تیک تاک رقیب اینستاگرام و ابزار جدید دیجیتال مارکتینگ در ایران

نوشته شده توسط اسماعیل طاهری منش
تیک تاک رقیب اینستاگرام و ابزار جدید دیجیتال مارکتینگ در ایران

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی نوعی تبلیغات است که از اینترنت و فناوری ‌های وابسته، برای ارتباط با مشتریان استفاده می کند. این نوع بازاریابی به جای استفاده از چاپ، رادیو و تلویزیون از طریق تلفن همراه و لپ تاپ تبلیغات را به صورت گسترده انجام می دهد. دیجیتال مارکتینگ از کانال ‌های مختلف همچون موتورهای جستجو، ایمیل و رسانه ‌های اجتماعی می تواند با مشتریان بالقوه ارتباط برقرار کند. در حال حاضر در ایران، از میان رسانه‌ های اجتماعی در کنار اینستاگرام، تیک تاک نیز مورد توجه کاربران قرار گرفته است. از این پلتفرم نیز می توانید برای بازاریابی کسب و کار خود استفاده بهینه کنید. در ادامه با تیک تاک این ابزار جدید دیجیتال مارکتینگ بیشتر آشنا خواهید شد.

نقش رسانه ‌های اجتماعی در دیجیتال مارکتینگ

رسانه‌ های اجتماعی در حوزه دیجیتال مارکتینگ توانسته‌ اند به کسب و کارها کمک بسیاری کنند تا در مدت زمان بسیار کوتاهی، تغییرات چشمگیری را تجربه کنند. از طریق شبکه ‌های اجتماعی به سرعت برندها شناخته می شوند و کاربران بیشتری وارد تعامل می شوند. در هر یک از پلتفرم ‌ها که فعالیت دارید از جمله لینکدین، فیسبوک، تلگرام، اینستاگرام یا تیک تاک می توانید از همین بستر برای بازاریابی اینترنتی استفاده کنید. فیسبوک مارکتینگ، لینکدین مارکتینگ و یا بازاریابی با تلگرام هر یک می توانند در موفقیت شما تاثیرگذار باشند. می توانید کسب و کار خود را رونق ببخشید و محصولات خود را به طیف گسترده ‌ای از کاربران معرفی کنید. اینستاگرام مارکتینگ و تیک تاک مارکتینگ نیز در حال حاضر توانسته اند در میان سایر بازاریابی ها موفق‌ تر عمل کنند. تنها کافیست نسبت به هر یک از پلتفرم ‌ها شناخت کامل داشته باشید و از تکنیک ‌های منحصر به فرد استفاده کنید تا در میان رقبا جایگاه بهتری کسب کنید.

معرفی تیک تاک

تیک تاک رقیب اینستاگرام، بیش از یک 1.6 میلیارد کاربر فعال دارد که نرخ تعامل بی ‌نظیری را در میان رسانه‌ های اجتماعی ایجاد کرده است. روزانه میلیون ‌ها ویدیو در تیک تاک آپلود می شوند، محتواهای کوتاه که فوراً توجه کاربر را جلب می کنند. تیک تاک پلتفرمی است که با ترکیب منحصر به فرد نوآوری، اصالت و خلاقیت توانسته مخاطب جهانی را جذب کند.

تیک تاک با تمرکزی که بر روی ویدیوهای کوتاه و جذاب دارد، به عنوان یک پلتفرم مناسب برای ایجاد محتوا به شمار می ‌آید که می تواند مخاطب هدف شما را جذب و سرگرم کند. از آغاز تا امروز این پلتفرم در حال تکامل است و این به معنای دستیابی به فرصت ‌های بیشتر برای بازاریابی‌ های جدید است. تیک تاک یک پایگاه کاربری بسیار فعال دارد که طبق تحقیقات کاربران روزانه به صورت ۹۰ دقیقه از این پلتفرم استفاده می کنند، در نتیجه به یک فضای عالی برای بازاریابی تبدیل شده است. از آنجا که جزو ساده ‌ترین پلتفرم ‌ها شناخته می شود، ایجاد و اشتراک گذاری محتوا توسط کاربران مورد استقبال قرار گرفته است.

دیجیتال مارکتینگ در تیک تاک

بازاریابی اینترنتی تیک تاک از هر برندی به برند دیگر می تواند متفاوت باشد. بازاریابی تیک تاک به معنای استفاده از پلتفرم تیک تاک برای تبلیغ یک نام تجاری، محصول یا خدمات است. تاکتیک‌ های مختلفی را می توان در بازاریابی تیک تاک به کار گرفت، استفاده از محتوای تولید شده توسط کاربر یا استفاده از محتوای ارگانیک، هر یک می توانند باعث تعامل بیشتر با کاربر شوند. بازاریابی تیک تاک کمک می کند آگاهی از برند افزایش پیدا کند، گروه بیشتری از افراد درگیر برند شوند، فروش محصولات و خدمات افزایش پیدا می کند و از مشتریان می توان بازخورد بهتری دریافت کرد.

آیا بازاریابی تیک تاک برای کسب و کار شما مفید است؟

آیا بازاریابی تیک تاک برای کسب و کار شما مفید است؟

تیک تاک به عنوان یک راه قدرتمند برای ایجاد آگاهی از برند شناخته می شود، حتی اگر کاربران به طور فعال برند شما را دنبال نکنند، اما همچنان محتوای شما اگر با جستجوی آنها مرتبط باشد، نمایش داده می شود. این الگوریتم ویژه تیک تاک است که علایق کاربران را تشخیص می دهد و در طی جستجو، تجربه‌ های مرتبط را به آنها نشان می دهد. بنابراین می توان گفت تیک تاک به عنوان یک فرصت بزرگ برای بازاریابی ویدیو به شمار می‌ آید اما مهم است که استراتژی بازاریابی تیک تاک را با دقت اجرا کنید. تیک تاک تا حدود زیادی برای مخاطب جوان طراحی شده است، اگر محصولات  و خدمات شما برای افرادی است که سن بالایی دارند، قطعا تیک تاک به عنوان ابزار بازاریابی نمی تواند انتخاب مناسبی باشد.

استراتژی ‌های مهم در بازاریابی تیک تاک

از بهترین روش های دیجیتال مارکتینگ، انتخاب تیک تاک است، یک راه عالی برای ارتباط با مشتریان جدید. شما نمی توانید در مدت زمان کوتاهی در تیک تاک به شهرت دست پیدا کنید، اما با رعایت برخی از نکات می توانید مسیر موفقیت خود را در تیک تاک کوتاه ‌تر کنید. با توجه به گزینه ‌های تاکتیکی که وجود دارد شما باید بدانید که برای بازاریابی در این پلتفرم از کجا باید شروع کنید. در ادامه بهترین استراتژی‌ های بازاریابی تیک تاک را مرور خواهیم کرد.

بهبود پروفایل

پس از اینکه در تیک تاک (TikTok)  حساب تجاری ایجاد کردید، باید آن را کاملاً بهینه کنید تا در کنار سایر پروفایل ‌ها به راحتی قابل تشخیص باشد. در قسمت عکس، تیک تاک به شما این امکان را می دهد که یک ویدیو برای پروفایل خود انتخاب کنید. برای قرار دادن ویدیو بهتر است یک نسخه متحرک از لوگو را انتخاب کنید. اگر می‌خواهید برای نمایه عکس را انتخاب کنید باید از وضوح خوبی برخوردار باشد. بهتر است عکسی از لوگوی خود را انتخاب کنید تا کاربر به راحتی آن را تشخیص دهد. نام کسب و کار و برند خود را درج کنید. در قسمت بیو شما می توانید 80 کاراکتر توضیحات را وارد کنید. می توانید با 80 کاراکتر خلاصه ای از کسب و کار خود را بیان کنید. برای دسترسی نشانی ایمیل را در نظر بگیرید. برای موفقیت بیشتر می توانید حساب اینستاگرام و یا یوتیوب خود را نیز به حساب تیک تاک متصل کنید.

شناسایی مخاطب

پس از اینکه قسمت پروفایل را تکمیل کردید، اینک باید مخاطب خود را مشخص کنید. اگر می ‌خواهید در بازاریابی شبکه اجتماعی تیک تاک موفق شوید، باید بدانید که چه کسانی باید محتوای شما را می بینند. با توجه به محصولات و خدمات خود می دانید که کدام گروه از مخاطبان شما را دنبال خواهند کرد. قطعاً این موضوع می تواند منجر به تعامل بهتر و فروش بیشتر شود. در تیک تاک شما باید به سمت مخاطب جوان ‌تر بروید، طبق تحقیقات از هر 10 کاربر تا 20 ساله، 7 نفر در تیک تاک حضور دارند و از بین کاربران 20 تا 40 ساله حدوداً نیمی از این افراد تیک تاک را دنبال می کنند. با درک اینکه تیک تاک برای مخاطب جوان طراحی شده است باید در مورد مخاطبی که می ‌خواهید مورد هدف قرار دهید کمی فکر کنید.

ایجاد محتوای با کیفیت

شما باید بدانید که چگونه یک ویدیوی با کیفیت را در تیک تاک تولید کنید. ابتدا کمی تحقیق انجام دهید، بهتر است با پلتفرم تیک تاک کاملا آشنا شوید و بر محتواهایی که بازدید بیشتری را دریافت کرده‌ اند، تمرکز بیشتری داشته باشید. با ورود به صفحه “برای شما” می توانید انواع ویدیوها را مشاهده و ایده‌ های خوبی را کسب کنید. همچنین می توانید با ورود به صفحه “دیسکاور” موضوعات و محتواهایی که ترند شده‌ اند را دنبال کنید. در صفحه دیسکاور محتواهایی که پرطرفدار هستند به نمایش در می‌ آیند. بنابراین یک راه عالی است که از این طریق بر اساس موضوعاتی که در حال حاضر محبوب هستند، محتوای خود را تولید کنید.

قطعاً کلید کمپین هر بازاریابی موفق، ایجاد محتوای مناسب و مرتبط است. در تیک تاک محتوا باید سرگرم کننده و البته آموزنده باشد. برای تولید محتوا به محتوایی فکر کنید که تماشای آن برای کاربر لذت بخش باشد. محتوا باید قابل ارتباط باشد و از نظر عاطفی کاربر را تحریک کند. در میان محتوای سرگرم کننده باید اطلاعات خوبی را نیز به کاربر ارائه دهید، این ترفند به شما کمک می کند تا بتوانید برند خود را به راحتی تبلیغ و مخاطب را جذب کنید. تنوع ویدیو در تیک تاک بسیار زیاد است، شما باید انواع مختلفی از ویدیوها را آماده و منتشر کنید. نسبت به بازخوردی که دریافت می کنید، می توانید استراتژی خود را متوقف، تغییر یا ادامه دهید.

اگر می ‌خواهید در تیک تاک شما نیز شناخته شوید، باید به طور منظم پست های خود را منتشر کنید، بهتر است که محتوا را دو بار در یک هفته منتشر کنید، اما اگر فرصت کافی در اختیار دارید می توانید تعداد انتشار محتوا در طول هفته را افزایش دهید.

پلتفرم تیک تاک نسبت به سایر رسانه ‌های اجتماعی متفاوت ‌تر است. بنابراین شما باید این اطمینان را حاصل کنید که محتوای شما برای این پلتفرم مناسب است. مدت زمان یک ویدیو معمولا بین 21 تا 34 ثانیه در نظر گرفته می شود، ویرایش ویدیوها در تیک تاک نیز سبک متفاوتی دارند که می توانید ویدیوهای خود را با فرمت ‌های ویدیوی پرطرفدار و فیلترها ویرایش کنید. ممکن است بخواهید محتوای سایر پلتفرم‌ ها را در تیک تاک بارگذاری کنید، اما از آنجا که محتوا در تیک تاک متفاوت است، اگر محتوای شما متفاوت به نظر برسد قطعاً نمی تواند با مخاطب هدف ارتباط برقرار کند.

اینفلوئنسر مارکتینگ تیک تاک

اینفلوئنسر مارکتینگ تیک تاک

اینفلوئنسر مارکتینگ تیک تاک به معنای مشارکت کسب و کارها با سازندگان تبلیغات است. شرکت‌ ها و کسب و کارهای مختلف، تبلیغات اینترنتی خود را به این افراد واگذار می کنند. اینفلوئنسرها در تمامی حوزه ‌ها می توانند تبلیغات را انجام دهند، نکته مهم این است که برای تطابق بهتر باید متناسب با برند، کسب و کار، محصولات و خدمات خود یک اینفلوئنسر مرتبط را انتخاب کنید.

آزمایش استراتژی ها

تیک تاک نیز مانند سایر پلتفرم ‌ها در ابتدا باید مورد آزمایش قرار بگیرد. شما باید انواع محتوا، انواع تبلیغ و مخاطب هدف را مورد ارزیابی قرار دهید تا ببینید چه محتوایی و چه تبلیغی برای برند شما موثرتر است. از آنجا که تیک تاک خلاقیت زیادی را برای تولید محتوا ارائه می دهد، می توانید از متغیرهای مختلفی برای تولید محتوا استفاده کنید تا بهترین نتیجه را برای کمپین تبلیغاتی خود دریافت کنید. از سوی دیگر باید طیف گسترده ‌ای از مخاطبان هدف را مورد بررسی قرار دهید تا بدانید چه گروهی با برند شما بهتر ارتباط برقرار می کند.

تحلیل استراتژی ها

تیک تاک ابزارهای خوبی را برای تجزیه و تحلیل فعالیت شما در این پلتفرم ارائه داده است. از طریق این ابزارها می توانید کمپین ‌های تبلیغاتی خود را بهینه‌ سازی و به نتایج بهتر دست پیدا کنید. ابزار Insights به شما کمک می کند تا بتوانید محبوب ‌ترین ویدیوها، فالوورهای برتر و اطلاعات جمعیتی را برای مخاطب هدف خود مورد ارزیابی قرار دهید. از این طریق می دانید که کدام کمپین تبلیغاتی برای کسب و کار شما می تواند موفق ‌تر باشد. این تجزیه و تحلیل ‌ها یک راه آسان برای سنجش این است که آیا استراتژی شما موفقیت آمیز است یا خیر. با بررسی ماهانه متوجه خواهید شد که آیا به اهداف خود دست پیدا کرده ‌اید یا خیر.

خدمات تیک تاک

تیک تاک به کاربر این امکان را می دهد که محتوا را در برنامه آپلود کند، سپس در صفحه “برای شما” و “صفحه کاوش” برای سایر کاربران به نمایش می گذارد. الگوریتم تیک تاک بهترین محتوا را بر اساس برخی از فاکتورها و البته تجربه کاربری به نمایش می گذارد. یادگیری ماشینی ترجیحات کاربر را شناسایی می کند و بر اساس نحوه تعامل، محتوا را برای کاربر نمایش می دهد. به طور مثال اگر کاربر حساب ‌های زیبایی و مراقبت از پوست را بیشتر دنبال کند، الگوریتم تیک تاک ویدیوهای مشابه را پیشنهاد می دهد و اگر به مرور زمان کاربر به ویدیوهای دیگری علاقه پیدا کند، به تدریج محتواهای جدید جایگزین می شوند. از دیگر خدمات تیک تاک می توان به افزایش مدت زمان ویدیو به 3 دقیقه اشاره کرد که به مرور زمان آپلود ویدیو تا 10 دقیقه افزایش پیدا کرده است. با انتشار پست متنی نیز این امکان به کاربر داده می شود که بتواند از طریق هشتگ ‌ها با کاربران بیشتر وارد تعامل شود.

تفاوت تیک تاک و اینستاگرام در دیجیتال مارکتینگ

رسانه‌ های اجتماعی همواره در حال توسعه هستند و اینک بین دو پلتفرم محبوب تیک تاک و اینستاگرام رقابت خوبی شکل گرفته است. هر یک از دو پلتفرم با توجه به مزیت ها و ویژگی هایی که دارند می توانند برای استراتژی بازاریابی شما موفق ظاهر شوند. اما اگر می‌ خواهید بدانید در دوئل این بازاریابی که کدام یک موثرتر است، باید نقاط قوت و ویژگی ‌های هر یک را بررسی کنید.

مخاطب

تیک تاک به عنوان پلتفرم نوظهور میان کاربران جوان‌ محبوبیت دارد. تیک تاک بیشتر تمایل دارد مخاطب جوان را جذب کند. پایگاه کاربری تیک تاک بین 16 تا 24 سال هستند که این سن در حال حاضر افزایش پیدا کرده و کاربران بین 25 تا 35 سال هستند. طبق این آمار میانگین عددی برای تیک تاک 23 سال و برای اینستاگرام 34 سال تعیین شده است. این دو عدد نشان دهنده این است که تیک تاک در جذب قشر جوان بسیار موفق بوده است. اینستاگرام مدت طولانی ‌تری است که در دسترس کاربران قرار دارد و از پایگاه کاربری متنوع ‌تری نیز برخوردار است، تقریباً تمام گروه ‌های سنی از این پلتفرم استفاده می کنند. تیک تاک با حضور جهانی به ویژه در آسیا محبوبیت پیدا کرده است. اینستاگرام نیز محبوبیت جهانی دارد اما بیشترین مخاطبان آن مربوط به آمریکا هستند.

قالب و سبک

هر دو، قالب ‌ها و سبک ‌های منحصر به فردی را برای محتوا ارائه می دهند که مخاطبان متفاوتی را مورد هدف قرار می دهند. اینستاگرام را برای ویدیوهای طولانی و تیک تاک را برای ویدیوهای کوتاه انتخاب می کنند، محتواهایی که به سرعت ویروسی شده و همه آن را دنبال می کنند.

مدت زمان ویدیو

مدت زمان ویدیو

مدت زمان ویدیو تیک تاک کوتاه و بین 16 تا 60 ثانیه است، ویدیوها عمدتاً عمودی هستند و به طور گسترده از ویرایش ‌ها می توان برای ویرایش ویدیوها استفاده کرد. ویدیوهایی که در اینستاگرام منتشر می شوند می توانند تا 60 دقیقه به حالت IGTV باشند، اما بیشتر ویدیوها یک دقیقه یا کمتر هستند. ویدیوها می توانند هم به صورت عمودی و هم به صورت افقی منتشر شوند. اینستاگرام از گزینه ویرایش محدودی برخوردار است، به همین دلیل بسیاری از اینفلوئنسرها ابتدا عکس و ویدیو را از طریق نرم‌ افزارها ویرایش کرده، سپس در اینستاگرام منتشر می کنند.

نوع محتوا

محتوای تیک تاک بر اساس چالش ‌ها همراه با موسیقی است اما در اینستاگرام محتوای ویدیوها متنوع است. میانگین پست ‌هایی که در اینستاگرام منتشر می شوند در طی روز 4 برابر تیک تاک هستند. البته باید توجه داشته باشید که از زمان استفاده اینستاگرام مدت زمان زیادی می گذرد و اگر 4 سال ابتدایی انتشار اینستاگرام را با 4 سال ابتدایی تیک تاک مقایسه کنید، به این نتیجه می رسید که تیک تاک وضعیت بهتری دارد. از نظر لایک و کامنت می توان گفت هر دو پلتفرم فاصله کمی نسبت به یکدیگر دارند. اما از لحاظ تعامل نسبت به تعداد کاربرانی که تیک تاک دارد، نسبت به اینستاگرام موقعیت بهتری دارد.

فرصت بازاریابی

هر دو پلتفرم فرصت ‌های منحصر به فردی را برای اینفلوئنسر مارکتینگ ارائه می دهند و هر کدام استراتژی ‌های خاصی را دنبال می کنند. در تیک تاک همکاری با اینفلوئنسرها بسیار موثر واقع شده است و منجر به افزایش قابل توجه تعامل و دسترسی به برندها شده است. تیک تاک فرصت ‌های منحصر به فرد را برای بازاریابی از طرق مختلف ارائه می دهد. از سوی دیگر اینستاگرام نیز برای مشارکت با اینفلوئنسرها فرصت ‌های خوبی را فراهم کرده است. در بخش بازاریابی، تبلیغاتی که در اینستاگرام انجام می شود بیشتر مبتنی بر ویدیو و عکس است، در حالی که در تیک تاک تبلیغات به صورت فرمت ویدیویی انجام می شود. فرمت ویدیوی کوتاه در تیک تاک باعث شده است که بیشتر اشتراک گذاری شود و یک دسترسی ویروسی برای ویدیوهای تیک تاک ایجاد شود. تاکید تیک تاک بر صدا، موسیقی و جلوه‌ های بصری است که به جذابیت ویدیو کمک زیادی می کنند. در بازاریابی تیک تاک کسب و کارها می توانند از این طریق محتوای سرگرم کننده و جذاب را برای مخاطبان جوان بسازند.

تجزیه و تحلیل

تیک تاک و اینستاگرام هر دو ابزارهای تجزیه و تحلیل خوبی را ارائه می دهند که کسب و کارها می توانند از این طریق عملکرد خود را ردیابی کرده و استراتژی خود را بهبود ببخشند. تجزیه و تحلیل تیک تاک در برابر اینستاگرام متفاوت است. معیاری که تیک تاک در نظر می گیرد بیشتر مربوط به عملکرد ویدیو است، در حالی که اینستاگرام معیار را بر روی دنبال کنندگان و تعامل در نظر می گیرد.

به طور خلاصه می توان شباهت ‌ها و تفاوت ‌های اینستاگرام و تیک تاک را اینطور بیان کرد:

هر دو قابلیت ارسال پیام در دایرکت را دارند، هر دو پخش زنده دارند، هر دو قابلیت خرید درون برنامه ‌ای را دارند، امکان هشتگ گذاری، افزایش فالوور، دریافت لایک و کامنت برای هر دو پلتفرم امکان ‌پذیر است. در اینستاگرام می توان ویدیو طولانی آپلود کرد، می توان بر روی عکس ‌ها و ویدیوها تگ گذاشت، می توان تصاویر و ویدیوها را به حالت استوری منتشر کرد. اما در تیک تاک امکان انتشار ویدیویی طولانی وجود ندارد، بر روی عکس‌ ها و ویدیوها امکان تگ گذاری وجود ندارد، همچنین در تیک تاک قابلیت استوری در نظر گرفته نشده است.

سخن پایانی

رسانه ‌های اجتماعی بخش مهمی از زندگی کاربران را تشکیل می دهند. بسیاری از افراد از این پلتفرم ‌های مهم برای رونق کسب و کار خود استفاده می کنند. قطعاً هر یک از پلتفرم‌ ها این توانایی را دارند که در بازاریابی کمک کننده باشند. اگر زمان کافی در اختیار ندارید و یا با پلتفرم ‌ها چندان آشنا نیستید، شرکت‌ های بازاریابی می توانند خدمات خوبی را ارائه دهند.

شرکت دارکوب یک تیم تخصصی را برای بازاریابی اینترنتی در نظر گرفته است. تیمی متشکل از افراد متخصص، حرفه ‌ای و با تجربه که با تسلط بر شبکه‌ های اجتماعی و نوع کسب و کار شما، بهترین استراتژی بازاریابی را در نظر می گیرند.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته