مقایسه بین TailWind CSS و Bootstrap

نوشته شده توسط اسماعیل طاهری منش
مقایسه بین TailWind CSS و Bootstrap

HTML  زبانی است که توسط آن عناصری که در صفحات وب سایت وجود دارند، به راحتی ساخته می شوند. در کنار HTML کدهای  CSS کمک می کنند تا صفحه وب سایت شکل ظاهری مناسب ‌تری دریافت کند. بنابراین می توان گفت کدهای  CSS دستوراتی هستند که از طریق آنها می توان خصوصیات ظاهری صفحات وب سایت را مشخص کرد. اگرچه می توانید کدهای CSS را خودتان بنویسید، اما در حال حاضر استفاده از چهارچوب یا فریم ورک‌های  CSS طراحی وب سایت را بسیار آسان ‌تر کرده‌ اند.  فریم ورک های  CSS جزو فریم ورک ‌های فرانت اند به شمار می ‌آیند. در مقابل بک اند، فریم ورک ‌های فرانت اند کمک می کنند تا تجربه کاربری وب سایت ها ارتقا پیدا کند. در میان فریم ورک‌های CSS  دو فریم ورک Bootstrap  و TailWind  را بررسی خواهیم کرد. با بررسی و مقایسه مزیت‌ ها و معایب هر یک می توانید انتخاب آسان ‌تری برای طراحی وب سایت داشته باشید.

معرفی  Bootstrap

یکی از فریم ورک‌ های قدرتمند فرانت اند که توسعه وب سایت سریع و آسان را ایجاد می کند، Bootstrap  است که قالب‌ های طراحی مبتنی بر HTML را ارائه می دهد که اجزای مشترک رابط کاربری همچون دکمه ‌ها، پیمایش ‌ها، فرم ‌ها، فهرست‌ ها، نوار وضعیت و سایر موارد پوشش می دهد. رایگان و منبع باز است که برای طراحی سایت واکنش گرا یک انتخاب ایده ال است. این فریم ورک به شما این امکان را می دهد که بتوانید  با تلاش کمتر، طرح‌ بندی وب سایت را انعطاف پذیرتر و پاسخگو طراحی کنید. در میان کتابخانه‌ های پیش‌ پردازنده Less /CSS /HTML و جاوا اسکریپت در Bootstrap می توانید ابزارهای مورد نیاز خود را به راحتی انتخاب کنید.

بوتسترپ در اوایل سال ۲۰۱۳ ایجاد شد، یک پروژه که راهی را برای ایجاد یک وب سایت واکنش گرا با ویژگی‌ های بسیار ارائه داد. نام اصلی این پروژه در ابتدا Twitter Blueprint  بود که در سال ۲۰۱۴ به Bootstrap   تغییر نام داد.Bootstrap  در نسخه ‌های مختلفی منتشر شده است.  Bootstrap 2 در سال 2012، Bootstrap 3 در سال 2013، Bootstrap 4 در سال 2014، Bootstrap 5 در سال 2021 منتشر شده است.

طراحی صفحه وب واکنش گرا با Bootstrap

طراحی صفحه وب واکنش گرا به این معنا است که عناصر یک وب سایت در دستگاه ‌های مختلف به بهترین صورت ممکن، متناسب با صفحه دستگاه مورد نظر به نمایش در می‌ آیند. صفحات وب سایت واکنش گرا به صورت خودکار بر روی هر صفحه نمایشی تنظیم می شوند تا بهترین تناسب با هر دستگاهی از جمله رایانه، تبلت، تلفن همراه ایجاد شود. سایت های واکنش گرا می توانند به رفتار کاربر پاسخ مناسبی بدهند.

فریم ورک بوت استرپ از رویکرد تلفن همراه پیروی می کند، به این معنا که طراحی وب سایت را با نسخه تلفن همراه آغاز می کند، سپس صفحات وب سایت با صفحات نمایشگرهای بزرگتر سازگار می شود. می توان نتیجه گرفت که با Bootstrap  ابتدا وب سایت را برای عرض کم دستگاه طراحی می کند. بنابراین یکی از مشکلات اصلی و مهم که Bootstrap  به راحتی آن را حل کرده است، پاسخگویی صفحه وب است.

موارد استفاده Bootstrap

موارد استفاده Bootstrap

کارهای زیادی را می توانید از طریق Bootstrap  انجام دهید.

  • از طریق این فریم ورک طراحی سایت ریسپانسیو را به راحتی ایجاد کنید.
  • امکان ایجاد طرح‌ بندی چند ستونی با کلاس ‌های از پیش تعریف شده نیز وجود دارد.
  • در زمان کوتاهی می توانید انواع مختلفی از طرح ‌بندی فرم ‌ها را بسازید و بسیاری از اجزای وب سایت را بدون نوشتن هیچ کدی به راحتی ایجاد کنید.
  • قالب ‌های بسیاری را برای استفاده ارائه می دهد که این قالب‌ ها توسعه سریع و آسان وب سایت را ارائه می دهند.
  • بدون انجام کارهای زیادی می توانید صفحات وب سایت زیادی را ایجاد کنید.
  • بر اساس نیاز خود می توانید قالب را سفارشی سازی کنید. حتی اگر با HTML و CSS آشنایی نداشته باشید استفاده از این فریم ورک برای شما آسان است.

مزایای استفاده از Bootstrap

اگر تجربه استفاده از فریم ورک ها و برنامه نویسی فرانت اند متعدد را داشته ‌اید، باید بگوییم که Bootstrap  از محبوبیت بالاتری برخوردار است. با انتخاب Bootstrap با تلاش کمتر و کد کمتر، یک وب سایت واکنش گرا طراحی می کنید. آنچه باعث شده است که این فریم ورک بسیار خاص باشد، دلایل زیر است.

  • مورد تایید توسعه دهندگان: قابل تنظیم است و می توان آن را به گونه ‌ای تغییر داد که نیازها را برطرف کند. از این رو مورد استقبال توسعه دهندگان قرار گرفته است.
  • صرفه‌جویی در زمان: برای برنامه نویسی وب همیشه باید وقت زیادی را در نظر بگیرید. اما زمانی که از قالب‌ ها و کلاس ‌های طراحی از پیش تعریف شده Bootstrap استفاده می کنید سرعت توسعه وب سایت را افزایش می دهد. به این معنا که در زمان و تلاش خود صرفه ‌جویی زیادی کرده ‌اید و می توانید تمرکز خود را بر روی سایر موارد در نظر بگیرید. یک فریم ورک سریع است و مراحل بارگذاری با سرعت بالایی انجام می شود.
  • پاسخگو: یک فریم ورک واکنش گرا است و می توان المان‌ ها را به گونه‌ ای تنظیم کرد که با دستگاه‌ های مختلف مطابقت داشته باشند و به بهترین شکل ممکن صفحه نمایش در دستگاه مورد نظر نشان داده شود، بدین ترتیب بهینه سازی سایت نیز انجام می شود.
  • طراحی منسجم: می توانید برای استفاده از اجزای Bootstrap از یک کتابخانه مرکزی استفاده کنید که قالب ‌ها و سبک ‌های طراحی یکسانی را به اشتراک می گذارند. بدین ترتیب طراحی و طرح ‌بندی صفحات وب سایت شما کاملا با یکدیگر سازگاری دارند.
  • استفاده آسان: طراحی این فریم ورک به گونه ‌ای است که هر کسی با دانش اولیه می تواند توسعه وب سایت خود را با Bootstrap شروع کند. در نتیجه برای کسانی که زمان کافی در اختیار ندارند استفاده از این فریم ورک انتخاب مناسبی است.
  • مستندات جامع: برای اجرایBootstrap مستندات جامعی در دسترس است که یادگیری فریم ورک را برای توسعه دهندگان آسان ‌تر کرده است.
  • سازگاری با مرورگرها: این فریم ورک با مرورگرهای مختلف همچون فایر فاکس، سافاری و کروم سازگاری دارد و خطاهای مربوط به مرورگر به طور قابل توجهی در این فریم ورک کاهش پیدا کرده است.
  • منبع باز: شاید می توان گفت مهم ‌ترین مزیت این فریم ورک این است که دانلود و استفاده از آن برای کاربران رایگان است.
  • انعطاف پذیری: از آنجا که دارای یک سیستم شبکه‌ ای عالی است می توان از طریق آن هر نوع طرح ‌بندی را ایجاد کرد. دارای حجم کم است و با قابلیت سفارشی سازی می توانید وب سایت متفاوتی را طراحی کنید.

معایب استفاده از Bootstrap

در کنار مزیت‌ هایی که Bootstrap  دارد چند نقطه ضعف در این فریم ورک دیده شده است.

  • زمان زیاد برای تغییر طرح پیش فرض: یکی از معایب این فریم ورک این است که اگر طراح وب سایت بخواهد طرح پیش فرض Bootstrap را تغییر دهد باید زمان زیادی را برای بازنویسی فایل و تغییر استایل صرف کند.
  • خروجی متعدد: همچنین اگر می خواهید که توسعه وب سایت با استفاده از Bootstrap منحصر به فرد شود و مشابه سایر وب سایت ‌های دیگر نباشد، باید تغییراتی را در آن ایجاد کنید. از آنجا که استایل ها در Bootstrap طولانی هستند، این موضوع باعث می شود خروجی متعدد و غیر ضروری در HTML  ایجاد شود.
  • عدم پشتیبانی از jQuery: jQuery یکی از کتابخانه‌ های مهم جاوا اسکریپت بهترین زبان برنامه نویسی برای طراحی سایت به شمار می‌آید که در نسخه پنجمBootstrap   پشتیبانی نمی شود.
  • عدم انعطاف پذیری: کتابخانه های از پیش تعریف شده برایBootstrap  توانایی توسعه و طراحی منحصر به فرد را از توسعه دهنده می گیرد.
  • پیچیدگی بسیار:Bootstrap   نسبت به سایر فریم ورک ‌ها از پیچیدگی بیشتری برخوردار است که این موضوع می تواند سفارشی کردن برخی از طرح ‌ها را دشوار کند.
  • عملکرد ضعیف: برخی از کتابخانه ‌های بزرگ و استایل ‌هایی که درBootstrap  ارائه می شوند به دلیل وزن بالا که به وب سایت اضافه می کنند، منجر به عملکرد ضعیف و کاهش سرعت وب سایت می شوند.

معرفی TailWind CSS

معرفی TailWind CSS

در میان انواع فریم ورک و نرم افزار طراحی سایت،  TailWind CSS در حال حاضر به عنوان یکی از ابزارهای حرفه ‌ای در کد نویسی در سمت فرانت اند شناخته می شود. یادگیری این فریم ورک برای بسیاری از توسعه دهندگان وب سایت امر ضروری به شمار می ‌آید. TailWind CSS یک چهارچوب  CSS است که توسعه وب را با مجموعه ‌ای از کلاس ‌های ابزار که از پیش طراحی شده‌اند، بسیار آسان ‌تر می کند. فریم ورک ‌های CSS  سنتی از کامپوننت ‌های از پیش ساخته شده استفاده می کنند، اما TailWind CSS  مجموعه ‌ای از ابزارهای کمکی را ارائه می دهد که به راحتی می توانید برای ظاهر دقیق به عناصر HTML  اضافه کنید. TailWind CSS  مجموعه ای گسترده از کلاس‌ ها را ارائه می دهد که می توان به کلاس‌ های اندازه، ارتفاع، موقعیت، رنگ فونت، رنگ پس زمینه، رنگ حاشیه، اندازه فونت، نوع فونت و وزن فونت اشاره کرد.

در سال ۲۰۱۷ فریم ورک  TailWind CSS  معرفی و به سرعت در میان توسعه دهندگان وب سایت محبوب شد. آنچه باعث محبوبیت این فریم ورک شده است، طراحی وب سایت سریع، انعطاف پذیری بالا و قابلیت توسعه است که به شما این امکان را می دهد که برای نیاز خود وب سایت را سفارشی سازی کنید.

مزیت استفاده از TailWind CSS

  • عدم نیاز به نوشتن CSS: در میان توسعه دهندگان وب، TailWind CSS بسیار محبوب شده است چرا که مهمترین مزیت‌ این فریم ورک این است که نوشتن CSS  متوقف می شود. بدون نیاز به نوشتن CSS طراحی سفارشی و جذاب را برای وب سایت در نظر بگیرید که این موضوع می تواند باعث صرفه ‌جویی در زمان برای طراحی و توسعه وب سایت شود.
  • تغییر رویکرد: رویکرد این فریم ورک تمرکز را از مؤلفه‌ های سنتی به کلاس ‌های کاربردی تغییر می دهد. برخلاف چهارچوب ‌های سنتی، TailWind CSS می تواند امکان سفارش سازی گسترده را فراهم و انعطاف پذیری در طراحی را ارائه ‌دهد.
  • دسترسی به کلاس های مختلف: از آنجا که این فریم ورک مبتنی بر utility-first است به شما کمک می کند تا بتوانید ظاهر و عناصر وب سایت خود را با استفاده از یک مجموعه که شامل کلاس ‌های آماده ‌سازی CSS است به راحتی ایجاد کنید. با استفاده از TailWind CSS به چندین هزار کلاس CSS دسترسی خواهید داشت. TailWind CSS این امکان را می دهد که با کمترین تلاش، رابط ‌های پاسخگو و جذاب بصری مختلفی را ایجاد کند.
  • عدم نیاز به فایل جداگانه: یکی از ویژگی ‌های فوق ‌العاده‌ ای که TailWind CSS ارائه می دهد این است که برای نگهداری کدهای CSS  دیگر نیازی به فایل جداگانه نیست. بدون ترک صفحه HTML  می توان بین فایل‌ های CSS  در رفت و آمد بود.
  • کاهش حجم: زمانی که شما فریم ورک TailWind CSS را استفاده و کد نویسی را آغاز می کنید، برای خروجی باید بیلد گرفته شود. از مهم‌ ترین ویژگی TailWind CSS  این است که تنها از کلاس‌ هایی که در پروژه استفاده شده است، بیلد گرفته می شود که این موضوع می تواند باعث کاهش حجم پروژه و ساختار بهینه شود.
  • قدرت در طراحی ریسپانسیو: همانطور که اشاره شد TailWind CSS دارای ابزارها و کلاس‌ های مختلفی است که طراحان و توسعه دهندگان وب با استفاده از این ابزارها می توانند ساخت سایت ریسپانسیو یا واکنش گرا را برای وب سایت انجام دهند. تقریباً تمام استایل‌ هایی که TailWind CSS  ارائه می دهد به صورت ریسپانسیو ارائه می شوند.
  • کنترل روی استایل دهی: TailWind CSS استایل پیش فرض برای المان ارائه نمی دهد و شما می توانید بر روی ظاهر المان ‌ها کنترل کاملی داشته باشید و برای انجام هر یک از پروژه‌ ها ظاهر متفاوتی را در نظر بگیرید. این ویژگی باعث شده است تا از ایجاد استایل ‌های تکراری جلوگیری شود.
  • امنیت بالا: نسبت به رقبا از نظر امنیت جایگاه بهتری دارد و در بخش طراحی مشکلات کمی ایجاد می شود.

معایب استفاده از TailWind CSS

  • نبود کامپوننت مهم: اگر در گذشته با فریم ورک Bootstrap کار کرده باشید، برخی از کامپوننت ‌های آماده در این فریم ورک‌ ها وجود دارد که استفاده از آنها برای کاربر بسیار آسان است. در TailWind CSS  این کامپوننت ‌ها وجود ندارند.
  • نبود مستندات: یکی از مشکلاتی که تا به امروز در TailWind CSS دیده شده است، نبود بخش مستندات است. در مورد فریم ورک ‌های CSS  دیگر، مستندات خوبی وجود دارد که می توانید فریم ورک مورد نظر را به راحتی اجرا کنید. در مورد  TailWind CSS مستندات زیادی وجود ندارد و باید دوره آموزش طراحی سایت را برای استفاده از این فریم ورک در نظر بگیرید.

مقایسه TailWind  و Bootstrap

درCSS   برخی از فایل ‌ها مزایای راه‌ اندازی مشابهی را ارائه می دهند. اماCSS  فایل ‌های قدرتمندی همچون Bootstrap  را ارائه می دهد که می تواند کارهای سنگین ‌تر را برای توسعه دهندگان انجام دهد.

TailWindوBootstrap  هر دو به ساده سازی فرایند توسعه و طراحی وب سایت کمک می کنند. هر دو اهداف مشابهی را ارائه می دهند، اما رویکردهای متفاوتی برای دستیابی به اهداف وجود دارند. TailWind و Bootstrap  برای کمک به بهبود زمان توسعه و در نهایت تجربه کاربری استفاده می شوند.  TailWind و Bootstrap، هر دو به طور گسترده توسط توسعه دهندگان وب استفاده می شوند، اما از طراحی متمایز پیروی می کنند و سطوح مختلفی از سفارشی سازی را برای وب سایت ارائه می دهند. درک تفاوت ‌ها برای انتخاب هر یک، برای پروژه شما ضروری به شمار می ‌آید.

منحنی یادگیری

درBootstrap   نیاز است تا نام کلاس ‌ها و ساختار را یاد بگیرید. TailWind دارای کلاس‌ های توصیفی است که درک از سبک‌ ها را آسان ‌تر می کند.

سفارشی سازی

Bootstrap امکان سفارش سازی از طریق متغیرها را فراهم می کند. البته اگر بخواهید طرح ‌های منحصر به فرد را ایجاد کنید که به طور قابل توجهی با سبک‌ های پیش فرضBootstrap  متفاوت هستند، امکان عدم اجرای آنها وجود دارد.TailWind  گزینه‌ های سفارشی سازی گسترده تری را ارائه می دهد که این سطح از انعطاف پذیری کمک می کند تا بتوانید طراحی و چهارچوب سایت را با نیازهای طراحی خود تطبیق دهید.

میزان حجم

Bootstrap بسیار قدیمی تر از TailWind  است و در طی سال ‌ها تغییرات زیادی بر روی آن انجام شده است. بزرگترین ایرادی که در TailWind می توان به آن اشاره کرد این است که به دلیل اینکه جدید است نسبت به Bootstrap قوی نیست. Bootstrap بسیار بزرگتر ازTailWind  است و برای دسترسی به عملکرد کامل آن نیاز است که از چندین فایل استفاده کنید. بنابراین می توان گفت Bootstrap نسبت به TailWind از نظر حجم فایل به طور قابل توجهی بسیار بزرگ ‌تر است.

زمان بارگذاری

فایل های جاوا اسکریپت، HTML وCSS  درBootstrap  نسبتاً بزرگ هستند و از آنجا که حجم بالایی دارند، زمان بارگذاری سایت طولانی ‌تر می شود. TailWind  فایل‌ های کوچک ‌تری را ارائه می دهد که زمان بارگذاری صفحه سریع ‌تر می شود.

جامعه توسعه دهنده

Bootstrap  از جامعه وسیعی از اسناد، پلاگین و مضامین تشکیل شده است که این سیستم پشتیبانی قوی می تواند به هنگام جستجو بسیار مفید و کمک کننده باشد. TailWind دارای یک جامعه در حال رشد است که به اندازهBootstrap  گسترده نیست.

کتابخانه

Bootstrap  از کتابخانه جامع و اجزای مختلف تشکیل شده است که هر یک از اجزای از پیش طراحی شده ساخت عناصر پیچیده UI را سریع تر می کنند. اما TailWind  دارای کتابخانه با اجزای از پیش طراحی شده نیست و بر روی کلاس ‌های کاربردی برای ایجاد اجزای سفارشی تمرکز دارد.  Bootstrap مولفه ‌های واکنش گرایی را برای ایجاد سایت سازگار با موبایل ارائه می دهد که از قبل طراحی شده ‌اند تا صفحات وب سایت بدون عیب و نقص به سرعت ایجاد شوند. TailWind برای ایجاد عناصر رابطه کاربری کاربردی، منظم و منعطف ساخته شده است.

طراحی واکنش گرا

طراحی واکنش گرا

هر دو فریم ورک طراحی واکنش گرا را ارائه می دهند. TailWind  این امکان را به توسعه دهنده می دهد تا رابطه ‌های کاربر را با توجه به دستگاه مورد نظر تنظیم کند. همچنین به کدهای نوشته شده برای دسکتاپ این امکان را می دهد که با کمترین تغییرات در دستگاه تلفن همراه قابل استفاده باشند.Bootstrap  نیز کتابخانه ‌های بسیاری را جهت طراحی سایت برای دستگاه تلفن همراه ارائه می دهد، اما برای کنترل بیشتر بر روی عملکرد واکنش گرای وب سایت TailWind  گزینه بهتری خواهد بود.

نحوه استفاده

استفاده هر دو برای توسعه دهندگان بسیار آسان است. TailWind  را به دلیل سادگی در استایل دهی دقیق می شناسند. این فرصت را به توسعه دهنده می دهد تا برای موارد مختلف کدهای مختصر و کوتاه را بنویسد. Bootstrap     با کلاس ‌های از پیش تعریف شده رویکرد دقیقی را برای استایل سازی ارائه می دهد که سرعت طراحی را افزایش می دهد.

مستندات

گرچهTailWind  حجم کمی از مستندات را در اختیار دارد، اما همین مستندات کم بسیار دقیق هستند و به عنوان یک راهنمای جامع مورد استفاده قرار می گیرند. در مقابل Bootstrap  مستندات کلی‌ در اختیار دارد و بر روی گزینه ‌های استایل و اصلی تمرکز ویژه‌ ای دارد.

نصب و نگهداری

از آنجا کهTailWind   نیازی به پیکربندی اضافی ندارد، نصب و نگهداری آسان ‌تری دارد. به دلیل ساختار ساده ‌ای که دارد این فرصت را به توسعه دهنده می دهد که به سرعت پروژه را تنظیم و به اتمام برساند. در مقابل Bootstrap دلیل وجود سیستم شبکه ‌ای کمی پیچیده و وقت گیر است.

TailWind یاBootstrap ، کدام بهتر است؟

نمی توان گفت کدام بهتر است، توسعه دهندگان با توجه به مزیت‌ ها و معایب هر یک و تفسیری که نسبت به این دو فریم ورک دارند، می توانند انتخاب بهتری داشته باشند. با بررسی مزیت ‌ها و معایب و تطابق آنها با نیاز خود می توانید بهترین گزینه را انتخاب کنید. TailWind گرچه ممکن است جزو فریم ورک‌ های جدید باشد اما به سرعت در حال محبوب شدن است و از پشتیبانی توسعه دهندگان بسیاری برخوردار است. همچنین TailWind    بیشتر بر روی CSS تمرکز دارد و حجم کوچکی دارد. Bootstrap قوی ‌تر است و قالب‌ هایی را برای جاوا اسکریپت، HTML  و CSS   ارائه می دهد، اما حجم بزرگی دارد. تنها کسی که می تواند تصمیم بگیرد که کدام رویکرد با نیاز شما تطابق دارد، تیم توسعه دهنده وب سایت است.

سخن پایانی

یکی از استراتژی ‌های بازاریابی برای هر کسب و کاری، طراحی وب سایت است. طراحی وب سایت اگر کاربر پسند باشد، به راحتی می تواند برند شما را معرفی کند. وب سایت شما اولین تصویری است که کاربر از برند و خدمات شما دریافت می کند. بنابراین داشتن وب سایت برای هر کسب و کاری در حال حاضر به یک ضرورت تبدیل شده است. برای برنامه نویسی سایت از نرم‌ افزارها و فریم ورک های مختلفی استفاده می شود که هر یک مزیت ‌ها و معایب خود را دارند. با استفاده از دو فریم ورک TailWind CSS و Bootstrap می توانید وب سایت ‌های جامع و کاملی را طراحی کنید. هر یک از این فریم ورک ‌ها با مزیت ‌هایی که ارائه می دهند طراحی وب سایت‌ را برای شما آسان ‌تر می کنند.

شرکت دارکوب با سال ‌ها فعالیت، توانسته هزاران سایت را از صفر تا صد طراحی و اجرا کند. سایت ‌هایی که در حال حاضر ترافیک ارگانیک بالایی دارند و توانسته اند به خوبی آگاهی از برند را افزایش دهند. طراحی سایت یک فضای نامحدود است که تنها کارشناسان و طراحان حرفه ‌ای می توانند به جزئیات توجه داشته باشند تا یک سایت به موفقیت دست پیدا کند. برای دریافت خدمات طراحی سایت و موارد زیر مجموعه آن، می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته