بهترین سیستم های مدیریت محتوا برای طراحی سایت های فروشگاهی

نوشته شده توسط مهندس کلانتری

سیستم های مدیریت محتوای فراوانی برای طراحی سایت فروشگاهی وجود دارند که با استفاده از آنها می توانید به راحتی وب سایت خود را راه اندازی نمایید. البته در کشور عزیزمان ایران محبوب ترین سیستم مدیریت محتوا برای راه اندازی فروشگاه آنلاین وردپرس می باشد. قیمت طراحی سایت فروشگاهی با وردپرس بسیار ارزان تر به نسبت سایر روش هاست و یکی از دلایل محبوبیت وردپرس همین است. تنها با خرید یک قالب فروشگاهی وردپرس می توانید به راحتی وب سایت فروشگاهی خود را راه اندازی نمایید.

شرکت دارکوب در حدود 20 سال سابقه در زمینه طراحی وب سایت های فروشگاهی دارد و تا کنون موفق به طراحی حدود 4000 وب سایت شده است. این مجموعه تا کنون حدود 400 قالب وب سایت راه اندازی نموده است که با استفاده از آنها به راحتی و با قیمت ارزان می توانید وب سایت خود را راه اندازی نمایید.

تجارت الکترونیک یا eCommerce از دهه 90 میلادی آغاز شد. اما سال های اخیر تجارت الکترونیک بیشتر مورد توجه ی صاحبان کسب و کار و مشتریان قرار گرفته است چه در سطح محلی و چه در سطح جهانی. یکی از دلایل توسعه کسب و کار های آنلاین توجه به زیر ساخت ها و توسعه اینترنت و بانکداری الکترونیک می باشد. در شرکت بزرگی مانند Dell فروش آنلاین سهم بزرگی در درآمد سالانه آن دارد. فروش آنلاین با شعار وقت طلاست اهمیت پیدا کرد. خرید آسان و تحویل سریع باعث شد بسیاری از مشتریان به وب سایت ها برای خرید های خود روی آورند. از سوی دیگر با توسعه فروشگاه های آنلاین این فرصت به وجود آمد که محصولات با واسطه گری کمتری و در نتیجه با قیمت مناسب تری در اختیار مصرف کنند نهایی قرار گیرد.

لازم به تاکید نیست برای کسب و کارها از کوچک گرفته تا متوسط، داشتن یک حضور آنلاین برای فروش محصولات و یا سرویس ها یک نیاز حیاتی برای باقی ماندن در بازار های پر رقابت امروز و فردا می باشد.

(Content Management System (CMS یا سیستم مدیریت محتوا یک نرم افزار یا گروهی برنامه به هم مرتبط می باشد که برای مدیریت محتوای صفحات وب به کار می رود. امروز CMS های مختلفی برای توسعه eCommerce وجود دارند از قبیل Magento، PrestaShop, OpenCart, osCommerce.

در نگاه اول ممکن است بهترین و بزرگ ترین پلتفرم ها برای تجارت الکترونیک eCommerce گران قیمت به نظر بیایند. اما خوشبختانه تعداد زیادی پلتفرم های متن باز وجود دارد که علاوه بر اینکه اغلب رایگان هستند مقدار زیادی امکانات با قابلیت اختصاصی سازی و برای مقیاس های متفاوت وجود دارد. و نیاز به یاد آوری نیست که معمولا در پلتفرم های متن باز حمایت و پشتیبانی انجمن ها بسیار بیشتر و بهتری نسبت به نسخه های enterprise وجود دارد.

البته جایگزینی یک پلتفرم متن باز برای مدیریت transaction ممکن است در نگاه اول تصمیم راحتی برای کسب و کارها باشد. هرچند انتخاب بهترین پلتفرم متن باز برای یک کسب و کار اینترنتی می تواند بسیار دشوار باشد. با این وجود هر یک از این پلتفرم ها نقاط ضعف و قوت خود را دارند.

در این مقاله سعی می کنم 10 تا از پلتفرم ها را که از نظر متداول بودن و همچنین امکانات در جایگاه بالایی در طراحی سایت های فروشگاهی قرار می گیرند را معرفی کنم.

1.      Magento Community Edition

یکی از تخصص های دارکوب طراحی سایت با Magento می باشد. ممکن است از درباره Magento و ورژن Enterprise آن شنیده باشید. Magento پرچم دار پلتفرم های وب سایت های تجارت الکترونیک در دنیا است که توسط کمپانی های معروفی همانند سامسونگ و نایکی مورد استفاده قرار گرفته است. که هزینه استفاده سالانه از ورژن enterprise بالغ بر 16 هزار دلار می باشد. اگر شما از طرفداران Magento هستید می توانید از بسیاری از امکانات آن در ورژن Community آن بطور رایگان بهره ببرید.

مهم ترین ویژگی Magento Community Edition داشتن امکانات بسیاری است که معمولا در سایر پلتفرم های متن باز موجود نیست. برای مثال شما می توانید چندین فروشگاه را به زبان های مختلف، با واحد های پولی متفاوت مدیریت کنید.

Magento یکی از معروف ترین پلتفرم هاست که تعداد زیادی کاربر دائمی دارد که مدام در حال طراحی و توسعه افزونه های مختلف برای این پلتفرم ها هستند. و این خصوصیت باعث می شود Magento روز به روز منعطف تر و مقیاس پذیر تر شود تا به عنوان یکی از بهترین پلتفرم های eCommerce شناخته شود.

بزرگ ترین ضعف Magento در واقع از نقطه قوت آن شکل می گیرد. از آنجایی که انجمن community و یا گروه های آن بسیار بزرگ و متنوع هستند دنبال کردن آن بسیار مشکل تر است. یعنی شما می بایستی زمان زیادی را برای آموختن ورودی ها و خروجی های جدید این پلتفرم صرف کنید و شما می بایستی دانش زیادی از مباحث مختلف برای استفاده از Magento داشته باشید.

همچنین در حالی که این Magento Community Edition رایگان است با این حال شما مجبور می شوید که برای برخی از افزونه ها و پلاگین ها هزینه قابل توجهی پرداخت کنید.

2.      PrestaShop

بیش از 250000 فروشگاه از پلتفرم PrestaShop استفاده می کنند. PrestaShop برای استفاده آسان از آن معروف است. نصب و اختصاصی سازی آن هر دو آسان است و تقریبا همه چیز بطور غریزی پیش می رود. اینکه چقدر زمان برای ساخت یک فروشگاه آنلاین صرف می کنید در PrestaShop کاملا بستگی به خودتان دارد. شما می توانید یک از ورژن های fully-hosted و یا  self-hostedکه هر دو رایگان هستند را دانلود کرده و نسبت به آن نیاز خود فنی خود را مدیریت کنید.

از نقاط ضعف این PrestaShop می توان به محدودیت در اختصاصی سازی Customizing اشاره کرد. مثلا اگر شما می خواهید روی گرافیک آن کار کنید متوجه می شوید که امکانات زیادی برای این کار وجود ندارد و به شما آزادی عمل کافی را نمی دهد.

اگر واقعا می خواهید وب سایت خود را اختصاصی کنید شما باید تم ها و امکانات بیشتر را خریداری کنید یا اینکه رو به کد نویسی بیشتر بیاورید.

3.      OpenCart

OpenCart در بین کسب و کارهای کوچک بخصوص شرکت هایی که تعداد کارمند کمی دارند و یا دانش بالایی در برنامه نویسی ندارند مورد استفاده قرار می گیرد. این پلتفرم تقریبا ساده و بدون امکاناتی که سایر نرم های خرید آنلاین دارا می باشند است. البته این یک شمشیر دو لبه است، پیچیدگی کمتر یعنی استفاده آسان تر، اما ممکن است در انتها شما نتوانید بهره زیادی از آن ببرید.

با این حال گفته می شود شما می توانید کارهای زیادی با OpenCart انجام دهید. هر چند در نهایت ممکن است شما نیاز به کمک یک برنامه نویس داشته باشید. همچنین شما می توانید از پلاگین و افزونه های متفاوت برای بالا بردن کاربری و انعطاف این پلتفرم استفاده کنید.

یکی از نکات مثبت OpenCart سادگی در استفاده از آن است. اما ممکن است شما با اضافه کردن پلاگین ها سرعت سایت خود را پایین بیاورد.

یکی از نکات منفی در کنار سادگی همین وابستگی زیاد به استفاده از پلاگین ها نسبت به سایر پلتفرم هاست. این به معنا ست که ممکن است شما با مشکل عدم همخوانی پلاگین ها بر بخورید و کیفیت وب سایت شما در گروی کیفیت کار توسعه دهنده پلاگین باقی می ماند و گاهی حتی آپدیت کردن پلاگین ها بعلت عدم همخوانی به خودی خود دردسر ساز خواهد شد.

4.      osCommerce

osCommerce یکی از امن ترین پلتفرم های متن باز در 15 سال گذشته بوده است. با بیش از 7000 add-ons تولید شده توسط Community به شما لذت استفاده از رنج قابل توجهی از امکانات طراحی و تم ها را برای یک فروشگاه آنلاین می دهد.

با بیش از 260000 وب سایت، توسعه دهنده و فراهم کننده گان سرویس این پلتفرم دارای حمایت و پشتیبانی مناسبی در زمینه ها مختلف می باشد. اگر شما مشکلی در استفاده از این نرم افزار داشته باشید به بطور مجازی این گارانتی وجود دارد که شخص دیگری به این مشکل بر خورده و این مشکل پیش از این یکبار حل شده است.

از نقاط ضعف osCommerce می توان به قدیمی بودن آن اشاره کرد. که این به این معناست که توانایی هایی را سایر پلتفرم ای جدید دارند در آن نمی توان یافت.

5.      Zen Cart

Zen Cart یک خصوصیت برتر دارد چون دارای یک سیستم مدیریت محصول قوی است. شما تقریبا هر کاری به راحتی می توانید انجام دهید از کنترل انبار تا ایجاد حراج های فوق العاده. همه ی کنترل ها در دست شماست.

هرچند ممکن است با اضافه کردن محصولات زیاد و متنوع سرعت آن کاهش پیدا کند. بنابراین شاید برای کسب و کار هایی که دارای تعداد زیادی محصول هستند مناسب نباشد.

دیگر خصوصیت منفی Zen Cart عدم زیبایی آن است. هرچند شما می توانید با استفاده از template ها ظاهر آن را تغییر دهید. و یا حتی یک برنامه نویس می تواند زیبایی هایی به آن اضافه کند اما اگر شما می خواهید فقط برنامه را نصب کرده و بلافاصله از آن استفاده کنید شاید بهتر است از گزینه های دیگر استفاده کنید.

6.      Spree Commerce

یکی از جدیدترین پلتفرم های eCommerce است که با Ruby on Rails توسعه داده شده است. Spree Commerce

یک پلتفرم ماجولار و آسان برای یادگیری است. برای همین توسط خرده فروشانی چون 3D Robotics و Nutrisystem مورد استقبال قرار گرفته است.

تعداد زیادی از افزونه هایی که ممکن است مورد استفاده شما باشد توسط Spree توسعه و پشتیبانی شده است بجای برنامه نویسان مستقل. این که یک خصوصیت برتر است برای به روز رسانی در زمان مناسب.

شاید بزرگترین برتری Spree Commerce انعطاف پذیری و مقیاس پذیری آن باشد. مهم نیست که چقدر ویترین شما بزرگ است شما می توانید آن را به هر شکل که می خواهید اختصاصی کنید. برای همین است که این پلتفرم یکی از سریع ترین رشد ها را در میان پلتفرم های eCommerce دارا است.

7.      (WooCommerce (WordPress

WooCommerce بطور وسیعی به عنوان رهبر پلتفرم های eCommerce متن باز در نظر گرفته می شود. WooCommerce به سرعت در حال گسترش است. یکپارچگی و هماهنگی آن با WordPress باعث گسترش تعداد کاربران آن شده است. و شاید یکی از دلایل اصلی آن باشد که خرده فروشانی چون Cupcake Studio و EcoKittyاز آن استفاده می کنند.

سازگاری طبیعی این پلتفرم با دستگاه های موبایل آن را به یکی از جذاب ترین پلتفرم ها برای کسانی که به دنبال مشتریان جدید در بین کاربران گوشی های همراه و تبلت ها هستند تبدیل کرده است. در حقیقت این پلتفرم به برند ها اجازه می دهد که با کمک یک add-on ویترینی برای کاربران موبایل ایجاد کنند.

از آنجایی که WooCommerce تنها با وردپرس مورد استفاده قرار می گیرد شاید محبوب ترین پلتفرم برای خرده فروشان باشد. هرچند برای کسانی که هم اکنون از وردپرس استفاده می کنند هماهنگی WooCommerce می تواند بسیار جذاب باشد. علاوه بر این مانند بسیاری از eCommerce پلتفرم ها برای کارکرد بهتر و حداکثری نیاز به خرید پلاگین های حرفه ایی می باشد. ما در دارکوب قالب دیجی کالا را تولید نموده ایم که با استفاده از فروشگاه ساز دیجی کالا می توانید به راحتی وب سایت فروشگاهی خود را به صورت مارکت پلیس راه اندازی نمایید.

8.      (Jigoshop (WordPress

Jigoshop راه حل دیگری برای eCommerce ها بر مبنای WordPress می باشد. مانند WooCommerce استفاده از آن بسیار آسان است. اما شما نمی توانید تیپ های مختلف از یک محصول را به هم لینک کنید. یعنی اگر شما پیراهن می فروشید نمی توانید رنگ ها و سایز های یک پیراهن را به یکدیگر متصل کنید و می بایستی آپشنی به نام سایز و رنگ آن جدید تعریف کنید مانند “آبی- متوسط”. و این عملکرد برای محصولات متفاوت بسیار زمان بر خواهد بود. Jigoshop به صورت رایگان امکانات محدودی دارد. اما شما می توانید هر آنچه لازم دارید نسبت به توان مالی و نیاز خود خریداری کنید تا یک وب سایت حرفه ایی داشته باشید.

9.      (VirtueMart (Joomla

پر کاربر ترین افزونه eCommerce در جوملا VirtueMart می باشد. VirtueMart به راحتی آب خوردن به شما کمک می کند که ویترین خود را بسازید. VirtueMart چند زبانه است و به همین خاطر برای خرده فروشانی که مخاطبان جهانی دارند بسیار جذاب است و به مشتریان اجازه می دهد که جزییات محصول را به زبان خود مشاهده کنند.

VirtueMart همچنین با موتورهای جستجو بسیار سازگار است. که با استفاده درست از این خصوصیت تعداد زیادی مشتری را به وب سایت راهنمایی می کند. VirtueMart نرم افزاری است ساده که حتی امکاناتی چون ساخت فاکتور و مدیریت انبار را نیز فراهم می کند.

در حالی که VirtueMart تمامی امکانات لازم را همانند رقیبانش فراهم نمی کند اما سازگاری آن با Joomla آن را بسیار مطلوب و معروف کرده است.

10. (Drupal Commerce (Drupal

Drupal Commerce یکی از متداول ترین پلتفرم ها در بین طرفداران Drupal می باشد که هم با موتور های جستجو سازگاری دارد و هم انعطاف پذیری بالایی دارد. امکانات آن برای مدیریت سیستم آسان بوده و همچنین از روش های پرداخت متنوعی پشتیبانی می کند.

همانند WooCommerce که فقط با WordPress کار می کند Drupal Commerce برای Drupal توسعه داده شده است. نسخه basic آن امکانات محدودی ارائه می دهد. هر چند بسته ی Commerce Kickstart به شما امکانات خوبی را به علاوه ی add-ons ها متداول ارائه می دهد.

اگر شما به دنبال یک وب سایت با امکانات حداقلی هستید و یا به دنبال ساخت وب سایتی به third-party و add-onsهای مختلف Drupal Commerce گزینه مناسبی می باشد به شرط آنکه از Drupal به عنوان CMS خود استفاده کنید. سادگی و انعطاف پذیری آن نیز باعث شده فروشندگانی مانند Lush از آن بهره ببرند.

انتخاب بهترین پلتفرم برای eCommerce

در نهایت غیر ممکن است که بتوانیم بگوییم که بهترین پلتفرم کدام است. این نیاز اساسی و اولویت های شماست که تعیین می کند که کدام پلتفرم برای شما مناسب تر است. اگر شما بنا دارید که یک eCommerce ابتدایی را توسعه دهید و قصد ندارید در آینده از امکانات آن پلتفرم برای مقیاس خیلی بزرگ تر استفاده کنید ساده ترین و کوچک ترین آنها برای شما بسیار مناسب تر است تا بتوانید با حداقل دانش و پیچیدگی از آن بهره ببرید.

از سوی دیگر اگر شما نیاز به تنوع و انعطاف زیادی دارید و همچنین توانایی پرداخت به برنامه نویسان را دارید یکی از قدرتمند ترین پلتفرم ها را برای کار خود انتخاب کنید.

شما تنها کسی هستید که می توانید تصمیم بگیرید که کدام یک از پلتفرم ها برای شما مناسب تر است. اما از همه مهم تر توجه داشته باشید که مردم شما را با Storefront قضاوت می کنند پس در انتخاب پلتفرم دقت کنید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته