در سال 2024 چیزی غیر قابل اجتناب اتفاق افتاد، تعداد کاربران وب از طریق موبایل نسبت به کاربران دسکتاپ افزایش پیدا کرد. البته این یک سوپرایز نبود، چون سال قبل از آن گوگل اعلام کرده بود که تعداد جستجوها از طریق دستگاه های موبایل از هر نوع دیگر دستگاه بیشتر است. و این روزها طراحی سایت موبایل اول یا Mobile First خیلی متداول هست، اما این طراحی یعنی چی؟ پیش از این درباره ساخت سایت محتوا-اول صحبت کرده ایم.
طراحی موبایل اول اصلا بر سر اولویت دادن به عده ایی کاربر (موبایل) بر دسته دیگر (دسکتاپ) نیست. کاربران موبایل با دسکتاپ هیچ فرقی ندارند، و آن ها یکسان اند. طراحی موبایل بیشتر با تاثیر اولیه سر و کار دارد. اما تنها به این محدود نمی شود، و شما برای اینکه ارزش این نوع طراحی را درک کنید لازم است که کل فرآیند سفر و تجربه مشتری در وب سایت را در نظر بگیرید.
لیست مطالب
طراحی موبایل-اول درباره طراحی، توسعه و بازاریابی برای یک تجربه عالی کاربر در وب سایت شما است، که ابتدا این تجربه در دستگاه گوشی موبایل و سپس گسترش این تجربه به سایر دستگاه هایی است که با آن می توان به اینترنت متصل شد و محتویات صفحات وب را مشاهده کرد. این طراحی وب سایت باید به گونه ایی که باشد که وب سایت شما علاوه بر قابلیت نمایش و عملکرد مناسب در انواع دستگاه ها، بتواند تاثیر خوبی بر مشتری گذاشته و معرف کسب و کار شما باشد.
این نوع طراحی یک نوع تطبیق دادن وب سایت با تکنولوژی های جدیدتر و به تناسب تغییر رفتار کاربران است. امروز دسترسی کاربران از طریق موبایل به اینترنت آسان تر شده، در نتیجه تعداد بیشتری کاربر از این دستگاه ها برای ورود به سایت شما استفاده می کنند، پس برای از دست ندادن مشتریان و کاربران وب سایت این نوع طراحی دیگر نه یک انتخاب بلکه یک امر ضروری است. بنابراین طراحی موبایل می تواند از فرآیند تجربه کاربر از ارتباط اولیه تا تبدیل شدن وی به مشتری، و سپس تکرار این فرایند و به وجود آمدن وفاداری مشتری به برند بسیار موثر باشد.
طراحی موبایل اول معمولاً شامل سادهسازی طرحبندی و استفاده از یک طراحی واکنشگرا است تا اطمینان حاصل شود که وبسایت یا برنامه در هر اندازه صفحه نمایش خوب به نظر میرسد، کاربردی است و مهمترین اطلاعات را برجسته میکند.
از آنجایی که دستگاههای تلفن همراه به اصلیترین راه دسترسی مردم به اینترنت تبدیل شدهاند، رویکرد اول موبایل در طراحی تضمین میکند که کاربران در صفحههای کوچکتر تجربه یکپارچه و بصری داشته باشند. بهترین ارائهدهندگان خدمات فناوری اطلاعات میدانند که چگونه با موفقیت یک استراتژی طراحی مبتنی بر موبایل را اجرا کنند و به شما در حفظ مشتریان کمک کنند.
فرقی نمیکند که مسیر تخریب دلپذیر را انتخاب کنید یا از بهبود پیشرونده استفاده کنید، در اینجا نحوه اجرای طراحی اول موبایل در چندین مرحله آورده شده است:
این سوالات را در نظر بگیرید: کدام کاربران تلفن همراه را می خواهید هدف قرار دهید؟ اندروید یا iOS؟ آیا کاربران تبلت بخشی از مخاطبان شما خواهند بود؟ هنگامی که مشتریان بالقوه خود را مشخص کردید، استفاده از تلفن همراه آنها را تجزیه و تحلیل کنید – چقدر زمان صرف آنلاین می کنند؟ چه زمانی بیشتر فعال هستند؟
سپس، از خود بپرسید که این کاربران می خواهند در سایت شما چه کاری انجام دهند؟ به عنوان مثال، اگر در حال ایجاد یک طراحی وب برای یک ابران برای تلفن همراه هستید، مشتریان شما احتمالاً بیشتر دوست دارند قیمت ها، مکان و خدمات را ببینند.
از آنجایی که تلفن های همراه صفحه نمایش کوچک تری دارند، محتوای شما باید فشرده، به راحتی قابل خواندن و شلوغ نباشد. هنگامی که یک طراحی موبایل اول برای صفحه نمایش های بزرگتر مانند تبلت ها و رایانه های رومیزی ایجاد می کنید، می توانید عملکردها و اطلاعات را گسترش دهید.
طراحی شما باید بر اساس چهار اصل طراحی موبایل اول بهینه شود:
بیش از 50٪ از مصرف کنندگان اظهار داشتند که UX ضعیف آنها را از سایت شما و رقبا دور می کند. به همین دلیل است که داشتن یک وب سایت با طراحی خوب به رونق کسب و کار کمک می کند. برای اطمینان از اینکه طراحی وبسایت شما مشتریان را دور نمیکند، این بهترین شیوههای طراحی سایت ریسپانسیو را برای بهبود کیفیت وبسایت خود دنبال کنید:
طراحی های موبایل اول با تحقیق و شناسایی نقاط دردناک بازدیدکنندگان شروع می شود. یک وب سایت موبایل اول باید به بازدیدکنندگان کمک کند تا یک کار را انجام دهند یا یک مشکل را سریع و کارآمد حل کنند. تعیین کنید که چه جریانی از کاربر و سفر کاربر در وب سایت اول تلفن همراه خود پیاده سازی کنید. سناریوهای مختلف رفتار کاربر را در هر صفحه سایت در نظر بگیرید و سفر کاربر خود را بر اساس آن تنظیم کنید. برای اینکه وب سایت خود را کاربرپسندتر و شهودی کنید، در مورد تعاملات احتمالی بین یک کاربر و یک رابط وب سایت فکر کنید و نقاط دردناک کاربران خود را با موارد زیر شناسایی کنید:
محتوای وبسایت اول موبایل باید تا حد امکان مختصر و دقیق باشد. از شلوغی، درهم ریختگی و هر چیز غیر ضروری دیگری که می تواند حواس کاربر را پرت کند یا غلبه کند یا خواندن محتوا را سخت کند، خودداری کنید. وبسایتهای تلفن همراه با محدودیتهای اندازه صفحه نمایش خاص عرضه میشوند. بنابراین، محتوا را به گونه ای به مخاطبان خود ارائه دهید که سلسله مراتب بصری را با توجه به اهمیت محتوا رعایت کند. شما به راحتی تشخیص خواهید داد که کدام عناصر مهم تر هستند و باید در ابتدا قرار گیرند.
بهینه سازی محتوا عملکرد وب سایت را بهبود می بخشد و UX را تسهیل می کند. همچنین وب سایت را در دسترس تر و سازگارتر با ADA می کند.
در رابطه با محتوای اول تلفن همراه و سلسله مراتب آن، بهترین شیوه ها را دنبال کنید:
تولید محتوای بصری جذاب و معنادار می تواند سخت باشد، به خصوص اگر بازاریابی محتوا تخصص شما نباشد. اگر به کمک نیاز دارید، با آژانس های بازاریابی محتوای برتر تماس بگیرید تا محتوای استراتژیک را برای هر کانال دیجیتال و مرحله قیف تبدیل آنلاین خود ایجاد کنید.
طراحی ساده و حداقلی پاسخگوی اول موبایل، وضوح محتوا را بهبود می بخشد و توجه کاربران را بر آنچه که بیشترین اهمیت را دارد متمرکز می کند. هنگام ساختن یک وب سایت برای موبایل اول، مهمترین عناصر را حفظ کنید و بقیه را از دست بدهید. به خصوص از استفاده از عناصر مزاحم و حواس پرتی مانند پاپ آپ ها و تبلیغات خودداری کنید. وقتی به دنبال سادهسازی وبسایت اول تلفن همراه خود هستید، اقدامات زیر را در نظر بگیرید:
خطوط تمیز، رنگ های روشن و تایپوگرافی برای وب سایت های سازگار با موبایل معجزه می کنند. ترکیب این عناصر در یک دکمه فراخوان (CTA) برای اقدام قانع کننده (CTA) یک الزام برای موبایل است. از این CTAهای تأثیرگذار بصری به جای پیوندهایی استفاده کنید که ضربه زدن به آنها در صفحه نمایش تلفن همراه دشوار است. سایر عناصر گرافیکی اول تلفن همراه که UX را بهبود می بخشد و کاربران را به سمت پایین قیف فروش سوق می دهد نیز باید چشم نواز باشد. این شامل:
تحقیقات نشان می دهد که بازدیدکنندگان یک وب سایت را اگر بیش از سه ثانیه طول بکشد تا به طور کامل بارگذاری شود، ترک خواهند کرد. سرعت بارگذاری در دستگاه های تلفن همراه به همان اندازه مهم است زیرا بر رتبه بندی موتورهای جستجو و UX تأثیر می گذارد. به همین دلیل است که باید وبسایتهای موبایل اول را از عناصر غیرضروری خالی کنید.
پروتکل های بهبود سرعتی که باید دنبال کنید عبارتند از:
53.42 درصد از ترافیک وب از دستگاه های تلفن همراه است و این تعداد فقط در حال افزایش است. با اولویت دادن به طراحی موبایل اول، می توانید اطمینان حاصل کنید که وب سایت یا برنامه شما برای اکثر کاربران بهینه شده است.
با اطمینان از اینکه وب سایت یا برنامه شما در هر دستگاهی قابل دسترسی است، طراحی موبایل اول می تواند دید شما را افزایش دهد و کاربران را راحت تر شما را به صورت آنلاین پیدا کنند. طراحی وبسایتهای سازگار با موبایل احتمالاً در نتایج موتورهای جستجو رتبه بالاتری دارند که میتواند دسترسی و دید شما را بیشتر کند.
دستگاه های موبایل نسبت به کامپیوترهای رومیزی صفحه نمایش کوچکتر، اتصال به اینترنت کندتر و قدرت پردازش کمتری دارند. اولویتبندی طراحی موبایل اول شما را مجبور میکند بر روی مهمترین محتوا و عملکرد تمرکز کنید و یک طراحی سریع و آسان برای هر دستگاهی ایجاد کنید.
با سادهسازی طرحبندی و تمرکز بر مهمترین محتوا و عملکرد، میتوانید وبسایت یا برنامهای ایجاد کنید که استفاده آسانتر و شهودیتر باشد. ارائه UX بهتر دارای مزایای زیادی است که منجر به افزایش تعامل کاربر، نرخ تبدیل بهتر و رضایت بیشتر مشتری می شود.
با شروع با رویکرد اول تلفن همراه، می توانید یک طراحی اساسی بسازید که روی هر دستگاهی به خوبی کار کند. گسترش این پایه می تواند یک تجربه دسکتاپ به همان اندازه موثر ایجاد کند. در مقایسه با شروع با طراحی دسکتاپ و تلاش برای تبدیل آن به دستگاه های تلفن همراه، می توانید در زمان و هزینه خود صرفه جویی کنید.
دستگاه های تلفن همراه دارای ویژگی های داخلی مانند صفحه نمایش لمسی، دوربین، GPS و دستیارهای صوتی هستند که UX را بهبود می بخشد. با طراحی برای موبایل اول، میتوانید از این ویژگیها بهره ببرید و آنها را در طراحی خود بگنجانید تا یک UX جذابتر و تعاملیتر ایجاد کنید.
ناوبری یکپارچه برای طراحی یک UX خوب در صفحه نمایش های کوچکتر ضروری است. این می تواند به کاهش نرخ پرش و افزایش تعامل کمک کند، زیرا کاربران وقتی می توانند به راحتی در سایت یا برنامه شما پیمایش کنند، احتمال بیشتری دارد که در اطراف خود باقی بمانند. با طراحی با در نظر گرفتن ناوبری آسان، می توانید وب سایت یا برنامه ای بسازید که استفاده از آن بصری و آسان باشد، حتی برای کاربران جدید.
طراحی وب ریسپانسیو، تطبیق وب سایت های دسکتاپ با صفحه نمایش تلفن همراه است. از دسکتاپ شروع می شود و به صفحه نمایش های کوچکتر کاهش می یابد. محتوا، پیمایش و چیدمان کاهش مییابد تا با صفحهنمایش موبایل سازگار شود، اما برای وبسایتهای دسکتاپ «کلاسیک» مناسب میماند.
طراحی موبایل اول بیشتر شبیه طراحی یک اپلیکیشن موبایل و تنظیم چیدمان برای دستگاه های دسکتاپ است و در عین حال ویژگی های یک UX عالی مانند سرعت دانلود سریع و محتوای ساده برای جذب مخاطب را حفظ می کند. با همکاری با یک شرکت معتبر توسعه اپلیکیشن موبایل، می توانید اطمینان حاصل کنید که طراحی شما برای دستگاه های تلفن همراه بهینه شده است و تجربه کاربری استثنایی را ارائه می دهد.
آژانس طراحی وب ریسپانسیو دارکوب میداند که طراحی واکنشگرا به محتوای وبسایت کمک میکند تا بهطور خودکار و بهگونهای که خواندن آن را برای کاربران راحت میکند، با صفحه نمایش دستگاههای مختلف متناسب شود. روش موبایل اول ابتدا نیازهای کاربران تلفن همراه را در نظر می گیرد، از انتهای تلفن همراه محدودتر ناشی می شود و در جهت گسترش ویژگی ها برای دسکتاپ کار می کند.
همانطور که در بالا گفته شد این نوع طراحی اصلا درباره دسته بندی یا اولویت دادن به کاربران موبایل نیست. کاربران موبایل یا کاربران دسکتاپ و لپ تاپ تفاوتی ندارند، آنها همان کاربران هستند، تنها موقعیت و نیاز آن ها به نسبت تغییر کرده است.
تحقیقات نشان می دهد که کاربران، امروز برای دسترسی به شبکه های اجتماعی، چک کردن ایمیل و جستجوی های اینترنتی از دستگاه های موبایلشان بیشتر استفاده می کنند. این ها همان افرادی هستند که ممکن است ساعتی بعد در محل کار خود یا در خانه با لپ تاپ یا کامپیوتر دستکتاپ خود به وب سایت شما متصل شوند. اما روند این را نشان می دهد معمولا این کاربران موبایل هستند که به کاربر دسکتاپ نیز تبدیل می شوند نه برعکس.
حتما شما به مفهموم تاثیر اولیه یا نگاه اول و ارتباط اول آشنا هستید. تاثیر اولیه معمولا تا مدت ها باقی می ماند و به این راحتی ها تغییر نمی کند. اگر شما از یک شخص در نگاه اول خوشتان نیاید، شاید در موارد محدودی نظر شما بعدا درباره وی تغییر کند. درباره طراحی سایت هم همینطور است. اگر در تجربه اولیه کاربر، به عنوان کاربری که اولین بار از طریق دستگاه موبایل به وب سایت شما متصل شده باشد، این تاثیر مثبت نباشد، احتمال دارد که آن کاربر کلا از وب سایت و محتوای وب سایت شما بی خیال شده سراغ وب سایت دیگری برود. و مثل همیشه ترمیم یک ارتباط از نگهداری آن دشوار تر است.
البته این صحیح است که برخی از وب سایت های سازمانی کاربر دسکتاپ بیشتری دارند، اما این آمار در حال تغییر است و دلیل بر این نیست که طراحی موبایل را نادیده بگیریم. دستگاه های موبایل به علت دسترسی در همه جا، در زمان که کاربران در حال جا به جا شدن هستند مورد استفاده قرار می گیرند، از این نظر دسکتاپ نمی تواند با موبایل رقابت کند، و ما همیشه کاربر موبایل را خواهیم داشت.
در سال 2017 گری ایلیز از گوگل تایید که کرد که دستگاه های موبایل بزرگترین محرک این سال هستند. در ادامه عبارتی از میان مطالب منتشر شده توسط گوگل انتخاب کردم که از اهمیت بهینه سازی وب برای موبایل اول می گوید:
بسیار ساده و مشخص است، اگر وب سایت شما با موبایل سازگار نباشد و یا سرعت آن پایین باشد، دستتان به مشتری نمی رسد.
آخر خط طراحی وب سایت دسکتاپ-اول همین فهرست شدن وب سایت های موبایل است. شکل گیری این اندیشه که چون جستجو با دستگاه موبایل انجام می شود، پس طراحی نیز باید برای موبایل باشد. اما هنوز درباره رتبه بندی، گوگل از نسخه دسکتاپ استفاده می کند.
اما وقتی فهرست موبایل شکل بگیرد، محتوا، لینک ها، سرعت، تجربه کاربر و غیره برای موبایل فاکتورهای اصلی رتبه بندی خواهند بود. دسکتاپ نیز در رتبه بندی باقی خواهد ماند اما در اولویت دوم. (ترافیکی که در حال حاضر از سمت دستگاه های موبایل است به علت بالا بودن آن به طور غیر مستقیم به عنوان یک از فاکتورهای رتبه بندی برای رتبه وب سایت تاثیر دارد.)
مزیت دیگر رویکرد موبایل اول این است که پیش از آنکه این رویکرد حالات اضطراری و اجباری برای خود بگیرد شما با استفاده از این روش از رقیبان خود پیشی می گیرید.
هدف ما از این رویکرد ارائه محتوا برای صورت سازگار با دستگاه موبایل است، که برای این رویکرد سه کار انجام می گیرد:
طراحی Responsive از طرف گوگل به عنوان راهی برای پاسخ به نیاز کاربران موبایل در طراحی وب سایت پیشنهاد شده است. این نوع طراحی مدت هاست که وجود دارد و مطلبی جدید نیست، اما وب سایت هایی وجود دارند که علیرغم Responsive بودن تجربه کاربری خوبی برای موبایل ندارند. در واقع می توان گفت که این طراحی Responsive بخشی از طراحی موبایل است.
طراحی واکنش گرا یکی از راه حل ها برای سرویس دهی به کاربران موبایل است، این نوع طراحی فواید خاص خود را دارد:
با افزایش کاربران موبایل دیگر جای شکی برای این نمی ماند که اگر می خواهید کاربران خود را حفظ کنید و کاربران جدیدی بدست آورید باید این نوع طراحی را در کنار طراحی محتوا اول در نظر داشته باشید. هنوز وب سایت های طراحی شده برای موبایل به طور مستقیم با این المان در فهرست گوگل رتبه بندی نمی شوند و نسخه دسکتاپ اهمیت خود را دارد (اگر وب سایت دارای دو ورژن موبایل و دسکتاپ است، و از طراحی Responsive استفاده نمی کند)، اما جلب رضایت کاربر شما می توانید از طریق ترافیک بیشتر و زمان صرف شده بیشتر توسط کاربر در وب سایت خود روی سئوی وب سایت خود کار کنید.