تفاوت بازاریابی اینترنتی و سنتی

نوشته شده توسط طراح سایت بربروشان

امروزه کمتر کسی در حوزه کسب و کار های مختلف با مفهوم بازاریابی نا آشناست . صاحبان مشاغل به طور ناخواسته از روش های مختلف بازاریابی برای کسب و کار خود استفاده می نمایند .بازاریابی در اوایل قرن بیست ، در امریکا برای بهبود وضع اقتصاد مطرح گردید از آن زمان تا به امروز روش های مختلفی از بازاریابی به وجود آمده است حتی برای پرورش افرادی در این زمینه در دانشگاه ها رشته ای تحت عنوان بازاریابی با زیر مجموعه های متنوع قرار داده شد . اهمیت بازاریابی از فعالان حوزه کسب و کار پوشیده نیست و امروزه هر مدیری سعی بر آن دارد که از بازاریابی برای رونق کسب و کار خود استفاده کند . بازاریابی و تبلیغات رابطه مستقیم با هم دارند. به وسیله تبلیغات است که می توان بازاریابی کرد . به بیانی دیگر بازاریابی بدون تبلیغات معنایی نخواهد داشت . در گذشته بازاریابی به روش های مختلف و ابتدایی انجام می گرفت که امروز نام آن را بازاریابی سنتی نهاده اند . اما با گذشت سال ها و پیشرفت تکنولوژی و فناوری شیوه بازاریابی نیز تغییر کرده است با افزایش کاربران اینترنت بازاریابی نیز بستر خود را به فضای مجازی تغییر داده است و اکنون با نام بازاریابی اینترنتی شناخته می شود .

بسیاری از صاحبان مشاغل که از گذشته تا به امروز از بازاریابی سنتی استفاده می کنند حاضر نیستند که شیوه بازاریابی خود را تغییر دهند و البته برخی از کسب و کارهای نو پا نیز قدرت ریسک ندارند تا بازاریابی نوین را تجربه کنند . در این مقاله سعی داریم تا به بررسی و تفاوت بین هر دو روش بپردازیم .

بازاریابی سنتی از گذشته تا به امروز

این روز ها دغدغه اصلی صاحبان مشاغل ، توسعه و رونق کسب و کار می باشد . با توجه به افزایش قیمت ارزهای مختلف و گسترش تحریم های جهانی علیه ایران ، بازارهای داخلی در حال تلاش هستند تا جایگاه خود را در میان مردم حفظ نمایند . اگر از یک استراتژی اصولی استفاده شود می توان در این وضع بازار نیز موفق بود . اما متاسفانه اغلب مشاغل قدیمی فقط از بازاریابی سنتی استفاده می کنند و با شکست روبه رو می شوند . به دلیل بازاریابی ضعیف دسته ای از مشاغل ، مردم مجبور هستند از محصولات و تولیدات غیر داخلی استفاده کنند . از این رو اقتصاد نیز ضعیف تر می شود .

بازاریابی سنتی به هر گونه تبلیغات که قبل از پیدایش اینترنت صورت می گرفت گفته می شود . در گذشته بخش زیادی از بودجه مشاغل صرف جست و جو و تحقیق در بازار فروش بود و در همان راستا نیز تبلیغات می کردند . در قدیم تبلیغات به صورت بصری بود . افراد با چاپ بورشور و تراکت و کاتالوگ محصولات ، خدمات و تولیدات خود را تبلیغ می کردند. تلویزیون و رادیو بستر اصلی تبلیغات بود . در سطح شهر نیز بیلبورد های مختلف از تبلیغ شرکت های تولیدی و خدماتی مختلف وجود داشت . فعالان کسب و کار در گذشته فقط به دنبال جذب و افزایش مشتری بودند . اما این کار فقط در مدتی کوتاه برای آنها مشتری جذب می کرد . به معنای دیگر تبلیغات آنها بازده دائم نداشت . هزینه های بسیاری را صرف تبلیغات می کردند ولی فقط برای مدتی می توانستند مشتری جذب کنند . البته هر روشی در بازاریابی دارای مزایا و معایبی می باشد . بدون شک بازاریابی سنتی مزیت های خود را دارد که باعث شده بسیاری از فعالان کسب و کار همچنان به انجام آن پافشاری کنند .که این مزایا به شرح زیر می باشد

  • یکی از شیوه های بازاریابی سنتی فروش فرد به فرد می باشد . به معنایی دیگر محصولات شما توسط عده ای بازاریاب به مشتریان معرفی می گردد . البته امروزه این نوع فروش بسیار کم رنگ شده است . به طور مثال یک انتشارات تعدادی از کتاب های خود را به بازاریاب ها می دهند و آنها وظیفه دارند با توجه به موضوع کتاب ها به مراکز مرتبط مراجعه نمایند به عنوان مثال اگر کتب کمک آموزشی است ، آنها با مراجعه به مراکز آموزشی و مدارس اقدام به معرفی کتاب ها می کنند . البته اگر بازاریاب حرفه باشد می تواند محصولات خود را با شیوه بیانی درست به فروش برساند . در این بازاریابی نقش بازاریاب و نحوه بیان او بسیار مهم است . این نوع بازاریابی با اینکه منسوخ شده است اما در مواردی کاربرد دارد و مشتریان خوبی می توان از این راه جذب نمود . اگر شرکت شما خدماتی می باشد با استخدام یک بازاریاب حرفه می توانید خدمات خود را به افراد مرتبط معرفی نمایید .
  • بازاریابی سنتی اغلب به صورت تبلیغات در رسانه ها و بصورت بنر و بورشور انجام می گیرد . می توان این نتیجه را گرفت که مخاطبان به تبلیغات شما بسیار نزدیک هستند . وقتی تبلیغات در تلویزیون و در ساعات پر بیننده انجام گیرد بدون شک مخاطبان زیادی را تبدیل به مشتری می کند . همچنین اگر بنر های تبلیغاتی را در اماکن پر رفت و آمد قرار دهید بیشتر دیده می شوید . تبلیغات به صورت پخش بورشور و تراکت نیز اهمیت خود را دارد به شرط آنکه مطمئن باشید تبلیغات شما دور ریخته نمی شود . می توانید آنها را در درب منازل پخش کنید یا در مراکزی قرار دهید که ارباب رجوع در صف انتظار هست و در زمان انتظار تبلیغات شما را مطالعه می کند .
  • هدف قرار دادن مشتری های خاص یکی دیگر از مزیت های بازاریابی سنتی می باشد . بسیاری از مشاغل وجود دارند که محصولات و خدماتشان فقط مختص به گروهی خاص می باشد . مثلا اگر کسب و کار شما در ارتباط با فروش لوازم ورزشی می باشد هدف شما در درجه اول ورزشکاران هستند پس می توانید برای تبلیغ محصولات و خدمات خود به باشگاه های و مجموعه های ورزشی مراجعه نمایید و کافیست در آن محل تبلیغات خود را به صورت بنر ، پخش بورشور و تراکت و به صورت فرد به فرد انجام دهید . در نوع بازاریابی می توانید تبلیغات خود را مستقیما به دست مشتری های هدف برسانید .

با توجه به مزیت های گفته شده این موارد خود نیز دارای معایبی می باشند :

  • یک شرکت برای انجام بازاریابی سنتی نیازمند بودجه در این باره می باشد . هزینه انجام تبلیغات سنتی بسیار بیشتر از آن است که یک شرکت نوپا و کوچک بتواند انجام دهد . برای تبلیغات در رسانه ها جدا از آنکه هزینه ای برای نمایش به صورت دقیقه ای یا ثانیه باید در نظر گرفت نیازمند هزینه برای تهیه کلیپ های منحصربفرد برای نمایش به مخاطبان نیز است . به عنوان مثال اگر شما برای کسب و کار خود می خواهید در تلویزیون تبلیغات داشته باشید ابتدا باید یک فیلم و کلیپ کوتاه برای نمایش آماده کنید این فیلم می تواند به صورت کامپیوتری و یا انیمیشن تهیه گردد یا به صورت واقعی ضبط شود که خود هزینه های زیادی خواهد داشت . برای نصب بنر و بیلبورد در سطح شهر نیز نیاز به دو هزینه جدا می باشید ابتدا باید یک بنر مناسب برای نمایش تهیه کنید و سپس هزینه اجاره بیلبورد را پرداخت کنید . این قبیل تبلیغات به هیچ عنوان برای شرکت های کوچک که هزینه کافی برای تبلیغات ندارند مناسب نیست . تبلیغات در رسانه ها و در سطح شهر باید به صورت دوره ای انجام گیرد با یک بار تبلیغات فقط مدتی مشتری جذب می کنید که درصد آنها نیز اندک می باشد.
  • برای انجام تبلیغات به صورت پخش تراکت و بورشور و همچنین بازاریابی به صورت فرد به فرد نیازمند این هستید که افرادی را استخدام نمایید . استخدام و آموزش این افراد برای انجام تبلیغات وقت و هزینه می خواهد در غیر این صورت تبلیغات به درستی انجام نخواهد گرفت و استخدام افراد ناشی برای این قبیل تبلیغات می تواند تاثیر منفی بر کسب و کار شما بگذارد زیرا این افراد نمایندگان شما در سطح شهر می باشند و هر رفتار آنها رفتار شما تلقی می شود .
  • هدف مند نبودن بازاریابی سنتی می تواند بارزترین نقطه ضعف آن باشد در بازاریابی سنتی مدیر شرکت فقط به دنبال جذب مشتری است و برای دائمی شدن آنها برنامه ای ندارد . با بررسی های مختلف نیاز بازار را بررسی کرده و در خصوص آنها فعالیت می کند اما نتیجه حاصل را ارزیابی نخواهند کرد .

بازاریابی سنتی در گذشته بسیار رواج دشت اما شرکت های تازه تاسیس که بودجه کافی برای تبلیغات نداشتند ، قادر به تبلیغات میدانی و گسترده نبودند و در همان ابتدا در کار خود شکست می خوردند . در این میان شرکت های بزرگ و شناخته شده به خوی توانستند با استفاده از بازاریابی سنتی به موفقیت بیشتر برسند .

بازاریابی اینترنتی و مدرن

با گسترش کاربران فضای مجازی و اینترنت ، بازاریابی رنگ دیگری به خود گرفت . بستر تبلیغات از سطح شهر و رسانه ها به کامپیوتر ها و تلفن های همراه هوشمند منتقل شده است .تبلیغات در اینترنت فقط مختص به کسب  و کارهای آنلاین نیست هر شغلی می تواند در این فضا بازاریابی و تبلیغات انجام دهد.  بازاریابی اینترنتی فضای گسترده تری را شامل می گردد . در سال های خیر که تلفن های همراه هوشمند جزئی از زندگی مردم شده است ، مشاغل جدیدی به وجود آمدند که این مشاغل خود باعث به وجود آمدن شیوه های جدید در بازاریابی شده است . بر اساس نتایج بدست آمده کسب و کارهای آنلاین با استفاده از بازاریابی اینترنتی توانسته اند سهم زیادی از بازار را تصاحب نمایند. برای آنکه بازاریابی آنلاین داشته باشید در قدم نخست باید در فضای اینترنت برای کسب و کار خود فضایی را در نظر بگیرید . وب سایت ها و شبکه های اجتماعی بهترین بستر برای این کار می باشند . پس به یک شرکت طراحی سایت مراجعه کنید و برای کسب و کار خود یک سایت طراحی نمایید . شرکت های طراحی سایت نیز در همین راستا تاسیس شده اند . شرکت طراحی سایت دارکوب نیز می تواند در رسیدن به موفقیت شما را یاری نماید . فقط کافیست با مشاوران ما در این زمینه تماس بگیرید . سایت شما باید با کیفیت و مناسب نباشد . بسیاری از امور بازاریابی اینترنتی شامل فعالیت در وب سایت ها می باشد . سئو ، بک لینک سازی ، گوگل ادوردز از این قبیل اقدامات می باشد . محتوای سایت باید طوری تولید و درج شود که مناسب اشتراک گذاری و تبلیغات باشند . در شبکه های اجتماعی برای کسب و کار خود حساب کاربری ایجاد نمایید و در آنجا نیز فعالیت نمایید . همانطور که ملاحظه کردید بازاریابی اینترنتی فقط در فضای مجازی و اینترنت صورت می گیرد . بازاریابی اینترنتی در کنار مزایا ، معایبی نیز دارد. در زیر به معایب و مزایای آن می پردازیم .مزایا :

  • در مقابل با بازاریابی ، بازاریابی اینترنتی هزینه چند برابر کمتر می خواهد . تبلیغات در بستر اینترنت بسیار ارزانتر از تبلیغات در رسانه و در سطح شهر می باشد .بسیاری از کسب و کارهای نوپا می توانند با حداقل هزینه بازاریابی اینترنتی داشته باشند .
  • به وسیله بازاریابی اینترنتی شما می توانید به سرعت تبلیغات انجام دهید . در بازاریابی سنتی ، سفارش تبلیغات باید در چند مرحله انجام گیرد .
  • ارتباط بهتر با مشتری ، وقتی در شبکه های اجتماعی و وب سایت ها تبلیغات انجام می دهید به طور حتم مشتری ها به شما نزدیک تر خواهد بود و ارتباط ساده تری دارند آنها می توانند با ارسال پیام به راحتی با شما ارتباط برقرار نمایند .همچنین شما نیز می توانید به راحتی با آنها ارتباط داشته باشید .
  • ماندگاری بازاریابی اینترنتی ؛  با توجه به اینکه تبلیغات اینترنتی با حداقل هزینه انجام می گیرد شما می توانید به طور مکرر تبلیغات خود را با اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی و دیگر سایت ها انجام دهید . اما در بازاریابی سنتی ، تبلیغاتی که در رسانه ها انجام می گیرد به دلیل هزینه های زیاد اغلب افراد ترجیح می دهند در زمانی محدود این تبلیغات را انجام دهند و پس از مدتی از ذهن مردم پاک می شود . همچنین تبلیغاتی که به صورت دیداری و کاغذ و بورشور در سطح شهر پخش می شود نیز بعد از مدتی از بین می روند.
  • برند سازی ، به وسیله بازاریابی اینترنتی شما می توانید برند سازی کنید . با تبلیغات گسترده و اشتراک گذاری و معرفی کسب و کار خود در اینترنت و شبکه های اجتماعی نام تجاری شما در ذهن کاربران ثبت می شود و در صورتی که فعالیت مداوم در اینترنت داشته باشید تبدیل به برند خواهید شد .

بازاریابی اینترنتی ده ها مزیت دیگر نسبت به بازاریابی سنتی دارد به طوری که شما حتما بازاریابی اینترنتی را برای تبلیغات خود انتخاب می کنید . اما در کنار این مزایا ، معایبی نیز دارد .

تبلیغات اینترنتی در صورتی نتیجه بخش است که بر انجام آن پافشاری کنید . تبلیغات شما نباید به صورت دوره باشد . در غیر این صورت نتیجه مفیدی نخواهید گرفت همچنین تبلیغات زیاد بسیاری از کاربران را کلافه می کند و این مورد به هیچ عنوان برای شما خوب نیست . برای آنکه نتیجه بازاریابی را در اینترنت ببینید باید استراتژی داشته باشید تا نه تبلیغات زیاد انجام دهید نه کم

اینترنت بستر مطمئنی برای تبلیغات نیست . همانطور که می دانید در ماه های اخیر شبکه اجتماعی تلگرام در ایران مسدود شده است .در همین راستا بسیاری از مشاغل آنلاین با مشکلات جدی رو به رو شده اند . از طرفی دیگر کاربران این شبکه رفته رفته در حال کاهش هستند . این مشکلات می تواند برای باقی شبکه های اجتماعی نیز رخ دهد .

عدم اطمینان برخی از مشتریان به فضای اینترنت ، برخی از افراد به شبکه های مجازی و سایت ها اعتماد ندارند و تبلیغات در این فضا ها را نادیده می گیرند .

جمع بندی

با توجه به گفته های بالا ؛ بازاریابی سنتی باید در کنار بازاریابی دیجیتال انجام گیرد ، زیرا بازاریابی سنتی هنوز هم پابرجا است و بسیاری از کسب و کار ها از آن استفاده می کنند. بازاریابی اینترنتی برای آن دسته از مشاغلی که هنوز نوپا هستند و بودجه کافی برای تبلیغات گسترده و سنتی ندارند مناسب می باشد . در دنیای امروز هر کسب و کاری باید در کنار بازاریابی سنتی از بازاریابی اینترنتی نیز استفاده نماید .

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته