این چهار کار را به چک لیست سئوی وب سایتتان اضافه کنید

نوشته شده توسط طراح سایت مهندس زنگی

هر کسی برای نگهداری از سایتش چک لیست خودشو داره، اما سوال اینجاست که این چک لیست هر چند وقت یکبار باید به روز بشه؟
متخصصان سئو زیاد تمایلی به آپدیت کردن چک لیستشون ندارن، اما این هم الزاما به این معنی نیست که بگیم آدمای کم توجهی هستند و کم کاری میکنند. روشهای اونها امتحان خودشونو پس دادند و تو مدت طولانی ای که مشغول به این کار بودند براشون خوب کار کردند، پس دیگه لزومی نداره که بخوان عوضش کنند.
اما اگه میخواهید تو نگهداری از سایتتون بهترین باشید، باید این چک لیست رو هر سال بر اساس تغییراتی که در صنعت سئو و قوانین گوگل بوجود میاد تغییر بدید. توصیه میکنم در این آپدیت ها حتما به تغییرات سلیقه و ذائقه کاربرانتون هم توجه کنید و اونها رو مد نظر قرار بدید.
همونطور که گفتم به جز یه تعداد کمی از متخصصان سئو، اکثرا کارهاشونو سال تا سال به روز نمیکنند و در نتیجه خیلی از فرصت های جذب مشتری رو از دست میدن. بنابراین شما میتونید با همین کار ساده از فرصت هاتون استفاده کنید و این مشتریها رو به سمت خودتون جذب کنید.
دارکوب تو این مقاله چهار تا مورد به شما معرفی میکنه که به چک لیستتون اضافه کنید و بهترین بهره رو از سایتتون ببرید:

1- تحلیل فهرست بندی

طی 12-18 ماه گذشته ما متوجه شدیم گوگل روش فهرست بندی و خزیدن وب سایتها رو تغییر داده و در مجوز دادن به وب سایتها برای ظهور در فهرست نتایج سخت گیر تر شده.
حتی ممکنه گوگل صفحه ای رو بخزه ولی تضمینی وجود نداره که حتما هم اونو در فهرست بندی نتایج سرچ بیاره. اگه میخواهید ببینید آیا صفحات وب سایت شما هم با این مسئله مواجه شدند یا نه میتونید از کنسول سرچ خودتون به قسمت index coverage report مراجعه کنید.
اما نگران نباشید چون معمولا صفحات بی کیفیت هستند که با این مسئله مواجه میشن، مثلا صفحاتی که:

  • محتوای کمی داشته باشند
  • محتوای قالبی داشته باشند
  • محتواشون به صورت دینامیکی تولید شده باشه
  • دارای عناصر خراب و مشکل دار باشند
  • و مواردی از این دست

دیگه فکر میکنم متوجه اصل مطلب شدید.
در اصل هر صفحه ای که نتونه تجربه کاربری خوبی ارائه بده نمیتونه براحتی در فهرست گوگل قرار بگیره.
برای این که بتونید از این چالش عبور کنید باید بدونید چطوری وقتی مشکلی برای خودتون یا مشتریتون پیش میاد اونو در همون لحظه اول حل کنید. برای این کار باید فایلهای گزارشهای قبلیتونو که بهش log file میگن تحلیل کنید و ببینید گوگل هر صفحه رو در چه زمانی خزیده.
ظاهر این کار به نظر خیلی تخصصی میاد، ممکنه شما رو بترسونه و فکر کنید از عهده هر کسی برنمیاد. اشکالی نداره. بدون این پروسه هم شاید بشه یه کاری کرد.
ابزارهایی وجود دارند که میتونید به کمک اونها فقط با یه کپی پیست ساده فهرست بندی URLهای وب سایتتونو بررسی کنید. حتی رایگان هم هستند.
وقتی بدونید کدوم صفحاتتون فهرست بندی شدند دیگه وقتتونو صرف سئوی صفحات فهرست نشده نمیکنید و میتونید با صرف وقت بیشتر روی صفحاتی که در گوگل ظاهر میشن نتایج بهتری برای خودتون رقم بزنید.

2- تحلیل صفحات هم موضوع

وقتی چندین صفحه از سایتتون یک موضوع داشته باشند با همدیگه برای اون موضوع رقابت میکنند و در نتیجه چونکه رتبه بین اون صفحات تقسیم میشه سایت نمیتونه برای اون موضوع رتبه خوبی بدست بیاره.
اگه نمیدونید سایت شما هم با این موضوع روبرو هست یا نه، دوباره یه نگاهی به سایتتون بندازید و ببینید آیا:
صفحاتی در سایتتون هستند که در مورد یک مسئله صحبت کرده باشند؟
برای رتبه گرفتن این صفحات مشکل داشتید؟
تا حالا پارامترهای زیادی در سایتتون فهرست بندی شده اند؟
صفحات زیادی از سایتتون در فهرست نتایج گوگل نمایش داده میشن؟
اگه جواب هر کدوم از این سوالها مثبت باشه یعنی باید بیشتر دقت کنید و ممکنه سایت شما هم با ین مشکل روبرو شده باشه.
عیب یابی این مسئله کار چندان ساده ای نیست چون تشخیص شما بستگی به کیفیت و صحت اطلاعاتتون داره. شما باید همه URLهایی رو که رتبه گرفته اند پیدا کنید و ببینید هر کدوم برای چه کلیدواژه هایی رتبه گرفتند. اونهایی که کلیدواژه های مشترکی دارند جزء صفحات مشکل ساز هستند و با هم رقابت میکنند.
به خصوص سایتهای فروشگاهی در صفحات مشخصات کالاهاشون زیاد به این مشکل برمیخورند.

3- امتحان کردن تکنولوژی های جدید

خودِ سرچ دائما در حال تغییره و فناوری های تازه ای هر روز دارن به این عرصه وارد میشن که هر کدوم میتونن تجربه کاربری وب سایت شما رو بهتر کنند.

AMP

در حال حاضر مقبول ترین و مورد پسندترین فناوری فهرستی که میخواهم خدمتتون عرض کنم AMP یا شتاب دهنده صفحات موبایل است. AMP یه روش ساخت صفحاته. صفحاتی که به این روش ساخته میشن از قبل کش شده اند و در نتیجه بلافاصله بعد از کلیک کردن کاربر موبایل روی صفحه باز میشن.
با توجه به فهرست بندی اول موبایل گوگل و اهمیت سرعت صفحات در رتبه گیری و سئو، حتما باید این روش رو امتحان کنید و فوایدشو برای وب سایتتون ببینید.
خیلی وقتها از مدیران وب سایتها میشنوم که میگن فکر نمیکنم این ابزار به درد وب سایت من بخوره، یا اینکه من بودجه و کارمند کافی برای AMP ندارم. اما اگه میخواهید سایتتون رو به جلو پیشرفت کنه باید چیزهای جدید رو امتحان کنید، حتی وقتی فکر میکنید چنین چیزی وجود نداره دنبالش بگردید چون طبق تجربه من در واقع وجود داره ولی کمتر کسی دنبالش میگرده.
اگه از وردپرس دارید استفاده میکنید که پلاگین های زیادی براش هست که به طور خودکار صفحات AMP رو به سایتتون اضافه میکنن. دارکوب هم یه مقاله در مورد نحوه طراحی صفحات AMP نوشته که میتونید مراجعه کنید.
الآن اکثر مردم دنبال روشهای بهبود رتبه وب سایتشون هستند، اما از اونجایی که گوگل تمام سعیشو بر رتبه دادن به وب سایتهایی با تجربه کاربری خوب گذاشته، بهترین کار اینه اولویت رو به بهبود تجربه کاربری وب سایتهامون بدیم تا محتوامون در فهرست بندی های سرچ لحاظ بشه.
یکی از تکنولوژی های جدیدی که بعضی از شرکتها استفاده میکنند استفاده از برنامه هایی موسوم به Progressive web apps هست. این برنامه ها با اهداف سئو تولید نشده اند اما تجربه کاربری رو بهتر میکنند.
یکی از مزیت های این برنامه ها اینه که نیازی به دانلود ندارند، فقط یک آیکون که یه لینک به سایت در اختیارتون قرار میده و وقتی روش کلیک بشه سایت رو باز میکنه. شاید با خودتون فکر کنید میتونیم با وارد کردن آدرس براحتی وارد سایت بشیم و دیگه چه نیازی به این اپلیکیشن هست، اما این اپلیکیشن سایت رو از قبل کش میکنه و در نتیجه حتی بدون اینترنت و یا وقتی سرعت نت پایین باشه هم سایت رو براحتی و به صورت روان در اختیار کاربر قرار میده و به این ترتیب تجربه کاربری وب سایت رو ارتقا میبخشه.

4- استفاده از داده های سرچ و مطلع شدن از سایر کسب و کارها

متاسفانه در اکثر شرکتها فقط تیم های دیجیتال و سرچ میتونن به داده های سرچ دسترسی داشته باشند.
اکثر شرکتها فراموش میکنند این اطلاعات رو در اختیار سایر بخشها قرار بدن. وقتی بقیه بخشها هم بتونن به این اطلاعات دسترسی داشته باشند میتونن با دونستن قصد و علایق کاربرها بهتر برای کارهاشون تصمیم بگیرند.
بنابراین بهترین حالت وقتیه که بخش بازاریابی و سئو در ارتباط با سایر بخشها (از قبیل بخش فروش، خدمات مشتریان، آی تی، تولید، روابط عمومی و غیره) باشه. یعنی داده های سرچ در مرکز همه اطلاعات قرار بگیره یا حداقل سهم بزرگی از اطلاعات رو در بربگیره. در این صورت قدرت شرکتتون در تصمیم گیری ها بیشتر میشه و میتونید انتخاب های آگاهانه تری برای محصولاتتون، اسمشون، محل شعبه هاتون با توجه به نیازهای مشتریها داشته باشید. مثلا وقتی شما می بینید مردم در سرچ هاشون بیشتر عبارت “مرغ گریل شده” رو جستجو میکنند، دیگه تو منوی غذاهاتون این اسم رو برای مرغ گریل شده استفاده میکنید نه یه اسم من درآوردی عجیب دیگه که کسی هم سرچش نمیکنه (ممکنه اسمی که شما در شرکتتون به یک محصول میدید با اسمی که اکثر مردم اون محصولو به اون اسم میشناسند متفاوت باشه). اما میتونید توضیحات اضافه این غذا رو در قسمت توضیحات بیارید و دقیقا فرق غذای مورد نظر با یک مرغ گریل شده معمولی برای مشتری مشخص بشه.

نمیدونید چطوری کارهای بالا رو باید انجام بدید؟

اشکالی نداره. این مشکل خیلی از مردمه. برای اکثریت مردم تغییر دادن روشهای قدیمی و استفاده از ابزار جدید مشکله. مردم از تغییر میترسند. ما اینو درک میکنیم اما بدونید اگه همیشه بخواهید کارها رو به شیوه ای که همیشه انجام میدادید انجام بدید پیشرفت نخواهید کرد.
تا روشهایی که گفتیم رو امتحان نکنید نمیدونید که قادر به انجامشون هستید یا نه.
ممکنه بعضی از تحلیلها خیلی بهتون کمک کنه و بعضی ها زیاد نه. همین طور تکنولوژها هم بعضیها ممکنه بیشتر به کار شما بیان و به نظرتون بعضی های دیگه به درد نخور باشن. باید امتحان کنید ببینید چطوریه.
باز هم اگه فکر کردید اینها کار شما نیست و اگه وقتتونو روی کارهای دیگه ای که روش تخصص دارید بذارید بهتر بهره می برید، کارهای دیجیتالی و آنلاینتونو به شرکت دارکوب بسپرید تا ما براتون با تیم متخصص و با تجربه ای که داریم به بهترین نحو همه کارها رو پیش ببریم.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مقاله آموزش سئو را مطالعه نمایید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته