گوگل چگونه کار می کند؟

نوشته شده توسط سرکار خانم قاطع

• سازماندهی دنیا

پس از آنکه لری پیج و سرگئی برین در سال 1374 همدیگه رو ملاقات کردن تصمیم داشتن اطلاعات جهان رو سازماندهی کنن تا دسترسی به اون در همه جای دنیا ممکن باشه. انصافا که موفق هم بودن.
گوگل در حال حاضر یه سازمان جهانی بزرگ با بیش از 70 دفتر و در بیش از 40 کشور جهان است. این شرکت با استفاده از 0.01٪ از برق جهان یکی از گسترده ترین شبکه های کامپیوتری در جهان است که بیش از یک میلیون سرور رو به هم متصل می کنه. هر ثانیه از هر روز، به طور متوسط 40،000 نفر، کوئری ها رو در موتور جستجوی گوگل تایپ می کنن. در یک ماه بیش از 100 میلیارد جستجو انجام می شه.


تا حالا به این فک کردین که وقتی توی کوئری خودتون تایپ میکنین دقیقا چه اتفاقی میفته؟ این کار با عنکبوت شروع میشه…

 

• تعامل: با عنکبوتها بخزید!

وقتی که شما چیزی رو جست و جو می کنید، در واقع وب رو جستجو نکردید، شما در حال جستجوی فهرست وب گوگل هستید. بر روی لیبل آیکون کلیک کنید تا بفهمین گوگل چجوری اون همه محتوا رو پیدا و فهرست بندی می کنه و به کامپیوترتون میفرسته.

 

• رتبه بندی نتایج

لری پیج، یکی از بنیانگذاران گوگل، این موتور جستجوی کامل رو به عنوان چیزی که دقیقا منظور شما رو درک میکنه و به شما دقیقا همون چیزی رو که می خواید نشون میده توصیف کرد. گوگل برای اینکه به این حالت برسه، از مجموعه قوانینی استفاده میکنه که با هر بار سرچ شما اونچه که مد نظرتون بوده رو نشون بده.
حداقل 200 متغیر متفاوت وجود داره که گوگل با هر بار جستجوی ما اونها رو بررسی میکنه. جزئیات دقیق الگوریتم رتبه بندی Google تا حالا گفته نشده، اما شامل چندین قسمت اصلی می شه.

• رتبه بندی صفحه

گوگل صفحات وب رو با تجزیه و تحلیل صفحات وب دیگه که به اونها لینک شده رتبه بندی می کنه. این امتیاز که به هر صفحه داده میشه بر اساس تعداد پیوندهایی که به دست آورده، در حقیقت هر لینک رو یه امتیاز میبینه. اما همه ی امتیازها یکسان نیستند. یک پیوند از صفحه مربوطه که خود دارای نمره ی پیج رنک بالا است ارزش بیشتری نسبت به یک پیوند از یک صفحه با نمره پیج با رنک کم داره.

 

• محتوای مرتبط و کیفیت

گوگل کلمات روی یک صفحه وب رو با محاسبات مدل می کنه. صفحات مرتبط با سرچ شما رو با شمارش تعداد جست و جوهای قبلی اون کلمه یا مترادفهای اون در صفحه نشون میده. بهترین بررسی برای کلمات کلیدی در بخش های مهم متن، مانند عنوان صفحه اتفاق میفته. گوگل همچنین کلمات کلیدی جدید رو مد نظر قرار میده. اگه عبارت جستجو شده تا حالا در جست و جوی وب استفاده نشده باشه، صفحاتی که حاوی این کلمات هستند احتمالا جایگزین خوبی خواهند بود.
بعضی از کلمات، مانند ” و ” حرف ربط هستن و بیشتر از بقیه استفاده میشن، بدون اینکه برای تشخیص ارتباط یک صفحه با کوئری شما مفید باشن. به همین دلیل، گوگل به چنین کلماتی اهمیت کمتری می ده. گوگل همچنین سیگنال های کیفیت مانند طول محتوا و کپی نبودن اون رو بررسی می کنه.

 

• متن کاربر

گوگل متن جستجوی شما رو در نظر می گیره. اگر شما عبارت “رستوران ها” در تهران رو جست و جو کنید، به احتمال زیاد به جای بالا اومدن صفحه هایی از اهواز و یزد، صفحات مربوط به تهران برای شما میاد. گوگل حتی دستگاهی که ازون استفاده می کنید رو در نظر میگیره. کاربران گوشی های هوشمند بیشتر از کاربران دسکتاپ احتمال داره که دنبال یک رستوران در نزدیکی خودشون باشن.
گوگل همچنین می تونه سابقه جستجوی خودتون و رفتار اینترنتیتون رو ارزیابی کنه و نتایج جستجوی شخصی بهتون ارائه بده.

 

• جنگ با وب اسپم

ترافیک وب یه تجارت بزرگ است. از زمان شروع Google، افراد سعی کردند از حقه هایی برای بهبود رتبه بندی خود استفاده کنن. مدیران وب تلاش کردن همه چیز رو به جهت افزایش رتبه ی صفحه ی خودشون امتحان کنن؛ از گذاشتن صفحات خود در جستجو گرهای محبوب گرفته تا خرید لینک برای سایتهاشون. به این علت، موتورهای جستجو سعی می کنن با حذف کردن الگوریتم هاشون، این اسپم رو فیلتر کنند. این یک مبارزه ی مداوم بین دو طرف است!

 

• درک وب

گوگل و دیگر موتورهای جستجو همیشه در حال تکامل هستند. حالا اونها به سمت درک معنا شناختی وب حرکت می کنن. به جای فقط مطابقت دادن کلمات کلیدی، اونها برای درک این کلمات در حال تلاش هستند.
در ساده ترین حالت، این بدان معنی است که وب مسترها محتوای موجود در سایت های خودشون رو با بیت اطلاعات شناخته شده به عنوان “اطلاعات ساختار یافته” یا “نشانه های معنا شناختی” تگ میکنن. وب مسترها بیت های خاصی از متن مانند دستورالعمل ها رو تگ میکنن تا کار موتورهای جستجو رو برای درک محتوای سایت اونها آسون تر کنن. این کار همچنین می تونه برای نمایش محتواهایی که موتورهای جستجو به لحاظ تاریخی قادر به درک اونها نیستن، مانند تصاویر و ویدئو، استفاده بشه.

 

• یادگیری ماشینی

موتورهای جستجو به سادگی به آنچه که صاحبان سایت ها در مورد صفحاتشون میگن اعتماد نمی کنن. نمودار دانش گوگل یک پایگاه اطلاعاتی عظیم است که داده های معنایی رو از منابع مختلف جمع آوری می کنه. سپس الگوریتم ها اطلاعات و اتصالات اون رو برای یادگیری کلماتی که ما جستجو می کنیم بررسی میکنن و پاسخ مرتبط با سرچ شما رو نشون میدن. بنابراین اگر واژه ی «حافظ» رو جست و جو کنید گوگل متوجه میشه که شما به دنبال اطلاعات یک فرد خاص هستین و اون رو به رسمیت می شناسه که شما احتمالا به دنبال اطلاعاتی در مورد یک فرد خاص هستید و بعد سایتهای مرتبط با اون رو به شما نشون میده.
موتورهای جستجو با استفاده از یادگیری ماشینی بیش از پیش به درک آنچه که شما جست و جو می کنید نزدیک تر شدن. اگه شما تایپ کنید “ملکه ویکتوریا هنگام درگذشتش چند ساله بود؟”، گوگل 81 رو بالای صفحه نشون میده. بدون نمودار دانشی، فقط یه سری صفحه با توضیحات متنوع باز میشن و اون جوابی که شما دنبالشین نیستن.
Google Brain یک پروژه تحقیقاتی در زمینه یادگیری عمیق است که برای یادگیری همه چیز از یادگیری یه زبان گرفته تا ویدئو، محتوای صوتی و تصویری از یادگیری ماشینی استفاده می کنه. به تازگی Google PlaNet راه اندازی شده است که می تونه جایی که یک عکس گرفته شده رو با نگاه کردن به اون بگه. در نهایت، هدف بلند مدت گوگل این است که ظرفیت هوش مصنوعی رو توسعه بده.

 

• خدمات بهینه سازی سایت در گوگل

همینطور که گوگل در حال رشده، این شرکت چندین سرویس جدید برای کاربران خود اضافه کرده است. طراحی برخی از خدمات به افزایش جستجو و کارآیی وب سایت ها کمک کرده است. گوگل با همه ی این خدمات، به رقابت مستقیم با شرکت های دیگه وارد شده است.

جست و جوی تخصصی گوگل، مکمل پروتکل موتور جستجوی معمولی خود است. با جست و جوی تخصصی، شما می تونید جستجوی خود رو به منابع خاص محدود کنید. شما می تونید کلمات کلیدی رو در گوگل وارد کنید و چیزایی مثه موارد زیر رو جستجو کنید:
 تصاویر مرتبط با کلمات کلیدی شما
 نقشه ها
 مقالات خبری و فیلم
 محصولات یا خدماتی که آنلاین خریداری شدن
 مطالب وبلاگ شما شامل کلمات کلیدی انتخابی
 محتوای کتاب
 ویدیو
 مقالات علمی و دانشگاهی

در چند سال گذشته، گوگل خدماتی رو ارائه کرده که با نگاه اول ممکنه به موتورهای جستجو مربوط نباشه. به عنوان مثال، جی میل گوگل یک برنامه ایمیل مبتنی بر وب است. هنگامی که این سرویس برای اولین بار راه اندازی شد، گوگل تعداد کاربرانی که می تونستن حساب کاربری ایجاد کنند رو محدود کرد. اولین گروه از کاربران می تونستن تعداد محدودی از افراد رو برای پیوستن به این سرویس دعوت کنن و بنابراین دعوت نامه های جی میل به یک محصول تبدیل شد. امروزه، هر کسی می تونه برای یک حساب Gmail رایگان ثبت نام کنه.
جی میل ایمیل ها را به مکالمات سازماندهی کرده است. این بدان معنی است که وقتی شما یک ایمیل به فردی ارسال می کنید و او پاسخ می ده، هر دو ایمیل به عنوان یک موضوع در صندوق پستی شما دسته بندی می شن. به این ترتیب جریان تبادل ایمیل راحت تر میشه. اگر به پاسخ دوستتون جواب بدید، گوگل پیغام شما رو به انتهای موضوع پیوند می ده. راحته که از طریق برنامه ایمیل پیش برید و مکالمات خاصی رو دنبال کنید.
اسناد گوگل یک سرویس رایگان دیگه از گوگل است که پایگاه داده ذخیره سازی و مجموعه نرم افزاری بهره وری مشترک است. این شامل پردازش متن، صفحه گسترده و برنامه های ارائه است. ایجاد یک حساب Docs رایگان است و به شما امکان ذخیره تا 5000 اسناد و تصاویر آنلاین رو می ده. هر سند می تونه تا 500 کیلوبایت باشه و هر تصویر جاسازی شده می تونه تا 2 مگابایت باشه. شما می تونید اسناد رو در Google Docs به اشتراک بذارید، که به دوستاتون این امکان رو می ده که اسناد رو مشاهده کنن و یا تغییر بدن. شما همچنین می تونید تمام اسناد خود رو در سرورهای گوگل ذخیره کرده و به هر کجا که اتصال اینترنتی داشتید، بهشون دسترسی داشته باشید.

 

• ابزارهای گوگل

گوگل مپ، گوگل ارث، گوگل تولبار، گوگل دسکتاپ و گوگل گجت از جمله ابزارهای گوگل هستن.
یکی از معروفترین ابزارهای گوگل نقشه ی گوگل هستش که می تونین از اون برای دیدن موقعیت آدرس یا در هنگام رانندگی برای پیدا کردن مسیر رفت و آمد به یه مکان استفاده کنین. گوگل ارث هم یکی از محصولات مرتبط با گوگل مپ هستش.
نوار ابزار گوگل یکی دیگه از افزونه های موجود برای کاربران فایرفاکس و اینترنت اکسپلورر است. نوار ابزار دارای دکمه های قابل تنظیم است. هر دکمه یک عملکرد خاص رو نشون می ده که می تونه هر چیزی رو از مشاهده یک PageRank وب سایت تا ترجمه یک کلمه از یک زبان به زبان دیگه رو شامل بشه.
گوگل دسکتاپ یکی دیگه از برنامه های رایگان گوگل هستش. این برنامه به شما این امکان رو میده که کامپیوترتون رو همینطور که توی موتور جست و جوی گوگل به دنبال چیزی می گردید، سرچ کنید. شما همچنین می تونید گجت های گوگل رو دانلود کنید. اینها برنامه های کامپیوتری هستن که به صورت یکپارچه به دسکتاپ شما متصل می شن. هر گجتی کار متفاوتی انجام میده. گجت ها شامل ساعت، تقویم، خبرنامه و گزارش آب و هوا هستن.

• 15درصد از جست و جوهای روزانه جدید هستند

این بسیار فراتر از توانایی ذخیره سازی هر کدوم از هارد دیسکها و قطعا بزرگتر از ذخیره سازی تلفن همراه است! این در واقع بیش از 16000 بار بزرگتر از بزرگترین هارد درایو در دسترس مصرف کنندگان است. اما این نباید شگفت انگیز باشه. به هر حال صدها میلیارد صفحه وب در اون شاخص وجود دارن.

 

• گوکل در سال 95 بیش از 1600 مورد جست و جو رو بهبود بخشیده

به عنوان مثال، وقتی مسیرها رو جست و جو میکنین، نقشه ی مسیر خودتون رو به جای یک فهرست از دستورالعملها دریافت می کنین. گاهی اوقات هم پاسخ مستقیم به سوال خودتون رو پیدا می کنید.

 

• کروم، یکی از محبوبترین وب بروزرهای دنیاست

همین یه مورد به تنهایی میتونه به کاربران امکان دسترسی بیشتر و سریعتر به موتور جستجوی گوگل رو بده. این شرکت حتی دارای دامنه هایی مشابه google.com مثل gooogle.com، gogle.com و غیره است که به شما این امکان رو میده که حتی اگه اسمش رو به اشتباه وارد کردید به جای درستی شما رو هدایت کنه. تکنولوژی بازهای واقعی می دونن که گوگل هم دارای ترفندهای سرگرم کننده و میانبرهایی است که قطعا باید از اونها استفاده کنید. پس به امید داشتن یه جست و جوی باحال…

 

یکی از علتهایی که گوگل رو انقد جذاب و پر طرفدار کرده استفاده ی راحت از اونه. کمتر کسی پیدا میشه یا حتی میشه گفت کسی نیست که تا حالا گذرش به حداقل موتور جست و جوی گوگل نیفتاده باشه. حالا بماند که اگه گوگل نبود معلوم نبود چی به سر دانش آموزا و دانشجوها میومد…

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته