مضرات استفاده از قالب آماده وب سایت

نوشته شده توسط مهندس کلانتری

در توسعه وب سایت شما می توانید از قالب های آماده استفاده کنید. این قالب ها در ابتدای کار به شما امکاناتی را می دهند و در زمان و هزینه شما صرفه جویی می شود. اما با شروع روند اختصاصی سازی و بوجود آمدن نیاز های جدید برای اضافه شده به سایت شما، این مسئله پیش می آید آیا این قالب آماده به نیاز وب سایت من پاسخ می دهد؟ آیا این صرفه جویی ارزشش را دارد؟ آیا در آینده مجبور به هزینه و دوباره کاری خواهم شد؟ آیا این قالب آماده به چشم کاربران تکراری نیست؟ تا چه اندازه کد های قالب آماده اجازه ی ویرایش و توسعه بیشتر را دارند؟

در این مقاله ابتدا از مزیت های قالب های آمده می گویم و سپس برخی از مضرات آن را بررسی می کنم.

مزایا

در ابتدا این سوال پیش می آید که چرا تعداد قالب های آماده وب سایت این قدر زیاد هستند، برخی از دلایل جذابیت آنها از این قرار است:

آنچه که می بینی همانست که بدست می آوری

با استفاده از یک قالب وب سایت آماده، شما مجبور نیستید تصور کنید که محصول نهایی چگونه خواهد بود. یا اینکه توسعه دهنده وب مورد نظر سلیقه یا نظر شما را درک کرده باشد، یا اینکه وب سایت شما بعد از چندین تغییر و بازنگری، محصول نهایی آن راضی کنده باشد یا نه. قالب وب سایت را می توان با توجه به نیازهای شما با تغییر رنگ، عکس و متن به به محصولی متفاوت تر از وضعیت اولیه تبدیل کرد.

 

سرعت

وقت طلاست. ظاهر وب سایت شما در عرض چند ساعت و فقط با کمی تنظیمات سفارشی سازی آماده می شود. البته به شرط آنکه متون، تصاویر و سایر بخش ها را نیز آماده داشته باشید. از سوی دیگر توسعه یک قالب توسط برنامه نویس بسته به پیچیدگی های یک وب سایت گاه می تواند تا چند ماه طول بکشد. اما اگر این زمان را فقط برای چند روز یا حتی چند ساعت برای یک قالب آماده وب سایت صرف کنید، وب سایت شما خیلی سریع تر حاضر می شود.

 

هزینه

شما می توانید یک قالب وب سایت جذاب و حرفه ای آماده را با 30 یا 60 دلار خریداری کنید. یک وب سایت طراحی شده سفارشی می تواند حتی تا ده برابر هزینه داشته باشد. شما همچنین به تعداد زیادی از قالب های رایگان دسترسی دارید، گرچه در طراحی و قابلیت های آنها محدودیت وجود دارد و شما نیز پشتیبانی فنی برای آن دریافت نمی کنید.

 

تنوع در انتخاب

به لطف رقابت ها در اینترنت، شما می توانید از تعداد فراوان طرح ها و بسته ها با توجه به نیازهای خود یکی را انتخاب کنید. فکر کنید – در یک وب سایت سفارشی طراحی شده چند گزینه برای انتخاب به شما داده می شود. اما در قالب های آماده تعداد گزینه های شما بی نهایت زیاد است.

 

ظاهر

ظاهر یک سایت بازدیدکنندگان را جذب می کند. قالب های وب سایت آماده شده گاه توسط حرفه ای ها طراحی شده اند که قالب های Custom را نیز طراحی می کنند. شما بدون نیاز به طراحی سفارشی به کیفیت طراحی خوب دسترسی خواهید داشت. شما می توانید اطراف خود را نگاه کنید و از هزاران طرح طراحی وب جذاب در وب یکی را برگزینید. با این حال، شما متوجه خواهید شد که برخی از شرکت ها در وب، وب سایت هایی با کیفیت بالاتر از دیگران ارائه می دهند. در انتخاب شرکت طراح قالب وب دقت کنید و فریب قیمت ها را نخورید. لازم است ابتدا درباره قالب ها اطلاعاتی داشته باشید و درباره کیفیت کار شرکت طراح نیز تحقیق کنید.

توجه: شما می توانید هر قالب وب سایت که دوست دارید با هر ظاهر و احساسی، را انتخاب و تنظیم سفارشی کنید. فقط با نگاه کردن به قالب ها در یک خط کسب و کار خود را محدود نکنید. به همه دسته بندی های قالب های متنوع سری بزنید شاید برای شما جالب باشند.

 

عملکرد

قالب های وب حرفه ای طراحی شده با صفحات استاندارد مانند home about, services  و contact ارائه می شوند. دیگر قالب های وب سایت به شما ویژگی های افزودنی را برای نمایش یک گالری نمونه کارها یا عکس، و یا ابزارهای شبکه ارتباطی یا اجتماعی مانند وبلاگ، خبرنامه و یا بولتن را نیز ارائه می دهند. وب سایت های پیچیده تر و وب سایت های تجارت الکترونیک ویژگی های دینامیکی مانند سفارش آنلاین، پردازش کارت اعتباری و چت زنده را ارائه می دهند. به یاد داشته باشید که تمام این ویژگی ها نیاز به پشتیبانی از طرف شرکت هاست شما را دارند تا عملکرد مناسبی داشته باشند.

 

جهت یابی

اینکه وب سایت شما چگونه به نظر می رسد تنها نیمی از داستان است. آنچه که می خواهید بدانید این است که چگونه کار می کند. در وب سایت برای مشتری چه قدر آسان است که محتوای مورد نظر خود را پیدا کند؟ پیوند ناوبری در سراسر سایت چگونه است؟ آیا بازدید کننده شما به وضوح می داند کجا هستند، کجا می روند، و چگونه می توانند به جایی که از آن شروع کرده اند باز گردند؟ قالب وب سایت به شما احساس ناوبری سایت را در ابتدا نشان می دهد.

 

معایب استفاده از قالب های آماده ی وب

با وجود تمام مزایای قالب وب سایت، شما باید مکث کنید و برخی از معایب را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، چقدر آسان است قالب را به دلخواه خود سفارشی کنید؟ آیا شما مهارت و یا نرم افزار های لازم را برای انجام این کار دارید؟ واقعا تا چه حد این قالب های آماده می توانند نیاز شما را پاسخ دهند؟ آیا می شود تمامی آن را ویرایش یا اختصاصی کرد؟ یا تنها بخش هایی از آن قابلیت ویرایش دارند؟

 

قالب آماده متفاوت و منحصر به فرد نیست

قالب های آماده وب سایت توسط بسیاری از کاربران دانلود و مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین آنها منحصر به فرد و مختص به شرکت شما نیستند. وب سایت شما ممکن است در انتها تنها مانند یک کپی از سایت دیگر به نظر بیاید. اگر می خواهید اطمینان حاصل کنید که هیچکس دیگر قالب وب سایت را خریداری نمی کند، شما مجبور هستید قیمتی چندین برابر بپردازید. علاوه بر این، همان قالب ممکن است توسط مشتریانی که آن را قبلا دانلود کرده اند مورد استفاده قرار گرفته شده باشد. اگر می خواهید یک طراحی منحصر به فرد برای شرکت یا برای استفاده شخصی خود داشته باشید، بهتر است به طراحی سفارشی وب سایت خود فکر کنید.

 

محدودیت های تنظیمات و سفارشی سازی

یک قالب وب سایت را نمیتوان از یک نقطه ایی به بعد بهینه سازی کرد. بنابراین ممکن است در نهایت برای نیازهای شما غیر قابل استفاده باشد یا حتی برای توسعه آینده وب سایت شما مضر باشد. اگر محتوای زیادی برای وب سایت دارید اما یک قالب وب با فضای محدود برای متن انتخاب کرده اید، متن اضافی می تواند ظاهر طرح را با کشیدن آن بر هم بزند. در این مرحله ممکن است شما به این نتیجه برسید که قالب واقعا برای شما کار نمی کند و شما در قالبی که دانلود کرده اید گیر افتاده اید. از سوی دیگر قالب های آماده با بر هم ریختن یا فشرده سازی و گاه رمز گذاری همه یا بخشی از کد ها اجازه توسعه و ویرایش قالب را نمی دهند و این یکی از بزرگترین معایب قالب های آماده است.

مسئله دیگر کیفیت توسعه این قالب ها است. و این سوال پیش می آید که توسعه دهنده اصلی این قالب چقدر حرفه ایی بوده است. این قالب برای سایر توسعه دهندگان تا چه حد خوانا، قابل درک و توسعه است. چون شما نیاز دارید که کدهای یک شخص دیگر را درک و سپس ویرایش کنید. و گاه ویرایش کد های یک توسعه دهنده غیر حرفه ایی یا کم تجربه بسیار دشوار تر و زمانبر تر خواهد بود.

 

نرم افزار مخصوص برای سفارشی سازی مورد نیاز است

در حالی که برخی از قالب های وب را می توان به راحتی با استفاده از نرم افزارهای ساده و در دسترس مانند مایکروسافت Front Page تغییر داد. برخی دیگر به دانش و نرم افزارهای تخصصی پیچیده تری نیاز دارند که گاه این نرم افزار ها نیز رایگان نیستند. در این حالت شما ممکن است نرم افزار یا مهارتهای لازم برای سفارشی کردن، ویرایش و به روزرسانی وب سایت خود را نداشته باشید. و به استفاده از خدمات یک توسعه دهنده وب برای سفارشی کردن و یا به روز رسانی قالب وب خود نیاز پیدا کنید.

 

بهینه سازی تصاویر

شما باید با بهینه سازی تصاویر برای وب آشنا شوید تا صفحات شما سریعا بارگیری شوند. اگر مهارتهای لازم و نرم افزار ویرایش عکس را برای بهینه سازی تصویر نداشته باشید، این سرعت روند توسعه وب سایت را کاهش می دهد و ممکن است هزینه های شما را برای استفاده از این قابلیت بالا ببرد. قالب آماده شما نیز باید این بهینه سازی در حجم فایل ها را رعایت کرده باشد در غیر این صورت وب سایت شما چابکی لازم را نخواهد داشت.

 

سئو SEO

قالب وب سایت تنها پوسته سایت را به شما می دهد. آنها برای جذب موتورهای جستجو بهینه نمی شوند. شما باید این کار را با محتوای وب سایت خود انجام دهید. به یاد داشته باشید که موتورهای جستجو بیشتر به کلمات جذب می شوند تا تصاویر. یک قالب وب سایت با بسیاری از گرافیک ها و جلوه های انیمیشن فلش ممکن است برای کاربر جذاب باشد، اما ممکن است زمان بارگیری بیشتری داشته باشد و موتورهای جستجو را به سایت شما نکشاند. بنابراین با وجود ظاهر خوب وب سایت با استفاده از Flash، ممکن است در رتبه بندی موتورهای جستجو جایگاه خوبی بدست نیاورید.

هنگام نوشتن محتوا، شما باید از کلمات کلیدی که محصولات یا خدمات شما را تبلیغ می کنند و مشتریان هدفمند خود را به سایت شما جذب می کنند استفاده کنید. برای جذب موتورهای جستجو به صفحات وب، شما همچنین باید از متا تگ (برچسب عنوان، کلید واژه ها، توضیحات) استفاده کنید. از آنجا که محتوا قلب وب سایت شماست، ارزش آن را دارد که برای آن پول و زمان هزینه کنید- و یا حتی آن را به یک نویسنده محتوا حرفه ای بسپارید.

 

کلام آخر

قالب های آماده طرفداران خود را دارند. در ابتدا به شما این امکان را می دهد که هر چه سریع تر وب سایت خود را آماده کنید. اما بقول معروف شیطان در جزئیات نهفته است. اغلب برای انتخاب آنها باید شما دانش فنی مناسبی داشته باشید که معایب قالب های آماده نسبت به یکدیگر را بدانید. از سوی دیگر در ادامه راه توسعه وب سایت خود به محدودیت های قالب های آماده نیز بر خواهید خورد که ممکن است شما را از ادامه کار متوقف کند. در نهایت شما می بایست تصمیم بگیرید با توجه به این فواید و مضرات آیا می خواهید که از یک قالب آماده استفاده کنید یا خیر.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته