کدام یک از روش های دیجیتال مارکتینگ پر بازده ترند

نوشته شده توسط آرش محمد اصفهانی

شیوه های بازاریابی نسبت به سال های گذشته تغییرات زیادی به خود دیده و همزمان با پبیشرفت علم و فناوری، تمامی بخش های آن دچار دگرگونی و تحول شده است. در این میان شاید هیچ بازاری به اندازی بازار آنلاین و شیوه های بازاریابی دیجیتال شگفتی آفرین و نوآورانه نبوده و به طور کل تمامی معادلات را برای شیوه های بازاریابی سنتی بهم زده است.

حالا با مفهومی به نام بازاریابی دیجیتال طرف هستیم که یک شاخه کاملا مجزا و پیچیده از بازاریابی بوده و در فضای اینترنت پیاده سازی می شود. بازاریابی دیجیتال نوعی بازاریابی محصولات و خدمات مختلف است که در آن از ابزارهای فناورانه برای انتشار و تماشای چنین محتواهای دیجیتال استفاده می شود.

مدیران دیجیتال مارکتینگ و افرادی که صاحب کسب و کار و فروشگاه های آنلاین هستند، روش های زیادی را برای تبلیغات و گسترش آگاهی از برند خود در فضای اینترنت پیش رو دارند. اما پیدا کردن و انتخاب درست ترین و موثر روش است که می تواند در مدت کوتاهی آنها را به اهداف کوچک یا بزرگی که در برنامه ریزی های خود در نظر گرفته اند نزدیک کند.

بازاریابی دیجیتال در حقیقت تخصص چندان جدیدی نبوده و از زمانی که وسایل الکترونیکی پا به زندگی ما انسان ها گذاشتن حضور داشته اند.

آشنایی با روش های بازاریابی دیجیتال و بازاریابی اینترنتی باعث می شود تا شناخت کسب و کارها از محیط اطراف خود و همینطور محیط گسترده این رسانه عظیم که میلیون ها مخاطب را در اختیار دارد بیشتر و بهتر شود.

بازاریابی دیجیتال روش های مختلفی از تبلیغات اینترنتی را شامل شده و در واقع به تمام تلاش هایی که در راستای ایجاد شناخت بیشتر در بستر اینترنت و شبکه های اجتماعی صورت گرفته می شود بازاریابی آنلاین یا دیجیتال گفته می شود. بازاریابی دیجیتال سعی دارد تا با استفاده از رسانه هایی مثل اینترنت، گجت های همراه و همینطور شبکه های اجتماعی، موقعیت یک کسب و کار را در میان سایر رقبایش بهبود ببخشد.

نکته قابل توجه در تبلیغات آنلاین، بهره بردن از اینترنت و فضای مجازی است که میلیون ها کاربر ایرانی و بین المللی در آن حضور دارند. این روزها کسب و کارهای آنلاین به محرک های ایده آلی همچون تبلیغات در بستر اینترنت نیاز داشته و اگر شما هم جزو افراد شاغل در بازار هستید، قطعا به دنبال یافتن بهترین و موثرترین شیوه ها برای تبلیغات در اینترنت می گردید.

برای کسب موفقیت در فضای مجازی این نیاز وجود دارد که با شیوه های مختلف بازاریابی دیجیتال آشنایی داشته و متناسب با شرایط فعلی و نیازهایی که دارید، مقرون به صرفه ترین و اثر گذارترین متد را برای رشد فروش و پیدا کردن جایگاه بهتر در موتورهای جستجو انتخاب کنید.

به طور خلاصه کلیه تبلیغاتی که در بستر اینترنت منتشر می شوند را تبلیغات اینترنتی می گوییم و این تعریف یکی از ساده ترین و واضح ترین تعاریف برای معرفی و آشنایی با کاربرد این سبک از بازاریابی می باشد. دلایل زیادی بر محبوبیت تبلیغات اینترنتی وجود دارد که شاید اولین و مهم ترین آنها، قیمت و هزینه های نسبتا پایین تر آن در مقایسه با شیوه های سنتی تری همچون تبلیغات محیطی و بیلبورد می باشد.

نصب یک بیلبورد در سطح شهر یک انتخاب مهم است که احتمالا بسیاری از کسب و کارهای کوچک حتی شانس استفاده از آن را به دلیل هزینه بالای آن نخواهند داشت. اما همین تبلیغ را می توان به صورت بنری در وب سایت ها و شبکه های اجتماعی، البته با حداقل یک سوم الی یک پنجم قیمت تبلیغات بیلبوردی اجرا کرد.

با توجه به اینکه ارتباط میان انسان و وسایل الکترونیکی همراه مثل گوشی هوشمند روز به روز بیشتر شده و انسان ها از هم دورتر می شوند، این فرصت از نگاه بازاریاب ها و دیجیتال مارکترها یک غنیمت با ارزش شمرده شده و می دانند که همه کاربرها بی آنکه مطلع باشند، از گوشی خود به عنوان وسیله ای همیشه همراه برای تماشای تبلیغات آنها استفاده خواهند کرد.

در آینده ای نه چندان دور احتمالا شاهد این هستیم که فعالیت روزانه انسان ها فقط به حضور در اینترنت و استفاده از ابزارهای قابل حمل متصل به اینترنت خلاصه خواهد شد. برای همین فراگیری و بهره بردن از بهترین و موثر ترین شیوه های دیجیتال مارکتینگ دیگر نه یک انتخاب بلکه یک اجبار مهم و فوق العاده ضروری است.

اگر موضوع جذب بالاترین میزان از مشتریان توسط شیوه های بازاریابی دیجیتال برای شما اهمیت بالایی دارد، توصیه می کنیم که با دریافت مشاوره از بخش دیجیتال مارکتینگ شرکت طراحی وب سایت دارکوب، پاسخ سوالات خود در زمینه طراحی سایت، تبلیغات کلیکی، بازاریابی محتوایی، بازاریابی شبکه های اجتماعی و تولید محتوا را از متخصصان ما جویا شوید.

در این مطلب قصد داریم تا شما را با پربازده ترین شیوه های دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات در اینترنت آشنا کنیم.

معرفی پربازدیدترین روش های دیجیتال مارکتینگ

سئو (SEO)

سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو مجموعه روش هایی را شامل می شود که به افزایش میزان بازدید ارگانیک یک وب سایت از طریق موتورهای جستجو به ویژّه گوگل کمک می کند. سئو به لطف رایگان بودن، همواره یکی از بهترین و کاربردی ترین گزینه ها در دیجیتال مارکتینگ محسوب شده و تاثیر آن بر شکوفایی یک وب سایت تا مدت ها باقی خواهد ماند.

با استفاده از سئو (Search Engine Optimization) می توان حتی بدون پرداخت یک ریال (در صورتی که دانش کافی برای پیاده سازی درست قوائد سئو را داشته باشید)، از طریق گوگل می توان کاری کرد که وب سایت شما همواره جزو اولین نتایج جستجوی کاربرانی باشد که کلید واژه های مرتبط با کسب و کارتان را جستجو کرده اند.

گوگل به هر کاربر براساس کلمات کلیدی جستجو شده، موقعیت مکانی و تاریخچه جستجوی او، نتایج یکتا و منحصر به فردی را نمایش می دهد. در حقیقت این الگوریتم های گوگل هستند که وظیفه تصمیم گیری در مورد نمایش وب سایت ها در صفحات جستجو SERP را برعهده دارند.

الگوریتم های گوگل مدام در حال تغییرات هستند و هر چه رتبه یک وب سایت از دید این موتور جستجو بالاتر باشد، تلاش می کند تا ترافیک ارگانیک و کاربرهای بیشتری را به سمت آن هدایت کند. در نتیجه زمانی که شما بیشتر از بقیه به دیگران نمایش داده شوید، بازدید کنندگان شما نیز روز به روز بیشتر می شوند.

فاکتورهای مختلفی در بهینه سازی سئو سایت تاثیر گذار هستند و در مجموع به دو دسته اصلی سئو داخلی (SEO On-page) و سئو خارجی (SEO Off-Page) تقسیم بندی می شود. سئو داخلی به بهینه سازی اصول سئو در داخل خود سایت و سئو خارجی نیز از طریق عوامل بیرونی، تلاش می کند تا به گوگل اثبات کند که فلان وب سایت از دیگر رقبای خود بهتر بوده و شایسته دریافت بازدیدهای بیشتر می باشد.

تغییرات مداومی که در الگوریتم های موتور جستجو ایجاد می شود، این الزام را به وجود می آورد که وب سایت ها نیز خود را مطابقه با آن بهینه سازی کنند. موتورهای جستجو به صورت 24 ساعته به آنالیز رفتار کاربران خود می پردازند. به عنوان مثال گوگل نتایج بررسی رفتار کاربران خود را ، بعد از مدتی تحلیل و آنالیر پیچیده، بعد از مدتی تبدیل به الگوریتم و قوانین تازه کرده و کلیه قوانین قبلی دستخوش تغییر می شوند. تمامی این تلاش ها برای این است که موتور جستجو بتواند بهترین مناسب ترین و مرتبط ترین وب سایت ها را به کاربر جستجو کننده پیشنهاد کند.

حضور مستمر در رتبه های بالای سئو باعث ایجاد رونق بیشتر و افزایش میزان فروش در هر کسب و کاری می شود. در صورتی که در بهینه سازی سئو سایت خود دچار مشکل هستید، کارشناسان دیجیتال مارکتینگ شرکت طراحی وب سایت دارکوب به صورت 24 ساعته پاسخگوی مشکلات و چالش های پیش روی شما خواهند بود.

بازاریابی در شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی در دنیای دیجیتالی ما به مهره ای مهم و پر نفوذ تبدیل شده و با توجه به عضویت و حضور اکثر قریب به اتفاق افراد در شبکه هایی مثل اینستاگرام، یکی از داغ ترین بازارهای آنلاین این روزها به حساب می آیند.

در SMM که مخفف Social Media Marketing است، تلاش می شود تا با استفاده از بستر شبکه های اجتماعی، محتواهای تبلیغاتی به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم، شناخت مشتریان از یک محصول، خدمات خاص و یا یک برند ارتقا پیدا کند.

در سوشال مدیا مارکتینگ می توانید بازخوردهای با ارزشی را دریافت کرده و با بررسی داده های مربوط به آن و برقراری ارتباط با مخاطب، روند کسب و کار و ارائه خدمات خود را نیز بهینه سازی کنید.

توجه و اهمیت دادن به موضوعاتی که کاربران علاقه دارند بیشتر در مورد آنها جستجو کرده و اصطلاحا پیگیرشان هستند، یک اصل مهم در بازاریابی شبکه های اجتماعی است. یک کسب و کار موفق در شبکه های اجتماعی، اول می بایست به حرف مخاطبان گوش دهد، در بحث و گفتمان های آنها شرکت کند و در پایان میزان جذاب بودن و علاقه کاربر به پست یا مطلبی که منتشر شده را مورد ارزیابی قرار دهد. هر چه مطالب اشتراک گذاری شده بیشتری داشته باشید، شانس نمایش داده شدن به کاربران غیر مرتبط و نا آگاه از یک برند را نیز بیشتر می کنید.

تبلیغات کلیکی و بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)

یک روش پربازده دیگر در دیجیتال مارکتینگ وجود دارد که به آن بازاریابی موتورهای جستجو یا Search Engine Marketing گفته می شود. این مورد که معمولا توسط اکثر افراد نادیده گرفته می شود، تلاش می کند تا از طریق پرداخت هزینه های مشخص به موتورهای جستجو، ترافیک بیشتری را از این مجرای حیاتی و وسیع دریافت کند.

پلتفرم تبلیغاتی گوگل که (Google Ads) گوگل ادز یا گوگل ادوردز نام دارد، بهترین گزینه برای بازاریابی در موتورهای جستجو محسوب می شود. در این پلتفرم کافیست تا مبلغ یا بودجه تبلیغاتی خود را مشخص کرده و با تعیین کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار خود، ترافیک به مراتب بیشتر و مفید تری را برای وب سایت خود خریداری کنید.

روش موثر دیگری که در بازاریابی موتورهای جستجو وجود دارد، انجام تبلیغات کلیکی PPC (Pay Per Click Advertisement) می باشد. این روش نیز با مشخص کردن موارد لازم، موتورهای جستجو را وادار می کند تا لینک تبلیغاتی دلخواه شما را در بخش های مختلفی از صفحات خود (معمولا بالا یا پایین نتایج جستجو) نمایش داده و در ازای هر کلیکی صورت گرفته از سوی کاربر، مبلغ مشخصی را از حساب وی کم خواهد کرد.

تبلیغات کلیکی یکی از پر کاربرد ترین شیوه های تبلیغات آنلاین با بازدهی بالا هستند که نه فقط در گوگل، بلکه در اکثر پلتفرم های دیگر از جمله شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام و فیسبوک نیز در حال اجرا می باشد.

بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوایی یا Content marketing شیوه ای پربازده در بازاریابی دیجیتال است که به واسطه تولید محتوای با کیفیت، بازدید و در نهایت میزان فروش مشاغل و کسب و کارها را ارتفا می دهد.

در بازاریابی محتوایی می بایست به دنبال تولید محتوای با کیفیت رفته و پس از آن، تلاش کنید تا محتواهای جذاب تولید شده را از طرق مختلف مثل شبکه های اجتماعی و یا سایر وب سایت های پربازدید با دیگران به اشتراک بگذارید. برای تولید محتوا گیرا و مفید ابتدا باید بدانید که برای چه طیف از کاربران و نیازهایی که احتمالا آنها مد نظر دارند قصد تولید محتوا دارید.

پس از مشخص شدن عنوان محتوایی و کلمات کلیدی مرتبط با آن، تلاش کنید تا با رعایت قوانین و اصول سئو در نگارش متن و تگ های عناوین، ضمن افزایش جذابیت نوشته با تیترهایی که جلب توجه می کنند، مطمئین شوید که گوگل به مطلب نوشته شده، از لحاظ سئو امتیاز و اهمیت بالایی می دهد.

در مرحله بعد نوبت به اشتراک گذاری مطالب با کیفیت شما در پلتفرم های مختلف از جمله اینستاگرام، لینکدین، فیسبوک و توییتر می رسد. اگرچه ممکن است که بازاریابی محتوایی ارتباط مستقیمی با فروش نداشته و معمولا در شرکت ها و کسب و کارها، از فروشگاه اینترنتی برای این امر استفاده می شود، اما حضور مستمر در شبکه های اجتماعی یک عامل اساسی و مهم در جلب نظر مخاطب و در نتیجه، یافتن مشتری های بیشتر است. در صورتی که به سراغ انتشار مقالات خود در سایر وب سایت ها می روید، در ازای پرداخت هزینه می توانید بک لینک های با کیفیتی را دریافت کنید. هر کدام از این بک لینک ها می تواند جایگاه شما را نسبت به رقبایتان دگرگون کرده و بهبود چشمگیری ببخشد.

بازاریابی با اینفلوئنسر ها

اینفلوئنسر مارکتینگ روش بازاریابی و تبلیغات نسبتا جدیدتری است که در آن به کمک افراد مشهور و اصطاحا پیج هایی که فالورهای زیادی دارند، محتوای تبلیغاتی در قالب عکس یا ویدیو به اشتراک گذاشته می شود. بازاریابی تاثیر گذار یا اینفلوئنسر مارکتینگ در یکی دو سال اخیر محبوبیت دو چندانی پیدا کرده و علت آن حضور کاربران میلیونی شبکه های اجتماعی بزرگی مثل اینستاگرام است.

این موضوع به حدی جدی شده که شرکت های بزرگ حاضر به استخدام افراد به اصطلاح شاخ اینستاگرامی شده و به واسطه آنها محتواهای تبلیغاتی مد نظرشان را انتشار می دهند. مهم ترین چالش در انتخاب و انجام درست اینفلوئنسر مارکتینگ، پیدا کردن مناسب ترین اینفلوئنسر مارکتر برای زمینه کاری شماست. توجه کنید که همیشه انتخاب محبوب ترین و بازدید خورترین فرد نمی تواند ضامن کسب بالاترین میزان بازخورد مثبت باشد. برای یافتن بهترین فرد ضمن بررسی هایی که خودتان انجام می دهید، می توانید از گوگل آنالیتیکس یا سایر ابزارهایی که صحت واقعی بودن فالورهای یک اینفلوئنسر را ارزیابی می کند استفاده نمایید.

بازاریابی همکاری در فروش

بازاریابی پورسانتی نوع دیگری از روش های پر بازده در دیجیتال مارکتینگ می باشد در آن که یک ناشر آگهی، در ازای جذب هر کاربر، مبلغ مورد نظری که با آگهی دهنده توافق کرده را دریافت می کند. در حقیقت بازاریابی همکاری در فروش یا Affiliate Marketing به مانند استخدام ویزیتور و بازاریاب هایی است که 24 ساعت شبانه روز و هفت روز هفته مشغول تبلیغ خدمات یا محصولات مورد نظر شما هستند.

یکی از مزایای بازاریابی همکاری در فروش این است که در صورت کلیک نخوردن لینک آگهی دهنده، لازم نیست مبلغی را به ناشر آگهی پرداخت کند و تنها در صورت جذب مشتری است که ملزم به پرداخت هزینه خواهد شد.

جهت بهینه سازی و افزایش بازده تبلیغات به روش بازاریابی همکاری در فروش، توصیه می شود که کلمات کلیدی و شعار تبلیغاتی مشخصی را برای آگهی مورد نظر خود انتخاب و به ناشر آگهی اعلام کنید.

ایمیل مارکتینگ

بازاریابی ایمیل (Email Marketing) برخلاف روش های دیگر دیجیتال مارکتینگ، به دنبال یافتن یک رابطه مستقیم میان کاربر و کسب و کارهای فعال در عرصه فروش آنلاین می گردد. شما می توانید با دریافت فهرستی از ایمیل های کاربران و مشتریان خود، به طور منظم و البته نه چندان آزاردهنده، پیشنهادات و تخفیف های ویژه ای را به اطلاع آنها برسانید.

ارسال منظم چنین ایمیل هایی کمک می کند که آنها از حضور و فعالیت مستمر شما آگاه شده و در مجموع ارسال خبرنامه، اعتماد بیشتری را در این رابطه ایجاد می کند.ایمیل مارکتینگ ضمن ارسال پیشنهادات شگفت انگیز، این امکان را فراهم می کند که محتواهای مناسبی را برای طیف مشخصی از کاربران (از لحاظ سن و یا متناسب با جنسیت آنها) ارسال کنید و بالاترین بازخورد را از آنها دریافت کنید. شک نکنید کاربرانی که فرم ثبت نام دریافت خبرنامه را پر می کنند، جزو فعال ترین مشتریان شما بوده و بیشترین تمایل را برای شنیدن پیشنهادات خوب شما دارند.

وایرال مارکتینگ

بازاریابی ویروسی (Viral Marketing) مدل دیگری از دیجیتال مارکتینگ است که در قالب تولید محتواهای گیرا، طنز  و حتی عجیب و غریب، تلاش می کند تا بیشترین توجه از کاربران را به سمت شما معطوف کند. به کمک تکنیک بازاریابی ویروسی می توانید در یک بازه زمان مشخص و البته کوتاه، حجم بالایی از بازدید را برای سایت یا صفحات اجتماعی خود جذب کنید.

این روش در عین حال که دشوار و خلاقانه است، در صورت اجرای درست و انتخاب یک موضوع جذاب، بازدهی فوق العاده ای در بر خواهد داشت.

بازاریابی آفلاین

احتمالا عنوان عجیب بازاریابی آفلاین برای دیجیتال مارکتینگ کمی عجیب و شاید اشتباه به نظر برسد. اما اینطور نبوده و باید بگوییم که همین حالا در دور و بر شما کلی تبلیغات دیجیتال آفلاین وجود دارد که تا حالا شاید متوجه آنها نبوده اید.

برای درک بهتر این مدل بازاریابی دیجیتال که بازدهی قابل توجهی هم دارد، روش هایی مثل بازاریابی از طریق تبلیغات تلویزیونی و رادیویی، بازاریابی از طریق تلفن های همراه و تبلت هایی که در یک مکان عمومی در اختیار افراد گذاشته می شود و بسیاری موارد دیگر که مستقیما با اینترنت در ارتباط نبوده اما به خوبی شما را با برندی که بارهای نامش را شنیده اید آشنا تر می کند.

کلام پایانی

استفاده از روش های پربازده دیجیتال مارکتینگ می تواند شما را با سرعت خیلی بیشتری به سمت موفقیت هدایت کند. بهره گیری از روش های بازاریابی دیجیتال نظیر بهینه سازی سئو، تولید محتوای با کیفیت و فعالیت در شبکه های اجتماعی جزو اولین و پر بازده ترین شیوه های رشد میزان بازدید و فروش محصولات و خدمات شماست.

استفاده از مشاوران و متخصصان خبره، یک اصل مهم در دیجیتال مارکتینگ است. همکاری با یک مشاور تجاری مناسب در حوزه فروش آنلاین کار چندان ساده ای نبوده و نمی توان به راحتی به هر فرد یا شرکتی اعتماد کرد. اگر هنوز در ابتدای راه قرار داشته و یا تجربه های چندان موفقی از همکاری با افراد یا شرکت های دیگر نداشته اید، کافیست تا با یک تماس با بخش دیجیتال مارکتینگ شرکت طراحی وب سایت دارکوب، تا از دریافت بالاترین بازدهی از تبلیغات آنلاین خود مطمئن باشید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته