پرطرفدارترین سیستم مدیریت محتوا برای طراحی سایت

نوشته شده توسط امیر سلامی

چند سالی است که با فراگیرتر شدن شبکه اینترنت و رشد بسیار زیاد وب سایت های کوچک و بزرگ، هر چند سال یک بار شاهد پیدا شدن سر و کله یک سیستم مدیریت محتوای ناشناخته و جدید هستیم. شاید از خودتان پرسیده باشید که چرا سیستم های مدیریت محتوا (Content Managing System) انقدر برای ما و خیلی از کاربرانی که سر و کار زیادی با طراحی وب سایت نداشته اند، مهم هستند. پاسخ این سوال در نقش کلیدی و مهمی است که این سیستم ها مشغول ایفا کردن در زندگی ما هستند.

سیستم مدیریت محتوا

سیستم مدیریت محتوا چیست؟

سیستم مدیریت محتوا پلتفرمی است که بتواند از پس راه اندازی و مدیریت یک وب سایت ساده یا پیچیده، بدون این که حتی لازم باشد یک خط کد نویسی بلد باشید، بربیاید. از آن جایی که برای طراحی سایت می بایست زبان های HTML ،CSS و حداقل یکی از زبان های برنامه نویسی سمت سرور را بلد باشید، منطقی است که به سراغ سیستم یا نرم افزاری بروید که تمامی این کارها را از قبل انجام داده و با یک آموزش ساده، روش نگهداری از یک سایت را به شما آموزش دهد.

در حقیقت هدف از تولید سیستم های مدیریت محتوا، آسان سازی دشواری و چالش های حوزه طراحی وبسایت و در دسترس قرار دادن امکانات و قابلیت های مفید برای هدایت یا طراحی فروشگاه اینترنتی می باشد. یک سیستم مدیریت محتوای مناسب می بایست رابط کاربری نسبتا ساده و به دور از هر گونه پیچیدگی داشته باشد. کاربر های چنین سیستم هایی بدون نیاز به داشتن اطلاعاتی در مورد ایجاد سایت، می تواند به آسانی روند مدیریت وب سایت خود را بدون مشکل پیش ببرند.

از طرف دیگر یک سیستم مدیریت محتوا حتما باید با شبکه های اجتماعی سازگار بوده و راه ارتباط میان محتوا های سایت و شبکه های اجتماعی را تسهیل کند. علاوه بر دو مورد اول، ویژگی مهم و الزامی یک سیستم مدیریت محتوای خوب این است که امکان بهینه سازی سئو داخلی را حتما باید داشته باشد. به جرات می توان گفت که تا به حال بیش از 100 عنوان ساخته و مورد استفاده قرار داده گرفته که احتمالا نام بیش از نیمی از آن ها حتی به گوشتان نخورده است. شاید دلیل اصلی این که بسیاری از این سیستم ها نتوانستند قلب کاربرها و مدیران سایت ها را تصاحب کنند، این بود که توسعه دهندگان وب از آن ها حمایت نکرده و فرآیند یادگیری و کارکردن با آن ها را بیش از حد پیچیده دیده اند.

خودتان را جای یک برنامه نویس وب بگذارید، شما هم قطعا به دنبال توسعه و کد نویسی سیستم مدیریت محتوایی می گردید که فراگیری بیشتری داشته و پیش از شما، خیلی از همکارانتان هم از آن استفاده کرده و اطمینان دارند که تا چند سال دیگر نیز وضعیت مشابهی داشته و احتمال طول عمر مفید و بیشتری از سایر سیستم ها دارد. هر چه باشد یک برنامه نویس خبره هم نمی تواند بیشتر از تعداد انگشتان دست بر روی درس سیستم های مدیریت محتوا متمرکز باشد، و اصطلاحا فوت کوزه گری را فقط در مورد تعداد انگشت شماری از آن ها می داند.

بنابراین توسعه دهندگان وب نیز به سمت پر کاربرد ترین و منعطف ترین سیستم مدیریت متحوا می روند که سازنده آن فکر همه جای کار را کرده و یا حداقل مطمئن باشد که با نصب افزونه های جانبی، می تواند کمبود های موجود را به مقدار کافی پوشش دهد. متخصصان شرکت طراحی وبسایت دارکوب با تکیه بر تجربه 20 ساله، سیستم مدیریت محتوای مناسب کار شما را در اختیارتان قرار داده و در حقیقت چالش طراحی وب ارزان و طراحی سایت حرفه ای مد نظرتان را برای شما حل خواهند کرد.

یک سیستم مدیریت محتوای خوب چه ویژگی هایی دارد؟

اغلب مردم تصور می کنند که سیستم های مدیریت محتوا فقط از پس وب سایت هایی مثل وبلاگ ها بر آمده و نمی توان انتظار بیشتری از آن ها داشت. البته احتمالا این باور در مورد تعداد زیادی از CMS هایی که پیشرفت چندانی نداشته و از سوی توسعه دهندگان مورد توجه قرار نگرفته اند، صحیح است. اما تعداد محدودی از سیستم های مدیریت محتوا هستند که روز به روز قدرتمند تر شده و برای رسیدن به جایگاه برترین و پرطرفدارترین سیستم محتوا، ویژگی های جالب تری را به صورت مداوم در اختیار کاربرانشان قرار می دهند. در این جا با چند ویژگی مهم که در ساخت سیستم مدیریت محتوا باید در نظر گرفته شود، آشنا می شوید.

راحتی در استفاده

سیستم های مدیریت محتوا به گونه ای طراحی می شوند که ساخت صفحات و پست ها را به سادگی چند کلیک و یا کشیدن آیتم های صفحه سازی امکان پذیر کنند. ضمن سادگی و روش کار مشخص، مدیر وب سایت باید قادر باشد که تمامی محتواهای فعلی را تغییر داده و موارد تازه را در صورت نیاز به آن ها اضافه و یا حذف کند.

فراوانی تعداد قالب ها

یک سیستم مدیریت متحوای موفق می بایست از لحاظ فراوانی تعداد قالب ها یا همان پوسته هایی که مخصوص هر نوع از وب سایت طراحی شده اند، در وضعیت ایده آلی قرار داشته باشد. علاوه بر تنوع بالای پوسته ها، این سیستم می بایست امکان شخصی سازی و ایجاد تغییرات دلخواه را نیز در اختیار کاربرانی که اطلاعات بیشتری داشته و می خواند کدهای پوسته سایت را تغییر دهند، قرار دهد.

امکان توسعه و سفارشی سازی سایت

معمولا CMS ها از همان ابتدا و به صورت پیشفرض پاسخگوی تمامی نیاز های کاربران خود نیستند. در حقیقت این محال است که یک پوسته بتواند بدون نیاز به نصب افزونه های لازم، هم یک فروشگاه آنلاین و هم یک سایت شرکتی بی عیب و نقص باشد. در اینجاست که افزونه ها به کمک آمده و کم وکاستی های آن را برطرف می کنند. علاوه بر امکان نصف افزونه ها، یک سیستم مدیریت قابل اعتماد می بایست شرایط توسعه و دستکاری کردن کدها را برای برنامه نویسان فراهم کرده باشد.

پشتیبانی و اجرا با هزینه های پایین

با وجود این که این پلتفرم ها به گونه ای طراحی شده اند که روند نصب و اجرای آن ها با کم ترین میزان مشکل انجام پذیر باشد، اما باز هم این امکان وجود دارد که هنگام نصب و یا استفاده از این سیستم ها به مشکلات کوچک و بزرگ برخورد کنیم. خوشبختانه تعداد زیادی از سیستم های مدیریت محتوا هستند که اکثر سوالات و مشکلات فنی آن ها در انجمن ها و وب سایت های پرسش و پاسخ برطرف شده است. به عنوان مثال سیستم مدیریت محتوای وردپرس یکی از بهترین نمونه ها موفق در زمینه وجود چنین راهنمایی های کار راه انداز است.

همچنین هزینه استفاده از برخی از سیستم مثل وردپرس، کاملا رایگان بوده و لازم نیست که هزینه ای را به عنوان اشتراک ماهیانه پرداخت کنید. برخی هم فقط در صورت خرید افزونه های با کیفیت و پولی، نیازمند هزینه کردن هستند. توصیه می شود که پیش از انتخاب CMS برای کسب و کار خود، به هزینه هایی که احتمالا در آینده با آن ها رو به رو می شوید خوب فکر کنید.

امکان طبقه بندی محتوا

CMS ها می بایست به گونه ای طراحی شده باشند که امکان طبقه بندی یا همان دسته بندی محتوا یا محصولات یک فروشگاه را در اختیار کاربر قرار دهند. در این صورت، کاربر یا مشتری یک فروشگاه اینترنتی به راحتی می تواند محصول مورد نظر خود را از منوی دسته بندی فروشگاه انتخاب کرده و در زمان کوتاه تری به نتیجه مطلوب برسد.

سیستم مدیریت محتوا برای طراحی سایت

انواع سیستم مدیریت محتوا برای طراحی سایت

وردپرس

در سال های گذشته مباحث مختلفی در خصوص ماهیت سیستم مدیریت محتوا وردپرس و این که آیا این سیستم مدیریت محتوا اختصاصی هدف وبلاگ نویسی متولد شده، می تواند از پس راه اندازی فروشگاه های اینترنتی پیچیده بر بیاید؟ این تنش ها به مرور زمان و با گسترده تر شدن روند توسعه وردپرس کم رنگ شد و اکنون با یک پلتفرم وب سایت ساز حرفه ای طرف هستیم که امکان پشتیبانی از هزاران افزونه را دارد. حالا ساخت فروشگاه های اینترنتی بزرگ، راه اندازی شبکه های اجتماعی، تالار های پرسش و پاسخ و یا وبسایت هایی که در زمینه تجارت الکترونیک فعال می باشند، به سادگی چند کلیک با وردپرس قابل اجرا شدن هستند و به بهترین نرم افزار مدیریت سایت تبدیل شده است. برای ساخت وبسایت با کیفیت و حرفه ای با وردپرس، با شرکت دارکوب، ارتباط بگیرید.

امروزه وردپرس سهم بزرگی از بازار را به خودش اختصاص داده و اکثر رقبایش را کنار زده است. بیش از 32 درصد از وب سایت های فعال در جهان توسط Wordoress ساخته و مدیریت می شوند.

برخی از ویژگی های وردپرس:
  • متن باز بودن و رایگان بودن هسته اصلی وردپرس
  • ویرایشگر قدرتمند برای ساخت صفحه و محتوا
  • راحتی استفاده برای انتشار و ویرایش محتوا
  • امکان توسعه آسان و افزایش قابلیت ها به کمک نصب پوسته ها و افزونه های اختصاصی
  • وجود یک انجمن بزرگ از توسعه دهندگان فعال به همراه امکان ثبت پرسش و پیدا کردن جواب های صحیح

جوملا

Joomla یکی دیگر از سیستم های مدیریت محتوا پر کاربرد و پرطرفدار است که از انعطاف پذیری مناسبی برخوردار می باشد. می توانید وب سایت های چند زبانه ای را به راحتی با جوملا راه اندازی کنید و سیستم ثبت نام و عضو گیری را در آن قرار دهید. جوملا نیز به مانند ورپرس از افزونه ها و و قالب های قابل نصب مختلفی پشتیبانی می کند، با این تفاوت که تعداد آن ها در مقایسه با وردپرس به مراتب کم تر و محدودتر است. احتمالا بزرگ ترین ایرادی که می توان از جوملا گرفت، کاربر پسند نبودن رابط کاربری و پنل مدیریت آن برای کاربران مبتدی است. علاوه بر این، جوملا فرآیند راه اندازی و طراحی هر چند ساده و ابتدایی دارد اما پیچیدگی های خاص خودش را به همراه دارد.

دروپال

Drupal سیستم محتوای محبوب دیگری است که تاکنون توسط وب سایت های خبری و دانشگاه بزرگ جهان مورد استفاده قرار گرفته است. انعطاف پذیری بالا و کاربرپسند بودن دروپال باعث شده تا به همراه انجمن پرسش و پاسخ نسبتا قوی و کلی پوسته و افزونه ، در این چند سال اخیر رشد قابل توجهی پیدا کند و انتخاب بسیاری از کاربران باشد. با این وجود که اکثر شرکت ها و سازمان های بزرگ از دروپال استفاده می کنند، اما پیچیدگی روند راه اندازی و پنل مدیریتی آن باعث می شود که گزینه چندان مناسبی برای ساخت سایت های معمولی و کوچک نباشد. علاوه بر پیچیدگی بیشتر نسبت به وردپرس، کمبود قالب ها و افزونه های رایگان یکی دیگر از معضلات کار با دروپال می باشد.

مجنتو

Magento یکی از سیستم های متن باز محتوا گذاری می باشد که در زمینه تجارت الکترونیک پیشتاز است.  انعطاف پذیری بالای این سیستم به برنامه نویسان امکان می دهد که کد ها را به دلخواه خود کاملا دستکاری کرده و ویژگی های تازه ای را به آن اضافه کنند. در حقیقت مجنتو یک فروشگاه ساز حرفه ای است و از سال 2008 نیز بیشتر به همین هدف تولید و راه اندازی شد. در مورد ایرادات مجنتو می توان به کاربرپسند نبودن پنل مدیریت، کمبود نسخه های حرفه ای و همچنین عدم پشتیبانی از کاربرانی که از نسخه های رایگان استفاده می کنند، اشاره کرد.

بلاگر

Blogger سیستم مدیریت محتوای نسبتا ساده و سبک تری است که به دست گوگل ساخته شده و بیشتر به هدف راه اندازی و انتشار وب سایت های وبلاگی طراحی گردیده است. بلاگر طوری طراحی شده که استفاده از آن برای کسانی که کم ترین میزان دانش از نگهداری وب سایت را دارند، هم آسان باشد.

راه اندازی وب سایت با مدیریت محتوای بلاگر راحت بوده و از لحاظ قابلیت های سئو نیز از بهینه سازی خوبی برخوردار است اما بلاگر از لحاظ انعطاف پذیری در مقابل پلتفرم های دیگر همچون وردپرس حرفی برای گفتن ندارد. برای همین است که امکان راه اندازی وب سایت های پیچیده تر را نداشته و از همین رو توجه کاربران خیلی کم تری را به خودش جلب کرده است.

بهترین سیستم مدیریت محتوا

چرا وردپرس یکی از پرطرفدارترین و بهترین سیستم های مدیرت محتوا است؟

دلایل بسیاری وجود دارند مبنی بر این که وردپرس به نسبت سایر پلتفرم هایی که با او رقیب هستند، همه فن حریف تر بوده و در بیشتر مواقع، پاسخگوی نیاز اکثر کاربرها خواهد بود.

اهمیت به تجربه کاربری

قالب ها و افزونه های مختلفی برای وردپرس طراحی شده که ضمن ایجاد رابط کاربری جذاب، به تمامی نیاز های کاربران هم پاسخگو خواهند بود. بهبود رابط کاربری یکی از اصول بهبود تجربه بوده و باعث می شود که کاربران زمان بیشتری را در سایت شما سپری کنند. همین علت است که شرایط وبسایت های وردپرسی از لحاظ سئو بسیار بهتر از وب سایت های پلتفرم های دیگر است.

لینک سازی آسان و مفید

از آن جایی که ساخت لینک های تمیز و زیبا از جمله نکاتی است که از دید گوگل اهمیت بالایی دارد، بنابراین یک CMS خوب باید لینک سازی درست را هم بلد باشد. لینک سازی در وردپرس بسیار ساده بوده و برخلاف پلتفرم های دیگر که دست کاربر را در این موضوع بسته اند، وردپرس اجازه می دهد که به دلخواه هر طور خواستید لینک سازی کنید. یکی از مهم ترین موارد در SEO، استراتژی لینک های بازگشتی است که باید به درستی انجام شود.

در اختیار داشتن ابزار بهبود سئو

به کمک نصب افزونه یوست (Yoast) که توسط اکثر وب سایت های وردپرسی استفاده می شود، می توان تمامی نکات بهبود سئو صفحات وب سایت را رعایت و بهینه سازی کرد. Yoast از ویرایش عناوین متا گرفته تا امکان تعریف چند کلید واژه منحصر به فرد، افزونه ای است که به مانند یک دوست به شما کمک می کند تا تمامی بخش های وب سایت را مطابق با استاندارد های گوگل، مرتب سازی کنید. افزایش رتبه سایت، یکی از مهم ترین عوامل در رشد سایت و افزایش مخاطب است. برای دریافت سرویس سئو سایت با کارشناسان با تجربه و حرفه ای دارکوب، تماس بگیرید. در دارکوب با پیاده سازی تکنیک هایی مانند ایجاد محتوا مناسب، تحقیق کلید واژه ها، لایت هاوس، بک لینک سازی و دیگر تکنیک های سئو، سایت شما را به رتبه اول گوگل می آورد.

بهینه سازی تصاویر

از نظر گوگل، استفاده از تصاویر با کیفیت و واضح در تمامی صفحات الزامی است. اما الزام استفاده از تصاویر فقط به ایجاد زیبایی بصری محدود نشده و از لحاظ بهبود سئو هم می تواند به کسب رتبه بهتر در نتایج جستجوی گوگل، کمک رسانی کند. وردپرس این امکان را به شما می دهد که برای عکس ها، متن جازیگزین تعریف کنید. تعریف متن جایگزین (Alt) به ربات های گوگل می فهماند که عکس ها برای چه استفاده شده و مربوط به چه موضوعی هستند.

امکان بهبود سرعت لودینگ

سرعت بارگذاری سایت نه فقط برای کاربر بلکه برای بهبود رتبه وب سایت شما نیز مهم و تاثیر گذار است. برای همین وردپرس پلاگین های مختلفی را برای بهبود این ویژگی تاثیر گذار در نظر گرفته و می توانید کدهای HTML ،CSS و جاوا اسکریپت، عکس ها و فایل های متنی مثل PDF را حتی بعد از بارگذاری شدن، فشرده سازی کنید تا در مدت زمان کوتاه تری در مرورگر کاربر بارگذاری شوند. برای عیب یابی و بالا بردن سرعت لود سایت، می توانید با متخصصان شرکت توسعه وب دارکوب، تماس بگیرید.

با وردپرس به سادگی موبایل فرندلی باشید

با توجه به افزایش مراجعه به وب سایت ها با استفاده از گوشی ها و تبلت های هوشمند، اکثر مدیران بازاریابی دیجیتال در تلاش هستند تا وب سایت خود را از تمامی لحاظ ریسپانسیو طراحی کنند. گوگل نیز وب سایت شما را از لحاظ واکنش گرا بودن ارزیابی می کند و این نکته را در امتیاز دهی نهایی برای رتبه بندی صفحات جستجو به خوبی لحاظ خواهد کرد. قالب های موبایل فرندلی بی شماری هستند که به شما در اخذ امتیاز بالا در این زمینه کمک خواهند کرد. شرکت طراحی وب سایت دارکوب طیف گسترده ای از قالب های آماده وردپرسی سئو فرندلی و موبایل فرندلی را جهت خرید و راه اندازی وب سایت مورد نظر شما طراحی و آماده کرده است. این قالب ها در دسته بندی های قالب آماده فروشگاه آنلاین، قالب آماده شرکتی و قالب آموزشگاه اینترنتی ارائه می شود. تمامی این قالب ها به صورت 24 ساعته پشتیبانی می شوند تا در صورت بروز هر گونه مشکل، خطا رفع شود.

سازگاری با شبکه های اجتماعی

با توجه به نفوذ گسترده شبکه های اجتماعی در زندگی روزمره تمامی کاربران اینترنت، نباید فرصت معرفی و تبلیغات وب سایت در این فضا را از دست داد. وردپرس در این زمینه احتمالا از سایر سیستم های مدیریت محتوا پیشتازتر بوده و فرآینده اتصال شبکه های اجتماعی به وب سایت و یا اشتراک گذاری مطالب را در کلیه شبکه های اجتماعی آسان سازی نموده است. با وردپرس می توانید خوراک یا فید شبکه های اجتماعی را به وب سایت خود اضافه کنید و یا حتی کمپین های شبکه اجتماعی را به صورت خودکار از روی وب سایت جلو ببرید. این مورد در اینستاگرام مارکتینگ تاثیر زیادی دارد و باعث رشد و پیشرفت، پیج اینستاگرام شما می شود. برای مشورت و دریافت خدمات دیجیتال مارکتینگ، می توانید با متخصصان دارکوب، تماس حاصل کنید.

ساخت سایت مپ

پلاگین های مختلفی در وردپرس وجود دارد که امکان ساخت نقشه های پیچیده ای از وب سایت شما را فراهم کرده اند. به کمک این نقشه ها می توان به ربات های گوگل فهماند که چه مطالب و صفحات مختلفی در وب سایت ما وجود دارد و می توانیم در زمان کوتاه تری، گوگل را از تغییرات مفیدی که ایجاد کرده ایم مطلع کنیم.

آموزش کار با سیستم مدیریت محتوا

اگر قصد دارید که که کار با پلتفرم های سایت ساز را یاد بگیرید و در این رشته کاری، فعالیت کنید می توانید در کلاس های آموزش صفر تا صد وردپرس آموزشگاه دارکوب ثبت نام کنید. این کلاس و دیگر کلاس های این موسسه به صورت پروژه محور برگزار می شود. دیگر کلاس های آموزشی دارکوب شامل کلاس های آموزش حرفه ای HTML، آموزش بهینه سازی سایت و آموزش برنامه نویسی سمت سرور به شکل های حضوری، آنلاین و ویدیو های آمورشی برگزار می شود. آموزشگاه طراحی وب دارکوب، دارای مجوز فنی و حرفه ای در بالاترین سطج است و توسط با تجربه ترین اساتید در زمینه مورد نظر آموزش می بینید.

طراحی سایت با وردپرس

در این مقاله با اکثر نکات و همینطور برخی از سیستم های مدیریت محتوای پرکاربرد آشنا شدید. ما در شرکت طراحی وب سایت دارکوب معتقد هستیم که وردپرس بهترین و پرطرفدارترین سیستم مدیریت محتوا فارسی (از زبان فارسی پشتیبانی می کند) می باشد و این ادعا توسط بیش از 35 درصد وب سایت های فعال در جهان تایید شده است. البته به نظر می رسد که وردپرس حالا حالاها قرار نیست جایگاه اول را واگذار کند.

هنگام کار با وردپرس محدودیتی را حس نخواهید کرد و هر مدل وب سایت از جمله فروشگاه اینترنتی، انجمن گفتگو، سایت آموزشی، سایت خبری و سایت شرکتی را می توان در زمان کوتاه و با بالاترین کیفیت ممکن توسط وردپرس آماده سازی کرد. با این حال گزینه های طراحی سایت با جوملا یا طراحی سایت با دروپال هم در دسترس بوده و با توجه به نیازها و سلیقه خود می توانید همین امروز وب سایت مورد نظرتان را استارت بزنید. به این نکته مهم هم توجه داشته باشید که هنوز هیچ سیستم مدیریت محتوا ایرانی قدرتمندی ساخته نشده است. برای ایجاد سایتی قدرتمند و حرفه ای مطابق با برند و کسب و کارتان، دارکوب که یکی از برترین آژانس های طراحی وب در کشور است را در اولویت قرار دهید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته