پست مهمان در سئو به چه معناست

نوشته شده توسط مهندس کلانتری

در این مقاله ابتدا پست مهمان را تعریف کرده، سپس فواید آن را بررسی می کنم. و در ادامه راه کارهایی برای انجام این روش و کم کردن ریسک های مرتبط با پست مهمان ارائه می دهم.

در سایت “فروش رایگان” می توانید پست مهمان با لینک فالو ثبت نمایید.

وبلاگ نویسی مهمان – همچنین به عنوان پست مهمان نامیده می شود – راهی است برای مشارکت در پست وبلاگ شخصی دیگر، برای ایجاد روابط، قرار گرفتن در معرض دید، به دست آوردن اعتبار و لینک ها.

لینک ها یک عامل اصلی در رتبه بندی گوگل هستند. در سئو SEO وبلاگ نویسی مهمان فرصت خوبی برای به دست آوردن یک لینک از وب سایت دیگر برای بهبود سئو، و همچنین فواید بازاریابی و شناخته شدن شما یا برندتان را فراهم می کند.

وبلاگ نویسی مهمان ارتباطی با میزبان یک وبلاگ از طریق یک پست را فراهم می کند. علاوه بر این، پست مهمان مخاطبان بیشتری را برای ارتباط، دیده شدن بیشتر و اعتبار می سازد.

مفهوم ساده است: شما یک مقاله با توجه به الزامات یک وبلاگ نویس خاص می نویسید، او آن در سایت خود انتشار می دهد و در عوض، معمولا در انتهای مقاله که قسمت مشخصات نویسنده (Author Box) نامیده می شود، یک بک لینک (Backlink) به وب سایت خود دریافت می کنید.

وبلاگ نویسان همیشه علاقه مند به انتشار محتوای با کیفیت بالا در وبلاگ های خود هستند. محتوایی که می توانند برای جذب خوانندگان جدید و نیز به اشتراک گذاشتن با مخاطبان فعلی استفاده شود. پست مهمان یک راه حل برد- برد برای نویسنده و وبلاگ میزبان است. جایی که میزبان با محتوای جذاب به رضایت مخاطبان فعلی و جذب مخاطبان بیشتر در آینده می رسد و از سوی دیگر نویسنده با دریافت بک لینک به اهداف سئو یعنی شناخته شدن در بین کاربران، ترافیک و در نهایت رتبه بندی بهتر در موتورهای جستجو دست می یابد.

 

آیا پست مهمان برای سئو و ساخت لینک خوب است؟

به طور خلاصه بله. اما مانند هر روش دیگر پست مهمان نیز می تواند مورد سوء استفاده قرار گیرد. در سال 2014 Matt Cutts سرپرست وب اسپم گوگل در مقاله ایی با نام “سقوط پست های مهمان” ابراز کرد پست مهمان بخاطر اسپم ها و سوء استفاده ها کارایی قبل را ندارند. اما علیرغم این ادعا، هنوز پست مهمان یکی از قوی ترین ابزارهای بازاریابی آنلاین هستند. و امروز حتی پس از گذشت چند سال پست مهمان ابزاری قدرتمند برای ساخت بک لینک ها به حساب می آید.

در این مقاله من اطلاعات ارزشمندی در مورد چگونگی استفاده درست از پست مهمان و به حداقل رساندن خطرات آن را با شما به اشتراک می گذارم. همچنین شما می توانید مقاله بازاریابی محتوا و چگونگی نوشتن مطلب برای وب سایت را در وب سایت دارکوب مطالعه نمایید.

 

آیا پست مهمان برای وب سایت یا وبلاگ شما مفید است؟

دوباره به طور خلاصه جواب مثبت است. زمانی که وبلاگ نویس مایل است که زمان خود را برای ویرایش و مرتب سازی پست های یک نویسنده دیگر صرف کند، محتوایی با کیفیت که برای مخاطبان ارزش به همراه دارد، این روش مطلوب است.

یکی از مهم ترین بخش های ویرایش مقاله ایی از منابع خارجی، بررسی و بازبینی لینک های داخل آن مقاله است. یک پست مهمان نباید حاوی لینک هایی بجز لینک های Editorial (محتوای با کیفیت مرتبط شما) باشد. یک پست می تواند در هر پاراگراف یک یا چند لینک داشته باشد، اما این لینک ها تنها برای بالا بردن کیفیت متن و اطلاعات رفرنس است، و این به خودی خود روش مناسبی برای استفاده در هر پست چه داخلی و چه خارجی است.

خوب برای اینکه قوانین اصولی را در این زمینه رعایت کنید، مطمئن شوید که لینک ها به وب سایت های با کیفیت و مطالب مفید پیوند داده شده اند.

 

چطور یک وب سایت برای پذیرش پست مهمان پیدا کنیم؟

در کل دو راه برای پیدا کردن یک وب سایت یا وبلاگ برای این هدف وجود دارد:

  • جستجو و اکتشاف در وب (جستجو با Google، رسانه های اجتماعی و غیره)
  • از وب سایت هایی استفاده کنید که ناشران و وبلاگ نویسان را به هم متصل می کنند.

البته شاید راه دوم خیلی کارا نباشد. بسیاری از اعضای این سایت ها وبلاگ های جوان و تازه کار هستند. یا تبادل به شکل مطلوب صورت نمی گیرد. اما با این حال شانسی برای تبادل موفق وجود دارد، تنها باید صبور باشد و جستجو کنید.

اما شانس خوبی برای یافتن پست مهمان از طریق روش اول وجود دارد که در ادامه توضیح می دهم:

1-      جستجو برای وبلاگ های برتر

اولین قدم برای کشف یک وب سایت خوب ساده است: جستجوی عبارت وبلاگ های برتر به اضافه نام صنعت مورد نظر شما. تمام وبلاگ ها و وب سایت ها را در نتیجه جستجو بررسی کنید. بدون شک تعداد زیادی وبلاگ با کیفیت پیدا می کنید اما معمولا تعداد کمی از آنها پست میهمان قبول می کنند.

 

2-      جستجوی حرفه ایی

گوگل رشته یا عبارت های زیادی برای یافتن مطالب دارد. شاید لازم باشد شما چند عبارت را با هم ترکیب کنید. مثلا دو عبارت “وبلاگ نویسی” را با “برای ما بنویسید” را ترکیب کنید. این نوع جستجو صفحاتی را برای شما نمایش می دهد که دقیقا حاوی هر دوی این عبارات است. جستجوی اینترنتی پر از تکنیک و روش است و نتیجه بخشی این روش ها تنها به خلاقیت شما بستگی دارد.

 

3-      دنبال کردن کمپانی ها و وبلاگ نویسان

یکی از راه های عالی برای پیدا کردن پست مهمان، دنبال کردن افرادی است که در این زمینه به طور مداوم فعالیت دارند و پست های با کیفیت در زمینه صنعت مورد نظر شما را تولید می کنند.

بیشتر افراد و شرکت ها پست های خود را از طریق شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند. شما خود می توانید با برخوردن به این پست ها در شبکه های اجتماعی لیستی از این افراد و کمپانی ها را درست کنید. سپس می توانید از نام این شرکت ها و افراد در جستجوی گوگل سود ببرید تا ببینید این افراد در چه محل های دیگری پست ارائه کرده اند. این روش به حدی به شما ایده و جایگاه می دهد که احتمالا برای مدتی سر شما شلوغ باشد.

 

بعضی ها پست مهمان دوست ندارند

وب سایت هایی که در مقابل پست مهمان پولی دریافت نمی کنند معمولا علاقه ایی به همکاری با منابع خارجی ندارند. البته این به صنعت و موضوع فعالیت نیز بستگی دارد، اما به طور کلی باید انتظار تعداد کمی پاسخ مثبت داشته باشید. وبلاگ های خوب مدام ایمیل و درخواست برای پست مهمان دریافت می کنند به حدی که حتی فرصت پاسخ دهی به آنها را ندارند، چه برسد که وبلاگی که اساسا پست مهمان در خود ندارد.

خوب چرا بعضی از وب سایت ها پست مهمان نمی پذیرند؟ پاسخ ساده است، این تکنیک توسط افرادی تبدیل به اسپم شده است. پست هایی که به خوانندگان اهمیتی نمی دهند و محتوایی کم کیفیت تولید می کنند و تنها بر دریافت لینک تمرکز می کنند.

تمام وبلاگ ها و وب سایت ها دارای خوانندگان واقعی می باشند، که به کیفیت محتوای ارائه شده بسیار اهمیت می دهند. بنابراین مدیران وبلاگ ها پس از دریافت تعداد زیادی محتوای کم کیفیت از بررسی آنها خسته شده دیگر پست مهمان نمی پذیرند.

با علم به اینکه وبلاگ نویسان افراد پر مشغله ایی هستند، پس انتظار پاسخ ایمیل های طولانی را از آنها نداشته باشید. سعی کنید تا جایی که می شود درخواست های خود را به طور دقیق و کوتاه بنویسید، خود را معرفی کنید، و از همه مهم تر کیفیت و خدمتی که شما می توانید در ازاء این پست به آنها بکنید را نیز به طور مشخص بیان کنید.

نکته دیگر این است که علایق و موضوعات مورد علاقه مدیر وب یا وبلاگ را بدانید و نسبت به آن پیشنهاد خود را بنویسید. توضیح دهید که چرا موضوع شما با ارزش است، حجم و خصوصیات منحصر به فرد آن چگونه است. چون بیشتر وبلاگ داران از موضوعات عادی و تکراری که در بقیه وب سایت ها نیز ارائه شده است خسته هستند، آنها همانند مخاطبان به دنبال محتویات خاص، با کیفیت و منحصر به فرد اند.

 

چه تعداد کلمه کلیدی در لینک مجاز به استفاده است

اول از همه بگویم که کسی نمی داند، چون گوگل هیچ گاه جزییات الگوریتم هایش را فاش نمی کند و ما تنها اصول کلی آنها را می دانیم. تقریبا هیچ کارشناس سئویی نمی تواند فرمول دقیقی از عبارات لینک Anchor text برای رتبه بهتر را ارائه دهد. اما برای ماندن در حاشیه امن، گفته می شود که نباید این عدد بیش از 20 در صد در تمام لینک ها باشد.

نکته: برای افزایش کارایی Anchor Text بهتر است پیش از آن پروفایل وب سایت خود را از این لحاظ آنالیز کنید. با این کار شما می توانید پروفایل خود را تنوع دهید، بدون اینکه حالت غیر طبیعی از تراکم لینک ایجاد کنید.

 

درخواست پرداخت در ازای انتشار پست مهمان

سوپرایز نشوید اما ممکن است بعضی از وب سایت ها برای انتشار پست شما از شما در خواست پول بکنند. شاید آن را پست اسپانسر، تبلیغات بومی یا پست editorial بنامند. نکته اصلی همان است که بود، از شما در خواست پول می شود که خلاف سیاست های گوگل است. من این نوع فعالیت را پیشنهاد نمی دهیم و شاید ریسک های آن ارزش پول پرداختی شما را نیز نداشته باشد. و در صورت گیر افتادن نیز گوگل هر دو وب سایت طرفین را جریمه خواهد نمود. مهمترین چیز در مورد گرفتن لینک، ایجاد یک پروفایل لینک است، که طبیعی به نظر می رسد. این به این معنی است که باید تنوع لینک وجود داشته باشند.

 

دامنه های حذف شده و وبلاگ های خصوصی

در هنگام جستجو شاید شما به دامنه های حذف شده و شبکه وبلاگ های خصوصی (PBN, Private Blog Network) بر بخورید. دامنه های حذف شده به طور خلاصه دامنه هایی منقضی شده با پروفایل از لینک هستند، که توسط عده ایی خریداری شده، محتوای کم کیفیت در آن قرار می دهند و سپس بک لینک های آن را می فروشند. این یک روش برای افرادی است که اهمیتی به محتوا نمی دهند و تنها به دنبال در آمد هستند.

خرید یک دامنه منقضی برای نیاز شما هیچ ایرادی ندارد، اما این دامنه برای بدست آوردن اعتبار نیاز به کار و تلاش زیادی دارد. و می بایست مطمئن شوید که لینک های موجود برای رتبه بندی شما مفید هستند.

PBN ها وب سایت هایی هستند که گوگل از آنها اطلاعی ندارد. تنها این وب سایت ها برای ساخت بک لینک برای وب سایت دیگر ایجاد شده اند. این خود یکی دیگر از فعالیت های غیر مجاز از نظر گوگل است و گوگل همیشه عقبه وب سایت هایی که به بک لینک می دهند را بررسی می کند.

پس همیشه در مورد سابقه یک وب سایت تحقیق کنید. وب سایت هایی (مانندWayback Machine) هستند که به شما تاریخچه ایی از وب سایت مورد نظر را ارائه می کنند. گاهی مواقع صاحب جدید وب سایت ممکن است وب سایتی را بی نهایت تغییر دهد که هیچ ارتباطی به فعالیت های پیشین آن نداشته باشد. و این بسیار مهم است که پست خود را جهت ساخت لینک و توسعه ارتباط برند خود در یک سایت با سابقه شناخته شده قرار دهید.

 

چطور وب سایت های کم کیفیت را شناسایی کنیم؟

شما می توانید زمان زیادی را برای ارزیابی وب سایت و  تخمین کیفیت آن صرف کنید. اما ممکن است به طور کامل به دنبال وب سایت های بد باشید. اگر شما به طور انتقادی هر جنبه ای از یک وب سایت را مورد بررسی قرار می دهید، احتمالا کیفیت تنها گزینه ایی نیست که شما دنبال آن هستید. در اینجا چند نکته در مورد آنچه شما باید در بررسی یک وب سایت یا ارائه دهنده لینک در نظر بگیرید، آمده است:

1-      لیست وب سایت ها

بیشتر وبلاگ های شبکه های خصوصی و دامنه های منقضی شده دارای تعداد بسیاری وب سایت به شماره IP شبیه به هم هستند. و زمانی که آنها برای انتشار پست درخواست پول می کنند، تقریبا هر متنی را از شما قبول می کنند. اگر مالک یک وب سایت در ازای ایمیل درخواست شما لیست بزرگی از وب سایت ها را برای انتشار مقاله شما پیشنهاد داد، بدانید که هیچکدام از آنها برای کار شما مناسب نیست.

2-      نام دامنه و تاریخچه دامنه

هر وقت شما در وب سایتی مقاله انتشار می دهید، قبل از آن تاریخچه آن دامنه را چک کنید. نام دامنه را چک کنید چون وب سایت های خوب معمولا اسامی با معنی و مناسبی دارند. سپس با ابزار هایی مانند Majestic کیفیت بک لینک های را بررسی کنید. و در آخر محتوای پیشین وب سایت را با Wayback Machine بررسی کنید.

3-      ترافیک

وب سایت های با ارزش می بایست ترافیک مناسبی داشته باشند. شما به وب سایتی نیاز دارید که بازدید کنند واقعی داشته باشد. یکی از ساده ترین روش ها برای بررسی این نکته استفاده از موتور جستجوی گوگل و ابزار آنالیز آن است. این ابزارها می توانند به شما امکان مقایسه نیز فراهم کنند. یک وب سایت خود معمولا در موتورهای جستجو رتبه خوبی دارد. اما صفحه اول همه چیز نیست. یک وب سایت باید حداقل در کلمات کلیدی مربوط به آن رتبه در بین 50 وب سایت اول را داشته باشد. اگر اطلاعات نمایش داده شده توسط این ابزار های برای شما کافی نبود، شما می توانید به دستی رتبه آن وب سایت را نیز چک کنید.

4-      لینک ها

اگر شما در مراحلی که گفته شد، پروفایل بک لینک ها وب سایت ها را چک نکرده اید، حتما این کار را انجام دهید. یک وب سایت خوب پروفایل خوبی دارد. هرگز فریب دامنه ها حذف شده و وبلاگ های PBN را نخورید. Ahref و Moz نیز برای بررسی لینک های سالم و کیفیت آنها بسیار مناسب است. اما یکی از راحت ترین همان مشاهده وب سایت در نتایج جستجوی گوگل می باشد. البته کمی زمان می برد تا شما بتوانید وب سایت ها کم کیفیت را شناسایی کنید و به مرور خواهید توانست وبلاگ های قوی را براحتی پیدا کنید.

 

در آخر

یک چیز دیگر هست که باید به شما بگم. پست مهمان شما می تواند در موتورهای جستجو رتبه به دست آورد، و در نتیجه برای شما و برندتان اعتبار، شهرت و ترافیک وب به همراه داشته باشد. پس سعی کنید مقاله هایی با کیفیت تولید کنید که برای مخاطبان ارزش به همراه داشته باشد. و در آخر تنها این محتوای با ارزش است که کاربران و موتورهای جستجو را به سمت پست شما جذب می کند.

لازم به یاد آوری است که تاثیر منفی مطالب غیر مرتبط بر روی سئو وب سایت شما مسئله ایی کاملا شناخته شده است. به این جهت پشنهاد می کنم این مقاله را در وب سایت دارکوب مطالعه فرمایید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته