راه اندازی وب سایت برای کسب و کار تنها راه موفقیت نمی باشد مدیریت صحیح و بهینه سازی سایت برای رسیدن به موفقیت باید مدام انجام شود. برای افزایش بازدید کنندگان جدا از اینکه طراحی وب سایت باید به صورت حرفه ای انجام گیرد موارد زیادی نیز که مربوط به مدیریت وب سایت می باشد باید رعایت شود . وب سایت ها در انواع مختلف طراحی می شوند. اما مدیریت همه آنها مانند هم می باشد. وب سایت ها به طور کلی داینامیک یا استاتیک طراحی می شوند. سایت های استاتیک فاقد پنل مدیریتی هستند مدیریت این نوع سایت ها فقط توسط برنامه نویس قابل انجام می باشد. برای درج محتوا ، اعمال هر گونه تغییر و … نیاز به کدنویسی و برنامه نویسی است. در مقابل وب سایت های پویا یا داینامیک دارای پنل مدیریتی می باشند که هر شخصی با کمی آموزش می تواند وب سایت خود را مدیریت نماید. در برخی از وب سایت ها می توان پنل مدیریتی را به صورت سفارشی طراحی نمود که طراحی این نوع وب سایت ها هزینه های زیادی را به همراه خواهد داشت.
لیست مطالب
سیستم مدیریت محتوا یا CMS: Content Management System همان پنل مدیریتی وب سایت ها است. این سیستم یک نرم افزار است که روی سرور نصب می گردد. سیستم های مدیریت محتوا معمولا از دو قسمت تشکیل شده اند:
سیستم های مدیریت محتوا به افراد کمک می کند تا وب سایت خود را به سادگی مدیریت نمایند. این مدیریت شامل ایجاد و تغییر و حذف محتوا می باشد. با استفاده از CMS ها می توان به راحتی تصاویر موجود در سایت را تغییر داد یا تصاویر جدیدی درج نمود. CMS ها بر اساس قابلیت ها انواع مختلفی دارند. از ویژگی های مشترک هر سیستم مدیریت محتوا می توان به موارد زیر اشاره نمود:
استفاده از سیستم های مدیریت محتوا مزیت های زیادی را به همراه دارد. همانطور که در بالا گفته شد در وب سایت هایی که به صورت ایستا طراحی شده اند امکان مدیریت وب سایت توسط هر شخصی وجود ندارد و صاحب سایت باید مبلغ زیادی را برای هر تغییر در سایت به برنامه نویس بپردازد. طراحی سایت های ایستا در ابتدا کم هزینه می باشد اما اعمال تغییر در طراحی و محتوای سایت هزینه های زیادی را در بر خواهد داشت. به عنوان مثال برای تغییر یک عکس ساده باید از برنامه نیس کمک خواست. در مقابل، وب سایت های پویا یا داینامیک با هزینه بالاتری طراحی می شوند اما اعمال تغییر در وب سایت با کمی آموزش با استفاده از CMS ها به سادگی قابل انجام است و نیاز به صرف هزینه ندارد.
همچنین طراحی وب سایت های پویا که با CMS ها مدیریت می شوند در زمان کمتری نسبت به وب سایت های ایستا انجام پذیر می باشد. اغلب وب سایت ها با استفاده از CMS های آماده یا سفارشی مدیریت می شوند . با این حال هر سیستمی جدا از مزیت، معایبی را به همراه خواهد داشت. یکی از معایب سیستم های مدیریت محتوا امنیت آنها می باشد اما این مشکل نیز با نصب پلاگین های امنیتی قابل حل می باشد.
همانطور که گفته شد یکی از ویژگی CMS ها بهینه سازی ساده وب سایت می باشد. با نصب برخی از پلاگین ها می توان به راحتی اغلب فاکتور های مهم سئو در ارتباط با درج محتوا را رعایت کرد. برخی از سیستم های مدیریت محتوا بر اساس قوانین سئو ساخته شده اند و بدون نصب افزونه ای خاص اغلب فاکتور های بهینه سازی را رعایت می کنند.
سیستم های مدیریت محتوا هم به صورت رایگان قابل استفاده هستند و هم غیر رایگان. از معروف ترین CMS ها پر استفاده و رایگان می توان به وردپرس WordPress جوملا Jomla و دروپال Drupal اشاره نمود درصد زیادی از وب سایت های موجود با استفاده از یکی از CMS ها گفته شده، مدیریت می شوند. این سیستم های مدیریت محتوا از زبان فارسی نیز پشتیبانی می کنند به همین دلیل مورد علاقه کاربران ایرانی هستند. همانطور که گفته شد این CMS ها رایگان می باشند اما برای استفاده بیشتر از قابلیت های اضافه و نصب برخی از پلاگین ها باید هزینه پرداخت شود.
گفته های بالا به این معنا نیست که با استفاده از CMS ها می توان به راحتی وب سایت را در مدتی طولانی مدیریت کرد و دیگر نیازی به طراح نمی باشد. به هر حال بعد از مدتی هر وب سایت نیاز به تغییراتی کلی برای بهینه سازی دارد. ایجاد هر تغییری که به افزایش بازدید وب سایت بیانجامد لازم و ضروری می باشد. برای تغییرات بزرگ و جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی حتما باید از طراح و برنامه نویس یاری گرفت.
همچنین نکته مهمی که باید در نظر گرفت این است که تنها با استفاده از CMS ها نمیتوان وب سایت را بهینه کرد. برای بهینه سازی و سئو وب سایت باید تخصص های لازم در این زمینه را کسب نمود. بهینه سازی وب سایت شامل 100 ها فاکتور می باشد که با استفاده از CMS ها تنها تعدادی از آنها را می توان رعایت نمود. با این حال استفاده از سیستم های مدیریت محتوا مدیریت وب سایت را ساده می کند.
همانطور که در بالا گفته شد در برخی از CMS ها بخشی از فاکتور های سئو که مربوط به محتوا است رعایت می شود. علاوه بر این پلاگین هایی وجود دارند که با نصب آنها می توان طبق الگوی سئو به درج محتوا پرداخت. اما این پلاگین ها نیمه رایگان می باشند و برای استفاده بیشتر از آنها باید مبالغی را پرداخت نمود. به هر حال CMS ها می توانند اندکی تاثیر مثبت بر سئو سایت بگذارند.
اغلب وب سایت های بزرگ بعد از مدتی به دلایل مختلف تصمیم به تغییر CMS سیستم مدیریت محتوا می گیرند. سوالی که در اینجا به وجود می آید امکان پذیری این کار و تاثیر آن بر رتبه سایت می باشد؟
وب سایت های بزرگ می توانند بعد از مدتی سیستم مدیریت محتوای خود را تغییر دهند این تغییر می تواند به دلایل زیر انجام شود:
تغییر CMS با رعایت قوانین و اصولی خاص نمی تواند بر سئو تاثیر منفی بگذارد و گاهی مواقع به درستی انجام گیرد تاثیر مثبت چشم گیری بر رتبه سایت در موتور های جست و جو خواهد گذاشت. اگر در تغییر سیستم مدیریت محتوا ، متاتگ ها و لینک های داخلی و heading ها و URL تغییر کنند یا حذف شوند. تاثیر مخربی بر سئو وب سایت خواهد گذاشت به همین دلیل پیشنهاد می شود برای این کار حتما به یک شرکت طراحی وب سایت معتبر با تخصص های لازم در این زمینه مراجعه نمایید.
به طور کلی پیشنهاد می کنیم برای تغییر سیستم مدیریت محتوا از Redirect 301 استفاده شود. ریدایرکت راهی برای یک URL به URL دیگر می باشد. البته بر اساس گفته های افزونه های برای این کار به وجود آمده است که برای تغییر جوملا به وردپرس استفاده می شود.
گوگل کد پشتیبان یک پورتال وب را نمی بیند. اما روی نتایج نهایی تولید شده توسط کاربران هنگام جستجوی محتوا تمرکز می کند. بیشتر بر روی محصول وب سایت تمرکز می کند تا عمل SEO. اگر کاربر با CMS آشنا باشد، عملکرد سئو تفاوت چندانی ایجاد نخواهد کرد. گوگل روی هیچ سیستم مدیریت محتوای خاصی برای ایجاد وب سایت یا بهبود سایت شما تمرکز نمی کند. تمرکز اصلی آن بر روی محصول نهایی است.
علاوه بر این، او بیان میکند که وبسایتهای دستساز به خوبی وبسایتهایی هستند که توسط WordPress،جوملا، دروپال و غیره ایجاد شدهاند. هر سیستم CMS نه عامل رتبهبندی است و نه بر دیگری برتری دارد. بنابراین، تمرکز باید بر روی شیوه های رسیدن به آن محصول نهایی باشد.
رتبه بندی در موتورهای جستجو برای محتوای باکیفیت یک مشکل است. این یک فکر فراگیر است که CMS برای رتبه بندی جستجو اهمیت دارد و وردپرس بهترین CMS برای فاکتورهای رتبه بندی است. اما پس از آن، جان مولر، مدافع جستجوی گوگل، نظر متفاوتی در مورد این موضوع دارد. او بیان می کند که هیچ تفاوتی بین یک CMS به CMS دیگر برای رتبه بندی جستجو وجود ندارد. انتخاب هر یک از CMS های موجود برای جستجوهای گوگل مهم نیست. تا حدودی روی کاربران تأثیر نمی گذارد.
سیستم مدیریت محتوا مزایای زیر را برای کاربران خود فراهم می کند:
CMS های متمایز زیادی در بازار موجود است. برخی از بهترین موارد در نظر گرفته شده در بازار به شرح زیر است:
در صورتی که به دنبال انتخاب یکی از آنها هستید، موارد زیر باید برای جستجوهای جستجو در نظر گرفته شود:
1. تگهای H1، عناوین صفحه و توضیحات متا: وقتی بازدیدکننده یک جستجوی کلیدواژه انجام میدهد، اولین چیزی که روی صفحه ظاهر میشود موضوع صفحه است. این موضوعات صفحات به عنوان عنوان صفحه نیز شناخته می شوند. هنگامی که یک موتور جستجو با یک صفحه نتایج روی صفحه ظاهر می شود، عنوان صفحه در لیست شما قرار دارد. بنابراین، انتخاب یک CMS بر برچسب ها، برچسب ها و توضیحات متا محتوا تأثیر می گذارد.
2. کد نامربوط و پیچیده: CMS کاربران را قادر می سازد تا بارگذاری کلمات را در صفحه محدود کنند. کدهای اضافی صفحه را سنگین تر می کند و بارگذاری آن زمان می برد. CMS به صفحه اجازه می دهد تا با زمان کمتری راحت تر بارگیری شود.
3. الگوهای صفحه: هدف این است که همان الگو را برای صفحه بعدی نگه دارید. با کمک یک CMS مطلوب، صفحات بدون هیچ مانعی تغییر می کنند. کاربر را قادر می سازد تا یک الگوی یکنواخت برای محتوا ارائه دهد.
4. افزونه ها، پلاگین ها و ماژول ها: یک CMS تعریف شده کاربران را قادر می سازد تا محتوای عالی ایجاد کنند. افزونهها، افزونهها و ماژولها به ایجاد یک وبسایت سازگار با سئو کمک میکنند.
5. ساختار URL: یک CMS به خوبی تثبیت شده، کاربران را قادر می سازد تا یک URL سازگار با SEO ایجاد کنند. به عنوان مثال، وردپرس و دروپال به شما امکان میدهند یک URL سازگار با سئو ایجاد کنید.
6. تصویر جایگزین: صفحه نتایج فعالیت جستجو به محتوا ختم می شود. در صورتی که محتوا با یک تصویر همراه شود، آنگاه روی محتوا تأثیر می گذارد. انتخاب یک CMS که به شما کمک می کند ویژگی های alt را به تصویر اضافه کنید، یک پیروزی است. این یک عنصر وجودی برای یک CMS است.
7. مشکلات متعارف و محتوای تکراری: یک CMS به کاربران امکان می دهد تگ های متعارف را اضافه کنند. محتوای تکراری در یک زمینه تغییر یافته کپی و پیست می شود، که این یک عمل نامطلوب برای محتوای سئو است. یک سیستم مدیریت محتوا به خوبی تثبیت شده، کاربر را قادر میسازد تا چنین تمرینهایی را حذف کند.
با کمک دارکوب، کاربر می تواند تصمیم ثمربخشی در رابطه با شیوه های رایج محتوایی بگیرد. از آنجایی که هر CMS مزایا و معایب خود را دارد، پس از در نظر گرفتن نیازهای خاص کاربر، می توان بهترین آن را انتخاب کرد. پس از انتخاب نوع خاصی از CMS، کاربر باید به ردیابی معیارهای SEO در CMS مربوطه اعتماد کند.
تغییر و تحول رو به بهبودی وب سایت و افزایش بازدید کنندگان ، همیشه به مدیران وب سایت ها توصیه می شود. با این کار ها می توان پویایی و به روز بودن وب سایت را به کاربران و موتور های جست و جو فهماند. اما هر گونه تغییری در CMS و طراحی وب سایت باید توسط افراد حرفه ای و متخصص انجام شود. کوچکترین اشتباه ممکن است به تخریب شدن وب سایت سر انجام شود. پیشنهاد می کنیم قبل از مراجعه به هر شرکت وب سایتی سوابق و نمونه کار های آنها در اعمال تغییرات وب سایت ها را از قبل بررسی کنید.