تکنیک های طراحی وب که حتما لازم است بدانید

نوشته شده توسط دارکوب

ما معتقدیم که اینترنت را یک رسانه بصری بشناسیم. سایت ها، برنامه ها، خدمات، بازی ها و غیره برای ارائه تجربه مناسب به مخاطبان خود به رابط ها متکی هستند. بنابراین، همه اینها برای کار کردن به طراحی وب خوب نیاز دارند.

کسانی که می خواهند حضور دیجیتالی خود را تقویت کنند، در کنار استراتژی بازاریابی اینترنتی، باید از نقش طراحی وب در هر سرمایه گذاری آگاه باشند. چنین دانشی به اولویت بندی صحیح مراحل در هنگام ایجاد هر محصول یا سایت کمک می کند.

ارائه خدمات طراحی سایت و سئو تخصصی

با افزایش استفاده از دستگاه های تلفن همراه و پلت فرم های رسانه های اجتماعی و افرایش نیاز به دیجیتال مارکتینگ بدیهی است که کسب وکارها به سایت هایی با طراحی ها و محتوای جذاب تر نیاز دارند که بارگذاری آن زمان کمتری می برد. سایت هایی که محتوا و عملکرد آنها در یک صفحه با تجربه کاربری قابل پیمایش و روان تر بارگیری می شود. بعلاوه، این سایت ها محتوای شما را به صورت تمیز و قابل درک نمایش می دهند و درهم و برهمی اضافی را از رابط کاربری حذف می کنند و استفاده از آن را برای افراد آسان می کنند.

طراحی گرافیک وب چیست؟

این طراحی گرافیک سایت است که برای طراحی ظاهر سایت یا قالب سایت استفاده می شود. این روند شامل همه چیز از رنگ ها و فونت ها گرفته تا طرح کلی صفحات سایت است.

مهمترین وظیفه آن، ترجمه هویت برند مورد نظر است. بازدیدکننده باید بتواند با آن ارتباط برقرار کند و سایت را به عنوان بخشی از حضور آن کسب و کار به درستی بشناسد.

طراحی سایت یک فرآیند توسعه وب برای ایجاد یک سایت است که بر عوامل زیبایی شناختی مانند چیدمان، رابط کاربری و سایر تصاویر بصری تمرکز می کند تا سایت را از نظر بصری جذاب تر و استفاده از آن را آسان تر کند. طراحی وب از برنامه ها و ابزارهای مختلفی برای دستیابی به ظاهر مورد نظر استفاده می کند، مانند Dreamweaver، Photoshop و بسیاری دیگر. برای ایجاد یک طرح برنده، طراحان وب باید به مخاطبان خود، هدف سایت و جذابیت بصری طراحی فکر کنند.

طراحی وب به طراحی سایت هایی گفته می شود که در اینترنت نمایش داده می شوند. معمولاً به جنبه های تجربه کاربر در سایت های اینترنتی اشاره می کند تا طراحی نرم افزار. طراحی وب در گذشته بر طراحی سایت برای مرورگرهای دسکتاپ متمرکز بود. با این حال، از اواسط دهه 2010، طراحی برای مرورگرهای موبایل و تبلت اهمیت روزافزونی پیدا کرده است.

یک طراح وب روی ظاهر، چیدمان و در برخی موارد محتوای یک سایت کار می کند. به عنوان مثال، ظاهر به رنگ ها، فونت ها و تصاویر استفاده شده مربوط می شود. قالب بندی (layout) به نحوه ساختاربندی و طبقه بندی اطلاعات اشاره دارد. بسیاری از صفحات وب با تمرکز بر سادگی طراحی شده اند، به طوری که هیچ اطلاعات و عملکرد اضافی که ممکن است حواس کاربران را پرت یا گیج کند ظاهر نمی شود. از آنجایی که هدف اصلی یک طراحی، سایتی است که اعتماد مخاطبان هدف را جلب می کند و آن را تقویت می کند، حذف تا حد امکان نقاط بالقوه سردرگمی کاربر یک نکته حیاتی است.

در این راستا می توانید از شرکت طراحی سایت دارکوب راهنمایی دریافت کنید که با ارائه خدمات طراحی سایت به صورت کاملاً حرفه ای، این روند تسهیل می بخشد. در ضمن با شرکت در دوره های تخصصی آموزش طراحی سایت در آموزشگاه دارکوب، می توانید با اصول آن آشنا شوید.

طراحی گرافیک وب به دو قسمت اصلی تقسیم می شود که شامل طراحی رابط کاربری (User Interface) و تجربه کاربری (User Experience) می شود.

طراحی رابط کاربری

کار طراحی وب نیز به طراحی رابط اشاره دارد. نه تنها به طراحی سایت های اینترنتی اطلاق می شود، بلکه شامل برنامه های تلفن همراه، بازی ها، نرم افزارهای رایانه ای و چندین محصول دیگر نیز می شود. به هر حال، رابط هر چیزی است که به عنوان واسطه بین کاربر و سیستم عمل می کند.

ایده ارائه یک رابط کاربری ساده، شهودی و سازگار با ویژگی های مخاطب هدف است.

طراحی تجربه کاربری

این بدان معناست که سایت به گونه ای طراحی شده است که تعامل بین کاربر و محصول را تا حد امکان آسان و راحت کند.

بنابراین استفاده از UX به درستی می تواند بازدیدکنندگان را به سایت شما جذب کند، زمان نگهداری آنها را افزایش دهد و در نتیجه نرخ تبدیل را بهبود بخشد. معنای UX در طراحی وب واضح است و دانستن معنای UX در طراحی سایت بسیار مهم است. یک متخصص طراحی وب وظیفه ایجاد یک تجربه واقعاً ارزشمند را دارد که به معنای درک نیازهای کاربر شما و رفع آنها است. تعامل با کسب و کار شما باید همیشه یک لحظه مثبت برای مخاطبان باشد، به این معنی که هیچ مانعی نداشته باشید و همیشه به اهداف خود دست پیدا کنید. در ادامه درباره نکاتی صحبت می شود که باعث افزایش راندمان UX در طراحی سایت می شود.

اما، قبل از طراحی یک سایت، باید هدف آن را درک کنید و بدانید که برند یا کسب و کار شما می خواهد چه تصویری را به بازار هدف ارائه دهد. همچنین مهم است که بدانید آیا یک سایت برای ارائه پیامی که می خواهید مشتریان شما درک کنند کافی است یا خیر. بنابراین طراحان UX باید بفهمند که آیا هدف، برای مثال، ایجاد فروش یا سرنخ است، سپس تصمیم بگیرند که چه نوع تجربه کاربری مناسب است. چنین راهکاریی به شما امکان می دهد محتوای بهینه ایجاد کنید که از هدف کاربران برای دستیابی به این اهداف پشتیبانی کند.

تکنیک های طراحی وب

رشته های طراحی تجربه کاربری (UX) می توانند ارزش زیادی برای سایت یا اپلیکیشن موبایل شما به ارمغان بیاورند. با محبوبیت و تقاضای بیشتر طراحی تجربه کاربری، نیاز به تنوع بخشیدن به مهارت ها لازم است.

یک طراح UX لازم نیست تا بر تمامی مهارت ها تسلط کامل داشته باشد. اما تعدادی از مهارت ها وجود دارند که که طراحی لازم است که آنها را بداند.

طراحی UI-UX صنعت متنوعی است و یافتن افرادی که در شایستگی های مختلف، تخصص دارند غیرمعمول نیست. این می تواند منجر به کمی سردرگمی شود، به خصوص اگر به تازگی طراحی UX را شروع کرده اید و نمی دانید برای موفقیت به چه دانشی نیاز دارید.

  • تحقیقات UX

اگر می خواهید به عنوان یک طراح UX شناخته شوید، باید مهارت های خود را در تحقیقات UX افزایش دهید. چیزهای زیادی برای ایجاد یک برنامه تلفن همراه یا وایرفریم سایت (نقشه و دستورالعمل ساخت سایت ها و اپلیکیشن های امروزی) وجود دارد، و بسیاری از تصمیماتی که UXers (طراحان UX) می گیرند به طور دقیق فکر، مطالعه و تحقیق می شوند.

از روانشناسی شناختی گرفته تا علوم کامپیوتر، همیشه چیزی برای UXer برای یادگیری و استفاده در فرآیند تحقیق وجود دارد. ما در واقع می توانیم تحقیقات UX را یک اصطلاح جامع برای تحقیقات درباره کاربر و آزمایش کاربر در نظر بگیریم.

شناسایی کاربران هدف شما، ایجاد فهرست از ویژگی های شخصیتی کاربر و جمع آوری داده ها برای تصمیم گیری آگاهانه در طراحی اهمیت دارد. سپس تست کاربر، شامل ایجاد وایرفریم و نمونه های اولیه برای آزمایش روی کاربران شما، انجام جلسات و مصاحبه با کاربر است.

این تحقیقات جنبه های کلیدی محصول را ترسیم می کند: اینکه چه نوع محصولی است؟ برای چه کسی یا چه کسانی ساخته میشود؟ و چگونه از آن استفاده خواهد شد و به تیم کمک می کند تا در مورد اینکه محصول چه خواهد بود، اجماع ایجاد کند.

  • تحلیل رقبا

تجزیه و تحلیل جامعی از محصولات رقیب است که ویژگی های موجود آنها را به روشی قابل مقایسه ترسیم می کند. هدف تحلیل روند کاری رقبا باعث می شود، کشف کنید چه چیزی برای سایر شرکت ها در صنعت شما کاربرد دارد تا بتوانید آن استراتژی ها را برای به دست آوردن مزیت کارآمد کنید.

  • کاوشگرهای فرهنگی

کاوش فرهنگی تکنیکی است که برای الهام بخشیدن به ایده ها در فرآیند طراحی استفاده می شود. به عنوان وسیله ای برای جمع آوری داده های الهام بخش در مورد زندگی، ارزش ها و افکار مردم عمل می کند.

این تکنیک را که اغلب مطالعه خاطرات روزانه نیز می خوانند، یک روش تحقیقاتی است که به درک چالش های روزمره، اهداف و نیازهای کاربران در ابتدای فرآیند طراحی کمک می کند. شرکت کنندگان جنبه های خاصی از زندگی خود را در مدت زمان طولانی تری مستند کرده و به آنها فکر می کنند. از آنجایی که این روش به آن ها اجازه می دهد خودشان رفتار واقعی شان را به تصویر بکشند.

  • مصاحبه

مصاحبه با ذینفعان مکالماتی است که طراحان UX با ذینفعان اصلی خود انجام می دهند: مشتریان، رؤسا، زیردستان یا همتایان در داخل و خارج از سازمان. مصاحبه ها به طراح UX اجازه می دهد تا خود را به جای مصاحبه شوندگان خود قرار دهند و نقش شما را از چشم این سهامداران ببیند. همچنین به اولویت بندی ویژگی ها کمک می کند.

مصاحبه با کاربر یک تکنیک رایج تحقیق درباره کاربر است که معمولاً برای بدست آوردن اطلاعات کیفی از کاربران موجود استفاده می شود. مصاحبه کاربر به طراح UX کمک می کند تا کاربران خود (احساسات و نظرات کاربر) را بهتر درک کند. این تکنیک به ویژه زمانی مفید است که مخاطب هدف برای تیم جدید یا ناشناخته باشد.

  • طوفان فکری

به طور گسترده توسط تیم ها به عنوان روشی برای تولید ایده و حل مشکلات استفاده می شود. طوفان فکری به تیم اجازه می دهد تا طیف وسیعی از راه حل های طراحی را قبل از تصمیم گیری در مورد اینکه کدام راه حل را دنبال کند، تجسم کند.

طوفان فکری یک تکنیک خلاقیت گروهی است که با استفاده از آن تلاش می شود تا با جمع آوری فهرستی از ایده هایی که به طور خودجوش توسط اعضای گروه ارائه می شود، برای یک مشکل خاص نتیجه گیری شود.

  • تست قابلیت های بصری

از طریق تست های مختلف، می توانید نقص های طراحی را پیدا کنید که در غیر این صورت ممکن است نادیده گرفته شوند. وقتی نحوه رفتار کاربران آزمایشی را در حین انجام وظایف مشاهده می کنید، بینش های حیاتی در مورد اینکه طراحی یا محصول شما چگونه کار می کند به دست خواهید آورد. سپس، می توانید از این بینش ها برای بهبود طراحی استفاده کنید. هر زمان که این آزمایش ها را اجرا می کنید، اهداف اصلی شما عبارتند از:

1) تعیین کنید که آیا آزمایش کنندگان می توانند روند طراحی شده را با موفقیت و مستقل انجام دهند یا خیر.

2) عملکرد و وضعیت ذهنی آنها را هنگام تلاش برای تکمیل وظایف ارزیابی کنید تا ببینید طراحی شما چقدر خوب عمل می کند.

3) ببینید کاربران چقدر از استفاده از آن لذت می برند.

4) مشکلات و وخامت آنها را شناسایی کنید.

5) راه حل پیدا کنید.

برنامه ریزی کنید. آنچه را که می خواهید آزمایش کنید مشخص کنید. درباره طرح یا محصول خود سؤالاتی از خود بپرسید. چه جنبه ای از آن را می خواهید آزمایش کنید؟ شما می توانید از هر پاسخ یک فرضیه بسازید. با یک فرضیه واضح، جنبه دقیقی را خواهید داشت که می خواهید آزمایش کنید

تصمیم بگیرید که چگونه آزمون خود را انجام دهید. به عنوان مثال، از راه دور و به صورت آنلاین. محدوده آنچه را که باید آزمایش کنید (مثلاً روند خرید) تعریف کنید و در طول آزمون به آن پایبند باشید. وقتی جنبه ها را به صورت جداگانه آزمایش می کنید، در نهایت دید وسیع تری از نحوه عملکرد کلی طراحی خود خواهید داشت.

وظایف کاربر را تنظیم کنید. برای دستیابی به اهداف، مهمترین وظایف را اولویت بندی کنید (مثلاً تسویه حساب کامل)، حداکثر 5 مورد برای هر شرکت کننده. یک بازه زمانی 60 دقیقه ای در نظر بگیرید. وظایف را با اهداف واقع بینانه به وضوح تعریف کنید.

سناریوهایی را ایجاد کنید که کاربران بتوانند سعی کنند از طراحی به طور طبیعی استفاده کنند. این بدان معناست که به جای اینکه آنها را با دستورالعمل راهنمایی کنید، به آنها اجازه می دهید که خودشان با آن کنار بیایند.

آزمایش کنندگان را استخدام کنید. بدانید که کاربران شما به عنوان یک گروه هدف چه کسانی هستند. از پرسشنامه های غربالگری، برای یافتن نامزدهای مناسب استفاده کنید. می توانید از طریق گروه های اجتماعی و غیره مخاطبین را پیدا کنید. اگر فقط با 5 کاربر تست کنید، می توانید 85 درصد از مشکلات اصلی را آشکار کنید. تست را در یک محیط مناسب تنظیم کنید. در مشاهده و مصاحبه با کاربران به مسائل توجه کنید ببینید آیا کاربران نمی توانند چیزها را ببینند، به مسیر اشتباه رفته یا قوانین را اشتباه تفسیر می کنند. هنگامی که جلسات را ضبط می کنید، می توانید به راحتی تعداد دفعاتی که کاربران گیج می شوند را بشمارید. از کاربران بخواهید که با صدای بلند فکر کنند و احساس خود را در حین انجام آزمایش به شما بگویند. از اینجا، می توانید بررسی کنید که آیا مدل ذهنی طراحتان دقیق است: آیا آنچه فکر می کنید کاربران می توانند با طراحی شما انجام دهند با آنچه این کاربران آزمایشی نشان می دهند مطابقت دارد؟

  • روند حرکتی چشم کاربر

فناوری که حرکات چشم کاربر را در طرح UI صفحه وب تجزیه و تحلیل می کند. ردیابی چشم کاربر، داده هایی را در مورد آنچه کاربران را روی صفحه نمایش پیمایش می کنند و اینکه چگونه جریان خواندن آنها را می توان با طراحی بهینه کرد، ارائه می دهد.

ردیابی چشم کاربر فرآیند اندازه گیری و تجزیه و تحلیل الگوهای توجه بصری مشتریان بالقوه شما در هنگام ورود به سایت شما است. تثبیت حرکات چشم معیار معمولی یک سیستم ردیابی چشم است. هنگامی که داده ها در یک دوره زمانی جمع آوری می شوند، می توانند بینش های مهمی را در اختیار شما قرار دهند، مانند جایی که یک بازدیدکننده در یک صفحه سایت یا سایر قطعات دیجیتالی نگاه کرده است و بیشترین توجه خود را معطوف کردند. ابزارهای تحلیلی مانند نقشه های حرارتی در هنگام ترسیم حرکات چشم بسیار کاربردی هستند.

ردیابی چشم می تواند بینش های ارزشمندی را در اختیار شما قرار دهد، مانند اینکه بازدیدکنندگان سایت شما به کجا نگاه می کنند و چه مدت آن را دنبال می کنند. چگونه تمرکز آنها از یک مورد به مورد دیگر در صفحه وب شما تغییر می کند؟ چه بخش هایی از رابط کاربری را از دست می دهند؟ چگونه آنها در یک صفحه خاص حرکت می کنند؟ اینکه اندازه و قرارگیری آیتم های مختلف صفحه چگونه بر توجه آنها تأثیر می گذارد؟

  • نقشه سایت

نقشه سایت یک ابزار برنامه ریزی است که لیستی از صفحات وب سایت را ارائه می دهد که معمولاً به صورت سلسله مراتبی سازماندهی شده اند و در دسترس کاربران هستند.

در وب سایت ها، نقشه های سایت از بسیاری جهات ابزار بسیار مفیدی هستند: برای توسعه، برای کاربران و برای SEO. با این حال، نقشه های سایت ممکن است کمی گیج کننده باشند، زیرا حداقل به دو مفهوم اشاره می کنند: نقشه سایت که نمای کلی از وب سایت و سازمان آن را ارائه می دهد، و نقشه سایت XML که ما برای موتورهای جستجو تولید می کنیم، از سوی دیگر.

نقشه سایت یک فرآیند مفید برای طراحان و متخصصان UX است که به دنبال راهی برای بهبود ناوبری وب سایت، درک محدوده کار و اجتناب از از دست دادن بخش های مهم معماری وب سایت هستند. در نهایت، نقشه سایت به شما کمک می کند تا تجربه کاربری بهتری را ارائه دهید.

هنگام طراحی یک سایت از ابتدا، به ندرت از تعداد صفحات و ساب دامنه های مورد نیاز خود مطلع هستید. قرار دادن نقشه سایت به صورت بصری به شما در درک این بخش از پروژه کمک می کند.

برای برنامه نویسان و طراحانی که وب سایت شما را می سازند، این نقشه سایت کمک می کند تا وظایف را در مسیر خود نگه دارید و زمینه را برای تیم طراحی برای تصمیم گیری بهتر فراهم می کند.

  • نقشه مسیر مشتری در سایت

مجموعه ای از تعاملاتی است که یک مشتری با کسب و کار شما برای انجام وظایفی مانند ارزیابی، ورود، دریافت پشتیبانی، یا تجدید یک محصول یا خدمات دارد. نقشه سفر مشتری (Customer Journey Map (CJM)) تجسمی از روابط یک فرد با یک محصول یا برند در طول زمان و در کانال های مختلف است. این روند به کسب وکارها کمک می کند تا تجربه مشتری از جمله تمام مراحل سفر و نقاط تماس را در مسیر دستیابی به اهدافشان بهتر درک کنند. با افشای شکاف های بین انتظارات و برداشت های کاربر در مراحل کلیدی سفر با بخش ها و ذینفعان مرتبط.

نقشه سفر مشتری رابطه مشتری با یک کسب و کار را در یک دوره زمانی با استفاده از تکنیک داستان گویی و نشانه های بصری نشان می دهد. داستان از دیدگاه مشتری گفته می شود، که بینش هایی از کل تجربه مشتریان ارائه می دهد، به شما کمک می کند درک بهتری داشته باشید و به نیازها و نکات ناخوشایند مشتریان در حین تجربه محصول یا خدمات شما توجه کنید. این یک ابزار عالی برای طراحان UX است تا نحوه تعامل کاربر با یک محصول را تجسم کنند و به طراحان اجازه می دهد یک محصول را از دیدگاه کاربر ببینند.

  • تست پنج ثانیه ای

تست پنج ثانیه ای نوعی تست قابلیت استفاده است که به شما امکان می دهد اندازه گیری کنید که یک طرح چقدر سریع پیام را منتقل می کند. این نوع تست بازخورد کمی و کیفی را ارائه می دهد که به شما در بهینه سازی یک طرح کمک می کند.

یک آزمون پنج ثانیه ای با نشان دادن یک تصویر به یک شرکت کننده فقط به مدت پنج ثانیه اجرا می شود و پس از آن شرکت کننده بر اساس حافظه و برداشت خود از طرح به سوالات پاسخ می دهد.

تصویری که آزمایش می کنید می تواند یک سایت، طراحی گرافیکی، طراحی اپلیکیشن، نمونه اولیه، فریم اولیه سایت یا لوگو  باشد، هر چیزی که برای ارسال پیام نیاز دارد.

در سایت شما، صفحه محتوا مقصد نهایی اغلب کاربران است. این صفحه حاوی اطلاعاتی است که کاربر برای یافتن آن به سایت آمده است. سایت ها اغلب صدها، اگر نه هزاران (و در برخی موارد، میلیون ها) از این صفحات حیاتی دارند.

چگونه تیم های طراحی می توانند مطمئن باشند که صفحات محتوای آنها برای کاربران قابل درک است؟ چگونه یک تیم مطمئن می شود که صفحات محتوایی را طراحی کرده اند که اطلاعات ضروری را به طور مؤثری با هم ارتباط برقرار می کنند؟

با محدود کردن زمان مشاهده به 5 ثانیه، نگاه اجمالی ارزشمندی به آنچه در اولین لحظاتی که کاربر یک صفحه را می بیند، می یابیم. وقتی به کاربران بیش از 5 ثانیه فرصت می دهیم تا صفحه را مطالعه کنند، متوجه می شویم که آنها بیشتر شبیه یک طراح به صفحه نگاه می کنند و متوجه جزئیاتی می شوند که معمولاً از قلم می افتند یا اشتباه تفسیر می شوند.

 

هنگامی که داده ها را جمع آوری کردید و می دانید که کاربران به چه چیزی مرتبط تر هستند، اکنون زمان آن رسیده است که آنها را عملی کنید.

با تجزیه و تحلیل داده ها و یافتن الگوهای رایج، سعی کنید چیزهای کوچک را تغییر دهید، سپس دوباره به بازخوردها نگاه کنید. طراحی UX یک چرخه پیوسته است و اگر می خواهید کسب و کار خود را متمایز کنید و موفق باشید، باید این کار را انجام دهید.

گزینه های مختلف را امتحان کنید و همیشه یک نظرسنجی فعال در وب سایت خود داشته باشید تا پیشرفت و پیشرفت خود را بررسی کنید. بازخورد کاربران همیشه بینش معناداری را برای شما به ارمغان می آورد.

 

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته