نویسندگانی که قصد نوشتن محتوا دارند، ابتدا هدف خود را از نوشتن مقاله در نظر می گیرند. برخی هدف از نوشتن مقاله را افزایش فروش و برخی درگیر کردن مخاطب ملاک قرار می دهند. هدف هرچه که باشد، نوشتن عنوانی جذاب برای مقاله کار سختی خواهد بود. نویسندگان زمانی که شروع به نوشتن می کنند، یکی از مشکلات بزرگی که دارند این است که چگونه عنوان مقاله را مشخص کنند. در ادامه برخی از تکنیک های نوشتن عنوان جذاب را بررسی خواهیم کرد.
لیست مطالب
پاسخ سوال عنوان مقاله چیست؟ بسیار ساده است. عنوان مقاله مهم ترین بخش هر مقاله به شمار می آید که می تواند به عنوان یک سر نخ کاربران هدف را به سمت محتوا هدایت کند. علاوه بر این، عنوان می تواند خواننده را کنجکاو کند تا همه محتوا را مطالعه کند، در نتیجه در صفحه وب سایت می ماند و این موضوع می تواند برای سئو مهم باشد. عنوان با یک توضیح مختصر و کوتاه می تواند نکات مهمی را به خواننده بدهد. باید از لحاظ سئو بهینه و مرتبط با محتوا باشد و نیاز مخاطب را پاسخ دهد.
اگر می خواهید بدانید چرا عنوان یک مقاله مهم است، به خواندن ادامه دهید. اولین تصوری که خواننده نسبت به محتوای شما خواهد داشت، از عنوان سرچشمه می گیرد، چرا که عنوان مقاله اولین چیزی است که هر خواننده آن را می بیند. این عنوان مقاله است که تعیین می کند کاربر مقاله را بخواند یا به خواندن ادامه ندهد. بنابراین در بازاریابی محتوا در انتخاب عنوان مقاله باید سعی کنید عنوانی را در نظر بگیرید که برای خواننده جذاب، جالب و مهم باشد. امروزه با توجه به افزایش رقابت کمتر کسب و کاری را پیدا می کنید که به استفاده از بازاریابی محتوا و تولید محتوا در کسب و کار خودشون فکر نکرده باشند.
عنوان مقاله باعث می شود تا خواننده با محتوا تعامل داشته باشد. اگر خواننده ای به عنوان مقاله علاقمند شود، بر روی آن کلیک می کند، با مقاله درگیر می شود و این درگیری می تواند منجر به اشتراک گذاری محتوا از سوی خواننده شود. همچنین می تواند نظر و بک لینک خواننده های بیشتری را دریافت کند.
هدف از نوشتن عنوان مقاله اعلام آگاهی است. عنوان مقاله باید به طور دقیق نشان دهد که محتوا در چه موضوعی صحبت می کند. بدین ترتیب خواننده می داند که چه محتوایی در مقاله وجود دارد و می تواند این تصمیم را بگیرد که آیا مقاله را برای خواندن انتخاب کند یا انتخاب نکند. بنابراین به هنگام انتخاب عنوان باید مطمئن شوید که با محتوای مقاله مرتبط است. اگر می خواهید اعتبار خود را به عنوان نویسنده و خوانندگان را به عنوان کاربران وفادار از دست ندهید، باید بین محتوا و عنوان تعادل برقرار کنید.
اگر می خواهید که محتوای شما محبوب و کارآمد باشد باید یک عنوان جادویی را انتخاب کنید همیشه به یاد داشته باشید که شما برای جلب توجه مخاطب فقط یک بار فرصت دارید. عنوان محتوا اگر جذاب باشد خواننده تصمیم می گیرد که روی آن کلیک کند و بالعکس. بر اساس مطالعات انجام شده 80% از مخاطبان عنوان را می خوانند و تنها 20% آنها محتوا را می خوانند.
برای انتخاب عنوان مناسب ابتدا باید مخاطب هدف خود را شناسایی کنید، زمانی که متوجه شدید مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند و موضوعات کلیدی مورد علاقه آنها چیست حالا می توانید شروع به انتخاب عنوان و تولید محتوا کنید. در مرحله دوم از کلمات کلیدی long-tail استفاده کنید، در این صورت شما یک عنوان زیبا با کلمات کلیدی مرتبط ایجاد می کنید که به طور دقیق محتوا را توضیح می دهد و با خزنده های موتورهای جستجو سازگار است.
در کل شما باید استراتژی محتوایی داشته باشید، به این فکر کنید که مخاطب شما چگونه موضوع را جستجو می کند. اگر عنوان شما دارای عباراتی که کاربران دنبال آن هستند، باشد کاربران را به خواندن محتوا ترغیب می کند. همچنین عنوان صفحه تاثیر زیادی بر سئو سایت شما دارد بنابراین انتخاب عنوان سئو شده نیز بسیار حائذ اهمیت است و در ادامه به برخی از موارد مهم اشاره شده است.
با توجه به اینکه حالا می دانید ایجاد تعامل با کاربر از طریق عنوان مقاله تا چه اندازه اهمیت دارد، در ادامه برخی از راهکارها را برای انتخاب عنوان مقاله جذاب بیان خواهیم کرد.
روش عنوان گذاری مبتنی بر واقعیت زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که می خواهید عناوین انتخابی شما بر اساس اظهارات تحقیق شده، اثبات شده و یا آزمایش شده باشد، نه بر اساس نظریات شخصی. زمانی که محتوای شما در حال انتقال دانش به مخاطب است و در مورد یک موضوع خاص صحبت می کند، یا زمانی که قصد دارید از طریق محتوا به مخاطب خود اعلام کنید که باید اقدامی را انجام دهد، باید روش عنوان گذاری مبتنی بر واقعیت را انتخاب کنید. با استفاده از اعداد و داده های آماری در عنوان مقاله، خواننده شما را به عنوان یک مرجع معتبر می شناسد. از جمله گزینه ها برای انتخاب این نوع عناوین شامل موارد زیر است.
یکی از دلایلی که می تواند خواننده جذب یک مقاله شود، این است که برای یک مشکل راه حل ارائه دهد. در یک مقاله که دارای تضادها و راه حل های مختلفی است، اضافه کردن مشکل به عنوان می تواند به راحتی علاقه خواننده را برای دنبال کردن محتوا برانگیخته کند. به خصوص خوانندگانی که مشکل مشابه را دارند، به احتمال بیشتری مقاله را مطالعه خواهند کرد. بنابراین می توان گفت این نوع محتوا با این نوع عنوان برای طیف گستردهای از کاربران می تواند مفید واقع شود.
برخی از مقاله ها راهکارهایی را برای مشکلات ارائه می دهند که می توان با اضافه کردن راه حل در عنوان خواننده ای را که با این مشکل درگیر است را جذب کنید. به طور مثال اگر می خواهید در مورد خواب شبانه و راه حل های موثر آن صحبت کنید می توانید عنوان را به این صورت درج کنید: “یک راهنمای ساده برای یک خواب خوب شبانه حتی اگر برنامه شلوغی دارید”. این عنوان به دو موضوع پرداخته است، اول اشاره به نداشتن خواب خوب شبانه و دوم تاثیر یک برنامه شلوغ را برای داشتن یک خواب خوب شبانه بررسی کرده است. برای بازاریابان، فروشندگان، وبلاگ نویسان و کسانی که در حال اشتراک گذاری دانش در مورد یک موضوع خاص با دیگران هستند، این نوع تعیین عنوان می تواند بسیار موثر باشد و با افزایش بازدید سایت رو به رو شوند.
روش AIDA برای انتخاب عناوین کاربرد بسیاری دارد. از ویژگی های عنوان مقاله با روش AIDA می توان به موارد زیر اشاره کرد.
اگر می خواهید این روش را برای انتخاب عنوان در نظر بگیرید، با یک مثال ساده آن را بیشتر درک خواهید کرد. “این راه های آسان را برای ایجاد عنوان برای مقالات خود امتحان کرده و در سال ۲۰۲۰ تعامل خواننده را تا ۵۰ درصد افزایش دهید”، در این عنوان آنچه خواننده را در ابتدا جلب می کند، این است که وعده افزایش مشارکت خوانندگان را می دهد که بیش از ۵۰ درصد است و برای اقدام از خواننده دعوت می کند تا راه های آسان ارائه شده را امتحان کند.
مثال دیگر می تواند عنوان “امسال با استفاده از این روش ها خوب بخوابید حتی با یک برنامه شلوغ” باشد. در این عنوان آنچه توجه خواننده را به خود جلب می کند، خواب خوب است. آنچه باعث جذب علاقه می شود، وعده نتیجه با برنامه شلوغ است. با به کار بردن کلمه امسال یک بازه کوتاه را اعلام می کند که این باعث می شود علاقه خواننده برای کسب اطلاعات بیشتر افزایش پیدا کند. برای محتواهایی همچون دنبال کردن شما و خرید از شما اگر قصد دارید یک عنوان برای راه حل ارائه دهید، روش AIDA مناسب است.
بله، شما می توانید در عنوان خود از حقایق استفاده کنید. زمانی که شما در عنوان مقاله از داده استفاده کنید، خواننده شما را به عنوان یک فرد آگاه می شناسد که مقالات قابل اعتماد ارائه می دهید و تحقیقات جامع و کاملی را برای محتوا انجام داده اید. یک عنوان با ارائه داده به خواننده این اطمینان را می دهد که مقاله شما می تواند قابل اعتماد باشد و محتوا فراتر از نظر و افکار شخصی نوشته شده است. زمانی که از حقایق در عنوان استفاده می کنید، می تواند به موضوعات مختلفی اشاره کند. می تواند به معنای افزودن یافته برای یک تحقیق یا مطالعه باشد یا افزودن حقایق اثبات شده بر اساس دانش در مورد یک موضوع خاص باشد.
زمانی که شما از داده در عنوان استفاده می کنید، باید مخاطب را در نظر بگیرید. این روش عنوان نویسی در صورتی می تواند موثر واقع شود که مخاطب شما صاحب کسب و کار در حوزه بازاریابی، سرمایهگذاری و فناوری باشد، یا مخاطب شما محقق یا دانشجو باشد.
” ۸ روش اثبات شده برای ایجاد عنوان برای مقالات خود بر اساس یک مطالعه تحقیقاتی توسط استر الویری” یا عنوان ” ۸ روش برتر اثبات شده برای ایجاد آسان عناوین جذاب برای مقالات” یا عنوان ” علم ادعا می کند که این ها بهترین راه ها برای داشتن یک خواب خوب شبانه هستند، با پیروی از این روش ها به ۴۹ درصد بزرگسالانی بپیوندید که از خواب خوب شبانه لذت می برند” نمونه ای از عنوان مقاله با استفاده از این روش هستند. نوشتن عنوان با این روش برای وبلاگ نویسانی که قصد دارند دانش بالایی را به اشتراک بگذارند مناسب خواهد بود.
روش How-To یکی از ساده ترین روش ها برای نوشتن بهترین عنوان برای مقاله است. کاربران عاشق مقاله های “چگونه” هستند. زیرا خواندن و درک آنها برای کاربر آسان تر است. نویسندگان نیز عناوین مقاله های “چگونه” را دوست دارند چرا که بسیاری از خوانندگان این نوع محتواها را دنبال می کنند. روش عنوان نویسی “چگونه” برای اهداف آموزشی و تجاری مناسب است. برای افزایش اثربخشی عنوان مقاله “چگونه” بهتر است آن را به زمان محدود کنید. به طور مثال می توان به عنوان “ده گام آسان برای خواب خوب شبانه حتی با یک برنامه شلوغ” اشاره کرد.
اگر مقالات شما بیشتر در مورد خلاق بودن است، عنوان مقاله با رویکرد خلاقانه می تواند ایده آل باشد. این نوع عناوین کمتر مبتنی بر واقعیت هستند، اما می توانند برای مخاطبین خلاق جذاب باشند. میزان خلاق بودن برای هر کسی می تواند متفاوت باشد. برخی از افراد به طور طبیعی افراد خلاقی هستند، اما برخی با آموزش و تمرین های مکرر می توانند به فردی خلاق تبدیل شوند. اگر می خواهید فرد خلاقی باشید، راه حل های زیر می توانند به شما کمک بسیاری کنند.
مشکلی را که قصد حل کردن آن را دارید شناسایی کنید، دانش مربوط به مشکل را جمع آوری کنید، دانش به دست آمده را در ذهن خود پردازش کرده، به صورت آگاهانه یا ناخودآگاه خارج از چهارچوب برای ایجاد ایده و راه حل مشکل فکر کنید، در میان ایده ها و راه حل هایی که در نظر گرفته اید آنها که مناسب تر هستند را انتخاب کنید، آنها را به کار بگیرید و با سایرین به اشتراک بگذارید. نوشتن خلاقانه عنوان در جذب کاربر تاثیر بسیاری دارد.
خلاقیت به این معنا است که چگونه می توانید خودتان را به تصویر بکشید و بیان کنید. خلاق بودن می تواند ذاتی باشد یا فرایندی که باید آن را یاد بگیرید. قطعاً فرد دیگری مانند شما وجود ندارد، همانطور که خلاقیت دیگری مانند شما وجود ندارد، بنابراین می توان گفت خلاقیت منحصر به فرد است و همه افراد از آن برخوردار هستند. از جمله عنوان به این روش می توان به ” ۸ روش برای ساخت عناوین مقاله که مخاطب شما را درگیر می کند” اشاره کرد. در این عنوان مخاطب نویسندگان هستند. هدف، ایجاد عنوان مقاله برای مخاطب هدف است. از کلمات درگیر کردن در عنوان استفاده شده است که خواننده به راحتی جذب می شود. شما می توانید با جمع آوری دانش در مورد موضوع خاص، پردازش دانش، ایجاد ایده و راه حل، کار بر روی آنها و اشتراک گذاری، از خلاقیت خود برای جذاب کردن عنوان و جذب مخاطب استفاده کنید.
اگر به دنبال عناوینی هستید که خارج از چهارچوب هستند، می توانید شکل گفتاری را در عنوان استفاده کنید. شکل های گفتاری و عبارات رایج راهی هستند برای جذب افراد برای مطالعه مقاله، چرا که بیشتر خوانندگان این نوع از عناوین را تشخیص می دهند و می توانند با آنها بهتر ارتباط برقرار کنند. استفاده از شکل گفتاری در یک عنوان می تواند خواننده را مجذوب کند، اما به خاطر داشته باشید که برای استفاده از شکل گفتاری در نوشتن عنوان باید فرمتی را استفاده کنید که متناسب با موضوع مقاله باشد. استفاده از استعاره و اصطلاح در عنوان می تواند به شما کمک کند که خارج از چهارچوب فکر کنید. اصطلاحات و استعاره ها می توانند عنوان را زنده و قابل ربط کنند که در نهایت به جذابیت و خلاقیت عنوان کمک بسیاری می شود.
شخصی سازی عنوان یکی از بهترین راهکارها برای ایجاد ارتباط با خوانندگان در سطح شخصی یا احساسی است. می توانید در عناوین داستان ها و درس هایی که آموخته اید، اشتباهات و بسیاری از موارد شخصی را عنوان کنید. این موقعیت وجود دارد که بسیاری از افراد نیز مانند شما تجربیات مشابه داشته اند و زمانی که در عنوان مقاله از این تجربیات صحبت می کنید، خواننده مجذوب می شود. این ترفند دسترسی شما را به مخاطب هدف و ایجاد رابطه با آنها آسان تر و سریع تر می کند.
برای شخصی کردن عنوان باید مشکلات خوانندگان را نیز در نظر بگیرید، سپس به مشکلاتی که دارید فکر کنید، در عنوان می توانید از درس هایی که آموخته اید و یا نحوه حل مشکلات صحبت کنید. همچنین می توانید عنوان را بر اساس سن، موقعیت جغرافیایی، شغل یا جنسیت محدودتر کنید. می توانید هر یک از موارد را در عنوان مقاله جذاب گنجانده و یک مقاله مرتبط تر را ایجاد کنید. می توان به عنوان “همان اشتباهی که من مرتکب شدم را مرتکب نشوید” یا عنوان “روش های ساده برای نوشتن عناوین استثنایی و جالب برای مقالات را بیاموزید” اشاره کرد. این عنوان به خواننده می گوید که باید از اشتباهات نویسنده درس بگیرد و چگونه مراحل اولیه نوشتن عنوان برای مقاله را یاد بگیرد.
سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو به دو دسته سئو داخلی و سئو خارجی تقسیم بندی می شود. سئو داخلی شامل تمرکز بر بهینه سازی محتوا و ساختار وب سایت است و سئو خارجی بیشتر به فعالیت های لینک سازی و تعامل در رسانه اجتماعی می پردازد. از مزیت اصول سئو و استفاده هر دو استراتژی در کنار یکدیگر این است که وب سایت توسط کاربران کشف و محتوای وب سایت توسط موتورهای جستجو درک می شود. یک ویژگی مهم در سئو داخلی و خارجی، پیوند عنوان است که اغلب نادیده گرفته می شود.
پیوند عنوان به عنوان یک صفحه وب سایت اشاره می کند که در صفحه نتایج موتورهای جستجو آن را مشاهده می کنید. این پیوند می تواند کاربر را به صفحه وب سایت مورد نظر هدایت کند. نکته مهم در پیوند عنوان تگ های HTML هستند که اطلاعات بیشتری را در مورد پیوند ارائه می دهند. پیوند عنوان چیزی است که ربات های موتورهای جستجو برای درک زمینه یک صفحه وب سایت از آن استفاده می کنند. بنابراین عنوان نویسی در سئو تاثیر قابل توجهی در رتبه بندی سایت شما دارد.
گوگل، عنوان قابل کلیک یک نتیجه جستجو در جستجوی گوگل را مهم می داند. پیوند عنوان درک سریع از یک نتیجه جستجو را به کاربر ارائه می دهد. گوگل بیان می کند که پیوند عنوان معمولا عامل اصلی در تصمیم گیری و هدف کاربر است که بر روی کدام نتیجه جستجو کلیک کند. بنابراین ایجاد عنوان با کیفیت در سراسر وب سایت مهم است، به خصوص اگر محتوا نیاز به دیده شدن داشته باشد.
در بهینه سازی سئو اگر پیوند عنوان به خوبی نوشته شده باشد، صفحه را به طور دقیق توصیف می کند و به کاربر کمک می کند قبل از اینکه بر روی آن کلیک کند، بداند که محتوای صفحه چیست، این موضوع می تواند به کاهش نرخ پرش وب سایت کمک کند، چرا که کاربران بیشتر بر روی پیوندهایی کلیک می کنند که با جستجوی آنها مرتبط است.
پیوند عنوان یکی از اولین چیزهایی است که کاربر هنگام نمایش صفحه وب سایت در نتایج جستجو آن را مشاهده می کند. یک پیوند عنوان توصیفی و غنی از کلمات کلیدی می تواند به افزایش نرخ کلیک کمک کند که یک عامل مهم در رتبه بندی است.
نحوه نوشتن عنوان مقاله متناسب با گوگل بسیار آسان است. تنها کافیست چند نکته کلیدی را رعایت کنید.
با در نظر گرفتن این نکات و استفاده از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی می توانید در نوشتن بهترین و جذاب ترین عناوین تمرکز بیشتری داشته باشید و بدون نگرانی از استفاده کلمات کلیدی متعدد، یک عنوان جذاب را متناسب با نیاز گوگل ایجاد کنید.
توصیه می کنیم برای عنوان مقاله از روش های بهینه سازی عنوان نویسی در سئو کمک بگیرید.
مقاله باید با مخاطب هدف همخوانی داشته باشد. در نتیجه باید عناصری را در عنوان خود بگنجانید که به طور خاص برای مخاطب هدف جذاب باشد. تطبیق عنوان با ترجیحات و لحن منحصر به فرد مخاطب، می تواند به میزان قابل توجهی باعث جذابیت بیشتر شود. به طور مثال اگر مخاطب هدف شما جوان است، استفاده از زبان معمولی و عامیانه رایج می تواند عنوان شما را مرتبط تر بسازد یا به طور مثال اگر محتوای شما مربوط به یک کسب و کار خاص است، باید از اصطلاحات خاصی که در آن کسب و کار، به کار می رود استفاده کنید تا عنوان شما برای محتوا جذاب تر باشد. بدین ترتیب عنوان وبلاگ باید مرتبط و همسو با علایق و تخصص کاربر باشد.
می توانید به جای تکیه بر ابزارهای سئو، عناوین واضح و توصیفی مناسب با مخاطب هدف را ایجاد کنید. یک عنوان خوش ساخت فراتر از چک لیست سئو خواهد بود. عنوان درست، ماهیت محتوا را منعکس و مخاطب را با محتوا درگیر می کند. با تاکید بر هر یک از عناصر، عناوین شما دیده می شوند و مهم تر آنکه خواننده جذب محتوا می شود و منجر به افزایش کلیک و افزایش حضور آنلاین شما می شود.
یک عنوان دقیق می تواند به طور مستقیم خواننده را نسبت به محتوا آگاه کند، علاقه مندان را جذب می کند و کسانی که علاقمند نیستند را از خواندن محتوا دور می کند. برخلاف عناوین مبهم، سرفصل ها و تیترهایی که اطلاعات دقیقی را به مخاطب ارائه می دهند، بیشتر مورد توجه قرار می گیرند. این نوع عناوین این اطمینان را می دهند که خواننده آنچه را که دنبال می کند را از طریق می تواند به راحتی پیدا کند.
جذاب باشید و خواننده را به دانستن سوق دهید. می توانید از قدرت داستان سرایی در عنوان استفاده کرده و خواننده را جذب کنید. یک عنوان خوش ساخت می تواند کاربرهای معمولی را به خوانندگان مشتاق تبدیل کند، آنها مشتاق هستند تا یک داستان را کشف کنند. به طور مثال انتخاب عنوان “کشیش قهرمان آثار مقدس را از آتش نوتردام نجات داد” نسبت به عنوان ” آثار نجات یافته از آتش نوتردام”، بسیار جذاب تر است چرا که در تیتر اول روحیه انسانی و قهرمانی را به زبان آورده است و خواننده را وسوسه می کند تا بتواند روایت یک کشیش قهرمان و نجات جسورانه را دنبال کند.
باید بدانید که مخاطب شما چه کسی است و چه می خواهد. زمانی که متوجه شوید مخاطب چه کسی است و چه می خواهد، ایجاد عناوین مختلف بسیار آسان تر خواهد شد. به خاطر داشته باشید که هر تیتر نویسی یا عنوان نویسی با هدف درگیر کردن خواننده ایجاد می شود. شما باید در تیترنویسی این مهارت را داشته باشید تا خواننده را درگیر و تشنه اطلاعات نگه دارید. در تیترنویسی باید رمز و رازها، وضوح، ایجاد کنجکاوی و بسیاری دیگر از موارد را در نظر بگیرید.
شرکت دارکوب با همکاری یک تیم تخصصی این افتخار را دارد که با سال ها فعالیت در حوزه طراحی سایت و اجرای سئو، موفقیت های بسیاری را کسب کند. از مهمترین دلایل موفقیت ما این است که می دانیم برای هر کسب و کاری طراحی سایت را چگونه و با چه هدفی انجام دهیم. با دانش به روز و بهره مندی از تکنیک های جدید برای طراحی سایت، این اطمینان را به شما می دهیم که در مدت زمان کوتاهی رتبه وب سایت شما در نتایج جستجوی گوگل افزایش پیدا خواهد کرد.