تفاوت سئو داخل سایت و سئو خارج سایت

نوشته شده توسط آرش محمد اصفهانی

اگر در میان سایت هایی که محتواهای مرتبط با آموزش سئو را ارائه می کنند چرخی زده باشید، احتمالا دو مفهوم سئو داخل سایت و سئو خارج سایت زیاد به چشمات خورده است.

برای درک بهتر این موضوع ابتدا کمی در مورد مفهوم سئو که هر دو اصطلاح بالا جزئی از آن تلقی می شوند توضیح کوتاهی می دهیم.

سئو سایت

سئو سایت اقدامات و قوانینی را شامل می شود که پس از رعایت کردن و پیاده سازی آن، به یک وب سایت کمک می کند تا به لحاظ نمایش داده شدن در نتایج موتورهای جستجو موقعیت بهتری پیدا کرده و در نتیجه به افزایش بازدید آن توسط کاربران بیشتری منجر شود.

Seo که مخفف عبارت Search Engine Optimization می باشد، اثر مستقیمی بر روی رونق یک فروشگاه اینترنتی یا هر گونه کسب و کار آنلاین می گذارد. هنگامی که کاربر به دنبال کلمه ای در گوگل یا هر گونه موتور جستجوی دیگر می گردد، وب سایتی که اصولی تر از بقیه سئو شده باشد، شانس بالاتری دارد که در عناوین اولیه به مخاطب نمایش داده شده و دست آخر باعث رشد صاحب وب سایت می شود.

سئو داخل سایت و سئو خارج سایت چیست؟

در اصل سئوی یک وب سایت به دو اصل تقسیم می شود که یکی سئو داخلی و دیگری سئوی خارجی می باشند. هر دو این مورد از لحاظ یک موتور جستجوگر از ارزش یکسانی برخوردار می باشند و به یک چشم دیده می شوند. قوانین مشخصی وجود دارد که می توان با استفاده از آنها، وضعیت سئو داخلی و سئو خارجی یک وب سایت را بهبود بخشید. ما در این مقاله قصد داریم تا با دقت بیشتری به تفاوت های هر دو سئو داخلی و سئو خارجی بپردازیم و عواملی که بر روی آنها موثر هستند را نام ببریم.

سئو داخل سایت چیست؟

سئو داخل سایت که معادل انگلیسی آن On Site Seo  یا On Page Seo می باشد، سلسله فرآیند و مراحلی است که جهت ارتقا و بهینه سازی سایت اجرا می شوند. این مراحل در انتها می بایست به بالا رفتن رتبه آن وب سایت از دید گوگل و رشد کاربرانی که از طریق موتورهای جستجوگر به آن وب سایت هدایت ارجاع داده می شوند ختم شود. مهم ترین اصل در مورد سئو داخلی وب سایت، تولید محتواهای با کیفیت و مفید برای خوانندگان آن است.

چرا به سئو داخل سایت اهمیت می دهیم؟

علت اصلی توجه زیاد به سئو داخلی وب سایت این است که از این طریق می تواند کاربرانی که مشتاق یافتن و مطالعه مطالب مرتبط با فعالیت وب سایت مورد هستند را هر چه بیشتر به سمت آن سوق دهیم. هر چه مطالب شما میان خوانندگانتان از ارزش بیشتری برخوردار باشد، با سرعت بیشتری به صفحات اولیه گوگل منتقل می شوید و همیشه جلوی چشم مراجعه کنندگان خواهید بود.

 

نقش پر رنگ کلمات کلیدی در سئو داخلی وب سایت

در سال های گذشته و پیش از هوشمند تر شدن الگوریتم های گوگل، یکی از تاثیر گذارترین ترفندها برای بهبود سئوی محتوای وب سایت ها، تکرار کلمات کلیدی مورد نظر و گنجاندن کلمات کلیدی مرتبط با آن در صفحات مختلف سایت بود. هر چه تعداد کلمه کلیدی تکرار بیشتری داشت، موتورهای جستجو تصور می کردند که ارتباط آن کلمه با وب سایتی که این متد را رعایت کرده بیشتر بوده و در نتیجه اولویت بیشتری در رتبه بندی نتایج جستجو به آن می دادند.

اما در سال ها اخیر گوگل هم متوجه شده که تعداد هر چه بیشتر یک کلمه کلیدی حتی به زبان فارسی در یک وب سایت، دلیلی بر مفید بودن محتوای آن برای کاربرها نیست. در اصل پیدایش مفهومی به نام سئو داخلی باعث شده تا گوگل (البته هنوز موتورهای جستجوگری یافت می شود که به تعداد کلمات کلیدی و مرتبط با تعداد بالا اهمیت می دهند) روش های بهینه تری را برای استفاده از کلمات کلیدی مرتبط با کلمه مورد نظر کاربرهایش تعریف کند.

قوانین سئو داخل سایت

اصل مهم در مورد سئو داخل سایت، کاربرپسند تر کردن محتوا و ظاهر وب سایت است. این موضوع می تواند پتانسیل وب سایت شما را برای جذب کاربر بیشتر بالاتر ببرد.

استانداردهای مشخصی برای هر چه بهتر شدن شرایط سئو داخلی سایت وجود دارد که در ادامه برخی از آنها را مطالعه می کنید :

  • عدم تولید محتوای تکراری و کپی برداری شده از سایر وب سایت ها
  • تولید محتوای پربارتر و هدفمند برای جذب حداکثری مخاطب ها
  • ذکر کردن منابعی که در تولید محتوا از آنها استفاده نموده اید
  • تولید محتوا در مورد مطالبی که حدس می زنید توسط اکثر کاربران جستجو شده و می شود

عوامل تاثیر گذار در بهبود سئو داخل سایت

تا به اینجای کار بیشتر برای شما از نقش مهم کلمات کلیدی و استفاده درست از آنها در جهت بهبود سئو داخل سایت صحبت کردیم. اما واقعیت این است که عوامل با ارزش دیگری هم وجود دارد که به همان اندازه در ارتقا سئو داخل سایت اثر گذار می باشد.

توضیحات متا

در مورد تگ توضیحات متا می بایست گفت که اگرچه شاید به اندازه کلمات کلیدی و مترادف های آن ارزش آفرینی چندانی در ارتقا رتبه سئو ندارد، اما باید بدانید که این همان توضیحی است که در مورد نتیجه جستجو شده از وب سایتتان به آنها نمایش داده می شود. در حقیقت توضیحات متا همان دو خط نوشته ای است که در پایین تگ عنوان از وب سایت شما توسط گوگل و در صفحات جستجوی این موتور جستجوگر قدرتمند نمایش داده می شود. این توضیح هر چه جذاب تر بوده و با کلمه کلیدی جستجو شده توسط کاربر مرتبط تر باشد، احتمال افزایش نرخ کلیک شدن یا CTR راه هم افزایش می دهد. این یعنی رشد ترافیک و بازدید بیشتر از یک وب سایت که به درستی سئو داخلی شده است.

در نظر داشته باشید که تعداد کاراکترهای مناسب برای نوشتن توضیحات متا مابین 130 و 165 کاراکتر می باشد و نوشتن کلمات کم تر یا بیشتر از این مقدار توصیه نمی شود

تایتل تگ یا تگ عنوان (Title Tag)

تگ عنوان احتمالا اثر گذارترین فاکتورها بهینه سازی سئو داخل سایت است. دلیل این است که درشت ترین عنوان معرفی کننده از وب سایت شما به کاربرهایی می باشد که یک یا چند کلمه را جستجو کرده اند. هر چه کلمات نوشته شده در این قسمت با کلمات عنوان صفحه شما مرتبط تر باشند، کلمه مورد نظر در صفحات نتایج جستجو برجسته تر و با گیرایی بالاتری نمایش داده می شود.

این اصلی ترین دلیل برای کلیک شدن لینک مورد نظر از وب سایت شما توسط کاربرها خواهد بود. در اینجاست که ظرافت کار شما در توجه به علایق کاربرها و مواردی که آنها احتمالا با اشتیاق بیشتری به دنبالشان می گردند را نمایان می کند.

توصیه می شود در نوشتن تا جایی که امکان دارد از مختصرترین عبارت ها استفاده کنید. استفاده از علامت های جدا کننده و یا نوشتن مهم ترین کلمات در داخل گیومه می تواند زیبایی بصری بیشتر و ظاهر تر و تمیزتری به تایتل تگ شما بدهد.

تگ های هدینگ

تگ هدینگ که معمولا با حرف H بزرگ شناخته می شود، نقش جدا کننده تیتر و سر فصل ها را از سایر بخش های نوشته شما را ایفا می کند. تگ ها به طول معمول به شش مورد H1 ، H2 الی H6 تقسیم بندی می شوند.

همانطور که رقم بعد از حرف اچ انگلیسی بیشتر می شود، وزن و میزان ارزش کم تری را نمایش می دهد. این یعنی مهم ترین و بزرگ ترین تیتر یک مطلب باید با H1 و عناوینی که به بخش های کوچک تر و کم وزن تر مطلب تعلق دارند می بایست به سمت H6 حرکت کنند.

فراموش نکنید که در یک مطلب که سئو داخل سایت در آن رعایت شده باید فقط از یک تگ H1 استفاده کرد و این جایگاه را به مهم ترین تیتر محتوا اختصاص داد.

از تصاویر جذاب استفاده کنید

به کاربردن تصاویر کاربر پسند و جذاب می تواند رنگ و لعاب بیشتری به مطلبی که برای تولید آن زحمت کشیده اید بدهد. توصیه می شود که علاوه بر استفاده از تصاویر با کیفیت، بهینه بودن حجم آنها برای هر چه سریع تر لود شدن را نیز مد نظر داشته باشید.

دکمه های اشتراک محتوا

سهولت در اشتراک گذاری مطالب وب سایت یکی دیگر از میانبرها برای بیشتر دیده شدن از سوی کاربران جدید است. اگر دکمه های اشتراک گذاری در بخش از مطلب شما گنجانده نشده، بدانید شانس دیده شدن در شبکه های اجتماعی را از دست خواهید داد.

ارتقا سرعت لودینگ یا بارگذاری وب سایت

کاربرانی که شانس دیده شدن وب سایت شما را داشته اند، به هیچ عنوان خود را معطل وب سایت های کند و صفحاتی که باز شدن آنها زمان بر است نخواهند کرد و به سرعت به سراغ رقبای شما می روند.

سرعت بارگذاری یا لودینگ صفحات وب سایت شما هر چه بیشتر باشد، مدت زمان مابین کلیک شدن و نمایش محتوای با ارزشی که تهیه کردید کم شده و احتمالا این محصول شما است که توسط کاربران خیلی بیشتری پسندیده و خریداری می شود.

کمی بیشتر وقت بگذارید و وب سایت خود را توسط مرورگرهای دیگر آزمایش کنید. کم بودن سرعت لودینگ وب سایت شما می تواند به دلیل استفاده از پلن های ارزان قیمتی که معمولا از سوی ارائه کنندگان هاست برای جلب مشتری بیشتر ارائه می شود باشد.

عامل مهم دیگر نیز بهینه نبودن حجم تصاویر بارگذاری شده در صفحات مختلف وب سایت شماست. یک سئو داخل سایت خوب مستلزم استفاده از تصاویری است که بی دلیل حجم بالایی را اشغال نکرده اند.

از نقش یک کد نویسی حساب شده هم نباید غافل شد. کدهای اضافه و کم ارزشی وجود دارند که به هنگام بارگذاری وب سایت در مرورگر کاربر، نقش مخربی را ایفا کرده و زمان با ارزشی را برای اتمام بارگذاری به خودشان اختصاص می دهند.

موبایل فرندلی باشید

امروزه کاربران نه با رایانه های رومیزی، بلکه بیشتر با گوشی های هوشمند و اغلب تبلت های و شاید لپ تاپ که همه جا به همراه دارند به سراغ وب سایت شما می آیند. تصور کنید که وب سایت شما این قابلیت را ندارد که بر روی دیوایس هایی که ابعاد نمایشگر کوچک تر دارند به درستی نمایش داده شود.

این عامل به قدری مهم است که خود گوگل ابزاری را به نام Google Mobile Friendly راه اندازه کرده تا موبایل فرندلی بودن وب سایت ها را ارزیابی کند. اگر در ریسپانسیو یا واکنش گرا بودن وب سایت شما مشکلی وجود داشته باشد، گوگل این موضوع را به شما گزارش خواهد کرد.

سئو خارج سایت

بعد از اینکه در مورد اصول و قواعد بهینه سازی سئو در داخل قلمرو وب سایت به طور مفصل صحبت کردیم، نوبت به قواعدی می رسد که خارج از قلمرو وب سایت می بایست رعایت و اجرا شوند. سئو خارج سایت یا Off Page Seo از جمله دیگر عوامل مهم برای بهبود و ارتقا رتبه وب سایت ها در موتورهای جستجو می باشد. سئوی خارجی ترکیبی از استراتژی ها و فعالیت هایی است که در خارج از وب سایت شما اجرا می شود و به مانند یک تبلیغ کننده قوی، به دیگران اطلاع می دهد که وب سایت مورد نظر در بیرون از قلمرو خودش هم حرف های زیادی برای گفتن دارد.

 

 

عنصر اصلی در سئو خارج سایت، بهره بردن از ابزارهای تبلیغاتی می باشد. این ابزارها که همگی آنها را به خوبی می شناسیم شامل شبکه های اجتماعی پر مخاطب، وب سایت های پر بازدید و تالارهای گفتگوی شناخته شده می شوند. کافیست لینک مطلب مورد نظر خودتان را در قالب یک بنر جذاب و یا یک جمله اسلوگان و جذب کننده در جایی که بیشتر از همه دیده می شود به نمایش بگذارید.

وقتی کاربرها یا مشتریان شما متوجه می شوند که لینک وب سایت شما یا اصطلاحا نام شما در جاهای شناخته شده دیگر هم به چشم می خورد، اعتماد بیشتری به شما کرده و احتمالا شما را به دیگران پیشنهاد می کنند.

لینک بیلدینگ یا لینک سازی

لینک بیلدینک که ترجمه آن لینک سازی است، به روش هایی گفته می شود که به وب سایت مورد نظر کمک می کند تا به لطف آن، بک لینک های معتبری را از وب سایت هایی که اعتبار بالایی دارند دریافت کند. بک لینک به عنوان مهم ترین اصل در سئو خارج سایت، مهر تاییدی است بر اینکه وب سایت شما به قدری اعتبار داشته که نامش در وب سایت های دیگر هم آورده شده و ارزش بازدید شدن را دارد.

گوگل می تواند ارزش بک لینک ها را ارزیابی کند و قرار داشتن نام وب سایت شما در یک وب سایت معتبر دیگر، شما را به سمت صفحه اول سرچ این موتور جستجو هدایت می کند.

دریافت بک لینک کار چندان دشوار و غیر ممکنی نیست. کافیست بر روی تولید محتواهای جذاب و مفید تمرکز کنید. دیگران متوجه حضور شما شده و تلاش می کنند تا به مطالب مورد پسندی که شما ایجاد کرده اید لینک دهی کنند.

آیا هاست بر روی سئو خارج سایت تاثیر دارد؟

توصیه می شود که از هاست های ارزان قیمت و اشتراکی که سرعت و کیفیت مناسبی ندارند استفاده نکنید. هزینه کم در این بخش به مقدار قابل توجهی به شما خسارت می زند. علاوه بر دوری کردن از هاست ارزان قیمت، سعی کنید که سرور وب سایت خود را هم به درستی انتخاب کنید.

گوگل در جستجوهای کاربرانش به آی پی و موقعیت سرور وب سایت هایی که در نتایج جستجو نمایش می دهد ارزش بالایی خواهد داد. موقعیت سرور شما هر چه بیشتر به کاربران و مشتریانتان نزدیک باشد، شانس پایین آمده رتبه شما بیشتر خواهد بود. این یعنی وب سایت فروشنده پوشاک در ایران می تواند با انتخاب یک سرور ایرانی، کیفیت سئو خارج سایت خود را هم ارتقا دهد.

سئو کلاه سفید چه اثری روی سئو داخل سایت و سئو خارج سایت دارد؟

در کل به آن دسته از تکنیک ها و قواعدی که با قوانین و الگوریتم های گوگل سازگاری داشته و به دور از میانبر زدن تلاش می کنند توجه کاربر را جلب کنند، سئو کلاه سفید می گویند.

سئو کلاه سفید یا White Hat SEO مجموعه تکنیک هایی است که بهترین و بی ضرر ترین روش ها برای بهینه سازی و ارتقا رتبه در سرچ گوگل می باشند. در یک کلام سئو کلاه سفید هیچ کدام از قوانین گوگل را زیر پا نمی گذارد.

ویژگی های سئو کلاه سفید

کاملا با دستورالعمل های ارائه شده از سوی گوگل همخوانی دارد

مجموعه قوانینی وجود دارد که گوگل با دستان خودش تعریف و ایجاد کرده و کمک می کند که وب سایت ها به بهترین شکل بهینه سازی شوند. خلاصه اگر روش های پیاده سازی شده در یک وب سایت مطابق با سلسله قوانین معرفی شده از سوی گوگل باشد، شما راه اخلاقی را انتخاب کرده اید و اصطلاحا کلکی در کارتان نیست.

تجربه کاربران اهمیت بالایی دارد

در صورت رعایت سئو کلاه سفید کمک می کنید که کاربران هنگام بازدید از وب سایت شما لذت بیشتری از آن ببرند. این بخش از سئو کلاه سفید می تواند بالا بودن سرعت بارگذاری صفحات یا مطالعه یک مطلب منحصر به فرد و با کیفیت را شامل شود. علاوه بر این دو مورد، از زیبا بودن رابط کاربری یا همان UX وب سایت هم اطمینان کسب کنید.

صبور باشید

شاید بخش ناخوشایند سئو کلاه سفید که مبتنی بر قواعد رسمی گوگل می باشد، زمان بر بودن آن است. این یعنی اگر می خواهید نتیجه زحمات خودتان را ببینید می بایست کمی تامل کنید.

ولی در عوض پاداش این صبر همان تاثیر بلند مدتی است که گوگل در نظر خواهد گرفت. وقتی گوگل مطمئن شود که شما راه را بدون کلک طی کرده اید، به راحتی شما را از صفحات اول نتایج جستجو به پایین نمی فرستد.

سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه

نقطه مقابل سئو کلاه سفید، سئو کلاه سیاه است که میانبر خطرناکی برای رسیدن به شهرت است. شما با اجرای تکنیک ها و ترفندهای سئوی سیاه، خیلی سریع به جایگاهی مثل صفحات بالایی و رتبه پایین در نتایج جستجو دست پیدا می کنید، اما به محض لو رفتن و رو شدن دستتان از سوی گوگل، حسابی جریمه می شوید و شانس شما برای حضور در صفحات بالا کم و کم تر می شود.

کلام آخر

 

 

فراموش نکنید که سئو داخل سایت و سئو خارج سایت به هیچ عنوان رقیب یکدیگر نبوده و بر عکس مکمل همدیگر هستند. موتورهای جستجو میان سئو داخل سایت و سئو خارج سایت تفکیکی قائل نمی شود و در اصل هر دو را عامل موثری برای شناخت یک سایت مفید و نمایش آن به کاربر می دانند. شما می توانید به کمک شرکت طراحی سایت دارکوب با بیش از 19 سال سابقه ی کار و برخورداری از تیم مجرب و نیروهای توانمند و متخصص در زمینه طراحی وب سایت، ضمن دریافت خدمات مشاوره رایگان و تخصصی در زمینه سئوی داخل سایت و سئو خارج سایت، نیازهای خود را در زمینه بهبود و ارتقاء سئو وب سایت مورد نظرتان برطرف کنید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته