وب سایت چیست؟ انواع و کاربردهای آن

نوشته شده توسط رومینا نظری سئو
شرکت طراحی سایت و خدمات سئو دارکوب

واژه شناخته شده وب امروزه مثل یک واژه بین المللی در بین جوامع جا افتاده و اغلب به جای کلمه های World Wide Web و Internet به کار می رود ؛ صفحات وب تشکیل شده از انواع اطلاعات و عکس ها و انیمیشن و … و وب سایت ها از یک یا چند صفحه وب با توجه به موضوع مورد نظر ساخته می شوند. شاید براتون جالب باشه بدونید که اولین وب سایت چه زمانی و با چه فکری ساخته شد.

سال 1990 تیم برنرزلی (Tim Berners-Lee) اولین وب سایت رو با آدرس info.cern.ch ارائه کرد ؛ در اون زمان این وب سایت پیشرفت بزرگی بود اما امروزه به عنوان ساده ترین وب سایت شناخته می شه. در صفحه اصلی این وب سایت چهار لینک وجود داره که بخش های مختلفی رو نمایش می دن ؛ اولین لینک یک نمای کلی از سایت رو نشون می ده و شبکه گسترده جهانی رو با زبان ساده معرفی می کنه ؛ لینک بعدی مثل ویرایشگر سایت می مونه و می تونیم متن دلخواه خودمون رو تایپ کنیم ؛ لینک سوم یک مقاله در رابطه با تولد دنیای اینترنت و لینک چهارم هم درباره گروهی ست که این وب سایت رو تولید کردن.

در سال 1993 شرکت NCSA بعد از سایت مذکور؛ اولین مرورگر وب گرافیکی یعنی وب سایتی که هم زمان تصویر و متن داشت به اسم موزاییک رو تولید کرد که اولین مرورگر بدون نقص بود. یکی دیگه از سایت های قدیمی که اولین سایت با پیشوند دات کام هم هست به نام Symbolics.com همچنان فعاله البته به لطف صاحب جدیدش.

در حال حاضر تعداد کل وب سایت های شاخص موجود در جهان به حداقل 4/64 بیلیون صفحه رسیده . این روزها دیگه کمتر کسی پیدا می شه که درباره وب سایت و شبکه های اجتماعی اطلاعات نداشته باشه؛ به همین خاطر بیشتر کسب و کارهای موجود یک وب سایت دارن ٬ حتی جالبه بدونین که بعضی از ایده های تجارتی و خیلی از مشاغل موجود فقط از طریق وب سایت یا شبکه های اجتماعی و با کمترین هزینه پا به عرصه گذاشتن. یک وب سایت حرفه ای مثل ویترین یک مغازه است٬ باید زیبا و چشم نواز باشه٬بهترین ها رو نمایش بده و در آخر بتونه کیفیت و کمیت کار ما رو با جزئیات نشون بده. البته که این موثرترین ابزار فروش و معرفی نباید با اشتباهات ما پیچیده و غیر قابل دسترسی بشه و بتوانیم با ساده ترین بیان به معرفی خودمون یا محصول و خدماتمون بپردازیم که این مستلزم بهترین طراحی برای وب سایت ماست.

وب سایت چیست؟ 

طراحی وب سایت تخصصی یکی از حیاتی ترین ابزارهایی است که کسب و کارها یا افراد می توانند از آن برای تقویت حضور دیجیتالی خود استفاده کنند. چه یک شرکت کوچک، یک شرکت بزرگ یا یک فریلنسر باشید، ایجاد یک وب سایت رایگان یک راه بسیار موثر برای دیده شدن بیشتر خود در شبکه جهانی وب است. در این مقاله، نگاهی عمیق‌تر به چیستی وب‌سایت‌ها خواهیم داشت و با نگاهی به مؤلفه‌ها، انواع و دسته‌های آن‌ها، نحوه عملکرد آن‌ها را درک خواهیم کرد.

وب‌سایت مکانی در اینترنت است که می‌توانید اطلاعاتی را در آن نگهداری کنید تا دیگران ببینند. این می تواند اطلاعاتی در مورد خودتان، کسب و کارتان یا حتی موضوعات مورد علاقه شما باشد. بر اساس دسته بندی وب سایت، مردم همچنین می توانند از آنها برای خرید، چت، مطالعه و سرگرمی استفاده کنند.

شرکت طراحی سایت و خدمات سئو دارکوب

وب سایت ها چگونه کار می کنند؟

همه وب سایت ها با یک آدرس منحصر به فرد شناسایی می شوند که به مرورگرها می گوید در کجا قرار دارند. به عبارت ساده، هنگامی که یک آدرس وب را در مرورگر خود وارد می کنید، به آن مکان مشخص شده می رود و صفحه وب را بازیابی می کند. فرآیند بازیابی این اطلاعات توسط یک سرویس وب با استفاده از فناوری هایی مانند پروتکل انتقال ابرمتن (HTTP) و پروتکل انتقال فایل (FTP) انجام می شود که اساسا نحوه انتقال اطلاعات و فایل ها را در وب تعریف می کنند.

سپس مرورگر صفحه وب بازیابی شده را با استفاده از فن آوری هایی مانند زبان نشانه گذاری HyperText (HTML) و Cascading Style Sheet (CSS) روی صفحه نمایش شما نمایش می دهد. آنها ساختار و اطلاعات صفحه وب را با گفتن اینکه به مرورگر دقیقاً کجا چه چیزی را روی صفحه قرار دهد، به بازدیدکننده ارائه می کنند. خوشبختانه، برای ساختن یک وب سایت نیازی به دانستن نحوه نوشتن کدهای کامپیوتری یا داشتن دانش عمیق از این فناوری ها نیست. در واقع شما می توانید ایده وب سایت خود را در عرض چند دقیقه با استفاده از سازنده وب سایت به یک سایت کاملاً کاربردی تبدیل کنید.

اجزای وب سایت چیست؟

دانستن عناصر ضروری یک وب سایت به شما در درک بهتر فناوری آن کمک می کند. علاوه بر این، درک اجزای وب سایت برای ایجاد سایت خود بسیار مهم است و به شما در صرفه جویی در وقت و هزینه کمک می کند.

1. میزبان وب

به عبارت ساده، تعریف میزبانی وب به میزبانی وب اشاره دارد که به صاحبان وب سایت زیرساخت هایی را که برای ذخیره، نگهداری و انتشار سایت های خود به صورت آنلاین نیاز دارند، ارائه می دهد. اساساً، وب سایت شما و فایل های آن باید به صورت فیزیکی در یک رایانه پرقدرت به نام وب سرور ذخیره شوند تا از طریق اینترنت قابل دسترسی باشند.

جدا از زیرساخت، اکثر میزبان‌های وب با تمام جنبه‌های فنی نگهداری وب‌سایت نیز سروکار دارند، مانند اتخاذ تدابیر امنیتی، فعال نگه داشتن سرورهای وب و اطمینان از اینکه مردم می‌توانند بدون هیچ مشکلی از وب‌سایت شما بازدید کنند. برای تسهیل مدیریت وب سایت خود، برنامه های میزبانی وب مدیریت شده هاستینگر با کنترل پنل نوآورانه و آسان برای استفاده آن، hPanel، یکپارچه شده است. می‌توانید منابع خود را بررسی کنید، پشتیبان‌گیری‌ها را مدیریت کنید، فایل‌ها را آپلود کنید و موارد دیگر – همه از یک داشبورد.

2. دامنه

نام دامنه نام منحصر به فرد یک وب سایت است که بازدیدکنندگان برای دسترسی آنلاین به آن استفاده می کنند. یک نام دامنه جذاب به بازدیدکنندگان کمک می کند تا وب سایت شما را راحت تر به خاطر بیاورند. بنابراین، دامنه مناسب انتخاب کنید که برای سفر ساخت وب سایت شما مهم است.

3. URL

URL (یکسان یاب منبع) آدرس مجازی هر منبع منحصر به فرد در اینترنت است. این منبع می تواند یک صفحه وب، یک تصویر، یک ویدیو یا حتی یک سند باشد. به طور معمول، یک URL شامل بخش‌های مختلفی از جمله پروتکل، نام دامنه، پسوند و مسیر است. بیایید نگاهی دقیق تر به آن بیندازیم:

  • https:// – پروتکل. به طور معمول، وب سایت ها دارای پروتکل های http یا https هستند که سطح امنیت آنها را نشان می دهد.
  • www.hostinger.com – نام دامنه و پسوند آن.
  • /tutorials/what-is-a-website – محل دقیق صفحه وب که بازدید می کنید.

چندین راه برای بازدید از یک URL وجود دارد:

  • URL را در نوار آدرس مرورگر خود وارد کنید.
  • جستجوی صفحه وب با استفاده از موتور جستجو
  • کلیک کردن بر روی پیوند داخلی یا خارجی تعبیه شده در یک صفحه وب یا یک سند.

4. طراحی

طراحی وب سایت اختصاصی با تمرکز بر جذابیت بصری و عملکرد روان می تواند بازدیدکنندگان را به کاوش بیشتر و بازدید مجدد تشویق کند. در واقع، بیش از 80 درصد از بازدیدکنندگان اعتبار یک کسب و کار را بر اساس طراحی وب سایت آن قضاوت می کنند. این امر باعث می‌شود طراحی وب‌سایت جامع، حیاتی‌ترین جنبه حضور هر کسب‌وکار آنلاین باشد. خوشبختانه راه‌های زیادی برای طراحی وب‌سایت ارزان شما بدون سرمایه‌گذاری اولیه در ابتدا وجود دارد. یکی از گزینه ها استفاده از قالب های وردپرس طراحان در سازنده وب سایت خود است. توصیه می کنیم برای الهام گرفتن از طراحی وب سایت به Awwwards مراجعه کنید. این پلت فرم دارای وب سایت های مختلف برنده جوایز و بهترین شیوه های طراحی وب است.

5. محتوا

محتوا اطلاعاتی است که در وب سایت خود برای اطلاع رسانی، هدایت یا تأثیرگذاری بر بازدیدکنندگان قرار می دهید. این اطلاعات را می توان از طریق متن، تصویر، ویدئو یا ضبط صدا به بازدیدکنندگان ارائه کرد. مشابه طراحی، مسئولیت اصلی آن حفظ بازدیدکنندگان درگیر، تضمین ماندن طولانی تر و بازدیدهای مکرر از سایت شما است. از آنجایی که محتوا قلب بهینه سازی موتورهای جستجوی درون صفحه (SEO) را تشکیل می دهد، ایجاد مقالات بهینه شده می تواند موقعیت شما را در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) بهبود بخشد. اگر فاقد تخصص و منابع مورد نیاز برای راه اندازی سایت رایگان خود و ایجاد محتوای بهینه شده هستید، از ابزارهای هوش مصنوعی موجود در سازنده وب سایت ما استفاده کنید. علاوه بر بیش از 150 قالب آماده برای استفاده، ما ابزار نوشتن هوش مصنوعی را ارائه می دهیم تا به شما کمک کند محتوای مناسب سئو را سریعتر تولید کنید.

شرکت طراحی سایت و خدمات سئو دارکوب

انواع مختلف وب سایت چیست؟

اکثر وب سایت ها را می توان به دو نوع کلی استاتیک و پویا طبقه بندی کرد. هدف وب سایت شما به شما کمک می کند تا تعیین کنید وب سایت شما باید چه نوع باشد. برای درک بهتر تفاوت بین این دو، به معنی استاتیک یا پویا بودن یک وب سایت خواهیم پرداخت.

1. استاتیک

یک وب سایت ایستا از نظر طراحی و عملکرد نسبتاً ساده است و اغلب هدفی ساده دارد. محتوا و ظاهر وب‌سایت‌های ثابت برای همه بازدیدکنندگان، صرف نظر از مرورگرها، مکان‌ها یا دستگاه‌هایشان یکسان باقی می‌ماند. صفحات وب ایستا نمی توانند ورودی را از بازدیدکنندگان دریافت کنند، اما همچنان ممکن است حاوی انیمیشن ها و عناصر قابل کلیک مانند لینک ها یا دکمه های ناوبری باشند. این باعث می شود آنها به انتخابی محبوب برای سایت های نمونه کارها و کاتالوگ تبدیل شوند. Skyline Furniture MFG یک نمونه ایده آل از یک وب سایت استاتیک است. از صفحات ثابت ساخته شده از HTML اولیه برای نمایش متن، تصاویر و پیوندهای ناوبری استفاده می کند که شما را به صفحات دیگر می برد.

2. پویا

یک وب سایت پویا می تواند محتوا و ظاهر خود را بر اساس عوامل متعددی از جمله زمان روز، موقعیت مکانی بازدیدکنندگان، ترجیحات زبانی و تعاملات گذشته با سایت تغییر دهد.این باعث می شود که نوع وب سایت پویا برای تجارت الکترونیک، رسانه های اجتماعی، رزرو بلیط و انجمن ها مناسب باشد. Amazon.com یک نمونه محبوب از یک سایت پویا است. صفحه اول آن توصیه های محصول را به بازدیدکنندگان بر اساس مکان، خرید و سابقه جستجو نشان می دهد. یک وب سایت همچنین می تواند ترکیبی از صفحات وب ثابت و پویا باشد. چنین وب سایت هایی معمولاً دارای صفحات اطلاعات ثابت و ثابت مانند درباره و تماس با ما هستند و صفحات دیگری مانند کاتالوگ محصول، فید اخبار و صفحه اصلی پویا هستند.

دسته بندی های وب سایت چیست؟

درک انواع مختلف وب سایت ها می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که کدام یک برای نیازهای شما مناسب تر است. خواه قصد فروش یک محصول، تبلیغ یک خدمات، نمایش کار خود را داشته باشید یا فقط در مورد روز خود صحبت کنید، دسته بندی مناسب وب سایت می تواند به شما در انجام کارآمدتر آن کمک کند. در زیر برخی از رایج ترین دسته بندی وب سایت ها آورده شده است:

وب سایت های تجارت الکترونیک

وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک به شما کمک می‌کنند تا محصولات، خدمات و کالاهای دیجیتال را به‌صورت آنلاین بفروشید و به شما امکان می‌دهند پرداخت‌ها را بپذیرید، سفارش‌ها را پردازش کنید، تدارکات و حمل‌ونقل را مدیریت کنید و خدمات مشتری را ارائه دهید. نمونه ای از سایت های تجارت الکترونیک Ikea.com است که می توانید یک مبلمان مانند کاناپه را سفارش داده و هزینه آن را بپردازید و آن را در خانه خود تحویل بگیرید.

سایت های وبلاگ

سایت های وبلاگی، بازدیدکنندگان یک سازمان، فرد یا برند را با ثبت رویدادها و تجربیات مهم آنها به صورت دیجیتال به روز می کنند. یک پست وبلاگ معمولی می تواند حاوی اشکال مختلفی از محتوا، از جمله متن، تصویر و ویدئو باشد. به این ترتیب، وبلاگ ها می توانند به عنوان یک ابزار سئوی قدرتمند در صفحه عمل کنند تا به شما در جذب بازدیدکنندگان ارگانیک بیشتر کمک کنند.

وب سایت های نمونه کارها

وب سایت های نمونه کار در درجه اول توسط افراد برای تکمیل رزومه خود در هنگام درخواست کار یا قرارداد آزاد استفاده می شود. به عنوان مثال، نمونه کار یک توسعه‌دهنده وب ممکن است دارای جدیدترین پروژه‌ها یا آخرین گواهی‌نامه‌ها باشد. سایت های نمونه کار معمولا حاوی یک صفحه وب قابل پیمایش هستند تا کارفرمایان بتوانند به راحتی جزئیات شما را بررسی کنند.

سایت های خبری

سایت‌های خبری، همانطور که از نامشان پیداست، وب‌سایت‌هایی در دسترس عموم هستند که صرفاً به ارائه اخبار مخاطبان در مورد آخرین تحولات در سراسر جهان اختصاص دارند. به عبارت دیگر، آنها مانند یک روزنامه آنلاین هستند.

ساخت یک وب سایت چگونه است؟

اکنون که اجزا، انواع و دسته‌های مختلف یک وب‌سایت را دیدیم، بیایید به چند مرحله اساسی در مورد نحوه ساخت یک وب‌سایت بپردازیم. این موارد شما را در مسیر درست در هنگام راه اندازی وب سایت خود از صفر نگه می دارد. ایده وب سایت خود را مشخص کنید. هدف یک وب سایت را مشخص کنید. انجام این کار به انجام مراحل زیر کمک می کند.

  1. طرح میزبانی مناسب را انتخاب کنید. ابتدا، با در نظر گرفتن هزینه، ویژگی ها، امنیت و پشتیبانی، یک ارائه دهنده هاست مناسب را انتخاب کنید. برای کمک به تصمیم گیری، هاستینگر 30 روز ضمانت بازگشت پول را برای همه برنامه های میزبانی ارائه می دهد.
  2. یک نام دامنه جذاب انتخاب کنید. نام دامنه ای را انتخاب کنید که با نام تجاری شما طنین انداز شود و وب سایت شما را به راحتی به خاطر بسپارد.
  3. پلتفرم مناسب برای وب سایت خود را انتخاب کنید. به عنوان صاحب سایت، باید پلتفرم مناسب را برای ساخت وب سایت خود انتخاب کنید. برای مبتدیان، توصیه می کنیم برای شروع یکپارچه از یک سازنده وب سایت استفاده کنید.
  4. وب سایت خود را طراحی کنید. حداقل چند قالب وب سایت را قبل از حل شدن امتحان کنید، و وقت خود را در جستجوی تصاویر جذاب صرف کنید.
  5. محتوا اضافه کنید. مانند متن، تصویر یا ویدیو به سایت خود و بهینه سازی آن برای بهبود موقعیت خود در موتورهای جستجو.

شرکت طراحی سایت و خدمات سئو دارکوب

موتورهای جستجو عمومی که بیشترین استفاده را در بیشتر کشورها داره عبارتند از :

  • Google.com
  • Yahoo.com
  • Baidu.com
  • Bing.com

حالا چرا باید این موتورهای جستجو برامون مهم باشه؟اول اینکه این موتورهای جستجو کار ما را راحت کرد ٬ دیگه برای جستجو نباید همه وب سایت های موجود رو بخونیم و راحت کلمه ی مورد نظرمون رو تایپ می کنیم و با جمیعی از سایت های مرتبط روبرو می شیم که می تونیم بهترینشون رو انتخاب کنیم و خیلی سریع تر به هدف برسیم. در درجه بعد ما می دونیم که داشتن آمار بازدید کننده بالا به موفقیت تجاری کمک می کنه اما کاربران به هر قیمتی یک وب سایت رو نگاه نمی کنن ٬ طبق آمار موجود موتورهای جستجوگر بهترین ابزار برای جلب توجه کاربران به وب سایت ها ست و در این بین اگر وب سایت ما بین ده رتبه اول در موتور جستجو مورد نظر باشه پس ٪70 راه موفقیت رو طی کردیم و آمار بازدید کننده بالایی خواهیم داشت.

پس به این نتیجه می رسیم که سئوی سایت به دیده شدن و موفقیت ما کمک می کنه ٬ خیلی هم ترفندهای پیچیده ای نداره حتی در بیشتر موارد با یک سری تغییرات کوچک و ساده می تونیم رتبه سایت رو بالا ببریم. یکی از مهم ترین راه کارهای موجود در بهینه سازی بحث تولید محتوای درست و به روز برای وب سایت مونه ٬ محتوا همیشه اصلی ترین عامل تو موتورهای جستجو بوده پس خیلی مهمه که از مطالب معتبر و جدید که کاربردی هم هستن استفاده کنیم ؛ برای این کار هم باید از تیم متخصص بهره ببریم تا رتبه خوبی کسب کنیم.

10 وب سایت اول جهان :

1- Google.com
2- Youtube.com
3- Facebook.com
4- Baidu.com
5- Wikipedia.org
6- Yahoo.com
7- Google.co.in
8- Reddit.com
9- Qq.com
10- Taobao.com

10 وب سایت اول ایران :

1- Google.com
2- Varzesh3.com
3- Digikala.com
4- Yahoo.com
5- Aparat.com
6- Wikipedia.org
7- Shaparak.ir
8-Instagram.com
9- ‌Blogfa.com
10- Telewebion.com

خودتون تصمیم بگیرین که می خواین چندمین وب سایت باشید.

بهترین شرکت طراحی سایت در تهران

شرکت دارکوب بهترین شرکت طراحی سایت حرفه ای است که حدود 20 سال سابقه درخشان در زمینه طراحی سایت، خدمات سئو و دیجیتال مارکتینگ فعالیت دارد. شرکت دارکوب پکیج های طراحی سایت ارزان و حتی پکیج های طراحی سایت رایگان را به شما اراِئه میدهد تا شما با کمترین بوجه بتونید وب سایت خود را راه اندازی کنید. قیمت طراحی سایت های دارکوب از 1 میلیون 400 تومان شروع می شود که خدمانی که قرار است به شما کاربران ارائه شود به شرح زیر است:

  • خرید قالب (ریسپانسیو)
  • نصب قالب
  • ایمن سازی سایت
  • بهینه سازی سایت
  • آموزش کنترل پانل
  • یکسال پشتیبانی

نتیجه

وب سایت ها در حال تبدیل شدن به یک ابزار مهم هویت آفرینی هستند، زیرا جهان بیشتر به هم متصل می شود. آنها می توانند اعتبار و دسترسی برند شما را تا حد زیادی بهبود بخشند و شما را در شبکه جهانی وب بیشتر مشاهده می کنند. در اینجا خلاصه ای کوچک از محبوب ترین دسته بندی وب سایت ها آورده شده است:

  1. وبلاگ ها : وب سایت هایی که بازدیدکنندگان را با ثبت رویدادها و تجربیات مهم به صورت دیجیتالی به روز می کنند. یک وبلاگ دوستدار SEO به شما کمک می کند تا ترافیک ارگانیک بیشتری را به وب سایت هدایت کنید.
  2. نمونه کارها: وب سایت های تک صفحه ای که تکمیل کننده رزومه شما هستند و مهارت های شما را به نمایش می گذارند.
  3. سایت های خبری: وب سایت هایی که بازدیدکنندگان را در جریان آخرین رویدادهای جهان قرار می دهند. در اصل، یک روزنامه آنلاین.
  4. فروشگاه‌های تجارت الکترونیک: این فروشگاه‌ها به شما کمک می‌کنند محصولات، خدمات و کالاهای دیجیتال را به صورت آنلاین بفروشید. در حالی که ساخت این وب سایت ها پیچیده تر از انواع دیگر است، وب سایت ساز هاستینگ می تواند بدون دردسر یک فروشگاه آنلاین راه اندازی کند.

برای درک بهتر از حوزه طراحی سایت میتوانید مقاله طراحی سایت چیست؟ فصل 2 را مطالعه کنید و هر سوالی درباره طراحی سایت دارید، میتوانید داخل آن مقاله پاسخ آن را پیدا کنید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته