دامنه و هاستینگ چیست؟

نوشته شده توسط رومینا نظری سئو
شرکت طراحی سایت و سئو دارکوب

نام دامنه آدرس وب سایت شما است که به بازدیدکنندگان اجازه می دهد به راحتی به وب سایت شما در اینترنت دسترسی داشته باشند و میزبانی وب جایی است که تمام داده ها و فایل های شما در آن ذخیره می شود. برای اجرای روان وب سایت خود باید هر دو مورد را در محل خود داشته باشید. برای موفقیت آمیز بودن حضور خود در اینترنت، باید درک درستی از هر دو، نام دامنه و میزبانی وب داشته باشید. در این مقاله می خواهیم راجب دامنه و هاستینگ اطلاعات کسب کنیم.

دامنه چیست؟

دامنه یا دامین(Domain) نامی است که وب سایت بوسیله ی اون قابل دستیابی میشود. دامنه از دو بخش نام و پسوند تشکیل شده است. نام دامنه در واقع بخشی است که گویای برند یا فعالیت شما بوده و اون رو به اختیار و دلخواه خودتون انتخاب می کنید. یکی از مهمترین مراحل داشتن وب سایت انتخاب یه نام پرمعنا برای سایت است.

ثبت دامنه .ir یه مسئله خیلی مهم است و بی توجهی در انتخاب اون میتواند به هویت تجاری شما و کسب و کار آنلاینتون ضربه بزند. نام دامنه مانند لوگو و برند شرکت است که با درست انتخاب شدن آن به جذب مشتری آنلاین و بازاریابی موفق شرکت کمک بزرگی میکند. اگه نام دامنه مناسب، کاربر پسند و مختصر و مفید و به یاد ماندنی باشد حتی در رتبه بندی نتایج جست و جوی گوگل و بهینه سازی سایت هم تاثیر خواهد داشت.

نام دامنه برای تشخیص یک یا چند آی پی آدرس استفاده میشود. مثلا نام دامنه darkoob.co.ir چندین آی پی آدرس دارد. نام دامنه ی موجود در یو آر ال برای تشخیص صفحات وب استفاده میشود. مثلا در یو آر ال https://darkoob.co.ir/blog/ نام دامنه darkoob.co.ir است.

سیستم نام دامنه یا DNS، سیستم نامگذاری ای برای دادن آدرس به سرورهای وب و صفحات وب است. سیستم نام دامنه تا حدودی مانند شماره تلفن های بین المللی به هر سرور یک آدرس به یاد ماندنی و با تلفظ راحت می دهد. به طور همزمان نام های دامنه، IP آدرس فنی رو که اکثر بینندگان به آنها علاقه مند نیستند رو پنهان میکنند.

پسوندهای دامنه:

به طور کلی نام دامنه بر اساس پسوند به دو نوع عمومی و اقلیمی یا کشوری تقسیم می شوند. کمیته ی مخصوص تایید و تصویب پسوندها یا ICANN پسوندها رو تایید و تصویب میکنه. به این پسوندها  Top Level Domainیا TLD گفته میشود. برخی از این پسوندها مثل .net ,.ir ,.com ,.org و غیره است.

سطح دامنه ها در حقیقت با نقطه از هم جدا می شوند. بسیاری از سرورهای آمریکایی از TLD سه حرفی استفاده میکنند مثل.com  و .edu اما کشورهای دیگه مانند کشور خودمون اکثرا دو حرفی هستند مثل .ir

نام دامنه همان یو آر ال نیست:

از لحاظ فنی، نام دامنه معمولا بخشی از آدرس اینترنتی بزرگتر به نام “URL” است. یک URL به جزئیات بسیار بیشتری از نام دامنه می پردازد و اطلاعات بسیار بیشتری رو شامل می شود، از جمله آدرس صفحه، نام پوشه، نام دستگاه و زبان پروتکل.

شرکت طراحی سایت و سئو دارکوب

نام دامنه همان آی پی آدرس نیست:

در حقیقت نام دامنه تنها یه اسم مستعار دوستانه و به یاد ماندنی است. آدرس فنی واقعی هاست وب، آدرس پروتکل اینترنت یا IP آدرس اونه. به عبارت دیگه نام دامنه، سازمان یا یه فرد در فضای اینترنت رو نشون می دهد. مثلا آدرس اینترنتی sitedar.com با سرور هاست “www” است. بخش “com” نام دامنه هدف سازمان یا فرد رو نشون می دهد که در اینجا هدف تجاری است و همونطور که گفته شد به اون نام دامنه ی سطح بالا اطلاق می شود. قسمت sitedar”” از نام دامنه نام شرکت یا کار فرد رو نشون میده که دومین سطح دامنه نامیده می شود. دومین سطح نام دامنه بخش خوانای آدرس اینترنتی است.

سطح سوم رو میشه برای شناسایی سرور میزبان خاص در آدرس اینترنتی تعریف کرد. در مثال ما “www” نام سرور است که درخواست های اینترنتی رو مدیریت می کند. سرور دوم ممکنه “2www” نامیده بشه. سطح سوم نام دامنه مورد نیاز نیست. برای مثال، نام دامنه کاملا واجد شرایط ممکنه “sitedar.com” باشه و سرور فرض شود.

اگه هنوز هم مفهوم دامنه رو درک نکرده اید بذارید این جوری توضیحش بدهیم. نام دامنه اینترنتی در اینترنت به نحوی شبیه به یه آدرس پستی در دنیای فیزیکی عمل می کند. هر بخشی از نام دامنه اطلاعات خاصی رو ارائه می ده. این تکه های اطلاعات به مرورگرهای وب کمک میکنه تا صفحات وب رو پیدا کنند. سیستم نامگذاری به طور مرتب به منظور جلوگیری از سردرگمی یا آدرس های تکراری تنظیم می شود. با افزایش تقاضا، ورژن جدیدی از آی پی یا همان IPv6 برای افزایش میزان نام های دامنه ی موجود ایجاد شد.

در اینجا برخی از دامنه های عمومی پرکاربرد رو بهتون معرفی می کنیم:

  • com. معروفترین و پرکاربردترین پسوند برای دامنه است. این پسوند مخفف Commercial یا تجاری است البته برخی از شرکت ها با اهداف غیر تجاری هم از این پسوند استفاده میکنند. شرکت دارکوب ثبت دامنه .com برای شما انجام می شود.
  • org. بیشتر توسط سازمانها یا موسسات غیرانتفاعی با اهداف غیر تجاری یا حتی تجاری استفاده می شود و مخفف واژه ی organization است.
  • net. بیشتر سازمانهای ارائه دهنده ی خدمات اینترنتی و شبکه‌های اطلاع‌رسانی از این پسوند استفاده می کنند که مخفف واژه ی network است.
  • ir. این پسوند برای شرکتهای ایرانی یا اشخاص ایرانی است.
  • travel. این پسوند مختص شرکت های ارائه دهنده ی خدمات تور و مسافرت می باشد.
  • name. این اولین نوع پسوندی است که برای اشخاص حقیقی ایجاد شده است. به طور کلی افرادی که می‌خوان برای خودشان به هر منظور شخصی وب سایت ایجاد کنند می‌توانند از این پسوند استفاده کنند.
  • pro. این برای افراد حرفه‌ای تعبیه شده که در صدد داشتن سایت‌هایی در حوزه ی فعالیتشون هستند.
  • jobs. این پسوند برای سایت‌هایی است که منبع اطلاعات انسانی رو برای مدیرانی که قصد استخدام کارمند دارن، فراهم میکنه.
  • cat. این برای انجمن‌های فرهنگی، تربیتی و زبان شناختی کتلن (Catalan) در نظر گرفته شده است.
  • coop. این پسوند برای شرکت های تعاونی استفاده می شود.
  • mil. مربوط به سایت های نظامی است.
  • aero. مرتبط با سازمان های حمل و نقل هوایی است.
  • museum. این پسوند مخصوص موزه ها است.
  • tv. این پسوند مخصوص دامنه ملی کشور توالو (Tuvalu) است اما به خاطر مشابهت اون با مخفف کلمه Television مورد توجه شبکه‌های تلویزیونی قرار گرفته و به این منظور هم استفاده می شود.
  • ws. پسوند دامنه ملی کشور ساموا (Western Samoa) است ولی به خاطر مشابهت اون با مخفف کلمه Website مورد توجه فراوانی قرار گرفته و می‌تونه هر نوع وب سایتی رو در بر بگیرد.
  • us. با وجود اینکه مخصوص دامنه ملی کشور آمریکا است اما به خاطر شباهت اون با مخفف کلمه us به معنی (ما) مورد استقبال قرار گرفته است.

شرکت طراحی سایت و سئو دارکوب

هاستینگ چیست؟

میزبانی وب یا وب هاستینگ (Web Hosting) به مفهوم فراهم کردن فضایی است که کاربر می‌تونه فایل‌های وب‌گاه خود رو در اون قرار بدهد. وقتی که شما یه وب سایت می سازید و می خواهید دیگران اون رو ببینند، باید اون رو با سرویس میزبانی وب منتشر کنید.

خدمات میزبانی وب با ذخیره ی فایل های وب سایت خود در کامپیوترهای با قدرت بالا (وب سرور) به یک شبکه بسیار سریع متصل می شوند. وقتی کسی آدرس وب شما مثل  sitedesign.joomir.comرو می نویسد، اینترنت به وب سرور حاوی فایل های وب سایت شما متصل می شود و سپس اطلاعات وب سایتتون رو به کامپیوترشون انتقال می دهد. اونها از اونجا می تونن توی صفحات وب سایت شما گشت و گذار کنند.

همه چیز مربوط به مدیریت این سرورها و نرم افزار اون، امنیت، پشتیبانی، پهنای باند، سرعت و خیلی چیزهای دیگه است که دارکوب ارائه میدهد! در حقیقات ما خدمات میزبانی وب رو ارائه می دهیم.

انواع وب هاستینگ:

  • میزبانی اشتراکی
  • وب سایت ساز
  • میزبانی رایانش ابری
  • میزبانی اختصاصی

1. میزبانی اشتراکی:

میزبانی وب اشتراکی رایج ترین نوع میزبانی وب و همچنین ساده ترین راه برای شروع است. میزبانی اشتراکی سرویسی است که در آن یک سرور بین بسیاری از مشتریان به اشتراک گذاشته می شود. این به طور معمول مزایا و معایب زیر رو به همراه دارد:

  • ارزون تر است: شما لازم نیست که برای کل سرور پیش پرداخت داشته باشید.
  • استفاده از اون آسون تر است: سرور با محبوب ترین گزینه ها از پیش تنظیم میشه و شرکت میزبان شما از هرگونه به روز رسانی نگهداری و امنیت سایت شما مراقبت خواهد کرد.
  • شما منابع سرور رو با اطرافیان خود به اشتراک می گذارید: اگه یه سایت واقعا شلوغ بشه ممکنه همه ی سایت های دیگه در اون سرور رو تحت تاثیر قرار بده و باعث کم شدن سرعت اون شود.
  • می تواند انعطاف پذیری کمتری داشته باشد: مثل زندگی تو یه آپارتمان که مجبورید اینطوری با همسایه ها کنار بیایید. شما احتمالا در حالت میزبانی اشتراکی نمی توانید که یه پورت خاص یا یک جزء اصلی رو تغییر بدید.

از آنجا که میزبانی وب اشتراکی رایج ترین نوع میزبانی وب است، بیشتر شرکت های میزبانی به سادگی به عنوان میزبانی وب یا میزبانی وب سایت به اون اشاره می کنند. میزبانی وب اشتراکی دارکوب با سیستم عامل رایج تری مثل میزبانی وب سایت لینوکس می آید.

منظور از خدمات هاست لینوکس مربوط به سرورهای لینوکس است. سرورهای لینوکس از محبوبیت خاصی برخوردارن که مهمترین عاملش کد باز بودن و رایگان بودن آن است. هاست لینوکس بیشتر برای استفاده از زبان PHP و همچنین بانک اطلاعاتی MySql استفاده می شود. معمولاً برای هاست ‌های لینوکس از کنترل‌پنل‌ های سی‌پنل، دایرکت ادمین، پلسک و کلوکزو استفاده می‌شود.

2. وب سایت ساز:

وب سایت ساز ساده ترین راه ایجاد یک وب سایت و آنلاین بودن است. سایت ساز صدها قالب حرفه ای طراحی شده داره که می تواند کاملا سفارشی شود تا وب سایت شما دقیقا به همان شیوه ای که می خواهید ساخته شود. هیچ تجربه قبلی لازم نیست. وب سایت ساز شامل نام دامنه رایگان و یک حساب میزبانی وب است که به صورت خودکار راه اندازی می شود.

راه حل وب سایت ساز دارای مزایا و معایب زیر است:

  • ساده ترین راه برای آنلاین بودن: بدون نیاز به یادگیری اضافی و صدها قالب دیگه، شما در هر زمانی آنلاین خواهید بود.
  • نتایج حرفه ای با هزینه ی کمتر: پرداخت به یه طراح وب با تجربه برای اینکه سایت مورد علاقتون رو طراحی کند قطعا هزینه زیادی برای شما دارد، به ویژه اگه سایت سازگار با تلفن همراه باشد؛ وب سایت ساز دارکوب به شما این امکان رو می دهد که با هزینه ی ماهانه ی کمتر حتی امکان ویرایش سایتتون رو در هر زمانی داشته باشید.
  • وب سایت های تجارت الکترونیک بزرگ مشکل ساز هستند: با وجود اینکه شما می تونید محصولات و خدمات خود رو با وب سایت ساز به فروش برسونید، اگه صدها محصول واسه فروش داشته باشین استفاده از این می تونه واستون مشکل ساز باشد.
  • عملکرد سایت کاملا سفارشی سخته: با اینکه شما در این روش توانایی کد زدن و تغییر کد برای وب سایتتون رو دارید، انجام آن برای شما سخت می شود.

3. میزبانی رایانش ابری:

میزبانی ابری اساسا یه مکان ملاقات بین میزبانی اشتراکی و میزبانی اختصاصی است، اما مزایای بسیار جالبی دارد. سرورهای ابری هنوز سخت افزار سرور فیزیکی رو با سایر سرورهای ابری به اشتراک می گذارند.

مشتریان VPS هنوز سخت افزار سرور فیزیکی رو با سایر مشتریان VPS به اشتراک می گذارند، اما فن آوری مجازی سازی ویژه، سرور رو پارتیشن بندی می کنه تا هر پارتیشن دارای منابع اختصاصی خاص خود باشه و تقریبا مثل یه سرور اختصاصی پیکربندی می شود.

این هم معمولا مزایا و معایبی داره که در زیر آورده شده:

  • بیشترین انعطاف پذیری رو دریافت می کنید: سرورهای ابری، انعطاف پذیر ترین محیط موجود در حوزه میزبانی رو ارائه می دهند. رایانش ابری با مشکلات سخت افزاری فیزیکی سازگاره و سایتتون رو به طور خودکار در موقعیت قابل اطمینانی قرار می دهند. زمانی که افزایش ترافیک سایت دارد و به سرعت بهتون یه آپگرید پیشنهاد می شود.
  • وب سایت شما منابع اختصاصی خواهد داشت: سایت شما با پهنای باند اختصاصی، پردازنده و حافظه خواهد بود. بنابراین حتی اگه شما تجهیزات سرور رو با همسایه های خودتون به اشتراک بذارید، منابع خریداری شده ی مورد نیاز خود رو به اشتراک نمی گذارید. به این ترتیب، اون دسته از همسایگان با ترافیک بالا که تجهیزات مشابه رو به اشتراک می گذارن، وقتی که شما برای کسب و کارتون بهش نیاز دارید منابع سرور شما رو دست نمیزنند.
  • وب سایت های کمی همان سرور مشابه رو اشغال می کنند: وب سایت شما نسبت به میزبانی وب اشتراکی منابع بیشتری رو در اختیارتون قرار می دهد.
  • آزادی برای پیکربندی سرور شما: نرم افزار مجازی سازی آزادی بیشتری برای ایجاد یه سرور مورد دلخواهتون به شما میدهد؛ اما این هم به یه سطح بالاتری از تجربه فنی نیاز دارد.

دارکوب سرورهای ابری رو که به طور کامل مدیریت و بهینه شده برای رسیدگی به ترافیک اضافی وب سایت شما ایجاد می کند. با استفاده از آخرین فناوری میزبانی ابری سایت شما از اینکه در فضای رایانش ابری قرار گرفته از شما ممنون هم میشود!

شرکت طراحی سایت و سئو دارکوب

4. میزبانی اختصاصی:

میزبانی سرور اختصاصی، هسته ی مرکزی میزبانی وب است. درست مثل اینکه  سرور و تمام منابعش به شما اختصاص داده شده؛ فقط و فقط برای استفاده ی شما. این تفاوت بین زندگی در یک آپارتمان و اشتراک این ساختمون با دیگران، در مقایسه با زندگی در خونه ی ویلایی خودتون است.

سرور اختصاصی به طور معمول مزایا و معایب زیر رو به همراه داره:

  • انعطاف پذیری و سفارشی سازی: شما می تونید مشخصات دقیق سخت افزار و نرم افزار سرور رو برای برآورده ساختن نیازهای خود انتخاب کنید.
  • منابع اختصاصی و کارایی تضمین شده: شما منابع سرور خودتون رو با هیچکس دیگه به اشتراک نمی گذارید.
  • کنترل کامل: شما باید دسترسی کامل به سرور اختصاصی خود داشته باشید و بتونید تنظیمات خود رو برای پاسخگویی به نیازهاتون پیکربندی کنید.
  • دانش فنی قبلی نیاز است: مدیریت و پیکربندی سرور جزو مسئولیت شما خواهد بود.
  • گران تر است: هزینه ی سرور با دیگر مشتریان تقسیم نمی شود.

آیا می توانم نام دامنه خود را به شرکت دیگری منتقل کنم؟

بله،شما می توانید. به طور معمول، هنگامی که یک نام دامنه را ثبت می کنید، حق استفاده از آن و انتقال آن به هر کجا که می خواهید را دارید. به عنوان مثال، فرض کنید نام دامنه خود را از یک سایت دیگر و برنامه میزبانی وب خود را از دارکوب خریداری کرده اید. اکنون می خواهید نام دامنه خود را به دارکوب منتقل کنید تا مدیریت و تمدید نام دامنه وب سایت خود را آسان تر کنید. اگر شما طراحی سایت خود را در شرکت دارکوب انجام داده باشید می توانید هم نام دامنه و هم هاست خود را به دارکوب انتقال دهید.

شما به راحتی می توانید این کار را انجام دهید. هر دو شرکت دارای تیم های پشتیبانی مشتری مفید و دستورالعمل های گام به گام دقیق هستند که می توانید برای انتقال نام دامنه خود از آنها پیروی کنید.

آیا باید با هم نام دامنه و هاست بخرم؟ یا می توانم آنها را جداگانه بخرم؟

شما می توانید نام دامنه و میزبانی وب را از دو شرکت مختلف خریداری کنید. با این حال، در آن صورت، باید با ویرایش تنظیمات DNS، نام دامنه خود را به شرکت میزبان وب خود نشان دهید.

از طرف دیگر، اگر نام دامنه و میزبانی وب خود را از یک شرکت خریداری کنید، دیگر نیازی به تغییر تنظیمات نام دامنه خود نخواهید داشت. همچنین مدیریت و تمدید هر دو سرویس از یک داشبورد بسیار ساده تر است.

آیا می توانم وب سایت خود را بدون تغییر دامنه به شرکت میزبان وب دیگری منتقل کنم؟

بله، شما هم می توانید این کار را انجام دهید. شما صاحب نام دامنه هستید و می توانید تنظیمات آن را تغییر دهید تا آن را به هر شرکت میزبانی وب نشان دهید.

به عنوان مثال، شما نام دامنه و هاست خود را از سایت دیگری خریداری کرده اید و اکنون می خواهید میزبانی وب خود را به دارکوب منتقل کنید. شما می توانید سایت خود را با انتقال فایل ها و داده ها از یک هاست به میزبان دیگر منتقل کنید. پس از آن، باید تنظیمات نام دامنه خود را ویرایش کنید و آنها را به ارائه دهنده میزبانی وب جدید خود نشان دهید.

بهترین شرکت ارائه خدمات دامنه و هاستینگ

دارکوب طیف گسترده ای از سرورهای هاستینگ اختصاصی ارائه میده. از سرورهای ارزونتر با امکانات نسبتا کمتر تا گرونتر با دسترسی کاملتر. شما می توانید خرید دامنه ارزان و خرید هاست ارزان خود را در صورت طراحی سایت در دارکوب از دارکوب انجام دهید. قبل طراحی سایت باید دامنه و هات خود را خریداری کنید. شرکت دارکوب با بیش از 20 سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات طراحی وب سایت، سئو سایت و دیجیتال مارکتینگ فعالیت دارد.

 

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته