تفاوت بازدیدهای موبایل و کامپیوتر در محاسبه رنک الکسا

نوشته شده توسط آرش محمد اصفهانی

همیشه یک رقابت داغ و پایان ناپذیر برای انتخاب برترین وب سایت یا حداقل فهرستی از برترین وب سایت ها وجود داشته و فضای اینترنت، پر از ابزارهای مختلفی است که خدمات رایگان و پولی مختلفی را برای سنجش و مقایسه رتبه سایت ها ارائه می کنند.

سرویس رتبه بندی الکسا یکی از این ابزارهای قابل اعتماد و شناخته در این زمینه است که خیلی از وب سایت ها به ویژه وب سایت های ایرانی، برای نمایش قدرت و موفقیت خود به آن مراجعه کرده و رتبه ای که دریافت کرده اند را به رخ رقبایشان می کشند. شرکت طراحی وب سایت دارکوب ارائه کننده طیف گسترده ای از خدمات طراحی سایت، بهینه سازی سایت و بهینه سازی سئو، پاسخگوی تمامی نیازهای شما در زمینه کاهش رنک الکسا، دیجیتال مارکتینگ و بهبود شیوه های کسب و کار اینترنتی خواهد بود.

الکسا و روش رتبه بندی وب سایت ها

وب سایت سایت الکسا در سال 1996 توسط دو کارآفرین راه اندازی شد و از آن زمان شروع به جمع آوری اطلاعاتی عظیم از تمامی وب سایت های فعال در سراسر جهان کرد. الکسا برای تعیین رتبه وب سایت ها، اطلاعاتی مثل ترافیک دیتا و بازدیدهایی که تمامی وب سایت ها در طول سه ماه بدست می آورند را محاسبه کرده و پس از ارزیابی فاکتورهای مهم آن، رتبه وب سایت ها را در قالب دو رتبه جهانی و رتبه هر وب سایت در کشوری که بیشترین بازدید کننده را از آن دارد اعلام می کند.

در حقیقت الکسا از همان ابتدای کار به هدف جمع آوری، تحلیل و فروش چنین داده هایی فعالیتش را آغاز کرد و کمی بعد تر توسط شرکت بزرگ آمازون خریداری شد.

رتبه یا رنک وب سایت الکسا از جمله موارد مهم و قابل توجهی است که توسط شرکت های فعال در شبکه اینترنت و صاحبان کسب و کارهای آنلاین بسیار مورد توجه می باشد. الکسا ابتدا رتبه جهانی وب سایت ها و سپس براساس محاسبه و تحلیل بازدیدهای کاربران مراجعه کننده بر طبق موقعیت مکانی، به رتبه بندی وب سایت مورد نظر در میان سایر وب سایت های هموطنش می پردازد.

الکسا برای محاسبه این داده ها یک تولبار یا نوار ابزار را معرفی کرده که به صورت افزونه، قابلیت نصب شدن در اکثر مرورگرها را داشته و با ارسال داده های مشخص به سرور مرکزی الکسا، اطلاعات وب سایت هایی که کاربران این مرورگرها در هنگام وبگردی از آنها بازدید کرده اند را جمع آوری می کند.

رتبه الکسا طبق ترکیبی از محاسبه تعداد بازدید های منحصر به فرد کاربرها و تعداد بازدید های صفحات وب سایت در طول سه ماهه قبلی اندازه گیری می شود. تعداد کل کاربرانی که در مدت یک روز از یک وب سایت بازدید می کنند را بازدید کننده محصر به فرد می گویند که حضور،هر کدام در طول 24 ساعت، فقط یک بار شمرده می شود. بازدید صفحه نیز تعداد صفحاتی است که این تعداد کاربر از آنها دیدن کرده اند.

تمامی این فاکتورها در فرمول های محاسباتی الکسا قرار گرفته و در نهایت هر وب سایت توسط دو شاخص رتبه جهانی و کشوری رتبه بندی می شود.

الکسا ماهانه آمار ترافیک میلیون ها وب سایت را جمع آوری می کند و مشخص می کند که کدامیک رتبه پایین تر، یعنی محبوبیت بالاتری دارند. برای مثال وب سایتی که رتبه یک را در ایران دارد، بین بقیه وب سایت های ایرانی بالاترین میزان بازدید کننده را به خودش اختصاص داده است.

رابطه الکسا با کاربرانی که از موبایل و تبلت برای وبگردی استفاده می کنند

الکسا یکی از مهم ترین آنالیزورهای ترافیک وب سایت است و باید گفت که در میان سایر رقبای خود، اطلاعات دقیق تر و قابل اعتماد تری را ارائه می دهد. اما با این وجود یک واقعیت دیگر هم وجود دارد که با توجه به آن، نمی توان به صورت قطعی و بی چون و چرا به داده هایی که این وب سایت اعلام می کند اعتماد کرد.

شاید مورد اولی که الکسا را کمی محدودتر از بقیه کرده و آن را انحصاری تر جلوه داده است، سیاست این شرکت در اعلام داده های کامل وب سایت هایی است که حداقل رتبه 100 هزارتایی جهانی را به خودشان اختصاص داده اند. این یعنی الکسا بعد از رتبه بندی وب سایت ها، فقط داده های آماری کامل وب سایت هایی که رتبه یک تا صد هزار جهانی را به خودشان اختصاص داده اند منتشر می کند. شاید بگویید که اگر تا صد هزار وب سایت را هم اعلام کند که خوب است، ولی در نظر داشته باشید که بیش از 30 میلیون وب سایت در سراسر جهان راه اندازی شده و اعلام داده های آماری فقط برای 100 هزار وب سایت اول از چنین جمعیتی، چندان مفید و کارگشا نخواهد بود.

واقعیت این است که اطلاعات الکسا فقط و فقط از طریق یک منبع جمع آوری می شود و آن منبع، تولبار عرضه شده توسط این شرکت است. کاربرانی که افزونه یا تولبار الکسا را در مرورگر خود نصب کرده اند، هنگام وبگردی باعث می شوند که اطلاعات مشخصی از وب سایت های بازدید شده توسط آنها به سرور اصلی الکسا واقع در شرکت آمازون ارسال شود.

به این معنی که کاربران دیگری که این تولبار را در مرورگر خود نصب نکرده اند نمی توانند سهمی در داده هایی که الکسا به جمع آوری آن می پردازد داشته باشند. با یک حساب سرانگشتی می فهمیم که الکسا برای نمونه برداری از داده های خود به میلیون ها کاربر نیاز دارد.

با این اوصاف الکسا نتوانسته به اندازه تمامی کاربرانی که از اینترنت استفاده می کنند، نوار ابزارش را در اختیار همه قرار دهد. برای همین اطلاعاتی که در داده های آماری این تحلیلگر ترافیک جمع آوری می شود آنچنان دقیق نبوده و این موضوع در مورد وب سایت های کوچک تر، به مقدار بیشتری نمود می کند.

مشکل رتبه های الکسا چیست ؟

بزرگ ترین مشکل الکسا در حقیقت منبع جمع آوری داده های آن است. تولبار الکسا فقط از مرورگرهای اینترنت اکسپلورر، گوگل کروم و موزیلا فایرفاکس پشتیبانی می کند و سایر کاربرانی که از مروگرهای دیگر دسکتاپی نظیر اپرا و یا حتی از گجت هایی مثل تلفن همراه و تبلت برای وبگردی استفاده می کنند، نمی توانند به الکسا در جمع آوری داده هایش کمکی کنند.

پس طیف وسیعی از کاربرانی که از سیستم عامل اندروید، آی او اس، بلک بری یا لینوکس برای وب گردی استفاده می کنند هیچ سهمی در کمک رسانی به دقیق تر شدن داده های آماری الکسا ندارند و به دلیل سازگار نبودن تولبار این شرکت با گجت های انها، منبع تغذیه خوبی برای الکسا به حساب نمی آیند.

الکسا تاکنون تلاش خاصی برای جمع آوری اطلاعات کاربران اندرویدی و یا کاربرانی که از مرورگر سافاری و دستگاه های قابل حمل اپلی استفاده می کنند نکرده است. این یعنی حداقل 30 درصد از ترافیک های در حال گشت و گذار در وب که از دستگاه های قابل حمل بهره می برند، از چشم الکسا نادیده گرفته شده اند. این همه ماجرا نبوده و طیف خاصی از کاربرها که از مرورگرهای غیر سازگار با افزونه الکسا استفاده می کنند هم به مانند کاربران اندرویدی و اپلی نادیده گرفته می شوند.

علاوه بر دقیق نبودن داده های آماری کاربرها، الکسا از لحاظ موقعیت جغرافیایی نیز می تواند دچار مشکل شود. چرا که برخی از کشورها از لحاظ تعداد کاربر و اطلاعاتی که در اختیار الکسا قرار می دهند دچار تقص و کاستی هایی هستند و نمی توانند آمار کشوری درستی را در اختیار الکسا قرار دهند.

چند تکنیک برای کاهش رتبه الکسا

افزایش ترافیک وب سایت

برای اینکه شانس شما از بازدید شدن وب سایتتان توسط کاربرانی که تولبار الکسا را نصب کرده اند بیشتر شود، باید روی بهبود سئو و بهینه سازی وضعیت وب سایتتان تمرکز کنید. بهبود سئو مساوی است با افزایش بازدید سایت.

تولبار الکسا را نصب کنید

به شرکت ها و سازمان هایی که در فضای مجازی فعال بوده و کارمندان آنها از رایانه های رومیزی یا لپ تاپ برای انجام کارهای روزمره خود استفاده می کنند، توصیه می شود که از مرورگرهای پشتیبانی شده الکسا استفاده کرده و حتما افزونه الکسا را بر روی تمامی این مرورگرها نصب نمایند.

معرفی و تایید وب سایت در الکسا

همانطور که جهت دریافت خدمات وب مستری و بهینه سازی سئو از گوگل، نیاز دارید که به آن ثابت کنید که صاحب آن وب سایت هستید، الکسا هم همین را از شما می خواهد و می بایست از روشی که مشخص کرده به آن ثابت کنید که فلان وب سایت متعلق به شما بوده و بتواند شما را بهتر بشناسد.

الکسا به مانند گوگل، یک برش کد را به شما داده و می خواهد با قرار دادن آن در قسمتی از کدهای قالب وب سایت، توانید مالکیت آن را اثبات کنید. البته با وجود اینکه انجام اینکار تاثیر خاصی در رتبه بندی شما نخواهد داشت، اما می توانید به اطلاعات دقیق تری از وب ساییتان در الکسا دسترسی پیدا کنید.

با دیگر وب سایت ها همکاری کنید

انجام تبلیغات اینترنتی نه فقط برای بهتر دیده شدن بلکه برای کاهش رتبه الکسا نیز اثر گذار می باشد. در این زمینه می توانید به سراغ وب سایت های شناخته شده (اجرا رپورتاژ آگهی) یا حتی رقبای موفق تر خود بروید. دریافت بک لینک های با ارزش نیز جزو روش های مفید در کاهش رتبه الکسا شناخته می شود.

حضور جدی و مستمر در پلتفرم های ارتباط جمعی و شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی در الکسا حضور بسیار پر رنگی داشته و الکسا هم به آنها توجه ویژه ای دارد. راه اندازی و محتواگذاری با کیفیت و جذاب در صفحات اجتماعی می تواند کاربران بی شماری را با شما آشنا کرده و آنها را  به بازدید کنندگان و فالوورهای دائمی تبدیل کند. با اینکار رتبه الکسا وب سایت های شما هم به سرعت کاهش پیدا خواهد کرد.

سخن پایانی

با توجه به مواردی که در بالا اشاره شد، افزایش رتبه الکسا از جهات بسیاری این پتانسیل را در خود دارد که در پیشرفت و رونق سایت و کسب ‌و‌ کار شما در فضای اینترنت تاثیر بسزایی ایجاد کند. رتبه الکسا به ویژه در ایران از جمله معیارهایی است که بسیاری از مدیران و متخصصان در هنگام تصمیم‌ گیری های حیاتی و مهم برای انتخاب و همکاری با شما، آن را مد نظر قرار می‌دهند. برای همین است که کاهش رتبه الکسا و قرار گرفتن در جمع صد هزار سایت برتر (رتبه های سه رقمی و کم تر در کشور ایران) را باید به عنوان یکی از اولویت‌های خود مشخص کرده و در جهت رسیدن به این هدف تلاش کنید.

در صورت عمل کردن به نکات بالا می توانید مطمئن باشد که وب سایت شما با سرعت بالایی به یک جایگاه مطلوب در رتبه بندی الکسا دست می باید. در عین حال، اگر به تازگی کار خود را شروع کرده اید و رتبه ضعیفی داشته و راه درازی را برای رسیدن به جایگاه مورد نظرتان پیش روی شما قرار دارد، کافیست با یک تماس با کارشناسان بازاریابی دیجیتال شرکت طراحی وب سایت دارکوب، در مدت کوتاه به اهدافی که در نظر دارید خواهید رسید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته