مدهای طراحی گرافیکی وب سایت در سال 1402 (قسمت چهارم)

نوشته شده توسط امیر سلامی

این مقاله چهارمین قسمت از سری مطالب روند های ایجاد وب است و پیشنهاد می شود که قبل از خواندم این مقاله، قسمت های قبلی را مطالعه کنید. حتما شنیدید که چیز های قدیمی دوباره مد می شوند، این طور که به نظر می رسد طراحی وب سایت در سال 1402 قرار است چیز هایی را از گذشته دوباره مد کند، از طراحی فلت گرفته تا چیز هایی که همین اواخر آمده است. مینیمالیسم و سادگی همچنان باقی مانده است اما انتظار داریم در کنار این ها شاهد بازگشت چند تا از مد های قدیمی هم باشیم. ترکیب مد های جدید و قدیمی ظاهر به روز شده ای به سایت می دهد.
اگر دوست دارید با مد روز پیش بروید می توانید کمی از طراحی هایی را که خیلی جدید هستند ولی مدت کمی مهمان سایت ها هستند را به سایتتان اضافه کنید. برای این کار 10 مد طراحی گرافیکی زیر را در وب سایت خود اعمال کنید تا مشتری ها را شگفت زده کنید.

مدهای طراحی گرافیکی

لوگو های واکنشگرا (ریسپانسیو)

10 سال از وقتی که طراحی واکنشگرا ظهور کرد و انقلابی در صنعت وب به پا شد می گذرد و حالا دیگر به یکی از استاندارد های صنعت وب تبدیل شده است. ظهور سریع وب گردی با موبایل و دستگاه های مختلف با اندازه های متنوع نمایشگر، مشکلات کارایی مهمی را برای وب سایت های قدیمی به وجود آورد. طراح ها و توسعه دهندگان برای سازگار کردن طراحی سایت ها با دستگاه های کاربرها، روش های مختلفی را امتحان کردند تا شاید بتوان کاری کرد که یک وبسایت با همه دستگاه ها مطابقت داشته باشد و روی همه ی آن ها کار کند. این تلاش ها زمینه ای شد برای آن چه که امروز به اسم “طراحی واکنشگرا” یا ریسپانسیو شناخته می شود.
یک ایده ای هم مطرح شده است که لوگو با توجه به نیاز های کاربر، تغییر کند اما استقبالی نشد و همینطوری باقی ماند تا به امروز. بعضی از شرکت ها لوگو خود را به سبک مدرن تغییر دادند و نسخه های قدیمی را ساده تر کردند. قدم بعدی هم قاعدتا این است که طراحی لوگو، واکنشگرا شود تا با نیاز های امروز مردم مطابقت داشته باشد. برای این که مطلب برای شما ملموس تر شود، می توانید سیر تغییرات لوگوی شرکت های کوکاکولا، نایک، چنل و دیزنی را ببینید. سایت هایی با طراحی جالب از روش برای متفاوت بودن استفاده می کنند. برای ایجاد وبسایت حرفه ای می توانید با متخصصان شرکت طراحی سایت و سئو دارکوب تماس بگیرید.

گرادینت

به گرادینت، انتقال رنگ هم میتوان گفت. گرادینت در زمانی نه چندان دور به قدر عالی سلطنت کرده، به طوری که تقریبا در دکمه های همه سایت ها، هدر صفحات و ارائه های پاورپوینت حضور داشت. تا وقتی که کم کم وارد دوره طراحی های فلت شدیم و گرادینت کنار گذاشته شد. وقتی طراحی فلت رشد کرد، گرادینت هم به صورت مدرن شده دوباره برگشت و این بار به صورت بخشی از طراحی فلت آپدیت شده که به “طراحی نیمه فلت” هم معروف شد. ظهور این طراحی جدید در iOS و پذیرشش توسط کاربران و صنایعی مثل اینستاگرام باعث شد دوباره شد که بتواند محبوبیت سابقش را به دست بیاورد و الآن دیگه شما می تونید این طراحی را در قالب رابط کاربری های جذاب، برند سازی، تصاویر پس زمینه و تصویرسازی ها ببینید.
الآن حتی می بینیم خیلی ها به جای گرادینت از اصطلاح انتقال رنگ استفاده می کنند. البته انتقال رنگ را معادل گرادینت مدرن شده استفاده میکنند که یکدست تر، جذاب و ملایم تر است و با زیبایی طراحی های فلت بیشتر مطابقت دارد.

عمق بیش تر

اخیرا از این نوع طراحی زیاد دیدیم و با اطمینان میتوان گفت در سال 1402 استفاده از سایه ها رسما به دنیای وب برگشته اند. از نظر قوه درک انسان، عمق، ابزار ارزشمندی به حساب می آید و به کاربر ها کمک می کند تا سلسله مراتب بصری (جلو و عقب بودن اجسام، بعد و اندازه ها) را تشخیص بدهند و در دنیای وب هم می توان سلسله مراتب دکمه های درخواست برای اقدام و کادر های پاسخ های فرم را روی نمایشگر تعیین می کنند. طراح ها برای اینکه بُعد بیشتری به طراحی های فلت بدهند و رابط کاربری زیباتری را آماده کنند، از سایه های بلند در طراحی های خود استفاده می کنند. این سبک به سرعت حتی در طراحی های غیر متریال هم رواج پیدا کرد و طراح ها شروع به استفاده از سایه در طراحی های خود کردند. این سایه ها بلند، ملایم و گاهی اوقات رنگی بودند و به زیر اجسام اضافه می شدند تا به آن ها عمق و بُعد ببخشند اما سایه هایی که در سال های گذشته به کار می رفتند اغلب خشن و اغراق شده بودند.
با ساده تر کردن سایه ها و بهبود کارایی آن ها، حالا میتوان از سایه در طراحی های فلت هم استفاده کرد. سادگی و بهبود کارایی هر دو از ویژگی های مهم طراحی فلت هستند و اگر می خواهید در طراحی فلت از سایه استفاده کنید، حتما باید این دو اصل را در آن رعایت کنید. در سال آتی با ظهور طراحی های نیمه فلت، سایه ها را بیشتر خواهید دید. الان هم اگر دقت کنید استفاده از سایه در آیکون ها و تصویر نگاری ها بیشتر شده و در اکثر سایت ها، اپلیکیشن ها و حتی طراحی های پرینت گرفته شده، دیده می شود.

طیف های دو رنگی

طیف های دو رنگی از خیلی وقت پیش در طراحی های کاغذی دیده می شد. یک سمت صفحه به یک رنگ هست و در سمت مخالف یک رنگ دیگر، این دو رنگ در وسط صفحه که به هم می رسند کم کم در هم ادغام می شوند و یک تصویر دو رنگ را به وجود می آورند. این روش زمینه ای که سابقا در کار های چاپی استفاده می شد، الآن در دنیای دیجتیال جانی تازه پیدا کرده است. ساخت تصاویری با طیف دو رنگ به کمک نرم افزار ها حتی ساده تر هم شده و می تواند متنوع تر از قبل به صورت تک رنگ، دو رنگ و غیره حتی به صورت طیف های جعلی (تصاویر رنگ شده) هم ساخته شود.
طراح ها با استفاده از این روش می توانند با رنگ های محدودی ترکیب هایی زیبا و دلربا به طراحی اضافه کنند.
با رنگ های برجسته و امکانات خوبی که اپلیکیشن ها در اختیار ما قرار می دهند، پیش بینی می کنیم که طیف های دورنگی به یکی از داغ ترین مدهای سال 1402 تبدیل بشوند.

پالت ها و الگو ها

تم های رنگی دهه 60 و  70، از پاستل های زیبا گرفته تا رنگ های الکتریکی، یک بار دیگر محبوب می شوند. با گذشتن از طراحی های فوق العاده، حالا انتظار داریم بیشتر شاهد الگو های انتزاعی و هندسی الهام گرفته از این دوره باشیم. الآن در دوره ای هستیم که کودکان دهه 60 و 70 بزرگ شدند و خودشان تبدیل به مالکان برندها و یا مخاطبان اصلی شده اند، بنابراین این سبک می تواند برای آن ها خیلی هیجان انگیز باشد و حس نوستالژی به طراحی های شما بدهد. این مدل، بهترین ایده برای ساخت وبلاگ است چون به راحتی می توان شکل های مورد نظر را در المان های صفحه قرار داد. این روش در ساخت وبسایت وردپرسی بیش تر از دیگر روش ها موورد استفاده قرار می گیرد.

انیمیشن و گیف

اگر خواننده مطالب دارکوب باشید، حتما اسم میکرو اینتراکشن ها را شنیدید. میکرواینتراکشن ها در واقع انیمیشن های کوچیکی هستند که برای ارتباط بهتر با کاربر ها طراحی می شوند و به کاربر کمک می کنند تا بهتر بتواند در سایت کار هایی را که می خواد، انجام بدهد. میکرواینتراکشن ها جزء بهترین روش های تجربه کاربری به حساب می آیند.
این روش را همه جا می توانید ببینید، حتی شاید اطلاع نداشته باشید ولی وقتی عکس های اینستاگرام را لایک می کنید یا آن را به چپ می کشید هم با میکرو اینتراکشن ها سر و کار دارید. میکرو اینتراکشن ها باعث می شوند، کاربر حس کند که ئر رابط کاربری دست می برد، چون با هر اقدامی که در سایت انجام می دهد یک بازخوردی می گیرد مثلا وقتی عکس اینستاگرام را لایک می کنید، علامت قلب را می بینید. توجه به جزئیات می تواند طراحی شما را یه سطح بالاتری ببرد. پیشنهاد می شود این سبک را حتما در طراحی فروشگاه آنلاین خود مورد استفاده قرار بدهید و برای این که سایت کسب و کارتان بهترین کیفیت را داشته باشد، با کارشناسان دارکوب تماس بگیرید.
حالا بریم سراغ انیمیشن های بزرگتر، گیف ها و SVG ها ابزار مفیدی برای ارتباط برقرار کردن و تولید محتوا برای کاربرها هستند و آن ها را بیشتر با سایت درگیر می کند. فایل های گیف، قدمت بیشتری دارند و از خیلی وقت پیش حضور داشتند و حالا هم خود را با دنیای مدرن تطبیق دادند. این نوع انیمیشن ها می توانند تبلیغات، خبرنامه های ایمیلی، تصاویر، آیکون ها و لوگو ها را جذاب تر نمایش بدهد. لوگو هایی که به صورت گیف، انیمیشنی شدند، آرام آرام در حال مد شدن هستند و دلیلش هم واضح است چون ماهرانه، زیرکانه و فوق العاده جذاب هستند.

طراحی سایت با قالب آماده

افراد و مشاغلی که بودجه محدود یا زمان کمی برای راه اندازی سایت دارند، از قالب های آمده برای بالا آوردن وبسایت خود استفاده می کنند. برای خرید قالب وردپرس می توانید از بین صد ها قالبی که دارکوب با بالاترین کیفیت و مطابق با آخرین متد های روز طراحی کرده است، مطابق با هویت برندتان انتخاب و خریداری کنید. این قالب ها که به دسته های قالب آماده فروشگاه اینترنتی، قالب وب شرکتی و قالب آماده آموزشگاه اینترنتی تقسیم شده اند و با بهترین قیمت به همراه پشتیبانی 24 ساعته ارائه می شود.

مدهای طراحی گرافیکی سایت

تایپوگرافی برجسته

از نظر تایپوگرافی در سال 1402 حتما شاهد نوشته های بزرگتر و بُلدتر خواهید بود. در واقع هر چه نوشته ها بزرگتر و برجسته تر باشند، بهتر است. طراح ها بیشتر از قبل از افکت های هنری، فونت های فوق بزرگ و عنوان های عظیم الجثه استفاده خواهند کرد. نوع فونت به احتمال زیاد مثل گذشته باقی می ماند اما تنوع بیشتر در دکور کارها دیده می شود. البته می تونید از فونت های دست ساز هم استفاده کنید که این فونت ها همیشه تازگی خودشان را دارند. ابن روش بهترین ایده برای راه اندازی سایت است که به خوبی می توانید روند پیشرفت را مشاهده کنید.
فونت هایی هم که همیشه روی کاغذ دیده می شدند، الآن احتمالش زیاد است که راه خود را به دنیای وب باز کنند. تایپوگرافی های هنری و تجربی، طرح های خلاقانه و محل قرارگیری حروف مثل ساخت یک تصویر با حروف یا اختلاف در ضخامت حروف یک کلمه، فاصله بین حروف و هم ترازی آن ها از جمله ترندهایی است که پیش بینی می شود. این روش اگر با جست و جوی دقیق کلید واژه های مناسب همراه باشد، در سئو و بالا آمدن وبسایت در گوگل تاثیر زیادی می گذارد.

تصاویر گرافیکی سفارشی شده

مهم نیست تصاویر ابتدایی باشند یا تجربی یا حرفه ای و هنری، در هر حال همیشه در یک کار گرافیکی، هنر لازمه و این نیاز در سال 1402 هم به قوت خودش باقی مانده است. همیشه استفاده از تصاویر سفارشی نقش مهمی در محصولات چاپی داشته است ولی در رسانه های دیجیتال، به جز طی دهه 80 که وب سایت های فلش محبوبیت خاصی پیدا کردند، دیگر تصاویر و هنرهای گرافیکی در این دهه اخیر جای خود را به عکس های بی کیفیتی که به طور آماده خریداری می شدند، دادند.
اما در دنیای مدرن وب سایت ها نقاشی، خوشنویسی و تایپوگرافی های هنری، تصاویر و عکس های آماده خرید خیلی کمتر مورد استفاده قرار می گیرند. انتقاداتی هم که به روش های طراحی گرافیکی کلاسیک می شود، شامل همین هاست. حرکتی که به سمت طراحی فلت بوده، فضای کمی برای این مدل ها و سبک ها باقی گذاشته است و به همین دلیل وقتی می خواهیم آیکون ها و تصاویرمان به سبک فلت طراحی بشود، باید چیزهایی را که کمی حالت یکدست و تک رنگ دارند را کنار بگذاریم.
تصاویر و کارهای هنری سفارشی شده می توانند زبان بصری مناسبی برای شخصیت دادن به برند و واقعی کردن آن باشند. در سال 1402 می توانند به راحتی خلاقیت خود را بروز دهند و طیف گسترده تری از سبک ها را امتحان کنند. استفاده از تصاویر با کیفیت و مرنبط تاثیر زیادی در افزایش رتبه سایت در موتور های جست و جو دارد. برای دریافت سرویس خدماتی سئو می توانید با کارشناسان سئو دارکوب که تجربه زیادی در این زمینه دارند و سایت های زیادی را به رتبه اول گوگل رسانده اند، ارتباط بگیرید. در دارکوب از روش هایی مثل ایجاد محتوا با کیفیت، استراتژی لینک های برگشتی، لایت هاوس و غیره برای بهینه کردن سایت انجام می شود.

عکس های واقعی

عکس هایی که با گوشی یا دوربین می گیرید یک حس واقعی و اصیل بودن را به مخاطب القا می کند. حتی اگر می خواهید عکس های آماده خریداری کنید، عکس هایی را انتخاب کنید که احساس داشته باشند و فعالیتی را به نمایش بگذارند یا داستانی را روایت کنند. در دهه 70 یکی از اجزای تبلیغات، استفاده از تصاویر ویرایش نشده و بدون فیلتر بوده است. نمیدوانم چرا طی 15 سال بعد از آن اکثرا برای کار هایی که دست کاری شده بودند کف و سوت می زدند اما خوشبختانه الآن دوباره عکس های اورجینال و طبیعی روی کار آمده اند.
به خاطر نیازی که به لحظه نگاری و ثبت وقایع در لحظه در سال گذشته وجود داشت و مطمئنا این نیاز در سال 1402 بیشتر هم خواهد شد، برند هایی که می خواهند کاربر ها را حفظ کنند و طراح هایی که در پی جذب چشم های مخاطبان هستند، باید استفاده از عکس های آماده را کنار بگذارند و خودشان عکس های واقعی مرتبط با خود را ثبت کنند. البته باز هم تکرار می کنم که اگر فکر می کنید نمی توانید عکس های خوبی بگیرید، هنوز هم هستند عکس های آماده فروشی که حال و هوای واقعی بودن را به مخاطب القا می کنند. اگر دوست دارید که عکس ها و روش های مدرن را پیاده سازی کنید باید از بازاریابی آنلاین کمک بگیرید. برای این کار بهتر است از متخصصانی که در این زمینه فعالیت می کنند و تجربه های زیادی در این زمینه دارند، کمک بگیرید. دارکوب که یکی از معتبر ترین آژانس های مارکتینگ دیجیتال در کشور است، این خدمات را با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت ارائه می کند. این خدمات شامل بهینه سازی سایت، بازاریابی اینستاگرام، تبلیغات گوگل ادز، خدمات پیامکی و غیره می شود. اگر قصد بازاریابی آنلاین را داشتید، حتما دارکوب را در اولویت قرار بدهید.

وینتاژ با جزئیات

وینتاژ چیز جدیدی نیست، اما این مد امسال هم به قوه خودش باقی می ماند. هر چند ممکن است در تضاد با مینیمالیسم به نظر بیاید، اما تصاویر و لوگو ها، همیشه زیبا هستند. برندها معمولا می خواهند زیبایی و متمایز از بقیه رقیب ها و هم نوعانشان برای مخاطب جلوه کنند و زیبایی های طراحی کلاسیک می تواند این تمایز و زیبایی را در اختیارشان بگذارد. البته این سبک برای همه برند ها قابل استفاده نیست، اما هستند برند هایی که با توجه به نوع محصولاتی که ارائه می دهند، می توانند از زیبایی های این سبک بهره مند بشوند. برندهایی که محصولات طبیعی و ارگانیک یا صنایع دستی ارائه می دهند، می توانند با استفاده از وینتاژ هنر دست بودن محصولات را با حس سادگی و زیبایی سنتی به تصویر بکشند.

آموزشگاه طراحی سایت

اگر عللاقه دارید که آموزش طراحی وب را مطابق با به روز ترین روش ها و تکنیک ها یاد بگیرید، آموزشگاه دارکوب که یکی از بهترین آموزشگاه های طراحی وب در ایران است، را پیشنهاد می کنیم. در این آموزشگاه کلاس ها به شکل های حضوری، آنلاین و ویدیو های آموزشی برگزار می شود. کلاس های این موسسه شامل کلاس آموزش ساخت وب با PHP، آموزش پایه تا پیشرفته وردپرس، آموزش برنامه نویسی سمت کاربر و آموزش بهینه سازی سایت می شود. تمامی این مباحث به روش های پروژه محور بر پایه انجام پروژه های واقعی در بازار کار تدریس می شود.

قسمت های قبلی این سری مطالب را می توانید با مراجعه به لینک ها به طور کامل مطالعه کنید.

روند های ایجاد وبسایت (قسمت اول)

مدل های جدید طراحی سایت (قسمت دوم)

سبک های ساخت سایت (قسمت سوم)

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته