تاثیر تغییر نام دامنه وب سایت بر روی سئو

نوشته شده توسط رومینا نظری سئو
تغییر نام دامنه

همانگونه که می دانید امروزه هر فردی به دنبال این است که برای کسب و کار خود تبلیغات متفاوت و به روزی انجام دهد یک از راه های کسب و افزایش درآمد، راه اندازی یک وب سایت مناسب و با کیفیت می باشد. در این مقاله به نحوه تغییر نام دامنه وب سایت و تاثیر آن بر سئو می پردازیم.

داشتن سایت برای کسب و کار می تواند یکی از روش های تبلیغات کسب و کار می باشد. زیرا همانطور که می دانید در دنیای امروز که بسیاری از مردم با اینترنت آشنا شده اند برای یافتن هر چیزی در زندگی خود به اینترنت و موتورهای جست و جو پناه برده و به جست و جو هدف خود می پردازند.

در این صورت اگر موارد جست و جو آنها به سایت شما نیز مرتبط باشد، وب سایت شما در نتیجه جست و جو برای آنها نمایش داده می شود. به همین دلیل توصیه ما به شما این است که اگر کسب و کاری دارید برای رونق آن سایتی راه اندازی نمایید. بدین ترتیب هم تبلیغات انجام داده اید و هم خود را به مردم معرفی می کنید. برای این منظور ابتدا باید یک نام برای سایت انتخاب کنید، زیرا با نام سایت کاربران شما را در موتورهای جست و جو می یابند .نام سایت بطور حتم یکی از موارد مهم در طراحی وب سایت می باشد. پس برای انتخاب آن برای دقت لازم را انجام دهید.

انتخاب نام دامنه

همانطور که در بالا گفته شد Domain یا نام دامنه، اسمی می باشد که کاربران در موتورهای جست و جو سایت شما را با آن می شناسند. از این رو در انتخاب نام باید دقت نمود. نام دامنه از دو بخش تشکیل شده است و کاملا انتخابی و بر عهده شما می باشد. اما امکان دارد نامی که شما انتخاب می کنید توسط شخص دیگری انتخاب شده باشد از این رو قبل از ثبت آن باید از خالی بودن آن با خبر شود برای این کار کافیست نام های انتخابی خود را در آدرس زیر وارد نمایید.

http://sitedar.com/whois

← پیشنهاد مطالعه: نحوه بررسی آزاد بودن نام دامنه

در صورتی که نام دامنه انتخابی شما قبلا انتخاب شده باشد اطلاعات مختلفی را در اختیار شما قرار می دهد مانند نام و شماره ثبت کننده دامنه تاریخ ثبت دامنه، برخی اطلاعات مربوط به هاست و … در این صورت شما نمیتوانید آن نام را ثبت نمایید. گاهی پیش می آید که یک نام دامنه زمانی استفاده شده باشد در صورتی که ثبت آن را تمدید نکند آن دامنه خالی می شود .

ثبت دامنه

نام دامنه از 3 قسمت تشکیل می شود. WWW.sitedar.com  قسمت اول WWW: World Wide Web منظور محیط خدماتی اینترنت می باشد که از آن به عنوان وب یاد می شود . قسمت دوم همان نامی است که شما باید انتخاب نمایید؛ نام شما باید آزاد باشد ، نام انتخابی شما می تواند نام شرکت یا نام محصول شما باشد. بهتر است یک از کلمات کلیدی داخل نام دامنه باشد. همانطور که ملاحظه می کنید sitedar نیز تلفیقی از نام برند و خدمات ما می باشد. روی نام انتخابی باید بسیار حساس  با دقت باشد زیرا تغییر آن بعدها مشکل می شود که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

قسمت سوم آدرس پسوند می باشد. که از چند پسوند ثابت باید انتخاب نمایید . این پسوندها به شرح زیر می باشد:

  • com: مخفف commerical که یک پسوند جهانی و پر استفاده می باشد و هر نوع سایتی می تواند از آن آزادانه استفاده کند.
  • ir: مخفف iran می باشد . این دامنه فقط برای کشور ایران است . استفاده از آن برای هر نوع سایتی آزاد است.
  • org: مخفف organization که ارگان ها و سازمان های دولتی از آن استفاده می کنند.
  • net: مخفف network است اغلب شرکت های مربوط به شبکه از این نام استفاده میکنند.
  • info: مخفف کلمه information  می باشد این دامه نیز مانند com از ابتدا در اینترنت وجود داشت. از آن برای سایت های اطلاع رسانی استفاده می شود.
  • tv: مخفف television است که مربوط به شبکه های تلویزیونی می باشد.

دامنه های co.ir , ac.ir , gov.ir , id.ir , org.ir , sh.ir , net.ir همگی با مجوز قابل ثبت می باشد. برای شرکت ها، ارگان های دولتی، مدارس و مراکز آموزشی و دانشگاه ها، اشخاص حقیقی می باشد. برای ثبت آنها باید مجوز های لازم را داشت. دامنه های دیگری نیز مانند biz  ws ,name ,cc ,us وجوددارند که در ایران کمتر از آنها استفاده می شود.

تاثیر تغییر نام دامنه وب سایت بر روی سئو

شما می توانید نام انتخابی را همراه با یکی از پسوندهای بالا که مرتبط با نوع فعالیت سایت می باشد را بررسی و در صورت خالی بودن ثبت نمایید. اغلب سایت هایی داخلی از دامنه های com , ir استفاده کرده اند شما نیز بهتر است از این پسوند ها استفاده کنید.

http و https

نکته قابل توجه دیگر که برای بسیاری از مشتریان ما سوال است http , https و فرق میان آنها است. باید توجه کنید که اینها مرتبط با نام سایت نیست برای درک بیشتر در این قسمت به بررسی آنها می پردازیم . http , https جهت ارتباط و رد و بدل کردن اطلاعات میان سرور و کاربر به وجود آمده اند در اصل نوعی زبان می باشند.

  • http: Hyper Text Transport Protocol
  • https: Hyper Text Transport Protocol Secure

همانطور که دیده اید وقتی وارد سایتی میشود یکی از این دو پروتکل در کنار نام دامنه ظاهر می شود، بدین معناست که شما در حال ارتباط و رد و بدل کردن اطلاعات با سرور هستید اما فرق میان این دو پروتکل چیست. همانطور که می بینید در https کلمه امن یا secure آمده است فرق میان آنها همین امنیت می باشد وقتی شما با سایتی که https است تبادل اطلاعات می کنید، اطلاعات شما با یک زبان که فقط سرور آن را می داند رد بدل می شود و هیچ کامپیوتر یا ربات یا هکری نمیتواند به آن دسترسی داشته باشد در اصل اطلاعات شما رمزنگاری شده به سرور ارسال می شود و سرور آن را رمزگشایی میکند. به همین دلیل است که اغلب سایت هایی که اطلاعات کاربران را ثبت می کنند امن یا https می باشد مانند سایت بانک ها و فروشگاه های خرید آنلاین و…. اما وقتی شما وارد یک سایت با پروتکل http شوید امکان دارد هر کسی با استفاده از ترفندهای حرفه ای اطلاعات تبادلی شما به سرور را ببیند و به آن دسترسی داشته باشد. در سال های اخیر که حمله هکرها در اینترنت بسیار زیاد شده است به شما توصیه می شود که در سایت هایی که با پروتکل http هستند اطلاعات بانکی وارد نکنید.

شرکت طراحی سایت و سئو دارکوب

تغییر نام دامنه

بسیاری از افراد بدون دقت و حساسیت سایتشان را نام گذاری می کنند بههمین دلیل بعد ها با مشکلاتی مواجه می شوند مجبور می شوند نام سایت را تغییر دهند، یا اینکه نام دلخواه آنها پر است و بعدها آزاد شده است و خواهان این هستند، که آن نام را برای سایت شان انتخاب نمایند. همه این افراد خواستار تغییر نام دامنه هستند. اما نکته ای که قابل توجه است این می باشد که مخاطبان شما نام قبلی سایت شما را می دانند آیا بعد از تغییر نام می توانند شما را بیابند؟ همچنین موتورهای جست و جو شما را با نام فعلی می شناسند. آیا با تغییر نام باز هم شما را می شناسد؟ آیا سئو سایت شما و جایگاه تان در موتورهای جست و جو از بین می رود؟ همه اینها سوالاتی می باشد که مشتریان از ما می پرسند. در ان قسمت میخواهیم برای همیشه این دسته از سوالات را را پاسخ دهیم.

قبل از شروع بهتر است بگوییم فقط وقتی مجبور شدید نام دامنه را تغییر دهید. در غیر این صورت این به هیچ عنوان توصیه نمی شود. در اصل نام دامنه سایت هویت آن سایت و آدرس شما در اینترنت است پس در اصل با تغییر نام دامنه یعنی آدرس و هویت سایت را تغییر داده اید بدین ترتیب اغلب مشتریان شما اطمینان خود را به شما از دست خواهند داد.

برای تغییر نام دامنه به طور حتم باید به یک شرکت طراحی سایت حرفه ای مراجعه نمایید زیرا در صورتی که توسط افراد ناشی این کار صورت بگیرد بطور حتم سئو سایت شما از بین می رود. یک طراح حرفه ای می تواند با استفاده از ترفندهایی نام دامنه شما را تغییر دهد بدون انکه مشکل جدی به سئو سایت شما وارد شود. پس باید گفت: تغییر نام دامنه بر سئو تاثیر منفی می گذارد، اما اگر این کار توسط افراد حرفه ای انجام گیرد تاثیر آن بسیار کمتر خواهد شد. این کار باید با صبر و حوصله انجام گیرد عجله در این کار خطرات جبران ناپذیری را برای سایت شما خواهد داشت.

می تواند مهم و چندوجهی باشد. در ابتدا، قابل توجه ترین اثر کاهش بالقوه در رتبه بندی جستجو است. موتورهای جستجو مانند گوگل به زمان نیاز دارند تا تغییرات را پردازش کنند و ارتباط و اعتبار سایت شما را دوباره ارزیابی کنند. در این دوره، تغییر نام دامنه تاثیر سئو می‌تواند به صورت کاهش دید در نتایج جستجو آشکار شود.

اهمیت 301 تغییر مسیر

یکی از حیاتی‌ترین گام‌ها در کاهش چالش‌های تاثیر تغییر نام دامنه در سئو، اجرای تغییر مسیر 301 است. این تغییر مسیرهای URL راهی برای اطلاع به موتورهای جستجو است که سایت شما برای همیشه جابجا شده است و آنها را راهنمایی می کند تا بیشتر قدرت رتبه بندی را از دامنه قدیمی به دامنه جدید منتقل کنند. با این حال، اثربخشی آنها می تواند متفاوت باشد و ممکن است 100٪ ارزش SEO را منتقل نکند.

بک لینک و اعتبار دامنه

بسیاری از تغییر نام دامنه تاثیر سئو شامل بک لینک ها و اعتبار دامنه است. بک لینک های ایجاد شده به دامنه قدیمی شما برای سئو حیاتی هستند، اما تغییر دامنه شما این لینک ها را مختل می کند. اطمینان از اینکه این بک لینک سازی ها به دامنه جدید شما اشاره می کنند برای حفظ اعتبار سایت و رتبه بندی موتورهای جستجو ضروری است.

تکنیک های حفظ سئو

برای به حداقل رساندن چالش‌های تاثیر تغییر نام دامنه در سئو، چندین استراتژی وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

  • به روز رسانی بک لینک ها: پروفایل ها و بک لینک ها را تغییر دهید تا به دامنه جدید شما اشاره کنند.
  • تأیید سایت جدید با موتورهای جستجو: از ابزارهایی مانند سرچ کنسول گوگل برای اطلاع موتورهای جستجو از تغییرات خود و نظارت بر عملکرد سایت خود استفاده کنید.
  • ارسال نقشه سایت XML جدید: این مرحله برای موتورهای جستجو برای خزیدن مجدد و فهرست مجدد سایت شما در دامنه جدید آن بسیار مهم است.

ملاحظات CRO

تغییر دامنه CRO و تغییر نام دامنه CRO نیز از عوامل مهم هستند. بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO) عمیقاً با SEO در هم تنیده است. یک فرآیند تغییر دامنه صاف به حفظ تجربه کاربر کمک می کند، یک عامل مهم در CRO. اطمینان حاصل کنید که سایت جدید شما برای جلوگیری از افت در تبدیل، تجربه کاربر را حفظ می کند، اگر بهبود نیابد.

برنامه ریزی و آماده سازی برای تغییر نام دامنه

ارزیابی نیاز به تغییر

قبل از اینکه به استراتژی سئو تغییر نام دامنه بپردازید، ضروری است که ضرورت این تغییر را ارزیابی کنید. عواملی مانند همسویی برند، به یاد ماندنی بودن و ارتباط با محتوای سایت خود را در نظر بگیرید. اگر دامنه شما در حال حاضر کشش قابل توجهی داشته است، خطرات بالقوه سئو را در مقابل مزایای برندسازی بسنجید.

آماده سازی فنی

آماده سازی مناسب برای تغییر دامنه شامل چندین مرحله فنی است:

  • خزیدن صفحات موجود: عملکرد سایت خود را با استفاده از ابزارهایی مانند کنسول جستجوی گوگل و گوگل آنالیتیکس مستند کنید.
  • از داده های خود نسخه پشتیبان تهیه کنید: همیشه یک نسخه پشتیبان از سایت داشته باشید تا در صورت نیاز آن را بازیابی کنید.
  • مشخصات سئو: اطمینان حاصل کنید که عناصر حیاتی سئو مانند ساختار URL، متا تگ ها و لینک های داخلی به درستی در سایت جدید تکرار شده اند.

شرکت طراحی سایت و سئو دارکوب

آیا تغییر نام دامنه وب سایت بر سئو سایت تاثیر می گذارد؟

بله، تغییر نام دامنه می تواند بر سئو تاثیر بگذارد. موتورهای جستجو صفحات را در دامنه موجود ایندکس کرده اند. این تغییر موتورهای جستجو را در یک حلقه پرتاب می کند.

علاوه بر این، دامنه فعلی شما دارای سابقه ثابتی است. این سابقه در قالب اقتدار است. اعتبار دامنه فعلی شما به شما کمک می کند تا محتوای شما را به بالای نتایج جستجو سوق دهید.

خبر خوب این است که با دنبال کردن مراحلی که تغییرات را به موتورهای جستجو و بازدیدکنندگان وب سایت خود منتقل می کند، می توانید با خیال راحت نام دامنه را تغییر دهید و ترافیک را حفظ کنید.

نحوه تغییر دامنه بدون از دست دادن سئو

هر تغییر دامنه کمی متفاوت است. در ابزار مدیریت پروژه خود فهرستی از کارها ایجاد کنید که هر مرحله از فرآیند را به تفصیل شرح دهد. مراحل زیر بر مولفه های مهم انتقال از نقطه نظر SEO تمرکز دارد. یکی دیگر از منابع عالی این مستندات مربوط به انتقال وب سایت از Google است.

1. مطمئن شوید که URL جدید صحیح است.

اگر قصد انجام این حرکت را دارید، می خواهید تاریخچه دامنه جدید خود را به طور کامل درک کنید. اگر دامنه کاملا جدیدی خریداری کرده اید، هیچ سابقه ای وجود ندارد. می توانید به مرحله 2 بروید. اما اگر دامنه ای را از شخص ثالث خریداری کنید، می خواهید تاریخچه آن را بدانید.

بخش بزرگی از تاریخچه یک دامنه، شبکه بک لینک آن است. وب سایت های دیگر ممکن است به این دامنه پیوند دهند. شما می خواهید مطمئن شوید که دامنه دارای یک شبکه بک لینک قوی است و برای فعالیت های مشکوک مانند لینک سازی کم ارزش علامت گذاری نشده است.

برای انجام این کار، به aHrefs Backlink Checker بروید. لیست بک لینک ها را به همراه اعتبار دامنه کاوش کنید. مطمئن شوید که این دامنه جدید یک دامنه خوب است.

2. لیستی از بک لینک های موجود ایجاد کنید.

مشخص کنید که دامنه فعلی در کجا از طریق بک لینک ها اعتبار خود را ایجاد کرده است. ابزاری مانند aHrefs Backlink Checker به شما کمک می کند فهرستی برای صادرات و ذخیره در یک صفحه گسترده ایجاد کنید. اگر تصمیم بگیرید با آن شرکای ارتباط برقرار کنید که به وب سایت مشتری شما پیوند داده شده اند و درخواست کنید دامنه را در بک لینک ها به روز کنند، ممکن است در این مسیر مفید باشد.

3. سایت فعلی را در کنسول جستجوی گوگل تأیید کنید.

این شما را برای موفقیت در ارسال درخواست تغییر آدرس پس از تکمیل انتقال دامنه آماده می کند. همچنین، به شما این امکان را می دهد که عملکرد فعلی آنها را برای ارزیابی بهتر سطح تخمینی تأثیر تغییر بررسی کنید.

4. فهرستی از پروفایل های برند فعلی تهیه کنید.

پس از تکمیل انتقال، می‌خواهید با مشتری خود کار کنید تا URL او را در ویژگی‌های نام تجاری خود فراتر از وب‌سایت خود به‌روزرسانی کنید. به عنوان مثال، فیس بوک، نقشه های گوگل، Yelp و غیره همه دارای یک فیلد برای دامنه هستند. با به‌روزرسانی این موارد پس از انتقال، سرنخ‌های بیشتری برای پشتیبانی از تغییر به Google می‌دهید.

5. سایت را به دامنه جدید منتقل کنید.

وقتی آماده شدید، می توانید سایت خود را به این دامنه جدید انتقال دهید. بلافاصله پس از این تغییر آماده باشید تا به کارهای خاص سئو که در مراحل زیر مشخص شده اند بپردازید.

6. دامنه قدیمی خود را به دامنه جدید خود هدایت کنید.

این را می توان از طریق ثبت کننده دامنه و یا ارائه دهنده میزبانی شما هماهنگ کرد. هدف شما این است که اطمینان حاصل کنید که هر URL قدیمی، مانند www.myoldsite.com/cats به یک URL جدید مطابق با www.mynewdomain.com/cats هدایت می شود.

در این مثال، تغییر مسیر در امتداد اطلاعات مسیر عبور می کند تا هر صفحه در سایت قدیمی شما با همان صفحه در سایت جدید شما مطابقت داشته باشد. اگر دامنه قدیمی شما از طریق HTTPS ایمن شده بود، همچنین می‌خواهید مطمئن شوید که نسخه HTTPS پیوندها به درستی هدایت می‌شود. این مرحله تغییر دامنه سئو 101 است. ضروری است.

اگر به موازات تغییر دامنه، یک وب سایت جدید راه اندازی می کنید، می خواهید از تغییر مسیرهای 301 برای مدیریت هرگونه تغییر در مسیرها استفاده کنید.

7. وب سایت جدید خود را با کنسول جستجوی گوگل تأیید کنید.

کنسول جستجوی Google (یا GSC) کانال ارتباطی شما با Google است. با تأیید وب سایت جدید خود با GSC، می توانید هم مدیر وب سایت و هم مدیر بازاریابی باشید. پلتفرم GSC شامل اطلاعاتی در مورد عملکرد کلمات کلیدی هر صفحه در وب سایت شما و تعداد بی شماری از بازخوردهای فنی SEO در مورد خزیدن و نمایه سازی سایت است. برای تأیید دامنه جدید از اینجا شروع کنید. سپس، از ابزار تغییر آدرس گوگل استفاده کنید تا گوگل را از تغییر مطلع کنید.

8. نقشه سایت XML را به روز کنید و آن را در کنسول جستجوی گوگل ارسال کنید.

نقشه سایت XML جدید را که به عنوان رزومه مشتری شما با Google عمل می کند، مرور کنید. آن را در GSC به Google ارسال کنید.

9. همه موارد ذکر شده از URL قدیمی را به روز کنید.

با نهادهایی که کنترل می کنید شروع کنید، مانند Google Maps و نمایه های تجاری خود در فیس بوک، توییتر و یوتیوب. سپس، با شرکا و سایر صاحبان سایت که ممکن است به وب سایت شما پیوند دهند، تماس بگیرید. از آنها بخواهید که دامنه را در هر پیوندی که به سایت اشاره دارد به روز کنند.

10. گوگل آنالیتیکس را به روز کنید.

ویژگی Google Analytics موجود شما دارای تنظیماتی در بخش مدیریت است که با دامنه شما مطابقت دارد. وارد Google Analytics شوید، به Admin بروید و تمام موارد ذکر شده در URL قدیمی را به‌ویژه در Data Stream به‌روزرسانی کنید.

11. نتایج را رصد کنید.

هر زمان که تغییرات قابل توجهی در سئو مانند یک دامنه جدید ایجاد می کنیم، می خواهیم نتایج را به دقت زیر نظر داشته باشیم. شما می توانید این کار را هم در گوگل آنالیتیکس و هم در کنسول جستجوی گوگل انجام دهید.

جمع بندی

همانطور که گفتیم در ابتدا بهتر است با دقت نام دامنه را تعیین نمایید تا بعدها دچار مشکلات تغییر آن نشوید. فقط زمانی نام دامنه را تغییر دهید که آخرین راه شما تغییر نام باشد. برای این کار فقط باید به یک شرکت طراحی سایت مطمئن مراجعه نمایید تا تدابیر لازم را انجام دهند که تغییر نام دامنه شما بر سئو سایت تاثیر نگذارد. این کار ممکن است مدتی بطول انجامد پس نباید عجله کرد. لازم بذکر است شما می توانید با مراجعه به شرکت طراحی سایت دارکوب نام دامنه سایت خود را با کمترین تاثیر بر سئو تغییر دهید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته