در میان طیف گسترده ای از تبلیغات که برای کسب و کارها در فضاهای مختلف انجام می شود، باید توجه کاربر را به گونه ای دیگر جلب کرد. طبق تحقیقاتی که انجام شده است یکی از راه های موثر برای جلب توجه کاربر، تبلیغات مبتنی بر مکان است. حضور قوی در نقشه های مسیریابی می تواند برای موفقیت هر کسب و کاری مهم به شمار بیاید. ثبت مکان بر روی نقشه می تواند یکی از موثرترین راه ها برای جذب کاربر بالقوه باشد. این موضوع نه تنها کمک می کند تا افراد به صورت فیزیکی محل کسب و کار شما را به راحتی پیدا کنند، بلکه اعتبار شما در فضای آنلاین نیز افزایش پیدا می کند. شما می توانید مکان کسب و کار خود را بر روی نقشه گوگل، نقشه اپل، پلتفرم اینستاگرام و یا حتی در نقشه اسنپ نیز ثبت کنید. از این طریق می توانید کسب و کار و برند خود را به طیف گسترده ای از کاربران معرفی کنید. در ادامه نحوه ثبت مکان کسب و کار در نقشه اپل و سایر نقشه ها را مرور خواهیم کرد.
لیست مطالب
در سال ۲۰۱۲ اپل نسخه Apple Maps را راه اندازی کرد و تا به امروز توانسته ویژگی ها و قابلیت های مختلفی را به این سرویس اضافه کند. از زمان شروع به کار Apple Maps کاربران از این سرویس از طریق مرورگرهای وب استفاده می کردند. اما در حال حاضر اپل توانسته نسخه وب Apple Maps را به طور رسمی راه اندازی کند. استفاده از این نقشه در کنار سایر نقشه های آنلاین منجر به یک رقابت جدید بین آنها شده است. حالا که نسخه وب نقشه اپل عرضه شده است، دیگر می توان بدون نیاز به اپلیکیشن Apple Maps یا نیاز به داشتن مک یا آیفون، نقشه های اپل را بتوانید در ویندوز رایانه باز کنید. این قابلیت باعث شده است تا نقشه های اپل بیشتر در دسترس قرار بگیرند که این موضوع می تواند یک خطر جدی برای نقشه گوگل باشد. اگر تاکنون از اپلیکیشن Apple Maps استفاده کرده اید، نسخه وب Apple Maps نیز همان عملکرد را دارد.
اگر قصد استفاده از Apple Maps نسخه مبتنی بر وب را دارید، می توانید از طریق برنامه سافاری و کروم در آیپد و مک، همچنین از طریق کروم و مایکروسافت اج در ویندوز رایانه دسترسی پیدا کنید. در حال حاضر به این سرویس به زبان انگلیسی دسترسی خواهید داشت و اپل این وعده را داده است که در آینده این سرویس از سایر زبان ها و مرورگرها نیز پشتیبانی خواهد کرد. بنابراین اگر می خواهید از نسخه وب Apple Maps استفاده کنید، تنها کافیست وارد مرورگر تلفن همراه خود یا دسکتاپ کامپیوتر شوید و به این سرویس دسترسی پیدا کرده و مسیریابی را ادامه دهید.
از جمله فرایندی که بهبود پیدا کرده است می توان به مشخص کردن مسیرهای دوچرخه سواری، مسیرهای استفاده از خودروهای برقی، مسیرهای پیاده روی، راهنمایی برای بازدید اماکن، سفارش غذا و به طور کلی بهبود نقشه شهرها اشاره کرد. همچنین اپل قصد دارد ویژگی بیشتر از جمله Look Around را به این سرویس اضافه کند.
همچنین در حال حاضر از نسخه وب Apple Maps می توانید برای دریافت اطلاعات کسب و کارها استفاده کنید. دریافت اطلاعات کسب و کار از طریق Apple Maps فرصتی را فراهم کرده است تا کسب و کارهای بسیاری از این طریق خود را به کاربران معرفی کنند.
در گذشته نقشه های گوگل نقش مهمی را در ناوبری داشتند، اما در حال حاضر اپل مپ با به روز رسانی های منظم، پیشرفت های زیادی داشته است و این تغییر مورد توجه کاربران قرار گرفته است. اگر نمی دانید برای استفاده از نقشه، کدام را باید انتخاب کنید باید بگوییم که هر دو اپل مپ و گوگل مپ فاکتورهای زیادی را برای ارائه دارند. در نقشه های مسیریابی ۴ فاکتور مهم رابط کاربری، طراحی نقشه، راهنمایی مسیر و اطلاعات مکان از اهمیت بالایی برخوردار هستند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.
در قسمت رابط کاربری اپل مپ نسبت به گوگل مپ پیشرفت چشمگیری داشته است. رابط کاربری به معنای عناصری است که یک کاربر از آنها استفاده می کند، که می توان به فیلتر جستجو اشاره کرد. زمانی که گوگل مپ را باز می کنید، با یک رابط کاربری شلوغ روبرو می شوید که در بخش های مختلف صفحه، می توانید دکمه های دسته بندی و نوار ابزارها را مشاهده کنید. هرچه تعداد دکمه ها که بر روی صفحه وجود دارد، بیشتر باشد، کیفیت نقشه کاهش پیدا می کند و کاربر دچار سردرگمی می شود. اما در اپل مپ صفحه نمایش خالی از عناصر رابط کاربری اضافه است و تنها عناصر مورد نیاز کاربر بر روی صفحه قرار داده شده است. نکته قابل توجه دیگر این است که در اپل مپ نوار جستجو در قسمت پایین قرار دارد تا تایپ کردن توسط کاربر آسان تر باشد. در صورتی که در گوگل مپ فیلد جستجو در قسمت بالای صفحه وجود دارد.
در قسمت طراحی نقشه تقریباً می توان گفت هر دو، گوگل مپ و اپل مپ، توانسته اند فاکتورها را به خوبی رعایت کنند. از نظر رنگ بندی تلاش شده است تا به وضوح تمام عناصر توسط کاربر تشخیص داده شود. نکته ای که در طراحی نقشه اپل مپ وجود دارد این است که پین های تبلیغاتی کمتری وجود دارد و به هنگام بررسی نقشه این پین ها مزاحمت ایجاد نمی کنند.
در قسمت مسیریابی نیز گوگل مپ و اپل مپ هر دو توانسته اند موفق ظاهر شوند، اما در گوگل مپ جزئیات حمل و نقل عمومی بیشتر دیده می شود و کسانی که قصد دارند از حمل و نقل عمومی استفاده کنند، گوگل مپ می تواند انتخاب بهتری باشد.
قطعاً در ارائه اطلاعات مکان گوگل مپ جلوتر از اپل مپ ایستاده است. در اپل مپ اطلاعات یک مکان بسیار کمتر است، در صورتی که در اپل مپ اطلاعات پایه و کاملی از جمله ساعات کاری، شماره تلفن، آدرس، عکس و موارد دیگر را دریافت خواهید کرد. بنابراین می توان گفت گوگل مپ یک سرویس مسیریاب نیست، بلکه می تواند به عنوان یک شبکه اجتماعی که ده ها میلیون کاربر از آن استفاده می کنند، اطلاعات جامع و خوبی را برای اماکن در اختیار کاربران قرار دهد، اما در مقابل اپل مپ پایگاه کاربری فعالی ندارد.
گرچه هر دو سرویس برابری یکسانی دارند اما از آنجا که گوگل مپ اطلاعات بیشتری را در خصوص اماکن ارائه می دهد، بیشتر مورد استقبال کاربران قرار گرفته است.
بازاریابی نقشه فرایندی است که با استفاده از عملکرد نقشه یافتن محل کسب و کار شما به آسانی امکانپذیر خواهد بود. استفاده از نقشه نه تنها برای کسب و کارهای بزرگ مفید است، بلکه استفاده از این سرویس برای مشاغل کوچک ضروری به شمار می آید. با توجه به ویژگی هایی که نقشه ها از جمله گوگل مپ دارد، می توانند در استراتژی بازاریابی اینترنتی شما نقش بسیار مهمی داشته باشند.
اگر می خواهید از بازاریابی نقشه استفاده کنید، باید ثبت کسب و کار خود در نقشه را دقیق تر انجام دهید. هرگز اطلاعات مختصر یا ناقص را وارد نکنید، اطلاعات کم باعث دیده شدن کمتر مکان کسب و کار شما می شود. برای بهینه سازی بهتر است آدرسی را برای نقشه انتخاب کنید که با سرویس پستی مرتبط است. در برخی از موارد شما می توانید برای حفظ ایمنی و حریم خصوصی جزئیات آدرس را وارد نکنید، اما هرچه اطلاعات بیشتری را در اختیار نقشه قرار دهید، در نتایج رتبه بالاتری را دریافت می کنید. تلاش کنید کسب و کار خود را در یک دسته بندی درست و دقیق قرار دهید. از آنجا که نقشه ها به ویژه گوگل مپ یک پلتفرم بصری است کسب و کارهایی که در این سرویس ثبت می شوند، اگر شامل عکس باشند بسیار جذاب تر هستند و نسبت به سایر کسب و کارها متمایزتر می شوند. نتایج گوگل مپ مبتنی بر نزدیکی کسب و کار است. در جستجو در گوگل مپ موقعیت مکانی کسب و کارها اولویت بندی می شوند و از نزدیکترین تا دورترین اماکن به شما معرفی میشوند. به نوعی می توان گفت هدف اصلی از گوگل مپ این است که کاربر به مشاغل محلی دسترسی آسان تری داشته باشد.
از مزیت ثبت کسب و کار در گوگل مپ می توان به موارد زیر اشاره کرد.
زمانی که شما کسب و کار خود را در گوگل مپ ثبت می کنید، زمانی که کاربر جستجوی مرتبط با محصول و خدمات شما را انجام می دهد، به طور مستقیم در نتایج جستجوی گوگل قرار می گیرید. این موضوع می تواند منجر به افزایش ترافیک وب سایت شما و یا مراجعه حضوری کاربر بیشتر به مکان کسب و کار شما شود.
با ثبت کسب و کار در گوگل مپ می توانید اطلاعات کامل را در خصوص کسب و کار خود از جمله آدرس، شماره تلفن، ساعت کاری، لینک های شبکه های اجتماعی و آدرس وب سایت را ارائه دهید، تا کاربر به سرعت بتواند با شما ارتباط برقرار کند.
اما مهم ترین مزیت این است که کاربر به سرعت و در زمان کوتاهی می تواند شما را بر روی نقشه پیدا کند و در کوتاه ترین مسیر به محل کسب و کار شما مراجعه کند.
یکی از خدمات گوگل مپ این است که کاربران می توانند نظرات خود را نسبت به کسب و کار ارائه دهند. دریافت نظرات کاربران می تواند در بهبود خدمات شما موثر باشد و نظرات مثبت می توانند به منزله تایید کسب و کار شما باشند. در نتیجه کاربران بیشتری به برند شما اعتماد خواهند کرد و شما را از بین رقبا انتخاب می کنند.
رقبای شما نیز در گوگل مپ حضور دارند، پس برای یک رقابت جذاب تر شما نیز باید در گوگل مپ کسب و کار خود را ثبت کنید و از حتی کوچک ترین پتانسیل ها برای جذب کاربر بهرهمند شوید.
اگر کسب و کاری دارید، می توانید با اضافه کردن آن به نقشه اپل پیدا کردن آن را برای بسیاری از کاربران آسان تر کنید. اپل برای دسته بندی مشاغل بیش از ۱۶۰۰ گروه کسب و کار را مشخص کرده است که کسب و کار شما می تواند جزو یکی از این گروه ها باشد. برای ثبت مکان کسب و کار در نقشه اپل چند نکته را رعایت کنید.
اگر می خواهید در جستجوی گوگل کسب و کار خود را به نمایش بگذارید، باید از طریق گوگل بیزینس این کار انجام شود. سپس کاربران از طریق سرچ در گوگل و یا گوگل مپ می توانند به کسب و کارهای نزدیک اطراف خود دسترسی پیدا کنند. اگر می خواهید متمایز شوید و کسب و کار شما بیشتر دیده شود، باید اکانت My Business Google را ایجاد کنید. این ابزار رایگان کمک می کند تا کسانی که کسب و کار فیزیکی دارند، بتوانند در تمام پلتفرم های گوگل حضور آنلاین داشته باشند.
ثبت مکان کسب و کار شما در نقشه تنها نشان دهنده موقعیت مکانی شما نیست، بلکه از این طریق می توانید اطلاعات خوبی را به کاربر منتقل کنید. برای ثبت مکان در گوگل مپ مراحل زیر را طی کنید.
یک فرصت عالی برای معرفی کسب و کار شما در اینستاگرام ثبت لوکیشن است. از این طریق می توانید کسب و کار خود را به گروه دیگری از کاربران معرفی کنید. برای ثبت محل کسب و کار در اینستاگرام ابتدا باید وارد فیسبوک شوید. از سال ۲۰۱۲ که اینستاگرام توسط فیسبوک خریداری شده است، برای انجام برخی از مراحل شما باید از طریق فیسبوک اقدام کنید. ثبت مکان در اینستاگرام یکی از مواردی است که باید از صفحه فیسبوک که به حساب اینستاگرام شما متصل است، اقدام کنید.
ثبت مکان در اسنپ می تواند یک راه موثر جهت پیشرفت کسب و کار شما باشد. با توجه به اینکه در حال حاضر بسیاری از افراد از اسنپ جهت رفت و آمد استفاده می کنند، ثبت مکان کسب و کار شما بر روی نقشه اسنپ می تواند در معرفی کسب و کار شما بسیار موثر باشد. در کوتاه ترین زمان ممکن کاربر به اطلاعات دقیقی نسبت به کسب و کار شما دسترسی پیدا می کند.
دیجیتال مارکتینگ از طریق کانال های مختلفی از جمله موتورهای جستجو، رسانه های اجتماعی و وب سایت ها انجام می شود. یکی از مسیرها برای بازاریابی و برندینگ می تواند استفاده از نقشه ها باشد. امروزه کسب و کارها تلاش می کنند تا از هر طریقی بتوانند آگاهی از برند خود را افزایش دهند و کسب و کار خود را بیشتر به کاربران معرفی کنند. با توجه به اینکه بسیاری از افراد از نقشه های مسیریابی استفاده می کنند، فرصت مناسبی است تا بتوانید با ثبت مکان خود در انواع نقشه ها از جمله گوگل مپ، اپل مپ یا نقشه اینستاگرام، طیف دیگری از کاربران را مورد هدف قرار دهید.
برای دریافت خدمات بازاریابی از جمله ثبت مکان در نقشه های مسیریابی می توانید از کارشناسان دارکوب مشاوره دریافت کنید. دارکوب مجموعه بی نظیر از افراد متخصص و حرفه ای است که با سال ها تجربه می تواند در حوزه های مختلف از جمله طراحی سایت و سئو، بازاریابی و تبلیغات خدمات قابل توجه و خوبی را ارائه دهد. برای دریافت هرگونه اطلاعات می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.