بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ اصطلاحی است که امروزه به عنوان یکی از مهمترین زیر مجموعه های مدیریت بازاریابی و تبلیغات شناخته میشود. با توجه به پیشرفت و افزایش محبوبیت دنیای اینترنت و در دسترس قرار گرفتن و سهولت اتصال به اینترنت امروزه دنیای دیجیتال نقش پررنگی را در تمام بیزینسها بر عهده گرفته است. به نحوی که امروزه دیجیتال مارکتینگ یک دانش مستقل محسوب میشود و در اغلب دانشگاههای معتبر تدریس میگردد.
اگرچه تعریف دیجیتال مارکتینگ اندکی دشوار است اما به طور کلی می۳توان گفت دیجیتال مارکتینگ عبارت است از مجموعه فعالیت هایی که در بستر ابزارهای دیجیتال مانند وب، اینترنت، موبایل و… که سبب افزایش بازدید سایت در گوگل و یا سایر شبکه های اجتماعی میگردد، تشکیل شده است. در پی این فعالیتها یک برند میتواند شناخته تر شود. دیجیتال مارکتینگ به بهبود وضعیت کسب و کارهای و بازاریابی اینترنتی کمک شایانی مینماید.
لیست مطالب
ابزارهای بازاریابی دیجیتالی اندکی گسترده است اما لازم است تا یک فرد دیجیتال مارکتر بر این ابزار تسلط کامل داشته باشد تا فردی موفق باشد. اگرچه این ابزارها بسیارند اما از جمله مهمترین آنها باید به موارد زیر اشاره شود:
موتورهای جستجو برای کسی که یک رسانه به صورت وبلاگ، اکانت در شبکههای اجتماعی و… ایجاد کرده است میتواند به دو صورت مفید واقع شود. اول اینکه فعالیت فرد به گونه ای باشد که موتور جستجو رسانه او را به جستجوگر معرفی نماید و یا آنکه فرد هزینه ای را به موتورهای جستجو بپردازد تا رسانه او در میان گزینه های برتر نمایش دهد.
سئو شامل هر روشی است که منجر به افزایش امتیاز رسانه فرد توسط موتور جستجوگر میشود که در نتیجه این مهم میزان بازدید ارگانیک و یا رایگان وبسایت افزایش مییابد.
بازاریابی محتوا در واقع تولید محتوایی مجاب کننده و گیرا است که منجر به اقدام های سودآور در مباحث مربوط به مشتریان میشود.
این ابزار دیجیتال مارکتینگ سبب میشود تا مخاطب به سوی کسب و کار و یا برند برود. به طور مثال مخاطب به دنبال پاسخی برای نیاز خود در یکی از شبکههای اجتماعی به سایت فرد میرسد.
از ابزارهای مفید و کارآمد افزایش میزان بازدید مخاطب انجام تبلیغ در گوگل است. تبلیغات سایت در موتور جستجوگر گوگل به نحوی است که فرد در سایت مربوطه به صورت رایگان اکانت میسازد و برخی کلمات کلیدی خود را وارد مینماید. به ازای هر بار کلیک بر روی تبلیغات هزینه تعریف شده باید پرداخت شود.
بازاریابی دیجیتالی به کمک اینفلوئنسرها و یا افراد تاثیرگذار نیز میتواند مثمر ثمر باشد. در پی این نوع تبلیغات صاحب برند و یا کسب و کار به کمک فردی تاثیر سعی در ایجاد رفتار مطلوب در مخاطب خود مینماید. این رفتار مطلوب با توجه به نوع تبلیغات ممکن است از ترغیب به خرید تا فالو کردن یک صفحه در اینستاگرام متفاوت باشد.
تولید محتوا در دیجیتال مارکتینگ بسیار اهمیت دارد. هر چه محتوای منتشر شده جذابتر و گیراتر باشد میزان بازدید کننده از سایت و یا شبکه اجتماعی نیز افریش مییابد. این محتوا باید با توجه به نوع کسب و کار و سلیقه مخاطب انتخاب شود. اهمیت تولید محتوا تا حدی است که برخی از یک مشاور متخصص مشورت میگیرند.
هر عملی که منجر به افزایش و بهبود دیده شدن سایت شود بهینه سازی سایت است. با انجام این مهم خیل عظیمی از مخاطبان سایت یافت میشوند. بهینه سازی سایت با صرف هزینههای کمتر سبب بهبود کسب و کار میگردد.
بهینه سازی سایت برای افراد بنا به نوع کسب و کار آنها متفاوت است اما واضح است هدف اصلی تمام این سایتها افزایش تعداد بازدیدکنندگان میباشد. بهینه سازی سایت که به آن سئو نیز گویند در واقع به معنای انجام فعالیتهایی است که منجر به بهتر دیده شدن سایت میگردد به نحوی که کاربر با جستجوی واژه مورد نظر در ابتدا و در صدر سایر سایتهای دیگر، سایت فرد را ببیند. به طور کلی میتوان گفت اگر سایتی در صفحه اول نیست گویی در آن موتور جستجوگر وجود ندارد. بنابراین ضروری است تا نکات تعریف شده از سوی موتور جستجوگر رعایت شود تا سایت به عنوان اولین گزینه نمایش داده شود.
با توجه به آن که موتورهای جستجوگر بسیاری وجود دارد اما گوگل هنوز هم در راس آنها است. هر موتر جستجوگر الگوریتمهای مخصوص به خود را دارد که برای فعالیت و افزایش بازدید در آن موتور جستجوگر باید آنها را دانست. الگوریتمهای گوگل نیز اگرچه به صورت مستمر در حال به روزرسانی میباشد اما لازم به ذکر است که قوائد و مقررات این الگوریتمها نسبتا ثابت است. علم به سئو برای دستیابی به رتبههای برتر اهمیت بسیاری دارد. سئو در واقع علمی تقریبا گسترده است که اگر فردی قصد انجام دیجیتال مارکتینگ دارد لازم است تا به آن به صورت کامل مشرف باشد.
تبلیغات گوگل که به آن گوگل ادوردز نیز گویند در واقع سیستم تبلیغاتی گوگل است که به عنوان یکی از ابزارهای مهم و کاربردی دیجیتال مارکتینگ به حساب میآید. در این سیستم فرد تبلیغ دهنده از طریق سایتهای مختلف گوگل تبلیغات خود را به مخاطبان ارائه میدهد که به نحوی که فرد کلمات کلیدی خود را در گوگل ادوردز با تبلیغ گوگل وارد میکند تا مخاطب با جستجوی آن تبلیغات را ببیند. این تبلیغات براساس ضوابط و مقررات گوگل انجام میشود. لازم به ذکر است فرد تبلیغ دهنده بنا به هر بار کلیک مخاطب بر روی تبلیغات هزینهای را پرداخت مینماید.
به خودی خود این نوع تبلیغات بسیار کارآمد و سود رسان است. اما برای آن که میزان تاثیر آن به خوبی مشاهده شود لازم است تا برخی معیارها رعایت شود که از جمله آن باید به انتخاب کلمات کلیدی درست، نوشتن تبلیغات جذاب، رعایت سیاستهای هدفمند در سایت و… اشاره نمود. فرد تبلیغ کننده میتواند در رابطه با این مهم با یک مشاور تبلیغاتی ادوردز مشورت نماید.
همان طور که مطرح شد هزینه این تبلیغات تنها با هر کلیک بر روی تبلیغات است. به این معنا که فرد میتواند به صورت رایگان اکانت گوگل ادوردز ایجاد نماید اما هزینه هر بار کلیک با توجه به نوع کسب و کار و پیشنهاد سایر رقبا تعیین میشود. در واقع گویی نوعی مزایده است.
با توجه به تمام آنچه که پیشتر مطرح شد داشتن یک وبسایت برای اغلب کسب و کارها بسیار حائز اهمیت است اما این مهم بدان معنا نیست که صرف داشتن وبسایت کفایت میکند. وبسایتی کارآمد است و منجر به بهبودی روزافزون کسب و کار میشود که معیارهای لازم را دارا باشد. از جمله آن باید به ظاهر سایت و میانبرهای آن اشاره نمود. بنابراین طراحی سایت باید کاملا حرفهای و هدفمند باشد و یک سیاست مشخصی را پیگیری نماید در غیر این صورت برای مخاطب جذابیتی نخواهد داشت به نحوی که ممکن است مخاطب بنا به سایر تبلیغات وارد سایت شود اما به دلیل عدم گیرائی و جذابیت سودآور نباشد. بنابراین طراحی سایت مناسب نیز بسیار حائز اهمیت است.
امروزه بازاریابی سنتی و حضوری اندکی منسوخ شده است و بازاریابی دیجیتالی جایگزین مناسبی برای آن محسوب میشود. این مهم مزایای بسیاری را برای افراد صاحب کسب و کار به همراه دارد که از جمله مهمترین آن باید به صرفه جویی در هزینه ها اشاره نمود. استفاده از شیوه نوین بازاریابی منجر به آن میشود تا صاحبان مشاغل دسترسی آسانتری به مخاطبان خود داشته باشند و دامنه مخاطبان و بازدید کنندگان خود را افزایش دهند.
با توجه به گسترش فضای مجازی اغلب مخاطبان از شرکتها و برندها انتظار دارند تا وبسایت مخصوص به خود را داشته باشند و یا در شبکههای اجتماعی و دیگر کانالها حضور داشته باشند. این مهم علاوه بر جذب مخاطبان سبب افزایش اعتماد آنها نیز میگردد. بنابراین امروزه ضرورت دیجیتال مارکتینگ به وضوح لمس میشود.
اینستاگرام یکی از پرجمعیتترین شبکههای اجتماعی و به طبع بستری مناسب برای بازاریابی دیجیتالی است. با توجه به تعداد پروفایلهای بالای این شبکه اجتماعی بازاریابی در آن میتواند بسیار کارآمد باشد. اما این بدان معنا نیست که هر نوع بازاریابی در اینستاگرام با موفقیت همراه خواهد بود بلکه لازم است تا الگوریتمها و استراتژی های آن به خوبی رعایت شود.
شبکه اجتماعی اینستاگرام میتواند به شرط رعایت اصول اصلی برای تمام کسب و کارها سودرسان باشد که از آن جمله باید به مواردی چون یافتن مخاطبان هدف، تجزیه و تحلیل رقبا، برند سازی، افزایش فالور به روش اصولی و… اشاره نمود. لازم به ذکر است اینستاگرام مارکتینگ نیز ابزارهای مختلفی دارد که به فرد کمک میکند تا بتواند مخاطبان خود را افزایش دهد و تعداد بازدیدکنندگان خود را افزایش دهد. شناخت این ابزارها بسیار حائز اهمیت است که از جمله مهمترین آنها باید به هشتگ گذاری، استوری، نظم تولید محتوا و… اشاره نمود.
رشد تکنولوژی تاثیر بسیاری بر دیجیتال مارکتینگ داشته است. یکی از مهمترین عوامل رونق بازار دیجیتال مارکتینگ شیوع ویروس کرونا بوده است. در دوره شیوع کرونا اگرچه بسیاری از مشاغل حضوری دچار تزلزل شدند اما کسب و کارهای اینترنتی همچنان پرقدرت به حیات خود ادامه دادند. بنابراین مشاغل حضوری نیز سعی بر گسترش خود در فضای مجازی نمودند تا محدودیت خود به زمان و مکان را از بین ببرند. دیجیتال مارکتینگ به شناخته شدن این برندها بسیار کمک نمود. بر همین اساس بسیاری از افراد به این شغل روی آوردند. اینستاگرام از جمله ابزارهای بسیار موفقیت آمیز دیجیتال مارکتینگ است.