چگونه هوش مصنوعی بازاريابی ديجيتال را تغيير می دهد؟

نوشته شده توسط رومینا نظری
بازاريابی ديجيتال

هوش مصنوعی امروزه از یک مفهوم خارق العاده به یک تغییر دهنده بازی برای بازاريابي ديجيتال تبدیل شده است. این تبدیل به موتور مخفی تبلیغات شخصی، تجزیه و تحلیل پیش‌بینی‌کننده، تجربیات مشتری و بسیاری موارد دیگر شده است. در این مقاله، معنای هوش مصنوعی برای بازاریابی دیجیتال، نمونه‌هایی از کاربرد، چالش‌ها و ابزارهای آن (نه فقط ChatGPT!) را بیان می‌کنیم و مهارت‌هایی را که برای رویارویی با آن به نفع خود نیاز دارید، در نظر می‌گیریم.

هوش مصنوعی بازاريابی ديجيتال چیست؟

هوش مصنوعی در بازاريابي ديجيتال از قابلیت‌های هوش مصنوعی مانند جمع‌آوری داده‌ها، پردازش زبان طبیعی، یادگیری ماشینی و تجزیه و تحلیل داده‌ها برای دریافت بینش مشتری و خودکارسازی وظایف و تصمیم‌های بازاریابی استفاده می‌کند.

مزیت هوش مصنوعی این است که به شما کمک می‌کند تا با جمع‌آوری حجم وسیعی از داده‌ها، بینشی را در مورد رفتارهای مشتری با سرعت به دست آورید. اینها می توانند برای پاسخگویی به نیازهای مشتری بسته به اقدامات و ترجیحات آنها استفاده شوند. هوش مصنوعی همچنین می‌تواند با استفاده از بازخورد و داده‌های جدید در طول زمان سازگاری و بهبود یابد.

هوش مصنوعی فرصت‌های خوبی را برای بازاریابان فراهم می‌کند تا مؤثرتر و شخصی‌تر باشند. این بدان معناست که مشتریان محتوای مرتبطی را دریافت می‌کنند که می‌تواند توسط اقدامات روی یک سایت، یک تبلیغ یا یک پیام مارک دار ایجاد شود.

اما هوش مصنوعی جایگزین نقش ها و تلاش های انسان ها نمی شود! این یک فناوری است که آن ها را تکمیل و تقویت می کند، اما برای استفاده مؤثر از آن به مهارت های انسانی نیاز دارد.

ابزارهای بازاريابی ديجيتال هوش مصنوعی

در حالی که ChatGPT ممکن است مورد بحث ترین ابزار هوش مصنوعی مولد باشد، ابزارهای بسیار بیشتری وجود دارند که به بازاریابان در نقش های روزانه خود کمک می کنند. آنها می توانند به بازاریابان در کارکردهای مختلف از تولید محتوا گرفته تا اتوماسیون و سئو و طراحی کمک کنند. در اینجا برخی از بهترین ابزارهای هوش مصنوعی وجود دارد:

  • جاسپر – یک ابزار تولید محتوا و بهینه‌سازی که برای افزایش تولید محتوا طراحی شده است
  • Writer – یک ابزار تولید محتوای با رتبه بالا که می تواند محتوا را تغییر کاربری دهد و شامل یک دستیار نوشتن هوش مصنوعی است.
  • Midjourney – هوش مصنوعی مولد که می تواند درخواست های زبان طبیعی را به تصاویر تبدیل کند
  • Optimove – یک پلت فرم داده مشتری با عملکردها و استراتژي بازاريابي ديجيتال مبتنی بر هوش مصنوعی
  • Zapier – با اتصال برنامه‌ها و خدماتی که شرکت شما استفاده می‌کند، به خودکارسازی گردش کار کمک می‌کند
  • Manychat – یک تجربه تعاملی برای مشتری با استفاده از NLP برای پاسخگویی به مشتریان در سیستم عامل های اجتماعی از جمله WhatsApp ارائه می دهد
  • Evolv.ai – از هوش مصنوعی و الگوریتم های یادگیری ماشین برای بهبود تجربیات مشتری در زمان واقعی استفاده می کند.
  • Surfer SEO – یک ابزار بهینه سازی بر روی صفحه مبتنی بر ابر که صفحات شما را با آنچه در حال حاضر در SERP رتبه بندی می کند تجزیه و تحلیل و مقایسه می کند.
  • Perplexity – شبیه ChatGPT اما برای تحقیق مناسب تر است زیرا از نقل قول های وب به روشی واضح تر استفاده می کند.

نحوه استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال

از آنجایی که فناوری‌های هوش مصنوعی در دسترس‌تر و استفاده آسان‌تر شده‌اند، شرکت‌ها شروع به استفاده از آن‌ها در کارهای روزانه مانند ایجاد محتوا برای تبلیغات PPC یا راه‌اندازی جریان‌های کاری ایمیل‌های راه‌اندازی کرده‌اند.

وقتی از جامعه عضویت خود در موسسه ديجيتال مارکتينگ با استفاده از هوش مصنوعي پرسیدیم، بیش از نیمی از آنها احساس کردند که نقش آنها به دلیل این فناوری در حال تغییر است در حالی که 44٪ قبلاً از آن استفاده می کردند. از بین کسانی که از هوش مصنوعي گوگل استفاده می کنند، 45 درصد معتقدند که به افزایش بهره وری آنها کمک کرده است.

1. ایجاد محتوا و تصویر

اصول بازاريابي اينترنتي و رهبران آن اغلب برای ایجاد سریع محتوا برای اهداف و کانال های مختلف تحت فشار هستند. با این حال، ایجاد محتوای خوب به زمان و تلاش نیاز دارد و بسیاری از بازاریابان از نظر زمان و منابع ضعیف هستند.

نرم افزارهای هوش مصنوعي رايگان مانند ChatGPT و Jasper منفجر شده اند زیرا به مردم در تولید محتوا کمک می کنند: به همین دلیل است که آنها را ابزارهای هوش مصنوعی مولد می نامند! این می تواند خطوط موضوع ایمیل، کپی تبلیغات، صفحات فرود، وبلاگ ها یا هر چیز دیگری باشد که برای بازاریابی محتوایی خود نیاز دارید. همچنین می‌توانید از دستورات نوشتن هوش مصنوعی برای ایجاد سرفصل‌های جذاب و سفارشی کردن محتوا برای مخاطبان خود استفاده کنید که باعث شخصی‌سازی می‌شود. همچنین می توانید از کاربرد هوش مصنوعي در آناليز رقبا برای تقویت انواع بازاريابي ديجيتال تأثیرگذار خود و مدیریت روابط خود استفاده کنید.

استفاده از این ابزار باعث صرفه جویی در زمان و هزینه می شود. با این حال، حتماً قبل از انتشار مستقیم هر محتوا را بخوانید تا مطمئن شوید که دارای شخصیت است و با صدای برند شما مطابقت دارد.

دیجیتال مارکتینگ با هوش مصنوعی

2. خدمات مشتری و پشتیبانی

چت ربات های مبتنی بر هوش مصنوعی مدتی است که به عنوان راهی برای برقراری ارتباط با مشتریان و ارائه اطلاعات به آنها وجود داشته است. هنگامی که مردم می خواهند پاسخ فوری به سؤالات ساده دریافت کنند یا با یک نام تجاری تعامل داشته باشند، ابتدا به یک ربات چت می روند.

با این حال، هوش مصنوعي در بازاريابي شبکه هاي اجتماعي نقش بزرگتری در مورد مشتریان دارد. می‌تواند تجربه مشتری را با شخصی‌سازی محتوا و پیام‌ها، پیش‌بینی نیازهای مشتری، ساده‌سازی خرید، و هدایت سؤالات یا نگرانی‌ها به بخش یا نماینده مناسب، بهبود بخشد.

3. تقسیم بندی مشتریان

تقسیم بندی مشتری و هدف گذاری به شما کمک می کند با ارزش ترین مشتریان خود را شناسایی کرده و بر آنها تأثیر بگذارید. با این حال، انجام این کار به صورت دستی می تواند زمان بر و پرهزینه باشد.

هوش مصنوعی می‌تواند از الگوریتم‌هایی استفاده کند تا مشتریان بالقوه و مشتریان شما را به گروه‌ها یا بخش‌هایی از افراد با علایق، نیازها یا رفتارهای مشابه تقسیم کند.

سپس می‌توانید با این بخش‌ها ارتباط برقرار کرده و با پیام‌های سفارشی‌سازی شده مرتبط و قابل تنظیم و تنظیم در زمان واقعی، ارتباط برقرار کنید. سیستم‌های توصیه می‌توانند محصولات، خدمات یا پیشنهادهایی را پیشنهاد دهند که با ترجیحات مشتری مطابقت دارند، در حالی که پردازش زبان طبیعی (NLP) می‌تواند بازخورد و نظرات مشتریان را برای بهبود محصولات، خدمات یا تجربه مشتری تجزیه و تحلیل کند.

4. سئو

هوش مصنوعی پتانسیل زیادی در زمینه بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) دارد. موتورهای جستجو مانند گوگل از الگوریتم های پیچیده ای استفاده می کنند که صفحات وب را برای رتبه بندی می خزند و فهرست می کنند. در حال حاضر، هوش مصنوعی در حال ادغام بیشتر با این فرآیند است، به نحوی که دنیای جستجو را حتی بیشتر از طریق Search Generative Experience (SGE) (که اکنون به عنوان AI Overivews یا AIO شناخته می‌شود) تغییر می‌دهد.

هوش مصنوعی می‌تواند با تجزیه و تحلیل رفتار کاربر، همراه با ایجاد متا تگ‌ها و عنوان‌ها، تحقیقات کلمات کلیدی و بهینه‌سازی محتوا را خودکار و بهبود بخشد. بازاریابان همچنین می توانند از آن برای پیش بینی روند سئو، رفتار کاربر و به روز رسانی الگوریتم از طریق سئو پیش بینی کننده استفاده کنند.

جستجوی صوتی و تصویری در حال تبدیل شدن به راه‌های مهم‌تر برای افراد برای یافتن اطلاعات هستند و هوش مصنوعی می‌تواند به بهینه‌سازی هر دو کمک کند. این کار را می توان با تمرکز بر NLP و کلمات کلیدی طولانی و گنجاندن ابرداده های مرتبط روی تصاویر انجام داد.

5. تبلیغات پرداخت به ازای کلیک

تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC) نوعی تبلیغات است که در آن زمانی که شخصی روی تبلیغ شما کلیک می کند، هزینه پرداخت می کنید. به عنوان یک استراتژی، بازاریابی PPC مهم است زیرا می تواند مشتریان جدیدی را از طریق کمپین های هدفمند جذب کند، نتایج سریعی به دست آورد و به راحتی بهینه سازی و بهینه سازی شود.

با بهینه سازی موارد زیر می توان از هوش مصنوعي در تبليغات برای افزایش کمپین های PPC استفاده کرد:

  • تحقیق کلمات کلیدی
  • مناقصه و هدف گذاری
  • ایجاد آگهی
  • زمان بندی و قرار دادن آگهی
  • تحلیل پیش بینی کننده
  • کشف تقلب

همانطور که تکنولوژی به تکامل خود ادامه می دهد، بازاریابان می توانند قالب های تبلیغاتی جدید، تکنیک های هدف گیری و ابزارهای اندازه گیری PPC را ببینند. به همین دلیل است که توجه به تحولات و به روز ماندن بسیار مهم است.

6. تجزیه و تحلیل داده ها

با داده‌های بسیار زیادی که از کانال‌های مختلف در دسترس است، بازاریابان اغلب احساس می‌کنند که غرق شده‌اند. با این حال، هوش مصنوعی می تواند حجم وسیعی از داده ها را با سرعت پردازش کند. این می‌تواند به بازاریابان کمک کند تا در کنار استفاده از داده‌های تاریخی برای پیش‌بینی روندها و رفتارها، بینشی از داده‌ها به دست آورند.

هوش مصنوعی همچنین می تواند برای تشخیص ناهنجاری ها در داده ها و کشف الگوها استفاده شود. ترکیبی از هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل داده ها می تواند به افزایش شخصی سازی کمک کند. هرچه بیشتر مشتریان خود را بهتر بشناسید، می توانید در پیام رسانی و رویکرد خود هدفمندتر باشید. به عنوان مثال، در خرده فروشی، می توان از آن برای مدیریت موجودی و بهینه سازی خدمات مشتری استفاده کرد.

ChatGPT قابلیت تجزیه و تحلیل داده های بسیار خوبی دارد، به خصوص اگر از افزونه Advanced Data Analysis آن استفاده کنید. این به شما امکان می‌دهد یک صفحه‌گسترده را به ChatGPT تغذیه کنید، و سپس به شما کمک می‌کند تا بینش‌های عمیق بالای داده‌های صفحه‌گسترده خود را کشف کنید. در نهایت، استفاده از فناوری هوش مصنوعی در تجزیه و تحلیل داده‌ها برای ایجاد بینش کسب‌وکار بهتر به روشی است که برای شما کار می‌کند.

7. بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی بخش مهمی از هر استراتژی بازاریابی است زیرا همچنان راهی موثر برای تبدیل مشتریان بالقوه و جذب مشتریان است. استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی در بازاریابی ایمیلی می تواند در زمان شما صرفه جویی کند و عملکرد را بهبود بخشد.

با استفاده از هوش مصنوعی در ایمیل ها، می توانید:

  • تجزیه و تحلیل عملکرد ایمیل برای شناسایی نحوه بهینه سازی استراتژی های ایمیل خود (به عنوان مثال خطوط موضوعی با عملکرد بالا)
  • ایجاد جریان های کاری راه اندازی شده توسط اقدامات کاربر
  • تجزیه و تحلیل کمپین و گردش کار را انجام دهید
  • کپی کاردستی متناسب با مخاطبان شما
  • محتوا را برای بخش های مخاطب شخصی سازی کنید
  • محتوای پویا را فعال کنید
  • تست A/B را انجام دهید

هوش مصنوعی همچنین می‌تواند فهرست‌های ایمیل شما را با مقایسه معیارها برای تعیین ارزش یک آدرس ایمیل یا لیست ایمیل تنظیم کند. همچنین می توانید با ردیابی ارزش تولید شده توسط هر ایمیل و تجزیه و تحلیل فراوانی، اطلاعاتی در مورد برنامه ایمیل خود دریافت کنید.

دیجیتال مارکتینگ با هوش مصنوعی

مزایا و معایب هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال چیست؟

مانند هر فناوری در حال توسعه، استفاده از هوش مصنوعی دارای مزایا و معایبی است. همچنین پیامدهای اخلاقی از نظر حفظ حریم خصوصی داده ها، تعصب و تبعیض وجود دارد.

نکات مثبت هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال

  • بهره وری را افزایش می دهد: انواع مشاغل را خودکار کنید تا زمان و تلاش شما به کارهای دشوارتر و استراتژیک هدایت شود.
  • کارایی را افزایش می دهد: فعالیت های پیش پا افتاده و تکراری مانند ورودی داده ها، جدا کردن سرنخ های کمپین بازاریابی و پاسخ به سؤالات مصرف کننده را انجام دهید.
  • بینش‌ها را آشکار می‌کند: حدس‌زنی را حذف کنید و قابلیت‌های مبتنی بر داده‌ها را برای توسعه رویکرد بازاریابی مؤثرتر و باز کردن فرصت‌های بازاریابی جدید فراهم کنید.
  • ROI را افزایش می دهد: با ارزیابی داده ها، بهبود UX و ارائه محتوای مورد نیاز مشتریان برای تکمیل سفر خریدار، رفتار و انتخاب های خرید را پیش بینی کنید.
  • ایجاد و بهینه سازی محتوا: ایجاد محتوا را به صورت خودکار برای تولید محتوای با کیفیت در مقیاس برای همه کانال های آنلاین انجام دهید.
  • شخصی سازی در مقیاس: داده های مشتری را تجزیه و تحلیل کنید و توصیه ها یا محتوای شخصی سازی شده را برای افزایش تجربه مشتری ایجاد کنید.
  • تجزیه و تحلیل پیش بینی: پیش بینی رفتار مصرف کننده یا روند بازار بر اساس داده های تاریخی برای کمک به برنامه ریزی دقیق تر و موثرتر.
  • وظایف را به صورت خودکار انجام دهید: وظایف معمولی مانند تجزیه و تحلیل داده ها، تقسیم بندی مشتری، مرتب سازی ایمیل، ورود داده ها یا گزارش اولیه را انجام دهید.

معایب هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال

  • تعصب: هوش مصنوعی فقط می تواند به اندازه داده هایی که از آنها استفاده می کند مؤثر باشد، بنابراین ذاتاً خنثی نیست. این بدان معنی است که شما باید از پتانسیل تعصبات نژادی، جنسیتی، فرهنگی یا اجتماعی-اقتصادی در استراتژی های مبتنی بر هوش مصنوعی خود آگاه باشید.
  • عدم دقت: اشتباهات یا عدم دقت در داده ها می تواند منجر به تجزیه و تحلیل اشتباه و تصمیمات تجاری پرهزینه شود.
  • اخلاق: نگرانی های اخلاقی شامل دستکاری داده ها و رفتار کاربر، رضایت، و “عامل خزنده” در تبلیغات بیش از حد هدفمند است.
  • حساسیت و امنیت داده ها: سیستم های هوش مصنوعی اغلب نیاز به دسترسی به مجموعه داده های گسترده ای دارند که ممکن است شامل اطلاعات حساسی باشد که باید به طور ایمن مدیریت شوند.
  • شفافیت: با رایج‌تر شدن محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی، سؤالات مربوط به شفافیت، سرقت ادبی، نویسندگی و مالکیت IP مرتبط می‌شوند.

رایج ترین مهارت های مورد استفاده در بازاریابی دیجیتال مبتنی بر هوش مصنوعی چیست؟

کلید استفاده موثر از فناوری هوش مصنوعی این است که آن را با نقش خود مطابقت دهید. دانستن نحوه استفاده از هوش مصنوعی کافی نیست. همچنین باید بدانید که چرا از آن استفاده می کنید. آیا با اهداف شغلی و شغلی شما همخوانی دارد؟ آیا این به شما کمک می کند تا اهداف سازمانی را به طور موثرتر انجام دهید؟

شما باید اصول اولیه را بدانید، اما همچنین برای استفاده از آن برای رسیدن به اهداف خود، چه ایجاد سرنخ یا بهبود خدمات مشتری، به هوش مصنوعی عمیقی بپردازید. در اینجا برخی از مهارت‌های فنی کلیدی وجود دارد که باید برای بهبود شایستگی گسترده‌تر خود با فناوری هوش مصنوعی در نظر بگیرید:

  • مدیریت داده ها
  • تجزیه و تحلیل داده ها
  • تست کردن
  • شخصی سازی محتوا
  • اتوماسیون بازاریابی
  • تجزیه و تحلیل فرآیند و بهبود

توسعه این مهارت ها با استفاده از هوش مصنوعی ممکن است ترسی را که ممکن است هنگام مواجهه با این فناوری احساس کنید، کاهش دهد. هرچه با مدل ها و تکنولوژی بیشتر آشنا شوید، کمتر ترسناک می شود!

اما این فقط در مورد مهارت های سخت مانند برنامه نویسی یا بازاریابی محتوا نیست. شرکت‌ها به دنبال بازاریاب‌هایی هستند که تفکرات و مهارت‌هایی خارج از چارچوب داشته باشند که آنها را بر راه‌حل متمرکز کند.

من با افراد زیادی در آژانس های تبلیغاتی و یادگیری و توسعه در شرکت های بزرگ صحبت می کنم و آنها اغلب در مورد مهارت های سخت صحبت می کنند. من می خواهم ببینم مردم چگونه کدنویسی را یاد می گیرند. کلارک بوید در پادکست DMI می‌گوید: «من می‌خواهم ببینم آنها این را اعمال می‌کنند و بازگشت سرمایه دریافت می‌کنند. چهار حوزه ای که برای مهارت های گسترده تر یا نرم در زمینه هوش مصنوعی باید روی آنها تمرکز کرد عبارتند از:

  • تفکر استراتژیک
  • نوآوری
  • خلاقیت
  • تفکر چابک

این مهارت‌های حرفه‌ای حیاتی کاملاً مکمل مهارت‌های دیجیتالی و فنی شما خواهد بود که برای آینده بازاریابی مبتنی بر هوش مصنوعی آماده می‌شوید. نکته اصلی: حتی می توانید از هوش مصنوعی در جستجوی شغل خود استفاده کنید تا به شما کمک کند نقش های مناسب را پیدا کنید و رزومه و نامه پوششی خود را با هر شرح شغلی هماهنگ کنید.

شرکت دیجیتال مارکتینگ در تهران

شرکت دارکوب با بیش از 20 سال سابقه درخشان در زمینه ارائه طراحی سایت حرفه ای، سئو سایت و دیجیتال مارکتینگ فعالیت دارد. شرکت دارکوب طراحي سايت با هوش مصنوعي و سئو با هوش مصنوعي را برای مشتریان انجام نمی دهد. به دلیل اینکه کیغیت کار را پایین می آورد و در سئو هم باعث افت سایت می شود. شما برای کار های طراحی سایت حرفه ای و دیجیتال مارکتینگ می توانید به سایت دارکوب مراجعه کنید و مشاوره رایگان شوید.

نتیجه گیری: هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال

ما می دانیم که هوش مصنوعی می تواند دلهره آور باشد و دیدن اینکه کجا و چگونه در نقش شما قرار می گیرد دشوار است. اما نباید به عنوان یک تهدید تلقی شود. هوش مصنوعی می تواند به یک متحد ارزشمند تبدیل شود زیرا شما به دنبال رسیدن به اهداف خود هستید. از این گذشته، ابزارهای هوش مصنوعی برای انجام کارهای پیش پا افتاده، قابل پیش بینی و پر زحمت عالی هستند. این شما را آزاد می کند تا روی جنبه های خلاقانه و استراتژیک شغل خود تمرکز کنید. درک و تسلط بر هوش مصنوعی نیز به شما کمک می کند. شما مهارت های جدید و تجربه واقعی زندگی را در یک فناوری مولد که قرار است گسترده تر شود و حوزه ای که شرکت ها به دنبال جذب یا ارتقاء آن هستند، به دست خواهید آورد. برای مشاوره با شرکت طراحی سایت دارکوب تماس بگیرید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته