چرا رتبه وب سایت من افت کرده؟ مشکلات سئوی وب سایتتان را شناسایی کنید

نوشته شده توسط رومینا نظری
شرکت طراحی سایت و سئو دارکوب

از دست دادن رتبه نه تنها ناامید کننده است، بلکه اگه برای فروش به ترافیک طبیعی تکیه داشته باشید میتونه اثر زیادی بر کسب و کار و سودتون بذاره. متاسفانه خیلی از شرکتهای یک تغییر ناگهانی و شدید رو در رتبه‌شون تجربه کرده‌اند و خیلی وقتها هم نمیدونن چطور علتشو پیدا کنند. این پست بهتون کمک میکنه مشکلات رتبه بندی سایتتون رو تشخیص بدید و برای رفعش برنامه ریزی کنید.

چطور متوجه افت رتبه بندی سایتمون بشیم

اول اینکه مشکل تغییر یکی دو جایگاه نیست – نوسان‌ها روزانه اند و اگه دیروز در جایگاه سوم بودید و امروز در جایگاه پنجم قرار دارید نباید نگران بشید. اما اگه دیروز روی جایگاه سوم بودید و امروز شدید 45م، اون موقع دیگه قطعا یه چیزی شده که باید بررسی بشه.
همیشه داده هاتونو دوبار چک کنید و اثر سقوط رو بررسی کنید:
ببینید این رتبه روی کنسول سرچ گوگل هم بازتابی داشته یا نه.
یه نگاهی به ترافیک طبیعی صفحه ای که اون عبارتهای خاص رو هدف گرفته بودند بندازید و ببینید آیا ترافیک اون صفجه هم افت داشته (باید حتما روزهای یکسانی از ایام هفته رو با هم مقایسه کنید، چون خیلی از سایتها آخر هفته ها افت ترافیک رو تجربه میکنند).
ابزار رتبه بندی‌ تونو چک کنید و ببینید آیا تغییر یا افتی داشته.
وقتی تأیید شد که قطعا افت رتبه داشتید، وقتشه که علت یابی کنید.

چرا ممکن است رتبه شما در گوگل کاهش یابد؟

دلایل افت ناگهانی رتبه بندی متفاوت است: ممکن است الگوریتم های گوگل که به روز می شوند، ویژگی های غنی در SERP تغییر کند یا تغییرات سایت را با خطا اجرا کرده اید. دلیل دیگر نیز می‌تواند این باشد که ممکن است یک عامل مهم مرجعیت سایت ضعیف‌تر شده باشد. به عنوان مثال، سایت شما ممکن است بک لینک ها را از دست داده باشد، سرعت صفحه آن کاهش یافته باشد، یا طراحی جدید مانع تجربه کاربر شود.

دقت داده های خود را بررسی کنید

وقتی با کاهش ترافیک سئو سروکار دارید، اصلی‌ترین چیزی که باید دو بار بررسی کنید صحت داده‌هایتان است. مطمئن شوید که درخت اشتباهی را ترک نمی کنید، یک قطعه داده را برای یک دوره خاص، یک دستگاه یا یک نوع صفحه را از دست نمی دهید. خبر خوب این است که تشخیص و پیشگیری از این خطاها در آینده آسان است.

علاوه بر این، هیچ چیز غیرعادی در مورد نوسانات ترافیکی ارگانیک وجود ندارد. فقط برای اینکه خود را آرام کنید، می توانید آمار را با محاسبه میانگین نوسان ترافیک سئوی سایت مقایسه کنید. به عنوان مثال، می توانید ترافیک هفتگی سئو و میانگین موقعیت 12 ماه گذشته خود را ترسیم کنید و انحراف را محاسبه کنید. اگر افت هنوز چشمگیر است، به صفحه درستی آمده اید!
و در نهایت، ببینید که آیا قطره می چسبد. در بالا داده‌های کنسول جستجوی Google برای یکی از صفحات ما وجود دارد، و می‌بینید که آشفتگی وجود داشت، اما صفحه خود به خود بازیابی شد. نمی دانم چه چیزی باعث این تغییرات شده است، احتمالاً گوگل در مورد الگوریتم های خود کاری انجام می دهد. در چنین مواردی، مهم است که خونسردی خود را حفظ کنید و ببینید که آیا وضعیت خود به خود حل می شود یا خیر.

نمایه سازی صفحات خود را بررسی کنید

وقتی ابزارهای شما افت رتبه را گزارش می دهند، مطمئناً می خواهید کاری فوری انجام دهید. اما در اینجا، راه را به وحشت ندهید – شروع به بررسی دامنه مشکل کنید. ابتدا سایت: نام دامنه را جستجو کنید تا به سرعت بررسی کنید که آیا وب سایت شما هنوز ایندکس شده است یا خیر.
اگر هنوز صفحات خود را در نتایج جستجو پیدا می کنید، این خبر خوبی است. اما اگر بیشتر صفحات به طور ناگهانی از فهرست موتورهای جستجو خارج شوند، ممکن است به معنای جریمه دستی باشد.

در مرحله بعد، برای کاوش بیشتر و درک علت افت رتبه به چند ابزار نیاز دارید. بیشتر، شما به دنبال پاسخ در سرچ کنسول گوگل خود هستید. علاوه بر این، می توانید از ابزارهای ممیزی سایت برای اجرای بازرسی عمیق تر استفاده کنید.

9 دلیل عمده افت رتبه سایت

1. جریمه دستی از گوگل

بدترین حالت وقتیه که از گوگل جریمه دستی بگیرید. هر ماه هم 400 هزار تا از این جریمه ها صادر میشه. ترسناک ترین جریمه هم برای لینکهای غیرطبیعی به سایت هست – که عموما بخاطر اینکه مردم حجم زیادی لینک از منابع بی کیفیت یا غیرمرتبط میخرند به وجود میاد.

میتونید از پیامهایی که کنسول گوگل براتون میفرسته ببینید جریمه دستی شدید یا نه، چون اگه گوگل سایتی رو جریمه دستی کنه بهش پیام میده و اونوقت شما باید باهاشون رایزنی کنید تا دوباره سایتتون به حالت پایدار برگرده. فرایندی که این وسط باید طی بشه خیلی طولانیه – من با سایتهایی که جریمه دستی گرفته بودند کار کردم و رفع جریمه این جور سایتها از یه دپارتمان 3-4 نفره ماهها کار تمام وقت میگیره. حتی شنیدم بعضی ها بیش از یک سال درگیر این مسائل بودند.

بیرون اومدن از جریمه تقریبا ساده است اما فوق العاده وقت گیر. باید اول لینکهای بد رو پیدا کنید و از وبمسترها بخواهید براتون اونها رو پاک کنند و با ابزارهای خاص رد کردن لینک از گوگل هم بخواهید اون لینکها رو ندید بگیره. کارهایی که انجام میدید رو مستندسازی کنید و به مدرک از تماسهاتون نگهدارید تا به گوگل نشون بدید. احتمالا اکثر وبمسترها کمک کنند، چون همین الانش هم شما سایتشونو اسپم کردید، بنابراین از اینکه لینک شما اونجا باشه خیلی هم خوشحال نیستند. اگر هم کسی باهاتون همکاری نکرد، میتونید براحتی اون لینک رو با ابزار مخصوصش رد کنید. وقتی به فهرست لینکهای بد رسیدگی کردید، میتونید با گوگل تماس بگیرید و بهشون بگید تلاشتونو کردید و ازشون بخواهید سایتتونو تأیید کنند. تا بخواد این کار انجام بشه باید چند مرحله تأیید رو طی کنید.

وقتی لینکهای بد رو پاک کردید، رتبه سایتتون به جایی که قبلا بود برنمیگرده، چون الآن دیگه تعداد لینکهایی که به سایتتون میان تا حد قابل توجهی کاهش پیدا کرده و بنابراین سایتتون در جایگاهی که حقشه نمایش داده میشه، نه در جایگاهی که با لینک های غیر طبیعی کسب کرده بود. حالا باید دوباره روی محتوا و سایر جنبه های سئوی سایتتون کار کنید تا بهبودی واقعی حاصل بشه.

اقدامات دستی توسط بازبین‌های انسانی در Google اعمال می‌شود که آنها تصمیم بگیرند که چیزی در وب‌سایت شما با دستورالعمل‌های Google مطابقت ندارد. دلایل جریمه های دستی متفاوت است، از سایتی که حاوی هرزنامه یا پنهان کاری تولید شده توسط کاربر است تا بک لینک های غیرطبیعی که ناشی از حملات منفی سئوی دیگران است.

همچنین اگر سئوی صفحه شما خاموش باشد، می توانید جریمه دستی دریافت کنید. به عنوان مثال، این ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که نشانه گذاری طرحواره شما با محتوای صفحه مطابقت نداشته باشد. خوشبختانه، اگر وب سایت شما بر روی یک CMS مانند Shopify اجرا می شود، این پلتفرم به ایجاد نشانه گذاری Schema محصول به صورت خودکار کمک می کند و از هم ترازی بهتر و کاهش خطر جریمه ها اطمینان می دهد.

شرکت طراحی سایت و سئو دارکوب

تشخیص

اگر برای تعداد قابل توجهی از کلمات کلیدی یک شبه (بیش از 10 موقعیت) افت شدیدی در رتبه بندی مشاهده کردید، مجازات های دستی اولین چیزی است که باید بررسی کنید.

1. یافتن این موارد آسان است: به حساب کنسول جستجوی خود وارد شوید و به بخش Security & Manual Actions > Manual Actions بروید. اگر سایت واقعاً یک جریمه دستی دریافت کرده باشد، در مورد آن اطلاع رسانی خواهد شد. در اینجا یک مثال از هشدار جریمه دستی در کنسول جستجو آورده شده است.

2. کار بعدی این است که مشخص کنید دقیقا چه چیزی به رتبه سایت شما آسیب وارد کرده است. خوب، گوگل خیلی مشخص نخواهد بود، اما آنها به شما ایده محکمی می دهند که کجا به دنبال مقصر بگردید. این اخطار همچنین می گوید که آیا این اقدام بر کل سایت یا فقط صفحات یا زیر دامنه های خاص تأثیر می گذارد.

پیوندهای ورودی غیر طبیعی را شناسایی کنید

تاکتیک‌های منفی سئو معمولاً به شکل بک لینک‌های اسپم و بی‌کیفیت هستند که به سایت اشاره می‌کنند. و این ممکن است به طور چشمگیری بر رتبه وب سایت شما تأثیر بگذارد.
محتوای خراشیده شده را آشکار کنید. هنگامی که شخصی محتوای یک سایت را (اغلب به طور خودکار) کپی می کند، ممکن است Google ابتدا نسخه “دزدیده شده” را کشف کرده و رتبه بندی کند.

از Copyscape Plagiarism Checker استفاده کنید تا ببینید آیا کسی محتوای شما را در وب سایت های دیگر کپی می کند یا نویسندگان شما محتوا را از وب سایت های دیگر کپی می کنند – هر دو به یک اندازه برای سئو مضر هستند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که URL صفحه خود را وارد کنید تا از وجود موارد تکراری آنلاین مطلع شوید.

بررسی کنید که آیا سایت هک شده است

گوگل می خواهد فقط محتوای قابل اعتماد را نشان دهد، به همین دلیل است که وب سایت ها را برای بدافزار اسکن می کند. هک هیچ جریمه رتبه ای را به دنبال نخواهد داشت، اما در نتایج جستجو، هشدار قرمز نشان می دهد که سایت هک شده است. بعید است که کاربران روی چنین URL هایی کلیک کنند، که منجر به کاهش ترافیک می شود. اگر گوگل ببیند سایت شما هک شده است، آن را در حساب کنسول جستجوی شما در بخش مسائل امنیتی به شما اطلاع می دهد.

تغییر مسیرهای ابلهانه را شناسایی کنید

یکی دیگر از تاکتیک‌های جریمه‌شده پنهان‌سازی زمانی است که بازدیدکنندگان به دلیل تغییر مسیر در URL رتبه‌بندی به صفحه‌ای برخورد می‌کنند که انتظار دیدن آن را نداشتند.

پیوندهای خروجی غیر طبیعی را پیدا کنید

رایج ترین مشکل داشتن لینک های پولی است، از جمله زمانی که آنها بخشی از طرح های تبادل لینک هستند. اگر سایتی در خرید یا فروش لینک گرفتار شود، ممکن است به طور کامل در نتایج جستجو ممنوع شود.

محتوای خود را حسابرسی کنید

همچنین مسائل مربوط به محتوا وجود دارد که می تواند به طور قابل توجهی بر رتبه بندی شما تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، ممکن است مشکلاتی با هرزنامه، محتوای نازک یا موارد تکراری در نظر ایجاد شود.

برای بررسی اینکه آیا محتوا دلیل افت رتبه شماست، از WebSite Auditor استفاده کنید. خطاها را در قسمت Site audit > On-page بررسی کنید، به عناوین تکراری، توضیحات متا تکراری و غیره توجه کنید.

لینک های غیر طبیعی Nofollow

بعید است که طرح های تبادل لینک بدون اطلاع شما اتفاق بیفتد، حداقل تا زمانی که خودتان سایت خود را مدیریت کنید. درصورتی‌که مشارکت‌های محتوا را می‌پذیرید، مطمئن شوید که هر یک از آن‌ها بازبینی شده‌اند، و لینک‌های ارائه شده به صورت سرمقاله هستند و ترجیحاً با برچسب nofollow یا حمایت شده علامت‌گذاری شده‌اند. در نهایت، پس از اینکه همه چیز را درست کردید، یک درخواست تجدید نظر به Google ارسال کنید.

می‌توانید این کار را با کلیک روی درخواست بررسی در بخش اقدامات دستی در حساب کنسول جستجوی خود انجام دهید. ایده خوبی است که یک نظر همراه با درخواست ارسال کنید که در آن مراحلی را که برای رفع مشکل انجام داده اید شرح دهید. پس از اینکه Google درخواست شما را بررسی کرد، ممنوعیت رتبه بندی باید یک یا دو هفته دیگر حذف شود.

روش جلوگیری

برای در امان ماندن از دردسر، سعی کنید سئوی خود را تا حد امکان کلاه سفید کنید. محتوای مفید بنویسید، بازی لینک‌سازی خود را منصفانه کنید، و روی اعتبار و ارتباط وب‌سایت خود کار کنید تا به طور طبیعی رتبه‌بندی خوبی کسب کنید.

برای محافظت از سایت خود در برابر حملات منفی سئو، اقداماتی را برای افزایش امنیت سایت آن انجام دهید و ممیزی های بک لینک را به طور منظم انجام دهید تا از افت رتبه مرتبط با بک لینک های اسپم در امان بمانید. به خاطر داشته باشید که حفظ پروفایل بک لینک شما یک تلاش مداوم است، حتی پس از پایان حمله سئو.

2. به روز رسانی الگوریتم گوگل

ممکنه بدون اینکه پیامی از گوگل در کنسول سرچ گوگل بدستتون برسه جریمه بشید – اینها جریمه های الگوریتمی اند و تعدادشون هم زیاده.

  • پاندا: بخاطر محتوای سطحی، بی کیفیت و کوتاه.
  • پنگوئن: بخاطر پروفایل لینک غیرطبیعی، شامل لینک های بی کیفیت، لینکهایی که خیلی سریع گرفته شده اند و لینکهایی که متنوع نیستید و طبیعی نیستند.
  • سازگار با موبایل: برای سایتهایی که با موبایل سازگار نیستند.
  • سنگین: برای سایتهایی که محتوای باکیفیتشون تحت تبلیغات یا طراحی ضعیف قرار گرفته.
  • اسپم: برای سایتهای اسپم که محتوا رو از جاهای دیگه برمیدارن یا با نرم افزار به طور خودکار تولید میکنند.
  • محتوای کوتاه: برای سایتهایی که محتوای مفید یا خاصی ندارند.

این جریمه ها در هر مرحله میتونن اتفاق بیفتند، به خصوص بعد از تغییرات الگوریتمی. اگه یکی از این جریمه ها براتون اتفاق افتاد، حتی بعد از اصلاح مشکلات هم باید منتظر بمونید تا گوگل دوباره الگوریتمشو راه بندازه و بهبودها رو ببینه (این کار ممکنه چند ماهی طول بکشه).
فهمیدن اینکه آیا تحت تأثیر یه جریمه الگوریتمی قرار گرفتید یا نه خیلی سختتر از جریمه دستیه و باید در مورد کیفیت سایت و فعالیتهای سئوتون خیلی با خودتون صادق باشید. میتونید با مطالعه مقالات تغییرات الگوریتمها و تغییرات سئو از قوانین آگاه بشید و خودتون سایتتون ارزیابی کنید، اما اگه افت قابل توجهی در ترافیک و رتبه سایتتون دیدید احتمال اینکه جریمه شده باشید زیاده.
اگه به همچین مشکلی برخوردید، بد نیست یه ارزیابی کامل از سایتتون داشته باشید و مشکلات رو پیدا کنید – اگه مدتیه که دستی به سر و گوش سایتتون نکشیدید، موقعیت خوبیه که مشکلات دیگه رو هم حل کنید. به احتمال زیاد مشکل از محتوا یا لینکهاتون باشه، مگر اینکه کلی تبلیغ روی سایتتون داشته باشید یا اینکه از روشهای خیلی خیلی قدیمی سئو استفاده کرده باشید.
با لینکها باید مثل حالت جریمه دستی برخورد کنید، اما دیگه لازم نیست کارهاتونو ثبت کنید یا دوباره برای گوگل بفرستید تا تأیید کنه. چون متوجه نمیشید کی رتبه خرج رتبه بندیتون برمیگیرده، به سختی میشه فهمید کی جریمه برداشته میشه.
اگه محتوای سایتتون کم یا بی کیفیت باشه، باید زمان و منابع صرف نوشتن محتوای باکیفیت برای صفحات فرود و محصولاتتون بکنید. معمولا وقتی جریمه محتوای ضعیف برداشته بشه، باید بهبود واضحی رو مشاهده کنید، چون تولید محتوای خوب هم یکی از فعالیتهای عالی سئو محسوب میشه.

به روز رسانی الگوریتم می تواند از دو طریق به رتبه سایت شما ضربه بزند. اول، ممکن است یک الگوریتم جدید (یا یک به روز رسانی اصلی یک الگوریتم شناخته شده قدیمی) باشد که توسط گوگل منتشر شده است. دوم، ممکن است یکی از به‌روزرسانی‌های مداوم الگوریتم‌های اصلی باشد.

تشخیص

اگر گمان می‌کنید که ممکن است یک به‌روزرسانی الگوریتمی وجود داشته باشد که بر رتبه‌بندی شما تأثیر گذاشته است، اخبار موتور جستجو را بررسی کنید تا ببینید آیا اطلاعاتی در مورد آن وجود دارد یا سایر وب‌مسترها چیزی مشابه را تجربه می‌کنند.

گوگل معمولاً به‌روزرسانی‌های عظیم را اعلام می‌کند و این اطلاعات بلافاصله وارد پلتفرم‌های خبری SEO، مانند میزگرد موتورهای جستجو می‌شود. به خاطر داشته باشید که به روز رسانی ممکن است مربوط به طاقچه باشد و بر تعداد کمی از سایت ها تأثیر بگذارد. در این صورت، ممکن است خبر بلافاصله پوشش داده نشود.

شرکت طراحی سایت و سئو دارکوب

چگونه رفع کنیم؟

هنگامی که به روز رسانی در اخبار پوشش داده شد، اطلاعاتی در مورد آنچه که در مورد آن است و برای بازیابی چه کاری باید انجام دهید را خواهید یافت. در غیر این صورت، سعی کنید از جامعه SEO در Reddit و گروه کاربری ما در فیس بوک بپرسید – افرادی که در آنجا هستند همیشه مفید و سریع هستند اگر سایت شما از به‌روزرسانی یک به‌روزرسانی قدیمی‌تر Google رنج می‌برد، این مقاله را درباره به‌روزرسانی‌های اصلی Google برای نکات بازیابی بررسی کنید.

در مورد به روز رسانی های اصلی، جان مولر اشاره کرد که سیستم اصلی آنها اطلاعات مربوط به هر وب سایت را درازمدت دریافت می کند. بنابراین، اگر متوجه شدید صفحات شما پس از به‌روزرسانی اصلی کاهش می‌یابد، مشکل به طور کلی به کیفیت سایت مربوط می‌شود تا تنظیمات فنی یکباره.

معمولاً افت پس از به‌روزرسانی اصلی نشان می‌دهد که وب‌سایت نسبت به سیگنال‌های E-A-T، یعنی قدرت، ارتباط و اعتماد، به بهبودهایی نیاز دارد. بنابراین، رفع سریع نخواهد بود، اما خوشبختانه، کوتاه مدت نیز نخواهد بود. در اینجا چند هک برای کمک به بازیابی رتبه شما از به روز رسانی های الگوریتم شناخته شده گوگل آورده شده است:

  • نمایه پیوند خود را بررسی کنید تا هر گونه پیوند مشکوکی را که در راه شما قرار می گیرد، مشاهده کنید. همانطور که در بالا ذکر شد، SEO SpyGlass در کشف بک لینک های بد بسیار خوب است.
  • برای بازیابی از به‌روزرسانی‌های الگوریتم مرتبط با پیوند (مانند پنگوئن یا Spambrain در حال حاضر، از تکنیک‌های پیوندسازی کاربردی استفاده کنید). به دنبال لینک های سرمقاله از سایت های مربوطه بروید و متن لنگر خود را متنوع نگه دارید.
  • محتوای خود را حسابرسی کنید و به دنبال موارد تکراری، محتوای نازک و سایر موارد درهم و برهم باشید تا مشکلات مربوط به الگوریتم خوب قدیمی پاندا (که اکنون بخشی از سیستم رتبه بندی اصلی است) را حذف کنید. می توانید این کار را با WebSite Auditor با مشاهده صفحات بالقوه مشکل ساز انجام دهید.
  • این لیست از 8 سیگنال E-A-T را که می توانید به سایت خود اضافه کنید و به سرعت اعتبار و اعتماد آن را تقویت کنید، مرور کنید.
  • علاوه بر این، به راهنمای آنچه صاحبان وب سایت باید در مورد به روز رسانی های اصلی بدانند مراجعه کنید، زیرا هیچ کس بهتر از Google نمی تواند کمک کند. و در نهایت، به پادکست اخیر از Google Search Central گوش دهید که توضیح می‌دهد به‌روزرسانی‌های رتبه‌بندی امروز چگونه کار می‌کنند – این همه مسائل را روشن می‌کند.

3. حرکات رقبا در گوگل

اگه تغییرات رتبه بندی خیلی هم زیاد نباشه، اما با این وجود ببینید که از بالا صفحه اول به پایین افتادید، ممکنه علتش رقباتون باشند که تلاششونو زیاد کرده اند. از دقت کردن به رقبا ضرر نمیکنید – منظورم رقبای آنلاین هست، چون شما دارید روی موتور جستجو و سر موقعیت اول گوگل با رقبا مبارزه میکنید.
خیلی از صنایع سئوی بدی دارند اما همین که یه بازیکن اصلی شروع به کار کردن روی سایتش میکنه، بقیه هم شروع میکنند. اولین بودن خوبه ولی رقابت بیشتر یعنی باید کار بیشتری انجام بدید تا بتونید برترین باشید. برای ایده گرفتن به رقباتون نگاه کنید، حضورتون رو در شبکه های اجتماعی بهبود ببخشید و محتوای باکیفیت تری تولید کنید (یا محتوایی با کلمات بیشتر که لینکهای بیشتری بگیره و بیشتر به اشتراک گذاشته بشه). متاسفانه این شرایط اصلاح خاصی نداره که براتون بگم و خودتون باید مواظب باشید که جا نمونید.

ممکن است هیچ مشکلی در وب سایت شما وجود نداشته باشد، فقط این است که رقبای شما بهتر شده اند. در حالی که به ندرت دلیلی برای افت شدید رتبه‌بندی است، فعالیت رقبا در صورتی که چند موقعیت در سطح صفحه سقوط کرده باشید ارزش بررسی دارد.
چند دلیل وجود دارد که به تدریج در پشت موقعیت ها قرار می گیرند زیرا رقبا بهتر عمل می کنندو نحوه سئو سایت با کیفیت:

  • محتوای شما به طور طبیعی قدیمی می شود، زیرا امروز Google تاریخ های جدیدتری را دوست دارد و اطلاعات باید به روز باشد.
  • رقبا پیشرفت‌هایی را در سراسر سایت پیاده‌سازی کردند: ممکن است بک لینک‌های بیشتری ساخته باشند یا ساختار سایت خود را تغییر داده باشند.
  • رقیب احتمالاً صفحات خود را یکی یکی به روز می کند و محتوا، هدرها و تگ های HTML را بهبود می بخشد.

4. تغییرات SERP و تغییر قصد

اگر کاهش ترافیک ارگانیک را برای صفحات با رتبه برتر مشاهده کردید، ممکن است به این دلیل باشد که هدف جستجو تغییر کرده است، بنابراین قطعه شما مانند گذشته مرتبط به پرس و جو به نظر نمی رسد. همچنین، این احتمال وجود دارد که Google شروع به پاسخگویی مستقیم به برخی از سؤالات هدف شما در نتایج جستجو کند.

گوگل دائماً نتایج جستجوی خود را با پانل‌های دانش، قطعه‌های غنی، بخش‌های پرسش و پاسخ، کلیپ‌های ویدیویی، صفحات محصول، آگهی‌های شغلی و بسیاری موارد دیگر آزمایش می‌کند. در حالی که این موارد برای کاربر مفید هستند، ممکن است بخش خوبی از ترافیک ارگانیک یک وب سایت را از بین ببرند یا برعکس، یک وب سایت خاص را در کانون توجه قرار دهند.

تشخیص

ابتدا، نرخ کلیک جستجوهای مورد نظر خود را در کنسول جستجو بررسی کنید. کاهش شدید CTR ها در کنار کاهش ترافیک و ممکن است ناشی از تغییرات در SERP باشد.

چگونه رفع کنیم

اگر صفحه شما به تدریج از SERP پایین می آید، دو کار وجود دارد که باید انجام دهید. ابتدا، هدف و هدف جستجوی صفحه خود را دوباره ارزیابی کنید تا مطمئن شوید که برای کلمه کلیدی مناسب رتبه بندی می شود. در مرحله بعد، نرخ کلیک خود را با جذاب تر کردن قسمت جستجوی خود بهبود بخشید.

این یک راه حل سریع نیست، و احتمالاً باید برای مدتی آزمایش کنید تا تلاش های شما مؤثر واقع شود. در هر صورت، به SERP مورد نظر بروید و ببینید که چگونه قطعه شما با رقبا مطابقت دارد. بسته به آنچه پیدا می‌کنید، برخی بهینه‌سازی‌های اضافی روی صفحه احتمالا به شما کمک خواهد کرد:

  • عنوان و توضیحات متا خود را با کلمات کلیدی هدف و کلمات قدرتمند خود بهینه کنید. نکاتی را از ویرایشگر محتوا دریافت کنید – از طریق بهینه سازی متا اسنیپت راهنمایی خواهید شد و
  • خواهید دید که چگونه URL شما در مقابل رقبای خود در نتایج جستجو قرار می گیرد.
  • برخی از انواع قطعه‌ها را آزمایش کنید تا نرخ کلیک در قطعات جستجوی مختلف را آزمایش کنید. این یک هک خوب مرتبط با PPC با تست A/B از Google Ads است. می‌توانید به دنبال
  • الگوهایی باشید که بر CTR شما تأثیر می‌گذارند و از این نکات برای فهرست‌های ارگانیک خود استفاده کنید.
  • به دنبال کلمات کلیدی دم بلند و پرس و جوهای سوال مانند باشید تا شانس بیشتری برای ظاهر شدن در جستجوهای صوتی داشته باشید.
  • پاسخ‌های مختصر را در قالبی بنویسید تا در یک قطعه برجسته ظاهر شود.
  • از نشانه گذاری طرحواره برای تقویت قطعه خود با عناصر غنی برای برخی از انواع نتایج (دستور العمل ها، نظرات، محصولات و غیره) استفاده کنید.
  • برای دریافت کلیک‌های بیشتر از جستجوهای تصویر و ویدیو، تصاویری را اضافه کنید.
  • اگر سایت شما از رتبه‌بندی محلی Maps ناپدید شد، این آموزش نمایه کسب‌وکار Google را تماشا کنید – به طور خلاصه توضیح می‌دهد که علت آن چیست.

5. تغییرات اخیر وب سایت

ایجاد تغییرات اساسی در سایت شما – مانند طراحی مجدد یا انتقال HTTPS – مطمئناً رتبه شما را به هم می زند. یک نادیده گرفتن کوچک ممکن است عواقب جدی برای عملکرد سئوی شما داشته باشد و منجر به کاهش قابل اندازه‌گیری رتبه‌بندی گوگل شود.

یک مشکل فنی جزئی بعید است که دلیلی برای تغییرات چشمگیر در رتبه بندی باشد. مشکلات زمانی رخ می دهند که Googlebot به طور کامل قادر به خزیدن یک سایت نباشد: به عنوان مثال، زمانی که سرور غیر قابل دسترسی است یا ربات جستجو را مسدود می کند. بنابراین، ممکن است پس از یک بازنگری اساسی، مانند تغییر ساختار URL، مهاجرت وب سایت و غیره، انتظار کاهش رتبه در گوگل وجود داشته باشد.

تشخیص

اگر اخیراً تغییرات سایت را اعمال کرده اید، کنسول جستجوی گوگل را باز کنید و به Indexing > Pages بروید. افزایش شدید تعداد URL های فهرست نشده پس از تاریخ تغییرات سایت باید شک شما را تایید کند. به پایین بروید و به گزارش چرا صفحات ایندکس نمی شوند. Google تمام مشکلات خزیدن و نمایه سازی کشف شده را در همان جا ثبت و شرح می دهد، بنابراین شناسایی و رفع مشکل نسبتاً آسان است.

چگونه رفع کنیم

اگر افت ترافیک شما جزئی است، احتمالاً باید چند هفته صبر کنید تا ببینید آیا وضعیت خود به خود حل می شود یا خیر. اما اگر افت ناگهانی و گسترده باشد، ممکن است برخی از خطاهای فنی جدی در وب سایت شما وجود داشته باشد که ممکن است نیاز به رفع فوری سئو داشته باشد. حتما بررسی کنید:

  • کدهای وضعیت HTTP: همه URL های مهم باید 200 کد را برگردانند.
  • تغییر مسیرهای 301 و 302: همه آنها خراب نیستند و به مقصد مناسب اشاره می کنند.
  • URL متعارف: URL متعارف درست در جای خود قرار دارد.
  • دستورالعمل‌های روبات‌ها: فایل robots.txt به‌روزرسانی شده است و محتوای کلیدی شما را مجاز نمی‌داند.
  • ربات های متا و تگ های noindex: این تگ ها صفحات مهم را از نمایه سازی مسدود نمی کنند.
  • محلی سازی: همه تگ های hreflang شما با نسخه های زبان مناسب مطابقت دارند.
  • پیوند داخلی: معماری سایت در Visualization واضح است و اکثر لینک های داخلی به تمام صفحات مهم منتهی می شوند.

6. بک لینک های از دست رفته

حتی پروفایل لینک های طبیعی هم ممکنه شاهد تغییرات و خسارت باشند. در طول زمان به طور طبیعی لینک سایت یا صفحات پاک شده سایت رو از دست میدید و در نتیجه اگه چند تا لینک از این ور و اونور از دست بدید نباید مشکل بزرگی بوجود بیاد. اما گاهی اوقات یکدفعه تعداد زیادی لینک از دست میدید که اثر منفی روی رتبه بندی سایتتون میذاره.
ما برای بررسی پروفایل لینکهای خودمون و مشتریهامون از  Majestic استفاده میکنیم. اگه دایرکتوری های گروهبندی شده خاموش بشن یا سایتشونو نوسازی کنند و محتواشونو درست بروز نکنند، ممکنه یکدفعه لینکهای زیادی رو از دست بدید.
اگه سایتها همچنان وجود داشته باشند میتونید باهاشون تماس بگیرید و مودبانه ازشون بخواهید لینکهاتونو نگهدارند. اما اگه کاملا سایت بسته شده باشه، میتونید روی محتواتون کار کنید و یکم تلاش کنید تا دوباره لینکهای مرتبط و طبیعی از سایتهایی در حوزه کاری خودتون بگیرید.
گاهی اوقات لینکها بخاطر تغییرات خودِ وب سایت خراب میشن. مثلا وقتی یه صفحه رو پاک میکنید و اونو ریدایرکت نمیکنید. بد نیست یه تست هم روی سایتتون اجرا کنید و خطاهای 404 رو پیدا کنید تا دیگه مطمئن بشید ریدایرکت دیگه ای وجود نداشته باشه.

همانطور که به دست آوردن لینک های جدید با کیفیت پایین می تواند به عملکرد شما در SERP ها آسیب برساند، از دست دادن بک لینک های با کیفیتی که در حال حاضر دارید نیز می تواند آسیب ببیند.
اگر به دنبال بازیابی بک لینک های از دست رفته هستید، کار منطقی این است که با مدیر وب سایت تماس بگیرید. نحوه انجام این کار به ماهیت بک لینک ها بستگی دارد. آیا با صاحب سایت ارتباطی دارید؟ اگر چنین است، ممکن است یک پیام سریع برای بازگرداندن پیوند کافی باشد. اگر با مدیر وب سایت آشنایی ندارید، ایمیل، توییتر یا لینکدین بهترین گزینه برای شماست.

شرکت طراحی سایت و سئو دارکوب

7. رفتار کاربر تغییر می کند

نمایندگان گوگل اغلب می گویند که معیارهای رفتاری آنقدر پر سر و صدا هستند که نمی توانند بر رتبه بندی تاثیر بگذارند، اما تعدادی از پتنت های جستجو و چندین آزمایش در زندگی واقعی چیز دیگری می گویند.

به طور خلاصه، اگر صفحه ای انتظارات کاربر را برآورده نکند، رفتار کاربر به آن علامت می دهد. به عنوان مثال، وقتی بازدیدکنندگان صفحه شما را تنها برای چند ثانیه مشاهده می کنند و سپس با همان پرس و جو به گوگل باز می گردند، به این معنی است که آنچه را که می خواستند کشف نکرده اند. و چنین صفحه ای حداقل برای مدت طولانی در رتبه بالا باقی نخواهد ماند.

تشخیص

اگر نزول ثابت صفحه خود را در SERP مشاهده می کنید، بررسی کنید که آیا این صفحه هدفی را که برای آن ایجاد شده است انجام می دهد یا خیر. Google Analytics از طریق تعامل کاربر، زمان صرف شده در صفحه، نرخ پرش و موارد دیگر به شما کمک می کند تا آن را درک کنید.

برای مشاهده معیارهای تعامل بر اساس صفحه فرود در Google Analytics 4، به گزارش ها > تعامل بروید و صفحات و صفحات را انتخاب کنید. شما همه URL های فهرست شده و آمار اولیه آنها مانند بازدیدها، کاربران، بازدیدهای هر کاربر و میانگین زمان تعامل را دریافت خواهید کرد. می توانید تاریخ را برای مقایسه نحوه تغییر آمار از لحظه کاهش رتبه خود تعیین کنید.
بسته به اهداف صفحات فرود خود، به افزایش نرخ پرش، کاهش نرخ تعامل، نرخ تبدیل یا هر چیز دیگری توجه کنید.

مکان دیگری برای بررسی مشکلات UX خود در گزارش تجربه صفحه کنسول جستجو است. هشدارهای مربوط به معیارهای Core Web Vitals را نشان می دهد: زمان بارگذاری کند، تغییر طرح، زمان پاسخ طولانی و موارد دیگر. اگر این عوامل شروع به شکست کنند، ممکن است صفحات شما به تدریج در رتبه بندی کاهش یابد.

8. عدم بهینه سازی برای دستگاه های تلفن همراه

موتورهای جستجو به ویژه مشتاق هستند که وب را برای موبایل دوستانه کنند. وقتی نوبت به رتبه‌بندی گوگل می‌رسد، وب‌سایت‌های سازگار با موبایل بسیار اولویت‌بندی می‌شوند، زیرا امروزه، ربات جستجوی تلفن همراه بیشتر از دسک‌تاپ در وب می‌خزد. اما نترسید، این بدان معنا نیست که سایت های دسکتاپ در رقابت سئو شرکت نمی کنند.

به عبارت ساده، دستگاه های تلفن همراه باید محتوا را به شکل کاربر پسند ارائه دهند. غیر دوستانه بودن موبایل همچنین ممکن است دلیل تغییرات ناگهانی رتبه بندی و همچنین کاهش ترافیک SEO باشد. به عنوان مثال، یکی از رقبای شما می‌توانست سایت خود را برای دستگاه‌های تلفن همراه بهینه‌سازی کند و در نتیجه در جستجوی موبایل از شما بالاتر باشد.

تشخیص

برای اینکه ببینید آیا افت رتبه سئو شما مربوط به مشکلات جستجوی موبایل است، می توانید با کمک گوگل آنالیتیکس مخاطبان خود را بر اساس دسته دستگاه بررسی کنید. می توانید آن را در برگه گزارش ها > کاربر > نمای کلی فناوری پیدا کنید. ببینید آیا مخاطبان موبایل در حال افزایش یا کاهش هستند. اگر افتی را مشاهده کردید، باید نحوه عملکرد صفحات خود را در جستجوی تلفن همراه دوباره بررسی کنید.

چگونه رفع کنیم؟

سازگاری با موبایل امروزه کمتر مطرح است، زیرا همه از اهمیت آن شنیده‌اند. اما، اگر این نکته را به نحوی از دست داده اید، حتما آن را دوباره بررسی کنید:

  • هر URL مشکل‌ساز را با یک تست سازگار با موبایل بررسی کنید تا ببینید که آیا برای موبایل مناسب است یا خیر.
  • قابلیت استفاده از موبایل را در تب Experience در Search Console بررسی کنید. اگر صفحات شما در موبایل بد به نظر می رسند، هشدار و توضیحی در مورد اینکه چه چیزی را باید بهبود دهید دریافت خواهید کرد.

9. کلمه کلیدی آدمخواری

گاهی اوقات، صفحات شروع به رقابت با یکدیگر در جستجوی ارگانیک می کنند، زیرا هر دو برای یک کلمه کلیدی بهینه شده اند. ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که هدف جستجوی صفحات مبهم باشد یا موضوعات مشابهی را پوشش دهند.

تشخیص

در «کنسول جستجو»، بزرگ‌ترین تفاوت برداشت‌ها را قبل و بعد از تاریخ حذف مقایسه کنید. به این ترتیب، می توانید به راحتی تشخیص دهید که کدام صفحات با صفحه انتخاب شده رقابت می کنند.

نتیجه

برای اینکه یک سایت خود با سئو خوب داشته باشید، باید تمام موارد بالا را رعایت کنید و سئو سایت خود را به صورت مداوم انحام دهید. الین به این منظور است که سئو یک فرایند مداوم است. برای سئو سایت خود می توانید از شرکت دارکوب کمک بگیرید. شرکت دارکوب با داشتن بیش از 20 سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات طراحی سایت حرفه ای، خدمات سئو سایت و دیجیتال مارکتینگ فعالیت دارد و می توانید با استفاده از خدمات دارکوب رتبه یک گوگل شوید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته