تغییر سیستم مدیریت محتوا و تاثیر آن بر سئو

نوشته شده توسط طراح سایت بربروشان

راه اندازی وب سایت برای کسب و کار تنها راه موفقیت نمی باشد مدیریت صحیح و بهینه سازی سایت برای رسیدن به موفقیت باید مدام انجام شود . برای افزایش بازدید کنندگان جدا از اینکه طراحی وب سایت باید به صورت حرفه ای انجام گیرد موارد زیادی نیز که مربوط به مدیریت وب سایت می باشد باید رعایت شود . وب سایت ها در انواع مختلف طراحی می شوند . اما مدیریت همه آنها مانند هم می باشد . وب سایت ها به طور کلی داینامیک یا استاتیک طراحی می شوند . سایت های ایستا فاقد پنل مدیریتی هستند مدیریت این نوع سایت ها فقط توسط برنامه نویس قابل انجام می باشد . برای درج محتوا ، اعمال هر گونه تغییر و … نیاز به کدنویسی و برنامه نویسی است . در مقابل وب سایت های پویا یا داینامیک دارای پنل مدیریتی می باشند که هر شخصی با کمی آموزش می تواند وب سایت خود را مدیریت نماید . در برخی از وب سایت ها می توان پنل مدیریتی را به صورت سفارشی طراحی نمود که طراحی این نوع وب سایت ها هزینه های زیادی را به همراه خواهد داشت .

سیستم مدیریت محتوا CMS

سیستم مدیریت محتوا یا CMS : Content Management System همان پنل مدیریتی وب سایت ها است . این سیستم یک نرم افزار است که روی سرور نصب می گردد . سیستم های مدیریت محتوا معمولا از دو قسمت تشکیل شده اند :

CMA : Control Management Applicant برنامه کاربردی مدیریت محتوا که قابلیت ایجاد و تغییرات محتوا را برای مدیر سایت فراهم می کند .

CDA : Control Delivery Applicant که اطلاعات داده شده را کامپایل می کند .

سیستم های مدیریت محتوا به افراد کمک می کند تا وب سایت خود را به سادگی مدیریت نمایند . این مدیریت شامل ایجاد و تغییر و حذف محتوا می باشد . با استفاده از CMS ها می توان به راحتی تصاویر موجود در سایت را تغییر داد یا تصاویر جدیدی درج نمود . CMS ها بر اساس قابلیت ها انواع مختلفی دارند . از ویژگی های مشترک هر سیستم مدیریت محتوا می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • ایجاد دسترسی های مختلف برای کاربران CMS ها
  • رویت برخی از گزارش ها و آمار های موجود در وب سایت
  • قابلیت چاپ از فرم ها ، نوشته ها و …
  • امکان مشاهده آرشیو ها
  • توانایی ایجاد و درج و تغییر و حذف محتوا شامل : نوشته ها ، تصاویر ، ویدئو ها
  • امکان تغییر برخی از عناصر طراحی وب سایت
  • امکان ایجاد منو ناوبری و دسته بندی نوشته ها
  • امکان افزودن صفحات مختلف
  • توانایی افزودن قابلیت های مختلف با نصب پلاگین ها
  • بهینه سازی وب سایت با نصب پلاگین های مربوطه
  • بهینه سازی ساده وب سایت

استفاده از سیستم های مدیریت محتوا مزیت های زیادی را به همراه دارد . همانطور که در بالا گفته شد در وب سایت هایی که به صورت ایستا طراحی شده اند امکان مدیریت وب سایت توسط هر شخصی وجود ندارد و صاحب سایت باید مبلغ زیادی را برای هر تغییر در سایت به برنامه نویس بپردازد . طراحی سایت های ایستا در ابتدا کم هزینه می باشد اما اعمال تغییر در طراحی و محتوای سایت هزینه های زیادی را در بر خواهد داشت . به عنوان مثال برای تغییر یک عکس ساده باید از برنامه نیس کمک خواست . در مقابل ، وب سایت های پویا یا داینامیک با هزینه بالاتری طراحی می شوند اما اعمال تغییر در وب سایت با کمی آموزش با استفاده از CMS ها به سادگی قابل انجام است و نیاز به صرف هزینه ندارد .

همچنین طراحی وب سایت های پویا که با CMS ها مدیریت می شوند در زمان کمتری نسبت به وب سایت های ایستا انجام پذیر می باشد . اغلب وب سایت ها با استفاده از CMS های آماده یا سفارشی مدیریت می شوند . با این حال هر سیستمی جدا از مزیت ، معایبی را به همراه خواهد داشت . یکی از معایب سیستم های مدیریت محتوا امنیت آنها می باشد اما این مشکل نیز با نصب پلاگین های امنیتی قابل حل می باشد .

همانطور که گفته شد یکی از ویژگی CMS ها بهینه سازی ساده وب سایت می باشد .با نصب برخی از پلاگین ها می توان به راحتی اغلب فاکتور های مهم سئو در ارتباط با درج محتوا را رعایت کرد . برخی از سیستم های مدیریت محتوا بر اساس قوانین سئو ساخته شده اند و بدون نصب افزونه ای خاص اغلب فاکتور های بهینه سازی را رعایت می کنند .

سیستم های مدیریت محتوا هم به صورت رایگان قابل استفاده هستند و هم غیر رایگان . از معروف ترین CMS ها پر استفاده و رایگان می توان به وردپرس WordPress جوملا Jomla و دروپال Drupal اشاره نمود درصد زیادی از وب سایت های موجود با استفاده از یکی از CMS ها گفته شده ، مدیریت می شوند . این سیستم های مدیریت محتوا از زبان فارسی نیز پشتیبانی می کنند به همین دلیل مورد علاقه کاربران ایرانی هستند . همانطور که گفته شد این CMS ها رایگان می باشند اما برای استفاده بیشتر از قابلیت های اضافه و نصب برخی از پلاگین ها باید هزینه پرداخت شود .

گفته های بالا به این معنا نیست که با استفاده از CMS ها می توان به راحتی وب سایت را در مدتی طولانی مدیریت کرد و دیگر نیازی به طراح نمی باشد . به هر حال بعد از مدتی هر وب سایت نیاز به تغییراتی کلی برای بهینه سازی دارد . ایجاد هر تغییری که به افزایش بازدید وب سایت بیانجامد لازم و ضروری می باشد . برای تغییرات بزرگ و جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی حتما باید از طراح و برنامه نویس یاری گرفت .

همچنین نکته مهمی که باید در نظر گرفت این است که تنها با استفاده از CMS ها نمیتوان وب سایت را بهینه کرد . برای بهینه سازی و سئو وب سایت باید تخصص های لازم در این زمینه را کسب نمود . بهینه سازی وب سایت شامل 100 ها فاکتور می باشد که با استفاده از CMS ها تنها تعدادی از آنها را می توان رعایت نمود .

با این حال استفاده از سیستم های مدیریت محتوا مدیریت وب سایت را ساده می کند .

تاثیر تغییر CMS بر سئو و رتبه سایت در موتور های جست جو

همانطور که در بالا گفته شد در برخی از CMS ها بخشی از فاکتور های سئو که مربوط به محتوا است رعایت می شود . علاوه بر این پلاگین هایی وجود دارند که با نصب آنها می توان طبق الگوی سئو به درج محتوا پرداخت . اما این پلاگین ها نیمه رایگان می باشند و برای استفاده بیشتر از آنها باید مبالغی را پرداخت نمود . به هر حال CMS ها می توانند اندکی تاثیر مثبت بر سئو سایت بگذارند .

اغلب وب سایت های بزرگ بعد از مدتی به دلایل مختلف تصمیم به تغییر CMS سیستم مدیریت محتوا می گیرند . سوالی که در اینجا به وجود می آید امکان پذیری این کار و تاثیر آن بر رتبه سایت می باشد ؟

وب سایت های بزرگ می توانند بعد از مدتی سیستم مدیریت محتوای خود را تغییر دهند این تغییر می تواند به دلایل زیر انجام شود :

  • برآورد نشدن همه نیاز های مدیر وب سایت
  • کاربر پسند نبودن محیط CMS
  • سفارش سازی سیستم مدیریت محتوا
  • طراحی بهتر گرافیک وب سایت با استفاده از CMS جدید
  • رفع مشکلات امنیتی
  • افزایش سرعت وب سایت

تغییر CMS با رعایت قوانین و اصولی خاص نمی تواند بر سئو تاثیر منفی بگذارد و گاهی مواقع به درستی انجام گیرد تاثیر مثبت چشم گیری بر رتبه سایت در موتور های جست و جو خواهد گذاشت . اگر در تغییر سیستم مدیریت محتوا ، متاتگ ها و لینک های داخلی و heading ها و URL تغییر کنند یا حذف شوند . تاثیر مخربی بر سئو وب سایت خواهد گذاشت به همین دلیل پیشنهاد می شود برای این کار حتما به یک شرکت طراحی وب سایت معتبر با تخصص های لازم در این زمینه مراجعه نمایید .

به طور کلی پیشنهاد می کنیم برای تغییر سیستم مدیریت محتوا از Redirect 301 استفاده شود . ریدایرکت راهی برای یک URL به URL دیگر می باشد . البته بر اساس گفته های افزونه های برای این کار به وجود آمده است که برای تغییر جوملا به وردپرس استفاده می شود.

همچنین برای این کار ابزار های دیگری نیز وجود دارد که با مراجعه به وب سایت های زیر می توانید از آنها استفاده نمایید :

http://www.webconfs.com/htaccess-redirect-generator.php

https://websiteadvantage.com.au/HtAccess-301-Redirect-Generator

http://www.rapidtables.com/web/tools/redirect-generator.htm

جمع بندی

تغییر و تحول رو به بهبودی وب سایت و افزایش بازدید کنندگان ، همیشه به مدیران وب سایت ها توصیه می شود . با این کار ها می توان پویایی و به روز بودن وب سایت را به کاربران و موتور های جست و جو فهماند . اما هر گونه تغییری در CMS و طراحی وب سایت باید توسط افراد حرفه ای و متخصص انجام شود . کوچکترین اشتباه ممکن است به تخریب شدن وب سایت سر انجام شود . پیشنهاد می کنیم قبل از مراجعه به هر شرکت وب سایتی سوابق و نمونه کار های آنها در اعمال تغییرات وب سایت ها را از قبل بررسی کنید .

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته