سئو یا بهینه سازی سایت چیست؟

سئو

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا برخی از سایت ها در نتایج جستجوی گوگل بالاتر از بقیه نمایش داده می شوند؟ به عنوان کسی که سال هاست در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت می کند فقط می توانم یک جواب برای این سوال داشته باشم و آن هم سئو است.

هر زمان که شما در موتور های جستجو یک کلمه یا سوال و عبارتی رو جستجو کنید فهرستی از وب سایت های مرتبط با موضوع شما نمایش داده می شود. بیشتر این موتور های جستجوگر مثل Directory ها اطلاعات طبقه بندی شده دارند. موتور جستجو با دقت وب سایت ها را زیر نظر می گیرد و با خواندن متن های اصلی یک ایده درباره موضوع اصلی سایت به دست می آورد و اونها را در یک دیتابیس بزرگ فهرست بندی می کند.‌‌

در این مقاله قصد دارم تا به زبان ساده توضیح دهم که سئو چیست، چرا اهمیت دارد و چگونه می توانید وب سایت خودتون را بهبود دهید.

لیست مطالب

سئو چیست؟

سئو که از کلمه انگلیسی SEO گرفته شده است و مخفف عبارت Search Engine Optimization به معنای بهینه سازی موتورهای جستجو می باشد. در پاسخ به سوال سئو چیست به زبان ساده باید گفت که به مجموعه از روش ها و تکنیک ها برای بالا آوردن وب سایت در نتایج موتور های جستجو از بابت کلمات کلیدی خاصی گفته می شود.

هدف اصلی سئو، افزایش ترافیک ارگانیک به وب سایت شماست. اگر قصد بهینه سازی وبسایت خود را دارید، شرکت طراحی سایت دارکوب، سئو ارزان اما حرفه ای و اصولی سایت شما را با بالاترین کیفیت توسط با تجربه ترین سئو کاران انجام می دهد.

سئو سایت چیست؟

موتور جستجو گوگل به دلیل آنکه به حقوق کاربران خود احترام می گذارد همه ساله، موتور جستجوی محبوب اعلام می شود. یکی کار هایی که گوگل همیشه روی آن پافشاری می کند، نمایش سایت های باکیفیت و مناسب به کاربران است در حقیقت هر چه سایت ها باکیفیت تر و مناسب تر باشند در جایگاه بهتری قرار خواهند گرفت. وقتی جایگاه یک سایت در موتور جستجو مناسب باشد قاعدتا بازدید کننده آن نیز بیشتر خواهد شد.

چرا سئو مهم است؟

کاربران اکثرا به این فکر می کنند که صرفا با ایجاد محتوای خوب، می توانند بازدیدکنندگان را به سایت خود جذب کنند اما واقعیت این است که بدون انجام سئو، محتوای سایت شما در دریای نتایج موتور جستجو گم می شود و دیگر کاربری با آن آشنا نخواهد شد. سئو به شما کمک می کند تا:

  • دیده شوید: با بهبود رتبه در نتایج موتورهای جستجو، کاربران بیشتری به وب سایت شما هدایت می شوند.
  • اعتماد سازی کنید: وب سایت هایی که در نتایج موتورهای جستجو در رتبه های بالا قرار می گیرند، به طور ناخودآگاه اعتماد بیشتری را جذب می کنند.
  • ترافیک هدفمند جذب کنید: افرادی که از طریق جستجوی گوگل به سایت شما هدایت می شوند به دنبال محتوای مرتبط هستند و احتمال تبدیل آنها به مشتری بیشتر است.

خدمات سئو

خدمات سئو به چند دسته اصلی تقسیم بندی می شود که در ادامه به بررسی هر کدام می پردازیم.

سئو داخلی (On-Page SEO)

سئو داخلی به بهینه سازی عناصر داخلی وب سایت می پردازد. به عنوان مثال محتوا، تگ های HTML، ساختار URL، عناوین، توضیحات محصولات و …

1- عنوان و توضیحات صفحه

شاید برایتان سوال پیش بیاد که جنبه های مهم سئو سایت چیست؛ یکی از مهم ترین بخش ها عنوان صفحه هاست. پژوهش ها در چند ماه گذشته نشان داد که عناوین صفحه برای Google SEO از همیشه مهمتره که باید از چند تا ویژگی بهره ببرد :

  • هر صفحه باید یک عنوان صفحه منحصر به فرد داشته باشد که دقیقا محتوای صفحه را توصیف کند.
  • مختصر و توصیفی باشد.
  • به کاربر برای متوجه شدن موضوع صفحه کمک کند.

توصیف صفحات هم خیلی مهمه و خلاصه ای از کل موضوعیت صفحه به کاربران، گوگل و سایر موتورهای جستجو می دهد اما معنی سئو این نیست که هر چی به عنوان توضیحات نوشتین در قطعه گوگل که مربوط به سایت شماست نمایش داده شود.

2- ساختار لینک یا پیوند دائمی

ساختار لینک دائمی یک اصطلاح است که برای توصیف قالب URL ها برای صفحه ها و یا پست های منفرد یک وب سایت استفاده می شود که در نوار آدرس مرورگر و در نتایج جستجو (زیر عنوان صفحه) نشان داده می شود.

دستورالعمل های SEO برای URL :

  • ایجاد صفحات ساده و آسان برای موتورهای جستجو و کاربران
  • از نشانه گذاری ‘ – ‘ برای جدا کردن کلماتی که URL را تشکیل می دهد استفاده کنید
  • از آدرس های طولانی با اطلاعات غیر ضروری اجتناب کنید.
  • از کلماتی استفاده کنید که موضوع صفحه شما رو توصیف کنه، اما از پر کردن با کلمات کلیدی اجتناب کنید.

نمونه هایی از ساختار URL خوب :

http://www.darkoob.co.ir/ضرورت-راه-اندازی-وب-سایت/
http://www.joomir.com/بهینه-سازی-هاست-لینوکس/

3- راهنمای کاربر (Breadcrumb)

معنی Breadcrumb به انگلیسی خرده نان می شود، اما به زبان اینترنتی یعنی راهنمای کاربر برای این که نشون دهد الان این صفحه که دارید می بینید تو کدوم مسیر قرار گرفته است، اطمینان حاصل کنید که در تمام صفحات داخلی سایتتون این ویژگی را دارید.

4- لینک های داخلی

وقتی میگیم لینک های داخلی به معنای پیوندهای موجود در صفحه است که به صفحه های درون وبسایت اشاره می کند نه پیوندهای خارجی.

پیوند داخلی عامل بسیار مهمی برای وب سایت های SEO است اما هنوز بسیاری از صاحبان سایت ها از آن به درستی استفاده نمی کنند. قوانین پیگیری برای لینک های داخلی ساده هستند :

  • لینک ها و مقالات توسط کلمات کلیدی یا استفاده از تیتر کامل مقاله به هم مرتبط شوند.
  • اطمینان حاصل کنید که لینک ها برای کاربر و درکشون برای موتورهای جستجو آسان باشد.
  • لینک ها را فقط برای موتورهای جستجو ایجاد نکنید، یک لینک داخلی باید به مسیر یابی کاربر در سایت کمک کند.
  • از اصطلاحات مانند «اینجا کلیک کنید» یا «[..]» برای لینک های داخلی استفاده نکنید.
  • بیش از حد از لینک های داخلی استفاده نکنید، در هر صفحه چند تا لینک کافیه (اگر واقعا لازمه موردی نداره.).

5- فرمت متن و استفاده از H1، H2 و H3

بدون اینکه یک سری قالب بندی اولیه روی مطالبتون انجام بدید متنی را روی وب سایت قرار ندهید، این برای تجربه کاربر خوب نیست و بر علیه تلاش های SEO شما کار می کند.

دستورالعمل های عمومی برای قالب بندی پست یا صفحه در وب سایت شما:

  • از تگ ها یا برچسب های H1 برای عنوان پست هاتون استفاده کنید.
  • از تگ ها یا برچسب های H2 برای عنوان اصلی پست ها استفاده کنید.
  • برای جلب توجه کاربران، از ویژگی های BOLD و Italics استفاده کنید.
  • از برچسب های H2 برای همه سرفصل ها استفاده نکنید.
  • پاراگراف های کوچیک بنویسید.
  • از فونتی استفاده کنید که خوندنش راحت باشد.

همیشه برای قالب بندی متن هاتون تجربه ی کاربر رو در نظر بگیرید.

6- بهینه سازی تصویر

تصاویر به سئو وبسایت کمک می کند اما باید مواظب باشیم که بار منفی مثل مشکل سرعت بارگذاری صفحه ها یا پاسخ آهسته برامون نداشته باشد. اگر تصمیم به استفاده از تصاویر دارید، نکات زیر را تو ذهنتون داشته باشید :

  • از متن Alt برای توصیف تصویرتون استفاده کنید، از کلمات کلیدی هم می تونید استفاده کنید اما نه بیش از حد. (متن Alt صفتیه که به تگ image در html اضافه میشه و زمانی که تصویر بارگذاری نمیشه این متن در محتوای تصویر دیده میشه)
  • از کلمات کلیدی در نام فایل های تصویر استفاده کنید و از کلمه هایی مثل jpg یا person1.jpg اجتناب کنید، به جاش از کلمه های معنی دار که با خط تیره جدا شده استفاده کنید مثل woman-working-out.jpg
  • تمام فایل های تصویری رو در یک پوشه اختصاصی در سایت خود ذخیره کنید، به عنوان مثال /joomir.com/images
  • اندازه تصویر ها را بهینه سازی کنید، هرچقدر سایز تصویر هاتون بر حسب KB کمتر باشد سرعت سایت شما بیشتر است.

موتورهای جستجو

سئو خارجی (Off-Page SEO)

سئو خارجی به فعالیت هایی خارج از وب سایت شما اشاره دارد که بر رتبه بندی تاثیر می گذارند مانند بک لینک ها، بازاریابی در شبکه های اجتماعی.

به طور کلی بهینه سازی برای عوامل رتبه بندی خارج از سایت شامل بهبود درک موتور جستجو و کاربر از محبوبیت، مرتبط بودن، قابل اعتماد بودن و اعتبار سایت است. این امر توسط سایر مکان‌های معتبر در اینترنت (صفحات، سایت‌ها، افراد و غیره) انجام می‌شود که به وب‌سایت شما پیوند می‌دهند یا آن را تبلیغ می‌کنند و به طور مؤثر کیفیت محتوای شما را تضمین می‌کنند.

لینک های خارجی را بررسی کنید

لینک های خارجی (لینک های موجود در وب سایت شما با اشاره به سایت های دیگر) برای SEO بسیار مهم ان. به طور کلی اطمینان حاصل کنید :

  • شما به وب سایت های اسپم یا وب سایت ها با محتوای نامناسب پیوند ندارید.
  • لینک های شکسته ندارید یعنی پیوندهایی به وب سایت ها یا صفحاتی که دیگر وجود ندارد .
  • شما به هیچ وجه به فروش یا تبادل لینک ها نمی پردازید.

سئو فنی (Technical SEO)

سئو فنی به بهینه سازی فنی وب سایت می پردازد برای مثال سرعت بارگذاری، سازگاری با موبایل، نقشه سایت.

1- سرعت صفحه

گوگل بارها گفته که سرعت صفحه یک عامل رتبه بندی است اما هنوز بسیاری از وبسایت ها برای این موضوع  بهینه سازی نمی کنند. هدف گوگل یا باقی موتورهای جستجو اینه که جستجوگر دقیق ترین نتایج را در سریع ترین زمان برای کاربران فراهم کند، مسلماً در سال های آینده سرعت صفحه به عنوان یک عامل رتبه بندی اهمیت بیشتری می گیرد.

  • رتبه بهتر در نتایج جستجو
  • دریافت بازدید بیشتر صفحه به ازای هر کاربر
  • رضایت بازدیدکننده از وب سایت

2- صفحه 404

SEO درباره بهبود تجربه کاربر هست و یک صفحه 404 مناسب به این هدف کمک می کند. زمانی که یک کاربر دنبال یک صفحه در وب سایت شما می گردد که وجود ندارد یا یک لینک را اشتباه تایپ می کند و یا وقتی که یک لینک اشتباه رو باز می کند این صفحه دیده می شود. این برای کاربر مفید نیست و تجربه کاربر را به صورت منفی تحت تاثیر قرار می دهد.

یک صفحه 404 پیکر بندی شده باید:

  • به جای نمایش “Not Found” اطلاعات درستی از اتفاقی که واقعا افتاده به کاربر بدهد.
  • طراحی مثل بقیه وب سایت داشته باشد.
  • به کاربر امکان حرکت به صفحه های دیگه سایت را بدهد.

3- محتوای تکراری

اگر محتوای یکسانی در چندین صفحه از سایت خود دارید برای رتبه بندی سایت ضرر دارد. زیرا، اگر چند صفحه محتوای یکسانی را نشان دهند، کدام یک باید بالاترین رتبه را داشته باشند؟ در نتیجه، ممکن است گوگل تمام صفحات با محتوای یکسان را در رتبه پایین تری قرار دهد.

4- امنیت سایت

یکی از مهمترین کار ها برای ایمن سازی وب سایت پیاده سازی HTTPS است. این کار یکی از تکنیک های مهم سئو فنی سایت می باشد. پروتکل HTTPS باعث ارسال اطلاعات به صورت رمزنگاری شده بین مرورگر و سایت است. در صورتی که با پروتکل HTTP داده ها بدون رمز گذاری ارسال می گردند. برای پیاده سازی HTTPS در سایت خود به یک گواهی به اصطلاح SSL نیاز دارید.

5- نقشه سایت

هر وب سایت برای خود یک نقشه سایت دارد که فایل آن را باید در پنل کاربری سایت آپلود کرد. نقشه سایت لیستی از تمامی صفحات سایت است و به عنوان یک نقشه راه برای موتور های جستجو در سایت شما عمل می کند.

با استفاده از آن، مطمئن خواهید شد که موتور های جستجو هیچ محتوای مهمی را در سایت از دست نخواهند داد. نقشه سایت XML اغلب در پست‌ ها، صفحات، برچسب ‌ها و … دسته ‌بندی می‌ شود و شامل تعداد تصاویر و آخرین تاریخ اصلاح برای هر صفحه است.

نقشه سایت XML (برای موتورهای جستجو)

بسته به سیستم وبلاگ نویسی شما می توانید از پلاگین ها برای ایجاد و به روز رسانی سایت نقشه وب سایت خود استفاده کنید.

نقشه سایت HTML (برای کاربران)

نقشه سایت کاربر باید لینک ها را برای همه ارائه کنه (یا به مهمترین صفحات سایت شما ارائه بده) همچنین می تونه پست های نویسنده، تاریخ، دسته و … را دسته بندی کنه. هدفش کمک به کاربر در یافتن اطلاعات در سایت به صورت آسانتر و سریعتر است.

سئو محلی (Local SEO)

پس از تجزیه و تحلیل رفتار کاربران در طول تریلیون ها جستجو، گوگل متوجه شد که افرادی که به دنبال انواع خاصی از کسب و کار هستند، به نتایجی در نزدیکی مکان خود نیاز دارند. در نتیجه سئو محلی هم جزئی از استراتژی های سئو قرار گرفت.

به همین دلیل است که الگوریتم جستجوی محلی Google شامل یک فاکتور نزدیکی به مکان فیزیکی کاربر است، که روشی جالب برای گفتن این است که Google هنگام جستجوی یک کلمه کلیدی محلی (پرسشی با هدف محلی) موقعیت مکانی شما را نیز در نظر می گیرد.

چگونه سئو را شروع کنیم؟

اگر تازه دارید کار سئو را انجام می دهید پیشنهاد می کنم طبق مراحل زیر پیش بروید.

  • تحقیق کلمات کلیدی: ابتدا کلمات یا عبارات مهمی را که کاربران شما جستجو می کنند را پیدا کنید.
  • ایجاد محتوای باکیفیت: با استفاده از کلمات کلیدی محتوایی را بنویسید که نیاز مخاطبان شما را برطرف کند.
  • بهینه سازی عناصر داخلی: طبق مواردی که در سئو داخل سایت گفته شد بهینه سازی را انجام دهید.
  • لینک سازی: با وب سایت های مرتبط ارتباط برقرار کنید و از طریق آنها به سایت خود لینک سازی را انجام دهید.
  • بررسی و تحلیل: عملکرد وب سایت خود را بررسی کنید و استراتژی های خود را بر همان اساس تنظیم کنید.
  • تحلیل رقبا: بررسی کنید رقبای شما از چه کلمات کلیدی و استراتژی هایی استفاه می کنند.
  • بهینه سازی برای جستجوی صوتی: با افزایش استفاده از دستیارهای صوتی، بهینه سازی محتوا برای جستجوهای صوتی اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

گوگل بسیار باهوش تر از گذشته شده است. بکارگیری تاکتیک های آشکار هرزنامه ها مانند پر کردن محتوا از کلمات کلیدی به صورت غیر طبیعی، اگرچه ارزان هستند، اما دیگر کارایی ندارند. زیرا گوگل خیلی سریع به این موضوع پی می برد.

اگر می خواهید بدون نگرانی در مورد جریمه های گوگل از رتبه بندی خوبی برخوردار شوید، بایستی استراتژی های سئوی کلاه سفید را در صفحه ی خود پیاده سازی نمایید. استراتژی های سئو به چند طریق انجام می شود.

سئو کلاه سفید (White SEO)

به روش‌ هایی که برای افزایش رتبه و محبوبیت ‌سایت در موتور های جستجو، با استفاده از روش‌ های اخلاقی و مجاز انجام می شود بهینه سازی کلاه سفید گفته می شد. در این روش، تلاش برای بهبود قابل توجه و دائمی رتبه وب‌ سایت در نتایج جستجو با رعایت اصول اخلاقی و قانونی صورت می گیرد.

این روش شامل بهینه‌ سازی محتوا و کلمات کلیدی، ساخت لینک ‌های طبیعی و مرتبط، کاهش سرعت بارگیری صفحات و غیره می شود.

سئو کلاه سیاه (Black SEO)

سئو کلاه سیاه یک روش نا مشروع و غیراخلاقی است که برای بهتر شدن رتبه سایت در موتورهای جستجو است. در سئو سیاه، از روش‌ هایی استفاده می‌ شود که با صرفه جویی در زمان و هزینه، سریعاً رتبه وب ‌سایت را در نتایج جستجو بهبود می بخشند.

اما ممکن است باعث پنالتی شدن وب ‌سایت توسط موتورهای جستجو شوند که این جریمه ممکن است منجر به حذف از لیست موتور های جستجو و در نتیجه عدم نمایش صفحات سایت به کاربران شود.

Black SEO دقیقا بر خلاف White SEO عمل می کند. استفاده از SEO سیاه شاید در کوتاه‌ مدت باعث محبوب شدن سایت در موتور های جستجو شود، اما در بلند مدت ممکن است به عنوان یک روش غیراخلاقی شناخته شود و منجر به جریمه شدن سایت شود. همچنین، استفاده از بهینه سازی کلاه سیاه ممکن است باعث کاهش اعتماد کاربران شود و دامنه را در خطر حذف از گوگل قرار دهد.

سئو کلاه خاکستری (Gray Hat SEO)

سئو کلاه خاکستری یک مجموعه از روش ‌های بهینه ‌سازی وب‌ سایت است که در گروه میانی بین بهینه سازی کلاه سفید و بهینه سازی کلاه سیاه قرار می ‌گیرد. در این روش، از روش‌ هایی که در محدوده قانونی و اخلاقی قرار دارند استفاده می‌شود، اما در برخی موارد ممکن است از مرزهای قانونی و اخلاقی فراتر برود.

به بیان دیگر تلاش می‌ شود با استفاده از روش‌ هایی که در مقررات موتور های جستجو ممنوع نیستند، بهینه‌سازی وب سایت انجام شود؛ اما در عین حال، برخی از روش‌هایی که در مقررات موتورهای جستجو ذکر نشده‌اند و یا در حال حاضر ممنوع هستند، نیز استفاده می‌ شود.

به عنوان مثال، استفاده از کلمات کلیدی در متن‌های پنهان (hidden text) یا ساخت لینک‌ های پراکنده و نا مربوط به ‌سایت‌ های دیگر ممکن است به عنوان روش ‌های سئو خاکستری شناخته شوند. این روش ‌ها در برخی موارد می ‌توانند نتایج خوبی در کوتاه مدت بگیرند و رتبه مناسب در موتورهای جست و جو را فراهم کنند، اما خطر پنالتی شدن، ‌سایت را تهدید می کند.

ضرورت سئو برای وب سایت ما چیست؟

کیفیت ترافیک وب سایت شما افزایش پیدا کند

اگرچه وب سایت شما می تواند از سراسر دنیا بازدیدکننده جذب کند، اما منظور از ترافیک با کیفیت، بازدیدکنندگانی هستند که به محصولات و خدمات تجارت شما علاقه دارند.
به طور مثال، اگر وب سایت شما در مورد محصولات آرایشی بهداشتی می باشد، گوگل می تواند صد ها بازدیدکننده را به سمت وب سایت شما هدایت کند، اما شاید تعداد کمی از آنها به دنبال محصولات شما باشند. با تاکتیک های سئو می توانید وب سایت خود را بگونه ای بهینه سازی کنید تا مخاطبان هدف را نشانه بگیرید.

حجم ترافیک شما افزایش یابد

با قرار گرفتن در SERP کاربران هدف از وب سایت شما دیدن خواهند کرد و به دنبال آن حجم ترافیک شما افزایش خواهد یافت.

نتایج ارگانیک افزایش خواهد یافت

ترافیک ارگانیک بخشی است که شما برای آن مجبور به پرداخت هزینه ای نیستید. تبلیغات بخش قابل توجهی از SERP را تشکیل می دهد.

چک لیست سئو

چک لیست سئو یا SEO Checklist یک لیست جامع از استراتژی سئو و مراحل مختلفی است که باید در فرایند بهینه ‌سازی ‌سایت برای موتور های جستجو رعایت شوند. این لیست معمولاً شامل موارد مختلفی است که برای سریع تر رسیدن به هدف و عدم اتلاف وقت برای بهتر شدن نتیجه سایت در نتایج جستجو باید در نظر گرفت. چک لیست می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تحلیل و بررسی کلمات کلیدی
  • کاهش سرعت بارگیری صفحات وب‌ سایت
  • تنظیم عنوان صفحات ‌سایت
  • کامل کردن توضیحات تگ های متا و کلمات کلیدی
  • آماده کردن محتوا
  • بهبود کیفیت تصاویر و ویدئو های وبسایت
  • دسته بندی بخش های مختلف سایت و استفاده از ساختارهای سلسله مراتبی (Hierarchy)
  • ساخت لینک‌ های داخلی و بک لینک خارجی
  • بهینه ‌سازی وبسایت برای موبایل (Mobile Responsive)
  • ایجاد نقشه سایت (Sitemap) و اضافه کردن آن به فایل ROBOTS.txt
  • ثبت وب ‌سایت در Google Search Console و Webmaster Tools
  • بررسی و رفع خطا های موتور های جستجو (Crawler errors)
  • بررسی و رفع خطا های دسترسی به صفحات ‌سایت با دستگاه های مختلف (Accessibility errors)
  • بررسی نرخ بازگشت دوباره کاربران به سایت (Bounce rate) و مدت زمان بازدید از هر صفحه (Time on site)
  • بررسی و بهینه‌ سازی نقشه و لینک‌ های سایت برای بهبود تجربه کاربری

هدف اصلی چک لیست بهینه سازی، رعایت تمامی مراحل بهینه ‌سازی به گونه‌ ای است که باعث بهتر شدن رتبه در نتایج جست وجو گردد. همچنین، چک لیست SEO می ‌تواند به عنوان یک ابزار کارآمد برای بررسی و ارزیابی بهبود ‌های صورت گرفته در فرآیند بهینه‌ سازی وب ‌سایت استفاده شود.

                             ⇐ چک لیست سئو

خدمات سئو

نحوه رتبه بندی سایت های مختلف در موتورهای جستجو چگونه است؟

هر موتور جستجو با توجه به الگوریتمی که دارد به صفحات سایت ها امتیاز می دهد، هر چقدر این امتیازها بیشتر باشد در هنگام نمایش نتایج جستجوی کاربر؛ سایت بالاتر از سایت های رقیب خود قرار می گیرد. اولین چیزی که این روزها برای این رتبه بندی خیلی مطرحه PageRank سایت گوگل به این دلیل که این سایت در جهان اولین رتبه را دارد.

گوگل امتیازی بین 0 تا 10 به سایت ها می دهد و تقریباً هر ماه یک یا دو بار این رتبه بندی توسط گوگل بازبینی می شود و تغییر می کند. سایت هایی که دارای رتبه 10 هستند از محبوبیت و مقدار لینک بالایی برخوردار هستند و سایت هایی که نمره ی 3-7 را کسب می کنند سایت های متوسطی هستند اما سایت هایی که تازه شروع به کار کرده اند و هنوز محبوبیتی ندارند رتبه ای بهتر از 0 نمی توانند کسب کنند.

حالا این رتبه بندی برای سایت ما چه مزیتی دارد؟ وب سایت هایی که رتبه بندی بالاتری دارند درصد بیشتری از کلیک ها و بازدید کننده ها را به خودشون جذب می کنند و این به وضعیت اقتصادی تجارت ما کمک می کند. رتبه بندی موتورهای جستجو تحت تاثیر بسیاری از عوامل از جمله سن سایت، کیفیت نمونه کارها، پیوند سایت، ربط صفحه، سیگنال های اجتماعی و سطح رقابت در میان سایت های دیگه است.

گوگل با استفاده از 200 عامل در تعیین رتبه بندی موتور جستجوی سایت، اعتراف می کند که بسیاری از آنها نمی توانند توسط مالک وب سایت کنترل شوند. موتورهای جستجو همچنین بر روی ایجاد یک تجربه جستجوی شخصی تر برای کاربران تمرکز کرده و سابقه جستجوی فرد را به حساب می آورند یعنی در حالی که یک وب سایت ممکن است برای عبارت خاصی برای یک بازدیدکننده رتبه 3 باشد، ممکن است فقط 8 رتبه دیگر را رتبه بندی کند.

پس اینکه نتایج جستجوی تمام کاربرها یکی باشه حتی با اینکه یک کلمه کلیدی مشخص باشه تضمین نمی شود. موتورهای جستجو صفحات سایت را رتبه بندی می کنند نه کل یک سایت، به این معنی که صفحه اصلی ممکنه رتبه 1 برای کلمات کلیدی خاصی داشته باشد، در حالی که یک صفحه داخلی عمیق ممکن است در صفحه سوم ذکر شود.

طرز کار موتور های جستجو

Crawling & Indexing:

موتورهای جستجوگر پیمایشی هستن و مثل گوگل اول وب ها رو پیمایش می کنند، یکسری اطلاعات ذخیره می کنند و از بین این اطلاعات ذخیره شده؛ کاربران موضوعی که می خواهند را پیدا می کنند.

Providing Answers:

موتور های جستجو، دستگاه های پاسخگویی هستند. وقتی افراد به جستجوی آنلاین می پردازند این موتور ها بین میلیون ها سند جستجو می کنند و دو کار را انجام می دهند: یکی اینکه نتیجه جستجوی کاربر را در اختیارش قرار می دهند، دیگری اینکه با توجه به اون جستجو به وب سایت هایی که اطلاعات را از اونها جمع کرده رتبه می دهد.

انواع موتورهای جستجو :

1- Crawler Based Search Engines (موتورهای جستجوگر خزنده)

این نوع از موتورهای جستجو از یک برنامه نرم افزار اتومات برای پیمایش و دسته بندی صفحه های وب استفاده می کنند. به برنامه هایی که توسط این موتور ها استفاده می شن به اصطلاح “عنکبوت” ، “ربات” و “بات” می گویند. ربات بعد از اینکه یک صفحه وب را دانلود می کند به آنالیز اطلاعات میپردازد و در آخر این صفحه به پایگاه داده های موتور جستجو اضافه می شود.

زمانی که یک کاربر درباره موضوعی جستجو می کند موتور جستجو با توجه به کلمه کلیدی، پایگاه داده هایش را چک می کند و لیستی را ارائه می کند که این لیست از وب سایت های مربوط به موضوع مورد نظر و با توجه به نزدیک تر بودن به کلید واژه اصلی تشکیل شده است.

موتورهای جستجوگر خزنده یا پیمایشی در واقع در اینترنت، تمامی وب سایت های جدید و به روز رسانی شده را جستجو می کند و پایگاه داده هایش را به روزرسانی می کند.

مثال : Google.com
Ask.com

2- Directories (فهرست ها)

یک “فهرست” از ویرایشگرهای انسانی استفاده می کند که می توانند تصمیم بگیرند که کدام سایت به آن وابسته باشد، آنها وب سایت ها را در دسته های خاص در پایگاه داده “Directory” قرار می دهند. ویراستاران انسانی به طور جامع بر اساس اطلاعاتی که پیدا می کنند و با استفاده از یک مجموعه قوانین از پیش تعریف شده وب سایت را بررسی و رتبه بندی می کنند.

مثال : Yahoo.com
Dmoz.org

3-Hybrid Search Engines  (موتورهای جستجوگر ترکیبی)

موتورهای جستجو ترکیبی، از ترکیب نتایج هر دو نوع ذکر شده موتورهای جستجو به دست میاد. موتورهای جستجو این روزها بیشتر و بیشتر به مدل مبتنی بر ترکیبی حرکت می کنند.

مثال : Yahoo.com
Google.com

4-Meta Search Engines  (ابر جستجوگر)

ابر جستجوگر ها نتایج را از همه موتورهای جستجو دیگر به دست می آورند و آنها را به یک لیست بزرگ تبدیل می کنند.

مثال : Metacrawler.com
Dogpile.com

5- Specialty Search Engines (موتورهای جستجوگر ویژه)

این نوع از موتورهای جستجوگر برای تهیه خواسته های ناهنجار توسعه یافته اند.

مثال :  bizrate.com
news.com

بک لینک چیست؟

بک لینک سازی به لینکی گفته می‌شود که در یک سایت دیگر به یک صفحه ‌ی وبسایت شما ارجاع داده شده است. به عبارت دیگر، هر بار که یک وب ‌سایت دیگر لینکی را برای دسترسی به صفحه ‌ی وبسایت شما قرار داده باشد، آن لینک به عنوان یک لینک بازگشتی شناخته می شود. بک لینک ها، در بهینه ‌سازی موتورهای جستجو (SEO) مهم هستند، زیرا موتور های جستجو وقتی ببینند که یک سایت با اعتبار بالا، با مطلب یا مقاله ای مشابه به صفحه سایت شما لینک داده است،

به عنوان نشانی‌ هایی از مهم بودن صفحه ‌ی شما به آن نگاه می کنند و این خود می تواند باعث بالا آمدن شما در نتایج جست و جو شود. برای مثال، اگر یک صفحه با رتبه‌ بندی بالا در گوگل به صفحه‌ی شما لینک داده باشد، این به معنی این است که گوگل به صفحه‌ی شما اعتبار بیشتری می‌دهد و ممکن است به رتبه‌ بندی بهتری در نتایج جستجو کمک کند.

بک لینک ‌ها ممکن است از وب سایت‌ های مختلف و در قالب های متنی، تصویری یا دیگر فرمت‌ها باشند. کیفیت بک لینک‌ ها بسیار مهم است و باید از وب سایت‌ های با اعتبار، بازدید کنندگان و محتوای مرتبط با سایت شما برای بهبود رتبه وب سایت استفاده شود.

لینک ساختن چیست و چه کمکی به سئو می کند؟

هنگامی که لری پینگ و سرگئی برین (بنیانگذاران گوگل) الگوریتم رتبه بندی اولیه Google را ایجاد کردند، به دنبال راهی برای مقایسه وب سایت ها بودن تا بهترین نتایج در صفحات نتایج موتورهای جستجو نشان داده بشه. علاوه بر توجه به عوامل SEO در سایت (On-Page SEO) ، آنها تصمیم گرفتند که وب سایتهایی که لینکهای ورودی از سایر وب سایتها دارن، احتمالا مهم تر و محبوب تر از دیگران هستند، پس سزاوار رتبه بهتری هستند.

به عبارت دیگر، لینک های ورودی به عنوان «رای اعتماد» محسوب می شود و این تاثیر مثبتی بر موقعیت و رتبه بندی وب سایت داشت. هرچقدر لینک ورودی بیشتری به وب سایت اشاره کند، رتبه بهتری به وب سایت تعلق می گیرد. اوایل این راه راحتی بود و وب سایت هایی که این مفهوم را فهمیدند هزاران لینک ایجاد کردند که به وب سایتشون اشاره و رتبه بندی را افزایش می داد اما مشکل این بود که وب سایت های موجود بی کیفیت بودند و حق نداشتن در صفحه اول گوگل قرار بگیرند که این موضوع باعث به وجود آمدن مشکل بزرگی برای گوگل شد و کیفیت نتایج جستجو را تحت تاثیر قرار داد.

برای محافظت از شهرت و دور نگه داشتن وب سایت های اسپم، Google شروع به اضافه کردن قوانین سخت تر به الگوریتم رتبه بندی خودش کرد و بالاخره بین لینک های طبیعی و مصنوعی ایجاد شده فرق قائل شد. نتیجه، موفقیت بزرگی برای گوگل بود. اسپم ها (وب سایت هایی که محتوای شما رو کپی می کنن) و وب سایت های کم کیفیت نه تنها رتبه بندی خودشونو از دست دادن بلکه در بسیاری موارد از فهرست گوگل حذف شدند. برای ساختن لینک باید سه مورد رو در نظر بگیرید :

  • لینک ها هنوز یک جنبه بسیار مهم از SEO هستند.
  • کمیت (تعداد لینک ها) نه بلکه کیفیت مهمه
  • لینک های طبیعی برای رتبه بندی شما مناسب هستند، لینک هایی که مصنوعی تولید می شن شما را به دردسر میندازن.

ابزارهای سئو

ابزار سئو به ما در بهبود و بهینه‌ سازی وب ‌سایت برای جذب کاربر و ترافیک از موتور های جستجو، کاهش نرخ خروج از سایت، افزایش سرعت لود وب‌ سایت و بهبود تجربه کاربران در تعامل با وبسایت کمک می‌کنند. برخی از ابزار های SEO عبارتند از:

  • Google Search Console: یک ابزار رایگان از گوگل است که به وبمستران و صاحبان وب سایت‌ ها کمک می‌ کند تا عملکرد وب سایت خود را در نتایج جستجوی گوگل رصد کنند. با استفاده از گوگل سرچ کنسول، می‌توانید اطلاعات مهمی مانند تعداد صفحاتی که توسط گوگل ایندکس شده‌ اند، تعداد لینک‌ هایی که به سایت شما داده شده‌، خطا هایی که برای گوگل در دسترسی به صفحات شما به وجود آمده است و سایر موارد را مشاهده کنید.
  • Google Analytics: این ابزار تحلیلی رایگان از طرف گوگل، امکان بررسی ترافیک وب‌ سایت، شناسایی منابع ترافیک، شناسایی کلمات کلیدی موثر و مشاهده رفتار کاربران را برای SEO کار فراهم می‌کند. این اطلاعات دریافتی شامل تعداد بازدیدکنندگان، روزهای بازدید، ساعات پر بازدید، صفحات بازدید شده، میزان نرخ بازگشت، میزان ترافیک از موتورهای جستجو و بسیاری از اطلاعات دیگر است.
  • Achref: این ابزار یکی از پرکاربرد ترین ابزار های SEO است که برای پژوهش کلمات کلیدی، بررسی لینک‌ ها، بررسی رتبه ‌سایت در نتایج جست و جو و بررسی رقبا استفاده می‌شود.
  • Moz Pro: این ابزار یکی از پرکاربرد ترین ابزارهای بهینه سازی است که برای پژوهش کلمات کلیدی، بررسی لینک‌ ها، بررسی رتبه ‌سایت در نتایج جست و جو و بررسی رقبا استفاده می‌شود.
  • Yoast SEO یا Yoast SEO Plugin: یک پلاگین رایگان برای سیستم مدیریت محتوا وردپرس است که بسیاری از ویژگی‌ های سئو را در اختیار کاربران قرار می ‌دهد. این پلاگین به کاربران وب‌ سایت کمک می‌کند تا به راحتی بتوانند ویژگی ‌های مربوط به SEO را برای صفحات ‌سایت خود تنظیم کنند. با استفاده از این پلاگین، کاربران می‌ توانند عنوان و توضیحات تگ های متا، کلمات کلیدی، ساختار URL، وضعیت نمایش در نتایج جستجو و بسیاری از ویژگی‌های دیگر را برای هر صفحه از سایت خود تنظیم کنند.
  • Screaming Frog: یک ابزار آنالیز و بهینه ‌سازی سئو است که به شما کمک می ‌کند تا مشکلات وب‌ سایت خود را پیدا و برطرف کنید. با استفاده از این ابزار، می ‌توانید به راحتی اطلاعات مختلفی مانند لینک‌ های ورودی و خروجی، کلمات کلیدی، رقبا و بسیاری دیگر را درباره وبسایت خود به دست آورید.

هک سئو

هک سئو به روش ‌هایی گفته می ‌شود که در آن ‌ها از تکنیک ‌های نامناسب و غیر قانونی برای بهبود رتبه و SEO صفحات وب در موتور های جست و جو استفاده می‌ شود. بعضی از این روش ‌ها شامل مسائلی مانند تولید محتوای بی‌ کیفیت، کلمات کلیدی نامربوط، لینک‌ های بی ربط، خرید لینک و تقلب در محتوا می ‌شوند. از آن جا که این روش‌ ها به دلیل نامناسب و غیر قانونی بودن، باعث تخریب سایت ‌ها و صفحات وب می ‌شوند و ممکن است منجر به نمایش نتایج اشتباه و نامطلوب از سوی موتور های جست و جو شوند.

بیشتر موتور های جستجو از این روش‌ها برای بهبود سئو صفحات وب استفاده نمی ‌کنند و با توجه به الگوریتم‌ های پیشرفته خود، سعی در شناسایی و جلوگیری از این روش‌ ها دارند و اگر متوجه شوند که سایتی از این روش استفاده می کند، دچار الگوریتم پنالتی می شود و خطر حذف از موتور های جست و جو وجود دارد. به همین دلیل، استفاده از هر گونه روش هک SEO، به جای بهبود رتبه و بهینه سازی صفحات وبسایت، ممکن است منجر به افزایش رتبه و برخورد با مشکلات قانونی شود.

بهترین روش برای بهبود سئو صفحات وب، استفاده از روش‌ های قانونی و مطابق با الگوریتم‌ های موتور های جستجو است. تکنیک ‌های هک سئو یا روش ‌های غیرقانونی و نامناسب بسیار متنوع هستند، بعضی از این روش‌ ها شامل موارد زیر هستند:

  • تولید محتوای بی‌کیفیت: در این روش، محتوای کم ارزش و بدون مفهوم برای بهینه سازی صفحه سایت استفاده می‌ شود. این روش معمولاً شامل کپی ‌برداری از محتوای دیگر سایت‌ ها و تولید محتوایی با کیفیت پایین است. کلمات کلیدی مخفی در هک SEO به عبارت انگلیسی “hidden keywords” یا “hidden text” معروف هستند.
    این روش در SEO کلاه سیاه استفاده می‌شود و به این صورت است که کلماتی که باعث بهبود رتبه در موتورهای جستجو می‌شوند، در متن صفحه با استفاده از رنگ یا فونتی کوچک، پنهان می‌شوند که برای کاربران قابل مشاهده نیستند. این کلمات به صورت مخفی در متن صفحه قرار می‌گیرند تا برای موتورهای جستجو قابل دیدن باشند و رتبه صفحه را در نتایج جست و جو گوگل بهتر کنند.
    این روش یکی از روش ‌های غیر اخلاقی و نا مناسب در SEO است و می‌ تواند منجر به افزایش رتبه و اخطار از سوی گوگل شود.
  • لینک‌ های نامربوط: در این روش، لینک‌های نامرتبط و بی‌ ارتباط با محتوای صفحه وب استفاده می‌شود. این روش می‌تواند باعث کاهش رنک صفحه وب و کاهش رتبه آن شود. در بهینه سازی، لینک‌ های نامرتبط به لینک ‌هایی گفته می شود که محتوای صفحه ‌ی مبدأ و محتوای صفحه ‌ی هدف با یکدیگر ارتباطی ندارند.
    به این معنا که لینک‌ های نامرتبط، از صفحاتی به دیگر صفحات لینک می‌شوند که محتوای آن ها کاملا متفاوت است و ارتباط خاصی با محتوا و مطالب همدیگر ندارند. موتور های جست و جو می توانند این نوع لینک‌ها را تشخیص دهند و به عنوان یک روش هک سئو در نظر بگیرند.
    به عنوان مثال، فرض کنید یک سایت ورزشی دارید و لینک ‌های نامرتبطی به سایت‌ های خبری یا فروشگاه‌ های آنلاین به صورت غیرطبیعی در محتوای سایت خود قرار داده‌اید، این لینک ‌ها با محتوای سایت شما هیچ ارتباطی ندارند و این مانع از بهبود رتبه سایت شما در نتایج جست و جو می ‌شود. بهترین روش برای بهبود SEO و افزایش رتبه سایت، استفاده از لینک‌ های طبیعی و مرتبط با محتوای سایت است.

چگونه سئو کار شویم؟

برای سئو کار شدن و بهینه‌ سازی وب سایت، می‌ توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید. در زیر، چند مورد از این روش‌ ها را برای شما معرفی می‌کنیم:

  • یادگیری مفاهیم SEO: برای تبدیل شدن به یک متخصص SEO، ابتدا باید با مفاهیم و اصطلاحات سئو آشنا شوید. بهترین راه برای یادگیری مفاهیم سئو، شرکت در دوره‌ های آموزشی سئو است که شما می توانید از کلاس های آموزشی آموزشگاه دارکوب استفاده کنید.
  • استفاده از ابزارهای SEO: باید با ابزارهای سئو آشنا شوید. این ابزارها می ‌توانند به شما در تحلیل و بهبود عملکرد سایت کمک کنند. برخی از این ابزارها عبارتند از Google Analytics، Google Search Console، Ahrefs و SEMrush.
  • مطالعه و پژوهش: بهبود رتبه وب سایت در نتایج جستجوی گوگل به طور مداوم و با توجه به تغییرات الگوریتم گوگل، نیازمند پژوهش و مطالعه است. برای پیشرفت در این حوزه، باید به صورت منظم مطالعه مقالات و کتاب‌های مرتبط با SEO را آغاز کنید.
  • تجربه و تمرین: تجربه و تمرین نیز از خصوصیت های اصلی یک متخصص SEO است. باید بتوانید با اعمال تکنیک‌ های سئو در وب سایت خود، نتایجی را که می‌ خواهید به دست آورید.
  • ارتباط با متخصصان سئو: اگر به دنبال پیشرفت در این حوزه هستید، می‌ توانید با متخصصان بهینه سازی تماس بگیرید و از آنان راهنمایی و مشاوره بگیرید.

به طور خلاصه برای سئو کار شدن و بهینه ‌سازی وب سایت، باید با مفاهیم SEO آشنا شوید و کار با ابزار های بهینه سازی استفاده کنید. اگر در کار خود پیشرفت کنید و تبدیل به یک متخصص شوید، درآمد سئو بالایی خواهید داشت.

تفاوت بین سئو و بازاریابی اینترنتی چیست؟

ساده ترین پاسخ اینه که SEO یکی از ابزارهای موجود در بازاریابی آنلاین شماست. این دیجیتال مارکتینگ نیست به عنوان مثال، اما می تونه بخشی از کمپین وب مارکتینگ شما باشه که معمولا شامل موارد دیگه ای مثل ارتقاء رسانه های اجتماعی، استراتژی محتوا و … است. کاربرد سئو در دیجیتال مارکتینگ نمایان می شود و با سرمایه گذاری در SEO کسب و کار شما می تواند پیشرفت چشم گیری داشته باشد.

به طور خلاصه بهینه سازی موتور جستجو یا SEO راهی برای بهینه سازی وب سایت شماست تا موتورهای جستجو بهتر آن را درک کنند و به شما رتبه بندی بالاتری بدن در نتیجه هر تجارتی نیاز به بازاریابی سئو داره.

آموزش سئو

ما در آموزشگاه دارکوب اصول سئو و بهینه سازی وب سایت را به صورت کاملا عملی به صورت حضوری، آنلاین و فایل های آموزشی، آموزش می دهیم. جهت متخصص SEO شدن کافی است با مجموعه دارکوب که یکی از بهترین منابع یادگیری سئو است، تماس حاصل فرمایید.

حدود 20 سال است که در زمینه طراحی وب سایت و سئو به صورت حرفه ای فعالیت داریم و در زمینه SEO جزو شرکت های شناخته شده هستیم. در آموزشگاه سئو دارکوب آموزش سئو سایت توسط متخصصین با تجربه و حرفه ای SEO انجام می گردد. همچنین، آموزشگاه طراحی سایت دارکوب، دوره های آموزشی طراحی سایت، طراحی قالب وردپرس، آموزش سئو وردپرس و غیره را با بهترین مدرسان و بالاترین کیفیت تدریس می کند.

بهترین شرکت سئو

در صورتی که در جستجوی بهترین شرکت بهینه سازی برای انجام فرآیند SEO و بهینه سازی سایت هستید، چند نکته لازم است که در انتخاب شرکت و پکیج سئو مد نظر قرار دهید. شرکتی را انتخاب نمایید که سابقه و تجربه فراوانی دارد تا بتواند پشتیبانی وب سایت شما را به درستی انجام دهد.

در ضمن روش انجام خدمات بهینه سازی را کامل شرح می دهد و از روش های سئو کلاه سفید استفاده می نماید و هزینه سئو سایت پایین و عادلانه باشد. دارکوب یکی از با سابقه ترین و معتبرترین شرکت ها در زمینه سئو و بهینه سازی وبسایت می باشد و به خیال راحت می توانید سفارش سئو سایت خود را به این شرکت واگذار نمایید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته