سایت هایی که با سایت ساز گوگل طراحی می شوند برای سئو مناسب نیستند

نوشته شده توسط امین
سایت هایی که با سایت ساز گوگل طراحی می شوند برای سئو مناسب نیستند

سایت ساز گوگل یکی از سرویس های گوگل است که شما با استفاده از این سرویس میتوانید به صورت کاملا رایگان وب سایت بسازید. گوگل این سرویس سایت ساز را به صورت رایگان ارائه میدهد و طراحی سایت رایگان به این معنی است که شما دیگر نیازی به هاست و دامنه ندارید. همچنین شما نیاز به دانش قبلی در مورد کد نویسی نیز نخواهید داشت. قبل از هر چیزی باید اشاره کرد که نمیتوان سایت ساز گوگل را یک سیستم مدیریت محتوا دانست زیرا سیستم های مشابه مانند وردپرس امکانات بسیار بیشتری را به شما ارئه میدهند و اصلا قابل مقایسه با طراحی سایت با گوگل نیستند.

استفاده از این نوع سایت ها محدود است برای مثال شما نمیتوانید از طریق طراحی سایت با گوگل یک وب سایت فروشگاهی برای خود ایجاد کنید. اکثرا این نوع وب سایت ها برای استفاده های شخصی مانند معرفی چند محصول خاص و یا ارتباط عده ای از افراد در سازمان مشخصی مورد استفاده قرار میگیرند. اطلاعاتی که شما میتوانید در این وب سایت قرار دهید محدود است و همچنین دست شما برای طراحی متنوع آزاد نیست.

جدیدا کارشناسان خود گوگل اعلام کرده اند که سایت هایی که با سایت ساز گوگل طراحی میشوند برای سئو مناسب نیستند. از آنجایی که سئو یکی از مهمترین مواردی است که در دیجیتال مارکتینگ اهمیت دارد این برای کاربران نیز مهم است که وب سایتشان بتواند برای سئو بهینه سازی شود.

بهینه سازی وب سایت روش های زیادی دارد که در حالت کلی میتوان گفت که همه ی آنها برای سئو نیز موثر هستند. روشها و استراتژی های سئوی زیادی وجود دارد که تقریبا هر وب سایتی در اینترنت آنها را انجام میدهند. اما چرا وب سایت هایی که با سایت ساز گوگل ساخته میشوند برای سئو مناسب نیستند ؟ در ادامه با دارکوب همراه باشید تا جواب این سوال مهم را پیدا کنید.

ساخت سایت با استفاده از سایت ساز گوگل

ایجاد وب سایت با استفاده از سایت ساز در مقایسه با روش های دیگری آسانتر بوده و این کار سریعتر انجام میشود. برای ساخت سایت از طریق سایت ساز گوگل شما تنها نیاز به یک جیمیل دارید. برای انجام این کار ابتدا به آدرس sites.google.com/new از طریق کامپیوتر یا لپ تاپ مراجعه کرده و در صفحه ای که برای شما نمایش داده میشود بر روی گزینه + کلیک کنید.

در ادامه شما با صفحه جدیدی مواجه خواهید شد که در آن المان های متنوعی برای شما نمایش داده شده است. از طریق این المان ها شما میتوانید صفحات وب سایت خود را ایجاد کرده و نوع دلخواهتان آنها را ویرایش کنید. شما همچنین میتوانید در ابتدای کار برای وب سایتتان یک نام و لوگو نیز انتخاب کنید.

هر یک از این المان ها کاربرد به خصوص خود را دارند و شما باید برای هر نوع طراحی ای المان مربوط به آن را در صفحه خود استفاده کنید. در صورتی که دانش قبلی در مورد طراحی وب سایت ندارید باید در این مرحله با آزمایش و خطا به طرح مد نظر خود برسید و یا جهت یادگیری آموزش طراحی وب سایت اقدام کنید. همچنین شما میتوانید با انتخاب تم تا حدودی طرحی را که در نظر دارید در سایت ساز گوگل پیاده سازی کنید.

در نهایت شما میتوانید با قرار دادن محتوای تصویری و متنی در صفحات وب سایتتان تولید محتوا کنید و همچنین لینک سازی داخلی را بین محتوا و صفحات مختلف وب سایتتان انجام دهید. این صفحات در آینده نیز قابل ویرایش هستند و شما همچنین میتوانید به صورت مرتب صفحات جدید ایجاد کنید و آنها را نیز به وب سایت خود اضافه کنید.

مزایا و معایب استفاده از سایت ساز گوگل

از آنجایی که استفاده از سایت ساز گوگل رایگان است باید ذکر کرد که این سرویس نمیتواند امکانات زیادی را به شما ارائه دهد. راه اندازی سایت یکی از اولین و بهترین روش ها برای بازاریابی اینترنتی است و این کار از طریق سرویس ها و روشهای زیادی قابل انجام است. هر یک از این روش ها مزایا و معایبی دارند که بسته به نیاز خودتا شما باید سرویس مناسبتان را برای ساخت سایت انتخاب کنید. سایت ساز گوگل نیز همانند بقیه سرویس ها مزایا و معایب خاصی دارد که شامل موارد زیر هستند. لازم به ذکر است که معایب این سرویس تاثیر مستقیم منفی بر روی سئو وبسایت دارند.

تبلیغ در گوگل که یکی از اصلی ترین منابع درآمد این شرکت میباشد در وب سایت هایی که از طریق سایت ساز گوگل ساخته شده اند انجام نمیشود. از این رو این وب سایت ها را نمیتوان یک منبع درآمد خوب برای گوگل در نظر گرفت و همین دلیل باعث میشود که گوگل امکانات زیادی را در اختیار این سرویس قرار ندهد و همین امر موجب میشود که این نوع وب سایت ها برای سئو مناسب نباشند و نتوان از آنها برای ورود به عرصه بازاریابی اینترنتی استفاده کرد.

معایب استفاده از سایت ساز گوگل

مناسب نبودن برای وب سایت فارسی

سایت ساز گوگل به اندازه کافی فونت ندارد و همین امر باعث شده است که ایجاد وب سایت های فارسی جذاب در آن به سختی قابل انجام باشد. از طرفی سیستم های مدیریت محتوا مانند وردپرس این امکان را به شما میدهند که هر تعداد فونتی که بخواهید برای وب سایتتان استفاده کنید. بر اساس الگوریتم گوگل طراحی وب سایت و نحوه نمایش آن برای کاربر در سئو بسیار موثر است و گوگل به این مورد نیز امتیاز میدهد. پس اگر محتوا به زیبایی ارائه نشود موجب سئو منفی برای وب سایت میشود.

محدود بودن المان های طراحی

از آنجایی که سایت ساز گوگل از صفحه ساز مخصوصی استفاده میکند امکان استفاده از صفحه ساز های کاربردی و مشهور مانند المنتور در آن وجود ندارد. صفحه ساز سایت ساز گوگل به اندازه کافی المان برای طراحی صفحات ندارد و شما انتخاب های کمی برای ساخت یک وب سایت گرافیکی جذاب دارید. رابط کاربری یا همان UI وب سایت اگر در نگاه کاربر و گوگل زیبا و کاربردی باشد میتواند امتیاز سئو مثبت بگیرد و در غیر اینصورت گوگل سئو وب سایت را ضعیف در نظر خواهد گرفت.

نبود امکان ثبت نام

طراحی وب سایت حرفه ای به این معنی است که وب سایت نه تنها باید زیبا باشد بلکه باید کاملا کاربردی نیز باشد. طبیعتا هر وب سایتی امروزه باید امکان ثبت نام کاربران را داشته باشد. این امکان به کاربران اجازه میدهد تا به داشبورد شخصی خود در وب سایت دسترسی پیدا کنند و ده ها استفاده دیگر که از طریق ثبت نام قابل انجام هستند. سایت ساز گوگل امکان ثبت نام کاربران را ارائه نمیدهد و همین امر موجب میشود که کاربران کمتری به آن مراجعه کنند و این به معنی افت سئو وب سایت است.

امکان آپلود فایل وجود ندارد

شاید شما بخواهید در وب سایت خود یک ویدیو دلخواه خودتان را نمایش دهید اما این کار در سایت هایی که با استفاده از سایت ساز گوگل طراحی شده اند امکان پذیر نمیباشد. شما فقط میتوانید که از ویدیو های یوتیوب برای وب سایت خود استفاده کنید که از آنجایی که یوتیوب در ایران غیر قابل دسترس است پس ویدیو ها نیز برای کاربران ایرانی نمایش داده نمیشود. استفاده از ویدیو و تصاویر جذاب موجب تقویت سئو وب سایت میشود و به همان اندازه استفاده نکردن از آنها باعث لطمه زدن به سئو وب سایت میشود.

نبود بخش وبلاگ

تقریبا نود درصد وب سایت ها از بخش وبلاگ خود به عنوان یک تقویت کننده سئو و رتبه وب سایت استفاده میکنند. شما در بخش وبلاگ میتوانید مقالات جدید را در وب سایتتان بارگذاری کنید و بر روی کلمات کلیدی کار کنید که متاسفانه این امکان در سایت هایی که با استفاده از سایت ساز گوگل ساخته شده اند وجود ندارد. پس میتوان با اطمینان گفت که این وب سایت ها برای سئو مناسب نیستند و بسیاری از قابلیت هایی که یک وب سایت باید داشته باشد در وب سایت های ساخته شده با سایت ساز گوگل وجود ندارند.

محدودیت در توسعه وب سایت

وب سایت هایی که به جای سایت ساز گوگل از وردپرس استفاده میکنند را میتوان به مرور زمان بسیار توسعه داد و همواره به آنها امکانات جدیدی افزود. استفاده از افزونه های مختلف و کد نویسی بخش های مختلف وب سایت میتواند به توسعه وب سایت کمک بسزایی بکند. توسعه وب سایت از هر نظر میتواند موجب تقویت سئو شود. اما باید اشاره کرد که این امکان متاسفاده در سایت های ساخته شده با سایت ساز گوگل به ندرت قابل انجام است. امکاناتی که شما میتوانید به وب سایت خود استفاده کنید در این نوع سایت ها فقط از طرف گوگل تعیین میشود و شما نمیتوانید چیزی بیشتر از آنچه از طرف گوگل تعیین شده است را اضافه نمایید.

اگر شما نتوانید وب سایت خود را توسعه دهید پس وب سایتتان پیشرفت نخواهد کرد و شما به هیچ وجه نمیتوانید با وب سایت های رقیبتان که در عرصه کاری شما فعالیت میکنند رقابت کنید. دارکوب به شما پیشنهاد میکند که تا جایی که امکان دارد از سایت ساز گوگل استفاده نکنید و روش های جایگزین را برای راه اندازی وب سایت و بازاریابی اینترنتی انتخاب کنید.

مزایای استفاده از سایت ساز گوگل

رایگان بودن سایت ساز گوگل

این سرویس تاکنون به صورت رایگان ارائه شده است که برترین مزیت آن محصوب میشود و شاید اگر این سرویس با پرداخت هزینه ارائه میشد کاربران بسیار کمتری از آن استفاده میکردند.

شما همچنین لازم نیست که برای استفاده از این سرویس دامنه و هاست تهیه کنید که خود میتواند یک صرفه جویی در هزینه ایجاد سایت باشد.

ایجاد سایت بدون کد نویسی

ایجاد سایت یکی از اولین مراحلی است که در عرصه دیجیتال مارکتینگ انجام میشود. دانش کد نویسی در ساخت وب سایت امری ضروری است که در تمامی مراحل ایجاد وب سایت از آن استفاده میشود. اما شما میتوانید با استفاده از سایت ساز گوگل بدون نیاز به کد نویسی وب سایت بسازید. لازم به ذکر است که سیستم های مدیریت محتوای دیگر نیز مانند وردپرس هم این امکان را به کاربران ارائه میدهند.

دلایل اصلی مناسب نبودن سایت های ساخته شده با سایت ساز گوگل برای سئو

به درستی ایندکس نشدن صفحات

مناسب نبودن سایت های ساخته شده با سایت ساز گوگل برای سئو زمانی بسیار دقیق تر مطرح شد که یک کاربر فرانسوی یک سوال مهم را مطرح کرد. این کاربر در پیامی از شرکت گوگل جویا شد که به چه دلیلی صفحاتی که از طریق سایت ساز گوگل ساخته است ایندکس نمیشوند. زمانی که یک صفحه در اینترنت ایجاد میشود گوگل آن را بررسی میکند و اطلاعات موجود در آن را در دیتابیس خود ذخیره میکند و زمانی که یک کاربر عبارتی را جستجو میکند گوگل اطلاعات صفحه شما که مربوط به آن عبارت هستند را به کاربر نشان میدهد. به این خواندن اطلاعات صفحه و ذخیره آن به عبارتی ایندکس کردن گفته میشود.

در جواب سوال این کاربر فرانسوی یکی از کارشناسان گوگل به اسم جان مولر در پیامی به این کاربر گفت که صفحات وب سایت هایی که با سایت ساز گوگل ساخته شده اند ایندکس میشوند اما دستیابی به همه ی این صفحات برای گوگل کمی سخت بوده و از آنجایی که اسم دامنه نیز جزو زیر دامنه های خود گوگل است لینک ها تغییر میکنند و دستیابی به لینک کل صفحات برای ربات های ایندکس گوگل دشوار است.

جان مولر در ادامه با ارسال پیام دیگری در جواب این سوال به کاربر اطلاع داد که گرچه وب سایت ها قابل ایندکس هستند اما در حالت کلی این وب سایت ها برای سئو مناسب نیستند. همچنین از طریق ابزار هایی مانند سرچ کنسول که خود یک ابزار رایگان است که آمار های دقیق و تحلیل های فراوانی را از وب سایتتان به شما ارائه میدهد به سختی صفحات وب سایت ایجاد شده توسط سایت ساز گوگل قابل ردگیری هستند.

در ادامه این کارشناس مجرب گوگل به کاربران توصیه کرد که اگر سئو وب سایت برای آنها از اهمیت بالایی برخوردار است بهتر است که قبل از استفاده از سایت ساز گوگل ابتدا موارد و سایت ساز های دیگر را مورد بررسی قرار دهند و همچنین در مورد مزایا و معایب سایت ساز گوگل به اندازه کافی تحقیق کنند. به عبارتی دیگر میتوان گفت که جان مولر به کاربران اخطار داده است که این نوع وب سایت ها فقط جهت استفاده شخصی و محدود کاربردی هستند و جای بهینه سازی وب سایت و پیشرفت زیادی ندارند.

اسم دامنه وب سایت های ساخته شده با استفاده از سایت ساز گوگل به نوعی است که حتما همراه با اسم دامنه ای که شما رایگان خریداری کرده اید اسم سایت ساز گوگل نیز در ابتدا ذکر خواهد شد. همین امر باعث میشود که ایندکس کردن این صفحات کمی دشوار باشد. جان مولر برای حل کردن این قضیه به کاربران توصیه کرد که از اسم دامنه دیگری استفاده کنند و دامنه خود را هنگام استفاده از سایت ساز گوگل با پرداخت هزینه جداگانه خریداری کنند. جان مولر اشاره کرد که با انجام این کار ایندکس صفحات وب سایت شما آسانتر خواهد شد و این امر به تقویت سئو کمک خواهد کرد.

استفاده نادرست از سایت ها از طریق google stacking

گوگل استکینگ یکی از روش های موثر برای سئوی off page است که نوعی لینک سازی خارجی به حساب می آید. در گوگل استکینگ شما در سرویس های دیگر گوگل مانند گوگل شیت, گوگل مپ, یوتیوب و غیره لینک سازی خارجی برای وب سایت خود انجام میدهید. این لینک سازی های خارجی در ادامه باعث میشوند که اعتبار برند و وب سایت شما افزایش یابد و در نهایت همین امر سئو وب سایت شما را بسیار تقویت خواهد کرد. اما سایت ساز گوگل چه ارتباطی با این موضوع دارد ؟

افرادی که قصد ایجاد لینک های خارجی یا بک لینک دارند از وب سایت های رایگان سایت ساز گوگل برای ایجاد لینک نیز استفاده میکنند. به این صورت که این اسپمر ها وب سایت ها را ساخته و در آن وب سایت ها لینک وب سایت اصلی خود را قرار میدهند. هنگامی که گوگل این بک لینک ها را ایندکس می کند آن ها را سرچ میکند و به نحوی به این نتیجه میرسد که وب سایت مبدا یک وب سایت معتبر است در حالی که شاید این موضوع حقیقت نداشته باشد. اسپمر ها همچنین در سرویس های دیگر گوگل بک لینک ایجاد میکنند و آنها را از طریق سایت ساخته شده با سایت ساز گوگل به همدیگر متصل میکنند.

گوگل استکینگ به دلیل این باور اشتباه روی میدهد که بک لینک هایی که در سرویس های گوگل قرار دارند همه معتبر و قابل اعتماد هستند. اما این باور کاملا اشتباه است و هیچ اعتباری نمیتوان به این بک لینک ها داد. در واقع هرکسی میتواند از طریق استکینگ بک لینک ایجاد کند و این به آن معنی نیست که چون لینک در یک زیر مجموعه گوگل ساخته شده است پس باید معتبر باشد. در واقع این یک استراتژی سئو است که گوگل آن را کنترل نکرده است و سایت های ساخته شده با سایت ساز گوگل نیز بسنر خوبی را برای انجام این استراتژی برای اسپمر ها فراهم کرده است.

در ادامه جان مولر به این موضوع واکنش نشان داد و اشاره کرد که هیچ معیار اعتمادی برای لینک ها وجود ندارد و شما نمیتوانید به یک لینک به مقدار مشخصی اعتماد کنید و به دیگری به مقدار مشخصی بی اعتماد باشید. پس زمانی که هیچ معیار اعتمادی وجود نداشته باشد حذف کردن لینک ها نیز امکان ندارد چون این معیار برای هر فرد متفاوت است. از آنجایی که گوگل استکینگ خود یک تاکتیک کاربردی برای سئو است شاید اشاره به اینکه سایت های ساخته شده با سایت ساز گوگل برای این تاکتیک نه تنها مناسب نیستند بلکه موجب بروز تاثیرات منفی آن میشوند جلوه خوبی نداشته باشد.

در نهایت این کارشناس گوگل ذکر کرد که اگر اهداف سئو را دنبال میکنید بهتر است که به دنبال روش دیگری را برای راه اندازی وب سایت خود انتخاب کنید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته