دامنه اینترنتی چیست؟

نوشته شده توسط مهندس انصاری

Domain یا دامنه همان نام وب سایته که از طریق اون می تونیم بهش دسترسی داشته باشیم. به بالای همین صفحه نگاه کنید ٬ در قسمت آدرس سایت بعد از عبارت //:HTTP دقیقا دامنه یا همان Domain وجود داره که اینجا darkoob.co.ir است.

اما در پشت این دامنه چی می گذره؟ همه وب سایت های موجود در دنیای وب با یک سری عدد منحصر به فرد که بهش IP Address می گن شناخته می شن ٬ به خاطر سپردن اعداد برای همه افراد کار دشواریه اما در رابطه با کلمات اینطور نیست ٬ اسمی که برای وب سایت ها انتخاب می شه باید منحصر به فرد باشه . این موضوع درست مثل دفتر تلفن در تلفن همراه شماست ‌؛ زمانی که مثلا می خواین با شماره مادرتون تماس بگیرین مخاطب (مادر) که شماره تلفن مربوط به اون شخص رو دربر داره انتخاب می کنین و تماس برقرار می شه بدون اینکه شماره تلفن مورد نظر رو شماره گیری کنید ٬ در اینجا هم IP Address   و دامنه همینطور با هم در ارتباط هستند.

اولین دامنه اینترنتی با نام Symbolics.com بود که در سال 1985 ثبت شد و در حال حاضر بیشتر از 246 میلیون دامنه در اینترنت وجود دارد.

 

 

دامنه از چه قسمت هایی تشکیل شده؟

 

آدرس ذیل از سه قسمت www و joomir و com تشکیل شده

www به معنی World Wide Web که پیشوند همه دامنه هاست و به جاش می شه از //:http یا //:https استفاده کرد ٬ joomir هم قسمت اصلی دامنه رو تشکیل می ده که SLD نام گذاری شده به معنی Second Level Domain و آخرین قسمت پسوند دامنه ست که اینجا com است ولی تنوع زیادی در پسوند ها یا TLD ها به معنی Top Level Domain داریم که در ادامه معرفی می کنم.

 

www.joomir.com

 

هدف از دامنه چیست؟

 

اگر وب سایت دارین باید یک آدرس داشته باشه و برای اون آدرس بهتره که اسم انتخاب کنید. ویژگی دیگری که انتخاب اسم داره اینه که اگر الان یک دامنه انتخاب کنید ٬ دیگه کسی نمی تونه اون دامنه رو داشته باشه و همیشه به طور اختصاصی به خودتون تعلق داره.

پس همین الان دست به کار بشین و بهترین دامنه ای که تو ذهنتون هست رو برای خودتون ثبت کنید ٬ مطمئن باشید پشیمونی ای در کار نخواهد بود.

 

 

انواع TLD ها :

 

پسوند های بسیاری برای دامنه داریم ؛

 

1- عمومی :

 

 

 

Com. : کاربرد : تجاری
Net. : کاربرد : شبکه
Org. : کاربرد : ارگان ها
Info. : کاربرد : اطلاعات
Edu. : کاربرد : آموزشی
Int. : کاربرد : ارگان های بین المللی
Jobs. : کاربرد : شرکت ها
Biz. : کاربرد : تجارت
Aero. : کاربرد : صنایع حمل و نقل هوایی
Gov. : کاربرد : دولت آمریکا
Mil. : کاربرد : صنایع نظامی آمریکا
Name. : کاربرد : نام ها
Tel. : کاربرد : صنایع ارتباطی و اینترنتی
Travel. ; کاربرد : صنایع توریستی

 

 

 

2- کد کشوری‌ : تمامی کشورهای جهان دارای TLD های مختص به خودشون هستن ٬ در ایران هم پسوند ir. را داریم که چند نمونه داره

 

 

 

Ac.ir :

برای دانشگاه ها و موسسه هایی که دارای مجوز رسمی هستند می باشد.

Co.ir :

برای شرکت های دارای سهامی خاص و عام یا تضامنی و مسئولیت محدود می باشد.

Gov.ir :

برای موسسه ها و یا سازمان های دولتی است.

Id.ir :

برای افرادی که تابعه کشور ایران هستند قابل استفاده است.

Net.ir :

فقط برای شرکت هایی قابل استفاده است که سرویس اینترنتی به افراد می دهند و مجوز ISP دارند.

Org.ir :

برای شرکت و سازمان های خصوصی قابل استفاده است.

Sch.ir :

فقط مدارس می توانند از این پیشوند استفاده کنند.

 

 

 

از چه اسمی برای دامنه وب سایت ام استفاده کنم بهتره؟

 

 

انتخاب اسم دامنه مثل انتخاب اسم برای یک شرکت جدیده ٬ به همون اندازه باید براش وقت و فکر گذاشته بشه ٬ نام یک وب سایت مثل شناسنامه اش در بازار جهانی ست پس باید مطمئن بشین که این دامنه علاوه بر اینکه با تجارت شما منطبق می شه پیدا کردنش هم راحته. جالبه که بدونید چند ساله دامنه های فارسی هم به لیست دامنه ها اضافه شده به این صورت که نام دامنه ها رو می تونیم با حروف فارسی درج کنیم و با پسوندهای cc. ٬  name. ٬ net. ٬ com. و tv. ثبت کنید مثل دامنه       co.ir.دارکوب

البته که امکان ثبت دامنه فارسی با پسوند ir.  وجود ندارد. دامنه های فارسی از Unicode ها استفاده می کنن اما دامنه های قدیمی انگلیسی از کاراکتر های ASCII ؛ به همین خاطر هر دامنه فارسی یک معادل ASCII هم داره که بهش Punycode دامنه می گن که برخی از نرم افزار ها وب سایت شما رو با این Punycode می شناسند.

در موارد زیر شما رو کمک می کنیم که بهترین اسم برای دامنه وب سایت مورد نظرتون رو انتخاب کنید

 

1- کوتاه و مختصر باشد :

 

اسم دامنه شما می تونه تا 63 حرف باشه اما در دنیای وب اگر بیشتر از 4-3 ثانیه تایپ آدرس یک وب سایت زمان ببره به معنی پایان اون وب سایته. یک اسم دامنه کوتاه برای خوندن و حتی به یاد سپردن خیلی راحت تره که هر دو مطمئن ترین فاکتور برای جذب کاربران به وب سایت شماست.

 

2- تلفظ آن راحت باشد :

 

اگر اسمی که برای وب سایت انتخاب می کنید عجیب یا قابل تلفظ نباشه چی می شه؟ حتی بهش فکر هم نکنید مگر اینکه اسمی رو دارین که از برند شدنش اطمینان دارید.

 

3- منحصر به فرد باشد :

 

لطفاً و لطفاً کپی نکنید. قبل از انتخاب اسم حتما در اینترنت سرچ کنید و مطمئن بشین که اسم مورد نظرتون استفاده نشده تا بعدا دچار مشکل نشید. دامنه منحصر به فرد باعث برند سازی برای محصولات یا شرکت و کسب و کار شما می شه.

 

4- از شماره یا خط فاصله در نام دامنه بپرهیزید :

 

باعث سردرگمی کاربرانی ست که اسم وب سایت شما رو می شنون اما اگر واقعا به این علائم برای برند سازی احتیاج دارید از چیزهای دیگه ای استفاده کنید.

 

5- از کلمات کلیدی استفاده کنید :

 

استفاده از کلمات کلیدی به سئو و زودتر شناخته شدن شما کمک می کنه ٬ مثلا اگر سایت فروش دارید از دامنه هایی مثل sellfree.ir استفاده کنید یا اگر وب سایت شما در رابطه با طراحی سایت و این قبیل کارهاست دامنه هایی مثل sitedesign.joomir.com مناسب شماست.

 

6- از بهترین پسوند استفاده کنید :

 

پسوندهای زیادی برای دامنه ها داریم که در بالا به اونها اشاره کردیم ؛ هرکدوم از این پسوندها به یک منظور خاص استفاده می شن که با توجه به تجارتی که ارائه می کنید باید انتخاب شوند.

 

7- زود باشید‌:

 

اگر تو این فکرید که یک وب سایت داشته باشین زودتر دست به کار بشید تا اسم دامنه مورد علاقه تون برای خودتون باشه. اگر هم هنوز اسمی انتخاب نکردین از افراد دیگه بپرسید.

 

 

 

دامنه IR بهتر است یا COM ؟

 

برای برند سازی از پسوندهای co ٬ net ٬  org و … به طور معمول استفاده نمی کنن ٬ در ایران هم بیشتر پسوندهای ir و com رایجه که برای وب سایت های برند استفاده می شن. حالا باید بدونیم برای تجارت و وب سایت ما کدوم دامنه بهتره ؟ اینکه این پسوندها کمکی به سئو و بازدید سایتمون می کنه یا نه ؟

این پسوندها تفاوت خیلی زیادی در موارد ذکر شده با هم ندارند اما چند تا نکته وجود داره که به انتخاب شون کمک می کنه:

 

مزیت های IR :

 

اگر از دامنه ملی استفاده کنیم ٬ وب سایتمون در اون کشور رتبه بهتری کسب می کنه مثلا اگر دامنه ما freed.ir باشه گوگل درک می کنه که کشور هدف ما ایرانه و این به رتبه گیری سایت ما در ایران کمک می کنه.

اگر می خواید تبلیغات تلویزیونی داشته باشید باز هم پسوند ir براتون یک مزیت محسوب می شه چرا که صدا و سیما شما رو به استفاده از ir اجبار می کنه.

در درجه بعدی پسوند ir یک کلمه کوتاهتر از پسوند com می باشد و این دو کلمه در بالای صفحه کلید و حدوداً نزدیک به هم هستن که این باعث تایپ راحت و سریع تر می شه.

در آخر هم هزینه ثبت و تمدید دامنه های ir کمتر از  com است.

 

مزیت های COM :

 

اگر به دنبال برن سازی در سطح بین المللی هستیم استفاده از دامنه شناخته شده com بهتر است. دامنه ir در تحریم های بین المللی علیه ایران برای شناسایی سایت های ایرانی استفاده می شه ؛ مثلا با دامنه com می تونیم در گوگل تبلیغ بدیم اما با پسوند ir خیر.

دکمه های Ctrl و Enter به صورت خودکار پسوند com. رو به آدرس مورد نظرتون اضافه می کنه ٬ این به بازدید بیشتر کمک می کنه. از لحاظ تلفظ هم به دلیل تک بخشی بودن راحت تر از ir می باشد.

 

در مجموع برندهای موجود در کشور ایران گرایش بیشتری به سمت دامنه ir دارن اما بهتره که با توجه به هدف ساخت وب سایت مورد نظرتون تصمیم بگیرید. در صورتی که تصمیم گیری براتون سخته و برای جلوگیری از سوء استفاده رقبا هر دو دامنه را برای وب سایتتون در اختیار داشته باشید.

 

 

 

از کجا دامنه تهیه کنیم؟

 

 

بعد از انتخاب نام مناسب برای دامنه وب سایت و اطمینان از اینکه در شبکه جهانی اینترنت وجود نداره حالا باید اون دامنه رو تهیه کنیم تا کاربرها بتونن بدون IP Address هم وارد وب سایت ما بشن.

شرکت های زیادی در این زمینه وجود دارن که می تونید از اونها دامنه مورد نظرتون رو خریداری کنید البته که از مورد اعتماد بودن اون شرکت اول مطمئن بشید ٬ از طریق لیست تعرفه ها از قیمت ها آگاه بشین و تصمیم گیری کنید.

مالکیت دامنه به صورت سالانه و بعد از اون تمدید سالانه ست و اگر مایل به تمدید اون نباشید مالکیت دامنه تون به کس دیگه ای می رسه.

 

با وجود داشتن یک وب سایت و دامنه مورد نظر هنوز هم نمی تونید وب سایت رو راه اندازی کنید ٬ این بار به هاست احتیاج دارید…

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته