مقایسه طراحی سایت با پایتون، PHP و وردپرس

نوشته شده توسط اسماعیل طاهری منش
مقایسه طراحی سایت با پایتون، PHP و وردپرس

داشتن یک وب سایت در فضای آنلاین، برای کسب و کارها به خصوص کسب و کارهای کوچک که محصولات و خدماتی را ارائه می دهند، یک امر ضروری است. اگر می خواهید مشتریان زیادی داشته باشید، اطلاعات گسترده ‌ای را به کاربران خود بدهید، اعتبار کسب کنید، خدمات مشتریان را بهبود ببخشید، همیشه در دسترس باشید، در زمان صرفه جویی کنید، رقبای خود را به سادگی شکست دهید، قطعاً ایجاد وب سایت اهمیت بسیار بالایی دارد. با توجه به مزیت های یک وب سایت، ساخت سایت شرکتی یا هر وب سایت دیگری، از روش ‌های مختلف امکانپذیر است. در ادامه طراحی وب سایت با وردپرس، پایتون وPHP  را به طور کامل توضیح خواهیم داد.

طراحی وب با وردپرس

طراحی سایت می تواند یک عمل سخت به نظر بیاید، به خصوص زمانی که اطلاعات زیادی در این زمینه نداشته باشید. اما ساخت وب سایت با وردپرس بسیار آسان است و جای نگرانی ندارد. تمام سنین در هر سطح از مهارت، بدون کد نویسی می توانند از این طریق یک سایت حرفه ‌ای ایجاد کنند. در حال حاضر وردپرس به عنوان محبوب ‌ترین پلتفرم در دنیا شناخته می شود که بیش از 40 درصد وب سایت ‌ها به این ترتیب ایجاد شده ‌اند. رایگان و متن باز است و بیش از هزار طرح و افزونه از پیش ساخته شده برای وب سایت دارد. بهتر است طراحی سایت کوچک را آغاز کنید و به مراتب ویژگی ‌های بیشتری را به آن اضافه کنید. در ادامه مراحل طراحی وب با وردپرس را بیشتر توضیح خواهیم داد.

انتخاب نام دامنه

برای ایجاد سایت وردپرس به دو گزینه، نام دامنه و میزبانی وردپرس نیاز است. نام دامنه، نام وب سایت شما است و میزبانی وردپرس، جایی است که فایل ‌های وب سایت شما ذخیره می شوند. نام دامنه چیزی است که کاربران در مرورگرهای خود تایپ می کنند تا به وب سایت شما دسترسی پیدا کنند. انتخاب نام دامنه بهتر است ساده و کوتاه باشد، از نوشتن اعداد و کلماتی که املای آنها سخت است باید خودداری کنید، از علائم اضافه همچون خط تیره نیز در نام دامنه استفاده نکنید، دامنه باید به راحتی برای کاربر قابل یادآوری باشد و تلفظ و املای آسانی داشته باشد. برای پسوند بهتر است دات کام را انتخاب کنید تا دسترسی بیشتری ایجاد شود. دقت داشته باشید بیش از 500 افزونه دامنه وجود دارد که شما باید متناسب با کسب و کار و موضوع وب سایت، پسوند دامنه را انتخاب کنید.

انتخاب میزبانی

همه وب سایت ‌هایی که در اینترنت وجود دارند، برای ذخیره فایل‌ ها به یک میزبان وب نیاز دارند. برای وب سایت وردپرس انتخاب یک سرور میزبانی خوب کمک می کند تا وب سایت شما برای کاربران قابل دسترسی باشد. تمام اطلاعات مربوط به وب سایت شما در سرور ارائه دهنده هاست ذخیره می شود، بنابراین سعی کنید ارائه دهنده میزبانی را انتخاب کنید که متناسب با خواسته های شما خدمات مناسبی ارائه می دهد.

انتخاب قالب

انتخاب قالب

پس از اینکه دامنه را مشخص کردید، ارائه دهنده سرویس میزبانی وردپرس را نصب می کند. برای ورود به سایت و مشاهده داشبورد می توانید با انتخاب گزینه ویرایش سایت، به سایت ورود پیدا کرده و مراحل را ادامه دهید. قالب یا تم وردپرس، حالت ظاهری و بصری وب سایت را تشکیل می دهد. قالب ‌های وردپرس که به صورت حرفه ‌ای طراحی شده ‌اند، با نصب بر روی وب سایت می توانند ظاهر وب سایت شما را به طور کلی تغییر دهند. معمولا وب سایت‌ هایی که ایجاد می شوند یک موضوع خاص را دنبال می کنند و انتخاب قالب مرتبط اهمیت بالایی دارد.

بیش از هزار قالب وردپرس به صورت رایگان یا پولی وجود دارد که می توانید آنها را برای وب سایت خود انتخاب کنید. برای انتخاب قالب می توانید از فیلترهای مختلف از جمله محبوب‌ ترین، جدیدترین و سایر ویژگی ‌ها استفاده کنید. توصیه می شود به جای قالب‌ های رایگان از قالب ‌های پرمیوم استفاده کنید تا در طولانی مدت طراحی وب سایت برای شما آسان ‌تر شود. با ورود به پنل مدیریت وردپرس، با کلیک بر روی نمایش قالب، قالب مورد نظر را انتخاب و با انتخاب افزودن قالب جدید، آن را بارگذاری کنید.

بررسی تنظیمات

یکی از مهم‌ ترین مزیت ‌های وردپرس این است که می توانید آن را به زبان فارسی دریافت کنید. با ورود به بخش تنظیمات، پس از اینکه به داشبورد وردپرس مراجعه کنید، با انتخاب بخش تنظیمات می توانید بخش ‌های مختلف را تنظیم کنید. به طور مثال در بخش عمومی می توانید ساعت، تاریخ، زبان، سایت عنوان و ایمیل را در نظر بگیرید.

درج محتوا

اینک باید محتوا را به وب سایت اضافه کنید. در وردپرس دو نوع محتوا را می توانید در نظر بگیرید. محتوای پست که به نوعی عملکرد وبلاگ نویسی است و می توان آن را به مرور زمان تغییر داد و محتوای ثابت در صفحات مختلف که تنها یک بار ایجاد می شوند و ثابت می مانند، مانند صفحات تماس، صفحات درباره ما، صفحات خط مشی و موارد دیگر.

با افزودن چند صفحه به وب سایت، می توانید محتوا را در صفحات قرار دهید. نگران نباشید می توانید در طی طولانی مدت محتوای ایجاد شده را ویرایش و به روز کنید. برای صفحه خود یک عنوان در نظر بگیرید، سپس متن، لینک، تصویر، فیلم و صوت را به آن اضافه کنید. پس از افزودن محتوا به صفحه، با کلیک دکمه انتشار، می توانید آن را مشاهده کنید. پس از اینکه محتوا را در وب سایت ایجاد کردید، می توانید آن را سفارشی کنید و به شکل عالی ‌تر برای کاربران به نمایش بگذارید. لوگو، عنوان سایت، رنگ ها، تایپوگرافی و طرح ‌بندی را به روز رسانی کنید تا سایت کاربر پسند شود.

نصب افزونه

افزونه‌ ها برنامه‌ هایی برای سایت وردپرس هستند، آنها این امکان را به شما می دهند تا بتوانید ویژگی ‌ها و سفارش سازی ‌های بیشتری را برای وب سایت خود در نظر بگیرید. بیش از 60 هزار افزونه رایگان وجود دارد که توصیه می شود افزونه های ضروری را در سایت نصب کنید.

افزونه WPForms Lite به شما این امکان را می دهد که فرم تماس در سایت را اضافه کنید. افزونه MonsterInsights  این امکان را فراهم می کند تا وب سایت خود را به گوگل متصل کرده و فرایند بازدید از وب سایت را بررسی کنید. All in One SEO  کمک می کند تا از گوگل ترافیک بیشتری را جذب کنید. WP Super Cache  کمک می کند سرعت وب سایت بهبود پیدا کند.

از طریق وردپرس می توانید وب سایت ‌های قدرتمندی را ایجاد کنید. با طراحی فروشگاه اینترنتی از طریق وردپرس آگاهی از برند شما افزایش پیدا می کند، با کاربران بیشتری تعامل خواهید داشت و به سادگی می توانید افزایش فروش داشته باشید. در طراحی وب سایت با وردپرس انتخاب میزبانی و سرعت سایت، جزو اصلی ‌ترین فاکتورها به شمار می‌آید که باید دقت بیشتری داشته باشید.

مزیت طراحی وب سایت با وردپرس

  • رایگان: از مهمترین مزیت طراحی سایت با وردپرس این است که یک پلتفرم رایگان است. کاربران می ‌توانند بدون پرداخت هیچگونه هزینه ‌ای یک سایت را برای کسب و کار خود ایجاد کنند. برای قالب می ‌توانید از تم‌ های رایگان یا ارزان استفاده کنید و برای هاست نیز می ‌توانید از هاست اشتراکی بهره ‌مند شوید.
  • استفاده آسان: استفاده از وردپرس بسیار آسان است و افرادی که مهارت زیادی ندارند نیز می ‌توانند یک وب سایت کاملاً حرفه ‌ای را ایجاد کنند. با وجود افزونه ‌ها راه‌ اندازی وب سایت آسان ‌تر خواهد بود.
  • انعطاف پذیری بالا: تفاوتی نمی‌ کند که هدف شما از ساخت سایت چیست، هر نوع وب سایتی را می ‌توانید از طریق وردپرس ایجاد کنید. با وجود انعطاف پذیری بالا و تم‌ های گسترده می ‌توانید با توجه به نیاز و سلیقه خود وب سایت ‌های متفاوتی را طراحی کنید.
  • سازگاری با سئو: رتبه بندی وب سایت ‌ها بسیار اهمیت دارد. در وب سایت ‌های وردپرسی ربات ‌های موتورهای جستجو می ‌توانند به راحتی در وب سایت پیمایش داشته باشند، این سایت ها راحت ‌تر ایندکس می‌ شوند. بنابراین سایت وردپرسی می‌ تواند ترافیک بیشتری را از گوگل دریافت کند.

معایب طراحی وب سایت با وردپرس

  • هزینه بالا: از معایب طراحی سایت با وردپرس می ‌توان به برخی از هزینه‌ ها اشاره کرد. اگر علاقمند به استفاده از قالب ‌ها و تم‌ های متفاوت هستید، برای خرید هر یک از آنها باید هزینه را پرداخت کنید.
  • عدم ایمنی کافی: هکرها همیشه به دنبال هک کردن وب سایت ‌ها هستند. سایت‌ های وردپرس ایمنی صد در صد ندارند، اما می ‌توان از طریق برخی از راهکارها ایمنی وب سایت را افزایش داد.
  • افت سرعت: اگر از افزونه‌ ها و برنامه ‌های متعدد در وب سایت استفاده کنید، این امکان وجود دارد که بارگذاری وب سایت کمی کند صورت بگیرد و این باعث ناامیدی کاربران خواهد شد.

توسعه وب چیست؟

توسعه وب چیست؟

توسعه وب به معنای طراحی، ساخت، توسعه و نگهداری وب سایت، با اهداف عملکردهای مختلف، با استفاده از انواع فناوری ‌ها، زبان‌ های برنامه نویسی و ابزارهای مختلف است. توسعه وب در هسته خود دو جنبه  Back End وFront End  را ارائه می دهد. در Front End به عناصر بصری و تعامل کاربران پرداخته می شود که شامل رابط کاربری و تجربه کاربری، طرح ‌بندی و پیاده سازی اجزای بصری، فناوری‌ های HTML و جاوا اسکریپت است. توسعه دهندگان Front End  این اطمینان را می دهند که وب سایت از نظر بصری کاملا جذاب، پاسخگو و کاربر پسند است. توسعه Back End با عملکرد سرور وب سایت در ارتباط است که شامل ایجاد زیرساخت برای پشتیبانی از عملکرد وب سایت است و با پایگاه داده تعامل دارد. توسعه دهندگان Back End با زبان ‌های برنامه ‌نویسی همچون جاوا کار خود را انجام می دهند.

معرفی ابزار پایتون

پایتون یک انتخاب همه کاره و محبوب برای ساخت انواع وب سایت پویا است. آنچه باعث محبوبیت این زبان برنامه نویسی سایت شده است، قابلیت ‌های کلیدی و ویژگی‌ های منحصر به فرد است. یک اکوسیستم قوی شامل کتابخانه، چهارچوب ‌ها و ابزارهایی است که فرایند توسعه وب سایت را بسیار آسان می کنند. پایتون مقیاس پذیر است و هدفی جز تعادل بین سادگی و قدرت ندارد، همچنین برای پروژه‌ های کوچک تا سیستم‌ های سازمانی مقیاس بزرگ مناسب است. ابزار پایتون به عنوان یک زبان برنامه نویسی محبوب شناخته می شود که طرفداران بسیاری دارد. طراحان از طریق این توسعه وب می توانند جذابیت‌ های قابل توجهی را برای وب سایت در نظر بگیرند. از کتابخانه ‌ها و چهارچوب ‌های گسترده بهره مند می شوید، جامعه گسترده و فعال از توسعه دهندگان را دارد و خواندن و نوشتن آسان دارد. همچنین مقیاس پذیری، یکپارچه سازی، اشکال زدایی، توسعه سریع وب از ویژگی ‌های این زبان برنامه نویسی است.

چهارچوب چیست؟

فریمورک یا چهارچوب، به عنوان جعبه ابزار شناخته می شود. چهارچوب یا فریمورک از بسته ‌ها و ماژول هایی تشکیل شده است که از قبل استانداردسازی شده اند. چهارچوب ‌ها طراحی سایت و توسعه وب را با سرعت انجام می دهند که در نتیجه، کار برنامه نویسان آسان ‌تر می شود. برای وب سایت‌ ها چهارچوب ‌ها الزامی و اجباری نیستند، اما توصیه می شود با این ابزار مفید عملکردهای تحت وب پیچیده را در زمان کمی انجام دهید.

انواع چهارچوب

پایتون برای پاسخگویی به اهداف و سلیقه ‌های مختلف، چهارچوب‌ های متفاوت را ارائه می دهد.  Django و Flask جزو بهترین چهارچوب ‌های برنامه نویسی وب به شمار می ‌آیند.

  • Django: رایج ‌ترین فریمورک در پایتون Django است، متن باز است و طراحی عملگرایانه و توسعه سریع را در اختیار برنامه نویس قرار می دهد. انعطاف پذیری خوبی دارد، مقیاس پذیر است و اجتماع برنامه نویسی قدرتمندی دارد. Django یک چهارچوب با سطح بالا و امکانات کامل است، مجموعه ای از ابزارها و عملکردها را برای توسعه سریع وب سایت‌ های پیچیده ارائه می دهد. این چهارچوب شامل ORM برای مدیریت پایگاه داده، مدیریت فرم، احراز هویت و مسیریابی URL است.
  • Flask: یک چهارچوب انعطاف پذیر و کم حجم است که اغلب به نام فریمورک میکرو شناخته می شود. این ابزار به توسعه دهندگان این فرصت را می دهد تا کنترل بیشتری برای ساختار برنامه‌ های خود داشته باشند. گرچه رندر قالب و رسیدگی به درخواست‌ ها را پشتیبانی می کند، اما امکانات کمتری ارائه می دهد. برای سایر عملکردها از جمله مدیریت پایگاه داده و احراز هویت به افزونه ‌ها و کتابخانه ‌ها نیاز است.

اگر از تجربه کافی برخوردار هستید، بهتر است از فریمورک Flask استفاده کنید. اما اگر در زمینه توسعه وب اطلاعات زیادی ندارید، بهتر است فریمورک Django را انتخاب کنید، چرا که امکانات بیشتری را پشتیبانی می کند.

طراحی سایت با پایتون

طراحی سایت با پایتون به معنای برنامه نویسی با پایتون یا توسعه وب با پایتون است. زبان برنامه نویسی پایتون درBack End  کاربرد دارد. به این معنا که برای برنامه نویسی عملکردهای سمت سرور، ارتباط با پایگاه داده، کمک به مسیریابیURL  و امنیت وب استفاده می شود. توسعه دهندگان و برنامه نویسان از طریق پایتون می توانند وب سایت‌ های مختلف را بر اساس الگوهای مختلف برنامه نویسی و ایجاد کنند.

نصب پایتون

برای نصب پایتون از وب سایت رسمی پایتون، آخرین نسخه سازگار با سیستم عامل خود را دانلود کنید. برای نصب، دستورالعمل‌ ها را دنبال کنید.

انتخاب چهارچوب

انتخاب چهارچوب وب از مهمترین ویژگی‌ های پایتون است چرا که چهارچوب ‌های مختلفی را ارائه می دهد. برای طراحی سایت با پایتون باید از چهارچوب ‌های مخصوص پایتون استفاده شود. متناسب با نیاز پروژه یک چهارچوب مناسب از جمله Django /  Flask /Pyramid  /  Bottle را انتخاب کنید.

راه ‌اندازی یک محیط توسعه

یک پوشه اختصاصی ایجاد کنید و با در نظر گرفتن یک محیط مجازی جداسازی وابستگی‌ ها را انجام دهید. محیط ‌های مجازی به مدیریت بسته ‌های خاص پروژه و جلوگیری از درگیری با سایر نصب های پایتون کمک می کنند. می توانید از ابزارvirtualenv  یا ماژولvenv  که در پایتون وجود دارد، برای ایجاد یک محیط مجازی استفاده کنید.

 نصب فریمورک و وابسته ها

زمانی که محیط مجازی فعال شد، ازpip  مدیریت بسته برای نصب فریمورک انتخابی و سایر وابسته های مورد نیاز استفاده کنید. به طور مثال اگر چهارچوب Django را انتخاب کرده اید بایدpip install Django  را اجرا کنید.

راه ‌اندازی پروژه

هر چهارچوب برای ایجاد یک ساختار پروژه جدید روش خاص خود را دارد. برای انجام دستورالعمل دقیق باید به مستندات هر چهارچوب دقت کنید. به طور مثال برای چهارچوب Django باید از django-admin startprojectname استفاده کنید.

پیکربندی تنظیمات

بیشتر چهارچوب‌ های وب دارای فایل‌ های پیکربندی از جمله اتصالات پایگاه داده، فایل ‌های استاتیک و گزینه‌ های امنیتی هستند که می توانید از این طریق تنظیماتی را برای پروژه خود انجام دهید. فایل پیکربندی چهارچوب انتخابی خود را باید با توجه به نیاز خود تغییر دهید.

تعریف مدل‌ ها

مدل ها روابط داده ‌های شما و ساختار را نشان می دهند. مدل های خود را برای نشان دادن موجودیت داده در برنامه خود تعریف کنید.

ایجاد نما و الگو

نماها منطق پردازش درخواست ‌ها و ایجاد پاسخ ‌ها را مدیریت می کنند و الگوها ساختار و صفحات وب را ارائه می دهند. نماهای خود را برای مدیریت مسیرهای URL خاص تعریف و آنها را به الگوهای مربوطه متصل کنید.

تعریف مسیر  URL

مکانیسم مسیریابی URL که توسط چهارچوب وب ارائه شده است را باید پیکربندی کنید. سپس الگوهای URL برای مدیریت مسیرهای مختلف را تعریف کنید.

ورودی کاربر

اگر وب سایت شما نیاز به ورودی کاربر و ارسال فرم دارد، از ویژگی‌ های ارائه شده توسط چهارچوب برای رسیدگی به پردازش فرم اعتبارسنجی و ماندگاری داده استفاده کنید.

ادغام و پایگاه داده

ادغام و پایگاه داده

چهارچوب ‌های پایتون پشتیبانی داخلی را برای تعامل با پایگاه داده ‌ها ارائه می دهند. تنظیمات اتصال پایگاه داده را در فایل پیکربندی چهارچوب پیکربندی کنید و از تکنیک ORM برای تعامل با پایگاه داده با استفاده از کد پایتون استفاده کنید.

انجام تست

برای اطمینان از عملکرد برنامه وب آزمایش‌ هایی را باید انجام دهید. بیشتر چهارچوب ‌های پایتون ابزارهای آزمایشی را برای ساده سازی فرایند تست، ارائه می دهند. از این ابزارها و تکنیک ‌ها می توانید برای شناسایی و رفع هرگونه مشکل و خطا در حین توسعه وب استفاده کنید.

به روز رسانی وب

زمانی که برنامه وب آماده شد، یک محیط میزبانی مناسب را انتخاب، سپس برنامه را نصب کنید. دقت داشته باشید که محیط سرور الزاماتی همچون امنیت، بهینه‌ سازی، عملکرد و مقیاس پذیری را برآورده کند. در نهایت می توانید در صورت نیاز برنامه را به روز رسانی کنید.

مزیت طراحی سایت با پایتون

  • منبع باز: از مزیت طراحی وب سایت با پایتون می‌ توان به منبع باز بودن آن اشاره کرد. به این معنا که می ‌توانید به فریمورک ‌های متعدد دسترسی آسان داشته باشید.
  • توسعه پذیری بالا: اگر سایت خود را با پایتون طراحی کرده ‌اید امکان سفارشی سازی و توسعه پذیری سایت وجود دارد. می ‌توانید با توجه به نیازهای خود یک وب سایت منحصر به فرد را طراحی کنید.
  • امنیت بالا: در پایتون از رمزگذاری قوی و کتابخانه ‌های امنیتی معتبر استفاده می‌ شود، بدین ترتیب می ‌توانید یک وب سایت قابل اعتماد را از طریق پایتون راه اندازی کنید.
  • سرعت بالا: از طریق فریمورک Django می ‌توانید یک وب سایت با سرعت بالا داشته باشید، سرعت بالا می ‌تواند سایت سئو را ارتقا دهد.

معایب طراحی سایت با پایتون

  • زمان زیاد: از مهمترین معایب طراحی سایت با پایتون می ‌توان به زمان طولانی اشاره کرد. برای طراحی سایت با پایتون باید زمان بیشتری را در نظر بگیرید.
  • پلتفرم تخصصی: برای کسانی که از دانش کافی برای کدنویسی برخوردار نیستند، استفاده از پایتون می‌ تواند برای آنها پیچیده باشد. همچنین برای نگهداری و به روز رسانی سایت ‌های پایتون به تخصص بیشتری نیاز است. این به این معنا که شما باید با یک توسعه دهنده وب در ارتباط باشید.
  • نیاز به کدنویسی: پایتون به کد نویسی متکی است. اگر دانش کد نویسی و برنامه نویسی ندارید، می‌تواند این برنامه برای شما سخت باشد.
  • هزینه بالا: از آنجایی که پایتون به دانش کدنویسی نیاز دارد و یک پلتفرم پیچیده و تخصصی است، به خدمات یک توسعه دهنده نیاز خواهید داشت که باید هزینه پرداخت کنید.

ساخت سایت با   PHP

این روزها یکی از بهترین راه حل‌ ها برای ایجاد یک وب سایت، روش PHP است. گرچه برای شروع نیاز به دانش HTML  است، اما PHP توانسته به یک گزینه محبوب برای ساخت وب سایت‌ های استاتیک و پویا تبدیل شود. از گذشته تا به امروز گزینه ‌های مختلفی را برای توسعه وب سایت ارائه شده است، ابتدا HTML ، سپس CSS ادامه پیدا کرد. با وجود وب سایت ‌های پویا دو گزینه ASP و PHP نیز معرفی شدند که در حال حاضر PHP جزو روش‌ های بسیار محبوب شناخته می شود و بیش از 80 درصد از وب سایت‌ ها از این طریق ساخته می شوند.

PHP  چیست؟

PHP  یک زبان برنامه نویسی در سمت سرور است، به این معنا که کدهای این زبان بر روی سرور ترجمه می شوند و زمانی که باHTML  ترکیب می شود کارایی بهتری را ارائه می دهد. PHP منبع باز است و شامل هسته زبان، واسط سرویس دهنده و ابزارها است. هسته زبان بر روی کدها و زبان کار می کند، آنها را ترجمه سپس اجرا می کند. واسط سرویس دهنده وب،PHP  را به سرویس دهنده اینترنتی متصل می کند. ماژول ‌ها و ابزارها نیز که از قبل نوشته شده اند بر روی PHP  قرار می‌ گیرند تا کمک شود کد نویسی سریع و بهتر انجام شود. اسکریپت های PHP روی سرور اجرا می شوند و به صورت HTML ساده به مرورگر وب ارسال می شوند.

مراحل ساخت سایت با PHP

اگر می خواهید اولین سایت خود را با PHP  انجام دهید ممکن است در ابتدا کار سختی به نظر برسد، اما نترسید و مراحل ساخت سایت را بدون تجربه قبلی در مدت زمان کوتاهی انجام دهید. از مزایای PHP  این است که یک زبان برنامه نویسی بسیار قدرتمند است و یادگیری و استفاده از آن آسان است.

دقت داشته باشید که قبل از شروع ساخت سایت با  PHP باید یک ویرایشگر متن ساده یا محیط توسعه آماده PHP را نصب کنید. ما ابزار ساده Notepad راپیشنهاد می دهیم. البته می توانید از هر ویرایشگر متنی دیگر که می شناسید، برای نوشتن کد وب سایت PHP استفاده کنید. در مرحله بعدی باید یک وب سرورPHP  برای آپلود فایل ‌ها در نظر بگیرید. اگر از ویندوز استفاده می کنید WAMPمی تواند گزینه خوبی باشد. اینک به یک برنامه FTP  برای آپلود فایل در وب سرور نیاز دارید. اگر سایت خود را از راه دور مدیریت می کنید استفاده از برنامه FTP می تواند سودمند باشد.

سینتکس PHP

برای کامپایل کردن کدهای نوشته شده باید دستور echo را انجام دهید. به مرورگر دستور می دهد تا متن و محتوای موجود در نقل قول ها را خروجی بگیرد. تمامی اسکریپت‌ های PHP با علامت ?> آغاز و با علامت <? به پایان می رسند. علامت ؛ نیز به معنای بسته شدن عبارت است.

ساختار وب سایت

باید به ساختار وب سایت فکر کنید، می توانید صفحات زیادی را برای وب سایت خود در نظر بگیرید. برای نتیجه گیری بهتر، صفحات را بر روی کاغذ پیدا کنید و صفحات که به یکدیگر لینک دارند را مشخص کنید. یا می توانید از نرم ‌افزارهای گرافیکی استفاده کنید و ساختار کلی سایت را از این طریق مشخص کنید، محتواها را نیز باید تعیین کنید. برای ابتدای کار توصیه می کنیم ساختار را ساده در نظر بگیرید. یک صفحه اصلی، یک صفحه‌ درباره ما و یک صفحه اطلاعات تماس را در نظر بگیرید.

ایجاد هدر، متن و فوتر

در ابتدا باید سه صفحه بر اساس هدر، متن و فوتر ایجاد کنید. برای هدر یک فایل به نام header.html ایجاد کنید و اطلاعات عنوان سایت را به همراه اطلاعات پایه در آن درج کنید. هر وب سایت دارای صفحاتی است که محتوا دارند و به عنوان بدنه شناخته می شوند. در قسمت بدنه که بخش محتوای سایت است، باید اطلاعات و محتوا را قرار دهید. این فایل نیز به عنوان body.html ایجاد می شود و اطلاعاتی که باید در دسترس کاربر قرار بگیرد را در این فایل باید قرار دهید. برای پاورقی باید یک فایل به نام  footer.html نامگذاری کنید. اطلاعاتی همچون کپی رایت، اطلاعات تماس یا لینک ‌های مهم را در این فایل قرار دهید. سپس هر سه فایل ایجاد شده و کدنویسی شده را باید در دایرکتوری HTML قرار دهید. در پایان فایل ها را ذخیره و در سرور بارگذاری کنید.

مزیت ساخت سایت با PHP

  • برخورداری از پایگاه بزرگ داده: منابع، آموزش‌ ها، راهنمایی ‌ها و منابع بسیاری برای طراحی سایت با PHP در دسترس کاربران قرار دارد.
  • سرعت بارگذاری بالا: وب سایت ‌هایی که از طریق PHP طراحی می ‌شوند با سرعت بالاتری بارگذاری می شوند که یک عامل مهم در رتبه ‌بندی سئو به شمار می ‌آید. سرعت بالا باعث ماندگاری کاربر شده و ترافیک سایت افزایش پیدا می کند.
  • اتصال به پایگاه‌های بیشتر داده: امکان اتصال به پایگاه های متعدد را دارد. طراحان می ‌توانند بدون محدودیت بهترین پایگاه را برای طراحی انتخاب کنند.
  • منبع باز:‏ یک نرم ‌افزار متن باز رایگان است که هزینه طراحی سایت کاهش پیدا می‌کند.

معایب ساخت سایت با PHP

  • پیچیده: در مقایسه با سایر زبان‌ های برنامه نویسی این زبان کمی پیچیده است و کاربر باید مهارت بالایی داشته باشد.
  • ایمنی کمتر: به دلیل اینکه PHP منبع باز است، کدها آسیب ‌پذیرتر هستند. محدودیتی برای تازه کارها وجود ندارد که این موضوع می‌ تواند منجر به نتایج ضعیف و نواقص امنیتی شود.

پایتون یا PHP

امروزه زبان برنامه نویسی پایتون محبوبیت بیشتری کسب کرده است. برخی از مواردی که باید پایتون را انتخاب کنید به اختصار عنوان می کنیم:

  • پایتون یک زبان عالی برای نمونه ‌سازی سریع و آزمایش ایده است. همچنین برای هوش مصنوعی و راه حل ‌های مبتنی بر محاسبات و تحلیل بسیار پیشرفته است.
  • استفاده از زبان و کتابخانه بزرگ ماژول‌ها به توسعه دهنده این امکان را می دهد که به سرعت نمونه ‌های اولیه را بسازد.
  • در واقع سهولت و سادگی استفاده از پایتون آن را به یک گزینه عالی برای کارهای اسکریپت نویسی و اتوماسیون تبدیل کرده است.
  • کدهای نوشته شده بر روی یک پلتفرم را می توان بدون تغییر بر روی پلتفرم دیگر نیز اجرا کرد.
  • اسکریپت‌ های پایتون می توانند پردازش فایل، تجزیه و تحلیل داده را انجام دهند.
  • پایتون دارای کتابخانه و فریمورک ‌های بسیار گسترده است.

PHP  نیز به عنوان یک زبان برنامه نویسی در سمت سرور مورد استقبال توسعه دهندگان قرار گرفته است. در ادامه مواردی که باعث انتخاب PHP می شود را به اختصار توضیح می دهیم.

  • بسیاری از CMS ها همچون وردپرس با PHP  ساخته شده اند که هر یک از این پلتفرم‌ ها ویژگی ‌های گسترده ‌ای از جمله تم و افزونه را ارائه می دهند.
  • PHP  صفحات وب پویا را قبل از ارسال به مرورگر روی سرور ایجاد می کند.
  • دارای طیف گسترده ‌ای از ماژول ‌ها و کتابخانه ‌ها است که تعامل توسعه دهنده با پایگاه داده را آسان می کند.
  • همچنین PHP دارای یک جامعه بزرگ و فعال از توسعه دهندگان است که در توسعه زبان و ایجاد کتابخانه مشارکت می کنند.

پایتون و یا PHP، هر دو در توسعه وب عالی عمل می کنند. اما پایتون از برخی جهات نسبت به PHP  برتری دارد، به خصوص در علم داده و راه حل ‌های پیشرفته هوش مصنوعی این تفاوت بیشتر دیده می شود. البته به این معنا نیست که پایتون را انتخاب و PHP را نادیده بگیرید، هر دو زبان برنامه نویسی برای توسعه وب عالی هستند.

وردپرس یا PHP

بین انتخاب صحیح وردپرس و یا PHP  باید ماهیت وب سایت و همچنین تجربه برنامه نویسی را در نظر بگیرید. وب سایتی که از طریق PHP یا وردپرس توسعه پیدا می کند، احتمال حملات هکرها وجود دارد و باید اقدامات احتیاطی را انجام دهید تا محتوای وب سایت را از دست ندهید. امنیت وردپرس نسبت به PHP  بهتر است، چرا که طیف گسترده‌ ای از افزونه ‌ها را ارائه می دهد، تا بتوانید وب سایت را ایمن ‌تر نگه دارید. از طریق وردپرس می توانید سئو را آسان ‌تر پیاده سازی کنید. اگر از مهارت برنامه نویسی برخوردار هستید، قطعاً فریمورک PHP  می تواند مورد علاقه شما باشد. اما اگر در برنامه نویسی مبتدی هستید و می خواهید که سیستم مدیریت محتوا وظایف شما را مدیریت کند، وردپرس می تواند به طور قابل توجهی نیازهای شما را برطرف کند.

طراحی پورتال

پورتال یک وب سایت یا وب اپلیکیشن است که قابلیت توسعه دارد و به عنوان یک درگاه برای تعامل با کاربران شناخته می شود. از طریق اینترنت حداقل به یک منبع اطلاعات متصل است و یکپارچه سازی اطلاعات و بسیاری از خدمات دیگر را ارائه می دهد. طراحی پورتال می تواند بر اساس اهدافی که دارد، شامل سیستم اتوماسیون اداری، حسابداری، گزارشات و سایر موارد باشد. پورتال در سه سطح برای مشاغل کوچک کمتر از 50 کارمند، مشاغل متوسط تا 1000 کارمند و یا مشاغل بزرگ یا سازمانی بیش از 1000 کارمند، اجرا می شود.

طراحی اتوماسیون اداری

اتوماسیون اداری مجموعه ‌ای از نرم ‌افزارها و سیستم‌ های کامپیوتری است که اطلاعات مشترک را جمع آوری، ذخیره، اصلاح و انتقال می دهد. یک بستر کارآمد برای مدیریت و اشتراک گذاری داده ‌ها به شمار می ‌آید و دخالت انسان را در مدیریت داده ‌ها به طور قابل توجهی کاهش می دهد. گرچه نرم ‌افزارهای رایگان وجود دارند اما باید متناسب با هر کسب و کاری یک نرم ‌افزار اختصاصی طراحی و اجرا شود. هر یک از نرم ‌افزارهای اتوماسیون اداری دارای مجموعه‌ ای از ابزارها و ویژگی ‌ها هستند که به کاربران این امکان را می دهند تا بتوانند به صورت الکترونیکی وظایف خود را انجام دهند. نرم ‌افزارهای اتوماسیون اداری کمک می کنند تا شرکت ‌ها بهره ‌وری را افزایش دهند و از اتلاف زمان جلوگیری کنند. بهترین نرم ‌افزار اتوماسیون اداری باید ارتباطات را تقویت ببخشد، منابع انسانی، اسناد مالی و وظایف را مدیریت کند و برای حفظ اطلاعات، امنیت را به خوبی اجرا کند.

شرکت ‌های فناوری می توانند طراحی اتوماسیون اداری را متناسب با نیاز و شرایط کسب و کار شما به بهترین شکل ممکن اجرا کنند. ابتدا باید نیازهای سازمان را شناسایی کنید، نیازها تحلیل می شوند، از این طریق مواردی که باید در نرم ‌افزار گنجانده شوند، مشخص می شود. با در نظر گرفتن اهداف، طراحی نرم ‌افزار آغاز می شود. سپس با توسعه نرم ‌افزار، ارزیابی انجام و در محیط اداری پیاده سازی می شود. از مهم ترین نرم افزارهایی که برای اتوماسیون اداری استفاده می شود می توان به Microsoft Power Automate / Zapier / Google Workspace اشاره کرد.

سخن پایانی

برای اینکه از رقبای خود عقب نمانید، طراحی وب سایت را باید در برنامه کاری خود قرار دهید. از طریق روش‌ های ساده از جمله وردپرس، PHP  یا پایتون می توانید طراحی سایت را به سادگی انجام و به مرور زمان قابلیت‌ ها و ویژگی ‌هایی را به سایت خود اضافه کنید. اما اگر نسبت به ساخت سایت اطلاعات زیادی در اختیار ندارید، می توانید ساخت سایت حرفه ‌ای را به تیم متخصص بسپارید. اگر می خواهید بهترین نتایج را از طریق وب سایت برای کسب و کار خود به دست آورید، توصیه می کنیم بر روی طراحی وب سایت سرمایه‌ گذاری کنید.

تیم تخصصی و با تجربه دارکوب از دانش و مهارت کافی برخوردار است و می داند که متناسب با کسب و کار شما چه وب سایتی را طراحی کند. دارکوب به شما کمک می کند تا از طریق طراحی وب سایت بتوانید در کمپین ‌های بازاریابی آنلاین موفق شوید. ما می دانیم که چگونه وب سایت را طراحی کنیم تا کسب و کار شما توسعه پیدا کند. همچنین برای طراحی پورتال و اتوماسیون اداری، برنامه های جامع و کاملی را برای بهبود مدیریت کسب و کار شما را ارائه می دهیم.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته