاوره با مشتریان برای درک نیازهای آنها.
  •   کار با توسعه دهندگان و طراحان برای ایجاد یک استراتژی طراحی.
  •   انتخاب و ویرایش تصاویر برای وب سایت ها
  •   انتخاب فونت ها و طرح های رنگی برای وب سایت ها.
  •   تست سایت ها برای اطمینان از اینکه آنها به درستی کار می کنند.
  •   همگام با نوآوری های نرم افزار ویرایش تصویر.
  •   حفظ دانش کدنویسی.

دستورالعمل های طراحی وب سایت موثر

برای استفاده صحیح از اصول، ابتدا باید بدانیم که کاربران چگونه با وب سایت ها تعامل دارند، چگونه فکر می کنند و الگوهای اساسی رفتار کاربران چیست.

– کاربران چگونه فکر می کنند؟

اساساً، عادات کاربران در وب با عادات مشتریان در یک فروشگاه تفاوت چندانی ندارد. بازدیدکنندگان به هر صفحه جدید نگاه می کنند، بخشی از متن را اسکن می کنند و روی اولین پیوندی که مورد علاقه شان است یا به طور مبهمی شبیه چیزی است که به دنبال آن هستند، کلیک می کنند. در واقع، بخش های بزرگی از صفحه وجود دارد که حتی به آن ها نگاه نمی کنند.

اکثر کاربران چیزی جالب (یا مفید) و قابل کلیک را جستجو می کنند. به محض یافتن برخی از گزینه های امیدوارکننده، کاربران بر روی آن کلیک می کنند. اگر صفحه جدید انتظارات کاربران را برآورده نکند، دکمه بازگشت کلیک می شود و روند جستجو ادامه می یابد.

کاربران از کیفیت و اعتبار قدردانی می کنند. اگر صفحه ای محتوای باکیفیت را در اختیار کاربران قرار دهد، آن ها حاضرند محتوا را با تبلیغات و طراحی سایت به خطر بیاندازند. به همین دلیل است که وب سایت های نه چندان خوب با محتوای باکیفیت در طول سال ها ترافیک زیادی کسب می کنند. محتوا مهمتر از طراحی است که از آن پشتیبانی می کند.

کاربران نمی خوانند، آنها اسکن می کنند. با تجزیه و تحلیل یک صفحه وب، کاربران به دنبال نقاط ثابت یا لینک هایی می گردند که آنها را در محتوای صفحه راهنمایی می کند.

کاربران وب بی حوصله هستند و بر رضایت آنی پافشاری می کنند. اصل بسیار ساده که باید در نظر گرفته شود این است، اگر وب سایتی نتواند انتظارات کاربران را برآورده کند، طراح در انجام کار خود شکست خورده و شرکت ضرر می کند.

کاربران انتخاب های بهینه ای انجام نمی دهند. کاربران سریع ترین راه را برای یافتن اطلاعات مورد نظر خود جستجو نمی کنند. آنها همچنین صفحه وب را به صورت خطی اسکن نمی کنند و به طور متوالی از یک بخش سایت به بخش دیگر می روند.کاربران اولین گزینه معقول را انتخاب می کنند. به محض اینکه پیوندی را پیدا کردند که به نظر می رسد ممکن است به هدفشان نزدیک شود، شانس بسیار خوبی وجود دارد که بلافاصله روی آن کلیک شود. بهینه سازی اهمیت دارد و زمان زیادی می برد.

کاربران می خواهند کنترل داشته باشند. کاربران می خواهند بتوانند مرورگر خود را کنترل کنند و به ارائه داده های ثابت در سراسر سایت تکیه کنند. به عنوان مثال آن ها نمی خواهند پنجره های جدیدی به طور غیرمنتظره ظاهر شوند و می خواهند بتوانند با یک دکمه «بازگشت» به سایتی که قبلاً بوده اند بازگردند. بنابراین نکته خوبی است که هرگز پیوندها را در پنجره های مرورگر جدید باز نکنید!

– هدف وب سایت

وب سایت شما باید نیازهای کاربر را برآورده کند. داشتن یک هدف ساده در همه صفحات به کاربر کمک می کند تا با آنچه شما ارائه می دهید تعامل داشته باشد. هدف سایت شما چیست؟ آیا اطلاعات عملی مانند چگونگی انجام یک کار را به دیگران منتقل می کنید؟ یا طراحی سایت شرکتی یا طراحی سایت فروشگاهی را انتخاب می کنید؟ اهداف مختلف زیادی وجود دارد که وب سایت ها ممکن است داشته باشند، اما اهداف اصلی مشترک در همه وب سایت ها وجود دارد.

– کاربران را به فکر وادار نکنید!

صفحه وب باید واضح و قابل توضیح باشد. هنگامی که شما یک سایت ایجاد می کنید، وظیفه شما این است که از وجود علامت های سوال خلاص شوید. تصمیماتی که کاربران باید آگاهانه اتخاذ کنند و مزایا، معایب و جایگزین ها را در نظر بگیرید.

اگر جا به جایی بین صفحات و معماری سایت واضح و آسان نباشد، تعداد علامت های سوال افزایش می یابد و درک نحوه عملکرد سیستم و نحوه رسیدن از نقطه A به نقطه B را برای کاربران سخت تر می کند. ساختاری واضح، سرنخ های بصری متوسط و به راحتی قابل تشخیص است. پیوندها می توانند به کاربران کمک کنند تا مسیر خود را به سمت هدف خود بیابند.

اگرچه طراحی به خودی خود ساده و منطقی است، اما برای درک اینکه نظر کاربر در مورد صفحه چیست، باید به دنبال پاسخ بود. این همان علامت سوال غیر ضروری است. وظیفه طراح این است که مطمئن شود تعداد علامت سوال ها نزدیک به صفر است.

– صبر کاربران را لبریز نکنید

در هر پروژه ای که می خواهید خدمات یا ابزاری را به بازدیدکنندگان خود ارائه دهید، سعی کنید نیازهای کاربر خود را بر روی حداقل نگه دارید. هرچه اقدامات کمتری از سوی کاربران برای آزمایش یک سرویس مورد نیاز باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که بازدیدکننده تصادفی آن را امتحان کند. بازدیدکنندگانی که برای اولین بار می آیند مایلند با این سرویس بازی کنند، نه اینکه فرم های طولانی وب را برای حسابی که ممکن است در آینده هرگز استفاده نکنند پر کنند. به کاربران اجازه دهید سایت را کاوش کنند و خدمات شما را بدون اجبار به اشتراک گذاری داده های شخصی کاوش کنند. معقول نیست که کاربران را مجبور کنیم برای آزمایش این ویژگی یک آدرس ایمیل وارد کنند.

– مدیریت در جهت جلب توجه کاربران

از آنجایی که وب سایت ها هم محتوای ثابت و هم پویا را ارائه می کنند، برخی از جنبه های رابط کاربری بیش از سایرین جلب توجه می کنند. بدیهی است که تصاویر چشم نوازتر از متن هستند. همانطور که جملاتی که به صورت پررنگ مشخص شده اند جذاب تر از متن ساده هستند.

چشم انسان وسیله ای بسیار غیر خطی است و کاربران وب می توانند فوراً لبه ها، الگوها و حرکات را تشخیص دهند. به همین دلیل است که تبلیغات مبتنی بر ویدئو بسیار آزاردهنده و باعث حواس پرتی هستند، اما از دید بازاریابی کاملاً باعث جلب توجه کاربران می شوند.

– سادگی

اصل “ساده نگه داشتن” (KIS) یا Keep It Simple باید هدف اصلی طراحی سایت باشد. کاربران به ندرت در یک سایت هستند تا از طراحی لذت ببرند. علاوه بر این، در بیشتر موارد آنها علیرغم طراحی به دنبال اطلاعات هستند. به جای پیچیدگی برای سادگی تلاش کنید.

از دیدگاه بازدیدکنندگان، بهترین طراحی سایت یک متن خالص است، بدون هیچ گونه تبلیغات یا بلوک محتوای بیشتر که دقیقاً با درخواست بازدیدکنندگان استفاده شده یا محتوای مورد نظر آنها مطابقت داشته باشد.

سادگی بهترین راه برای در نظر گرفتن تجربه کاربری و قابلیت استفاده وب سایت شماست. در زیر راه هایی برای دستیابی به سادگی از طریق طراحی آورده شده است.

رنگ

 رنگ قدرت انتقال پیام ها و برانگیختن پاسخ های احساسی را دارد. یافتن پالت رنگی متناسب با برند شما به شما این امکان را می دهد که بر رفتار مشتری نسبت به برند خود تأثیر بگذارید. انتخاب رنگ را به کمتر از 5 رنگ محدود کنید. رنگ های مکمل خیلی خوب کار می کنند. ترکیب رنگ های دلپذیر باعث افزایش جذب مشتری و ایجاد حس خوب در کاربر می شود.

نوشته ها

 تایپوگرافی نقش مهمی در وب سایت شما دارد. توجه را جلب می کند و به عنوان تفسیر بصری صدای برند عمل می کند. بهتر است حروف تایپ باید خوانا باشند و فقط از حداکثر 3 فونت مختلف در وب سایت استفاده شود.

از آنجایی که وب با چاپ متفاوت است، لازم است سبک نوشتن را با ترجیحات و عادات مرور کاربران تنظیم کنید. نوشته های تبلیغاتی خوانده نمی شوند. بلوک های متن طولانی بدون تصاویر و کلمات کلیدی که با حروف پررنگ یا مورب مشخص شده اند حذف خواهند شد. زبان اغراق آمیز نادیده گرفته خواهد شد.

یک راه حل بهینه برای نوشتن موثر این است که

از عبارات کوتاه و مختصر استفاده کنید (در اسرع وقت به اصل مطلب برسید)

استفاده از طرح بندی قابل اسکن (محتوا را طبقه بندی کنید، از سطوح سرفصل متعدد استفاده کنید، از عناصر بصری و لیست های گلوله دار استفاده کنید که جریان بلوک های متنی یکنواخت را از بین می برند)،

از زبان ساده و عینی استفاده کنید (لازم نیست یک تبلیغ شبیه تبلیغات به نظر برسد؛ به کاربران خود دلایل منطقی و عینی ارائه دهید که چرا باید از خدمات شما استفاده کنند یا در وب سایت شما بمانند)

– تصویرسازی

تصویرسازی در حقیقت جنبه بصری مورد استفاده در ارتباطات است. این روند شامل عکاسی ثابت، تصویرسازی، ویدئو و تمام اشکال گرافیکی است. همه تصاویر باید گویا باشند و به عنوان تجسم شخصیت برند عمل کنند. بیشتر اطلاعات اولیه ای که ما در وب سایت ها به دست می آوریم، بصری هستند و به عنوان اولین برداشت، مهم است که از تصاویر با کیفیت بالا برای ایجاد تصور حرفه ای و اعتبار در ذهن بازدیدکنندگان استفاده شود.

–  از فضای خالی و سفید نترسید

ایجاد فضای خالی و سفید، نه تنها به کاهش بار شناختی بازدیدکنندگان کمک می کند، بلکه درک اطلاعات ارائه شده روی صفحه را ممکن می کند. هنگامی که یک بازدیدکننده جدید به طرح بندی طراحی نزدیک می شود، اولین کاری که سعی می کند انجام دهد این است که صفحه را اسکن کرده و منطقه محتوا را به قطعات قابل هضم اطلاعات تقسیم کند.

خواندن، اسکن، تجزیه و تحلیل و کار با ساختارهای پیچیده سخت تر است. اگر انتخابی بین جدا کردن دو بخش طراحی با یک خط قابل مشاهده یا با مقداری فضای خالی دارید، معمولاً بهتر است از راه حل فضای خالی استفاده کنید. ساختارهای سلسله مراتبی پیچیدگی را کاهش می دهند. هر چه بهتر بتوانید حس سلسله مراتب بصری را در اختیار کاربران قرار دهید، درک محتوای شما آسان تر خواهد بود.

– ناوبری یا جا به جایی

ناوبری (Navigation) سیستم راهیابی است که در وب سایت هایی استفاده می شود که در آن بازدیدکنندگان در تعامل هستند و آنچه را که به دنبال آن هستند پیدا می کنند. ناوبری وب سایت برای حفظ بازدیدکنندگان کلیدی است. اگر ناوبری وب سایت گیج کننده باشد، بازدیدکنندگان تسلیم می شوند و آنچه را که نیاز دارند در جای دیگری پیدا می کنند. ساده، واضح و ثابت نگه داشتن ناوبری در هر صفحه اهمیت زیادی دارد.

– الگوی F شکل خواندن

الگوی مبتنی بر الگوی F شکل خواندن، رایج ترین روشی است که بازدیدکنندگان متن را در یک وب سایت اسکن می کنند. مطالعات ردیابی چشم نشان داده است که بیشتر آنچه مردم می بینند در نواحی بالا و سمت چپ صفحه نمایش است. یک وب سایت که به طور موثر طراحی شده است، با الگوی طبیعی خواننده برای اسکن صفحه همخوانی دارد.

–  سلسله مراتب بصری

سلسله مراتب بصری چیدمان عناصر به ترتیب اهمیت است. این کار بر اساس اندازه، رنگ، تصویر، کنتراست، تایپوگرافی، فضای خالی، بافت و سبک انجام می شود. یکی از مهمترین کارکردهای سلسله مراتب بصری ایجاد یک نقطه کانونی است. رعایت این نکته به بازدیدکنندگان نشان می دهد که مهمترین اطلاعات کجاست.

– محتوا

یک وب سایت موثر هم طراحی عالی دارد و هم محتوای عالی. استفاده از محتوای عالی با زبان قانع کننده می تواند بازدیدکنندگان را با تبدیل آنها به مشتری جذب و تحت تاثیر قرار دهد.

– طرح بندی مبتنی بر جدول بندی

گریدها (Grid) به ساختار طراحی شما و سازماندهی محتوای شما کمک می کنند. جدول بندی به تراز کردن عناصر در صفحه و تمیز نگه داشتن آن کمک می کند. طرح بندی مبتنی بر جدول، محتوا را در یک ساختار شبکه ای سفت و سخت با ستون ها مرتب می کند، بخش هایی که در یک ردیف قرار می گیرند و احساس تعادل می کنند و نظم را القا می کنند و منجر به یک وب سایت زیباشناختی می شوند.

–  زمان بارگذاری

انتظار برای بارگذاری یک وب سایت باعث از دست دادن بازدیدکنندگان می شود. تقریباً نیمی از بازدیدکنندگان وب انتظار دارند که یک سایت در 2 ثانیه یا کمتر بارگذاری شود و به طور بالقوه سایتی را که بارگذاری نشده است در عرض 3 ثانیه ترک می کنند. بهینه سازی اندازه تصویر به بارگذاری سریعتر سایت شما کمک می کند.

– سازگار با موبایل

امروزه افراد بیشتری از تلفن یا دستگاه های دیگر خود برای مرور وب استفاده می کنند. مهم است که وب سایت خود را با یک طرح واکنش گرا (Responsive) بسازید که در آن اندازه صفحات وب سایت شما می تواند با صفحه های نمایشگر مختلف تنظیم شود.

اصول گرافیکی در طراحی سایت

ایجاد یک وب سایت یک تلاش هیجان انگیز است و شامل گرفتن تمام تصمیمات خلاقانه است.  همانطور که طراحی خود را شروع می کنید، سوالاتی مانند: از کدام طرح رنگی استفاده خواهم کرد؟  آیا باید انیمیشن را اضافه کنم؟  چه نوع منوی ناوبری بهترین است؟ را از خود خواهید پرسید.

هر طراح به شما خواهد گفت، تصمیمات خلاقانه مانند اینها بهتر است با استفاده از اصول راهنما گرفته شوند.

برای شروع، توجه به اصول طراحی به شما کمک می کند تا انتخاب های مطمئنی داشته باشید که موفقیت وب سایت شما را هم در شکل و هم در عملکرد تضمین می کند.

در ادامه هر یک از این اصول، اهمیت آنها و نحوه اعمال آنها در طراحی وب را معرفی خواهیم کرد.  با رعایت قوانین و اهدافی که در ذهن دارید، می توانید سریعتاً به خواسته خود برسید.

اصول طراحی سایت چیست؟

اصول طراحی مجموعه ای از دستورالعمل هایی است که توسط طراحان مدرن اتخاذ شده است، از معماران گرفته تا طراحان گرافیک و همه افراد در این بین.  این اصول شامل مفاهیمی برآمده از دنیای هنر است.  آنها برای شکل دادن به فرآیند طراحی برای ایجاد نتیجه ای که هم جذابیت زیبایی شناختی و هم قابلیت استفاده را در بر می گیرد، سازگار شده اند.

بحث های زیادی در مورد اینکه چه تعداد از اصول به طور رسمی معرفی شده است، وجود دارد، زیرا هر زمینه طراحی نیاز به عوامل جدیدی برای فکر کردن دارد. در ادامه هشت ایده اساسی را که بیشترین ارتباط را با طراحی وب دارند، را معرفی می کنیم تا نشان دهیم که چگونه همه اینها با هم کار می کنند:

  • تعادل (Balance)

با ذکر کلمه تعادل، یکی از اولین چیزهایی که به ذهن می رسد وزن است.  شما ممکن است یک ترازو کلاسیک را تصور کنید که وزن یک جسم را در برابر دیگری اندازه می گیرد.

هنگامی که یک وب سایت طراحی می کنید، در نظر بگیرید که وزن فیزیکی ترازو معادل وزن بصری عناصری است که استفاده می کنید.  سایت شما دقیقاً مانند هر ترکیب دیگری است که از عناصر زیبایی شناختی و کاربردی تشکیل شده است.  برای رسیدن به تعادل، باید وزن هر قطعه را تعیین کنید و مطمئن شوید که آنها در ترکیب سایت شما بر یکدیگر برتری ندارند.

دو نوع اصلی از تعادل وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید: متقارن (Symmetrical Balance) و نامتقارن (Asymmetrical Balance)

تعادل متقارن

اگر یک خط عمودی در صفحه وب شما وجود داشته باشد، تعادل متقارن نشان می دهد که وزن بصری در دو طرف آن خط برابر است.  تعادل متقارن یک تجربه بصری را ارائه می دهد که ثبات و حرفه ای بودن را تداعی می کند.

نظریه گشتالت (Gestalt) مزیت دیگری را برای اعمال تعادل متقارن پیشنهاد می کند.  طبق اصول طراحی گشتالت، تقارن روشی ایده آل برای ساده سازی پردازش داده های بصری برای کاربر است.

این انتخاب طراحی یکی از راه هایی است که به کاربران یک تجربه ناوبری ساده در وب سایت شما می دهد.  به همین دلیل، این شاید بهترین رویکرد مناسب برای یک فروشگاه آنلاین باشد.

تعادل نامتقارن

تعادل نامتقارن زمانی حاصل می شود که وزن بصری عناصر در هر دو طرف برابر باشد، اما ترتیب و چینش آنها متفاوت است. به این معنی که بر خلاف یک طرح متقارن، این یک تصویر آینه ای نخواهد بود.

استفاده از عدم تقارن یک راه عالی برای جذب بینندگان و داشتن یک طراحی وب پویاتر است. چیدمان نامنظم صفحه اصلی با حفظ حس تعادل، جلوه ای جذاب می بخشد. این تصمیم زیبایی شناختی همچنین به منظور جداسازی گالری عکس در نمونه کار آنلاین بر اساس دسته بندی انجام می شود.

  • تضاد (Contrast)

کنتراست یعنی قرار دادن عناصر در کنار یکدیگر به طوری که یکی از آنها برجسته دیده شود.  این افکت باعث ایجاد هیجان می شود و توجه بیننده را می طلبد.

هنگام اعمال این اصل در طراحی وب، به موارد خاصی که می خواهید برجسته کنید و اینکه چگونه آنها را از محتوای اطراف آنها متنوع می کنید فکر کنید.  شاید واضح ترین راه برای اعمال کنتراست زمانی باشد که با طرح رنگ وب سایت خود کار کنید و رنگ هایی را انتخاب کنید که مکمل یکدیگر باشند.

کنتراست همچنین می تواند با فونت ها، تصاویر و حتی استفاده از فضای سفید سایت شما بیان شود.  به عنوان مثال، استفاده از دو فونت که با یکدیگر متفاوت هستند، مثلاً یک سریف و یکی sans serif  کنتراست انرژی بخشی ایجاد می کند که می تواند بر محتوا تأکید کند.

  • تاکید (Emphasis)

عدم تسلط در میان گروهی از عناصر هم وزن، آنها را وادار به رقابت میکند. خوانندگان باید نقطه ورود خود را پیدا کنند، که یک کار طاقت فرسا است.  در امتداد این خطوط، شما باید حداقل یک عنصر خاص را برای متمایز شدن در وب سایت خود بیابید تا بازدیدکنندگان گم نشوند – و این نیاز به تاکید دارد.

تاکید را می توان با استفاده از اصل کنتراست که در بالا مورد بحث قرار گرفت یا با ترکیب سایر ابزارهای بصری که می تواند به برجسته شدن یک عنصر خاص کمک کند، به دست آورد.  این ابزارهای مفید عبارتند از: انیمیشن، دکمه های استراتژیک، استفاده از فضای سفید، متن جذاب و فونت های پررن که نمی تواند به این موارد محدود شوید.

چه لوگوی شما، یک CTA یا یک تصویر؛  اگر چیزی در صفحه وب شما وجود دارد که می خواهید بازدیدکنندگان آن را در اولویت قرار دهند، استفاده از اصل تأکید طراحی شما را بهبود می بخشد.  تسلط بخشیدن به جنبه های خاصی از ترکیب شما از نظر بصری نیز تمرین UX خوبی است، زیرا به بازدیدکنندگان کمک می کنید آنچه را که نیاز دارند پیدا کنند و اقدامات خود را تکمیل کنند.

  • جنبش (Movement)

حرکت، توجه را جلب می کند، چشم را مجذوب می کند و با طراحی پویاتر آن را هدایت می کند.  دستیابی به حس حرکت مستلزم عناصر متفاوت و چیدمان آنها به گونه ای است که بینندگان را وادار به حرکت در اطراف یک ترکیب بندی کند.  در طراحی دیجیتال (مانند وب سایت ها)، این اصل حتی ساده تر به کار می رود، زیرا فناوری به ما امکان می دهد به راحتی جلوه های متحرک را مستقیماً در صفحات شما بگنجانیم.

یکی از راه هایی که می توان از اصل حرکت استفاده کرد، قرار دادن انیمیشن در طراحی وب سایت شما است.  برای مثال، استفاده از پس زمینه ویدیو یا افکت های شناور و اسکرول.  اما حتی بدون انیمیشن، یک طراحی وب می تواند حرکت داشته باشد، کج کردن محتوا به صورت مورب، استفاده از الگوهای طرح بندی F و Z یا پراکندگی تصاویر در یک صفحه وب، همه راه هایی برای برانگیختن یک وب سایت پر جنب و جوش هستند.

  • تکرار  (Repetition)

هنگامی که به درستی پیاده سازی شود، اصل تکرار منجر به الگوهایی می شود که برای چشم بسیار رضایت بخش هستند.  علاوه بر این، تکرار از یکنواختی پشتیبانی می کند، که عاملی حیاتی در اجرای یکپارچگی یک ترکیب است.

در وب سایت خود، می توانید با تکرار عناصر بصری خاص، طرحی جذاب ایجاد کنید.  به عنوان مثال، تناوب بین فونت ها و رنگ های مشابه در بخش های مختلف صفحه خود.  این روند به بازدیدکنندگان شما کمک می کند تا وب سایت شما را به طور انحصاری بشناسند و ارتباط آنها را با برند شما تقویت کند.

  • سلسله مراتب (Hierarchy)

سلسله مراتب یکی از حیاتی ترین اصول طراحی است.  همانطور که معنی آن پیدا است، به معنای برجسته کردن عناصر بصری است که برای یک ترکیب بندی مهم هستند.  بدون ایجاد سلسله مراتب، این احتمال وجود دارد که افرادی که به یک طرح نگاه می کنند، هر عنصر را به یک اندازه مهم در نظر بگیرند.

استفاده از این اصل در طراحی وب سایت مستلزم این است که به این فکر کنید که در کدام بخش ها می خواهید بیشتر متمایز شوید و کدام بخش ها اهمیت کمتری دارند.  در مرحله بعد، می توانید سلسله مراتب این عناصر را با دستکاری هر یک از سه عامل زیر ایجاد کنید:

اندازه (Size)

مردم ابتدا به بزرگترین عناصر یک ترکیب توجه می کنند، زیرا نشان دهنده اهمیت است.  اطمینان حاصل کنید که جزئیاتی مانند نام کسب و کار یا CTAها با فونت بزرگتر از بقیه محتوای نوشته شده شما هستند.

رنگ (Color)

هر زمان که می خواهید چیزی برجسته شود، رنگ به شما کمک می کند.  به عنوان مثال، استفاده از رنگ های متضاد برای متن و نمادهای مهم به آنها کمک می کند تا مورد توجه قرار گیرند.

موقعیت (Position)

موقعیت یک عنصر در یک طرح چیزهای زیادی در مورد سطح اهمیت آن می گوید.  وقتی موارد در بالای صفحه وب قرار می گیرند (منطقه ای که قبل از پیمایش در یک سایت نشان داده می شود)، ابتدا این موارد دیده می شوند و به نظر می رسد اولویت بیشتری نسبت به عناصر صفحه دارند.

  • فضای سفید (White Space)

فضای سفید به مناطقی در یک ترکیب اطلاق می شود که فاقد عناصر بصری هستند.  این شامل حاشیه های یک صفحه وب، فضاهای بین بلوک های متن و فضای منفی موجود بین یا تصاویر اطراف است.  اگرچه از آن به عنوان “سفید” یاد می شود، اما فضای سفید می تواند شامل عکس های پس زمینه، رنگ های ثابت یا حتی الگوهای یک طراحی وب باشد.

این یک اصل راهنما در طراحی وب است و توجه به آن مزایای متعددی دارد.  به عنوان مثال، از فضای سفید می توان برای بهبود تجربه کاربری استفاده کرد و وب سایت شما را خواناتر کرد.  به علاوه، دادن فضایی برای تنفس برخی عناصر باعث می شود از بهم ریختگی جلوگیری شود و به طراحی متعادل تری منجر شود، چیزی که هر بازدیدکننده ای از آن استقبال می کند. علاوه بر این، فضای سفید می تواند ترکیبات پویاتری ایجاد کند.

  • وحدت (Unity)

اتحاد برای یک وب سایت خوب حیاتی است.  این اصطلاح به اوج نحوه کار عناصر مختلف با هم اشاره دارد، که باعث می شود کاملاً شایسته موقعیت خود به عنوان اصل نهایی و طلایی طراحی باشد.  برای دستیابی به وحدت، هر آیتم در یک وب سایت باید جایگاه و نقش خاصی در ترکیب شما داشته باشد.  هیچ چیز نباید بی فایده یا تصادفی باشد.

اهمیت طراحی گرافیک در دیجیتال مارکتینگ

اگر محتوای بصری را در بازاریابی دیجیتال خود وارد نکنید، یک فرصت ارتباطی بزرگ را از دست خواهید داد. طراحی گرافیک یک عنصر کلیدی در بازاریابی اینترنتی است. این روند فقط شامل عکس و نقاشی نیست. طراحی گرافیک هنر ارتباطی است که برای حل یک مشکل یا دستیابی به اهداف خاص نیاز به خلاقیت و برنامه ریزی منظم دارد. طرح های گرافیکی مؤثر، طرح هایی را برجسته می کنند تا کشف کنند چه چیزی یک تصویر را واقعاً متمایز می کند و به اشتراک گذاشته می شود.

این روش یک راه موثر برای تعامل با مشتریان است. طراحی گرافیک باعث ایجاد آگاهی از برند می شود و بر فرآیند تصمیم گیری مشتری تأثیر می گذارد. ادغام محتوای استراتژیک در طراحی شما، مشتریان بالقوه را برای تبدیل شدن به مشتری واقعی تشویق می کند و این قطعه بصری، مشتریان شما را از طریق پیام مورد نظر شما راهنمایی می کند.

طراحی گرافیکی شما لحن، سبک و هویت متمایز شما را در میان رقبا ایجاد می کند. مشتریان و مشتریان بالقوه با نام تجاری شما بیشتر آشنا می شوند زیرا این امر هویت شما را می سازد و آگاهی بیشتری نسبت به شعارها ایجاد می کند. یادآوری یا حفظ این تصاویر در حافظه افراد بسیار آسان تر است، بنابراین وقتی آن ها را می بینند، می توانند قبل از اینکه نام برند این کار را انجام دهد، شما را از بین انبوه نام های تجاری تشخیص دهند. همچنین با مشتریان شما ارتباط برقرار می کند.

طراحی بلندتر از کلمات صحبت می کند. درست است که “یک عکس به اندازه هزار کلمه ارزش دارد”. طراحی گرافیک برای هر کسب و کاری که به دنبال تأثیر مثبت و ماندگار است، مهم است. وقتی صحبت از انتشار کلمات در مورد کسب و کار شما می شود، طراحی همیشه اول و بعد از آن کلمات می آید. شما باید چیزی بسازید که به مردم را وادار به تحسین کند. طراحی شما برای شرکت شما صحبت می کند و برند شما را می سازد.

ما عاشق دیدن تصاویر هستیم زیرا به افزایش شانس ما برای یادآوری کمک می کند. طراحی های گرافیکی برای جلب توجه مشتریان بالقوه به سمت یک تجارت ضروری شده اند.

طراحی گرافیک در تجارت ضروری شده است و استفاده از آن مطمئناً می تواند فروش شما را افزایش دهد. اولین تأثیری که یک طراحی گرافیکی بر بینندگان می گذارد، در جلب توجه آنها به سمت یک تجارت بسیار مهم است.

 

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته