طراحی سایت محتوا اول

نوشته شده توسط مهندس کلانتری

داشتن یک وب سایت قدرتمند و یک رابط کاربری فوق العاده، بسیار مهم است. نه تنها برای تجربه بازدیدکنندگان شما، بلکه همچنین برای اهداف سئو. در واقع بدون محتوای درست، تمام برنامه و طرح های توسعه داده شده به ضایعات تبدیل می شود.

شما می خواهید داستانی را از طریق وب سایتی که ساخته اید، تعریف کنید. اما چگونه می توان یک داستان را از طریق طراحی ها مختلف بیان کرد، وقتی حتی محتوی یا معنی پیام داستان را نمی دانید؟

وقتی می خواهید به طراحی وب سایت فکر کنید، تصور کنید که با یک شخص کاملا غریبه قرار دارید. مثل یک فیلم سینمایی: محتوای وب همان کلماتی هستند که توسط بازیگر بیان می شود، تنظیمات و عملگرهای وب همانند صحنه پردازی. تصور کنید جورج کلونی درحالی که داره از یک قاتل روانی فرار می کنه و در زیر زمین خونه مادربزرگش قایم می شه کلماتی با مضمون عاشقانه بیان می کنه! شما حتما گیج و عصبانی می شوید و می گویید چی داره می گه! اصلا چه ربطی داره! این هم شد فیلم!

اختلاف بین طراحی و محتوای شما می تواند منجر به سردرگمی و ناامیدی در میان بازدیدکنندگان شما شود. به همین دلیل محتوا باید بالاترین اهمیت را در فرآیند توسعه وب سایت شما داشته باشد. بدون این کلمات یا محتوای ارائه شده ی شما، قادر نخواهید بود به طور موثر یک وب سایت ایجاد کنید.

بد نیست رویکرد محتوا-اول را امتحانی کنید، اگر تا بحال به اون توجه نداشتید. شما ممکن است از بهبودهایی که به روند کار شما وارد می شود، شگفت زده شوید. باید دستورالعمل هایی برای این رویکرد داشته باشید تا طراحی و توسعه شما آسان و کارا باشد تا آخر کاربران وب سایت شما خوشحال و راضی شوند.

 

مزایا و معایب طراحی محتوا-اول

در ابتدا، شما ممکن است تمایل داشته باشید دوباره فرآیند توسعه خود را تغییر دهید در حالیکه به نظر می رسد در حال حاضر همه چیز درست کار می کند. اما اگر سعی نکنید با اهمیت ترین چیز را (محتوا) جلوتر از همه قرار دهید، چگونه می توانید مطمئن باشید که روند شما کاملا بهینه شده است؟

بیایید مزایا و معایب یک فرآیند توسعه محتوا-اول را در نظر بگیرید:

مزایای طراحی محتوا-اول

راهبرد واضح تر

این خوب است اگر شما در طراحی تان احساس کنید که خلاقیت تان می بایست اصولی و محدود باشد. شما در محل، نیاز به یک ساختار پایدار و یک داستان دارید که در هنگام ساخت یک وب سایت بتوانید از آن پیروی کنید. با طراحی بر اساس محتوا، دیگر نیازی به تغییر طراحی برای تناسب با محتوایی که به طور چشمگیری متناقض یا مخالف طراحی است ندارید.

 

محتوای با کیفیت بالاتر

با طراحی محتوا-اول، دیگر نباید از کاربر، نویسنده (یا مشتری) بخواهید که محتوا را کاهش یا تغییر دهد، تنها برای آنکه آنچه نوشته شده، متناسب با طراحی نبوده است. و با طراحی خلاقانه پیام سایت شما در حالت اولیه و در نظر گرفته شده خود حفظ می شود.

 

ثبات بیشتر

هنگامی که هر قطعه به طور جداگانه از یکدیگر ساخته شده است، در اجماع بخش گمشده ای وجود دارد. محتوا کاهش می یابد، طرح ها در آخرین لحظه تغییر می کنند، یا داستان به طور متناقض گفته می شود. محتوا و طراحی باید به طور یکپارچه با یکدیگر همکاری کنند و این تنها زمانی اتفاق می افتد که محتویات اهمیت و جایگاه اصلی را داشته باشد.

 

بهبود بهره وری

در توسعه وب با رویکرد طراحی-اول، نه تنها این روش منجر به درگیری میان داستان ها (محتوا و طراحی) در سایت می شود. همچنین منجر به درگیری بین اعضای تیم های سازندگان محتوا و طراحان بر سر تفسیر دیدگاه ها می شود. به جای صرف وقت و استدلال در مورد نظر های هر طرف، شما می توانید با مشارکت منطقی در توسعه سناریوی سایت کارآیی بیشتری داشته باشید.

 

فرایند ساده

فرآیندی که دنبال می کنید ممکن است کارآمد و موثر به نظر برسد، اما اگر شما سایتهای خود را در اطراف محتوا ایجاد نکنید، احتمالا شما با دامنه نا مشخص پروژه و زمانبندی غیر قابل پیش بینی مواجه خواهید شد. شما شگفت زده می شوید اگر که ابتدا با ارائه محتوا فرآیند توسعه وب را ساده سازی کنید.

 

سود بیشتر

آیا می توانید حدس بزنید شرکت های طراح و توسعه دهنده گان وب از کدام جانب بیشترین پول را از دست می دهند؟ آیا بنظر شما جواب مشتریان نیست؟ مشتریان دوست ندارند بدانند که یک پروژه چطور نوشته می شود. مشتریان فکر نمی کنند که مدام به اشتباه درخواست تغییر طرحی ایی را می دهند که به خوبی پیام وب سایت را ارائه می دهد. حتی مشتری ها شکایت می کنند که چرا طراحی انقدر طول می کشد در حالی که خود مدام درخواست تغییر طرح را مطرح کرده اند. اگر شما طراحی محتوا-اول را مد نظر داشته باشید، زمان و هزینه زیادی را در طول توسعه پروژه (با تمرکز بهتر) صرفه جویی می کنید.

 

مضرات طراحی محتوا-اول

بازسازی فرایند

تغییر از طراحی-اول به محتوا-اول بدون شک منجر به تغییر بزرگی در رویکرد شما به هر پروژه خواهد شد. این موضوع نه تنها بر زمان و هزینه صرف شده برای بازسازی تاثیر خواهد گذاشت، بلکه بر اعضای تیم و همچنین مشتریان تاثیر می گذارد، که نیاز به آموزش مجدد دارند، تا تیم خود را با تغییرات تطبیق دهند.

هزینه های اضافی

اگر در حال حاضر منبع قابل اعتمادی برای ایجاد محتوای خوب ندارید، باید یکی پیدا کنید. همه تولیدکنندگان محتوا گران نیستند، اما ممکن است برای پیدا کردن کسی که مایل است برای حداقل حقوق کار کند، جستجوی بیشتری لازم باشد.

صبر بیشتر

اگر وب سایت شما برای ارائه محتوا به مشتریان متکی باشد، ممکن است احساس نا امیدی کنید زیرا برخی از مشتریان شما را در انتظار نگه می دارند. این به این معنی است که شما باید یا پروژه خود را به حالت تعلیق درآورید یا باید با ایجاد «محتوای نگهدارنده» در عین حال بتوانید طراحی و توسعه را انجام دهید.

آخر خط: طراحی محتوا-اول نیاز به برخی تنظیمات و تطبیق خواهد داشت، اما در آخر مشتریان شما شادتر، و در طول توسعه تجدیدنظرهای کمتر و حاشیه سود بیشتر خواهد بود و این رویکرد ارزشش را دارد.

 

چگونگی اجرای فرآیند محتوا-اول

اگر شما می خواهید فرآیند و هزینه های خود را تحت کنترل داشته باشید، و همه چیز منطقی و روان باشد، ابتدا قلب وب سایت خود را ایجاد کنید و سپس اجازه دهید طراحی خلاقانه در اطراف آن به پرواز در آید.

آیا می خواهید یک رویکرد محتوا-اول را پیاده سازی کنید بدون اینکه کل کسب و کار شما دچار بی نظمی شود؟ در اینجا یک چک لیست توسعه وب است که شما را قادر می سازد تا تمرکز خود را تغییر داده و انتقال را به صورت صحیح انجام دهید. شما متوجه خواهید شد که تمام کارهایی که در طراحی وب انجام می دهید، اینجاست، فقط سازماندهی مجدد می شود.

 

مرحله 1: آماده سازی

  • اول و مهمتر از همه، صاحبان وب سایت و شرکت طراح در مورد استراتژی با هم صحبت کنند. سپس نکات مربوطه را با افرادی دیگری که درگیر پروژه هستند بحث کنید.
  • اگر مشتری یک راهنما برای سبک کار خود ندارد، لازم است یکی توسط یکی از طرفین ایجاد شود.
  • سایت کنونی را بررسی کنید و ارزیابی کنید که نقطه شروع یا مرجع شما برای کار کردن کجاست.
  • مشخص کنید کدام قسمت از “محتوا” باید بر اساس سفر مشتری از طریق نقشه سایت ایجاد شود.
  • ایجاد برگه مشخصات هر صفحه وب سایت و یک توضیح کلی برای هر صفحه.
  • ایجاد جدول زمانی پروژه، با اولویت ایجاد محتوا.

توجه: برای وب سایت های بزرگ، ممکن است بخواهید ابتدا ساخت صفحه اصلی انجام شود. به این ترتیب شما به طور غیرمستقیم کل محصول را در سایت منتظر نگه نمی دارید. اطمینان حاصل کنید که این نکته را در مرحله برنامه ریزی و تهیه فرآیند در نظر داشته باشید.

 

مرحله 2: ایجاد محتوا

  • گرد هم آوردن نویسنده، ویرایشگر، سئو، برگه جزییات، راهنمای سبک، وب سایت کنونی، و هر گونه مواد مرجع دیگر. یاد آوری مأموریت و اهداف سایت به افراد.
  • نوشتن محتوا از جمله تگ های سربرگ، متادیتا، محتوای نوار کناری و موارد دیگر.
  • نوشتن محتوای QA و مطمئن شوید که در آن را به سوالات بازدید کنندگان به درستی پاسخ دهید.
  • همچنین اطمینان حاصل کنید که محتوا با صفحات تلفن همراه سازگاری دارد. در حالی که یک وب سایت به خوبی نوشته شده و عالی به نظر می رسد، باید به فضای کمتر در موبایل توجه شود و محتوا می بایست کوتاه و برای انواع سیستم ها مناسب باشد.
  • محتوای را با مشتری بررسی کنید و قبل از ادامه مشتری تایید بگیرید. بازنویسی مطالب زمان می برد، شما باید اطمینان حاصل کنید که در آینده صاحب سایت مشکلی با محتوا نداشته باشد، که دوباره کاری شود.

نکته: اگر شما در مورد تعویق در کار بخاطر ایجاد یا بازنویسی مجدد مطالب در زمان بندی نگران هستید، در هنگام طراحی، از پرکننده های فضا استفاده کنید. این بدان معنا نیست که شما باید از Lorem Ipsum استفاده کنید. شما نیاز به چیزی شبیه به محتوای نهایی دارید. مثلا می توانید از پیش نویس های خود یا از مطلب سایت رقیب به طور موقت استفاده کنید.

 

مرحله 3: طراحی و توسعه

  • سایت خود را در اطراف محتوا طراحی کنید. از طرح های اولیه پروژه و همچنین Best Practice ها به عنوان راهنما استفاده کنید. این می تواند شامل موارد زیر باشد:
  • ترجیحات طراحی مشتری
  • استفاده استراتژیک از فضای سفید برای برجسته کردن محتوا
  • انتخاب عناصر طراحی که با محتوا و داستان سایت مطابقت دارند مانند:
    • رنگ
    • تصاویر
    • تایپوگرافی
  • استفاده از Content Breaks برای قالب بندی صفحات و خوانایی محتوا
  • توسعه تجربه مشتری از طریق استقرار استراتژیک CTAs و طراحی Responsive
  • توجه به هماهنگ و سازگار بودن QA، طراحی و محتوا در رابطه با یکدیگر برای راحتی بیشتر کاربر.
  • مرور کردن محتوای سایت و طراحی با مشتری.
  • ادامه طراحی و توسعه پس از تایید مشتری با استفاده از فرآیند معمول توسعه.

 

محتوا، طراحی و مرحله توسعه همه به هم مرتبط هستند، اما این بدان معنا نیست که آنها می توانند در هر ترتیبی که راحت است مطرح شوند. اگر ما به دنبال ساختن یک وب سایت منطقی هستیم، اول باید محتوا مطرح باشد. با استراتژی بهتر و تمرکز بر ایجاد یک داستان مستمر در سراسر سایت خود می توانید از رویکرد محتوا-اول در فرایند توسعه سایت استفاده کنید و در زمانی کوتاه فواید آن را برداشت کنید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته