چگونه دیجیتال مارکتینگ کنیم؟

نوشته شده توسط دارکوب

با توجه به اینکه امروزه اینترنت چقدر در دسترس است، تعداد افرادی که هر روز آنلاین می شوند همچنان در حال افزایش است. در واقع، استفاده “مستمر” از اینترنت در میان بزرگسالان تنها در سه سال گذشته 5 درصد افزایش یافته است، نحوه خرید مردم هم همراه با آن تغییر کرده است، این روند به این معنی است که بازاریابی آفلاین به اندازه گذشته دیگر مؤثر نیست.

 

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بازاریابی دیجیتال که به آن بازاریابی آنلاین نیز می گویند، به تمام تلاش های بازاریابی که در اینترنت انجام می شود اشاره دارد. کسب‌وکارها از کانال‌های دیجیتالی مانند موتورهای جستجو، رسانه‌های اجتماعی، ایمیل و سایر وب‌سایت‌ها برای ارتباط با مشتریان فعلی و بالقوه استفاده می‌کنند. این اصطلاح همچنین شامل ارتباط از طریق پیام های متنی یا چند رسانه ای نیز می شود.

بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing) هر شکلی از بازاریابی است که توسط دستگاه های الکترونیکی انجام می شود.

می توان آن را به صورت آنلاین و آفلاین انجام داد، و در واقع، هر دو نوع برای یک استراتژی بازاریابی دیجیتالی جامع مهم هستند.

تجارت، دیجیتال مارکتینگ را چگونه تعریف می کند؟

امروزه، بازاریابی دیجیتال برای کسب و کار و آگاهی از برند شما حیاتی است. به نظر می رسد هر برندی یک وب سایت دارد و اگر ندارند، حداقل در رسانه های اجتماعی یا استراتژی تبلیغات دیجیتال حضور دارند. محتوای دیجیتال و بازاریابی محتوایی آنقدر رایج است که مصرف کنندگان در حال حاضر از آن انتظارات زیادی دارند و به آن به عنوان راهی برای یادگیری در مورد برندها نگاه می کنند و به آن اعتماد می کنند. از آنجایی که دیجیتال مارکتینگ دارای گزینه ها و استراتژی های زیادی در ارتباط با آن است، می توانید خلاق باشید و انواع تاکتیک های بازاریابی را با بودجه ای هر چند محدود آزمایش کنید.

بازاریابی دیجیتال با استفاده از تاکتیک‌ها و کانال‌های دیجیتال متعدد برای ارتباط با مشتریان در جایی که بیشتر وقت خود را سپری می‌کنند تعریف می‌شود: بازایابی آنلاین. بهترین بازاریابان دیجیتال تصویر واضحی از نحوه حمایت هر کمپین بازاریابی دیجیتال از اهداف کلی خود دارند و بسته به اهداف استراتژی بازاریابی خود، بازاریابان می توانند از طریق کانال های رایگان و پولی که در اختیار دارند از کمپین بزرگ تری حمایت کنند.

چرا بازاریابی دیجیتال مهم است؟

دیجیتال مارکتینگ به شما کمک می کند تا از طریق روش های نوین به مخاطبان بیشتری نسبت به آنچه که می توانستید دست پیدا کنید و مشتریان بالقوه ای را که احتمال خرید محصول یا خدمات شما را دارند هدف قرار دهید. علاوه بر این، اغلب مقرون به صرفه‌تر از تبلیغات سنتی است و به شما امکان می‌دهد موفقیت را به صورت روزانه اندازه‌گیری کنید و آن‌طور که مناسب می‌دانید حرکت کنید.

چند مزیت عمده دیجیتال مارکتینگ وجود دارد که در ادامه توضیحاتی درباره آنها داده می شود.

  • شما می‌توانید تلاش‌های خود را فقط روی مشتریان احتمالی برای خرید محصول یا خدمات خود متمرکز کنید.

اگر تبلیغی را در تلویزیون، مجله یا بیلبورد قرار دهید، کنترل محدودی روی افرادی که آگهی را می بینند دارید. البته، می‌توانید جمعیت‌شناختی خاصی را اندازه‌گیری کنید، از جمله خوانندگان معمولی مجله یا جمعیت یک محله خاص، اما هنوز هم تا حد زیادی تعداد افرادی که ممکن است تبلیغات شما را مشاهده کنند نامشخص است.

از سوی دیگر، بازاریابی دیجیتال به شما این امکان را می‌دهد که مخاطبان بسیار خاص را شناسایی و هدف قرار دهید و با تولید محتوای بازاریابی شخصی‌شده و با نرخ تبادل بالا ، آنها را برای مخاطب ارسال کنید.

به عنوان مثال، ممکن است از ویژگی های هدف گذاری رسانه های اجتماعی برای نشان دادن تبلیغات رسانه های اجتماعی به مخاطب خاصی بر اساس متغیرهایی مانند سن، جنسیت، مکان، علایق، شبکه ها یا رفتارها استفاده کنید. از طرف دیگر، می‌توانید از استراتژی‌های تبلیغات کلیکی (PPC) یا بهینه سازی سایت برای موتور جستجو (سئو)( SEO) برای ارائه تبلیغات به کاربرانی که به محصول یا خدمات شما علاقه نشان داده‌اند یا کلمات کلیدی خاصی را که به صنعت شما مربوط می‌شوند، جستجو کرده اند، استفاده کنید.

در نهایت، دیجیتال مارکتینگ شما را قادر می‌سازد تا تحقیقات لازم را برای شناسایی شخصیت خریدار خود انجام دهید و به شما امکان می‌دهد استراتژی بازاریابی خود را در طول زمان اصلاح کنید تا اطمینان حاصل کنید که به احتمال زیاد به مشتریان بالقوه‌ای دست خواهید یافت.

  • مقرون به صرفه تر از روش های بازاریابی فیزیکی و یا خارجی است.

دیجیتال مارکتینگ به شما امکان می دهد کمپین ها را به صورت روزانه ایجاد و دنبال کنید و در صورتی که  نرخ بازگشت سرمایه (ROI) بالایی را نشان نمی دهد، می توانید مقدار پولی را که در یک کانال خاص خرج می کنید کاهش دهید. این روند را نمی توان در مورد اشکال سنتی پیش برد. مهم نیست که بیلبورد شما چگونه کار می کند، چه برای شما سودمند باشد یا خیر، همچنان هزینه آن یکسان است.

به علاوه، با دیجیتال مارکتینگ، کنترل کاملی بر جایی که می‌خواهید پول خود را خرج کنید، دارید. شاید به جای پرداخت هزینه برای کمپین های PPC، شما تصمیم می گیرید که برای ایجاد محتوای اینستاگرام با نرخ تبادل بالا که آن را به اصطلاح اینستاگرام مارکتینگ می گویند، هزینه کنید. یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ به شما امکان می دهد به طور مداوم چرخش کنید و مطمئن شوید که هرگز پول خود را برای کانال هایی که عملکرد خوبی ندارند هدر نمی دهید. به عنوان مثال، اگر یک کسب و کار کوچک با بودجه محدود دارید، ممکن است سعی کنید در رسانه های اجتماعی، وبلاگ نویسی یا سئو سرمایه گذاری کنید، سه استراتژی که می توانند حتی با حداقل هزینه، بازگشت سرمایه بالایی به شما بدهند.

  • دیجیتال مارکتینگ قابل اندازه گیری است.

دیجیتال مارکتینگ می‌تواند دیدی جامع و کامل از تمام معیارهایی که ممکن است برای شرکت شما مهم باشد، از جمله برداشت‌ها، اشتراک‌گذاری‌ها، بازدیدها، کلیک‌ها و زمانی که کاربر روی صفحه نمایشگرش به شما اختصاص داده، ارائه دهد. این یکی از بزرگترین مزایای بازاریابی دیجیتال است. این در حالی است که تبلیغات سنتی می تواند برای اهداف خاصی مفید باشد، اما بزرگترین محدودیت آن نداشتن این قابلیت اندازه گیری است.

برای مثال می توان به قابلیت اندازه گیری ترافیک وب سایت اشاره کرد. با دیجیتال مارکتینگ، می توانید تعداد دقیق افرادی را که صفحه اصلی وب سایت شما را در زمان واقعی مشاهده کرده اند، با استفاده از نرم افزارهای مختلف تجزیه و تحلیل کنید. همچنین می‌توانید از بین سایر داده‌های تجزیه و تحلیل دیجیتال، ببینید که از چه تعداد صفحه بازدید کرده‌اند، از چه دستگاهی استفاده می‌کنند و از کدام کشور ها یا استان هایی به سایت شما آمده‌اند.

این هوشمندی به شما کمک می‌کند تا بر اساس تعداد افرادی که کانال‌ها به وب‌سایت شما می‌برند، اولویت‌بندی کنید که کدام کانال‌های بازاریابی را بیشتر یا کمتر گسترش دهید. به عنوان مثال، اگر تنها 10 درصد از ترافیک شما از جستجوی اینترنتی است، باید برای افزایش این درصد مدتی را صرف سئوی سایت خود کنید.

با بازاریابی سنتی، تشخیص اینکه مردم چگونه با برند شما تعامل دارند، قبل از اینکه با فروشنده های شما تعامل داشته باشند یا خرید کنند، بسیار دشوار است. با دیجیتال مارکتینگ، می توانید روندها و الگوهای رفتار افراد را قبل از رسیدن به مرحله نهایی سفر خریدارشان شناسایی کنید، به این معنی که می توانید تصمیمات آگاهانه تری در مورد نحوه جذب آنها به وب سایت خود درست در بالای هرم بازاریابی خود بگیرید.

قابلیت دیگر، اندازه گیری عملکرد تولید محتوا است. تصور کنید یک بروشور محصول ایجاد کرده اید و آن را از طریق صندوق پستی برای افراد پست کرده اید، آن بروشور نوعی محتوا است، هرچند آفلاین. مشکل این است که شما نمی دانید چند نفر بروشور شما را باز کردند یا چند نفر آن را مستقیماً به سطل زباله انداختند.

حالا تصور کنید که در عوض آن بروشور را در وب سایت خود قرار می دادید. شما می توانید اندازه گیری کنید که دقیقاً چند نفر صفحه ای را که بروشور در آن آپلود شده است، مشاهده کرده اند و می توانید با استفاده از فرم ها، اطلاعات تماس کسانی که آن را دانلود کرده اند جمع آوری کنید. نه تنها می توانید تعداد افرادی که با محتوای شما درگیر هستند را اندازه گیری کنید، بلکه هنگام دانلود آن توسط مردم، متوجه میزان علاقه مندی آنها به محتوای آن بروشور هم می شوید.

  • تطبیق و تغییر استراتژی بازاریابی دیجیتال آسان تر است.

کار زیادی برای توسعه یک استراتژی بازاریابی انجام می شود. به طور کلی، شما آن استراتژی را تا زمان تکمیل دنبال خواهید کرد، اجازه می‌دهید اثرگذار شود و سپس نتایج آن را تجزیه و تحلیل می کنید. با این حال، همیشه همه چیز طبق برنامه پیش نمی رود. ممکن است در نیمه راه متوجه شوید که محاسبات درست نبوده است، یک فرض نادرست بوده است، یا مخاطبان آنطور که انتظار می رود واکنش نشان نداده اند. اینکه بتوانید استراتژی را در طول مسیر تغییر دهید یا مجدداً تنظیم کنید، بسیار سودمند است زیرا از شروع مجدد به طور کامل جلوگیری می کند.

  • دیجیتال مارکتینگ می تواند نرخ تبدیل (Conversion) و کیفیت سرنخ (Lead) های شما را بهبود بخشد.

نرخ تبدیل (Conversion) یعنی ارتباطی که کاربر با سایت برقرار کرده و از آن خرید می کند. اصطلاح Lead یا سرنخ در مورد افراد یا سازمان‌هایی به کار می‌رود که به هر روش، با محصولات سایت آشنا شده‌اند و برای نخستین کسب اطلاع (و شاید در نهایت خرید) به سایت مراجعه می‌کنند.

همانطور که بازاریابی دیجیتال اندازه گیری تلاش های بازاریابی شما را ساده تر می کند، این امر باعث می شود نرخ تبدیل شما نیز ساده تر شود. توانایی اندازه گیری اثربخشی هر تاکتیک به شما کمک می کند تا استراتژی های بهتری ایجاد کنید. اصلاح مداوم روش های خود، نرخ تبدیل شما را بهبود می بخشد. سرمایه گذاری در بازاریابی آنلاین تضمین می کند که همه چیز برای بیشترین میزان تبدیل، بهینه شده است. علاوه بر این، همه سرنخ ها ارزش یکسانی برای کسب و کار شما ندارند. دیجیتال مارکتینگ فرصتی را برای شما فراهم می کند تا مخاطبان خاصی را هدف قرار دهید که منجر به مشتریان با کیفیت بالاتر می شود. اتصال کسب و کار شما با با ارزش ترین سرنخ ها به طور مستقیم، نرخ تبدیل شما را بهبود می بخشد.

  • شما می توانید در هر مرحله با بازاریابی دیجیتال مخاطبان را جذب کنید.

ضروری است که مخاطب خود را زودتر درگیر کنید. برقراری ارتباط در اولین مرحله از سفر خریدار با کانال های ارتباطی خود بسیار هائز اهمیت است. استفاده از دیجیتال مارکتینگ به شما این امکان را می‌دهد که از ابتدا تا انتها و در هر نقطه‌ای بین آن‌ها این کار را انجام دهید.

کانال های آنلاین به شما این امکان را می دهند که کل سفر خرید مشتریان خود را دنبال کنید. درک و تجزیه و تحلیل نحوه حرکت و عملکرد مشتریان برای تبدیل سرنخ مهم است. دیجیتال مارکتینگ به شما این امکان را می دهد که آنها را از طریق این فرآیند ردیابی کنید. حتی اگر در مراحل اولیه به خریدار تبدیل نشوند، حداقل به شما کمک می کند تا مطمئن شوید که با کسب و کار شما ارتباط برقرار کرده اند.

برخی از انواع دیجیتال مارکتینگ در زیر آماده اند که به اختصار به توضیح آنها می پردازیم.

  • بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)
  • بازاریابی محتوایی (Content Marketing)
  • بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing)
  • مارکتینگ کلیکی (PPC)
  • تبلیغات بومی (Native Advertising)
  • بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)
  • روابط عمومی آنلاین
  • محتوای حمایت شده
  • بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)
  • بازاریابی پیامکی

بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)

فرآیند بهینه سازی وب سایت شما برای “رتبه” بالاتر در صفحات نتایج موتورهای جستجو، افزایش میزان ترافیک طبیعی (یا رایگان) وب سایت شما را در پی خواهد داشت. کانال هایی که از سئو سود می برند شامل وب سایت ها، وبلاگ ها و اینفوگرافیک ها هستند.

راه های مختلفی برای نزدیک شدن به سئوی حرفه ای وجود دارد تا ترافیک واجد شرایطی برای وب سایت خود ایجاد کنید. به طور کلی سه نوع سئو وجود دارد:

سئوی روی صفحه (On page SEO): این نوع سئو بر روی تمام محتوایی که “در یک صفحه” وجود دارد متمرکز است. با تحقیق در مورد کلمات کلیدی مربوط به کسب و کار خود، برای تولید محتوا و ایجاد جستجو و هدف (یا معنی)، می توانید در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) رتبه بالاتری کسب کنید.

سئوی خارج از صفحه (Off Page SEO): این نوع سئو بر روی تمام فعالیت هایی تمرکز می کند که هنگام بهینه سازی وب سایت شما “خارج از صفحه” انجام می شود. به چه معنی؟ برای مثال لینک های ورودی که به عنوان بک لینک نیز شناخته می شوند. تعداد وبسایت هایی که به سایت شما پیوند می‌دهند، و «اعتبار» نسبی آن وبسایت، بر میزان رتبه بالای شما برای کلمات کلیدی مورد علاقه‌تان تأثیر می‌گذارد. با ایجاد شبکه ای از لینک های ورودی با وب سایت های دیگر، نوشتن پست‌های مهمان در این وب‌سایت‌ها (و پیوند دادن به وب‌سایت خود)، می‌توانید بک لینک‌هایی را که برای ارتقای وب‌سایت خود در همه نتیج جستجو های مناسب نیاز دارید، به دست آورید.

سئوی فنی (Technical SEO): این نوع سئو بر روی باطن وب سایت شما و نحوه کدگذاری صفحات شما تمرکز دارد. فشرده‌سازی تصویر، داده‌های ساختاریافته و بهینه‌سازی فایل‌های CSS، همگی اشکال سئوی فنی هستند که می‌توانند سرعت بارگذاری وب‌سایت شما را افزایش دهند که یک عامل رتبه‌بندی مهم در نظر موتورهای جستجو مانند Google است.

همانطور که اشاره شد، سئوی سایت یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار در دیجیتال مارکتینگ و دیده شدن سایت شما در صفحات نتایج جستجوی موتور های جستجو است. طراحی سایت و سئوی آن به صورت کاملاً حرفه ای و تخصصی توسط تیم دارکوب به مشتریان محترم ارائه می شود.

شرکت دارکوب

بازایابی محتوایی

این اصطلاح به ایجاد و ارتقای محتوا به منظور ایجاد آگاهی از برند، رشد ترافیک، تولید سرنخ (Lead) و جذب مشتریان اشاره دارد. که شامل مواردی هستند که در ادامه توضیح داده می شوند.

پست های وبلاگ (Blog posts): نوشتن و انتشار مقاله در وبلاگ سایت کسب و کار شما کمک می کند تخصص صنعت خود را نشان دهید و ترافیک جستجوی طبیعی را برای کسب و کارتان ایجاد کنید. این در نهایت به شما فرصت های بیشتری را برای تبدیل بازدیدکنندگان وب سایت به سرنخ برای تیم فروش فراهم می کند.

کتاب‌های الکترونیکی و کاغذهای سفید (Ebooks and whitepapers): کتاب‌های الکترونیکی، وایت‌پیپرها (که از آن به عنوان Research Paper نیز یاد میشود؛ نوعی مقالات گسترده است که بر روی یک موضوع خاص تمرکز داشته و یک موضوع خاص را شرح می دهد و به تفصیل راجع به آن بحث می کند). و محتوای طولانی مشابه به آموزش، بیشتر به بازدیدکنندگان وب‌سایت کمک می‌کنند. همچنین به شما این امکان را می دهد که برای دریافت اطلاعات خواننده، محتوا را مبادله کنید، برای شرکت خود سرنخ ایجاد کنید و مردم را در سفر خرید خود راهنمایی کنید.

اینفوگرافیک (Infographics): گاهی اوقات، خوانندگان بیشتر خواهان این هستند که تصاویر را دنبال کنند تا متنی ساده و بی روح را.  اینفوگرافیک ها شکلی از محتوای بصری هستند که به بازدیدکنندگان وب سایت کمک می کند تا مفهومی را که می خواهند را تجسم کرده و آموزش ببینند.

محتوای صوتی یا تصویری (Audio or Visual Content): تلویزیون و رادیو کانال های محبوبی برای بازاریابی دیجیتال هستند. ایجاد محتوایی که می تواند به صورت آنلاین به عنوان یک ویدیو به اشتراک گذاشته شود یا به صورت صوتی توسط شنوندگان در کانال های ارتباطی شما شنیده شود، می تواند مخاطبان بالقوه مورد نظرتان را تا حد زیادی گسترش دهد.

بازاریابی شبکه های اجتماعی

این روش، برند و محتوای شما را در کانال های رسانه های اجتماعی تبلیغ می کند تا آگاهی از برند را افزایش داده، ترافیک را بالا ببرد و برای کسب و کار شما سرنخ (Lead) ایجاد کند.

می توانید از برنامه های کاربردی فراوانی استفاده کنید که تمام شبکه های اجتماعی شما در یک جا جمع می کند. به این ترتیب، می توانید به راحتی محتوا را برای چندین کانال به طور همزمان برنامه ریزی کنید و همچنین تجزیه و تحلیل ها را از طریق آنها نظارت کنید. علاوه بر اتصال حساب های اجتماعی برای ارسال پست، می توانید صندوق ورودی رسانه های اجتماعی خود را نیز مدیریت کنید تا بتوانید پیام های مستقیم خود را در یک مکان دریافت کنید.

از کانال هایی که می توانید در بازاریابی شبکه های اجتماعی استفاده کنید، می توان به فیس بوک (Facebook)، توییتر (Twitter)، لینکدین (LinkedIn)، اینستاگرام (Instagram)، اسنپ چت (Snap Chat) و پینترست (Pinterest) اشاره کرد.

بسیاری از بازاریابان از این پلتفرم های رسانه های اجتماعی برای ایجاد یک کمپین همه گیر (Viral) استفاده می کنند. همکاری با یک تولیدکننده محتوای محبوب یا شرکت در روندی که در حال حاضر با مخاطبان زیادی همراه شده است، یک استراتژی بازاریابی همه گیر است. هدف، ایجاد چیزی قابل اشتراک است به این امید که به طور طبیعی در یک کانال رسانه اجتماعی پخش شود.

تبلیغات کلیکی (Pay Per Click (PPC))

PPC روشی است برای هدایت ترافیک به وب سایت شما با پرداخت هزینه به تبلیغ کننده ها به ازای هر بار که روی تبلیغ شما کلیک می شود. یکی از رایج‌ترین انواع PPC می توان به وارد زیر اشاره کرد.

تبلیغات پولی در فیس بوک: در اینجا، کاربران می توانند برای سفارشی کردن یک ویدیو، تصویر یا نمایش اسلاید، که فیس بوک در فیدهای خبری افرادی که با مخاطبان کسب و کار شما مطابقت دارند، منتشر می کند، هزینه پرداخت کنند.

کمپین‌های تبلیغاتی توییتر: در اینجا، کاربران می‌توانند برای قرار دادن یک سری پست یا اشتراک پروفایل در فیدهای خبری یک مخاطب خاص، پولی بپردازند که همگی برای رسیدن به یک هدف خاص برای کسب و کار شما اختصاص داده شده‌اند. این هدف می تواند ترافیک وب سایت، دنبال کنندگان بیشتر توییتر، تعامل توییت یا حتی دانلود اپلیکیشن باشد.

پیام‌های حمایت‌شده در لینکدین: در اینجا، کاربران می‌توانند برای ارسال مستقیم پیام‌ها به کاربران خاص لینکدین بر اساس صنعت و پیشینه آن‌ها پول بپردازند.

تبلیغات بومی

تبلیغات بومی به تبلیغاتی اطلاق می‌شود که عمدتاً مبتنی بر محتوا هستند و در یک پلتفرم در کنار محتوای غیر پولی دیگر نمایش داده می‌شوند. برای مثال تبلیغات فیس بوک و تبلیغات اینستاگرام. بسیاری از مردم همچنین تبلیغات رسانه های اجتماعی را “بومی” می دانند. این تبلیغات  براساس منطقه یا شهر و کشوری که کاربران در آن زندگی می کنند، هدف گذاری می شوند.

بازاریابی ایمیلی

شرکت ها از بازاریابی ایمیلی به عنوان راهی برای برقراری ارتباط با مخاطبان خود استفاده می کنند. ایمیل اغلب برای تبلیغ محتوا، تخفیف ها و رویدادها و همچنین هدایت افراد به سمت وب سایت کسب و کار استفاده می شود. انواع ایمیل هایی که ممکن است در کمپین بازاریابی ایمیلی ارسال کنید ممکن است حول موضوعاتی همچون خبرنامه های اشتراک وبلاگ، ایمیل های بعدی به بازدیدکنندگان وب سایتی که چیزی را دانلود کرده اند، ایمیل های خوش آمدگویی مشتری، تبلیغات تعطیلات برای اعضای وفادار به سایت و نکات یا ایمیل های مکرر مشابه برای در تماس ماندن با مشتری باشد.

محتوای حمایت شده یا اسپانسر گرفتن

با محتوای حمایت‌شده، شما به‌عنوان یک برند به شرکت یا نهاد دیگری پول می‌دهید تا محتوایی را ایجاد و تبلیغ کند که به نوعی درباره برند یا خدمات شما بحث می‌کنند. یکی از انواع محبوب محتوای حمایت شده، اینفلوئنسر مارکتینگ است. با این نوع محتوای حمایت شده، یک برند از یک اینفلوئنسر در صنعت خود حمایت می کند تا پست ها یا ویدیوهای مربوط به شرکت را در رسانه های اجتماعی منتشر کند. نوع دیگری از محتوای حمایت شده می تواند یک پست وبلاگ یا مقاله باشد که برای برجسته کردن یک موضوع، خدمات یا نام تجاری در آن ذکر شده است.

بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)

این روند مستقیماً با SEO سایت نیز در ارتباط است. هنگامی که یک سرنخ بالقوه در حال جستجوی محصول یا کسب و کاری است که به شما مرتبط است، این یک فرصت عالی برای ارتقاء خواهد بود. تبلیغات پولی و سئو دو استراتژی عالی برای ارتقای کسب و کار شما برای سرمایه گذاری بر روی آن سرنخ های آینده هستند. بازاریابی موتورهای جستجو راه دیگری برای افزایش ترافیک وب سایت با قرار دادن تبلیغات پولی در موتورهای جستجو است. دو سرویس محبوب SEM عبارتند از Bing Ads و Google Ads. این تبلیغات پولی به‌طور یکپارچه در بالای صفحات نتایج موتور جستجو قرار می‌گیرند و دید فوری ازسایت شما را به کاربران ارائه می‌دهند. این نیز نمونه ای از تبلیغات بومی موثر است.

بازاریابی پیامی

بازاریابی محصولاتتان از طریق پلتفرم‌های پیام‌رسان راهی سریع برای دستیابی به سرنخ‌های بالقوه است. این یک راه ساده برای اطلاع رسانی به مخاطبان خود در مورد فروش، ارائه محصولات جدید، یا به روز رسانی در مورد سفارشات است. اگر مشتریان شما سؤالی دارند یا به اطلاعات بیشتری نیاز دارند، این نیز راهی مناسب برای اتصال آنها به خدمات مشتری است. می‌توانید انتخاب کنید که پیام‌ها را مستقیماً به تلفن همراه از طریق متن یا از طریق پیام‌ها در پلتفرم‌هایی مانند Facebook Messenger یا WhatsApp ارسال کنید. در این روند، اصطلاح دیگری به نام دیجیتال مارکتینگ با واتس اپ هم ایجاد می شود که مباحث خاص خود را دارد.

بازاریاب دیجیتال معمولاً روی یک شاخص کلیدی عملکرد (Key Performance Indicator(KPI)) برای هر کانال تمرکز می کند تا بتواند عملکرد شرکت را در هر کانال به درستی اندازه گیری کند.  KPIروشی برای سنجش میزان خوب بودن عملکرد افراد و یا در سطح کلان‌تر میزان خوب بودن عملکرد سازمان و یا یک واحد سازمانی است.  برای مثال، یک بازاریاب دیجیتال که مسئولیت سئو را بر عهده دارد، «ترافیک طبیعی یا ارگانیک» وب سایت خود را اندازه گیری می کند. در شرکت‌های کوچک، یک متخصص عمومی ممکن است همزمان صاحب بسیاری از تاکتیک‌های بازاریابی دیجیتالی باشد که در بالا توضیح داده شد. در شرکت‌های بزرگ‌تر، این تاکتیک‌ها متخصصان متعددی دارند که هر کدام تنها بر روی یک یا دو کانال دیجیتال برند تمرکز دارند.

آیا بازاریابی دیجیتال برای همه مشاغل کار می کند؟

بازاریابی دیجیتال می تواند برای هر کسب و کاری در هر صنعتی کار کند. صرف نظر از آنچه شرکت شما می فروشد، بازاریابی دیجیتال همچنان شامل ساختن شخصیت های خریدار برای شناسایی نیازهای مخاطبان و ایجاد محتوای آنلاین ارزشمند است. با این حال، این بدان معنا نیست که همه مشاغل باید یک استراتژی بازاریابی دیجیتال را به یک روش اجرا کنند.

به طور کلی، بازاریابی اینترنتی راه حل مقرون به صرفه تری است و فرصت های منحصر به فردی را در اختیار شما قرار می دهد تا اطمینان حاصل شود که بیشترین سود را به دست می آورید.

چگونه دیجیتال مارکتینگ انجام دهیم؟

به طور خلاصه می توان استراتژی دیجیتال مارکتینگ را اینطور بیان کرد:

اهداف خود را مشخص کنید.

هنگامی که برای اولین بار بازاریابی دیجیتال را شروع می کنید، بسیار مهم است که با شناسایی و تعریف اهداف خود شروع کنید، زیرا بسته به آن اهداف، استراتژی خود را متفاوت می سازید. به عنوان مثال، اگر هدف شما افزایش آگاهی از برند است، ممکن است بخواهید توجه بیشتری به دستیابی به مخاطبان جدید از طریق شبکه های اجتماعی داشته باشید.

از طرف دیگر، شاید شما بخواهید فروش یک محصول خاص را افزایش دهید، مهم تر است که روی سئو و بهینه سازی محتوا تمرکز کنید تا در وهله اول خریداران بالقوه را در وب سایت خود جذب کنید. چنانچه هدف شما فروش است، ممکن است کمپین های PPC را برای هدایت ترافیک از طریق تبلیغات پولی مفید باشد.

در هر صورت، پس از تعیین بزرگ ترین اهداف شرکت، شکل دادن به یک استراتژی بازاریابی دیجیتال ساده تر می شود.

مخاطب هدف خود را شناسایی کنید.

قبلاً به این موضوع اشاره کرده‌ایم، اما یکی از بزرگترین مزایای دیجیتال مارکتینگ، فرصت هدف قرار دادن مخاطبان خاص است، با این حال، اگر ابتدا مخاطبان هدف خود را شناسایی نکرده باشید، نمی‌توانید از این مزیت استفاده کنید.

مهم است که توجه داشته باشید، مخاطبان هدف شما ممکن است بسته به کانال یا اهدافی که برای یک محصول یا کمپین خاص دارید، متفاوت باشند.

به عنوان مثال، شاید متوجه شده باشید که بیشتر مخاطبان اینستاگرام شما جوان‌ترها هستند و نوشته های خنده‌دار و ویدیوهای سریع و کوتاه را ترجیح می‌دهند، اما مخاطبان لینکدین شما افراد حرفه‌ای مسن‌تری هستند که به دنبال توصیه‌های تاکتیکی بیشتری می باشند. شما باید محتوای خود را با حفظ جذابیت برای هر طیف از مخاطبان هدف، متفاوت آماده کنید. اگر از صفر شروع می کنید، نگاهی به نحوه پیدا کردن مخاطب هدف خود بیندازید.

برای هر کانال دیجیتال بودجه تعیین کنید.

مانند هر چیز دیگری، بودجه ای که تعیین می کنید مستقیماً به عناصری از بازاریابی دیجیتال بستگی دارد که می خواهید به استراتژی خود اضافه کنید. اگر روی تکنیک‌های ورودی مانند سئو، رسانه‌های اجتماعی و تولید محتوا برای یک وب‌سایت از قبل موجود تمرکز می‌کنید، خبر خوب این است که اصلاً به بودجه زیادی نیاز ندارید. در بازایابی دیجیتال، تمرکز اصلی بر ایجاد محتوای با کیفیت بالا است که مخاطبان شما مایل به مشاهده آن هستند.

تعادل خوبی بین استراتژی های دیجیتال پولی و رایگان ایجاد کنید.

استفاده از تبلیغات آنلاین و خرید لیست های ایمیل، بدون شک مقداری هزینه بر خواد بود. هزینه آن به این بستگی دارد که چه نوع نتیجه ای را می خواهید در نتیجه تبلیغات دریافت کنید. به عنوان مثال، برای پیاده سازی PPC با استفاده از گوگل ادوردز، خود را با شرکت های دیگر در صنعت خود مقایسه کنید تا در بالای نتایج جستجوی گوگل برای کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کارتان ظاهر شوید. بسته به رقابتی بودن کلمه کلیدی، این می تواند مقرون به صرفه یا بسیار گران باشد، به همین دلیل ایده خوبی است که روی دسترسی طبیعی و جستجوی ارگانیک سایت خود نیز تمرکز باشید.

یک استراتژی بازاریابی دیجیتال احتمالاً به جنبه های پولی و رایگان نیاز دارد تا واقعاً مؤثر باشد. با این حال، اگر تبلیغات پولی بخشی از استراتژی دیجیتال شما باشد، نتایج ممکن است سریعتر به دست بیایند. در نهایت، توصیه می‌شود برای موفقیت طولانی‌مدت و پایدار، روی ایجاد دسترسی ارگانیک (یا «رایگان») با استفاده از تولید محتوای ارزشمند، سئو و رسانه‌های اجتماعی تمرکز کنید. هنگامی که شک دارید، هر دو را امتحان کنید، و روند خود را تکرار کنید تا بدانید کدام کانال، پولی یا رایگان، بهترین عملکرد را برای برند شما دارد.

محتوای جذاب ایجاد کنید.

هنگامی که مخاطبان خود را شناختید و بودجه ای در نظر گرفتید، زمان آن رسیده است که برای کانال های مختلفی که قرار است استفاده کنید، محتوا تولید کنید. این محتوا می تواند پست های شبکه های اجتماعی، پست های وبلاگ، تبلیغات PPC، محتوای اسپانسر شده، خبرنامه های بازاریابی ایمیلی و موارد دیگر باشد.

البته هر محتوایی که ایجاد می کنید باید برای مخاطبانتان جذاب و هیجان انگیز باشد زیرا هدف محتوای بازاریابی محتوایی، افزایش آگاهی از برند و بهبود تولید سرنخ است.

محتواهای دیجیتال خود را برای موبایل بهینه کنید.

یکی دیگر از اجزای کلیدی بازاریابی دیجیتال، بازاریابی موبایلی است. در واقع، استفاده از گوشی های هوشمند به طور کلی 69 درصد از زمان صرف شده برای مصرف رسانه های دیجیتال در ایالات متحده را تشکیل می دهد، در حالی که مصرف رسانه های دیجیتال مبتنی بر دسکتاپ (کامپیوترهای شخصی) کمتر از نیمی از آن را تشکیل می دهد و ایالات متحده هم بزرگ ترین طرفدار تلفن همراه در مقایسه با سایر کشورها نیست. شاهد استفاده روز به روز و گسترده تلفن های همراه در سراسر دنیا هستیم.

این بدان معنی است که بهینه سازی تبلیغات دیجیتال، صفحات وب، تصاویر رسانه های اجتماعی و سایر کانال های دیجیتال برای دستگاه های تلفن همراه ضروری است. اگر شرکت شما یک برنامه تلفن همراه دارد که کاربران را قادر می سازد با برند شما درگیر شوند یا محصولات شما را خریداری کنند، یا وب سایتی که کاملاً برای صفحات گوشی ریسپانسیو عمل می کند و UI و UX قابل قبولی دارد، همگی نشان می دهد که استراتژی شما به درستی پیش می رود.

انجام تحقیق در مورد کلمات کلیدی

در کل دیجیتال مارکتینگ در مورد دستیابی به مخاطبان هدف از طریق محتوای شخصی سازی شده، اشاره دارد، که همه اینها بدون تحقیقات مؤثر درباره کلمات کلیدی امکان پذیر نیست.

کلمات کلیدی تمامی آن کلماتی است که مستقیم و یا غیرمستقیم با کسب و کار شما ارتباط دارد و کاربران با جستجوی این کلمات نتایج صفحات جستجو را مشاهده می کنند.

انجام تحقیقات کامل و حرفه ای کلمات کلیدی برای بهینه سازی وب سایت و محتوای شما برای سئو و اطمینان از اینکه مردم می توانند کسب و کار شما را از طریق موتورهای جستجو پیدا کنند بسیار مهم است. علاوه بر این، تحقیق درباره کلمات کلیدی شبکه های اجتماعی می تواند برای بازاریابی محصولات یا خدمات شما در کانال های اجتماعی مختلف نیز مفید باشد.

حتی اگر تیم سئو تمام وقت نداشته باشید، باز هم می توانید تحقیقات کلمات کلیدی را انجام دهید. سعی کنید لیستی از کلمات کلیدی با عملکرد بالا که به محصولات یا خدمات شما مربوط می شود آماده کنید.

بر اساس تجزیه و تحلیلی که اندازه گیری می کنید، روند را تکرار کنید.

در نهایت، برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی دیجیتال موثر برای بلندمدت، بسیار مهم است که تیم شما یاد بگیرد که چگونه بر اساس تجزیه و تحلیل حرکت کند.

به عنوان مثال، شاید بعد از چند ماه متوجه شوید که مخاطبان شما دیگر به محتوای شما در اینستاگرام علاقه ندارند، اما  آنچه را که در توییتر ایجاد می کنید را دوست دارند. مطمئنا، این ممکن است فرصتی برای بررسی مجدد استراتژی اینستاگرام شما به عنوان یک چالش باشد، اما ممکن است نشانه ای باشد که مخاطبان شما کانالی متفاوت را برای مشاهده محتوای برند می پسندند.

از طرف دیگر، شاید متوجه شده باشید که یک صفحه وب قدیمی تر ترافیکی را که قبلاً داشت، دریافت نمی کند. می‌توانید صفحه را به‌روزرسانی کنید یا به طور کامل از شر آن خلاص شوید تا مطمئن شوید که بازدیدکنندگان جدیدترین و مرتبط‌ترین محتوا را برای نیازهای خود پیدا می‌کنند.

 

بازاریابی دیجیتال فرصت‌های بسیار انعطاف‌پذیری را برای رشد مستمر به کسب‌وکارها ارائه می‌کند، اما این به شما بستگی دارد که چطور از آنها استفاده کنید.

هر فرصتی که بتوانید با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید، فرصتی برای تبدیل سرنخ یا جذب مشتری است. دیجیتال مارکتینگ با امکان دسترسی به خریداران احتمالی از طریق کانال‌های مختلف، فرصت‌های بسیار بیشتری را ایجاد می‌کند. چه پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، وب‌سایت‌ها، پیام‌های متنی یا هر رسانه آنلاین، راهی ارزشمند برای تبلیغ کسب‌وکار، خدمات یا محصول شماست.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته