مقایسه سایت ساز ها و کد نویسی از پایه برای راه اندازی سایت

نوشته شده توسط اسماعیل طاهری منش
مقایسه سایت سازها و کد نویسی از پایه برای راه اندازی سایت

کسانی که علاقمند به طراحی و ساخت سایت هستند با این سوال مواجه می شوند که از سایت ساز برای طراحی سایت استفاده کنند یا کد نویسی؟ در ابتدا بگوییم که پاسخی برای این سوال وجود ندارد، با توجه به اهداف، مهارت‌ ها و نیاز خود باید یکی از دو مسیر را انتخاب کنید. کد نویسی این امکان را به شما می دهد تا بتوانید کنترل کاملی بر روی طراحی سایت داشته باشید، اما سایت سازها می توانند به مبتدیان کمک کنند تا با سرعت بیشتری سایت مورد نظر خود را طراحی کنند. در ادامه مقایسه ساده ‌ای از کد نویسی و سایت سازها را در اختیار شما قرار می دهیم تا با بررسی مزایا و معایب هر یک بتوانید گزینه مناسب را برای ایجاد سایت انتخاب کنید.

خلاصه ای از مقایسه سایت سازها و کد نویسی

از مزایای سایت ساز می توان به استفاده آسان، راه ‌اندازی سریع و طرح‌ های آماده و از مزیت کد نویسی می توان به کنترل کامل، طرح ‌های منحصر به فرد و عملکرد بهینه اشاره کرد. از معایب سایت ساز انتخاب طراحی محدود، هزینه ‌های بالا و وابستگی به پلتفرم است و در مقابل یادگیری نه چندان ساده، صرف زمان زیاد و اضافه کردن ویژگی‌ ها به سختی از معایب کد نویسی به شمار می آیند.

با توجه به معایب و مزایای هر یک، برای مبتدیانی که نیاز به ایجاد سایت شرکتی یا موارد دیگر را در زمان کوتاه دارند، سایت سازها انتخاب بهتری هستند. اما برای کسانی که می خواهند از کد نویسی لذت ببرند و بر روی پروژه خود کنترل کاملی داشته باشند، کد نویسی انتخاب مناسب ‌تری است.

آشنایی بیشتر با کد نویسی و سایت سازها

قبل از اینکه بدانید آیا سایت ساز برای ساخت سایت اختصاصی مناسب است یا کد نویسی، بهتر است یک تعریف کوتاه از هر دو را بیان کنیم. کد نویسی و سایت ساز هر دو، روش متفاوت برای ایجاد وب سایت‌ هستند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند.

  • کد نویسی از پایه: کد نویسی از پایه که به نام کدگذاری نیز شناخته می شود، همچون ساختن یک خانه، از ابتدا ساخت سایت را آغاز می کند. با استفاده از زبان‌ های برنامه نویسی خاص وب سایت را می ‌سازید و محتوای خود را به اشتراک می گذارید. از زبان‌ های برنامه نویسی می توان به HTML / CSS و جاوا اسکریپت اشاره کرد. HTML ساختار محتوا را شکل می دهد، CSS به آن استایل می ‌بخشد و جاوا اسکریپت تعاملاتی را به آنها اضافه می کند.
  • سایت ساز: از طرف دیگر سایت ساز قطعاتی را به توسعه دهنده سایت پیشنهاد می دهد تا با کنار هم قرار دادن قطعات بتواند سایت را بسازد. ابزارهای سازنده سایت یک رابط کاربر پسند را ارائه می دهند که می توانید بدون نوشتن هیچگونه کدی، یک سایت حرفه ‌ای را طراحی کنید. از مهمترین سایت سازهای حرفه‌ ای و محبوب می توان به WordPress / Wix /  Hostingerاشاره کرد. هر یک از این پلتفرم ‌ها قالب ‌ها و ویژگی‌ های متعددی ارائه می دهند که مبتدیان با کشیدن و رها کردن، می توانند وب سایت‌ هایی با ظاهر کاملاً حرفه ‌ای بسازند.

آیا وردپرس سایت ساز است؟

وردپرس از نظر فنی یک سیستم مدیریت محتوای متن باز است که می توانید به صورت رایگان آن را دانلود کنید. به مرور زمان تکامل یافته است و امروزه به عنوان یک سایت ساز قدرتمند قابلیت های متعددی را ارائه می دهد. از جمله قابلیت‌ هایی که وردپرس را بسیار محبوب کرده است می توان به ابزارهای صفحه ساز همچون SeedProd و Thrive Architect اشاره کرد. از مهمترین تفاوت ‌های وردپرس با سایر سایت‌ سازهای استاندارد این است که باید میزبانی وب را خریداری کنید. در بسیاری از سایت سازها میزبانی پیکربندی شده است و می توانید بلافاصله فرایند نصب را آغاز و سایت را بسازید. دقت داشته باشید که این تفاوت بسیار جزئی به شمار می‌ آید.

استقبال از کد نویسی از پایه و سایت سازها

بسیاری از طراحان وب سایت برای استفاده از سایت ساز یا کد نویسی از پایه هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده ‌اند. برای درک بهتر از استقبال افراد برای انتخاب هر کدام، یک شرکت تحقیقاتی نحوه ساخت وب سایت‌ ها را پیگیری کرده است. این شرکت با توجه به اطلاعاتی که جمع آوری کرده است، به این نتیجه رسیده است که حدود 43.4% طراحی سایت با وردپرس انجام می شود و از سایت سازهای دیگر همچون Shopify /  Wix /  Squarespace به ترتیب 2.1% /2.8% / 4.5% استفاده شده است. با مجموع این درصدها می توان گفت که بیش از 50% طراحان وب سایت از سایت سازها برای طراحی سایت خود استفاده کرده اند. در مقابل حدود 30.7% از وب سایت‌ ها، سایت هایی هستند که طراحی نشده اند و این نشان دهنده این است که آنها از طریق کدگذاری ساخته شده ‌اند. با نتایج به دست آمده می توان فهمید که سایت سازها گرچه بسیار رایج هستند، اما همچنان کد نویسی از پایه نیز به طور گسترده برای ساخت سایت استفاده می شود.

مزایای سایت ساز

برای انتخاب دقیق تر سایت ساز با برخی از مزیت های آنها بیشتر آشنا شوید.

استفاده آسان و قابل دسترسی

از بزرگترین مزیت‌ های سایت سازها استفاده آسان و ساده از آنها است. برای شروع نیاز نیست که کد نویسی بلد باشید. می توان به ساخت لگو اشاره کرد که با کنار هم قرار دادن برخی از بلوک‌ ها، به راحتی می توانید سایت را طراحی کنید. تنها باید قطعات مورد نیاز خود را انتخاب و آنها را کنار هم بچینید. در واقع هیچ مانعی برای استفاده از سایت ساز وجود ندارد و همه افراد، کسب و کارهای کوچک و وبلاگ نویس ها می توانند از این طریق طراحی سایت انجام دهند.

اگر از صفحه ساز Hostinger استفاده می کنید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که ابتدا ثبت نام خود را انجام دهید، سپس با ویرایشگر کشیدن و رها کردن، عناصر موجود در وب سایت را اضافه و جابجا کنید. برای هرگونه تغییر، تنها کافیست بر روی عناصر کلیک کرده و بر اساس ترجیحات و نیازهای خود آن را تغییر دهید.

همین روند را می توانید برای استفاده از صفحه ساز  SeedProd استفاده کنید. میزبانی و راه ‌اندازی سایت از این طریق کمی نیاز به زمان بیشتری نسبت به Hostinger  دارد. اما همچنان برای ساخت سایت نیازی به کد نویسی نیست. با راه ‌اندازی افزونه صفحه ساز، قالب و تم را انتخاب کنید و با کشیدن و رها کردن آن را به صورت سفارشی سازی آماده کنید.

قالب‌ های آماده

یکی دیگر از مزیت‌ های خوب در سایت سازها قالب ‌های قابل تنظیم هستند. دیگر نیازی نیست برای ایجاد یک سایت حرفه‌ ای به فرد متخصص نیاز داشته باشید. Thrive Architect با بیش از ۳۰۰ قالب شرایطی را فراهم می کند تا بسیاری از کسب و کارها به راحتی قالب مورد نظر خود را انتخاب کنند. این قالب‌ ها که همچون اتاق‌ هایی از پیش تزیین شده هستند، این فرصت را به شما می دهند تا در زمان کوتاهی سایت را بسازید. البته می توانید با تغییر رنگ ‌ها، فونت ‌ها و چیدمان ‌ها، مطابق با سبک یا برند، وب سایت خود را منحصر به فرد طراحی کنید. با این تغییرات وب سایت شما از سایر وب سایت‌ ها متفاوت ‌تر خواهد شد.

طراحی سریع

در برخی از مواقع ممکن است نیاز داشته باشید یک سایت را هرچه زودتر راه اندازی کنید. سایت سازها برای این شرایط انتخاب ایده ‌آلی هستند، یک سایت اولیه را می توانید تنها در چند ساعت به صورت آنلاین طراحی کنید.

مجموعه ای از ویژگی ‌های داخلی

مجموعه ای از ویژگی ‌های داخلی

سایت ساز‌ها همراه با یک جعبه ابزار کامل از ویژگی ‌ها ارائه می شوند. مواردی همچون فرم تماس، گالری عکس و سایر موارد را تنها با یک کلیک می توانید انتخاب کنید. نیازی نیست تا ابزارهای افزونه ‌های دیگر را جستجو کنید، معمولاً سایت سازها به صورت کامل ارائه می شوند، حتی برخی از سایت سازها همچون  SeedProdویژگی منحصر به فرد هوش مصنوعی را ارائه می دهد. بدین ترتیب می توانید تولید محتوا را بسیار راحت ‌تر و آسان ‌تر انجام دهید.

حتی برخی از پلتفرم‌ ها همچون Wix /  Squarespace / Hostinger  قابلیت‌ های بیشتری را ارائه می دهند. اگر از وردپرس با صفحه ساز استفاده می کنید، WooCommerce  را می توانید برای طراحی فروشگاه اینترنتی با قالب ‌های متعدد صفحه ساز استفاده کنید.

پشتیبانی و به روز رسانی مداوم

زمانی که شما از سایت ساز استفاده می کنید، تنها نیستید. بسیاری از این پلتفرم ‌ها پشتیبانی خوبی ارائه می دهند و ابزارهای خود را به طور منظم به روز رسانی می کنند.

معایب سایت ساز

در کنار مزیت ها با برخی از معایب سایت سازها آشنا شوید.

وابستگی به پلتفرم

یکی از اصلی ‌ترین معایب سایت سازها وابستگی به پلتفرم است. به این معنا که وب سایت شما با سیستم سازنده وب گره خورده است و اگر شرکت تغییرات قابل توجهی را ایجاد کند، می تواند مشکل ساز باشد. همچنین با توجه به نوع پلتفرم ویژگی‌ ها معمولاً محدود هستند. به طور مثال Wix  / Squarespace سایت سازهایی هستند که یک کتابخانه افزونه دارند. اما با توجه به تعداد افزونه ‌هایی که وجود دارد می توانید ویژگی دریافت کنید. در برخی از موارد حتی ممکن است برای دریافت برخی از افزونه ‌ها هزینه ‌هایی را نیز پرداخت کنید. به همین دلیل وردپرس با صفحه ساز به عنوان یک راه حل مناسب برای طراحی سایت است. به دلیل اینکه منبع باز است انعطاف پذیری بیشتر، سفارشی سازی بیشتر، مجموعه گسترده ای از افزونه و تم‌ ها را ارائه می دهد.

سفارش سازی محدود

سایت سازها معمولاً با قالب ‌هایی از پیش طراحی شده ارائه می شوند که در نهایت می توانند منجر به بسیاری از سایت ‌ها شوند. برای کسانی که می خواهند یک وب سایت منحصر به فرد داشته باشند، قطعاً استفاده از سایت سازها که سفارشی سازی محدود را ارائه می دهند، می تواند خسته کننده باشد.

اما باید به این نکته دقت داشته باشید که با توجه به کسب و کار و خدماتی که ارائه می دهید آیا یک وب سایت منحصر به فرد برای شما مناسب است یا یک وب سایت مشابه مفید است؟ تحقیقات نشان داده است که بیش از 99‏% از وب سایت‌ ها کاربردی هستند. خلاقیت برای طراحی سایت‌ هایی که از نظر زیبایی شناسی باید جذاب باشند، خوب است. تلاش ‌های نوآورانه و جذاب، برای ایجاد تجربیات بهتر ستودنی است. اما این خلاقیت ‌ها می تواند افراد را از اهدافی همچون خواندن مطالب باز دارد.

این قالب ‌ها به دلایلی به روش ‌های مشابه طراحی می شوند، آنها تجربه آشنایی را برای کاربران فراهم می کنند و برای پیمایش و درک سایت زمان را کاهش می دهند. به خصوص برای وب سایت ‌های تجاری که هدف آنها فراخوان کاربران برای انجام برخی از اقدامات خاص است، قالب سایت ساز یک مزیت به شمار می ‌آید.

کاهش سرعت

در زمان بررسی کد نویسی سایت از پایه و سایت سازها به این نتیجه رسیدیم که یکی از دلایلی که طراحان وب سایت ترجیح می دهند از کد نویسی از پایه استفاده کنند، سرعت است. بسیاری از سایت ‌هایی که با سایت ساز ساخته می شوند به دلیل کدهای بیشتر و عناصر غیر ضروری، عملکرد کلی را کاهش می دهند. اما در طی سال‌ ها تحقیقات برای بهبود سرعت سایت، برنامه هایی در سایت سازها ارائه شده است. در واقع این موضوع دلیل دیگری است که از وردپرس برای طراحی سایت استفاده شود. پلاگین‌ های بهینه‌ سازی سرعت و ذخیره‌ سازی بسیاری در وردپرس وجود دارد که با نصب آنها می توانید طراحی سایت را سریع تر اجرا کنید. برخی از این سایت‌ ها، سرعت‌ های شگفت آوری را ارائه می دهند که می توان به امتیاز 93 برای SeedProd  اشاره کرد.

هزینه ‌ها

بسیاری از سایت سازها بر اساس مدل، هزینه‌ های متفاوتی دارند. به طور مثال هزینه سالانه Hostinger برابر  71.76  دلار، هزینه SeedProd  برابر با 39.50 دلار و هزینه ماهانه Wix برابر با 17 تا 159 دلار خواهد بود. در حالی که این هزینه‌ ها می توانند یک نقطه ضعف باشند، اما مهم است که بدانید که این هزینه ‌ها را در مقابل دریافت چه چیزی پرداخت می کنید. این پلتفرم‌ ها به روز رسانی می شوند، وضعیت امنیتی خوبی دارند و در طولانی مدت علاوه بر اینکه در زمان صرفه‌ جویی می کنند، مشکلات کمتری را در پی خواهند داشت. از سوی دیگر نیازی به صرف زمان و هزینه برای آموزش نحوه کد نویسی نخواهد بود.

چه زمانی باید سایت ساز را نسبت به کد نویسی از پایه انتخاب کرد؟

  • اگر شما یک فرد مبتدی هستید و دانش و مهارت برنامه نویسی کمی دارید،
  • اگر می خواهید قبل از سرمایه‌ گذاری برای ایجاد یک سایت سفارشی، طراحی ساده یک وب سایت را آزمایش کنید،
  • اگر کسب و کار کوچکی دارید،

انتخاب سایت ساز نسبت به کد نویسی از پایه انتخاب بهتری برای شما خواهد بود.

نکات مهم برای انتخاب سایت ساز

اما قبل از انتخاب یک سایت ساز توصیه می کنیم ابتدا کمی تحقیقات خود را بیشتر انجام دهید، سپس یکی از پلتفرم ‌های مناسب را انتخاب کنید.

  • در نظر گرفتن بودجه: در ابتدا باید بودجه خود را در نظر بگیرید، بسیاری از سایت سازها در ابتدا به صورت رایگان کار را آغاز می کنند و اگر به برخی از ویژگی ‌های برتر نیاز داشته باشید، باید با خرید اشتراک آنها را دریافت کنید. پس بهتر است با در نظر گرفتن بودجه و مقایسه‌ بهترین سایت ساز، انتخاب خود را انجام دهید.
  • ارزیابی ویژگی ‌ها: متناسب با سایتی که قصد طراحی دارید، سایت ساز باید عملکردها و ویژگی ‌های مرتبط را ارائه دهد.
  • طول عمر: بهتر است سایت سازهایی را انتخاب کنید که از مدت ‌ها قبل در دسترس کاربران بوده اند و کاربران رضایت بیشتری دارند.
  • مقیاس پذیری: یک سایت ساز باید بتواند متناسب با نیازهای سایت شما در طول زمان رشد چشمگیری داشته باشد.

قطعاً توصیه ما استفاده از وردپرس با صفحه ساز است. این ترکیب برای مبتدیان بسیار مناسب است و البته برای کاربران حرفه‌ ای نیز از قدرت خوبی برخوردار است. با توجه به انعطاف پذیری و سهولت استفاده، مورد استقبال بسیاری از طراحان و توسعه دهندگان وب سایت قرار گرفته است. گرچه به میزبانی وب نیاز دارد، اما تنها با یک کلیک می توانید آن را نصب و راه ‌اندازی کنید. Bluehost  به طور رسمی توسط وردپرس توصیه می شود و نصب آسانی دارد.

مزایای کد نویسی از پایه

مزایای کد نویسی از پایه  

اکنون ارزیابی خود را نسبت کد نویسی از پایه ادامه می دهیم.

کنترل کامل

زمانی که کد نویسی از پایه را انتخاب می کنید، از این قدرت برخوردار خواهید بود که تمام جنبه ‌های طراحی و عملکرد سایت خود را لحظه به لحظه طراحی کنید. این کنترل برای کسانی که دانش برنامه نویسی سایت دارند و می خواهند تمام جزئیات را در وب سایت خود ایجاد کنند، علاوه بر اینکه بسیار جذاب است، منجر به ایجاد یک سایت حرفه ‌ای می شود. به طور مثال با نوشتن برخی از کدهای کارآمد می توان سرعت بارگذاری سایت را افزایش داد، دردسری که ممکن است بسیاری از توسعه دهندگان با سایت سازها روبرو شوند. نه تنها سرعت سایت بلکه تمام عناصر که در صفحات وب سایت شما وجود دارند از این طریق قابلیت کنترل دارند و می توانید یک تجربه کاربری منحصر به فرد را ایجاد کنید.

سفارشی سازی کامل

یکی دیگر از مزیت‌ های قابل توجه کد نویسی از پایه این است که می توانید طراحی‌ های منحصر به فرد و سفارشی را بدون محدودیت انجام دهید. در حالی که سایت سازها اغلب شما را به قالب ‌ها، الگو ها و عناصر طراحی خود محدود می کنند، کد نویسی از پایه به شما این امکان را می دهد که هر نوع دیدگاه طراحی را اجرا کنید. این ویژگی و این سطح از سفارشی‌ سازی سایت برای افرادی که به دنبال برجسته شدن وب سایت خود در فضای آنلاین هستند، بسیار ارزشمند است. با مهارت کد نویسی از پایه می توان عناصر تعاملی، طرح ‌بندی منحصر به فرد و قابلیت‌ های سفارشی بسیاری را ایجاد کرد که امکان انجام آنها با سایت سازها وجود ندارد.

عملکرد بهینه

قطعاً به هنگام کد نویسی از پایه یک وب سایت، پتانسیل بیشتری برای کدهای بهینه وجود دارد که در نهایت می تواند به بارگذاری سریع ‌تر و عملکرد کلی بهتر منجر شود که در نتیجه تجربه کاربری و بهینه ‌سازی موتورهای جستجو را به دنبال خواهد داشت. کد نویسانی که از تجربه کافی برخوردار هستند، می توانند کدهایی را بنویسند که دقیقاً همان کار مورد نیاز آنها را انجام ‌دهند، در نظر گرفتن هیچ کد اضافه‌ ای فرایند طراحی سایت را سریع ‌تر می کند. قطعاً رسیدن به این سطح از کنترل کیفیت با سایت سازها می تواند دشوار باشد، چرا که آنها اغلب کدهای اضافی را برای برخی از ویژگی ‌ها که هرگز در وب سایت آنها را استفاده نمی کنید، ارائه می دهند.

بدون محدودیت پلتفرم

از دیگر مزیت ‌های مهم کد نویسی از پایه این است که برای انطباق و اصلاح کد، انعطاف پذیری خوبی دارد. بدون محدودیت ‌های یک رابط از پیش تعریف شده، می توان کدها را اصلاح و منطبق کرد. در طول زمان که وب سایت شما رشد پیدا می کند، تکامل می ‌یابد، می توانید ویژگی ‌های جدید را به آن اضافه کنید، یا مواردی را متناسب با نیاز خود تغییر دهید. به ویژه برای وب سایت ‌های پیچیده یا سازمانی یا وب سایت‌ هایی که از الزامات منحصر به فردی پشتیبانی می کنند، این انعطاف پذیری بسیار ارزشمند است. در صورتی که با استفاده از سایت سازها این توانایی‌ ها محدود می شوند و نمی توان به این انعطاف پذیری دست پیدا کرد.

علاوه بر این، وب سایتی که از طریق کد نویسی از پایه ایجاد شده است به به روز رسانی نرم ‌افزاری وابسته نیست و این موضوع شرایطی را برای شما فراهم می کند که در زمان‌ های مختلف متناسب با نیاز خود تغییرات سایت را انجام و از خطر مشکلات غیر منتظره که از به روز رسانی ‌های خودکار رخ می دهد، جلوگیری کنید.

فرصت یادگیری

اگر جزو افراد مبتدی هستید و زمان کافی در اختیار دارید، کد نویسی یک وب سایت از پایه می تواند فرصت خوبی باشد تا تمامی مراحل ایجاد یک وب سایت را آموزش ببینید. این موضوع به شما کمک می کند تا بتوانید نسبت به فناوری‌ های وب سایت درک عمیق ‌تری پیدا کنید و پروژه‌ های آینده خود را اصولی ‌تر پیاده سازی کنید. حتی بسیاری از افراد به این حوزه علاقمند می شوند و به عنوان یک توسعه دهنده وب سایت فعالیت خود را ادامه می دهند.

مقرون به صرفه

کد نویسی از پایه، در ابتدا ممکن است نیاز به هزینه داشته باشد، اما در طولانی مدت بسیار مقرون به صرفه است. نیازی به خرید اشتراک ‌هایی که سایت سازها ارائه می دهند نیست و برای به روز رسانی یا نگهداری نیز نیازی به پرداخت هزینه نخواهد بود.

معایب کد نویسی از پایه

با معایب کد نویسی بیشتر آشنا شوید.

منحنی یادگیری شیبدار

یکی از معایب مهم در کد نویسی از پایه منحنی یادگیری شیبدار است. نه تنها باید به HTML / CSS  / JavaScript برای توسعه فرانت اند تسلط کافی داشته باشید، بلکه برای داشتن یک وب سایت پویا و کاربردی باید زبان‌ های سمت سرور همچون  PHP/  Python/  Ruby و سیستم مدیریت پایگاه داده همچون MySQL را یاد بگیرید. این یادگیری می تواند برای بسیاری از افراد طاقت فرسا باشد، به خصوص برای مبتدیان که نسبت به زبان برنامه نویسی اطلاعات زیادی در اختیار ندارند. افراد به صورت یک روزه نمی توانند این فرایندها را یاد بگیرند و نیاز به تمرین مداوم است.

صرف زمان طولانی

قطعاً برای کد نویسی از پایه نیاز به صرف زمان قابل توجه است. از یادگیری مهارت‌ های لازم تا تمرین ‌ها، اجرا و توسعه وب سایت، باید زمان خوبی را در نظر بگیرید. برخلاف سایت سازها که می توانید به راحتی از طریق آنها تنها در چند دقیقه یک وب سایت را راه ‌اندازی کنید، با توجه به مهارت و سطح پیچیدگی سایت، کد نویسی از پایه می تواند هفته و شاید ماه‌ ها به طول انجامد. می توان گفت با توجه به مزیت ‌هایی که کد نویسی از پایه دارد، اما ارزش صرف زمان زیاد را ندارد، به خصوص اگر جزو کسب و کارهایی هستید که قصد دارید به سرعت سایت را راه اندازی و آن را در فضای آنلاین معرفی کنید.

مشکل در به روز رسانی محتوا

اگر طراحی وب سایت را با کد نویسی انجام داده اید، به روز رسانی محتوا می تواند چالش برانگیز باشد. برخلاف سایت سازها که با رابط ‌های کاربر پسند می توانند به روز رسانی محتوا را انجام دهند، سایت‌ هایی که با کد نویسی از پایه اجرا شده ‌اند، نیاز به تغییرات مستقیم در کد دارند. هر نوع تغییر باید از طریق فردی با دانش کد نویسی انجام شود.

چالش افزودن قابلیت جدید

بسیاری از سایت سازها پلاگین‌ ها یا برنامه ‌هایی را ارائه می دهند که با کلیک بر روی آنها می توان به راحتی قابلیت‌ های جدید را اضافه کرد. اما در مسیر کد نویسی از پایه باید قابلیت ‌ها را فرد توسعه دهنده، کد نویسی کند. قطعاً این فرایند نیاز به زمان زیادی دارد، به خصوص برای افرادی که با فناوری ‌ها آشنایی کاملی ندارند.

نگرانی نگهداری و امنیت

سایت هایی که از طریق کد نویسی از پایه اجرا می شوند، نیاز به نگهداری مداوم دارند، تا اطمینان حاصل شود که با آخرین استانداردهای وب و به روز رسانی ‌های مرورگر سازگاری دارند. مسئولیت بررسی ‌های مکرر بر عهده توسعه دهنده است، برخلاف بسیاری از سایت سازها که به روز رسانی، نگهداری و موارد امنیتی را خود سایت ساز به عنوان بخشی از خدمات ارائه می دهد.

چه زمانی باید کد نویسی از پایه را نسبت به سایت ساز انتخاب کرد؟

  • اگر شما فردی هستید که از فرایند کد نویسی لذت می ‌برید و قصد افزایش مهارت ‌های خود را دارید،
  • اگر نیاز به یک وب سایت سفارشی با ویژگی ‌های منحصر به فرد دارید،
  • اگر عملکرد و زمان بارگذاری وب سایت برای پروژه شما بسیار مهم به شمار می‌ آید،
  • اگر می خواهید بر روی کدها و عملکرد وب سایت کنترل کاملی داشته باشید،
  • اگر می خواهید هزینه‌ های اشتراک مداوم را پرداخت نکنید،

کد نویسی از پایه را نسبت به سایت ساز انتخاب کنید. البته به خاطر داشته باشید که اگر فرد مبتدی هستید باید زمان زیادی را برای ساخت سایت با کد نویسی از پایه در نظر بگیرید.

نکات مهم برای شروع کد نویسی از پایه

نکات مهم برای شروع کد نویسی از پایه 

اگر می خواهید کد نویسی وب سایت را از پایه انجام دهید، چند نکته مهم را به خاطر بسپارید.

  • ابتدا باید HTML و  CSSرا یاد بگیرید که به عنوان بلوک ‌های سازنده وب سایت شناخته می شوند. سپس باید با یادگیری جاوا اسکریپت تعامل را به وب سایت خود اضافه کنید.
  • با یادگیری یک زبان بک اند از جمله  PHP /  Python/  Ruby می توانید سایت ‌های پویا را ایجاد کنید. طراحی سایت با  PHP در ابتدا ممکن است سخت باشد، اما در مدت زمان کوتاه به آن مسلط می شوید.
  • کد نویسی جزو مهارت ‌هایی است که تنها با تمرین می توان به آن دست پیدا کرد. با انجام پروژه ‌های کوچک می توانید آموخته ‌های خود را افزایش دهید. می توانید از آموزش ‌ها و دوره ‌های رایگان کد نویسی که به صورت آنلاین در دسترس کاربران قرار دارند، استفاده کنید.
  • برای توسعه فرانت اند می توانید از ابزارهای React  /  js fاستفاده کنید.

به خاطر داشته باشید که یادگیری کد نویسی به زمان و صبوری نیاز دارد و برای کسانی که مبتدی هستند و قصد دارند یک وب سایت را به سرعت ایجاد کنند، ایده آل نیست.

رویکرد ترکیبی

رویکرد ترکیبی اغلب بهترین گزینه است. نباید بین سایت ساز و کد نویسی از پایه یکی را انتخاب کنید، گزینه سوم انتخاب هر دو است. رویکرد ترکیبی که نتیجه بهتری در پی خواهد داشت، به معنای استفاده از یک پلتفرم سایت ساز است که امکان کد نویسی سفارشی را نیز فراهم می کند. به این ترتیب بدون منحنی یادگیری شیبدار، انعطاف پذیری کد نویسی از پایه با کاربر پسند بودن سایت سازها ترکیب می شوند، در نتیجه می توانید کنترل بیشتری در اختیار داشته باشید.

به این دلیل وردپرس بسیار محبوب شده است. در حالی که راه ‌اندازی وردپرس نسبت به سایر سایت سازهای معمولی کمی به زمان نیاز دارد و سفارشی سازی کامل کد نویسی را ارائه نمی دهد اما می تواند تعادل خوبی را ایجاد کند. این امکان را به شما می دهد که ابتدا سایت خود را با استفاده از صفحه سازهایی همچون SeedProd  /  Thrive Architect بسازید و بسیاری از ویژگی‌ ها را از طریق افزونه ‌ها اضافه کنید. سپس اگر به یک عملکرد سفارشی نیاز دارید، می توانید کد را با ویرایش مستقیم تم یا فایل افزونه به وردپرس اضافه کنید. همچنین می توانید از افزونه  WPCode استفاده کرده و قطعه‌ های کد سفارشی را به صورت ایمن و آسان اضافه کنید.

برخلاف بسیاری از سایت سازها که شما را در میزبانی خود قفل می کنند، وردپرس این امکان را به شما می دهد که ارائه دهنده میزبانی وب را خودتان انتخاب کنید. به این معنا که می توانید منابع وب سایت خود را با دقت بیشتری رصد کرده و تنها در صورت نیاز به یک ارائه دهنده میزبانی دیگر بروید.

قطعاً یکی از نقاط ضعف وردپرس عدم پشتیبانی وب سایت به طور مستقیم است. گرچه جامعه گسترده‌ ای از توسعه دهندگان و کاربران این پشتیبانی را جبران کرده اند. اگر با برخی از مشکلات روبرو شوید، می توانید به سرعت راه حل ‌های موثر را از طریق مطالب آموزشی که در فضای اینترنت وجود دارند، دریافت کنید.

سخن پایانی

اگر نمی دانید که برای طراحی سایت از کد نویسی از پایه یا سایت ساز استفاده کنید، گزینه دیگر استفاده از خدمات شرکت‌ های طراحی سایت است. مجموعه دارکوب در طی سال ها فعالیت خود به صدها کسب و کار کمک کرده است تا با طراحی سایت به فروش بیشتری دست پیدا کنند. اگر می خواهید یک وب سایت سفارشی با کیفیت خوب و بدون زحمت داشته باشید، انتخاب دارکوب یک سرمایه ‌گذاری ایده آل است. از طراحی وب سایت تا بهبود عملکرد سایت را توسط کارشناسان حرفه ‌ای ارائه می دهیم. به شما این اطمینان را می دهیم که وب سایت شما رتبه خوبی را به دست آورد و به سرعت بارگذاری شود. همچنین برای طراحی پورتال و طراحی اتوماسیون اداری نیز می توانیم خدمات متفاوتی را ارائه دهیم.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته