افزونه یواست یا رنک مث کدام یک بهتر است؟

نوشته شده توسط دارکوب

آیا می خواهید برای وب سایت وردپرس خود ترافیک بیشتر و رتبه بالاتری کسب کنید؟ وردپرس به عنوان یک سیستم مدیریت محتوای سایت ساختار، مدیریت و انتشار محتوای شما را به روشی سئو پسند آسان می کند. به همین دلیل است که بهترین CMS برای بهینه سازی سایت برای موتور جستجو در نظر گرفته می شود.

سئو در وردپرس

اما ایجاد یک سایت وردپرسی به تنهایی شما را در صفحه اول نتایج جستجوی گوگل قرار نمی دهد. اگر استراتژی بازاریابی اینترنتی مناسبی نداشته باشید، تکیه بر ویژگی ها، تم ها و افزونه های وردپرس به افزایش ترافیک ارگانیک شما کمکی نخواهد کرد.

سئوی وردپرس رتبه وب سایت را در موتورهای جستجو بهبود می بخشد و ترافیک ارگانیک بیشتری را به سمت آن هدایت می کند.

به عنوان یکی از بهترین سیستم های مدیریت محتوا، وردپرس با بهترین شیوه ها طراحی شده است تا آن را سئو پسند (SEO Friendly) کند. با این حال، می توانید آن را با کمک ابزارهای دیگری بهینه کنید تا از بهترین رتبه بندی موتورهای جستجو و عملکرد وب سایت اطمینان حاصل کنید.

بهینه سازی وب سایت وردپرس شامل مراحل، روش ها و ابزارهای متعددی است. این استراتژی های بهینه سازی شامل طراحی وب سایت سازگار با سئو با وردپرس، بهینه سازی محتوای آن و انجام اقداماتی خارج از وب سایت برای به دست آوردن نتایج مثبت بیشتر است.

بهینه سازی موتورهای جستجو چیست و چرا اهمیت دارد؟

بهینه سازی سایت برای موتور جستجو یا سئو (SEO) عمل بهینه سازی صفحات وب برای دریافت رتبه بالاتر در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) است.

تلاش های سئو وردپرس می تواند ترافیک را افزایش داده و دید و اعتبار وب سایت را بهبود بخشد و نرخ تبدیل را صعودی کند. طبق تحقیقات، سه نتیجه جستجوی برتر بیش از 50 درصد از کل کلیک ها را دریافت می کنند.

موتورهای جستجو از ربات های کاووشگر برای یافتن محتوای تازه و به روز استفاده می کنند.

بهترین روش های سئو و وردپرس برای سئو داخلی

پس از طراحی سایت با وردپرس سازگار با سئو، باید برای تولید محتوای سایت برنامه ریزی کنید. این مرحله سئو داخلی یا  On Page SEO نامیده می شود. روندی برنامه ریزی شده برای بهینه سازی عناصر وب سایت برای موتورهای جستجو و بازدیدکنندگان.

شیوه های سئوی داخلی شامل ایجاد محتوای با کیفیت بالا، طراحی یک تجربه کاربری (User Experience) خوب و نصب افزونه سئو (SEO Plugin) برای بهینه سازی محتوای سایت است.

افزونه های سئو وردپرس با ارائه ابزارهایی برای بهبود جنبه های مختلف وب سایت به شما کمک می کند تا سایت های وردپرسی را بهینه کنید. این ابزارها شامل تجزیه و تحلیل روی صفحه، تولید کننده نقشه سایت و توضیحات کامل متا است.

بسیاری از افزونه های سئو وردپرس مانند AIOSEO، Yoast SEO و Rank Math SEO در دسترس هستند. در اینجا تنها چند مورد از آنها را نام بردیم ولی تعداد بیشماری از این پلاگین ها طراحی و تولید شده اند که هر کدام به نوعی به بهینه سازی محتوا و سئو کلی سایتتان کمک می کنند.

در هنگام انتخاب افزونه مناسب برای سایتتان بهتر است نکاتی را در نظر بگیرید. اولین مورد هزینه و مقدار بودجه لازم است. گرچه اغلب افزونه ها در زمینه سئو ممکن است رایگان باشند اما نمونه های کاربردی تر معمولا نسخه های غیررایگان نیز ارائه می دهند که باید بررسی کنید تا ببینید آیا با بودجه شما مطابقت دارد یا خیر.

ویژگی های قابل توجه به هر افزونه را بررسی کنید تا درک کنید آنها چگونه می توانند به سئو سایت شما کمک کنند.

کاربر پسند بودن موضوع دیگری است که باید در هنگام نصب افزونه در وردپرس در نظر بگیرید. چنانچه دانش کافی درباره سئو ندارید، افزونه هایی که محیط کاربری پیچیده و پر از اصطلاحات فنی دارند می توانند شما را گیج کنند. رابط افزونه را بررسی کنید تا سطح دشواری آن را تعیین کنید. مبتدیان باید از افزونه هایی که برای کار کردن به دانش فنی نیاز دارند اجتناب کنند.

افزونه سئو در وردپرس

ما لزوماً یک افزونه خوب یا بد را معرفی نمی کنیم. تنها می خواهیم آنچه را که هر افزونه به خوبی انجام می دهد و نحوه مقایسه آن ها را توضیح دهیم تا بتوانید گزینه ای را انتخاب کنید که به بهترین وجه با نیازها، سطح دانش و بودجه شما مطابقت دارد.

توصیه می شود بیش از یک افزونه سئو در وردپرس در وب سایت خود استفاده نکنید. موارد زیادی از این افزونه ها در دسترس است که باید بررسی کنید و تنها یکی از آنها را انتخاب کنید. در ادامه به دو مورد از بهترین افزونه های سئو سایت وردپرسی اشاره می کنیم.

Yoast SEO

این افزونه یکی از محبوبترین افزونه های سئو وردپرس است که به شما امکان می دهد وب سایت وردپرس خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید.

این افزونه به شما امکان می دهد به راحتی عناوین و توضیحات SEO را به تمام پست ها و صفحات وب سایت خود اضافه کنید. همچنین می توانید از آن برای افزودن متادیتا و تصاویر رسانه های اجتماعی به مقالات خود استفاده کنید.

Yoast SEO به طور خودکار نقشه سایت به صورت فایل XML را برای تمام محتوای وب سایت شما ایجاد می کند که کاووش وب سایت شما را برای موتورهای جستجو آسان تر می کند.  از سایر ویژگی های این افزونه می توان به تجزیه و تحلیل خوانایی، پیش نمایش لینک در صفحات نتایج Google و شبکه های اجتماعی و زمان بارگذاری سریع تر برای تجربه کاربری بهتر اشاره کرد.

Yoast SEO برای شما مناسب است اگر تیمی از نویسندگان دارید و می خواهید همه آنها را در یک سطح کیفی نگه دارید. همچنین اگر هنگام نوشتن محتوا مطمئن نیستید که کجا اشتباه می کنید، می توانید از این افزونه کمک بخواهید. اگر می خواهید هنگام تولید محتوا در هر صفحه یا پست، بهینه سازی سئو قدرتمند در سراسر سایت و بهینه سازی صفحه سئو با دسترسی آسان را تجربه کنید، این افزونه انتخاب مناسبی است.

Yoast SEO  لیست ویژگی های محدودتری در نسخه رایگان خود دارد، اما تیم Yoast SEO چندین افزونه حرفه ای ارائه می دهد که می توانید برای گسترش ویژگی های اصلی از آنها استفاده کنید.

  •  ویژگی های اصلی Yoast SEO

عناوین سئو و توضیحات متا را تنظیم می کند. می توانید قالب هایی ایجاد کنید که به طور خودکار برای محتوا اعمال می شود و به صورت دستی عناوین و توضیحات سئو را برای تک تک محتواها تنظیم می کند.

نقشه سایت XML. یک نقشه سایت XML قابل تنظیم تر از آنچه وردپرس به طور پیش فرض ارائه می دهد ایجاد می کند.

تجزیه و تحلیل کلیدواژه (فقط یک کلمه کلیدی). یک کلمه کلیدی اصلی را وارد کنید و ببینید محتوای شما برای آن کلمه کلیدی چقدر بهینه شده است.

اتصال به کنسول جستجو گوگل. سایت خود را به کنسول جستجو متصل کنید و نتایج بررسی آن را مشاهده کنید.

توصیف رسانه های اجتماعی را تنظیم کنید. متن و تصاویر را برای ارسال در شبکه های اجتماعی طراحی کنید.

سئوی اولیه برای ووکامرس. می توانید عناوین و توضیحات را برای محصولات و صفحات فروشگاه اینترنتی تنظیم کنید.

شمارنده لینک. تعداد پیوندهای داخلی در محتوای خود را بشمارید.

Yoast SEO  همچنین افزونه های پولی دیگری را برای انواع خاصی از سئو ارائه می دهد. امکاناتی از قبیل ابزارهای سئوی محلی که داده های ساختاریافته را برای مشاغل محلی اضافه می کند، صفحه تماس شما را بهبود می بخشد و از چندین مکان فیزیکی پشتیبانی می کند.

سئوی ویدئو که می توانید ویدیوهای خود را در Google Videos فهرست کنید و سایر ویژگی های SEO ویدیو را اضافه کنید.

سئوی اخبار. سایت خود را برای Google News بهینه کنید، هنگام انتشار پستی به گوگل پینگ کنید، نقشه سایت XML News ایجاد کنید و موارد دیگر.

ابزارهای پیشرفته سئو ووکامرس که ویژگی های بیشتری مانند اطلاعات نمودار رسانه های اجتماعی، نقشه سایتXML  خواناتر و موارد دیگر دسترسی پیدا کنید.

Rank Math

ویژگی برتر Rank Math این است که نکته های کلیدی را درباره پست هایتان ارائه می کند که به شما کمک می کند تا بتوانید هنگام نوشتن آن ها را بهینه کنید. علاوه بر این، داده های SEO که می توانید در داشبورد خود مشاهده کنید، شامل کلمات کلیدی است که برای آنها رتبه بندی می کنید یا نتایج جستجوی وب سایت شما و خطاهایی که گوگل در سایت شما را مشاهده می کند. این افزونه خود برای سرعت نیز بهینه شده است، بنابراین بر سرعت وب سایت شما تأثیر نمی گذارد.

با کنسول جستجوی گوگل (Google Search Concole) ادغام می شود تا اطلاعات SEO را به داشبورد وردپرس شما بیاورد.

ابزارهای اضافی برای نظارت بر صفحات 404، ساخت لینک، تغییر مسیرها، سئو محلی و ووکامرس، نقشه های سایت و موارد دیگر را نیز ارائه می دهد.

این افزونه برای شما مناسب است اگر شما تیمی هستید که محتوا می نویسید، سئو را مدیریت می کنید و تنها مسئول سلامت سایت خود هستید و یا شما در حال حاضر از چندین پلاگین سئو استفاده می کنید اما راه حل بهتری می خواهید.

در حالی که Yoast SEO اغلب وب سایت های وردپرس را به خود اختصاص می دهد، این بدان معنا نیست که این تنها گزینه با کیفیت شما برای سئو در وردپرس است. افزونه Rank Math هم می تواند گزینه مناسب دیگری باشد.

Rank Mathنسبت به Yoast SEO جدید تر است اما به سرعت در حال محبوب شدن در بین کاربران است و طرفداران خاص خود را دارد.

  • ویژگی های اصلی Rank Math

از ویژگی های رایگان این افزونه می توان به موارد زیر اشاره کرد.

عناوین سئو و توضیحات متا را تنظیم می کند.  می توانید قالب هایی ایجاد کنید که به طور خودکار برای محتوا اعمال می شود و به صورت دستی عناوین و توضیحات سئو را برای تک تک محتواها تنظیم کنید.

توضیحات رسانه های اجتماعی را تنظیم می کند. می توانید متن و تصاویر را برای انتشار در شبکه های اجتماعی تنظیم کنید.

تمرکز تجزیه و تحلیل کلیدواژه (از چندین کلمه کلیدی پشتیبانی می کند). یک یا چند کلمه کلیدی اصلی را وارد کنید و ببینید محتوای شما برای آن کلمات کلیدی چقدر بهینه شده است.

نقشه سایت  با صورت فایل XML. می توانید یک نقشه سایت XML قابل تنظیم از ویژگی نقشه سایت پیش فرض وردپرس ایجاد کنید.

ایجاد داده های ساختاریافته. راه اندازی نشانه گذاری در سراسر سایت و همچنین کنترل نشانه گذاری ها برای تک تک محتواها.

کنسول جستجو. می توانید سایت خود را به کنسول جستجوی گوگل متصل کنید تا نقشه سایت به صورت خودکار ارسال شود و تجزیه و تحلیل کنسول جستجو در داشبورد وردپرس شما مشاهده شود.

سئوی محلی و نمودار مربوطه.  سایت خود را برای سئوی محلی بهینه کنید. می توانید در نسخه رایگان یک مکان را تنظیم کنید.

سئوی تصویر.  بهبود سئوی تصاویر و تنظیم خودکار برچسب های alt و عنوان.

پیشنهادات پیوند داخلی. Rank Math محتوای دیگری را در سایت شما پیشنهاد می کند تا زمانی که در ویرایشگر کار می کنید به آن ها لینک دهید.

شمارنده لینک. تعداد لینک های داخلی و خارجی در محتوای سایت را در نظر گرفته و می شمارد.

تغییر مسیرها. تغییر مسیرهای 301 و 302 را ایجاد و مدیریت می کند.

مانیتور 404 .  سایت را برای خطاهای 404 بررسی می کند. سپس می توانید خطاهای رایج 404 را به صفحات دیگر سایت خود هدایت کنید.

اتصال به  Google Analytics. کد مربوط به کنسول را اضافه کنید و به راحتی اطلاعات را مشاهده کنید.

سئوی اولیه WooCommerce. سئو ابتدایی را برای مجموعه عناوین محصول، فروشگاه و توضیحات در فروشگاه های اینترنتی انجام می دهد.

از ویژگی های غیررایگان آن نیز می توان به ردیابی رتبه کلمات کلیدی اشاره کرد. بدین معنی که رتبه بندی سایت خود را در موتور جستجو و عملکرد کلمات کلیدی در 12 ماه گذشته ردیابی می کند. امکان تعریف مکان های متعدد برای سئوی محلی در این نسخه وجود دارد. به طور خودکار تصاویر رسانه های اجتماعی را واترمارک می کند. یک نکته خوب در مورد Rank Math این است که همه این ویژگی ها ماژولار هستند. بنابراین می توانید به راحتی هر ویژگی را که قصد استفاده از آن را ندارید غیرفعال کنید.

Rank Math در مقایسه با Yoast SEO – تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی

هر دو Rank Math و Yoast SEO از تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی هنگام ایجاد محتوا پشتیبانی می کنند. به این معنا که می توانید کلید(های) مورد نظر خود را اضافه کنید و افزونه محتوای شما را تجزیه و تحلیل می کند تا به شما بگوید چقدر بهینه شده است و آیا نیاز به ایجاد تغییر دارید یا خیر.

انتخاب یکی از این افزونه ها موضوعی است که واقعاً فقط به ترجیح شخصی شما بستگی دارد و اینکه کدام رابط یا رویکرد را ترجیح می دهید. با این حال، یکی از مزایای Rank Math این است که به شما امکان می دهد چندین کلمه کلیدی را به صورت رایگان تجزیه و تحلیل کنید. با نسخه رایگان Yoast SEO، شما فقط می توانید یک کلمه کلیدی را تجزیه و تحلیل کنید. اگرچه نسخه پریمیوم امکان تجزیه و تحلیل چند کلمه کلیدی را فراهم می کند.

حتی با نسخه رایگان، Rank Math به شما امکان می دهد تا پنج کلمه کلیدی اصلی را در یک زمان تجزیه و تحلیل کنید. تنها کاری که انجام می دهید این است که کلمه(های) کلیدی را که می خواهید هدف قرار دهید وارد کنید و رنک مث بقیه کار را انجام می دهد.

رنک مث  از 0 تا 100 به محتوای شما امتیاز می دهد. اگر محتوا بالاتر از 80 امتیاز کسب کند، عدد مربوطه با رنگ سبز نمایش داده می شود. رنک مث نکات خاصی را نیز گوشزد می کند، از آنها فهرست تهیه کنید و بررسی کنید که آیا آنها را رعایت کرده اید یا خیر. به عنوان مثال، آیا کلمه کلیدی اصلی شما در عنوان سئو است؟ چند بار از آن در محتوا استفاده کردید؟

با نسخه رایگان Yoast SEO فقط به شما امکان می دهد یک کلمه کلیدی را برای هر قسمت از محتوا تجزیه و تحلیل کنید. با این حال، اگر به نسخه پریمیوم ارتقا دهید، می توانید چندین کلمه کلیدی را تجزیه و تحلیل کنید.

تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی در Yoast SEO تقریباً مانند Rank Math عمل می کند. شما کلمه(های) کلیدی خود را وارد می کنید و سپس Yoast SEO به شما امتیاز می دهد و همچنین محتوای شما را با لیست پیشنهادات خاص خود مقایسه می کند.

امتیاز Yoast SEO خوانایی کمتری دارد. هیچ رتبه بندی عددی وجود ندارد و تنها سه رنگ وجود دارد:

در صورتیکه محتوا عالی باشد سبز رنگ، اگر خوب باشد رنگ نارنجی و اگر نامناسب باشد رنگ قرمز را نشان می دهد.

Yoast SEO تجزیه و تحلیل خوانایی متن را نیز با فاکتورهای خود ارزیابی می کند. تجزیه و تحلیل خوانایی می تواند کمی عجیب و غریب باشد زیرا گاهی اوقات بررسی آن به دیگر زبان ها چندان منطقی به نظر نمی رسد.

به عنوان مثال، فقط با تغییر یک حرف در محتوای خود می توانید از قرمز به سبز تغییر کنید. به طور کلی، شما باید به نکات خاص خوانایی بیشتر از امتیاز واقعی خود توجه کنید.

در مقایسه  Rank Math و Yoast SEO، باید کاملاً واضح باشد که هر دو افزونه SEO با کیفیت هستند. اعداد و بررسی ها دروغ نمی گویند. اساساً، در انتخاب هر یک از افزونه ها هیچ اشتباهی نمی کنید. منطقی است که در مورد انتخاب افزونه به نیاز ها و کارکرد خود دقت کنید که به بهترین نحو به شما کمک کنند تا به اهداف سئو خود دست یابید.

به طور کلی، Rank Math مطمئناً ویژگی های بیشتری را در نسخه رایگان به شما می دهد. به عنوان مثال، تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی متعدد، شناسایی 404، مدیر تغییر مسیر، ویژگی های SEO محلی، پیشنهادات لینک داخلی و موارد دیگر را دریافت خواهید کرد. اینها همه چیزهایی هستند که Yoast SEO برای آنها هزینه می گیرد یا ارائه نمی دهد.

اگر ویژگی های بیشتری را بدون پرداخت هزینه می خواهید، Rank Math در حال حاضر مناسب تر است. اگر نمی خواهید از این ویژگی های اضافی استفاده کنید و می خواهید چیزی برای کنترل عناوین و توضیحات سئو و سایر تنظیمات اولیه خود داشته باشید، می توانید بر اساس این که کدام رابط را ترجیح می دهید، انتخاب کنید یا اگر برای سابقه طولانی Yoast SEO ارزش قائل هستید، این افزونه می تواند گزینه بهتری باشد.

 

سئو روندی است که باید به طور مداوم و با دانش فنی پیش رود. تنها استفاده از یک افزونه شاید بتواند تاحدود این روند را تسریع کند. اما سئو شاخه های متعددی دارد که پیشبرد همه آنها در کنار هم می تواند به بهینه سازی هرچه بیشتر سایتتان کمک کند. چنانچه در این راه نیازمند آموزش و مشاوره های تخصصی هستید می توانید با تیم مجرب شرکت دارکوب در تماس باشید تا آنها راه حل های حرفه ای را در اختیارتان قرار دهند.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته