کارهایی که نباید در فرآیند سئو انجام شود

نوشته شده توسط فاطمه علائی
فرایند های سئو

برخی از روشهای سئو امروزه دیگر کاربردی نیستند و با بروز رسانی های جدید گوگل و موتور های جستجو هماهنگی ندارند و در نتیجه نه تنها این روش های قدیمی در رتبه بندی مقالات اثر مثبتی ندارد، بلکه باعث افت رتبه مقالات در نتایج گوگل می شود. مقاله زیر به بررسی مواردی می پردازد که مانع رتبه بندی مقالات در نتایج گوگل می شود و همچنین در ادامه راه حل هایی جایگزین برای بهبود رتبه بندی مقالات و فرآیند های سئو ارائه خواهد گردید.

حذف روش های اضافی فرآیند سئو که دیگر نیازی به انجام آنها نیست

الف : خرید دامنه هایی که منقضی شده اند

در بین متخصصین سئو باور اشتباهی وجود دارد که فکر می کنند خرید دامنه های منقضی شده به بهبود رتبه سایت کمک می کند و از طرفی بر این باور هستند که این یک روش جدید است و باعث بهبود رتبه بندی می شود. اما در حقیقت این یک روش قدیمی است و در سال 2003 گوگل اطلاعیه ای در خصوص این موضوع منتشر کرد مبنی بر اینکه اختیار و مالکیت دامنه های منقضی شده قابل بازگردانی به مالک اولیه آن را دارد و بعد از انتشار این اطلاعیه متخصصین سئو از ادامه خرید دامنه های منقضی شده منصرف شدند.

در سال 2005 گوگل خود به شرکت های ثبت دامنه پیوست تا با دریافت اطلاعاتی همچون نام ثبت نام کننده دامنه، زمان ثبت نام و اطلاعات شرکت هاستینگ بتواند کیفیت نتایج جستجو را ارتقاء دهد. در نتیجه با دانستن این موضوع که گوگل به طور کامل بر روی دامنه های منقضی شده کنترل دارد، خرید دامنه های منقضی شده با هدف بهبود نتایج رتبه بندی یک اقدام اضافی در فرآیندهای SEO است و بهتر است که دیگر انجام نشود.

ب : خرید لینک

درست است که خرید لینک های پولی باعث افزایش رتبه بندی در نتایج جستجو می شود و همچنان نیز این روش کاربردی است، اما باید دانست که این روش ها موقتی است و در دراز مدت نتیجه مطلوبی جهت رتبه بندی نخواهد داشت و در حقیقت باعث توقف رتبه بندی می شود.

الگوریتم های گوگل با تجزیه و تحلیل پیوند و شبکه بین لینک ها قابلیت شناسایی هرزنامه ها و لینک های پولی را دارد و در نتیجه با جریمه کردن وبسایت هایی که اقدام به خریداری لینک کردند باعث خنثی کردن و توقف رتبه بندی آن ها خواهد شد. در نتیجه خرید لینک یکی از روش های اضافی در سئو است که در دراز مدت باعث افت رتبه بندی می گردد.

ج : اضافه کردن حالت index  و follow به فایل Robots

یکی از موارد دیگری که از روش های اضافی در سئو  داخلی محسوب می شود اضافه کردن index  و follow به تگ متا روبوت (Robots) می باشد چرا که گوگل به صورت پیش فرض این کار را انجام می دهد و ربات های گوگل را نمی توان مجبور به فهرست بندی محتوا و دنبال کردن پیوندها کرد و در نتیجه ثبت این موارد توسط ربات های گوگل نادیده گرفته می شود. بنابراین بهتر این است که فقط دستور العمل های noindex و nofollow  را در صورت نیاز به فایل Robots اضافه کنیم.

برخی از افزونه های سئو وردپرس به صورت پیش فرض  حالت های index و follow  را به متا تگ ربات ها اضافه می کنند. بنابراین بهتر است قبل از نصب این افزونه ها وضعیت سازگاری آن ها با صفحات وب را بدانید تا دیدن حالت های index  و follow در صفحات باعث تعجب شما نگردد.

حذف کردن امکانات اضافی در صفحه جستجو گوگل

همیشه یک اصل کلی در تولید محتوا برای بهبود سئو وجود دارد و آن این است که محتوا برای کاربر واقعی تولید شود نه موتور های جستجو. امکانات صفحه جستجوی Google مانند People also Ask و People also Search for می‌تواند راهی برای دریافت موضوعات مرتبط برای نوشتن باشد و در نتیجه باید از این امکان جهت تولید محتوا متناسب با نیاز کاربر استفاده کرد.

در نتیجه استفاده از امکانات صفحه جستجو گوگل (SERP) به ما کمک می کند نیاز های واقعی مخاطب را درک کرده و با تولید محتوا مرتبط و کاربردی در جهت رفع آن نیز اقدام کنیم. بنابراین نباید در فرآیند های تولید محتوا امکانات اضافی صفحه جستجو گوگل را نادیده گرفت.

 استفاده نادرست از کلمات کلیدی

آنالیز کلمات کلیدی یکی از ضرورترین استراتژی های تولید محتوا و جز موارد ابتدایی در آموزش سئو است که از گذشته تا به حال انجام می گیرد. و این موضوع به کاربران کمک می کند با جستجوی عبارت مورد نظر خود، محتوای مربوط به آن را در صفحات وب پیدا کنند. بنابراین نحوه استفاده و جاگذاری این کلمات در محتوای صفحات بسیار حائز اهمیت است.

استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی در محتوا “keyword stuffing” به منظور بیشتر دیده شدن آن کلمه کلیدی یک تاکتیک بد در سئو است چرا که خواندن آن محتوا برای کاربران آزاردهنده خواهد بود.

مورد دیگری که در استفاده از کلمات کلیدی باید رعایت گردد این است تولید محتوا باید بر اساس نیاز کاربران باشد و نباید محتوا بر اساس کلمه کلیدی طراحی گردد زیرا در این صورت محتوا هدف خود را از دست داده و بر روی نیاز کاربر تمرکز نخواهد کرد و باعث ترک صفحات وب توسط کاربران می شود.

همچنین توصیه می گردد از ابزارهایی مانند Yoast SEO و RankMath جهت برجسته کردن کلمات کلیدی در محتوا استفاده گردد تا از تکرار بیش از حد و آزار دهنده کلمات کلیدی در محتوا جلوگیری گردد. همچنین نیاز به یادآوری است که هر کلمه کلیدی خاص را فقط یک بار هدف قرار دهید. تمرکز بر روی یک عبارت یکسان در چندین صفحه تاثیر منفی در فرآیندهای سئو خواهد داشت.

از رقبای خود هرگز کپی نکنید 

همیشه این استراتژی و تاکتیک در سئو وجود داشته که محتوای رتبه های برتر مربوط به رقبا را بررسی و تجزیه و تحلیل کنید و سعی کنید تولید محتوا کامل تر و با کیفیت بیشتری انجام دهید.

شاید در ظاهر این تکنیک معقول به نظر برسد اما تجربه ثابت کرده است که این نوع محتوا توسط الگوریتم های گوگل قابل تشخیص است و این صفحات رتبه بندی در نتایج گوگل نخواهند داشت. بنابراین بهتر است با تکیه بر تجربه، دانش و مهارت خود نیاز واقعی کاربران را شناسایی و در جهت رفع آن نیاز ها اقدام به تولید محتوا کنید و رضایت کاربران را فراهم کنید.

محتوای طولانی برای گوگل تولید نکنید 

باور به این موضوع که گوگل عاشق محتوای طولانی است و سایت هایی را رتبه بندی می کند که محتوای بیشتری دارند کاملا اشتباه است. زیرا فاکتورهای زیادی جهت رتبه بندی صفحات وجود دارد و تمرکز بر یک فاکتور جهت افزایش رتبه بندی نتیجه مثبتی را نخواهد داشت.

بهترین روش تولید محتوا این است که محتوا منتشر شده با دانش، تجربه و درک از نیاز کاربر همسو باشد و به نیاز واقعی کاربر پاسخ دهد. تولید محتوا کمتر که نیاز واقعی کاربر را پاسخ دهد به مراتب از محتوا زیادی که نیاز کاربران را برطرف نمی کند بهتر خواهد بود و این صفحات در رتبه بندی نتایج بهتری را کسب خواهند کرد.

تصمیم گیری و نتیجه گیری بر اساس بررسی میلیون ها نتیجه جستجو در گوگل 

یکی از اشتباهات رایجی که از گذشته در بین متخصصین سئو وجود داشته این است که میلیون ها نتیجه جستجو در گوگل را مطالعه و بررسی می کنند اما در مورد عوامل ایجاد آن به صورت مجزا نتیجه گیری می کنند. غافل از اینکه عوامل زیادی از جمله وضعیت لینک ها، تعداد کلمات، داده های ساختار یافته، معیار های رتبه بندی دامنه و فاکتورهای بی شمار دیگری در رتبه بندی نتایج تاثیر گذار هستند و همه این عوامل با هم همپوشانی داشته و بر نتایج کلی تاثیر گذار خواهند بود. بنابراین در مطالعه و تصمیم گیری ها باید همه عوامل موثر در فرآیند های سئو را در نظر گرفت.

عدم استفاده درست از انکر تکست (Anchor Text)

انکر تکست کلمه یا عبارتی است که به محتوای دیگر پیوند می‌دهید و جزء موارد مهم سئو داخلی (on page) می باشد. یکی از تاکتیک های قدیم در سئو استفاده از کلمات کلیدی به عنوان انکر تکست می باشد. استفاده صحیح و بهینه از انکر تکست در هنگام توسعه استراتژی لینک سازی داخلی می تواند در بهبود نتایج کمک کننده باشد اما از زمان آپدیت الگوریتم پنگوئن گوگل، موتور جستجو می تواند به راحتی «محتوای بیش از حد بهینه شده» و بک لینک های نامرتبط را شناسایی کند و در نتیجه پیوند دادن انکر تکست ها به پست های نامرتبط می تواند باعث مجازات گوگل و در نتیجه افت رتبه صفحات گردد. بنابراین بهتر است بر روی محتوای مورد نیاز کاربران تمرکز کنید و پیوند ها را به مطالب مرتبط با آن ارتباط دهید. و همچنین از کلمات مرتبط جهت انتخاب انکر تکست استفاده کنید.

نادیده گرفتن وضعیت جستجو در موبایل

هم اکنون بیش از نیمی از جستجو ها از طریق موبایل انجام می شود و روز به روز استفاده از آن گسترش پیدا می کند. بنابراین نادیده گرفتن استراتژی های سئو در بهینه سازی وضعیت موبایل می تواند اثرات منفی بر روی سئو بگذارد و باعث افت رتبه سایت در صفحات جستجو (SERP) و همچنین تجربه کاربری ضعیفی در دستگاه های تلفن همراه داشته باشد.

برخی از مواردی که جهت بهینه سازی سئو در موبایل توصیه می گردد:

  • استفاده از Google AMP را در نظر بگیرید.
  • بهبود وضعیت سئو تکنیکال در نسخه موبایل.
  • خودداری از از پنجره های بازشو در دستگاه های تلفن همراه.
  • طراحی وب سایت های واکنش گرا برای کاربران موبایل.
  • اطمینان حاصل کنید که عناصر “لمسی” به درستی کار می کنند.
  • تنظیم صحیح عرض عناصر وبسایت به گونه ای که از اسکرول افقی جلوگیری کند.
  • استفاده از ابزار PageSpeed ​​Insights جهت سنجش وضعیت امتیازات Core Web Vitals.

نادیده گرفتن محتوای ویدئویی 

تمرکز کردن فقط بر روی محتوای ویدئویی باعث از دست دادن فرصت های زیادی خواهد شد و تولید محتوای ویدئویی امروزه بخش جدایی ناپذیر از دیجیتال مارکتینگ است و تاثیر بیشتری نیز در نمایش محصولات و خدمات خواهد داشت.

از آنجاکه رتبه بندی ویدئو ها در گوگل زمان کمتری نسبت محتوای متنی نیاز دارد، در نتیجه ویدئوها بیشتر در جستجو های گوگل نمایش داده می شود. همچنین نظرسنجی ها نشان داده که کاربران تماشا کردن را به خواندن ترجیح می دهند و ویدئو رسانه آسان‌تری برای جذب و یادگیری است و این فاکتور هائز اهمیتی برای گوگل هست و نیاز هست که به آن توجه گردد.

استفاده از متن مخفی یا نامرئی در صفحات 

یکی از روش های بد در سئو که در گذشته مرسوم بود پر کردن صفحات با کلمه کلیدی و مخفی کردن آن از دید کاربران بود. با این روش کاربران فقط محتوای قابل خواندن را می بینند و کلمات مخفی پنهان شده جهت خواندن توسط ربات های گوگل در نظر گرفته شده.

از آنجایی که ربات‌های موتور جستجو با گذشت زمان هوشمندتر می‌شوند، در واقع می‌توانند این تکنیک را که جز تکنیک های کلاه سیاه در سئو هست را شناسایی کنند که در این صورت باعث جریمه شدن وبسایت و افت آن در نتایج جستجو خواهد شد.

نتیجه گیری

با توجه به استاندارد هایی که گوگل برای محتوا و رتبه بندی نتایج در نظر گرفته بهتر این است که به این قوانین احترام گذاشته شود و در چارچوب همین استاندارد ها محتوا تولید گردد.  آموزش سئو بر اساس استاندارد های گوگل میتواند به بهبود رتبه بندی وبسایت کمک کند و نیاز کاربران را نیز مرتفع گرداند.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته