
ترافیک ارگانیک، توسط کاربرانی ایجاد می شود که از طریق موتورهای جستجو یا سایر منابع، به سایت دسترسی پیدا می کنند. اهمیت ترافیک ارگانیک به این دلیل است که نشان می دهد، محتوای سایت تا چه اندازه مرتبط و ارزشمند است. از این طریق موتور جستجو نیز سایت را به عنوان یک منبع اطلاعاتی مهم در اختیار کاربران قرار می دهد.
اما ترافیک وب سایت همیشه پایدار نیست و می تواند بر اساس برخی از عوامل، دچار افت و خیز شود. تجزیه و تحلیل وب سایت با ابزارهای پیشرفته، یک راه آسان و سریع برای دستیابی به نتایج واقعی است. با دریافت نتایج، نسبت به دلایل کاهش ترافیک ارگانیک می توانید راهکارهای خوبی را ارائه دهید. با برخی از اقدامات اصلاحی، در مدت زمان کوتاهی مجدداً ترافیک وب سایت افزایش پیدا خواهد کرد.
لیست مطالب
قبل از اقدام به افزایش ترافیک وب سایت، باید اطمینان حاصل کنید کاهش ترافیک سایت به صورت واقعی رخ داده است. برای اطمینان کامل از کاهش ترافیک، باید ترافیک وب سایت را در دوره های مختلف مورد ارزیابی قرار دهید.
ترافیک وب سایت را به صورت روزانه، هفتگی و یا ماهانه مقایسه کنید. اینک درک خواهید کرد که آیا کاهش ترافیک به صورت تدریجی بوده است یا به صورت ناگهانی رخ داده است. ابزارهای تحلیلی می توانند بسیار کمک کننده باشند. با ارائه نمودار ترافیک سایت، شواهدی از کاهش یا افزایش ترافیک وب سایت را به طور دقیق ارائه می دهند. پس از دریافت نتایج اولیه و تایید کاهش ترافیک، اینک باید عوامل مختلف را مورد بررسی قرار دهید.
قبل از بررسی فاکتورهای مختلف برای دستیابی به علل کاهش ترافیک وب سایت یک کار مهم انجام دهید. آخرین تغییراتی که در سایت انجام داده اید را بررسی و تحلیل کنید. در بسیاری از موارد تغییر در طراحی سایت و ناوبری، منجر به کاهش ترافیک می شوند. این تغییرات می توانند باعث سردرگمی کاربر شوند تا سایت را ترک کند.
یکی از ابزارهای مهم که می توانید برای تحلیل عملکرد وب سایت از آن استفاده کنید، Google Search Console است. این ابزار تا حدود زیادی می تواند مشکلاتی که منجر به کاهش ترافیک وب سایت شده اند را شناسایی کند. از طریق این ابزار می توانید یک گزارش کلی عملکرد دریافت کنید. در این گزارش تعداد کلیک ها، تعداد نمایش ها و موارد دیگر وجود دارد. با بررسی هر یک از آیتم ها می توانید برای رفع مشکل اقدام کنید.
یکی از دلایل اصلی و مهم در افت ترافیک ارگانیک، تغییرات الگوریتم گوگل است. اگر سایت برای الگوریتم های به روز شده گوگل، به روز رسانی نشود، کاهش ترافیک را شاهد خواهید بود. باید به صورت دوره ای وب سایت را متناسب با الگوریتم های جدید گوگل، بهینه سازی کنید.
به طور مثال گوگل الگوریتم خود را به روز رسانی و در اولویت بندی محتواها، نکات جدیدی را لحاظ می کند. محتوای وب سایت شما در رتبه بندی گوگل قرار نمی گیرد، چرا که نکات جدید را پشتیبانی نمی کند. می توانید از طریق برخی از ابزارها، تغییرات جدیدی که در الگوریتم های گوگل ایجاد می شوند را پیگیری کنید. سپس با بررسی الگوریتم و محتوای وب سایت خود، میزان آسیبی که وب سایت دریافت می کند را ارزیابی کنید.
مشکلات فنی سئو و ایندکس، می توانند در عملکرد وب سایت اختلال ایجاد کنند. اگر یک صفحه به درستی ایندکس نشود، هرگز در نتایج جستجو ظاهر نمی شود. این به معنای از دست دادن ترافیک ارگانیک است. ممکن است صفحات وب سایت شما به دلیل استفاده از تگ های اشتباه، ایندکس نمی شوند. یا در برخی از فایل ها نقصی ایجاد شده است که مانع ایندکس شدن صفحات می شوند.
یکی از مواردی که گوگل به آن توجه می کند، سرعت ایندکس است. اگر محتوای شما توسط گوگل به سرعت ایندکس نشود، ترافیک به طور چشمگیری کاهش پیدا می کند. همچنین وجود صفحات حذف شده و یا صفحاتی که با خطای ۴۰۴ نمایش داده می شوند، در کاهش ترافیک نقش دارند. خطاهای سرور که دسترسی گوگل به محتوا را محدود می کنند نیز در رتبه بندی تاثیر منفی می گذارند.
از مشکلات فنی سئو تکنیکال نیز می توان به افت سرعت بارگذاری وب سایت و استفاده نادرست از تگ ها اشاره کرد. URLهای پیچیده و طولانی وجود لینک های شکسته نیز در کاهش بازدید سایت تاثیرگذار هستند.
کاهش ترافیک وب سایت می تواند ناشی از مشکلات سرعت سایت و تجربه کاربری باشد. دو موضوع مهم برای موتور جستجو، سرعت بارگذاری و تجربه کاربری بهینه است. اگر این دو موضوع از نظر موتور جستجو تایید نشود، افت رتبه در گوگل را شاهد خواهید بود.
اگر وب سایت به کندی بارگذاری شود، کاربر آن را ترک می کند. در حال حاضر اگر بارگذاری یک صفحه بیش از ۳ ثانیه طول بکشد، احتمال ترک سایت توسط کاربر وجود دارد. می توانید با استفاده از برخی ابزارها مواردی که در کند شدن بارگذاری تاثیر گذاشته اند را شناسایی کنید.
تجربه کاربری نیز فاکتوری است که گوگل در رتبه بندی ها آن را در نظر می گیرد. اگر کاربر نتواند در وب سایت حرکت آسان و راحتی داشته باشد، سایت را ترک خواهد کرد. وب سایت هایی که تجربه کاربری خوبی را ارائه می دهند، در نگه داشتن کاربر موفق تر هستند. از طریق برخی از ابزارها می توانید مشکلات تجربه کاربری را رصد کنید. میزان نرخ پرش، مدت ماندگاری کاربر و صفحاتی که بیشتر مشاهده شده اند، مهم ترین آمارهایی هستند که دریافت خواهید کرد.
با تحلیل رفتار کاربر درک خواهید کرد که در کجا توقف داشته است و چه بخش هایی بازدید دریافت نکرده اند. برای دستیابی به یک تجربه کاربری بهینه، سازگاری وب سایت با تلفن همراه نیز بسیار اهمیت دارد. طراحی ریسپانسیو، جذاب و کاربرپسند، ناوبری ساده و کاهش تبلیغات در بهبود تجربه کاربری می توانند تاثیرگذار باشند.
اگر بک لینک های ارزشمند وب سایت کاهش پیدا کنند، می توانند منجر به کاهش ترافیک وب سایت شوند. همانطور که افزایش بک لینک ها می تواند ترافیک سایت را افزایش دهد، کاهش آنها نیز در کاهش ترافیک تاثیرگذار است.
از طریق ابزارهای موجود می توانید بک لینک های وب سایت را بررسی کنید. به اطلاعات مهم از جمله روند افزایش یا کاهش بک لینک ها در یک دوره مشخص دست پیدا خواهید کرد. بک لینک ها می توانند به دلیل تغییر در ساختار سایت مرجع، حذف شده باشند. البته توجه داشته باشید که سایت مرجع باید با حوزه فعالیت شما مرتبط باشد تا ترافیک خوبی دریافت کنید.
تنها بر تعداد بک لینک ها تمرکز نداشته باشید و به کیفیت آنها نیز توجه کنید. بک لینک های با کیفیت که از سایت های معتبر دریافت می شوند، تاثیر بیشتری خواهند گذاشت.
یکی از دلایل کاهش ترافیک سایت، ارائه محتوای ضعیف است. اگر محتوا به درستی سوال کاربران را پاسخ ندهد، گوگل سایت را به عنوان منبع نامعتبر شناسایی می کند. عدم به روزرسانی محتوا، به کار نبردن کلمات کلیدی مرتبط، استفاده بیش از اندازه کلمات کلیدی تاثیر منفی می گذارد. استفاده از محتوای تکراری در بخش های مختلف وب سایت نیز در کاهش ترافیک تاثیرگذار است.
اگر کلمه کلیدی مناسب را در محتوا قرار ندهید، موتور جستجو نمی تواند سایت شما را به درستی شناسایی کند. همچنین در صورت استفاده از کلمات کلیدی بسیار، یک سیگنال منفی به گوگل ارسال می شود. چرا که گوگل محتوای طبیعی و مرتبط را در اولویت رتبه بندی قرار می دهد.
یکی از مواردی که در تجزیه و تحلیل ترافیک سایت نادیده گرفته می شود، امنیت وب سایت است. امنیت وب سایت به این معنا است که اطلاعات کاربران حفظ و وب سایت توسط هکرها محافظت می شود. گوگل نیز برای وب سایت هایی که امنیت را در اولویت قرار می دهند، امتیاز بالایی در نظر می گیرد.
قطعاً اگر سایت به یک بدافزار یا کد مخرب آلوده شود، گوگل سایت را از لیست جستجو حذف می کند. این موضوع کاهش ترافیک چشمگیری را در پی خواهد داشت. از طریق برخی از ابزارها می توانید مشکلات امنیتی وب سایت خود را شناسایی و آنها را رفع کنید.
یکی از عواملی که می تواند به صورت مستقیم یا غیر مستقیم بر روی ترافیک سایت تاثیر بگذارد، تبلیغات پولی است. تبلیغات پولی در پلتفرم های مختلف برای افزایش دیدن دیده شدن وب سایت منتشر می شوند. اما گاهی می توانند تاثیر منفی بر ترافیک ارگانیک بگذارند.
این تبلیغات می توانند باعث حواس پرتی کاربران شوند. بسیاری از کاربران به جای جستجو در نتایج تنها بر روی تبلیغات کلیک می کنند. این موضوع می تواند منجر به کاهش نرخ تبدیل شده و بر روی سئو و ترافیک تاثیر منفی بگذارد. اگر کاربران به صورت مکرر از طریق تبلیغات پولی وارد سایت شوند، انگیزه کافی برای دنبال کردن سایت را نخواهند داشت. آنها می دانند که شما از طریق تبلیغات پولی در نتایج جستجو دیده می شوید.
از سوی دیگر برخی از کاربران به تبلیغات پولی اعتماد کمتری دارند. آنها ترجیح می دهند از طریق نتایج گوگل وارد وب سایت شوند. تبلیغات پولی گرچه به طور مستقیم بر روی رتبه بندی تاثیر نمی گذارند، اما در کاهش ترافیک می توانند نقش داشته باشند. گوگل سیگنال هایی را از تبلیغات پولی دریافت می کند. سیگنال هایی از جمله نرخ کلیک کمتر و نرخ پرش بیشتر که با تحلیل آنها رتبه سایت را تغییر می دهد.
اگر می خواهید ترافیک وب سایت را افزایش دهید، نیاز است تا یک استراتژی دقیق را پیاده سازی کنید. پس از اینکه دلایل افت ترافیک را شناسایی کردید، اینک اقدامات موثری را برای بازیابی ترافیک سایت انجام دهید.
از طریق Google Search Console نیز می توانید گزارشی درباره وضعیت کلمات کلیدی، کلیک ها و موارد دیگر دریافت کنید. سپس صفحاتی که نیاز به بهینه سازی دارند را در اولویت قرار دهید.
قطعاً ایجاد یک محتوای با کیفیت و جذاب که بتواند کاربر را درگیر کند، در دریافت بک لینک تاثیرگذار خواهد بود. برای ایجاد یک محتوای ارزشمند و قابل اشتراک گذاری با یک تیم تولید محتوا وارد تعامل شوید. تا از این طریق بتوانید ترافیک ارگانیک بیشتری را جذب کنید.
همچنین استفاده از کلمات کلیدی خاص و طولانی که رقابت کمتری برای آنها وجود دارد، در افزایش ترافیک تاثیرگذار است. با بررسی وب سایت های رقبا، از نظر کلمات کلیدی نیز می توانید محتوای خود را به درستی بهینه کنید.
با به روز رسانی منظم نرم افزار و استفاده از پسوردهای قوی می توانید از کاهش ترافیک جلوگیری کنید. همچنین توصیه می شود یک نسخه پشتیبان از سایت دریافت کنید تا در صورت بروز مشکل امکان بازیابی اطلاعات وجود داشته باشد.
تبلیغات را محدود در یک کانال خاص انجام ندهید. کاربران در شبکه های اجتماعی و پلتفرم های مختلف فعالیت می کنند. می توانید از تمام بسترها برای تبلیغات و افزایش بازدید استفاده کنید.
اولین گام برای تایید کاهش ترافیک وب سایت، دریافت آمار است. از طریق ابزارهای تحلیلی می توانید به آمارهای خوبی دست پیدا کنید. کاهش ترافیک وب سایت ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود. عدم بهینه سازی سایت متناسب با به روزرسانی های الگوریتم های گوگل، مشکلات فنی سئو و ایندکس بسیار تاثیرگذار هستند.
اختلال در سرعت سایت، وجود مشکل در تجربه کاربری و حذف بک لینک ها نیز نقش مهمی دارند. عدم امنیت در سایت، تبلیغات پولی و محتوای ضعیف نیز در کاهش ترافیک موثر هستند. با استفاده از ابزارهای تحلیلی می توانید مشکل را به طور دقیق شناسایی و آن را برطرف کنید. از بهترین ابزارها می توان به Google Analytics و Google Search Console. اشاره کرد. برای دریافت اطلاعات بیشتر، سوالات خود را مطرح کنید.
شرکت دارکوب در زمینه طراحی سایت و ارتقا آن، خدمات گسترده ای را ارائه می دهد. اگر مدت زمان طولانی از به روز رسانی سایت شما گذشته است، ترافیک زیادی را دریافت نخواهید کرد. کارشناسان دارکوب با یک تحلیل دقیق نسبت به مشکلات سایت، برای رفع آنها، اقدامات هوشمندانه ای را انجام می دهند. برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان دارکوب در تماس باشید.