ساخت راهنمای سبک طراحی سایت

نوشته شده توسط دارکوب

چرا باید راهنمای سبک طراحی درست کنیم؟

وقتی تنوعی از آدمای مختلف (یا حتی دو دسته آدم) قراره با عناصر مختلف هویت برندتون کار کنند، باید همشون درک و دید یکسانی از اون عناصر داشته باشند. برای این منظور یه راهنما منتشر میکنیم که همه اینها رو توضیح بده. اینطوری اطمینان پیدا میکنیم که همه مردم  همه عناصری که در رسانه ها –چه آنلاین و چه چاپی استفاده میشن- رو یکسان میبینند. نه تنها لوگو، که رنگها، فونت و حتی پوستر قالب هم شامل این قانون میشن.
از دیرباز سازمانهایی مثل ناسا با یک راهنمای سبک خیلی کامل از هویت برندشون محافظت کرده‌اند. تو راهنمای سبک سال 1974 لوگوی ناسا در اندازه های مختلف نمایش داده شده تا طراح ها کاملا بدونن از چی باید استفاده کنند.

طراحی لوگو

اگه به رهنمای سبک اپل و Eve نگاه کنید، میبینید که لوگو رو در اندازه مختلف ارائه دادند تا بشه تو زمینه های مختلف ازشون استفاده کرد. یه راهنمای سبک باید حداکثر و حداقل اندازه رو برای لوگو عرضه کنه، چون جزئیات در لوگوهای کوچیک حذف میشه که سریعتر لود بشن. بنابراین اگه لوگویی که استفاده میکنیم، نسبت به اندازه مورد نیاز زیادی بزرگ باشه، سنگین میشه و دیر لود میشه و اگه اندازه لوگو نسبت به اونچه که باید باشه زیادی کوچک باشه، جزئیات رو نشون نمیده و وضوح پایینی داره. تو راهنمای سبک باید مثالهایی آورده بشه که به روشنی نشون بده چه کارهایی نباید با لوگو انجام داد.
گزینه های پیش روی طراح سایت خیلی متنوع تر از طراح گرافیکیه. مثلا برای لوگوی آنلاین میشه انیمیشن بکار برد، اما نسخه چاپی باید ثابت باشه. اما نباید اجازه بدیم امکانات محیط آنلاین ما رو از راهنمای سبک برند غافل کنه. یه راهنمای سبک خوب باید نسخه های آنلاین هم داشته باشه که برای طراحی های بیشتری بشه ازش استفاده کرد.

انتخاب فونت

فرض کنید کسی که میخواد براتون تبلیغ طراحی کنه از یه فونت فانتزی استفاده کنه! در صورتی که باید تبلیغات شما در تمام رسانه ها از یک فونت یکپارچه استفاده کنند تا همه یکی باشند. منظورم این نیست که روی همشون یک نوع فونت باشه، راهنمای سبک میتونه چند تا فونت رو مشخص کنه، یکی برای عنوان، یکی برای متن. اما دیگه همه جا فقط از همین ها باید استفاده بشه: از سایت گرفته تا بروشورها و کتابچه های راهنما.

رنگ

رنگ جز مهم هویت برند محسوب میشه، فرقی هم نمیکنه بخواد سیاه و سفید باشه یا به رنگهای رنگین کمان. یه راهنمای سبک خوب نه تنها رنگ بلکه باید طیف دقیق رنگهایی رو که استفاده میشه مشخص کنه. مشخصا برای عکسها میشه آزادانه تر از رنگها استفاده کرد، اما برای لوگوها، پس زمینه و مواد چاپی باید رنگهای یکسانی رو بکار برد تا هویت برند بهتر مشخص بشه.

تصاویر

یه راهنمای خوب باید گزینه های قالب رو هم برای صفحات وب و پوسترهاش و هم برای بروشورها و عکسهاش مشخص کنه. طراح راهنمای سبک شاید بگه در همه رسانه ها، تصاویر فلت بکار گرفته بشه یا مثلا رنگ تصاویر اشباع شده یا saturated باشه.

همه چیز را همزمان بکار بگیرید

استفاده از راهنمای سبک طراحی کار طراح های یک سازمان رو تسهیل میکنه، چون یه قالب مشخص برای کار ارائه میده و مشخص میکنه چه کارهایی میشه و چه کارهایی رو نمیشه انجام داد. ساخت یه راهنمای سبک قوی که به خوبی هویت برند رو نشون بده، بستگی به میزان توجه طراح به جزئیات داره. راهنمای سبک میتونه برای استفاده در سطح کشور به صورت ملی تهیه بشه، میتونه چند ملیتی باشه، دولتی باشه یا حتی برای تئاتر کوچیک یه شهر باشه.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته