با این روشها عضویت در سایتتان را افزایش دهید

نوشته شده توسط طراح سایت مهندس زنگی

الآن تکنولوژی به جایی رسیده که فروشگاه های توی خیابونهامون پاشون به اینترنت باز شده و میتونیم نیازهای اولیه زندگی مثل غذا و لباسهامونو دم در خونه تحویل بگیریم. امروزه چنین سرویس هایی که برای گرفتن خدمات باید مشترکشون بشیم دیگه فقط به فروشگاه های اینترنتی محدود نمیشه و حضور خیلی پررنگتری تو زندگی ها پیدا کردند.
اگه شما هم در کسب و کارتون از مدلهای اشتراکی استفاده میکنید یا میخواهید کسب و کارتونو به حالت اشتراکی تغییر بدید، باید تجربه کاربریتون به شیوه متفاوتی طراحی بشه.
خدمات اشتراکی برای مشتریها خیلی چیز خوبیه، چون مشتری با عضویت در اونها از محتوای خیلی بیشتری به نسبت خریدهای حضوری بهره مند بشه. مثلا فرض کنید با عضویت در یک سایت بتونید به همه کتابهای الکترونیکی اون دسترسی پیدا کنید، در حالی که اگه به مغازه مراجعه کنید باید برای هر کتاب جداگانه بهایی رو بپردازید. این نوع خدمات برای خود کسب و کارها هم خیلی مفیدند، چون برگشت سرمایه در اونها تضمین شده است و بروزرسانی هاشون هم راحت انجام میشه.
اما در این جور کسب و کارهای اشتراکی، برای افزایش نرخ تبدیل کاربر به مشتری باید چه کارهایی انجام داد؟ (نرخ تبدیل کاربر به مشتری یعنی تعداد کاربرهایی که از سایت خرید میکنند.) شرکت طراحی و توسعه وب سایت دارکوب، تو این مقاله 6 نکته ضروری که باید در تجربه کاربری رعایت کنید رو همراه با مثال براتون شرح داده.

1- واضح و قابل رؤیت بودن

دکمه عضویت باید راحت دیده بشه و تو چشم باشه. نباید بین یه مشت لینک و چیزهای دیگه بچپونیدش. طراحیش هم باید متفاوت از دکمه های دیگه باشه بهتر دیده بشه. این دکمه درخواست برای اقدام، در کسب و کارهای اشتراکی از بقیه دکمه ها مهمتره. چند وقت پیش در داکوب یه مقاله برای بهینه سازی دکمه های درخواست اقدام نوشتم که برای کسب اطلاعات بیشتر بد نیست اون رو هم بخونید.
یکی از نکاتی که اونجا ذکر کردم این بود که دکمه مورد نظر (که اینجا دکمه عضویت هست) رو در همه صفحات در یک جای ثابت نگهدارید تا کاربر همیشه اونو جلوی چشمش داشته باشه یا حداقل از فوتر یا هدر براحتی قابل دسترسی باشه. اگه کاری کنید که حتی با اسکرول کردن صفحه هم باز در بالای صفحه ثابت دیده بشه یا به شکل یه دکمه پاپ-آپ در بیاد که خیلی بهتره. این دکمه رو به حالت نئون یا چشمک زن درنیارید، اما تا جایی که میشه از عناصر اطرافش متمایز کنید.

2- راحتی و سادگی

اگه کاربر برای کار کردن با سایتتون مجبور باشه خیلی کلیک کنه، برای خواندن مطلب بیشتر چند تا کلیک کنه، برای پیدا کردن دکمه عضویت چند تا کلیک کنه، برای خرید کردن در بعضی سایتها حتی باید 20 تا کلیک کرد، اینها نرخ تبدیل به مشتری رو پایین میاره. برای عضویت دو تا کلیک کافیه، بیشترش نکنید.
الآن دیگه اکثر وب سایتهای ایرانی خوشبختانه این مورد رو رعایت میکنند، حتی اونهایی که نیاز به تکمیل پروفایل دارند، این مرحله رو میذارن برای بعد از تکمیل عضویت تا هر وقت کاربر دوست داشت خودش بره سراغش، و برای عضویت فقط اسم و پسورد و نهایتا ایمیل فرد پرسیده میشه. برای مثال میتونید عضویت سایتهای دیجی کالا و نی نی سایت رو چک کنید. اگه وب سایت ارسال غذا دارید، فقط پرسیدن نوع غذا و آدرس کافیه. حتی میتونید غذاهای محبوب رو گروهبندی کنید تا کاربر برای سفارش روی گروه مد نظرش کلیک کنه و یه ظاهر خلاصه و تمیز بوجود بیارید.

3- شفافیت

اطلاعات مورد نیاز یا قیمت ها رو با الفاظ سنگین و ثقیل ادبی بیان نکنید. ساده و واضح صحبت کنید. بعضی از فروشگاه های اینترنتی هم متاسفانه قیمتها رو مخفی میکنند تا مرحله آخر و کاربر مجبور میشه همه گزینه ها رو پر کنه تا نهایتا قیمت رو ببینه. اینطوری ممکنه کاربر چون قیمتها رو نمیدونه حتی کل پروسه عضویت رو هم طی نکنه و یا بخاطر بی حوصلگی این کارو به بعد موکول کنه. بعدی که شاید هیچ وقت هم نیاد.
برای مثال وب سایت شرکت طراحی و توسعه وب سایت دارکوب رو مشاهده کنید. انواع سرویس ها بر اساس قیمتشون تقسیم بندی شدند و زیر هر قیمت هم امکانات اون سرویس نوشته شده و بعد دکمه تماس با ما رو میبینید. همه چیز واضح و شفافه.

4- ارائه گزینه

همیشه باید حداقل 3-4 تا گزینه مختلف برای عضویت و اشتراک داشته باشید. این گزینه ها میتونن بر اساس مدت عضویت باشه (ماهانه/ سالانه)، یا بر اساس نوع محتوا (دریافت همه محتوا/ دریافت یک موضوع خاص)، یا بر اساس نوع مشتری (دانش آموز/ والدین).
اگه برای اشتراک های بلند مدت یا پرداخت غیر قسطی هم تخفیف بذارید خوبه. اینطوری مشتریها تشویق میشن که معامله های بزرگتری باهاتون انجام بدن.
معمولا این حالتو در وب سایتهای فروش نرم افزار میبینیم. اگه به وب سایتهای فروش آنتی ویروس سری بزنید کادرهای فروش ماهانه و سالانه آنتی ویروس رو میبینید. یا مثلا میتونید بر اساس امکانات متفاوتی که هر نوع اشتراک در اختیارتون میذاره یک نوع رو انتخاب کنید که قیمتهای هر کدوم هم متفاوته.

5- امکان آزمایش

اگه کاربر در مسیر رسیدن به این تصمیم که میخواد تو سایت مشترک بشه تجربه خوب و خوشایندی داشته باشه، بدون شک یکی از بهترین عضویت ها رو تجربه خواهد کرد. شاید شما دکمه رو در معرض دید گذاشته باشید و مراحل عضویت هم ساده و شفاف باشند اما قبل از اینکه کاربر بخواد تصمیم به عضویت بگیره، باید چی کار کنید که این کاربر علاقه مند پیدا کنه که بخواد عضو بشه؟ ما الآن تو عصری زندگی میکنیم که میتونیم حداقل برای محتوای دیجیتال امکان عضویت آزمایشی به کاربر بدیم.
دوره های trial یا آزمایشی به مشتری این امکان رو میده که خدمات شما رو قبل از پرداخت هزینه تجربه کنه و با اطمینان خاطر برای دریافت خدمات طولانی مدت تری هزینه کنه. خیلی از صاحبان صنایع میترسن نکنه مشتری بعد از پایان دوره آزمایشی اقدام به خرید نکنه، اما در واقع با این کار مشتری به ارزشهای کاری شما اعتماد پیدا میکنه و اونهایی که مشتری واقعی باشند از خدماتتون استقبال خواهند کرد و براش حتما هزینه میکنند. اونهایی هم که بعد از پایان دوره اقدام به خرید نمیکنند، کسانی هستند که در صورت نداشتن گزینه آزمایشی یا اصلا برای خدماتتون پول نمیدادند یا از اواسط دوره خدمات رو کنسل میکردند و بد و بیراه نثارتون میکردند.
برای مثال این قسمت هم میشه باز به نرم افزارها و آنتی ویروسها اشاره کرد که معمولا یه دوره 30 روزه رایگان دارند و شما میتونید بعد از پایان دوره آزمایشی تصمیم بگیرید، یا محصول رو بخرید و یا به سراغ یه برنامه دیگه برید. تو این مدت شاید به داشتنش معتاد بشید! و دیگه نتونید در مقابل پرداخت ماهانه یه مبلغ ناچیز مقاومت کنید.

6- ایجاد حس خرسندی و رضایت

فکر نکنید همین که کاربر عضو شد دیگه کارتون تموم شده، بلکه کار طراحی ادامه داره.
باید به این فکر کنید که چطور میتونید خدماتتونو ارتقا بدید. مثلا اگه مشتریها برای دریافت اطلاعات و محتوا عضو وب سایتتون میشن، میتونید مسیریابی محتوای وب سایتتونو بهتر کنید. تمام محتوای موجود رو گروه بندی کنید و هر مطلب رو در گروه مربوط به خودش بذارید تا کاربر براحتی به موضوع مورد نظرش دست پیدا کنه. شرکت طراحی وب سایت دارکوب نکاتی در مورد مسیریابی وب سایت داره که میتونید با رعایت اونها در سایتتون تجربه خوبی برای کاربرها فراهم کنید. برای خوندنش روی لینکی که دادم کلیک کنید.
حتی میتونید اعضا رو با سورپرایزهای کوچیکی خوشحال کنید. مثلا گه گاهی حق عضویت های رایگان براشون تدارک بیینید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته