در ساخت مسیریابی وب سایت، این اشتباهات را نکنید

نوشته شده توسط طراح سایت مهندس زنگی

تأثیر مسیریابی سایت در شکست یا موفقیت یک سایت از هر چیز دیگه ای بیشتره. چون هم میتونه روی ترافیک سایت اثر بذاره و هم روی رتبه بندی موتور جستجو. مسیریابی روی نرخ تبدیل کاربر به مشتری و کاربرپسند بودن وب سایت هم تأثیر داره. در اصل هر چیز مهمی در ارتباط با وب سایت یه جورایی به مسیریابی سایت ربط داره، از تماس با شرکت گرفته تا URLها. تو این مقاله نگاهی میندازیم به اشتباهات رایج و متدوالی که در مسیریابی سایتها انجام میشه.

اشتباهات رایج در ساخت مسیریابی

سبک غیراستاندارد

بازدیدکننده ها انتظار دارن یه مسیریابی (فهرست) افقی در قسمت بالای سایت یا یه مسیریابی عمودی در پایین سمت راست سایت ببینن. اگه شما هم مسیریابی سایتتونو در این قسمتهای استاندارد قرار بدید کار با سایتتون راحتتر میشه و این یعنی نرخ خروج کمتر، بازدید صفحات بیشتر و نرخ تبدیل به مشتری بالاتر.
اگه مقالات قبلی دارکوب رو خونده باشید و یا آدم خلاقی باشید حتما با خودتون بگید همیشه برای موفقیت در بازاریابی حرف از متفاوت بودن و خاص بودن سایت زده میشه، درسته … اما بعضی چیزها قراردادهای نانوشته ای هستند که اگه توشون تغییر ایجاد کنید کار کردن با سایت مشکل میشه، مثل محل قرار گرفتن مسیریابی. خلاقیت رو بذارید برای جاهای دیگه. هدف شما اینه که مردم بتونن محتواتونو پیدا کنند، پس مجبورشون نکنید برای این کار کل سایت رو بگردند.

استفاده از برچسب های کلی

مسیریابی باید توصیفی باشه. برای برچسب گذاری دکمه ها از کلمات کلی مثل “محصولات” یا “خدمات” بپرهیزید. این کلمات اطلاعات خاصی به کاربر نمیدن و با کاربر نمیتونن ارتباط برقرار کنند. مثلا وقتی ما میگیم “چی کار کنیم” معلوم نیست باید چی کار کنیم. همینطور وقتی میگید “محصولات” معلوم نیست دقیقا چی. در این حالت کاربر مجبوره روی محصولات کلیک کنه تا تازه ببینه قراره با چی مواجه بشه. اما وقتی به جای این کلمه، از عنوان دقیق تری استفاده کنید، کاربر میتونه درست تصمیم بگیره که میخواد کلیک بکنه یا نه. در این صورت نرخ خروج از سایتتون هم کمتر میشه.
وقتی مسیریابی خدمات یا محصولات اصلی سایت رو نشون میده، سایت میتونه با کاربرها ارتباط برقرار کنه.
مسیریابی اتفاقا فرصت خوبی رو بوجود میاره که بتونید به موتورهای جستجو موضوع اصلی سایتتونو معرفی کنید. چون مخاطب شما که هیچ وقت عبارت “محصولات” یا “خدمات” رو گوگل نمیکنه. پس مطمئن باشید این عبارتها کمکی به رتبه سایت نمی کنند. برچسب هایی که انتخاب میکنید باید در اصل همون کلیدواژه های اصلی سایتتون باشند.
نکته: مسیریابی کل سایت و ساختار سایت باید با توجه به موتورهای جستجو و فاکتورهای رتبه گیری برنامه ریزی بشه.

فهرستهای آبشاری

فهرستهای آبشاری یا drop down به دو دلیل مناسب نیستند: اول اینکه بسته به نحوه برنامه نویسیشون ممکنه خزیدن اونها برای موتورهای جستجو سخت باشه. اما دلیل دوم از این هم مهمتره…
طبق بررسی هایی که انجام شده، استفاده از فهرستهای drop down برای کاربرها مشکله و کارایی پایین دارند. چون چشم انسان (کاربر) خیلی سریعتر از سرعت باز شدن فهرست میتونه حرکت کنه. بنابراین وقتی ماوس رو به سمت یکی از گزینه های فهرست حرکت میدیم، قبلش تصمیم گرفتیم روش کلیک کنیم و وقتی ماوس به فهرست میرسه، فهرست باز میشه و ما با گزینه های بیشتری روبرو میشیم. در این لحظه ذهن ما به عنوان کاربر در هم میشکنه.
از اون مهمتر این که، فهرست های آبشاری باعث میشن کاربرها از صفحات سطح بالاتر غافل بمونن. اگه فهرست های سایت شما هم آبشاری اند، حتما اگه برید به قسمت وضعیت سایت، میبینید که براتون نوشته: بازدید کم در صفحات بالا.
استثنا: مگامنوها که فهرستهایی بزرگ اند و کل گزینه ها با یک کلیک در اونها قابل مشاهده است، در تست های کارایی سربلند بیرون اومده اند. اگه سایت بزرگی دارند که بخشهای زیادی داره، با استفاده از مگامنو میتونید کارایی سایتتونو تقویت کنید.

استفاده از گزینه های بیش از حد زیاد در مسیریابی سایت

حتما شما هم دیدید که بعضی از سایتها روی صفحه اصلیشون صد تا لینک گذاشته اند. این وضعیت افتضاحه. حتی 8 تا گزینه هم برای صفحه اصلی سایت زیادیه. چون حافظه کوتاه مدت انسان فقط میتونه تا 7 مورد رو به خاطر بسپره.
هر چی تعداد گزینه های فهرست کمتر باشه، احتمال اینکه چشم از گزینه های مهم غافل بمونه کمتر میشه. هر یک گزینه ای که از فهرستتون پاک میکنید، باعث میشه بقیه گزینه ها مهمتر جلوه کنند. خودتونو به چالش بکشید و گزینه های مسیریابتونو به 5 مورد برسونید.
نکته: این قانون نه فقط برای مسیریابی، بلکه برای بقیه قسمتهای صفحه هم صدق میکنه. هر عنصر بصری که از صفحه حذف میشه باعث میشه بقیه عناصر روی صفحه مهمتر بشن. میتونید با گوشه گیر کردن بعضی عناصر، بر اهمیت و جلوه گری عناصر دیگه اضافه کنید.
مختصر بودن مسیریابی برای سئو هم مهمه. چون قطعا تعداد لینکهایی که به صفحه اصلی سایتتون وارد میشن بیشتر از صفحات داخلی سایته و این باعث میشه اقتدار صفحه اصلی پیش موتورهای جستجو بیشتر باشه. در سئو به این اقتدار، عصاره لینک گفته میشه که قبلا در مقاله رتبه گوگل چیست در موردش حرف زدیم. عصاره لینک از صفحه اصلی سایت به سمت صفحات عمقی تر در سراسر مسیریابی جاری میشه.
وقتی لینک های مسیریابی بیش از حد باشن، اقتدار و اعتماد کمتری به سمت صفحات داخلی تر جاری میشه. هر چی مسیریابی سایتتون مختصرتر و کوتاهتر باشه، اقتدار به سمت صفحات داخلی جریان پیدا میکنه و احتمال اینکه بتونن رتبه بگیرن بیشتر میشه.
برای محاسبه کل تعداد گزینه های قابل کلیک صفحه اصلی سایتتون از محاسبه گر عصاره لینک استفاده کنید. عصاره لینک سایت آمازون با اینکه از همه سایتهای ما بزرگتره، حدود 100 هست.

ترتیب اشتباه

ترتیب قرار گرفتن گزینه ها در هر فهرستی میتونه خیلی مؤثر باشه. تو مسیریابی سایت هم همینطوره. از نظر روانشناسی، به یادآوری و توجه انسان به چیزهایی که در ابتدا و انتهای هر چیزی قرار میگیرند بیشتره. به این قانون “اثر قرارگیری سریالی” میگن.
پس گزینه های مهم رو در ابتدای مسیریابی و کم اهمیت ترین ها رو در وسطش قرار بدید. گزینه “تماس با ما” باید آخرین گزینه فهرست باشه، تو فهرست افقی بذاریدش در پایین ترین محل آخرین گزینه سمت چپ.

به جای دکمه از لینک های نوشتاری استفاده کنید

قبلا در طراحی وب از دکمه استفاده میشد اما الآن به دلایلی که در ادامه براتون توضیح میدم، از لینکهای نوشتاری استفاده میکنند. اگه شما هم جزء اون دسته ای هستید که هنوز دکمه رو به لینک ترجیح میدن، پیشنهاد میکنم حتما دلایل ما رو بخونید و یک بار دیگه تصمیم بگیرید:

  • دکمه ها برای سرچ هماهنگی خوبی ندارند، چون متنی که روی دکمه نوشته میشه برای موتورهای جستجو خوانا نیست.
  • بروزرسانی دکمه سختتر از لینکه و هر بروزرسانی نیاز به فتوشاپ و یه عکس جدید داره.
  • دکمه ها کندتر از لینکها لود میشن و همین مسئله باعث میشه بالاخص برای کاربرهای تلفن های همراه مناسب نباشند.
  • دسترسی به دکمه ها برای افرادی که مشکلات بینایی دارند کمتره.
  • به لطف ابزاری مثل typekit، حتی اگه بخواهید از فونتهای غیراستاندارد استفاده کنید هم دیگه استفاده از دکمه ضرورتی نداره.

مثالهایی از مسیریابی مناسب

حالا که اشتباهات مسیریابی رو براتون توضیح دادم، اجازه بدید چند تا مثال از مسیریابی خوب رو هم نشونتون بدم تا ایده بگیرید.
Digikala.com
این فروشگاه اینترنتی از یه مگامنو استفاده کرده با برچسبهای دقیق و توصیفی. محل قرارگیری مسیریابی در بالای سایت به صورت افقی و برچسبها دقیق و توصیفی اند. به عنوان گزینه های مسیریابی دقت کنید. هیچ کدوم از عبارتها کلی نیستند و چون از مگامنو استفاده شده، حرکت چشم راحت و و سرعتش متناسب با سرعت باز شدن فهرسته.
kmu.ac.ir
منو در اینجا هم به صورت افقی و بالای سایت قرار گرفته. ترتیب قرار گیری برچسبها با توجه به اهمیته و در اول و آخر عناوین مهمتر هستند. تماس با ما در آخرین جایگاه سمت چپ واقع شده. این وب سایت هم مثل وب سایت قبلی تمام عناوین رو دسته بندی کرده و زیر هر دسته دوباره برچسبهای جزئی تری دیده میشه. خوبی این کار اینه که کاربرها اکثرا وقتی وارد سایت میشن یه دسته کلی تو ذهنشونه و به این ترتیب میتونن کم کم ذهنشونو مرتب کنن و چیزی که میخوان رو پیدا کنن.
ipgbook.com
این وب سایت با انتخاب دو رنگ متفاوت برای مسیریابیش، بین گزینه های مهمتر و فرعی تر تفاوت ایجاد کرده. مسیریابی با طوری باشه که با مشاهده اون بشه به فعالیتهای شرکت پی برد. گزینه ها موردی و تک کلمه ای باشند بهتره.
نکته: مگامنوهای سازگار با تبلت یه علامت ضربدر در گوشه دارند که کاربرهای تبلت میتونن با کلیک روی اون، مسیریابی رو ببندند. در غیر اینصورت چون ماوس در اختیار ندارند نمیتونن از فهرست خارج بشن و محتوا رو ببینن.

نتیجه

اشتباه در مسیریابی وب سایت میتونه براتون گرون تموم بشه اما خوشبختانه قابل پیشگیری اند. یه اشتباه میتونه هم روی رتبه جستجوی سایت اثر بذاره و هم روی کاربرپسند بودنش. برچسب ها توصیفی باشند، تعداد گزینه ها محدود به هفت تا باشه، چیزهای مهمتر رو در ابتدا بذارید، از فهرست های آبشاری استفاده نکنید و کلا از روشهایی که تو این مقاله آموزش داده شد پیروی کنید. بعد از انجام این کارها، تغییرات رو در آنالتیکس وب سایتتون ببینید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته