پیشرفت تکنولوژی و در قابلیت دسترسی آسان به اینترنت فرصت های جدیدی را برای کسب و کار فراهم آورده است. امروز صاحبان کسب و کار و مشتریان به کمک شبکه اینترنت می توانند بدون در نظر گرفتن فاصله جغرافیایی در هر زمان از شبانه روز وارد تعامل، کسب اطلاعات، انتخاب، تصمیم گیری و خرید شوند.
همچنین وب سایت ها این فرصت را به وجود آورده اند که به طور همزمان در هر زمانی به تعداد زیادی کاربر خدمات دهی شود. وب سایت های دانشگاه ها، فروشگاه های اینترنتی، سایت های نیازمندی، سایت های مناقصه از این قبیل هستند. شاید امروز دیگر برخی از کسب و کارها بدون استفاده از امکانات وب سایت دیگر قابل انجام نیستند یا به حداکثر بهره وری و بازدهی نمی رسند.
در وب سایت هایی که برای مناقصه ساخته شده اند نیز فرصت های مهمی با توجه به طبیعت یک وب سایت در فضای اینترنت فراهم آورده اند. شاید یکی از مهم ترین آن ها دسترسی بیشتر به مخاطبان یا مشتریان بالقوه باشد. تنها در این حالت است که کسب و کارها می توانند با دامنه وسیعی از علاقه مندان در ارتباط بوده با یکدیگر تعامل کنند.
تصور کنید که ما بخواهیم یک مناقصه را به شکل سنتی برگزار کنیم. اولین گام صرف هزینه بالا برای اعلام آگهی مناقصه در تلویزیون، روزنامه یا مجلات است. در همین اولین قدم باید به یاد داشته باشیم که نشریات کاغذی دیگر آن تعداد مخاطب سابق را ندارند و بیشتر به سمت انتشار آنلاین روی آورده اند. در هر صورت آگهی مناقصه می تواند در انبوه آگهی ها گم شود. یا حداقل این است که با مخاطبان کمتری ارتباط بر قرار کرده و یا دسترسی به آن به آسانی یک وب سایت مخصوص مناقصه نیست.
البته همانطور که در ادامه این مقاله از دارکوب خواهید دید، زمانی که ما از یک وب سایت برای انجام مناقصه یا مزایده استفاده می کنیم، چه امکانات متنوع جدیدی خواهیم داشت که با شیوه گذشته کسب و کار قابلیت آن ها وجود نداشته است.
وب سایت یا پرتال مناقصه و مزایده چیست؟
یک وب سایت مناقصه و مزایده در واقع یک پایگاه داده با سطوح دسترسی و امکانات متفاوت برای انواع کاربران است. این وب سایت به کاربران اجازه ثبت آگهی یک مزایده یا مناقصه را داده، اطلاعات را نگهداری و برای بررسی به کارشناسان ارجاع می دهد، امکان بررسی ثبت و تایید مدارک را آسان می کند، اعلام نتیجه کرده و آرشیو مناقصه و مزایده را نگهداری می کند. و از طرفی به کاربران علاقه مند برای شرکت در مزایده یا مناقصه امکان ثبت نام در سایت، تکمیل مدارک مورد نیاز و شرکت در آن را فراهم می نماید. کاربران نیز می توانند در این مسیر از امکانات متنوعی برخوردار شوند: مثلا امکان جستجوی پیشرفته در بین آگهی ها، خبر رسانی آنلاین و اس ام اس، ارتباط آنلاین با شرکت ها، ثبت نام در خبر نامه ها و غیره.
فکر می کنم آن چیز که حاصل این مدل جدید مناقصه و مزایده است بر کسی پوشیده نیست. این سامانه اینترنتی در ابتدا به صورت یک پایگاه یا خبر رسان عمل می کند. به خاطر قابل دسترس بودن وب سایت در هر نقطه جغرافیایی و همچنین استفاده از بازاریابی موتورهای جستجو یا سئو این آگاهی رسانی در سطح وسیع تری انجام خواهد گرفت. این دسترسی وسیع به مخاطبان خود فرصتی است برای انجام یک کار رقابتی تر و احتمالا موفق تر. چون به جای آنکه شما مثلا در شیوه سنتی 100 مخاطب یا شرکت کننده داشته باشید، با کمک وب سایت شاید 1000 مخاطب داشته باشید.
البته شاید بگویید که برگزاری چنین مزایده و مناقصه ایی با این تعداد مخاطب کار دشواری باشد. در اینجاست که داشبورد مدیریتی برای پردازش اطلاعات به کمک شما می آید و مطمئنا بررسی و کار با اطلاعات بسیار ساده تر و سریع تر از روش کاغذی و سنتی خواهد بود.
حتی در مدلی دیگر شما می توانید به طور هدفمند و منتخب سازمان ها و شرکت های علاقه مند را به طور آنلاین از آگهی های جدید مناقصه و مزایده با خبر سازید.
مدیر یک وب سایت یا پرتال مناقصه، یا کاربر ارشد در این مدل کسب و کار توانایی دسترسی به اطلاعات، مانیتور فرآیند و اجرا یا توقف آن و هر کاری که لازم است به عنوان مدیر انجام دهد را داراست. و سایر سطوح کاربری از سطح کارشناسی ارشد تا یک کاربر عادی نیز در سیستم یک وب سایت مزایده و مناقصه نسبت به نظر سفارش دهنده وب سایت قابل پیاده سازی است. همچنین در این نوع سیستم امکانات متنوعی برای تهیه گزارش قابل توسعه می باشد.
یک وب سایت مناقصه و مزایده چه امکاناتی دارد؟
یک وب سایت مزایده و مناقصه مانند هر وب سایت دیگر می تواند نسبت به سفارش دارای امکانات و طراحی متفاوتی باشد. من در اینجا تنها چند مورد را به عنوان نمونه ذکر می کنم و مسلما امکانات وب سایت می تواند محدود یا بسیار فرا تر از این باشد. و این نیز کاملا در توسعه نرم افزار و وب سایت طبیعی است که در مسیر توسعه و حتی پس از راه اندازی امکانات بیشتری به هسته اولیه آن اضافه شود. چون با راه اندازی وب سایت نیازمندی ها و خلاقیت بیشتری خود را نشان خواهند داد، که می تواند در فاز های بعدی پروژه آن ها را توسعه و راه اندازی نمود. با این حال همیشه بهتر است که در همان مرحله اول سفارش و بررسی نیازمندی ها و امکانات وب سایت، همه مسائل پیشبینی شود تا از انجام دوباره کاری و دستکاری هسته وب سایت جلوگیری شود. با این روش نه تنها هزینه های توسعه و راه اندازی کاهش پیدا می کند، بلکه پروژه ایی کم خطا تر و پایدار تری را بهره برداری خواهید کرد.
بخش ها و امکانات یک وب سایت مناقصه و یا مزایده
- درج آگهی مناقصه یا مزایده: مسلما اولین قدم درج آگهی است. نام شرکت، موضوع، تاریخ انتشار، مهلت شرکت کردن، زمان ارسال اسناد و مدارک، هزینه شرکت کردن، ضمانت های لازم، زمان اعلام نتایج و غیره در زمان ثبت یک آگهی در پایگاه داده توسط کاربر تعیین شده وارد می شود.
- انتشار آگهی: یک مزایده یا مناقصه می تواند به طور خصوصی یا عمومی برگزار شود. در صورت عمومی بودن تمام اعضا می تواند این آگهی را مشاهده کنند. اما در صورتی که مزایده و مناقصه شما به طور خصوصی است تنها شرکت و سازمان های مرتبط می توانند این آگهی را مشاهده و در آن شرکت کنند. بنابراین بنا به درخواست یا صلاحدید مدیر وب سایت این آگهی را تنها در اختیار گروه خاصی از اعضا قرار خواهد گرفت.
- زمانبندی: همانطور که می دانید یک مناقصه یا مزایده دارای یک زمان مشخص برای شرکت کردن علاقه مندان یا اعضای مجاز است. برای همین مدیر وب سایت باید مهلت زمان ثبت نام و فعال بودن فرم ها در وب سایت را مشخص نماید. که پس از روز و ساعتی مشخص به طور اتوماتیک دسترسی کاربران برای شرکت در این مزایده یا مناقصه خاص گرفته شود.
- ثبت نام کاربران: همانطور که گفته شد شما می توانید سطوح مختلف دسترسی را در وب سایت تعریف کنید. یکی از سطوح کاربران عادی یا همان اعضا هستند. که شما می توانید در حد مقدماتی با دریافت اطلاعات اولیه آن ها را در وب سایت ثبت نام کنید و این جدا از ثبت نام برای یک مناقصه یا مزایده خاص نام نویسی کنید.
- ثبت نام برای مناقصه یا مزایده: جدا از ثبت نام عمومی در وب سایت، لازم است که اعضا بتوانند در شرکت در مزایده یا مناقصه ثبت نام کنند. این قسمت نیز می تواند نسبت به نوع مناقصه یا مزایده مختلف باشد. یعنی کاربران در هر مورد بایستی فرم مخصوصی را پر کنند. که برای این تنوع فرم ها باید در طراحی نیز اقداماتی لحاظ شود.
- تایید مدارک، فرم ها و ثبت نام: در فرآیند ثبت نام ها و ارسال مدارک در دفعات متعدد و در هر نوع از آن نیاز به یک تایید از سوی مدیر یا کارشناس وب سایت است. این نوع سیستم تایید را می توان در شکل ها مختلف طراحی نمود که مدیر وب سایت بتواند به راحتی فرم ها را بررسی و تایید کند. و این تاییدیه نیز به شکل های مختلف از قبیل: ایمیل، اس ام اس به اطلاع افرادی مورد نظر برسد. یا در صورت عدم تایید می توان کاربر را از این مورد آگاه نمود یا به کلی از سیستم حذف کرد.
- گزارش گیری: شاید این مورد یکی از مهم ترین امکانات چنین وب سایت هایی باشد. گزارشگیری نیز می تواند انواع مختلف و با پیچیدگی های خاصی صورت پذیرد. مثلا: گزارش ثبت نام ها یا مدارک ناقص، گزارش از شرکت کنند گان در یک مناقصه خاص، تحقیق در میزان و نحوه مشارکت اعضا و غیره. این گزارش نیز می تواند به شکل های مختلفی به نمایش در آید. می توان آن ها را به شکل جدول یا نمودار در صفحه وب به صورت قابل رویت و چاپ پیاده سازی کرد یا اینکه فایل های اکسل قابل دانلود ایجاد نمود.
- اطلاع رسانی برگزاری مناقصه یا مزایده: پس از ثبت یک آگهی مزایده و یا مناقصه لازم است در زمان های مناسب به اعضای مجاز برای شرکت در آن اطلاعات رسانی شود. ممکن است شما بخواهید که تنها به انتشار آگهی بر روی سایت اکتفا کنید. یا شاید بخواهید از طریق ایمیل، اس ام اس، خبرنامه، RSS به افراد علاقه مند اطلاع رسانی نمایید. یا حتی ممکن است از این نیز فراتر روید و از طریق بازاریابی ایمیل افراد بیشتری را بجز اعضای وب سایت را مطلع نمایید.
- فهرست و جستجو: یکی از مهم ترین امکانات وب سایت فهرست و امکان جستجو در مزایده ها و مناقصه ها است. این مورد به طور مستقیم با تجربه کاربری در ارتباط بوده و می تواند موجب موفقیت هر چه سریع تر و اقبال عمومی وب سایت نزد کاربران گردد. هر کاربر بایستی بتواند به راحتی اطلاعات مورد نیاز خود را درباره یک مزایده و مناقصه بیابد. می توان اطلاعات را به شیوه های مختلف دسته بندی کرد، مثلا: نوع صنعت، نوع کالا یا خدمات، تاریخ انتشار یا برگزاری، موارد جاری و غیره.
- اخبار و بریده جراید: اکثر وب سایت ها می توانند قسمتی برای اخبار داشته باشند. این قسمت نه تنها باعث اطلاع رسانی به اعضا و مراجعه بیشتر آن ها به وب سایت می شود، بلکه می توان با یک استراتژی تولید محتوای سنجیده به سئو وب سایت کمک کرد. تا وب سایت در صفحه نتایج جستجوی موتورهای جستجوگر مانند گوگل بیشتر مشاهد شود.
- آرشیو: مسلما فعالیت های وب سایت نیاز به آرشیو برای مراجعات بعدی دارد. برای همین مدیر وب سایت نیاز به یک سیستم دقیق برای آرشیو اطلاعات دارد. تا بتواند نسبت به تاریخ، موضوع و غیره به اطلاعات گذشته دست یابد.
- سئو: وب سایت و بازاریابی دیجیتال بدون سئو چیزی کم خواهد داشت. وب سایت شما برای شناخته شدن بین انبوه کاربران و جذب مشتریان جدید، نمی تواند تنها از طریق تبلیغات پرداختی به حیات خود ادامه دهد. بنابراین سئو می تواند به سایت شما کمک کند که برای کلمات کلیدی مخصوص سایت در صفحات نتایج جستجو بیشتر ظاهر شود. و به تدریج نیز رتبه وب سایت بالا برود تا شاید روزی در این نوع کسب و کار به رتبه اول گوگل دست یابد.
- اپ App و طراحی ریسپانسیو برای کاربران موبایل: امروزه تعداد کاربران موبایل نسبت به کامپیوترهای دسکتاپ برای دسترسی به وب سایت ها افزایش بیشتری یافته است. برای همین باید طراحی وب سایت شما به گونه ایی باشد که در انواع دستگاه ها با اندازه صفحات نمایش متفاوت به خوبی قابل رویت باشد. برای خدمات دهی به کاربران موبایل شما دو گزینه در پیش دارید. از طراحی واکنش گرا یا Responsive استفاده کنید یا یک App برای کاربران موبایل تهیه کنید. در طراحی واکنش گرا صفحه وب نسبت به اندازه صفحه موبایل تغییر می کند. اما اپ ها موضوع متفاوتی هستند. هزینه آن ها بیشتر بوده و تنها در موارد خاصی پیشنهاد می شوند.